Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekepiet

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:58

AikePeer schreef:
Ik denk dan ook dat het belangrijker is om dit onderwerp per paard te beoordelen en niet per ras of gewichtsklasse endergelijke..

dan houd deze topic hier denk ik op Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:58

AikePeer schreef:
Om even te reageren over het friezen "gedoe", friezen hebben vaak een weke rug en zullen daardoor wat minder "kunnen" houden dan de aangegeven richtlijn. Al gaf superwoman dat zelf ook aan.
En dan nog vind ik dat je niet alleen naar het gewicht moet kijken, een paard wat 600 kilo weegt kan ook hele zwakke rugspieren o.i.d hebben.
Ik denk dan ook dat het belangrijker is om dit onderwerp per paard te beoordelen en niet per ras of gewichtsklasse endergelijke..

Is waar. Een normale Fries (1.60 tot 1.65) kan 75 kilo dragen, een grote (1.70 tot 1.75) kan tot 85 kilo dragen. Voor de barokke types kun je er 5 tot 10 kg bij optellen maar niet meer! En dan nog: mits ze geen doorgezakte rug hebben, dan zou ik op een normale Fries niet iemand zetten die zwaarder is dan 65 kg. Dat is een richtlijn die je bij Friezen goed aan kunt houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:20

mariekepiet schreef:

Toch vraag ik me nog steeds af, hoe je het beste kunt vertellen tegen iemand dat ze te zwaar zijn voor het paard,
zonder ze te kwetsen/beledigen, zodat ze ook luisteren....

Op haw wordt het vaak niet gewaardeerd en krijg je daar grote discussies.Terwijl ze er dan zelfs om vragen, wat je er van vind. Als de combinatie er niet goed uit ziet, ga ik niet zeggen van wel én ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

maks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:16

het lijstje klopt echt niet. ik heb een shire die is 1,75 hoog en weegt 1000 kg. volgens mij weegt geen enkele volwassen shire 750 kg

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:35

Citaat:
Toch vraag ik me nog steeds af, hoe je het beste kunt vertellen tegen iemand dat ze te zwaar zijn voor het paard,

ik denk door gewoon eerlijk zijn, dus als het echt niet kan mag je er in mijn ogen best wat van zeggen, maar kijk niet naar hoe het er uitziet! kijk naar het paard of die het aankan.
Als het echt niet kan zeg het gewoon maar ik ben ervan overtuigd dat je niet bang hoeft te zijn dat dat vaak zal gaan gebeuren.

Citaat:
Op haw wordt het vaak niet gewaardeerd en krijg je daar grote discussies.Terwijl ze er dan zelfs om vragen, wat je er van vind. Als de combinatie er niet goed uit ziet, ga ik niet zeggen van wel én ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

Mischien domme vraag en mischien ook wel erg voor de hand liggend, maar ik kom er even niet op, wat betekent haw?
en je zegt dat het daar 'vaak' niet gewaardeerd word, als ik het dus goed begrijp maak jij dit dus 'vaak' mee?
wel toevallig!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:32

haw is horses at work, een forum hier op bokt waar je foto's kan plaatsen van je paard aan het werk Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:36

superwoman schreef:
mariekepiet schreef:

Weet je.. mensen zitten daar veilig achter hun schermpje mensen te bekritiseren, en dat komt niet altijd even subtiel over. op HAW gaat het er regelmatig grof aan toe. Dát geeft de discussies.

1) Je bent véél te dik voor je paard, dat is zielig, je verpest zijn rug!

2) Ik vind jullie als combinatie minder geschikt, ik heb het idee dat je wat te zwaar bent voor je paard.

(natuurlijk krijg je op beide opmerkingen dan als reactie; nee hoor. Máár met 2 het is gezegd en het is duidelijk minder kwetsend dan met opmerking 1)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:09

inderdaad je mag het gerust zeggen maar dan wel op een nette manier,zoals Qimm beschrijft

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:14

wow het is nog steeds druk bij dit topic Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:41

mariekepiet schreef:
Citaat:

Mischien domme vraag en mischien ook wel erg voor de hand liggend, maar ik kom er even niet op, wat betekent haw?
en je zegt dat het daar 'vaak' niet gewaardeerd word, als ik het dus goed begrijp maak jij dit dus 'vaak' mee?
wel toevallig!

