ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:41

Ik heb niet het idee dat er veel nieuwe dingen aangekaart worden behalve dat de mening van de een weer weggewuift wordt door de ander.
Dit is een wetenschappelijk onderbouwd artikel uiteraard, maar dat betekent niet dat het de absolute waarheid is.
Er kan bijvoorbeeld ook morgen een andere wetenschapper komen die weer tot een heel andere conclusie komt.

Tuurlijk, een paard met 3,5 jaar een L-proefje laten lopen is niet oké, maar het is dus ook niet zo dat iedereen die een paard heeft dat met 3.5 jaar ingereden is nu ineens een versleten gammel ding hebben omdat het niet kan volgens dit artikel.

Zoals al eerder opgeschreven: ik heb een 19 jarige bwp ruin, met 5.5 ingereden, met 14 jaar met pensioen door o.a. kissing spines, artrose, spat en chronische mok.
Uitzondering op de regel? wellicht...maar ik denk niet dat hij er slechter nog beter van was geworden als hij met 3.5 ingereden was.

Ik heb ook nog een 3.5 jarige draver ruin.
Momenteel doet hij weinig tot niets.
Hij loopt 2 à 3 x per maand ingespannen.

Wanneer hij 4 is gaan we alles wat meer oppakken.
Dit doe ik bewust omdat hij toch vanaf een vrij jonge leeftijd getrained is voor de sulky en ik wil zijn lijf nu even wat rust geven.

Dat doe ik omdat dat mijn mening en gevoel is, niet omdat ik het ergens gelezen heb, Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:01

nobel1 schreef:
Dat doe ik omdat dat mijn mening en gevoel is, niet omdat ik het ergens gelezen heb, Knipoog

Wat zijn dan de feitelijke argumenten die je in de inhoudelijke discussie kan brengen?

Ik heb zelf geen verstand van de binnenkant van mijn paarden. Ik heb een goed gevoel door paardrijden maar ook een naar gevoel over hun mogelijke schade daardoor.
Mij rest voor het respecteren van het belang van mijn paard niets anders dan mij te baseren op wetenschappelijk onderzochte feiten.
Mbt dit onderwerp is er gelukkig aardig wat volstrekt heldere en eensluidende veterinaire feítelijke informatie.
Ik heb er een goed gevoel bij door niet voor volgens medici de groeischijven dicht zijn op mijn paard te gaan rijden en het daarna ook nog zeer geleidelijk, gefaseerd op te bouwen. Ik heb belang bij dat goede gevoel Knipoog

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:08

Ik ben geschokt door het feit dat zo weinig mensen de informatie uit dit stuk op z'n minst verontrust.
Klaarblijkelijk maakt het jarenlange werken met paarden mensen ook direct kundige artsen en wetenschappers.... Clown

Voor mij is een dergelijk stuk aanleiding genoeg om mijn eigen onderzoek te starten.
Er is altijd ruimte voor nieuwe feiten (al blijken ze al veeeel langer te bestaan leidt ik af uit de woorden van HC) nietwaar?

Of geloven sommige mensen hier ook nog steeds dat de aarde plat is? Wees omwille van onze 'lievelingsdieren' blij dat er steeds meer bekend wordt over de correcte wijze waarop wij hier mee om dienen te gaan.

Tot slot zeggen enkele mensen hier (waaronder duidelijk het merendeel recreatief ruiters) dat het financieel geen haalbare kaart zou zijn het paard tot zijn 6e niet te berijden? Waarom? Verdienen jullie je geld er dan al mee vanaf het derde levensjaar van je paard?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:13

Dat is jou uiteraard goed recht HC Ja .
Maar zoals ik al aankaartte het is het onderzoek en de mening van één wetenschapper, zolang er niet meer onderzoeken gedaan worden welke een uitslag hebben of dezelfde lijn volgen als dat van de wetenschapper in dit topic zou ik me er niet klakkeloos aan vast klampen.
Noem me sceptisch of noem het struisvogelpolitiek Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:17

Ninx, leuk onderschrift!
It´s not easy being perfect.. zou ik er wat betreft dit onderwerp van maken. Ik heb het idee dat geduld hebben veel moeilijker is dan wordt gezegd / gedacht.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:17

