detour schreef:Nee. Maar als ik mag kiezen ga ik daarvoor!
Dat mag, maar als zowel gevoel als wetenschap niet feilloos zijn, is het geen reden om daarom voor het een of het andere te kiezen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
detour schreef:Nee. Maar als ik mag kiezen ga ik daarvoor!
Shadow0 schreef:detour schreef:Nee. Maar als ik mag kiezen ga ik daarvoor!
Dat mag, maar als zowel gevoel als wetenschap niet feilloos zijn, is het geen reden om daarom voor het een of het andere te kiezen.
detour schreef:Wij leven in een maatschappij wat inmiddels dermate gericht is op wetenschap, materie en status dat gevoel, intuitie als het ware een ondergeschoven onderwep is geworden.
Citaat:Als mensen meer op hun gevoel konden vertrouwen, op hun intuitie en de waarde er van, zouden ze misschien wel gelukkiger zijn, minder eenzaam- ongeacht hun behaalde graad in de wetenschap!
Historisch gezien heeft ook het vertrouwen op gevoel en intuitie een boel leed veroorzaakt. In de praktijk zie ik dat nog steeds: mensen 'voelen' iets (wat op zich prima is) maar checken dit niet met de werkelijkheid. En zo blijven er een heleboel vooroordelen, urban myths, onpraktische en destructieve gedragingen in stand, omdat mensen te impulsief reageren. Veel mensen laten zich bv ook erg leiden door angst, of door woede, en dat levert zelden veel positiefs op. (En bij paarden vrijwel altijd alleen maar heel veel schade.) Citaat:Kijk ik naar mijn paarden dan maak ik graag gebruik van de colleges van M van Dierendonck, wetenschapper bij uitstek.

Citaat:Echter combineer ik dit wel met mijn eigen inlevingsvermogen, observatievermogen etc.
detour schreef:Is wederom gevoel, ik heb ook het gevoel dat analyseren iets is waar ik geen zin in heb nu.
Paardentango schreef:Tip: Begin eens met een hondenenceclopedie en kijk maar dat bepaalde honden gefokt op, en ook uitblinken in bepaalde eigenschappen.
Jachthond, speurhond, diensthond, gezelschapshond, herdershond en ga zo maar door.
Misschien rijdt Anky nog wel eens een proef met een Mini, of een Ijslander maar ik denk dat die kans toch redelijk klein is.
Als voorbeeld de Ijslander die wat lastiger in verzamelen is, en de piaffe minder goed aankan. De appuyementen en pirouettes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat men een ander 'ras' kiest. Neem daarbij de persoonlijkheidskenmereken en voila je zal zien, niet geheel geschikt voor Olympisch goud.
Als dit geen voorbeeld is en er geen ondersched in rassen wordt gemaakt, of gemaakt mag worden, dan weet ik het ook niet meer.
Biologisch zijn ze gelijk, maar niet elkaars gelijke.
Paardentango schreef:Om niet beticht te worden van rassenhaat of andere conclusies noem ik heel voorzichtig dat bepaade bevolkingsroepen onder mensen ook bepaalde resistentie kunnen hebben voor een ziekte en andere niet.
Bilogisch elkaars gelijke, maar niet geheel gelijkwaardig.
Maar dit gaat vast te ver.
Als we heen zijn over de uitstekend verzamelende Ijslanders, dan kun je van bovenaf in iedere paardenencyclopedie zien dat er verschillende rassen zijn.
Steppepaard, toendrapaard, bospaard.....
Types dus, die in de evolutie zijn geevolueerd. Dat zou kunnen betekenen dat er afwijkende omgangsvormen zijn.
Dat zou kunen klopen als we kijken naar onze eigen paarden, ieder paard reageert ietsje anders op ons mensen.
Paardentango schreef:Ik hoor vele problemen in de relatie mens-paard. Paarden onderling hebben een universele taal, dat is niet het punt.
Aanvankelijk staat er ook in het begin t.v.a. paardrijden.
Net als de technieken van Martin Gaus hoor ik ook heel veel dezelfde oplossingen vanuit dezelfde invalshoek, voor totaal verschillende paarden ?
'Laat 'm zien wie de baas is' Is de grootste oplossing voor de kleinste problemen.
Wat als je een Mini hebt die niet het punt vindt dat jij de baas bent, maar angstig is aangelegd? Daarmee vaak in de problemen komt? Dan klopt de oplissing niet meer, of wel?
Andere vraag, moet 'de wetenschapper' daar doorheen kunnen prikken?
Paardentango schreef:Yep, ik krijg de kriebels als ik haar stem nog maar hoor.
Is een gevoel, en ik werk er aan.... zal wel moeten als ik weken naar haar zal moeten luisteren, uit mijn nieuwsgierigheid.......
(Ik was zelf niet zo denderend in exacte vakken, zij duidelijk wel)
Maar wil niemand afkraken hier, dat is niet correct.![]()