Als je niet weet waar het over hebt, moet je niet bekritiseren hé, dat komt nogal stom over.... Koe

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:49

Qimm schreef:
superwoman schreef:

Weet je.. mensen zitten daar veilig achter hun schermpje mensen te bekritiseren, en dat komt niet altijd even subtiel over. op HAW gaat het er regelmatig grof aan toe. Dát geeft de discussies.

1) Je bent véél te dik voor je paard, dat is zielig, je verpest zijn rug!

2) Ik vind jullie als combinatie minder geschikt, ik heb het idee dat je wat te zwaar bent voor je paard.

(natuurlijk krijg je op beide opmerkingen dan als reactie; nee hoor. Máár met 2 het is gezegd en het is duidelijk minder kwetsend dan met opmerking 1)

Dat begrijp ik. Maar wanneer men het zelf niet eens ziet, dan vraag ik me af of er bij de 2e wel een lichtje gaat branden..... , maar natuurlijk zal de eerste keuze ook geen resultaat brengen, omdat men zich gekwetst voelt en niet voor rede vatbaar is......

Natuurlijk probeer ik het altijd netjes te omschrijven, daar niet van......

Eigenlijk snap ik gewoon niet dat sommige niet eerlijk naar hun foto kunnen kijken
en dat zelf niet concluderen....
"het goedpraten...." terwijl, mag ik aannemen toch van het paard houden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:54

maar ja stel je eens voor dat je schildklier ineens niet goed meer werkt, kan jij dan stoppen met paardrijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:57

tita schreef:
maar ja stel je eens voor dat je schildklier ineens niet goed meer werkt, kan jij dan stoppen met paardrijden

ja, zonder twijfel!

Ooit eerder gestopt met mijn pony, omdat ik zag dat hij onregelmatig liep, maar de paardenkliniek kon mij niet verder helpen.
Ik heb 'm bijna een jaar niet gereden..... tot ik er vertrouwen in had dat hij geen last meer had.
Mijn paarden gaan zeker voor!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:43

tita schreef:

Dit vind ik inderdaad zoals superwoman al reageerd een beetje raar veronderstelling!

Waarom zou je dan niet stoppen als je daardoor te zwaar wordt voor je paard?
Te zwaar is te zwaar, dat maakt imo niet uit of het komt door ziekte of door eetlust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:17

Helemaal waar!!! Het welzijn van het paard gaat voor, hoe vervelend het ook is om te moeten stoppen. Ik zou altijd stoppen met rijden, als het welzijn van het paard ten koste ging van het rijden.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:40

tita schreef:

absoluut Ja

Ik zal de vraag even omdraaien:
Als jij een paard hebt wat een blessure krijgt waardoor het niet goed is voor je paard om te rijden, rij je dan door??

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:48

Nou mijn schildklier werkt dus niet goed meer...
Maar rijd nog steeds paard hoor heb geen extreem overgewicht kan nog in een normale zaak een paardrijbroek kopen..
Als je schildklier niet goed meer werkt wil dat niet zeggen dat je automatisch veel te dik bent/wordt

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:52

lorie: dat klopt, ik ken ook mensen met schildklier problemen die helemaal niet uitzonderlijk dik zijn. Vaak word je wel wat zwaarder..
Maar ik denk dat tita meer bedoelde van: stel dat je te dik word voor je paard, zou je dan stoppen met rijden, ook al kan je er niks aan doen dat je te dik bent? Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:14

steeffie schreef:
lorie: dat klopt, ik ken ook mensen met schildklier problemen die helemaal niet uitzonderlijk dik zijn. Vaak word je wel wat zwaarder..
Maar ik denk dat tita meer bedoelde van: stel dat je te dik word voor je paard, zou je dan stoppen met rijden, ook al kan je er niks aan doen dat je te dik bent? Knipoog

idd, zo had ik 'm ook gelezen....

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:23

Ik zou zeggen.. Alleen rijden als het tegenover je paardje eerlijk is. En het maximale 90 kg. Want dat is op manege's vaak het maximum. En dat is niet voor niks.. Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:24

Citaat:
Dat begrijp ik. Maar wanneer men het zelf niet eens ziet, dan vraag ik me af of er bij de 2e wel een lichtje gaat branden..... , maar natuurlijk zal de eerste keuze ook geen resultaat brengen, omdat men zich gekwetst voelt en niet voor rede vatbaar is......

