Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:53

detour schreef:
Nee. Maar als ik mag kiezen ga ik daarvoor! Knipoog

Dat mag, maar als zowel gevoel als wetenschap niet feilloos zijn, is het geen reden om daarom voor het een of het andere te kiezen. Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:55

[quote="Paardentango"]Uh, is alleen de afwezigheid van staart van belang voor onderling hondengedrag, of is er toch ietsje meer wat gedrag bepaalt?

Zijn het dan ook, ook hersenspinselend, niet de kleine verschillen die er blijkbaar toe doen? Die wel van belang zijn, en dus niet in de grote gemene deler vallen?

Het gaat niet over hoe gevoelig, daar heb je gelijk in, het gaat in wezen over het uiten van dat gevoel. Wat gedrag veroorzaakt, gedrag ook tegenover mede wezens. Mensen.

Ergens noemde ik het voorbeeld van een prikje. Dezelfde prik, verschillende reacties.

[quote]
Ehm er staat niet voor niks BIJV in mijn post... Natuurlijk is er veel meer wat gedrag bepaald maar je haalde zelf de hondenrassen aan en daar gaan de communicatieproblemen door ander uiterlijk wel een stuk verder dan bij paarden, waar het volgens mij niet eens aanwezig is (die problemen dus he)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:16

Shadow0 schreef:
detour schreef:
Nee. Maar als ik mag kiezen ga ik daarvoor! Knipoog

Dat mag, maar als zowel gevoel als wetenschap niet feilloos zijn, is het geen reden om daarom voor het een of het andere te kiezen. Lachen

Fijn dat ik je goedkeuring heb, naast mijn pb heb ik er niks aan toe te voegen, Shadow! Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:27

PB lijkt me niet relevant voor een topic, dat maakt het zo onoverzichtelijk. Maar ik heb er wel iets aan toe te voegen,hoewel ik het eigenlijk al een paar keer heb gezegd.

Wat ik heel belangrijk vind, is dat de wetenschap de eigen feilbaarheid erkent, accepteert en daarmee om probeert te gaan. Zeker, veel individuele wetenschappers vinden dat moeilijk, maar de wetenschap op zich heeft daar duidelijk ruimte voor.
En wat mij dan ook vaak tegenstaat in veel 'gevoels'-dingen is dat er geen enkele manier is om er wat aan te veranderen. Mensen gebruiken 'gevoel' als term om kritiek en feedback (ook van zichzelf) te ontlopen. Door iets als 'gevoel' te labelen wordt het maar al te vaak buiten een proces van ontwikkeling geplaatst. En zeker, er zijn zat situaties waarin je gevoel iets zegt, en de ratio iets anders, en het gevoel uiteindelijk gelijk blijkt te hebben. En er zijn talloze situaties waarin het omgekeerde het geval is. Ikzelf zoek dan vooral ook naar samenwerking tussen beide eigenschappen, probeer mijn gevoel toch te onderwerpen aan introspectie en terugkoppeling, probeer het gevoel ook te gebruiken als beginpunt voor weer nieuwe richtingen in de weten-richting. Voor mij is geen van beide boven de ander gesteld, ik probeer ze samen te laten werken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:32

Daarbij negeer je dus dat ik feilloos aanvoelde dat jij op mijn eerste bericht zou reageren! Knipoog

Wij leven in een maatschappij wat inmiddels dermate gericht is op wetenschap, materie en status dat gevoel, intuitie als het ware een ondergeschoven onderwep is geworden.

In die zin vind ik dat dus een ontzettend gebrek aan deze cultuur en maatschappij.
Als mensen meer op hun gevoel konden vertrouwen, op hun intuitie en de waarde er van, zouden ze misschien wel gelukkiger zijn, minder eenzaam- ongeacht hun behaalde graad in de wetenschap! Haha!

Kijk ik naar mijn paarden dan maak ik graag gebruik van de colleges van M van Dierendonck, wetenschapper bij uitstek. Echter combineer ik dit wel met mijn eigen inlevingsvermogen, observatievermogen etc.

