De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 10:28

Wat mij wel opvalt is dat als paarden die (vrij) jong hoog in de sport mankeren, een blessure krijgen, er altijd meteen over overbelasting gesmoesd wordt. Of het nou een hoefzweer is, of een peesblessure door een rare bokkesprong, of iets dat voor een behoorlijk groot deel op erfelijkheid berust...

Terwijl in hetzelfde geval bij het recreatiepaard over domme pech wordt gesproken.

@Jasmijn: maar een groot repertoire krijg je alleen door veel uit te proberen, veel rond te kijken.
Ik ben ook niet perse NH, maar ik was op het moment dat mijn flesseveulen volwassen werd en leek te ontsporen, wel erg blij met de grondwerktechnieken die ik beheerste of links of recht in theorie had opgepikt. Op een of andere manier miste er een stukje 'taal' bij dat paard waardoor hij een grote etter dreigde te worden.

Bij het grondwerk kon ik hem gedoseerd 'uitlokken' en hem duidelijk maken wat wel en niet gewenst is in de omgang.
Gek genoeg is hij daar zelfs naar paarden toe beleefder door geworden. Ik denk dat als ik totaal geen inzicht had gehad, en alleen gestraft had op de symptomen (je omlopen, naar je bokken, drammen terwijl hij totaal geen sjoege had van subtielere uitingen van 'opdonderen') hij nooit begrepen zou hebben wat nu precies het punt was en hij een vreselijk beest was geworden.

Het is nu een vriendelijke speelse ruin met een abnormaal grote hang naar menselijk gezelschap.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:57

jasmijn78 schreef:
Nu staat de omgang vaak ook centraal in dergelijke boeken, maar ik heb geen problemen in de omgang met mijn paarden en zij niet met mij. Daar kun jij natuurlijk je vraagtekens bij stellen, maar ik ben nogal praktisch ingesteld. If it aint broke dont try to fix it. Ze lopen keurig mee aan een touwtje, laden, scheren, bekappen etc. gaat ook allemaal best. Ik hoef ze nooit te halen want als ik ze roep komen ze naar het hek. Dus wat mij betreft zijn die al 'games' dan ook tijdverspilling.

Heb je al eens een ruiter bezig gezien met een goed opgevoed western paard ?
Wij dachten vroeger met onze BWP'er ook dat we goed bezig waren en de mensen op de "engelse" stalling waar we nu deze winter staan dachten dat ook, tot ze met open mond stonden te kijken naar mijn dochter en haar trainster met hun paarden, zie ook de jaarmarkt.

Wat betreft dat jaar wou ik niet zeggen dat je een jaar moet wachten maar wel dat door de training gedurende dat jaar op te bouwen op het ritme van het paard je een paard krijgt dat nooit door het lint gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:09

Alleen het nadeel van westernpaarden dat het van zichzelf harde werkers zijn en soms erg in zichzelf worden en slaafs doen wat ze gevraagt wordt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:09

MarcR schreef:
Heb je al eens een ruiter bezig gezien met een goed opgevoed western paard ?

Wat is het verschil volgens jou?

MarcR schreef:
tot ze met open mond stonden te kijken naar mijn dochter en haar trainster met hun paarden

Mijn mond valt niet zo heel snel open hoor... Knipoog Al is het natuurlijk voor jouw heel fijn dat je zo bewonderd wordt (of dat zo voelt)

Ik ga uit van het praktische en ga van praktische zaken geen ingewikkelde toeren maken. Ik hoef niet bewonderd te worden qua dagelijkse omgang met mijn paard. Dat moet gewoon praktisch en prettig zijn voor mij en mijn paard.

Zoals ik al zei vind ik het voldoende als ze keurig meelopen aan het touwtje, stilstaan, laden etc. Ik zie niet in waarin jouw (dochters) situatie ten opzichte van de mijne nu zo bijzonder of beter is als je het vanuit praktisch oogpunt benaderd.

Ik ben bijvoorbeeld tevreden als mijn paard gewoon braaf de trailer in loopt. Van mij hoeft dat niet op allerlei ingewikkelde manieren (zoals NH mensen het beest voor hen uit de trailer insturen) Ik zie het nut er niet van in om energie te steken in dat aan te leren, als ze zowiezo al gewoon braaf de trailer in gaan? Ze hoeven van mij niet op commando hun voet op te tillen. Als ik het voetje gewoon op kan pakken is dat voldoende.

MarcR schreef:
Wat betreft dat jaar wou ik niet zeggen dat je een jaar moet wachten maar wel dat door de training gedurende dat jaar op te bouwen op het ritme van het paard je een paard krijgt dat nooit door het lint gaat.

