DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:44

QQQ, ik vind je theoretische verhalen echt fantastisch, maar ik zie gewoon niet in dat hierdoor de complete wereldtop verkeerd aan het trainen is. Ik ga niet nog eens de voordelen uitleggen, de nadelen van het klassieke systeem dus regelmatig met de neus voor de loodlijn vind ik vnl. de strakke gespannen rug, de verbinding die snel wat stug wordt, en door een andere manier (minder scherp, electrisch) van het toepassen van je hulpen is het paardrijden veel trager. Al met al zijn er heel veel paarden die je onmogelijk rond kan instellen doordat de ruiter geen gevoel heeft of doordat de paarden het achterbeen neit hebben om ook in zo'n houding aan elkaar te blijven.

Citaat:
Zet 'm in een stevige box en wat heb je? Controle!! Nee, die stabiel ogende aanleuning waar ik na refereerde is NIET wat je wilt (tenzij je enkel in punten scoren bent geïnteresseerd).

Zelfs in die box heb je geen absolute controle.
Misschien kun je even uitleggen wat je dan wel wilt? In de ring wordt een dergelijke aanleuning wel gewaardeerd.

Nu vind ik ervaring wel degelijk wat zeggen over hoe iemand iets brengt, theoretische verhalen kunnen fantastisch zijn, maar hoe betrouwbaar zijn ze uiteindelijk? Levert het een medaille of 'n fijn gereden paard op?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:23

De wereldtop traint prima voor de wedstrijden, zoals je zegt: in de ring (= door de jury) wordt dit gewaardeerd.

Theorie is heel belangrijk, want als je de theorie niet kent of begrijpt, weet je ook niet waar je naartoe aan het werken bent - dan kan je ook niet weten of je op de juiste weg bent.

Je moet dan volledig vertrouwen op de kennis van anderen (instructeurs, juryleden etc). En er is geen enkele garantie dat die wél de theorie volledig kennen en begrijpen (laat staan juist kunnen omzetten en overbrengen op een leerling).

Het loont dus zeker om jezelf goed op de hoogte te brengen van theoretische zaken - tenminste, als je graag wilt leren en niet enkel wilt winnen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:23

De strakke gespannen rug los je niet op door hem op de borst te rijden hoor. Lekker vw nw en klaar. Het scherp aan de hulpen zijn heeft niks te maken met LDR of klassiek, maar ligt meer aan de ruiter. Ik rijdt VW NW, maar wel op de meest minimale hulp.
Dus de nadelen die je noemt heeft weinig te maken met een bepaald systeem en kunnen op verschillende manieren opgelost te worden buiten het LDR.

En over he laatste zin. Een paard is zo fijn als de ruiter die hem opleidt. heeft weer niks te maken met welk systeem je rijdt.

Ik denk dat je moet rijden waar jijzelf en vooral je paard het fijnst bij voelt. Voor mij zal dat nooit LDR zijn ook al krijg ik een geschikt paard ervoor. Voor iemand anders zal dat nooit VW NW of klassiek zijn maar juist LDR. Die verschillen houdt en er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.
Gelukkig Wel!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:36

QQQQ schreef:
De wereldtop traint prima voor de wedstrijden, zoals je zegt: in de ring (= door de jury) wordt dit gewaardeerd.

Theorie is heel belangrijk, want als je de theorie niet kent of begrijpt, weet je ook niet waar je naartoe aan het werken bent - dan kan je ook niet weten of je op de juiste weg bent.

Je moet dan volledig vertrouwen op de kennis van anderen (instructeurs, juryleden etc). En er is geen enkele garantie dat die wél de theorie volledig kennen en begrijpen (laat staan juist kunnen omzetten en overbrengen op een leerling).

Het loont dus zeker om jezelf goed op de hoogte te brengen van theoretische zaken - tenminste, als je graag wilt leren en niet enkel wilt winnen.

