3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:30

Overal is wel wat voor te zeggen of op te merken, maar ik vind een beetje logisch verstand bij dingen die je doet geen overbodige luxe.
En idd, ik ken ook wat paarden die niet verder kwamen dan een b proefje en naar de klote gereden zijn, ook door verkeerd rijgedrag en denken alles beter te weten en niks van een ander aan willen nemen die veel meer ervaring heeft.
En DAT vind ik zo jammer!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:31

het is zo makkelijk praten. denk uiteindelijk dat Z ruiters meer ervaring hebben

het is vaak onkunde, en sommige paarden kunnen niet meer, maar moeten wel meer.

vind het zo grof oordelen. en makkelijk praten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:37

Ik wil ook zeker niet iedereen die het anders doet veroordelen, maar heb zelf om me heen gezien dat wanneer mensen fout bezig zijn ze niet hulp willen inschakelen en maar door jakkeren met alle gevolgen vandien, puur door eigenwijzigheid en hun eigen onkunde, zo zonde voor die paarden wat opzich goed gefokte dieren waren en dan uiteindelijk ingeslapen werden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:20

KiWiKo schreef:
toen ik in hilversum werkte als jong meiske, deden we ook buiten de paarden zadelmak maken Knipoog Lachen maar de achterkant van de manege grensde aan de hei Lachen Lachen

soort van geen verkeer enzo Lachen

Daar rij ik nu dus ook met mijn jonkie. Haha!
Rij regelmatig langs de plek waar jij ooit gewerkt hebt.

En ik moet er ook over de weg heen, helaas ligt mijn weiland niet direct aan die hei. Ik wandel er altijd heen (is ook goed voor mijn conditie Haha! ). No way dat ik al met die van mij door het verkeer ga. Wel door de woonwijken inmiddels, zover zijn we wel, maar langs de dijk, waar ze als gekken langs razen en over het drukke kruispunt, neeeeee.... Nog even niet.

Las net ergens dat iemand dacht dat aan de hand helemaal eng zou zijn. Welnee. Ik doe al jaren grondwerk en weet precies wat ik aan mijn paard heb aan de hand. Dat wil ik natuurlijk ook bereiken met het rijden, dus daar zijn we druk mee bezig. Niets heerlijkers dan het werk af te wisselen met ritjes buiten in de natuur of een wandeling door het verkeer. Hij moet toch echt 200% verkeersmak worden van mij, dus dan moet je wat......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:37

Als je je 4 jarige met s&t rijdt omdat het paard gewoon op trens niet te rijden is, dan heb je de al die tijd wel iets verkeerd gedaan en deugt je africhting eenvoudig niet. Hier in NL mag je pas met 6 jaar naar het Z en daarom is 4 jaar dus wat rijkelijk vroeg. Wat het complex maakt voor het paard is niet zozeer die extra hap ijzer (met een mooie boog om onderdoor te ademen, ik zeg het maar vast) maar meer de kinriem en de hefboomwerking van de stang. Want ookal laat je je stang zo stl mogelijk hangen, ze merken het toch en als je al die extra effecten nog niet nodig hebt, waarom dan een stangteugel erop verslijten (so to speak)?

Overigens zie ik dergelijks live gebeuren hoor, een vijfjarige op stang en trix omdat dat gewoon wat lekkerder vasthoudt Lachen. Vanaf april mag dit paard Z gestart worden en daar zal niet lang mee gewacht worden. Of je het nu leuk vindt op niet, dit is ook onze sport en het hoort erbij. De een wil graag snel Z starten en door met een paard terwijl de volgende er liever mee door de polder wandelt, ieder zijn eigen, denk ik dan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:39

Eind december oefenen met s&t omdat in april gestart mag worden zie ik geen probleem in.
Bij 4 jarigen lijkt me inderdaad niet zo nodig Lovely.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:42

Sjaantje, ben ik tot op zeker hoogte met je eens, maar het spreekwoord hardlopers zijn doodlopers speelt zo nu en dan wel door mijn hoofd als ik het langs zie komen. Dat spreekwoord is er niet voor niets en heeft zich in paardenland al vaker dik terugverdiend Lachen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:50

Ja, het is alleen geheel afhankelijk van het paard en de ruiter. Is een geheel andere discussie, maar met talentvol paard en ruiter die weet waar ie mee bezig is --> geen probleem.
Al het andere, word ik idd niet blij van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:56

Dit valt wel onder het laatste, maar als positief punt denk ik dan maar dat het bijdraagt aan de ervaring van de ruiter, we zijn immers allemaal nog het wijst geworden door domme dingen Lachen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:59

zolang het door kundige mensen gedaan word die weten waar ze mee bezig zijn heb ik er geen problemen mee.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:55

ik ben ook niet kundig, ik moet echt nog heeeel veel ervaring op doen

en tuurlijk maak ik fouten, daar ben je een mens voor. maar ik heb het beste met mijn paard voor

net als heel veel andere mensen, ik vind dit zo negatief overkomen!