Enneh..
Wij zijn allen zoogdieren, gaat heen en vermenigvuldig u- met gevoel! Cool

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:08

detour schreef:
Wij leven in een maatschappij wat inmiddels dermate gericht is op wetenschap, materie en status dat gevoel, intuitie als het ware een ondergeschoven onderwep is geworden.

Dat is jouw mening. Ik vind dat op dit moment de maatschappij te veel gericht is op materie, status en gevoel, en dat er te weinig aandacht is voor (bijvoorbeeld) juiste gevolgtrekkingen, zorgvuldige vastlegging van de feiten, kloppende redenaties, nadenken voor er impulsief iets gedaan of geroepen wordt, etc.

Citaat:
Als mensen meer op hun gevoel konden vertrouwen, op hun intuitie en de waarde er van, zouden ze misschien wel gelukkiger zijn, minder eenzaam- ongeacht hun behaalde graad in de wetenschap! Haha!

Misschien wel. Misschien ook niet Lachen Historisch gezien heeft ook het vertrouwen op gevoel en intuitie een boel leed veroorzaakt. In de praktijk zie ik dat nog steeds: mensen 'voelen' iets (wat op zich prima is) maar checken dit niet met de werkelijkheid. En zo blijven er een heleboel vooroordelen, urban myths, onpraktische en destructieve gedragingen in stand, omdat mensen te impulsief reageren. Veel mensen laten zich bv ook erg leiden door angst, of door woede, en dat levert zelden veel positiefs op. (En bij paarden vrijwel altijd alleen maar heel veel schade.)

Citaat:
Kijk ik naar mijn paarden dan maak ik graag gebruik van de colleges van M van Dierendonck, wetenschapper bij uitstek.

Ik geloof dat Paardentango het niet helemaal met je eens is Knipoog

Citaat:
Echter combineer ik dit wel met mijn eigen inlevingsvermogen, observatievermogen etc.

Zeker, en ik denk dat niemand dat anders doet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:10

Klopt.
Is wederom gevoel, ik heb ook het gevoel dat analyseren iets is waar ik geen zin in heb nu. Qua gevoel.... Bloos
En ik voel ook dat Paardentango mans genoeg is om dat zelf te melden, Shadow! Knipoog
Ik voel aan dat er meerdere bokkers zijn die zich prima kunnen uitdrukken verbaal! Cool

Ik heb trouwens het gevoel dat als ik als de duvel de stallen moet mesten en moet gaan koken anders loopt stieflief haar rijles mis.. Ach gut

Fijne avond! Haha!

Feel good! Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:13

detour schreef:
Is wederom gevoel, ik heb ook het gevoel dat analyseren iets is waar ik geen zin in heb nu.

Wat ik me alleen afvraag: is dat analyseren niet bij uitstek iets in zo'n discussie? Ofwel - wat is de reden van het reageren in een discussie als je geen zin hebt in het analyseren?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:28

Filosofisch vraagje: Is feilbaarheid nodig om een relatie in stand te houden, of eerder nog om er een te krijgen?
Is het juist niet de onfeilbaarheid in combinatie met de wetenschap & het gevoel wat een relatie creeert en evolueert ?

Overigens denk ik ook dat soms het woord gevoel misplaatst wordt gebruikt, alleen wil ik het niet onder laten sneeuwen en juist de uitzonderingen zijn net zo belangrijk als de grote gemene deler dat is.

Wat betreft, want ik hoorde mijn naam... of Machteld van Dierendonck een wetenschapster is, nou en of EENS ! Ja
Daar ligt nou precies mijn aversie, zij is een fraai voorbeeld van niet meer open willen en kunnen staan voor àndere invalshoeken. Zij denkt 'het bewijs' in handen te hebben.
Moet ze zef weten, alleen denk ik er toch 'anders' over.

Muziek!
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-10-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:32

Nee, ik denk het niet, als een relatie feilloos verloopt zie ik gevaar in scherpte of foucsverlies. Is interessante vraag, paardentango!