Er zijn vele manieren van leren Q.

De ene persoon leert makkelijk uit een boekje, de ander heeft het makkelijker in de praktijk.
Leren waar je naartoe aan het werken bent, kan bijvoorbeeld ook door een goed leerpaard onder je kont. Of door ervaring op doen met het ene paard, om vervolgens met de volgende pas écht te leren paardrijden. Fouten maken, ze leren herkennen, opstaan en opnieuw (anders) proberen, is óók nog steeds een beproefde leerschool.
De vraag is dan natuurlijk wie beter leert paardrijden... diegene die goed uit een boekje kennis opmaakt, of diegene die zich in de praktijk kunde eigen maakt...... ik denk zelf dat het antwoord uit voorgaande zin voor zichzelf spreekt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:44

Dat hoeft niks uit maken Aimee. Je zegt het zelf al. De een leert makkelijker uit een boek en de ander uit de praktijk. Theoretisch gezien zou er tussen deze personen dus geen verschil moeten zitten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:46

Marije1984 schreef:
Dat hoeft niks uit maken Aimee. Je zegt het zelf al. De een leert makkelijker uit een boek en de ander uit de praktijk. Theoretisch gezien zou er tussen deze personen dus geen verschil moeten zitten

Haha!

Lees deze zin nou nog eens: diegene die goed uit een boekje kennis opmaakt, of diegene die zich in de praktijk kunde eigen maakt......

En bedenk dan dat paardrijden een praktische kundigheid is Pling

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:49

QQQQ schreef:
Bij theorie vertrouw je ook volledig op de kennis van anderen. De geneeskunde en bewegingswetenschap mbt paarden staat nog echt in de kinderschoenen, dus is alles vooral gebaseerd op een vermoeden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:53

Marije1984 schreef:
De een leert makkelijker uit een boek en de ander uit de praktijk. Theoretisch gezien zou er tussen deze personen dus geen verschil moeten zitten
Paardrijden leer je nooit zonder praktijk, maar zonder goede theoretische kennis om de opleiding van je paard (en die van jezelf) in goede banen te leiden, kom je al snel op een "verkeerd spoor".

Als je niet aan het begin weet waar de opleiding van het paard heen gaat, en waarom, is de kans groot dat je verkeerd begint, of onderweg de weg kwijt zal raken. Als je niet weet waar je heen wilt, ga je ook nooit de verkeerde kant op (zie onderschrift). Heel rustgevende gedachte wellicht...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:00

SuperPepeijn schreef:
Bij theorie vertrouw je ook volledig op de kennis van anderen. De geneeskunde en bewegingswetenschap mbt paarden staat nog echt in de kinderschoenen, dus is alles vooral gebaseerd op een vermoeden.
Op kennis van anderen (en meer anderen dan enkele instructeurs Pling ) en op je eigen verstand. Hierdoor kan je met enige afstand zaken goed overdenken en bepalen wat er voor jou toe doet, en wat niet, of minder. Dit maakt het weer makkelijker om snel uit te vinden of een instructeur en/of rij- of instructiemethode wel echt bij je past.
Theorie en praktijk moeten hand in hand gaan. Als je niet begrijpt wat je doet, en waarom, kan je ook nooit weten wanneer je het goed doet (en "gevoel" is niet altijd de beste leidraad).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:05

Even terug bij waar de discussie gebleven was misschien? Over die aanleuning?
Vudress schreef:
QQQ, ik vind je theoretische verhalen echt fantastisch, maar ik zie gewoon niet in dat hierdoor de complete wereldtop verkeerd aan het trainen is.
Vermoedelijk vind je mijn verhaal dus niet (helemaal) kloppen. Ik ben benieuwd waar jij denkt dat ik ongelijk heb. Verklaar je eens nader!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:09

Q, dus als ik goed begrijp vind jij dat als een fysiotherapeut zegt dat het paard veel losser is, maar het boek zegt dat dat niet kan, dat het boek gelijk heeft?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:10