een paard dat met 5 Z is, is niet meteen verpest? als ik een paard van ons bekijk, had hij met een ervaren ruiter nu al Z oefeningen gekund. alleen voor mijn zusje was het erg aftasten. dus gaat alles rustig aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:56

een paard met 5 in het Z en winstpunten hoeft maar 1 keer uitgebracht te zijn hoor Lachen Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:03

precies! en hoeft het niet eens veel gereden te worden

maar dan is een paard verpest! hoe dan ook.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:10

_Lott schreef:
precies! en hoeft het niet eens veel gereden te worden

maar dan is een paard verpest! hoe dan ook.......

3 keer in de week hooguit 30 minuutjes Lachen Lachen daar heb ik het een hoop op zien doen hoor Lachen

en ik moet zeggen dat ik dat veel liever zou kopen dan een 8 jarige die al 4 jaar bezig is de L uit te strompelen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:15

precies!

ik heb nu een 3 jarige, heb er in 2 weken. ik gok 6 keer opgezeten. maar met deze week wordt het 1/2 keer denk ik.

eerst liep ze constant met der kop in de lucht, nu loopt ze bijna constant nagefelijk.

moet je nagaan over een paar maanden Bloos

kwestie van de juiste methode hanteren, dan leert een paard heel snel

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:05

reininglover schreef:
In mijn ogen kan je beter beginnen met een goede (vriendelijke natuurlijk) verzameling en als hij daarbij wat achter de loodlijn komt is het nog geen ramp, in de verdere training kan je erop oefenen dat het neusje verder eruit komt,
Eerst focussen op het beenwerk en verzameling

Mee eens.
Ik vind niet dat je een 3-jarige meteen in de krul moet laten lopen, als het beestje jou hand vanzelf volgt en aangeeft dat hij/zij er zelf klaar voor is. Oké, dus ook niet te lang blijven sukkelen, WANT hij/zij is PAS 3 jaar.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:56

Ik heb een 3 jarige (over 2 maanden 4 jaar) en heb hem nu 2 maanden ohz.
Met het nageefelijk rijden ben ik niet mee bezig. Hij wil van zichzelf wel lekker zakken. Als ik hem los gooi in de bak lekker met die neus over de grond. Vind ie héérlijk
Hij is wel bezig met de teugel op zoeken. Andere dingen vind ik eerst belangerijk. Dat in de krul komt later wel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:40

In de krul is voor geen enkel paard goed, dus dat is al een non-discussie. Verder moet je ieder paard, 3, 13 of 30 correct rijden. Nageeflijk lopen is niet zomaar een plaatje dat wij mensen bedacht hebben omdat we het mooi vinden, maar de manier waarop het voor het paard het best en gezondst is om een mens te dragen. Waarom zou je daar dan niet mee beginnen zodra je voor het eerst op een paard stapt. Het paard hoeft niet meteen perfect te lopen, maar de ruiter moet wel meteen beginnen met het correct rijden van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:42

In de krul is flauwekul Haha!
Nageeflijk en netjes door de hals en over de rug is heel wat anders Haha!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:44

Lovely schreef:
Als je je 4 jarige met s&t rijdt omdat het paard gewoon op trens niet te rijden is, dan heb je de al die tijd wel iets verkeerd gedaan en deugt je africhting eenvoudig niet. Hier in NL mag je pas met 6 jaar naar het Z en daarom is 4 jaar dus wat rijkelijk vroeg. Wat het complex maakt voor het paard is niet zozeer die extra hap ijzer (met een mooie boog om onderdoor te ademen, ik zeg het maar vast) maar meer de kinriem en de hefboomwerking van de stang. Want ookal laat je je stang zo stl mogelijk hangen, ze merken het toch en als je al die extra effecten nog niet nodig hebt, waarom dan een stangteugel erop verslijten (so to speak)?

Overigens zie ik dergelijks live gebeuren hoor, een vijfjarige op stang en trix omdat dat gewoon wat lekkerder vasthoudt Lachen. Vanaf april mag dit paard Z gestart worden en daar zal niet lang mee gewacht worden. Of je het nu leuk vindt op niet, dit is ook onze sport en het hoort erbij. De een wil graag snel Z starten en door met een paard terwijl de volgende er liever mee door de polder wandelt, ieder zijn eigen, denk ik dan.

Dat paard mag al vanaf jan in het Z gestart worden, in het jaar dat 6 worden vervalt de april regel en mogen ze gewoon vanaf jan uitgebracht worden. Ik heb een 5 jarige die ook over 3 weken het Z in gaat, overigens gewoon op trens. Maar ik heb ook een 3jarige die maar 1 keer per week loopt, en die gaat echt niet met 5,5 het Z in. Het is per paard verschillend wat ze op welke leeftijd al wel of niet kunnen, licht aan de lichamelijk en geestelijke gesteldheid, en wat ze aanbieden.