Hoe zit dat dan precies met dravers? ik mag aannemen dat ze flink overbelast zijn dan, of gaat het écht alleen om het erop zitten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:18

nobel1 schreef:
Dat is jou uiteraard goed recht HC Ja .
Maar zoals ik al aankaartte het is het onderzoek en de mening van één wetenschapper, zolang er niet meer onderzoeken gedaan worden welke een uitslag hebben of dezelfde lijn volgen als dat van de wetenschapper in dit topic zou ik me er niet klakkeloos aan vast klampen.
Noem me sceptisch of noem het struisvogelpolitiek Haha!

Er is een verschil tussen 'je eraan vastklampen', of 'serieus je eigen onderzoek starten' omdat je graag wil dat je paard lang mee gaat.....
Wat is er mis mee daar zekerheid over te hebben?
Lijkt me niet nobel, maar logisch...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:21

laura1986 schreef:
Ninx, leuk onderschrift!
It´s not easy being perfect.. zou ik er wat betreft dit onderwerp van maken. Ik heb het idee dat geduld hebben veel moeilijker is dan wordt gezegd / gedacht.

Daar zit em de kneep natuurlijk.
Ik weet niet wat er exact 'waar' van dit stuk, al zal ik er direct bij zeggen dat het me kolderiek lijkt dat mensen belangeloos onzin zouden verspreiden. Voor mij is het voldoende aanleiding erover na te denken, en uit te zoeken wat de ernst ervan is.

Geduld is een woord dat uit de Dikke van Dale gehaald mag worden.
Tegenwoordig willen we sowieso alles NU NU NU!

Alle 'Leen van Frisia' reclames zijn een stille getuige van onze 'instante bevredigingsdrang'. Het is jammer dat in dit geval het gevaar bestaat dat we niet alleen onszelf, maar ook dieren ermee schaden....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:26

nobel1 schreef:

Wacht even:
De ts geeft één artikel. Dat is aardig wat meer gewicht op de schaal dan een mening op basis van gevoel.

Waarop baseer jij verder jouw uitspraak dat er maar één onderzoek is? Dít artikel is makkelijk on-line te vinden en gratis.

Zoekt en gij zult vinden. Er is een handvol erg goede wetenschappelijke databases waar je onderzoeken mbt paarden kan vinden. Het punt is dat degenen die niet willen zoeken omdat ze het antwoord niet willen krijgen uiteraard niets zullen vinden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:30

Xyris schreef:
Hoe zit dat dan precies met dravers? ik mag aannemen dat ze flink overbelast zijn dan, of gaat het écht alleen om het erop zitten?

De belasting door ruitergewicht óp een ruggengraat is totaal onvergelijkbaar met het voortdúwen van de relatief lichtlopende sulky op een renbaan. De belasting van een draver ligt op heel andere punten en dat kan je op de topics daarover vast heel deskundig beantwoord krjgen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:31

Klopt, HC. Verder is het vooral rechttoe rechtaan, de bochten op een drafbaan zijn niet te vergelijken met voltes of een hoek van een bak.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:36

tnx hc, dacht al zoiets, wilde het alleen even zeker weten daar ik een draver heb gereden die een blessure in de hoef had als gevolg van de training, vroeg me af of er een grote kans was dat dat zou komen door te vroege training/belasting of iets ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:38

Ninx schreef:
Ik weet niet wat er exact 'waar' van dit stuk, al zal ik er direct bij zeggen dat het me kolderiek lijkt dat mensen belangeloos onzin zouden verspreiden. Voor mij is het voldoende aanleiding erover na te denken, en uit te zoeken wat de ernst ervan is.

Afgod

De makkelijkste weg heb ik al voorgesteld. Schrijf Dr.Bennett.
Verder zijn er verschillende wetenschappelijke databases.
Tot slot zijn er verschillende studenten diergeneeskunde op Bokt en die willen wellicht in de bibliotheek van de faculteit in Utrecht zoeken.

