AikePeer schreef:Ik denk dan ook dat het belangrijker is om dit onderwerp per paard te beoordelen en niet per ras of gewichtsklasse endergelijke..
dan houd deze topic hier denk ik op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AikePeer schreef:Ik denk dan ook dat het belangrijker is om dit onderwerp per paard te beoordelen en niet per ras of gewichtsklasse endergelijke..
AikePeer schreef:Om even te reageren over het friezen "gedoe", friezen hebben vaak een weke rug en zullen daardoor wat minder "kunnen" houden dan de aangegeven richtlijn. Al gaf superwoman dat zelf ook aan.
En dan nog vind ik dat je niet alleen naar het gewicht moet kijken, een paard wat 600 kilo weegt kan ook hele zwakke rugspieren o.i.d hebben.
Ik denk dan ook dat het belangrijker is om dit onderwerp per paard te beoordelen en niet per ras of gewichtsklasse endergelijke..
mariekepiet schreef:dan houd deze topic hier denk ik op
Citaat:Toch vraag ik me nog steeds af, hoe je het beste kunt vertellen tegen iemand dat ze te zwaar zijn voor het paard,
zonder ze te kwetsen/beledigen, zodat ze ook luisteren....
Citaat:Op haw wordt het vaak niet gewaardeerd en krijg je daar grote discussies.Terwijl ze er dan zelfs om vragen, wat je er van vind. Als de combinatie er niet goed uit ziet, ga ik niet zeggen van wel én ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.
superwoman schreef:mariekepiet schreef:dan houd deze topic hier denk ik op
Toch vraag ik me nog steeds af, hoe je het beste kunt vertellen tegen iemand dat ze te zwaar zijn voor het paard,
Op haw wordt het vaak niet gewaardeerd en krijg je daar grote discussies.Terwijl ze er dan zelfs om vragen, wat je er van vind. Als de combinatie er niet goed uit ziet, ga ik niet zeggen van wel én ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.
mariekepiet schreef:Citaat:Op haw wordt het vaak niet gewaardeerd en krijg je daar grote discussies.Terwijl ze er dan zelfs om vragen, wat je er van vind. Als de combinatie er niet goed uit ziet, ga ik niet zeggen van wel én ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.
Mischien domme vraag en mischien ook wel erg voor de hand liggend, maar ik kom er even niet op, wat betekent haw?
en je zegt dat het daar 'vaak' niet gewaardeerd word, als ik het dus goed begrijp maak jij dit dus 'vaak' mee?
wel toevallig!
Qimm schreef:superwoman schreef:Toch vraag ik me nog steeds af, hoe je het beste kunt vertellen tegen iemand dat ze te zwaar zijn voor het paard,
Op haw wordt het vaak niet gewaardeerd en krijg je daar grote discussies.Terwijl ze er dan zelfs om vragen, wat je er van vind. Als de combinatie er niet goed uit ziet, ga ik niet zeggen van wel én ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.
Weet je.. mensen zitten daar veilig achter hun schermpje mensen te bekritiseren, en dat komt niet altijd even subtiel over. op HAW gaat het er regelmatig grof aan toe. Dát geeft de discussies.
1) Je bent véél te dik voor je paard, dat is zielig, je verpest zijn rug!
2) Ik vind jullie als combinatie minder geschikt, ik heb het idee dat je wat te zwaar bent voor je paard.
(natuurlijk krijg je op beide opmerkingen dan als reactie; nee hoor. Máár met 2 het is gezegd en het is duidelijk minder kwetsend dan met opmerking 1)
tita schreef:maar ja stel je eens voor dat je schildklier ineens niet goed meer werkt, kan jij dan stoppen met paardrijden
tita schreef:maar ja stel je eens voor dat je schildklier ineens niet goed meer werkt, kan jij dan stoppen met paardrijden
steeffie schreef:lorie: dat klopt, ik ken ook mensen met schildklier problemen die helemaal niet uitzonderlijk dik zijn. Vaak word je wel wat zwaarder..
Maar ik denk dat tita meer bedoelde van: stel dat je te dik word voor je paard, zou je dan stoppen met rijden, ook al kan je er niks aan doen dat je te dik bent?
Citaat:Dat begrijp ik. Maar wanneer men het zelf niet eens ziet, dan vraag ik me af of er bij de 2e wel een lichtje gaat branden..... , maar natuurlijk zal de eerste keuze ook geen resultaat brengen, omdat men zich gekwetst voelt en niet voor rede vatbaar is......
Linnie13 schreef:Ik zou zeggen.. Alleen rijden als het tegenover je paardje eerlijk is. En het maximale 90 kg. Want dat is op manege's vaak het maximum. En dat is niet voor niks..
superwoman schreef:tita schreef:maar ja stel je eens voor dat je schildklier ineens niet goed meer werkt, kan jij dan stoppen met paardrijden
ja, zonder twijfel!
Ooit eerder gestopt met mijn pony, omdat ik zag dat hij onregelmatig liep, maar de paardenkliniek kon mij niet verder helpen.
Ik heb 'm bijna een jaar niet gereden..... tot ik er vertrouwen in had dat hij geen last meer had.
Mijn paarden gaan zeker voor!
Perrokai schreef:
Vraagje: Zijn al die paarden van jou in jouw profile waar van mij achter staat ? Zo ja realiseer je je dan ook dat de meeste mensen niet zulke luxe keuzes kunnen maken. Jij stapt gewoon op de volgende ! Wat als je er maar 1 had waar jij niets aan merkte hoe goed je ook oplette. Stap je dan ook af en rij je nooit meer op hem/haar?
Agnes75 schreef:Linnie13 schreef:Ik zou zeggen.. Alleen rijden als het tegenover je paardje eerlijk is. En het maximale 90 kg. Want dat is op manege's vaak het maximum. En dat is niet voor niks..
Op maneges leren mensen paardrijden. Mensen die leren paardrijden kunnen nog niet goed "mee" zitten met de bewegingen van een paard, weten nog niet hoe ze de paardenrug kunnen ontlasten met hun zit en kunnen niet fatsoenlijk lichtrijden. Manegepaarden moeten vaak veel lessen lopen en ze lopen met beginners waarschijnlijk vaak en veel op de voorhand. Ik kan me voorstellen dat zware mensen dan een extra belasting zijn voor een manegepaard, waardoor de manegepaarden extra slijten. Als je echter wel goed kunt rijden en goed mee kan zitten met de beweging, veel lichtrijdt en een goede lichte bak hebt, dan moet het volgens mij niet zo'n probleem zijn voor een paard.