Machteld heeft anders best open gestaan voor homeopthie alwaar ik studeerde; vond haar nog redelijk toegankelijk, eerlijk gezegd.
Ik ervoer haar als niet zo extreem eigenzinnig; zou dat met gevoel te maken hebben?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:33

Yep, ik krijg de kriebels als ik haar stem nog maar hoor.

Is een gevoel, en ik werk er aan.... zal wel moeten als ik weken naar haar zal moeten luisteren, uit mijn nieuwsgierigheid.......

(Ik was zelf niet zo denderend in exacte vakken, zij duidelijk wel)

Maar wil niemand afkraken hier, dat is niet correct. Bloos
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-10-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:35

geweldig, dan zit je dicht bij je emoties, je gevoel, dat vind ik dan weer prachtig! Haha!
Zolang ze je kriebelt, zal ze je raken.
Dat maakt het imo al per definitie interessant.
je blijft wakker, alert! Cool

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:37

Hmm... en verrekte lastig, 'bewijs' het allemaal maar eens.....

Dat is nou juist waar ik zo mee bezig ben, een vertaling maken en het toegankelijk maken voor anderen. Want komop zeg, zo moeilijk is het niet.

Zo was ik erg onder de indruk van je (beknopte) theorie over de 'slapende geest'. Die zegt veel en is zeer fascinerend.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:57

Thanks, paardentango, dat zie ik als een compliment!

Maar zo denk ik ook over geloven; ik ken gelovigen die is aangeleerd de bijbel letterlijk te nemen, zij gaan uit traditie naar de kerk maar als ik een vraag stel mbt hun visie to.v. bepalde citaten hebben ze werkelijk geen idee; alsof ze alles aannemen zonder er bij na te denken. Het IS zo voor hen en daarmee kous af. hoe kritisch durf je dan te zijn? Hoe uitgediept is je relatie met God dan en in hoeverre ervaar je groei?..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:17

Wat is God ?
Wat is geloof ?

Als je geloof ziet als het vertrouwen dat het wel goed komt denk ik o.k.

Aparte gedachtensprong trouwens.
Moet je de bijbel eigenlijk volledig kennen om een mening te mogen hebben ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:32

nee, ik denk niet dat je de hele bijbel hoeft te kennen 9lijkt me rotklus trouwens) maar ik doel dan weer meer op: Als je iets voor feilloos, perfect aanneemt, zoals bv het geloof, God bestaat, hij is goed, Zijn woord is waar, waar hoef je dan nog kritisch over na te denken?..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:38

Hypotetisch ?

Maar in 'de paardenwereld' ook wel herkenbaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:49

Kun je eens vb noemen inde paardenwereld? Zou je dan bv kunnen doelen op studenten die alles van M v D klakkeloos zouden kunnen aannemen?
omdat zij wetenschapper is?..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:01

Neem Voest maar, die vinden velen helemaal top !
Zelfs de top vindt hem top. Haha!
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-10-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:02

mm.. En waarom? lees morgen verder, ga voor vanavond afhaken. Interessante dialoog, thanks!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:12

Paardentango schreef:
Tip: Begin eens met een hondenenceclopedie en kijk maar dat bepaalde honden gefokt op, en ook uitblinken in bepaalde eigenschappen.
Jachthond, speurhond, diensthond, gezelschapshond, herdershond en ga zo maar door.

Misschien rijdt Anky nog wel eens een proef met een Mini, of een Ijslander maar ik denk dat die kans toch redelijk klein is.

Als voorbeeld de Ijslander die wat lastiger in verzamelen is, en de piaffe minder goed aankan. De appuyementen en pirouettes weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat men een ander 'ras' kiest. Neem daarbij de persoonlijkheidskenmereken en voila je zal zien, niet geheel geschikt voor Olympisch goud.

Als dit geen voorbeeld is en er geen ondersched in rassen wordt gemaakt, of gemaakt mag worden, dan weet ik het ook niet meer.