Als het wat jouw betreft dan om het 'doseren' en het opbouwen van de training gaat, dan is dat een heel ander verhaal. Jij baseerde je conclusie op enkele gegevens die ik jou gaf (1 week zadelmak, 6 jaar Z). Alleen aan de hand daarvan kan jij nooit weten of ik al dan niet gedoseerd/opgebouwd heb. Daar heb je niet naar gevraagd. En verder mag een jong paard best wel eens weg schieten, of een keer een bok geven hoor. Er mag best een beetje leven inzitten Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:10

randalinpony schreef:
@Sanne 83: ik die links eens bekeken die je opgaf. Op zich weinig info, maar wel duidelijk genoeg dat het hier om twee paardenmensen met een excellente staat van dienst gaat, die kennelijk zich in het Parelli verdiept hebben en er wat uit konden halen.
Mij is overigens niet duidelijk of deze mensen nu door Parelli zijn ingehuurd voor instructie, of dat ze zelf zijn gaan rondkijken.
Ik hoop maar dat de Parellis dit soort mensen in de arm nemen om het bereden deel van hun programma te herzien, dan komt het wel goed.

dat is toch precies waar je om vroeg in het begin?
Deze twee mensen (die tot de top van klassieke dressuur behoren) vinden duidelijk een verschil tussen nh en klassiek (zoals luis lucio schrijft: wij dressuur ruiters weten alles over het fysieke beinvloeden van het paard, maar weinig over mentaal/emotioneel). Dat geeft toch duidelijk aan dat er een verschil is en dat deze mensen nh naast klassiek gebruiken om tot betere resultaten te komen.

Walter zettl beinvloed inderdaad het finesse gedeelte van het programma.

@jasmijn:
ik zie er persoonlijk het nut niet van in om zo snel mogelijk op je paard te willen gaan zitten. Een goede foundation is alles en dan gaat het rijden vanzelf, alles heeft met elkaar te maken (grondwerk kan het rijden gigantisch verbeteren) en als jij niet inziet dat een goede opleiding op de grond het een stuk makkelijker maakt voor je paard, is dat your loss Knipoog Het maakt bijvoorbeeld voor sommige paarden een heel groot verschil tussen de trailer ingeleid of ingestuurd worden, heeft te maken met zelfvertrouwen. Dat leidt weer tot ontspanning op de trailer en dat leidt weer tot een betere proef op een ontspannen paard, om maar even aan te geven dat alles met elkaar in verbinding staat. Ik zeg niet dat er iets mis is met jouw paard verder, er zijn inderdaad genoeg paarden die van zichzelf heel stoer zijn Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:18

sanne83 schreef:
ik zie er persoonlijk het nut niet van in om zo snel mogelijk op je paard te willen gaan zitten.

Hier trek je ook weer een hele kortzichtige conclusie die je stelt zonder verdere achtergronden te kennen. Waarop baseer jij 'zo snel mogelijk'? Om dat ik in jou ogen er in een vrij kort tijdsbestek op ben gaan zitten? Wie bepaald of dit 'te' snel is? Uiteindelijk is het wat dat betreft mijn paard(en) die het laatse woord heeft, en die loopt er met 9 jaar oud nog fris en vrolijk bij.

sanne83 schreef:
Een goede foundation is alles en dan gaat het rijden vanzelf, alles heeft met elkaar te maken (grondwerk kan het rijden gigantisch verbeteren) en als jij niet inziet dat een goede opleiding op de grond het een stuk makkelijker maakt voor je paard, is dat your loss

Nogmaals: de verstandhouding tussen mij en mijn paarden is goed. Goed genoeg voor mij. En onder het zadel doen ze het ook goed (zowel op wedstrijd, thuis als op gewoon een buitenrit). Goed genoeg voor mij (en mijn eisen liggen wat dat laatste betreft vrij hoog). Ik zie inderdaad niet in wat zwaaien met een carrotstick daar nog aan zou kunnen veranderen? Ga ik liever van die centjes een uurtje lessen bij Sander Marijnissen of mijn eigen instructeur...

sanne83 schreef:
Het maakt bijvoorbeeld voor sommige paarden een heel groot verschil tussen de trailer ingeleid of ingestuurd worden, heeft te maken met zelfvertrouwen. Dat leidt weer tot ontspanning op de trailer en dat leidt weer tot een betere proef op een ontspannen paard, om maar even aan te geven dat alles met elkaar in verbinding staat.

Tsja, voor mij maakt het dus geen verschil... Mijn paarden lopen ook heel onspannen aan het touwtje mee de trailer in....(overigens loopt mijn ene paard altijd al uitzichzelf de trailer in, de ander doet dat alleen op de terugweg Haha! . Ik merk nou verder geen verschil in 'ontspanning' op de wedstrijd of ze nu uit zichzelf de trailer in zijn gelopen of wanneer ik ze even ben voorgegaan...) Dus wat mijn betreft gewoon een b*ll oliebol verhaal dat paarden ontspannender zouden zijn op wedstrijd puur en alleen wanneer zij uit zichzelf de trailer ingelopen zijn..... Als ontspanning alleen maar daarvan afhankelijk is, dan is er echt iets niet in orde in het totaalplaatje.

Verder ga ik niet uren staan emmeren op de klep. Als bij ons een paard er niet meteen inwil, dan helpen we hem een handje. Door een touwtje er achterlangs, of soms even de bezem erbij Duivel (aanpak kan verschillen per paard) Gewoon vriendelijk doch dwingend, en altijd zonder er een gevecht van te maken. Na enkele keren weten ze dat (en dat er altijd wat lekkers in de trailer ligt Lachen ), en meestal is het daarna nooit meer nodig en lopen ze de rest van hun leven heel ontspannen de trailer in. Waarschijnlijk zullen alle NH liefhebbers dit wel vreselijk vinden. Maar volgens mij is dit een vrij 'traditionele' (en praktische en effectieve) wijze van trailerladen. Voor mij werkt het zo iig prima.

sanne83 schreef:
Ik zeg niet dat er iets mis is met jouw paard verder, er zijn inderdaad genoeg paarden die van zichzelf heel stoer zijn

Ook weer zo iets; dus als je paard wel iets probleemloos doet, zonder dat je er een ingewikkelde parelli-tour van hebt gemaakt, dan komt dat per definitie omdat ze zo 'stoer' zijn en niet gewoon omdat ze het baasje vertrouwen of een goede verstandhouding met dat baasje hebben gekregen? Jij kan zeggen dat het 'mijn verlies' is dat ik het 'nut' van parelli niet inzie. Maar ik vind het kortzichtig van jou dat jij kennelijk denkt dat het zonder de tig games van parelli onmogelijk in staat is een goede verstandhouding met een paard op te bouwen...

