Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:07

Tsja, midgie, mensen moeten zich wel WILLEN laten helpen, want het dier heeft het vrijwel altijd gedaan of de vorige eigenaar.. En dat vind ik niet fair. je zult toch moeten werken aan een stukje introspectie anders heeft het geen zin. Knipoog

- Ben je eerlijk naar je paard?
- Ben je door je onzekerheid afwachtend in je handelen?
- Zoek je excuses voor je eigen fouten?

Aan dat laatste heb ik een broertje dood want daar is het paard niet mee geholpen! Boos!
Als je niet eerlijk naar jezelf bent (bewijsdrang bijvoorbeeld, zo zinloos en sneu) dan is je paard al de dupe. Dat begrijpt geen bál van dergelijke complexe menselijke "denkafwijkingen". Bloos

Als je onzeker bent, ga je vaak passiever rijden, want het dier kan daar dit of dat al gaan doen.
Een dier heeft leiderschap nodig. een paard kan compleet kriegel, prikkelbaar, nerveus etc worden van dergelijke ruiterij. Ach gut

Wat dóe je dan op een paard?!? het is geen ding maar een dier!
Moet het dan ingezet worden omdat wij onzelf willen bewijzen dat we het wel kunnen?

Ga dan naar de manege voor je aan een eigen paard begint! Knipoog

Gunst, ik raak al weer geirriteerd Koe
*steigert straks de kamer rond , nog in haar pyama*.. Haha!

Schiet mij maar lek!

Een paard heeft een eerlijke directe aanpak nodig!
En dat kun je idd aan mensen leren, maar dan moeten ze wel heel hard aan zichzelf werken, hoor! Knipoog
En dat mijn manier van spreken hen beledigd vind ik dan erg jammer, maar ik zie neit in waarom ik mensen niet direct en oprecht mag benaderen. Dat zal wel aan mij liggen, hoor. Knipoog

Ook ik ben door schade en schande wijs geworden; wat me mee zit is niet een mega aanleg om te rijden, maar mijn directheid en geloof dat het dier mee wil werken, bereid is iets voor je te willen doen, tenzij het tegendeel wordt bewezen. Knipoog Zo simpel is het imo. Pling
Soms ben ik dan te ongeduldig en ben blij als een paard me dat heel duidelijk laat merken, vandaar dat ik gek ben op bloedpaarden. Ach gut

Maar nee- als ik me rot voel, geef mij maar paarden, honden, etc. NIks complex, gewoon zo lekker duidelijk. Pling

En dat maakt me als instructrice voor de oudere, soms wat intellectuele ruiters gewoon niet geschikt. Bloos

mbt Steigeren- Eerst de oorzaak zoeken, is het een hierarchisch probleem, dan zou ik een onverscrokken ruiter zoeken die eerlijk en duidelijk de grenzen aangeeft, en die de ruiter idd wil begeleiden naar het overwinnen van dit conflict. Maar dan mag het dier eerst wel zijn gecheckt op lichamelijke problematiek, eerlijk gezegd. Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:17

dabedoelik Lachen

het paard weet het allemaal wel Lachen echt Lachen

je wil niet weten hoeveel mensen ik bij les een heb verwezen naar een dierenarts, otheopaat of weet ik veel wat........... gewoonweg omdat het paard niet uit de voeten KON!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:19

En als je dan de kunst bezit om het ze zo te vertellen dat ze zich niet aangesproken maar geholpen voelen- heb je het dier geholpen idd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:41

CeesRinko schreef:
Als je dit doet in een parcour (springen) dan word je de ring uit gestuurt!!
Weet zeker met dressuur ook.

Ik vind het onmenselijk...

Hier wil ik even op reageren.