Had ik je het boek van Waring al eens aangeraden Ninx? Dat is een overzicht van wetenschappelijk onderbouwde kennis over paarden. Hij vermeldt heel uitgebreid alle geraadpleegde bronnen. Er is sindsdien uiteraard meer onderzoek gedaan doch dat kan je met dit werk als uitgangspunt een stuk makkelijker vinden.

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:40

Zat al even te googelen.... kan hem wel vinden op diverse sites. Hoe ben jij aan dat boek gekomen? Is dat nog ergens online te achterhalen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:44

Xyris schreef:
tnx hc, dacht al zoiets, wilde het alleen even zeker weten daar ik een draver heb gereden die een blessure in de hoef had als gevolg van de training, vroeg me af of er een grote kans was dat dat zou komen door te vroege training/belasting of iets ander.

Dat kán een gevolg zijn van draverspecifieke belasting en het ts-artikel gaat ook daar over.
Die vraag kan je het beste op een dravertopic stellen met dit artikel erbij wellicht.
Dít topic gaat namelijk over ´erop stappen´.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:46

Ninx schreef:
Zat al even te googelen.... kan hem wel vinden op diverse sites. Hoe ben jij aan dat boek gekomen? Is dat nog ergens online te achterhalen?

http://www.amazon.com/Horse-Behavior-2n ... 0815514840

en is ook via co.uk leverbaar.

Ik heb het destijds voorbesteld bij de uitgever.

hc

edit: schrik niet van de prijs; het is echt een schát aan bewézen informatie en dus een koopje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:51

Pfoeh, dat is idd aan de prijs zeg..... staat evengoed genoteerd!

(ps: wel eens gehoord van dr. Temple Grandin?)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:54

Even een vraagje: als je een ruim vierjarig paard hebt gekocht dat een half jaartje in een manege heeft gelopen, is de rug dan al verknald of kun je de boel nog redden door het paard weer stil te zetten/alleen grondwerk mee te doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:55

sillyhorse schreef:
Even een vraagje: als je een ruim vierjarig paard hebt gekocht dat een half jaartje in een manege heeft gelopen, is de rug dan al verknald of kun je de boel nog redden door het paard weer stil te zetten/alleen grondwerk mee te doen?

Tja, goede vraag.... ook voor andere mensen die zichzelf na het lezen van dit artikel wellicht op het hoofd krabben....
Wat zijn de mogelijkheden van herstel, of, hoe snel vind overbelasting/beschadiging plaats?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:58

sillyhorse schreef:

Hangt geheel van het paard af en de manier waarop het is gereden. Je kunt niet zomaar aannemen dat zo'n dier gelijk verknald is, lijkt me, beetje kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:19

Cassole schreef:
Maar helaas hebben we die tijd niet om het uit de praktijk te ervaren

...en bovendien is het een uitzondering dat een jong paard bij dezelfde baas oud wordt. Het is al een uitzondering geworden dát een paard oud wordt.
Hoewelonder paardgerichte leefomstandigheden 30 jaar geen uitzondering zou moeten zijn is in de paardenwereld van vandaag 20 al ´oud´.

Heb je wel eens van Sadko Solinski gehoord? Deze duitstalige ruiter/schrijver was een verbreider van weerstandsloos beleren en -rijden. Hij heeft 5 paardenboeken geschreven.
Solinski is ooit met een half dozijn niet té jonge paarden een trektochtbedrijf begonnen en al deze paarden zijn tot hun dood bij hem gebleven. De jongste was een onbeleerd aangeschafte Ibiss.
Hij heeft zijn paarden voorbeeldig paardgericht gehouden doch echt wel voor wérk ingezet. Hij heeft met Aimee Mohammed samen de Malibaud zadels (en een ´pluvinel´ kaptoom) ontwikkeld om zijn paarden zo min mogelijk schadelijk te belasten.
Op Ibiss heb ik toen die 32 was les gehad en toen was hij soepel als een soepele 10-jarige. Het jaar ervoor was een ander paard van hem, een volbloed, met 34 overleden. Ibiss is nu 34.
De paarden van Solinski waren voor mijn een praktijkvoorbeeld van het welzijnsresultaat van paardgericht commitment door hun eigenaar.
Het is geen uitputtend wetenschapelijk ´bewijs´, wel een voorbeeld van evidence based practice en best practice .