Overigens stond deze week in de Paard en Sport een heel leuk artikel van Johan Hinneman. Hij stelde: Goed paardrijden en met paarden omgaan is gewoon een zaak van het systeem (het skala) en van het hoofd (dus gewoon nuchter verstand). Geen zaak van het gevoel, wat veel mensen er graag van willen maken. Niets nieuws, wel consequent. Hoogwetenschappelijk hoef je helemaal niet na te denken. Consequent en geduldig verder denken over de eenvoudige basis van het systeem. Thats all.

Ik ben het met hem eens. Ik hou van eenvoudig, simpel en praktisch. Dan is het allemaal al moeilijk genoeg Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:28

Hihi ik ga even tussen beide komen. Ik zie naturalhorseman ship en dan met name parelli als en manier om snel met een paard om te leren gaan. Het is in mijn ogen niet echt natuurlijk maar een goed doordacht systeem om mensen die er weinig van snappen gevoel voor paarden te leren krijgen.

Maar er zijn ook bepaalde punten die wel gewoon voor iedereen nuttig zijn maar als je op een nette manier leert omgaan met je paard het eigelijk al leert. het tekort ontstaat vaak op een manege waar rijden belangrijk is en weinig aandacht aan omgang en het wezen paard wordt besteed. Ik heb veel gezien dat het rijden dan ook niet echt geweldig is, en dan is parelli natuurlijk een super oplossing om de dingen alsnog te leren, maar het is niet de enigste weg die naar rome leidt.

Alleen ik vind oordelen zonder dat je het zelf hebt geprobeert wel een beetje apart. Je mag van mening zijn dat jij er niets in ziet maar dat zwaaien met een wortelstok geen nut heeft...
Andersom ook, hoe kun je iemands paarden beoordelen als je ze niet kent. Als je de persoon in kwesti niet bezig hebt gezien etc.
Kortom, je bent zelf niet de enigste goede persoon op aarde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:39

Lailapri, maar als je al tientallen paarden succesvol opgevoed en opgeleid hebt zonder leadrope en carrotstick (=slipketting en stok), dan zou je toch kunnen zeggen dat je die poespas niet nodig hebt. Zie het stukje waar Hinneman aangehaald wordt. Dat is toch wel iemand die echt verstand van en voor paarden heeft.

Dat parelli e.d. geschikt zijn om de minder ervarenen gevoel bij te brengen voor omgaan met paarden, ben ik niet met je eens. Vooral daar waar paarden (voor de paardenmensen voorspelbaar) gaan afwijken van het boekje, zie je toch dat de cursus heel vaak geen leidraad biedt. Een week bij Jasmijn78 op stal bij die paardenman en je weet en voelt meer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:05

Citaat:
sanne83 schreef:
ik zie er persoonlijk het nut niet van in om zo snel mogelijk op je paard te willen gaan zitten.

Hier trek je ook weer een hele kortzichtige conclusie die je stelt zonder verdere achtergronden te kennen. Waarop baseer jij 'zo snel mogelijk'? Om dat ik in jou ogen er in een vrij kort tijdsbestek op ben gaan zitten?

je schrijft zelf dat je je paard een dag in huis had en er toen op bent gaan zitten, daar concludeer ik alleen uit dat je dus geen enkele tijd hebt gespendeerd aan een foundatie op de grond Knipoog
Ik zeg alleen dat ik absoluut geen haast heb om er op te gaan zitten, er is genoeg te leren vanaf de grond (is trouwens ook erg klassiek om je paard eerst op te leiden vanaf de grond Knipoog )

Citaat:
Ook weer zo iets; dus als je paard wel iets probleemloos doet, zonder dat je er een ingewikkelde parelli-tour van hebt gemaakt, dan komt dat per definitie omdat ze zo 'stoer' zijn en niet gewoon omdat ze het baasje vertrouwen of een goede verstandhouding met dat baasje hebben gekregen? Jij kan zeggen dat het 'mijn verlies' is dat ik het 'nut' van parelli niet inzie. Maar ik vind het kortzichtig van jou dat jij kennelijk denkt dat het zonder de tig games van parelli onmogelijk in staat is een goede verstandhouding met een paard op te bouwen...

ik ken jou en je paard verder niet, dus kan hier verder niets over zeggen. Dit is gewoon gebaseerd op mijn eigen ervaring met (probleem-) paarden leren trailerladen. Sommigen zijn stoer, sommigen niet, heeft meestal niet veel met het baasje te maken. Is gewoon een karaktertrek van het paard, wat het inderdaad met zaken als trailers en buitenrijden een stuk makkelijker maakt.
Je kan een onzeker paard leren om zelfverzekerder te worden op de trailer (onder andere door het erin sturen wat een middel is en dus geen doel Knipoog ), dat scheelt stress en dus verbeterd het de ontspanning, vrij logisch toch?