Ik had zo'n dame die me ineens in de proef besloot alle hoeken van de bak te laten zien, die kwam recht overeind nog voor ik goed en wel gegroet had. Eerst dacht ik dat ze bang was dus ja jammer, omtrekken, zorgen dat ze naar beneden komt en rustig laten kijken. En toen begon er een lichtje te branden. Missy was nl vrij ontspannen voor het allemaal zo spannend te vinden Nors opkijken. De jury zei dat hij me moest uitsluiten omdat het te lang duurde en dat hij niet wilde dat ik daar mijn laatste proef zou rijden. Maar ik mocht wel zonder druk haar er even doorheen rijden van hem. En er volgde met een serieus gezicht: "en als je die dame nu even 1 keer laat zien dat dit niet hoort, dan haalt ze dit soort geintjes nooit meer uit, voor mij hoef je je iig niet te schamen en de mensen uit de kantine moet je maar naar mij doorsturen als ze zeuren."

Miss heeft een serieuze knal voor haar kop gekregen toen ze weer omhoog kwam en daarna goed voorwaarts gereden. Ze heeft geen kik meer gegeven

Jury's zijn niet zo naïef in tegenstelling tot sommige bokkers hier. Die weten dat 600kg echt wel tegen een stootje kan. Beter dan wij. Soms is het een kwestie van keuzes maken, jij of het paard. En als dat monster degene is die je in die situatie brengt, reken maar dat je dan voor jezelf kiest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:57

Hogeboom schreef:
Een paard heeft recht en behoefte aan respect....met een zweep slaan tegen het hoofd vind ik verre van dat. Een paard zal altijd een reden hebben aan het gedrag wat hij laat zien......dit zul je moeten onderzoeken en oplossen. Meppen is zo controleverlies........

Ik heb jaren terug een paardje op stal gekregen omdat deze absoluut niet in de bak te rijden was.
]Dit paardje was van te voren helemaal door de malle molen gehaald en was niks mee aan de hand ook liep hij crossen en dit was ook geen probleem.
Maar zodra je in bak kwam ging hij stil staan en gevaarlijk recht omhoog.

Ik wist dit van te voren en heb eerst lekker buiten gereden en toen de bak in. Wij deden (en doen) dit eigenlijk nooit en houden er ook niet van, maar we moesten iets.
Mijn opa stond ernaast en toen hij recht omhoog kwam kreeg hij een knal met de longeerzweep op zijn hoofd.
En hij heeft het nooit meer gedaan (bij mij). Toen de oude eigenaren kwamen wilde hij het zo weer proberen en ze hebben hem toen gelijk een klap gegeven en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:52

Mijn 3.5 jarige heeft zo'n steiger periode gehad.
Steigeren bij land uit halen, steigeren bij opsteigen en vooral steigeren bij rijden Clown
Eerst kat uit de boom gekeken en niet gereageerd op zijn steiger acties en wat deed meneer dan? lekker naar het gras wandelen en grazen!

Toen heb ik een zweepje erbij gepakt en elke keer als hij omhoog kwam hem een tik op zijn kont gegeven.
Het was 15 minuten rodeo, maar sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan.

Of ik hem op zijn hoofd zou slaan? ben er geen fan van, maar als niks meer helpt en het gevaarlijk wordt voor ruiter én paard dan denk ik dat je 2 keuzes hebt 1. lekker zo doorgaan en op een dag onder je peerd liggen of 2. één rake klap geven en er wellicht vanaf zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:55

"men zegt" dat een tik op de buik als het ding steigert effectiever zou zijn. Omdat ze dan beseffen dat ze een heel kwetsebaar deel van zichzelf bloot leggen... Maar dan moet je al iemand als grondpersoon hebben die niet bang is van zo'n steigeraar, eentje hebben die niet kapt bij het steigeren, hij moet er ook nog maar op tijd zijn en het lef hebben om een goed gemikte klap te geven met een zweep...

