Heuschmann, p. 62:
Citaat:
Men ziet de losse rug vaak bij paarden die zonder schwung en zonder enige impuls draven of galopperen (...) Bij paarden met deze rugpositie ziet men vaak een andere aanleuning. In deze toestand ontstaat er geen correcte vwnw beweging van hoofd en hals, waarbij de rug omhoog komt. Deze paarden komen op de voorhand, omdat de achterhand weinig impuls heeft. Deze specifieke spierwerking ziet men vaak bij paarden die volgens zeer fijne principes van de klassieke leer worden getraind. (...) Deze manier van werken is voor het paard volledig onschadelijk.
Dit bedoel ik hierboven. Het gaat hierbij om rijden met een vrijwel doorhangende teugel. De klassieke meesters waarop gedoeld wordt, konden (kunnen) dat ongetwijfeld perfect, maar het lijkt me heel moeilijk voor een doorsnee ruiter om een paard zo te rijden.
Zoals gezegd mis ik bij veel klassiekers het voorwaartse, de nadruk ligt erg op verheven gangen, opwaarts ipv voorwaarts. Dat zal ook vaak te maken hebben met het type paarden (barok). Maar dat voorwaarts denken en rijden mis ik op een bepaalde manier ook wel bij veel moderne dressuurruiters, er zijn er toch een hoop die hun paard niet eens durven laten gaan in een lekkere rengalop buiten, die ueberhaupt nooit buiten rijden.
Paarden gaan trouwens echt niet vanzelf in de juiste houding lopen, de ruiter moet het paard zo rijden dat het uitgenodigd wordt om zijn spieren op de juiste wijze te gebruiken. Een losse teugel is niet per se paardvriendelijk als jij je paard daarbij niet ertoe kunt brengen in een gezonde houding te lopen. Dat is een denkfout die m.i. ook veel ruiters (niet alle!) maken die kiezen voor bitloos rijden: laat de druk weg, en het paard loopt in een natuurlijke, vrije en dus goede houding. Nee dus, een paard wordt niet als rijpaard geboren, maar door een goede ruiter tot rijpaard ontwikkeld. Het vwnw rijden is hierbij een absoluut noodzakelijke basis, dat wordt in het boek van Heuschmann ook heel duidelijk gemaakt.
Tot slot, ter illustratie dat Heuschmann de losse teugel ook niet als het ultieme ideaal ziet:
Citaat:
De gedragen rug komt alleen tot stand als een impulsrijke achterhand stuwkracht door een niet-verkrampte rug laat vloeien tot aan de ruiterhand, in een zachte, tempogerelateerde aanleuning. De gedragen rug geeft de ruiter het gevoel op een golf te zitten. Het scala van de dressuur kan alleen met een gedragen rug doorlopen worden, omdat swingende gangen hiervan afhankelijk zijn.