Citaat:
Overigens stond deze week in de Paard en Sport een heel leuk artikel van Johan Hinneman. Hij stelde: Goed paardrijden en met paarden omgaan is gewoon een zaak van het systeem (het skala) en van het hoofd (dus gewoon nuchter verstand). Geen zaak van het gevoel, wat veel mensen er graag van willen maken. Niets nieuws, wel consequent. Hoogwetenschappelijk hoef je helemaal niet na te denken. Consequent en geduldig verder denken over de eenvoudige basis van het systeem. Thats all.

Ik ben het met hem eens. Ik hou van eenvoudig, simpel en praktisch. Dan is het allemaal al moeilijk genoeg Knipoog

zijn we het in ieder geval ergens over eens Clown ik geloof ook niet in dat zogenaamde "gevoel", alles is te leren, systematiek vind ik ook erg belangrijk, scala voor het fysieke, andere systematiek voor het mentaal/emotioneel beinvloeden.
Verder is het allemaal niet zoveel poespas hoor, t'is allemaal erg logisch als je je erin verdiept Knipoog
ben ook erg benieuwd wat jullie vinden van die top-klassiekers (waarvan ik de sites heb aangegeven) die toch met een carrotstick staan te zwaaien Clown geen ervaring? geen kennis van paarden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:59

[
sanne83 schreef:
je schrijft zelf dat je je paard een dag in huis had en er toen op bent gaan zitten, daar concludeer ik alleen uit dat je dus geen enkele tijd hebt gespendeerd aan een foundatie op de grond

Was ook niet nodig. Paard liep keurig mee aan het touwtje, bleef keurig stilstaan als ik met hem bezig was, longeren snapte hij de eerste dag al. (misschien een leuk detail voor jou; de eerste week deed ik alles bitloos, gewoon halter met teugels, niet uit principe, maar omdat ik nog geen passend hoofdstel had), dus de tweede dag vond ik wel dat ik er op kon gaan zitten. Alles ging prima. Nogmaals: dat ik in jouw ogen niet minimaal eerst 480 uur met een carrotstick heb gezwaaid wil niet zeggen dat het 'te snel' is gegaan. Dat is slechts een kortzichtig oordeel die jij er vanuit jouw (wellicht beperkte?) referentiekader op plakt.

Het is kortzichtig omdat jij je alleen maar focust op details in de wijze waarop, en niet kijkt naar waar het toe geleid heeft (een lief, gezond, vrolijk rij/wedstrijd paard waaraan ik mega veel plezier beleef)

sanne83 schreef:
Ik zeg alleen dat ik absoluut geen haast heb om er op te gaan zitten, er is genoeg te leren vanaf de grond (is trouwens ook erg klassiek om je paard eerst op te leiden vanaf de grond

Wie zegt dat ik vanaf de grond niets doe? Dat ik het niet in in de volgorde of op de manier doe doe zoals jij die ziet? Mijn paarden staan hun hele leven al regelmatig aan de longeerlijn en tussen de dubbele lijnen. Prima aanvulling voor de training en de afwisseling. Ik ben er in het geval van mijn ene paard alleen eerst op gaan zitten. De ander heeft wel eerst meer aan de lijn gedaan voordat ik er op ging (die was veel slungeliger en had meer tijd nodig).

quote="sanne83"]Je kan een onzeker paard leren om zelfverzekerder te worden op de trailer (onder andere door het erin sturen wat een middel is en dus geen doel ), dat scheelt stress en dus verbeterd het de ontspanning, vrij logisch toch?[/quote]
Paarden worden onzeker van onduidelijke signalen en een onzeker baasje. Een onzeker paard maak je zeker door hem gewoon simpel duidelijk te maken wat je bedoelt. Verder denk ik dat veel mensen met (te) weinig ervaring een paard te snel als 'onzeker' bestempelen en dat geduld vaak omslaat in afwachtendheid waarbij het paard absoluut niet is gebaat en het probleem alleen maar erger wordt.

Heel weinig paarden zijn ECHT angstig. Dat wordt gewoon vaak verward met 'onopgevoed zijn', gewoon iets (nog) niet begrijpen en 'brutaal zijn'. Het vergt gewoon veel ervaring om dat in te schatten en dat leer je niet met een game. Zoals Lovely het al zei:
Lovely schreef:
Vooral daar waar paarden (voor de paardenmensen voorspelbaar) gaan afwijken van het boekje, zie je toch dat de cursus heel vaak geen leidraad biedt.

sanne83 schreef:
ben ook erg benieuwd wat jullie vinden van die top-klassiekers (waarvan ik de sites heb aangegeven) die toch met een carrotstick staan te zwaaien geen ervaring? geen kennis van paarden?

Ik ken deze mensen niet, en de sites zeggen mij ook niet zo veel.... En verder: als iemand met zijn stick wil zwaaien en daar resultaten mee behalen is dat helemaal prima hoor. Ik ben alleen van mening dat het geen vereiste is om met een stick te zwaaien om goede prestaties te kunnen behalen en fijn met je paard om te gaan. En daar zijn legio voorbeelden van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:22

Lovely schreef:
Lailapri, maar als je al tientallen paarden succesvol opgevoed en opgeleid hebt zonder leadrope en carrotstick (=slipketting en stok), dan zou je toch kunnen zeggen dat je die poespas niet nodig hebt. Zie het stukje waar Hinneman aangehaald wordt. Dat is toch wel iemand die echt verstand van en voor paarden heeft.