Wanneer over de grens naar Duistland gekeken wordt kunnen daar heel wat dergelijke voorbeelden gevonden worden. Paarden die hun leven bij dezelfde baas leven, de tijd hebben gekregen om uit te groeien, stevig bereden worden en als dertigjarigen nog zonder rugprobleem onder het zadel zijn.
Daar is een stevige ´freizeitreiter´-trend welke eind jaren zeventig is ingezet. Compleet met op (paard)idealistische gronden gestoelde ruitergemeenschappen. Dat is niets sekte-achtigs, het betreft het bundelen van mogelijkheden ten einde paarden paardgericht te kunnen houden.
Op grond van dezelfde wetenschappelijk goed onderbouwde kennis die tot deze trend leidde heb ik destijds besloten dat ik niet de minimale mogelijkheden had en dus geen paarden kon houden. Ik heb mijn paardenwens ingezouten en bewaard tot ik het wél paardgericht kon opzetten.

´Het´ is al verleden tijd dat beginnen en 25 jaar later resultaat. Het ís al ´evidence based best practice´ Pling

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:19

Huertecilla schreef:
Wanneer over de grens naar Duistland gekeken wordt kunnen daar heel wat dergelijke voorbeelden gevonden worden. Paarden die hun leven bij dezelfde baas leven, de tijd hebben gekregen om uit te groeien, stevig bereden worden en als dertigjarigen nog zonder rugprobleem onder het zadel zijn.

Ik ben blij dat je ook nog dit soort verhalen kan horen. Paarden voor het leven houden is ook onze policy. Wij worden ook niet altijd begrepen waarom we geen haast hebben om ons jonge paard van 4 jaar de tijd te gunnen om zich onbelast tot een sterk paard te ontwikkelen. Wij hoeven ook niet zo nodig meteen te rijden om plezier te hebben met het paard, maar investeren veel liever in grondwerk (Parelli ... Knipoog ) en het onbelast trainen ervan. En omdat je geen haast hebt kan je dit in een heel relaxte sfeer doen.

Toen wij begonnen zijn met Parelli Level 1 was de eerste oefening undemanding time met je paard. Dat was voor ons een openbaring. Altijd naar je paard toegaan om ermee te gaan werken zonder dat je in de gaten hebt dat je paard dat wel eens helemaal niet interessant vindt. Sterker nog, dat je paard jou niet interessant vind. Nee, dat willen de meeste mensen niet horen. Draai het eens om, doe eens niks met je paard en geef je paard eens de gelegenheid om zelf het initiatief te nemen. Dit is voor ons het uitgangspunt geweest om verder te trainen met een jong paard: samen vorm je een team met als uitgangspunt het fifty fifty gelijkheidsbeginsel. En dat begint niet door gelijk of binnen korte tijd op de rug van een jong paard te kruipen. Grondwerk en onbelaste training zijn zowel voor jezelf als voor je paard een goede investering voor een verdere duurzame relatie. De tijd die je uitstelt door op een jong paard te gaan rijden wordt dubbel en dwars terugbetaald, mits je dat goed doet natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:11

Rani007 schreef:
Ik ben blij dat je ook nog dit soort verhalen kan horen.

Dat is nooit weggeweest.
Er is alleen, en in NL in extrema, een stroom manege-dressuur-ruiters bíjgekomen. Deze is door explosieve groei zo groot geworden dat het de hoofdstroom geworden is.
De ruiters met een duurzaam commitment om hún paard te houden en daarmee te ríjden zijn gewoon blijven bestaan.
De ´evidence based best practice´ van een jong paard rustig volwassen laten worden en samen mee groeien is ook in NL blijven bestaan, alleen relatief erg weinig.

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:30

Huertecilla schreef:
Er is alleen, en in NL in extrema, een stroom manege-dressuur-ruiters bíjgekomen. Deze is door explosieve groei zo groot geworden dat het de hoofdstroom geworden is.

Jammer genoeg wel. Tegenwoordig zijn er veel mensen met paarden, maar weinig echte paardenmensen.