Maar naar aanleiding van opmerking 2 kun je er misschien wel gewoon over praten, als je voor de harde aanpak gaat jaag je iemand zowieso het harnas in en dan is die helemaal niet voor rede vatbaar.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:07

Linnie13 schreef:
Ik zou zeggen.. Alleen rijden als het tegenover je paardje eerlijk is. En het maximale 90 kg. Want dat is op manege's vaak het maximum. En dat is niet voor niks.. Knipoog

Op maneges leren mensen paardrijden. Mensen die leren paardrijden kunnen nog niet goed "mee" zitten met de bewegingen van een paard, weten nog niet hoe ze de paardenrug kunnen ontlasten met hun zit en kunnen niet fatsoenlijk lichtrijden. Manegepaarden moeten vaak veel lessen lopen en ze lopen met beginners waarschijnlijk vaak en veel op de voorhand. Ik kan me voorstellen dat zware mensen dan een extra belasting zijn voor een manegepaard, waardoor de manegepaarden extra slijten. Als je echter wel goed kunt rijden en goed mee kan zitten met de beweging, veel lichtrijdt en een goede lichte bak hebt, dan moet het volgens mij niet zo'n probleem zijn voor een paard.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:27

superwoman schreef:
tita schreef:

ja, zonder twijfel!

Ooit eerder gestopt met mijn pony, omdat ik zag dat hij onregelmatig liep, maar de paardenkliniek kon mij niet verder helpen.
Ik heb 'm bijna een jaar niet gereden..... tot ik er vertrouwen in had dat hij geen last meer had.
Mijn paarden gaan zeker voor!

Vraagje: Zijn al die paarden van jou in jouw profile waar van mij achter staat ? Zo ja realiseer je je dan ook dat de meeste mensen niet zulke luxe keuzes kunnen maken. Jij stapt gewoon op de volgende ! Wat als je er maar 1 had waar jij niets aan merkte hoe goed je ook oplette. Stap je dan ook af en rij je nooit meer op hem/haar?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 09:55

Perrokai schreef:

Vraagje: Zijn al die paarden van jou in jouw profile waar van mij achter staat ? Zo ja realiseer je je dan ook dat de meeste mensen niet zulke luxe keuzes kunnen maken. Jij stapt gewoon op de volgende ! Wat als je er maar 1 had waar jij niets aan merkte hoe goed je ook oplette. Stap je dan ook af en rij je nooit meer op hem/haar?

ik heb 1 paard en een shet, wanneer blijkt dat ik niet meer op mijn paard zou kunnen rijden doordat ze pijn/ik heb ontzettend belemmer en ik niet kán afvallen door bv een schildklierprobleem heeft, zou ik stoppen ja! direct!
ik heb gekozen voor een paard en wanneer ik dat doe, is dat vor zn hele leven. als blijkt dat ik niet meer kan rijden, ga ik wel een ander leuk iets bedenken....mennen, vrijheidsdressuur, van mijn part wandelen, maar je gaat een paard toch geen pijn doen voor je eigen plezier???! lijkt me dat dat voor iedereen zou moeten gelden

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:00

Agnes75 schreef:
Linnie13 schreef:

Op maneges leren mensen paardrijden. Mensen die leren paardrijden kunnen nog niet goed "mee" zitten met de bewegingen van een paard, weten nog niet hoe ze de paardenrug kunnen ontlasten met hun zit en kunnen niet fatsoenlijk lichtrijden. Manegepaarden moeten vaak veel lessen lopen en ze lopen met beginners waarschijnlijk vaak en veel op de voorhand. Ik kan me voorstellen dat zware mensen dan een extra belasting zijn voor een manegepaard, waardoor de manegepaarden extra slijten. Als je echter wel goed kunt rijden en goed mee kan zitten met de beweging, veel lichtrijdt en een goede lichte bak hebt, dan moet het volgens mij niet zo'n probleem zijn voor een paard.

En de bos/strand/duin ritten dan? Of gewoon GEVORDERDE lessen in de bak? Dat mag ook maar tot de 90 kg.. Ja