Dus dat lijkt me, ondanks dat het logisch klinkt, onrealistiser, die klap op het hoofd zal ze ook wel doen beseffen dat het geen goed idee is en is veiliger.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:56

Ik denk dat je een paard best een goeie tik kan geven als hij luisterd, maar niet op zijn hoofd!

edit: als hij niet luisterd Vork

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:07

waar dan? Kont is bij een echte steigeraar gewoon het nog erger maken. Schouder haalt weinig uit en buik kan je niet aan van op het paard.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:08

liberty22 schreef:
nou nee , is echt not done.
Een paard kan alleen maar steigeren als die stilstaat of bijna stilstaat , voorwaarts rijden dus.

Oh geloof mij als ik zeg dat ze dan toch nog voor elkaar krijgen om prima te kunnen steigeren Nagelbijten / Gniffelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:12

Sorriso schreef:
liberty22 schreef:
nou nee , is echt not done.
Een paard kan alleen maar steigeren als die stilstaat of bijna stilstaat , voorwaarts rijden dus.

Oh geloof mij als ik zeg dat ze dan toch nog voor elkaar krijgen om prima te kunnen steigeren Nagelbijten / Gniffelen.

het kan rot klinken maar het is nu eenmaal zo, dit is pure boekjeswijsheid, paarden kunnen die echter niet lezen dus houden zich daar dan ook zelden aan Ach gut

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:14

@Pharagirlke: Ja tuurlijk, is ook wel zo.
9,9 van de 10 keer helpt het ook wel gewoon. Alleen mocht ik er weer een treffen die zo verrekte stiekerig is dat ze zich in alle mogelijke bochten wringt om toch een hapje lucht te scheppen Nagelbijten / Gniffelen.
Overigens doet ze het nu gelukkig niet meer hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:16

Sorriso schreef:
@Pharagirlke: Ja tuurlijk, is ook wel zo.
9,9 van de 10 keer helpt het ook wel gewoon. Alleen mocht ik er weer een treffen die zo verrekte stiekerig is dat ze zich in alle mogelijke bochten wringt om toch een hapje lucht te scheppen Nagelbijten / Gniffelen.
Overigens doet ze het nu gelukkig niet meer hoor!

als ze willen, gaan ze, jij kan schoppen en slaan wat ze willen maar als die in de ankers wil gaat die toch Haha! Je kan m immers niet er af springen, effe terug aanduwen en er heul snel weer op springen he.... Haha!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:19

Precies, sommigen zijn gewoon een tikje eigenwijzer dan de rest... Nagelbijten / Gniffelen

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:19

ik vind dat dat absoluut niet kan!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:33

Ik denk iig dat je er bij de meeste paarden niet veel mee opschiet, weet iig dat dat paard dat ik rij alleen nog maar meer geflipt was.
Heb het ook nog nooit geprobeerd.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:47

pharagirlke schreef:
CeesRinko schreef:

Ik vind het onmenselijk...

Hier wil ik even op reageren.

Ik had zo'n dame die me ineens in de proef besloot alle hoeken van de bak te laten zien, die kwam recht overeind nog voor ik goed en wel gegroet had. Eerst dacht ik dat ze bang was dus ja jammer, omtrekken, zorgen dat ze naar beneden komt en rustig laten kijken. En toen begon er een lichtje te branden. Missy was nl vrij ontspannen voor het allemaal zo spannend te vinden Nors opkijken. De jury zei dat hij me moest uitsluiten omdat het te lang duurde en dat hij niet wilde dat ik daar mijn laatste proef zou rijden. Maar ik mocht wel zonder druk haar er even doorheen rijden van hem. En er volgde met een serieus gezicht: "en als je die dame nu even 1 keer laat zien dat dit niet hoort, dan haalt ze dit soort geintjes nooit meer uit, voor mij hoef je je iig niet te schamen en de mensen uit de kantine moet je maar naar mij doorsturen als ze zeuren."

Miss heeft een serieuze knal voor haar kop gekregen toen ze weer omhoog kwam en daarna goed voorwaarts gereden. Ze heeft geen kik meer gegeven

Jury's zijn niet zo naïef in tegenstelling tot sommige bokkers hier. Die weten dat 600kg echt wel tegen een stootje kan. Beter dan wij. Soms is het een kwestie van keuzes maken, jij of het paard. En als dat monster degene is die je in die situatie brengt, reken maar dat je dan voor jezelf kiest.