Een 3jarige die in de krul loopt, ik heb nog nooit anders meegemaakt Haha! Ik longeer mijn jonkies altijd een maand of 2 met bijzet, dan de erop, eerste paar keer is wat onwenning, maar daarna als ze een beetje snappen wat been en hand is, dan lopen ze vanzelf nageefelijk in de onstpanning, ze zoeken de hand dan zelf op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:46

Ik ben voor de eerste keer een paard aan het inrijden. Dat is heel leuk, maar neemt ook een stuk onzekerheid met zich mee. Op een gegeven moment liet ik iemand foto's zien van de eerste paar keer dat we zonder longeertouw reden. 'Leuk', zei diegene. 'Maar hij loopt helaas niet aan de teugel'. Ik schoot lichtelijk in de stress. Maar mijn instructrice zei me toen, dat een paard pas nageeflijk wordt wanneer hij van achter voor elkaar is. En inmiddels zijn we 2 maanden verder, en als ik niet aan de teugels pluk, hem lekker voor het been heb en veel bochtjes maak, zakt hij er vanzelf in. Daar komt geen vragen, rukken en plukken aan te pas. Abel loopt lekker aan het bit, laat zich goed sturen en zit totaal in de ontspanning. En dát is 'aan de teugel' rijden.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:48

MarcoBorsato schreef:
Ik ben voor de eerste keer een paard aan het inrijden. Dat is heel leuk, maar neemt ook een stuk onzekerheid met zich mee. Op een gegeven moment liet ik iemand foto's zien van de eerste paar keer dat we zonder longeertouw reden. 'Leuk', zei diegene. 'Maar hij loopt helaas niet aan de teugel'. Ik schoot lichtelijk in de stress. Maar mijn instructrice zei me toen, dat een paard pas nageeflijk wordt wanneer hij van achter voor elkaar is. En inmiddels zijn we 2 maanden verder, en als ik niet aan de teugels pluk, hem lekker voor het been heb en veel bochtjes maak, zakt hij er vanzelf in. Daar komt geen vragen, rukken en plukken aan te pas. Abel loopt lekker aan het bit, laat zich goed sturen en zit totaal in de ontspanning. En dát is 'aan de teugel' rijden.

you go girl!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:03

Ik rijd op het moment 2 jonge paarden. (5 en 3) De 5 jarige is een jaar ongeveer onder het zadel ( 2-3 x in de week). Deze heb ik nog nooit met bijzet gelongeert, rijd ik zonder hulpteugels, nu in de winter loop ik er langs naar de binnenbak. In de zomer ging het redelijk goed en hebben we wel buitenritjes gemaakt. Nu hij minder buiten komt is hij wat schrikachtig, ik ga dan wat gespannen zitten wat ik overbreng op dit paard, waardoor hij alleen maar meer spant etc.
Om dit te voorkomen, loop ik er gewoon langs... Je kan het bang noemen, ik noem het liever verstandig, niet teveel risico nemen.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1045569

De andere jonge merrie heb ik pas een paar keer opgezeten. Zij wordt in de bossen gereden door de eigenaar en ik ben haar wat door aan het rijden in de bak. Hier neem ik echt alle tijd voor, eerst voorwaarts, beetje sturen en verder ben ik eigenlijk nog niet.
Zij loopt gewoon met haar neusje in de lucht, en ik houdt contact. Wanneer zij zelf wat lager zou gaan lopen, vind ik het mooi meegenomen. Maar ga het nog niet van haar vragen zolang het stuur, gas en rem niet bevestigd zijn.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1045582 (weet dat de sperriem te laag/ strak zit.)
Maarja, dit is mijn mening over het inrijden van een jong paard. Natuurlijk zijn hier de meningen over verdeeld.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:07

Sorry Renee ieder zijn ding en er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Maar de paarden die ik op de foto's zie, zijn totaal niet los en door het lijf en lopen soms zelfs tegen de hand, zo zou ik nooit een paard (willen) rijden. Maar dat is mijn mening.....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:09

als je een paard direct leert na te geven op je hand, krijg je na een jaar dat gezeik niet! want dan begrijpt het paard er toch ook geen donder van, dat ie ineens wedstrijd moet lopen en dan niet moet wagen een keer zijn kop in de lucht te gooien, terwijl het voorheen altijd goed gevonden werd.

dat is een manier om je paard in de war te brengen.

mijn toen 3 jarige was vreselijk in de aanleuning. maar krijg nu complimenten over haar halshouding! en natuurlijk heeft ze wel eens iets dat ze wil bekijken, maar ik hoef niets met mijn hand te doen! scheelt al een hele hoop punten, en daarnaast heb je oefeningen sneller voor elkaar!