Dat parelli e.d. geschikt zijn om de minder ervarenen gevoel bij te brengen voor omgaan met paarden, ben ik niet met je eens. Vooral daar waar paarden (voor de paardenmensen voorspelbaar) gaan afwijken van het boekje, zie je toch dat de cursus heel vaak geen leidraad biedt. Een week bij Jasmijn78 op stal bij die paardenman en je weet en voelt meer.

Maar heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet en ik vind parelli wel beter als hoe ik soms mensen met maar liefs jaren (manege) ervaring met een paard zien omgaan. Het moet omdat het moet. Dan denken ze bij parelli toch even verder.

Misschien kan een klein voorbeeld helpen. Deze mensen kunnen niet zelfstandig een paard uit de wei halen, ze begrijpen niet hoe je een paard moet benaderen en als het paard na 5 minuten wachten omdat hun staan te klungelen wegwandelt is het het paard dat moeilijk te vangen is. Soms gaan ze dan ook slaan naar het paard. En waar ligt het nou aan? Dat het paard geen halster omheeft in de wei en hij hem volgens hun ook niet omwilt.
Zo zijn er nog 100 andere (kleine) dingen die bij bijvoorbeeld parelli wel besproken worden. Dat maakt me er nog geen voorstander van, maar voor veel mensen zal het wel een uitkomst zijn, dat respecteer ik. Net dat ik het respecteer dat sommige het niet nodig hebben, maar ik vind het een beetje vreemd om dan te zeggen dat het slecht is. Iets wat slecht is krijgt snel een slechte naam, dat vind ik met nh wel meevallen. Het is alleen jammer dat je zo 2 groepen krijgt. maar met alles heb je natuurlijk extremisten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:45

lailapri schreef:
Maar heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet en ik vind parelli wel beter als hoe ik soms mensen met maar liefs jaren (manege) ervaring met een paard zien omgaan. Het moet omdat het moet. Dan denken ze bij parelli toch even verder.

Jij doet nu heel erg overkomen alsof jij echt helemaal 'het licht' hebt gezien ten opzichte van 'heel veel mensen' en 'mensen met manege-ervaring'

Maar als ik jou site, jouw profiel en jouw advertenties op marktplaats zie waarin jij jezelf o.a. aanbied om paarden zadelmak te maken dan ben ik nog niet echt zwaar onder de indruk of zo.... Het ziet er allemaal niet proffessioneel, ervaren en deskundig uit. De verhalen die je eromheen zet, vind ik ook maar een hoop blabla en weinig inhoud. En wellicht trek je daarmee mensen (zie mijn eerdere posts over feel-good intructeurs; mooi verhaal, maar weinig echte deskundigheid) Ik ken je verder niet, maar dat is wel de indruk die ik krijg. Je zal misschien wel de beste bedoelingen hebben en een hele beste meid zijn en ik bedoel het verder ook niet rot ofzo (al besef ik wel dat dit niet zo aardig overkomt)

Maar als ik dan naar jou kijk, denk ik dat ik wel weet wat het probleem een beetje is in de paardensport. Mensen die een fractie meer (denken te) kunnen dan de gemiddelde manegeruiter en hier en daar eens een boek of een site hebben bekeken vinden zichzelf al vrij snel goed en deskundig genoeg om anderen (tegen betaling) te vertellen hoe het moet...

Al dan niet met de beste bedoelingen (en om een beetje geld te verdienen) Maar ik denk echt dat paarden EN de paardensport NIET gebaat zijn bij zulke types. Vroeger en dus 'traditioneel' moest je eerst echt je sporen hebben verdiend in de paardensport, voordat je les ging geven of jureren. Als je dan aankwam met een foto met jezelf op een springende fjord en vertelde: Ik kan jou paard helemaal beleren hoor! En ik kan je ook alles leren over longeren. Dan werd je keihard uitgelachen. Al was je verhaal nog zo mooi.

lailapri schreef:
Net dat ik het respecteer dat sommige het niet nodig hebben, maar ik vind het een beetje vreemd om dan te zeggen dat het slecht is. Iets wat slecht is krijgt snel een slechte naam, dat vind ik met nh wel meevallen.

Dan heb je niet goed gelezen. Ik en een aantal anderen zeggen nergens dat NH slecht is. Wij plaatsen alleen kritische kanttekeningen bij de toegvoegde waarde en het niet te definieren eindresultaat.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:49

jasmijn78 schreef:
Verder ga ik niet uren staan emmeren op de klep. Als bij ons een paard er niet meteen inwil, dan helpen we hem een handje. Door een touwtje er achterlangs, of soms even de bezem erbij Duivel (aanpak kan verschillen per paard) Gewoon vriendelijk doch dwingend, en altijd zonder er een gevecht van te maken. Na enkele keren weten ze dat (en dat er altijd wat lekkers in de trailer ligt Lachen ), en meestal is het daarna nooit meer nodig en lopen ze de rest van hun leven heel ontspannen de trailer in. Waarschijnlijk zullen alle NH liefhebbers dit wel vreselijk vinden. Maar volgens mij is dit een vrij 'traditionele' (en praktische en effectieve) wijze van trailerladen. Voor mij werkt het zo iig prima.