Biologisch zijn ze gelijk, maar niet elkaars gelijke.

Knipoog

Ik begrijp het punt dat je wil maken niet Blond
De één heeft meer aanleg voor de dressuur dan de ander. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze in kuddeverband met een leider te maken hebben. Daar gaat het toch om? Dus moet je zorgen, als mens zijnde, dat jij de leider van je paard bent. Of je nou een haflinger op stal hebt staan of een arabier, ze willen allebei graag duidelijkheid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:18

Paardentango schreef:
Om niet beticht te worden van rassenhaat of andere conclusies noem ik heel voorzichtig dat bepaade bevolkingsroepen onder mensen ook bepaalde resistentie kunnen hebben voor een ziekte en andere niet.
Bilogisch elkaars gelijke, maar niet geheel gelijkwaardig.

Maar dit gaat vast te ver.

Als we heen zijn over de uitstekend verzamelende Ijslanders, dan kun je van bovenaf in iedere paardenencyclopedie zien dat er verschillende rassen zijn.
Steppepaard, toendrapaard, bospaard.....

Types dus, die in de evolutie zijn geevolueerd. Dat zou kunnen betekenen dat er afwijkende omgangsvormen zijn.
Dat zou kunen klopen als we kijken naar onze eigen paarden, ieder paard reageert ietsje anders op ons mensen.

Ook bij mensen zijn de emoties in basis hetzelfde. Als ik lach naar een omboorling dan lacht ie terug. Ookal spreek je elkaars taal niet en kom je uit verschillende omgevingen, in de basis is de communicatie gelijk. Denk aan lachen, huilen, uitingen van angst en de grimassen in het gezicht die daarbij horen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:20

Paardentango schreef:
Ik hoor vele problemen in de relatie mens-paard. Paarden onderling hebben een universele taal, dat is niet het punt.
Aanvankelijk staat er ook in het begin t.v.a. paardrijden.

Net als de technieken van Martin Gaus hoor ik ook heel veel dezelfde oplossingen vanuit dezelfde invalshoek, voor totaal verschillende paarden ?
'Laat 'm zien wie de baas is' Is de grootste oplossing voor de kleinste problemen.
Wat als je een Mini hebt die niet het punt vindt dat jij de baas bent, maar angstig is aangelegd? Daarmee vaak in de problemen komt? Dan klopt de oplissing niet meer, of wel?

Andere vraag, moet 'de wetenschapper' daar doorheen kunnen prikken?

Baas is in deze context een ander woord voor leider. Stel jij je op als leider, dan zal die mini zo angstig niet meer zijn Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:26

Paardentango schreef:
Yep, ik krijg de kriebels als ik haar stem nog maar hoor.

Is een gevoel, en ik werk er aan.... zal wel moeten als ik weken naar haar zal moeten luisteren, uit mijn nieuwsgierigheid.......

(Ik was zelf niet zo denderend in exacte vakken, zij duidelijk wel)

Maar wil niemand afkraken hier, dat is niet correct. Bloos

Ik heb die naam nu al verschillende keren voorbij zien komen. Wat ik me dan afvraag is hoe goed jij deze mevrouw kent? Hoe vaak heb je haar ontmoet en bezig gezien met de paarden? Of is je mening gebaseerd op één incidentele ontmoeting? Ik vraag je dit omdat ik me afvraag waaruit je je conclusies getrokken hebt. Ik ken haar verder niet hoor Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:39

Wat ik me afvraag of mensen de hele dissertatie van Machteld van den Dierendonck wel hebben gelezen?
Ik zie dit topic net pas en sta wel wat verbaasd over de afkeer van wetenschap. Wetenschappers stellen dingen bij als er een betere verklaring gevonden kan worden, ze staan op elkaars schouders om steeds meer te weten. Het is dus niet zo dat ze de ene dag dit zeggen en de andere dag iets heel anders. Wetenschap is controleerbaar.
Wetenschap heeft ook niets met de afkeer van personen te maken, afkeer van personen ja...dat is gevoel en voor iedereen verschillend.