QQQQ schreef:
Op kennis van anderen (en meer anderen dan enkele instructeurs Pling ) en op je eigen verstand. Hierdoor kan je met enige afstand zaken goed overdenken en bepalen wat er voor jou toe doet, en wat niet, of minder.
Zaken overdenken en je eigen verstand gebruiken, dat lukt mij ook wel in de praktijkles hoor Knipoog

QQQQ schreef:
Als je niet begrijpt wat je doet, en waarom, kan je ook nooit weten wanneer je het goed doet (en "gevoel" is niet altijd de beste leidraad).
En daarom staat er ook iemand die je vetrouwt naast je in de bak Knipoog Maar dat niet begrijpen, of mis interpreteren, dat is nou precies iets wat in de theorie vaak gebeurd Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:14

Q heeft gewoon altijd gelijk Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:27

Karl66 schreef:
Q, dus als ik goed begrijp vind jij dat als een fysiotherapeut zegt dat het paard veel losser is, maar het boek zegt dat dat niet kan, dat het boek gelijk heeft?
Jij begrijpt het heel duidelijk niet goed, nee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:28

Tyrza schreef:
Q heeft gewoon altijd gelijk Ja
Nee, dat zou saai zijn Tong uitsteken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:29

Maar toch blijf jij vinden dat een paard niet losser in het lijf wordt door LDR, ook al zegt iemand als Solange die deze paarden behandelt dat het wel zo is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:30

SuperPepeijn schreef:
En daarom staat er ook iemand die je vetrouwt naast je in de bak Knipoog Maar dat niet begrijpen, of mis interpreteren, dat is nou precies iets wat in de theorie vaak gebeurd Knipoog
In theorie doet een foute interpretatie niemand kwaad. Helaas wordt er heel wat in de praktijk fout geinterpreteerd...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:30

Karl66 schreef:
Maar toch blijf jij vinden dat een paard niet losser in het lijf wordt door LDR, ook al zegt iemand als Solange die deze paarden behandelt dat het wel zo is.
Nee, dat zeg ik niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:31

Een topruiter wordt imo juist gekenmerkt door op gevoel goed handelen, daarom kan het ook nog wel eens voorkomen dat die topruiter het er als instructeur niet zo fantastisch vanaf brengt. Hij handelt op gevoel en kan dat niet uitleggen, maar hij handelt toch echt wel goed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:34

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Nee, dat zeg ik niet.

Jawel hoor, jij roept namelijk aldoor dat je nog geen geldige argumenten voor het gebruik van LDR hebt gehoord.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:43

Karl66 schreef:
Jawel hoor, jij roept namelijk aldoor dat je nog geen geldige argumenten voor het gebruik van LDR hebt gehoord.
Dat is omdat de voordelen in mijn ogen niet opwegen tegen de nadelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:48

Dus jij vindt wel dat een paard er losser van wordt?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:10

Karl66 schreef:
Ik denk dat dat erg afhangt van hoe het paard vóór de LDR werd gereden. Ik denk bijv. wel dat LDR voor Kafue heeft geholpen om het paard losser te krijgen.
Ik heb geen reden om te denken dat je met LDR een paard zoveel losser kunt krijgen dan met correct toegepaste dressuur volgens klassieke "regels".

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:15

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Nee, dat zeg ik niet.

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Ik denk dat dat erg afhangt van hoe het paard vóór de LDR werd gereden. Ik denk bijv. wel dat LDR voor Kafue heeft geholpen om het paard losser te krijgen.
Ik heb geen reden om te denken dat je met LDR een paard zoveel losser kunt krijgen dan met correct toegepaste dressuur volgens klassieke "regels".

Wat is het nou?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:26

Karl66 schreef:
Wat is het nou?
Precies wat er staat: LDR zal een paard losser kunnen maken, maar dat kan ook zonder LDR.