Tja als het altijd goed ging op die manier zou er weinig werkgelegenheid zijn voor alle trailerlaadprobleemoplossers. Zag ooit een programma op de BBC over het reilen en zeilen op de stal van een van de bekendste trainers van renpaarden en de stal van een internationaal bekende springruiter. Op beide stallen werd heel af en toe de hulp ingeschakeld van dezelfde "horse whisperer" als er een laadprobleem was in de trailer of het starthek, daar gingen ze zelf niet te lang mee doormodderen als hun normale manier niet werkte. Zoals Randalinpony al opmerkte hebben zulke mensen er misschien niet zo'n moeite mee om hun blik te verruimen.
Ik dacht dat Monty Roberts ook mede bekend was omdat hij was ingeschakeld voor een van de renpaarden van Koningin Elizabeth. (Jammer dat jij niet ter plekke was dan was het hele Monty Roberts circus je misschien bespaard gebleven Knipoog )

Goofy maakte een goede opmerking als het resultaat goed is wil dat niet altijd zeggen dat je aanpak goed is (of niet beter zou kunnen). Ik heb wat dat betreft mijn lesje wel geleerd. Was ooit aan het boodschappen doen met man en oudste kind van een jaar of 3, die zoals altijd heel lief aan het lachen en zingen was. Keken wij elkaar een beetje verwaand aan want er werd wat afgegild en gestampvoet om ons heen, konden die mensen niet gewoon hun kind opvoeden dachten wij. Nou een aantal jaren later met ander exemplaar een mega scene van 10 minuten omdat we de verkeerde vorm koekjes in het wagentje hadden gedaan. We proberen sindsdien iets nederiger te zijn en ik ben er achter gekomen dat ik eigenlijk maar een hele middelmatige opvoeder ben.

Om terug te komen op het onderwerp, veel mensen zetten zich af tegen "traditioneel" omdat ze helemaal niet die vorm van "traditioneel" te zien krijgen die bijvoorbeeld Goofy, Yamcha en Randalinpony bedoelen. Als ik om me heen kijk is de kans dat je in het dressuurcircuit het goede voorbeeld tegenkomt vele malen kleiner dan de kans dat je deskundige mensen tegenkomt. Als je het geluk hebt wel deskundige mensen tegen te komen, dan heb je denk ik ook minder behoefte om iets heel anders te gaan zoeken. Ik weet veel te weinig van bijvoorbeeld NH en western om daar de kansen in te schatten, maar 1 ding is me wel duidelijk, goed in de ene traditie lijkt volgens mij heel veel op goed op de andere manier, hooguit de hulpmiddelen zijn iets anders.

Ik denk dat mensen die heel deskundig en al jarenlang "traditioneel" bezig zijn weinig nieuws kunnen leren uit de NH hoek omdat ze het zelf al op een vergelijkbare manier doen. Maar ik denk ook dat een echte topper altijd bij wil leren en openstaat voor aanvullende ideeën en ervaringen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:16

Jammer dat het zo moet gaan, en er vanalles bijgehaald moet worden als ik alleen maar zeg dat ik beide dingen niet verkeerd vind. Jammer dat jullie je dan aangevoelen vinden. En nee ik heb geen licht gezien, maar wel een hoop ellende. En nee ik ben ook niet uitgeleerd, daarom lees ik boeken, zit ik op school, heb ik les, lees ik op bokt, en probeer ik van andere te leren. Zowel traditioneel als niet traditioneel. Daarbij help ik graag anderen en als ze iets heel profecioneels zoeken zullen ze ten eerste in een andere prijsklasse moeten gaan zoeken en andere eissen moeten stellen. Ik heb momenteel meerdere lesklantjes en alle willen ze vooral plezier maken en daarbij probeer ik zo goed mogelijk op het paard als wezen te letten. Weet ik iets niet, kan ik iets niet etc etc verwijs ik door en ga ik niet aanmodderen. Wil je hoog in de springsport moet je bij mij niet zijn. Wil je de top in de dressuursport bereiken zou ik ook opzoek gaan naar een ander, maar wil je je eigenwijze fjord zadelmak maken, je houding verbeteren, wat dressuurbeginselen etc leren kan ik je heel goed helpen. Wil je meer, wil je wat anders even goede vrienden. Maar erg jammer dat ik dit moet gaan verantwoorden want wat heeft dat er mee te maken dat ik het niet eens ben dat er erg negatief over bepaalde zaken wordt gedaan, van 2 kanten uit.
Nogmaals beide dingen vind ik goed voor het doel waar ze voor zijn. Hetgeen mensen willen leren en wat ze ermee willen doen. Maar wie ben je om te zeggen dat een ander het anders moet doen? Tips geven of opbouwend commentaar is uiteraard wat anders, maar als ik bepaalde kreten lees zou ik me als ze tegen mij gericht waren best beledigd voelen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:03

lailapri schreef:
Alleen het nadeel van westernpaarden dat het van zichzelf harde werkers zijn en soms erg in zichzelf worden en slaafs doen wat ze gevraagt wordt.

Wat bedoel je daar mee ?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:13

Hermelientje schreef:
Op beide stallen werd heel af en toe de hulp ingeschakeld van dezelfde "horse whisperer" als er een laadprobleem was in de trailer of het starthek, daar gingen ze zelf niet te lang mee doormodderen als hun normale manier niet werkte. Zoals Randalinpony al opmerkte hebben zulke mensen er misschien niet zo'n moeite mee om hun blik te verruimen.