Hier wil ik graag even op reageren.
Mijn paardje (inmiddels overleden) deed het ook, echt van alles heb ik geprobeerd. Het mocht allemaal niet helpen. Negeren, boos worden een ei etc.
Maar uiteindelijk is het toch opgehouden door hem flink op zijn lazer te geven met de zweep. Het dier toonde geen respect voor mij.
600 kilo die omhoog komt met kans achter over te vallen met mij eronder. Dat is not done!!
En ik straks in een rolstoel en dat beest met een bordje om zijn: TE KOOP.
Paarden moeten respect voor je hebben.

Ik zal mijn paard nooit zomaar een knal verkopen, maar als hij het verdient dan krijgt hij hem.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:17

Ik vind het niet echt kunnen nee,
misschien doet dat paard wel zo met een reden of zit er wel een verleden achter ?
En zoals inderdaad al gezegt werd, dan heb je kans dat hij/zij kopschuw word, en dat is ook niet echt de bedoeling volgens mij ..

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:51

dat mag volgens mij zelf niet,op jumping kun je er voor geschort worden !

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:25

Geweldig topic. Er wordt hier met regelmaat door mensen die er verstand van hebben duidelijk en uitvoerig uitgelegd waarom het soms echt nodig is om een paard een goeie zaaier voor op zijn hoofd te geven.
Vervolgens blijven er van die nutteloze korte reacties zoals die 2 boven mijn reactie komen.
Sjongejonge zeg.........

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:39

ik heb nog even wat toe te voegen aan mijn eerdere reactie.

Ik heb mijn paard nog nooit een een klap met de zweep op zijn hoofd gegeven.

Op momenten dat hij mij levensgevaarlijk probeerde te verwonden door na te trappen als ik er af was gevallen, en dat hij mij aan viel heb ik hem flink op zijn lazer gegeven. Maar nog nooit op zijn hoofd.

Ik kan dat gewoon niet ik zou bang zijn om zijn ogen of wat dan ook te raken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:39

Prestige__ @ zou dat er niet mee temaken hebben dat jij je paard onder volledige controle moet hebben Lachen!

en die ene goede klap ga jij op concour niet uit kunnen delen

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:44

CeesRinko schreef:

als je het in de ring nog terecht moet "breien" dan is dat geen goede zaak, als die het vaker heeft gedaan natuurlijk( als het de eerste x is dan kun je er niks aan doen) je moet op concour zorgen dan je hem eigenlijk al terecht hebt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:45

jibbele schreef:
ik heb nog even wat toe te voegen aan mijn eerdere reactie.

Ik heb mijn paard nog nooit een een klap met de zweep op zijn hoofd gegeven.

Op momenten dat hij mij levensgevaarlijk probeerde te verwonden door na te trappen als ik er af was gevallen, en dat hij mij aan viel heb ik hem flink op zijn lazer gegeven. Maar nog nooit op zijn hoofd.

Ik kan dat gewoon niet ik zou bang zijn om zijn ogen of wat dan ook te raken.

als ik ernaast lig en een paard trapt na, of een paard valt aan............. denk ik niet echt na over waar ik hem raak............. en dan ga ik ook niet mikken ergens op......

dus OF je liegt en je hebt zulke dingen nooit meegemaakt of je bent een bijzonder mens

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:50

Persoonlijk denk ik dat een hoop bokkers die hier reageren nog nooit echt een gevaarlijke stijgeraar gehad hebben. Tussen stijgerende paarden zit nogal een verschil.

Op een moment dat een paard zo gevaarlijk om hoog komt dat jou eigen leven in gevaar komt denk je niet na over hoe of waar je hem raakt. Het enige waar je dan mee bezig bent is je paard op de grond te krijgen en er zelf niks aan over te houden.