Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:toen ik in hilversum werkte als jong meiske, deden we ook buiten de paarden zadelmak maken![]()
maar de achterkant van de manege grensde aan de hei
![]()
soort van geen verkeer enzo

). No way dat ik al met die van mij door het verkeer ga. Wel door de woonwijken inmiddels, zover zijn we wel, maar langs de dijk, waar ze als gekken langs razen en over het drukke kruispunt, neeeeee.... Nog even niet.
. Vanaf april mag dit paard Z gestart worden en daar zal niet lang mee gewacht worden. Of je het nu leuk vindt op niet, dit is ook onze sport en het hoort erbij. De een wil graag snel Z starten en door met een paard terwijl de volgende er liever mee door de polder wandelt, ieder zijn eigen, denk ik dan.
.
.
_Lott schreef:precies! en hoeft het niet eens veel gereden te worden
maar dan is een paard verpest! hoe dan ook.......
daar heb ik het een hoop op zien doen hoor 
reininglover schreef:In mijn ogen kan je beter beginnen met een goede (vriendelijke natuurlijk) verzameling en als hij daarbij wat achter de loodlijn komt is het nog geen ramp, in de verdere training kan je erop oefenen dat het neusje verder eruit komt,
Eerst focussen op het beenwerk en verzameling

Lovely schreef:Als je je 4 jarige met s&t rijdt omdat het paard gewoon op trens niet te rijden is, dan heb je de al die tijd wel iets verkeerd gedaan en deugt je africhting eenvoudig niet. Hier in NL mag je pas met 6 jaar naar het Z en daarom is 4 jaar dus wat rijkelijk vroeg. Wat het complex maakt voor het paard is niet zozeer die extra hap ijzer (met een mooie boog om onderdoor te ademen, ik zeg het maar vast) maar meer de kinriem en de hefboomwerking van de stang. Want ookal laat je je stang zo stl mogelijk hangen, ze merken het toch en als je al die extra effecten nog niet nodig hebt, waarom dan een stangteugel erop verslijten (so to speak)?
Overigens zie ik dergelijks live gebeuren hoor, een vijfjarige op stang en trix omdat dat gewoon wat lekkerder vasthoudt. Vanaf april mag dit paard Z gestart worden en daar zal niet lang mee gewacht worden. Of je het nu leuk vindt op niet, dit is ook onze sport en het hoort erbij. De een wil graag snel Z starten en door met een paard terwijl de volgende er liever mee door de polder wandelt, ieder zijn eigen, denk ik dan.
Ik longeer mijn jonkies altijd een maand of 2 met bijzet, dan de erop, eerste paar keer is wat onwenning, maar daarna als ze een beetje snappen wat been en hand is, dan lopen ze vanzelf nageefelijk in de onstpanning, ze zoeken de hand dan zelf op. MarcoBorsato schreef:Ik ben voor de eerste keer een paard aan het inrijden. Dat is heel leuk, maar neemt ook een stuk onzekerheid met zich mee. Op een gegeven moment liet ik iemand foto's zien van de eerste paar keer dat we zonder longeertouw reden. 'Leuk', zei diegene. 'Maar hij loopt helaas niet aan de teugel'. Ik schoot lichtelijk in de stress. Maar mijn instructrice zei me toen, dat een paard pas nageeflijk wordt wanneer hij van achter voor elkaar is. En inmiddels zijn we 2 maanden verder, en als ik niet aan de teugels pluk, hem lekker voor het been heb en veel bochtjes maak, zakt hij er vanzelf in. Daar komt geen vragen, rukken en plukken aan te pas. Abel loopt lekker aan het bit, laat zich goed sturen en zit totaal in de ontspanning. En dát is 'aan de teugel' rijden.