Iedere prof treft wel eens een paard waar hij het niet mee kan worden. Zo stelde Johan Hinneman dat hij een paard had waar hij het niet mee werd. Coby van Baalen lukte het wel. Beide hanteren dezelfde aanpak/hetzelfde systeem. Het is daarnaast ook helemaal niet verkeerd om je blik te verruimen. Ik heb niet voor niets OOK NH boeken in mijn kast staan. En ik bezoek daar ook weleens demo's van. En bij echte probleemgevallen is het ook best wel eens het proberen waard om het eens over een heel andere boeg te gooien. Maar dan heb je het over uitzonderingen.... Maar dat iets voor een uitzondering misschien werkt, betekent dat dan toch niet meteen dat het dan zinvol is om dat maar op alle paarden toe te passen? Zeker niet wanneer er verder geen probleem is?

En wat doen die handige commerciele goeroes: die schrijven die ervaringen met die uitzonderingen prachtig verwoord in een boek, plakken er nog wat oude wijsheden en gebruikelijke tradities in andere woorden omheen. Maken er een feel-good verhaal van en presenteren dat als 'DE nieuwe en paardvriendelijke manier van met paarden omgaan'

En al die sufferds die dat kopen en met het boek onder de arm aan de slag gaan geloven dat zij ook zo goed zijn/kunnen worden. Dat zij ook die 'uitzondering' op stal hebben. En dat hun band met het paard, net als in het boek' ook wel heeeeel speciaal moet zijn. Wat ze niet doorhebben is dat zij met een 'gewone' of traditionele aanpak waarschijnlijk gewoon hetzelfde voor elkaar krijgen. Welke methode je ook gebruikt, uiteindelijk is concequent zijn en timing essentieel. En dat leer je niet uit een boek. Dus iemand die 'traditioneel' erg goed is zal de NH trucs binnen no-time doorzien en onder de knie hebben, en andersom. Mensen die er 'traditioneel' niets van bakken zullen dat met NH ook niet doen, en andersom.

Hermelientje schreef:
Ik dacht dat Monty Roberts ook mede bekend was omdat hij was ingeschakeld voor een van de renpaarden van Koningin Elizabeth. (Jammer dat jij niet ter plekke was dan was het hele Monty Roberts circus je misschien bespaard gebleven )

Dat schrijft hij ook in zijn boek Knipoog Verder denk ik dat MR zelf een hele kundige man is, met veel inzicht in paarden. Hij heeft op bepaalde punten een eigen interpretatie over hoe er mee om te gaan. Maar in veel dingen die in zijn boek stonden kon ik mij er wel in vinden en wat mij betreft niets nieuws onder de zon was. Behalve dus op de punten waar hij zo bekend mee is geworden (de join-up, en de 'bokstopper' kon ik mij ook niet zo in vinden. Alhoewel dat laatste misschien wel weer eens een laadste redmiddel zou kunnen zijn voor een 'uitzondering' Knipoog )

Verder is hij wat mij betreft teveel doorgeslagen in het commerciele en heeft men hem tot 'goeroe' gebombardeerd. Ik denk verder dat zijn methode/visie een geen geschikt systeem of handvat biedt voor 'mensen met paarden' ondanks dat het in zijn handen wel succesvol is.

Hermelientje schreef:
Goofy maakte een goede opmerking als het resultaat goed is wil dat niet altijd zeggen dat je aanpak goed is (of niet beter zou kunnen).

Ik vind die opmerking van Goofy eerder een doodoener. Hoe kun je een aanpak nou goed vinden als het nergens toe leidt? Of het eindresultaat niet te definieren is?

En ik doel met 'eindresultaat' niet alleen op prestaties in de sport, maar op het totaalplaatje. IMO is de kans klein dat een echt slechte aanpak leidt tot een echt goed resultaat. Dus dat aanvaardbare risico neem ik dan maar bij het selecteren van een instructeur o.b.v. eindresultaat.

Noem het kortzichtig, maar als op op mooie verhalen over de manier of de aanpak af zou moeten gaan bij het selecteren van instructie dan zou het lastig worden een goede keuze te maken. Ik wil eerst zien wat iemand in huis heeft. Als ik dat bewonderingswaardig vind, dan wil ik wel eens ervaren hoe zijn aanpak is. Uiteindelijk ben je er nog altijd zelf bij en kun je gewoon 'nee' zeggen als je iets moet doen wat echt tegen je gevoel en verstand indruist.

Hermelientje schreef:
Ik heb wat dat betreft mijn lesje wel geleerd. Was ooit aan het boodschappen doen met man en oudste kind van een jaar of 3, die zoals altijd heel lief aan het lachen en zingen was. Keken wij elkaar een beetje verwaand aan want er werd wat afgegild en gestampvoet om ons heen, konden die mensen niet gewoon hun kind opvoeden dachten wij. Nou een aantal jaren later met ander exemplaar een mega scene van 10 minuten omdat we de verkeerde vorm koekjes in het wagentje hadden gedaan. We proberen sindsdien iets nederiger te zijn en ik ben er achter gekomen dat ik eigenlijk maar een hele middelmatige opvoeder ben.

Wat je daaruit ook zou kunnen concluderen dat iemand NOOIT genoeg bagage kan hebben om goede instructies te geven, als de ervaring beperkt is (dus ervaring met enkele pony's, de fjord van de manege of de shet van de buurman). Daarom definieer ik eindresultaat ook in de zien van 'aantallen succesvol opgeleidde paarden' (dat bedoel ik met iemand die zijn sporen verdiend heeft in de paarden).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:26

Volgens mij kan je zo nog pagina's vol praten zonder het ooit eens te worden. Iedereen is overtuigd van zijn eigen gelijk en misschien is het niet zo zinvol om op die basis er nog veel woorden aan vuil te maken?

Daarbij vraag ik me af hoeveel paarden eens ieders handen succesvol zijn gepasseerd hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:37

jasmijn78 schreef:
En wat doen die handige commerciele goeroes: die schrijven die ervaringen met die uitzonderingen prachtig verwoord in een boek, plakken er nog wat oude wijsheden en gebruikelijke tradities in andere woorden omheen. Maken er een feel-good verhaal van en presenteren dat als 'DE nieuwe en paardvriendelijke manier van met paarden omgaan'

En al die sufferds die dat kopen en met het boek onder de arm aan de slag gaan geloven dat zij ook zo goed zijn/kunnen worden. Dat zij ook die 'uitzondering' op stal hebben. En dat hun band met het paard, net als in het boek' ook wel heeeeel speciaal moet zijn. Wat ze niet doorhebben is dat zij met een 'gewone' of traditionele aanpak waarschijnlijk gewoon hetzelfde voor elkaar krijgen. Welke methode je ook gebruikt, uiteindelijk is concequent zijn en timing essentieel. En dat leer je niet uit een boek. Dus iemand die 'traditioneel' erg goed is zal de NH trucs binnen no-time doorzien en onder de knie hebben, en andersom. Mensen die er 'traditioneel' niets van bakken zullen dat met NH ook niet doen, en andersom.

Afgod
Hear hear! Let vooral op de laatste zin Ja.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:43

LDRD schreef:
Daarbij vraag ik me af hoeveel paarden eens ieders handen succesvol zijn gepasseerd hier?

Oei, dat vragen is op bokt wel heel erg not-done hoor! Clown Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:46

Dan moet je wel even definieren wat jij onder succesvol verstaat. Is dat een goed opgevoed paard of een paard dat Z dressuur loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:54

jasmijn78 schreef:
Welke methode je ook gebruikt, uiteindelijk is concequent zijn en timing essentieel.

Totaal mee eens. Ook eens, met je opmerking dat je dat niet uit een boek kunt leren. Denk wél, dat een stuk theoretische kennis, en kennis over het leerproces, kennis over psychologie en het wezen van het paard, daarbij wel heel praktisch is.

Je kunt een sublieme timing hebben, en er precies het tegenovergestelde mee bereiken wat je wilt, omdat je het gewoon niet snapt.... al vraag ik me persoonlijk af, of die mensen überhaupt wel aan paarden moeten beginnen. Begrip en gevoel zijn heel nuttige instrumenten bij paarden. En die leer je niet van NH-goeroes, al claimen paardenfluisteraars van wel.....
Begrip is imo een kwestie van hard studeren, en goed kijken, goed luisteren, en je grote mond eens houden. Gevoel heb je imo of je hebt het niet.....

jasmijn78 schreef:
Hermelientje schreef:
Goofy maakte een goede opmerking als het resultaat goed is wil dat niet altijd zeggen dat je aanpak goed is (of niet beter zou kunnen).

Ik vind die opmerking van Goofy eerder een doodoener. Hoe kun je een aanpak nou goed vinden als het nergens toe leidt? Of het eindresultaat niet te definieren is?

Ik vind het geen dooddoener. Het is wel waar.
Jij draait het nu om Lachen

Als een methode nergens toe leidt, is ie niet goed. Dan kunnen er wel goede elementen inzitten, maar er is dan wel iets dat nog mist, anders zouden de resultaten optimaal zijn.
Er zijn methodes met resultaten die de gemiddelde ruiter goed vindt, dat wil niet zeggen dat de methode dan goed is. Het zegt alleen maar iets over de kennis van die gemiddelde ruiter dan.... Maar iemand die suboptimale methodes gebruikt, zal nooit een optimaal resultaat boeken......

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:26

randalinpony schreef:
Het valt me de laatste tijd op dat zoveel goeroes, Natural of anderszins, zich bij hun manier van africhten erop beroepen dat het allemaal zoveel fijner is voor het paard.

Fijner dan De Traditionele Manier.

Ook in reacties op topics hier op bokt kom je dat tegen. 'Ja, vroeger deed ik het op de normale manier, maar toen wist ik nog niet beter'.

Maar, zo vraag ik me af, wat is nou die vermaledijde Traditionele Manier?

Begrijp me goed, ik sta open voor iedere methode, ze hebben allen hun sterke en zwakke punten.

Maar die Traditionele Manier, die zit me dwars. Ik heb namelijk in mijn leven heel veel paarden ingereden zien worden, volgens ongeveer net zoveel methoden als er mensen waren - iedereen heeft zijn eigen aanpak. Op enkele droeve uitzonderingen na (domme of onwetende trainers), zijn al die paarden fijne, vriendelijke gebruiksdieren geworden die net zo respectvol zijn geworden als ze zelf behandeld werden.
Toch gebeurde dat meestal niet op allerlei Naturalistsche of andere grondslagen, maar werd het wel 'gewoon' gedaan.

Ieder zijn eigen ding maar voor wie is wat gewoon?
Wat wordt er dan met Traditioneel bedoeld?
Dom?
Onkundig?
Gemeen?

Wie weet wat er precies mee bedoeld wordt?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:31

Heeeeej, begint ie weer opnieuw? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:48

Beetje jammer, je mag best quoten, maar geaf dan ook een zinvolle reactie......

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:50

Denk dat Majo8 toegang tot de huiskamer wilde... Clown