Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:58

Milkberry, bedankt voor je reactie op mijn filmpje/ foto's. Dan ga ik denk ik maar rustig zo verder :-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:15

Ik krijg het idee dat naast het lichamelijke het paard ook.nooit echt de basis heeft gehad...

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:33

xxdomiixx schreef:
Je paard komt op mij over als een left brained introvert (parelli term). Ik denk je dat best wat zal hebben aan technieken die daarbij horen. Keyword bij introvert is langzaam. Vaak wille we deze paarden juist voorwaarts krijgen door zelf meer te doen enzo. Dit werkt averechts. Zorg voor afwisseling, vraag ze minder dan ze aanbieden dus bijv. Een nog langzamere draf of minder pasjes van een oefening.Doel voor introvert is motivatie. Het kan trouwens bestzijn dat je paard switcht in horsenality dan moet jij ook switchen. Ik heb zo een paard ontzettend lastig maar wel leuk. Bij het rijden gaat hij ook in manege stand, hij krijgt een soort blokkade waardoor hij in verzet gaat (introverte verzet). Daar moet je doorheen op een introverte manier. Mijn paard staat nu ontzettend goed aan de hulpen, instructrice stond er versteld van, maar bij sommige oefening zit de blokkade er nog.

Bedankt, dat ga ik zeker proberen!
Met die hoef bedoel ik: haar hoef brak af (op de plek waar vorig jaar een hoefzweer zat) daarna moest ze een tijd op rust, maar zelfs met grasmasker kwam ze zo aan dat ze weer hoefbevangen werd. Is praktisch elk jaar zo. Inmiddels zijn we er in 1 week doorheen en maken de kuur voor 3 weken dan af. Dan wandelen we een tijdje totdat we zeker weten dat het weer goed is. Allemaal begeleid door dierenarts en hoefsmid.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:33

damian23 schreef:
Milkberry schreef:
Heb net het filmpje van HW bekeken. Goed duidelijk uitgelegd. Mooi filmpje. Het verschil is heeel duidelijk te zien. En ik kan jullie vertellen dat ik met het EK niet 1 verzameld paard de piaffe goed heb zien doen

Erg he?
Heb jij er een gezien waarbij de nek het hoogste punt is en niet een handbreedte daar achter?

Nou nee helaas niet :(
Heb jij 1 ontspannen paard kunnen ontdekken?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:34

De vorige vond ik mooi in de aanleuning..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:42

maralyn schreef:
Ik krijg het idee dat naast het lichamelijke het paard ook.nooit echt de basis heeft gehad...

Bedoel je mijn pony of die van JolienHeidi? :-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:45

Jolienheidi, aan de hand van het verhaal.
Sorry, mijn telefoon wilde niet quoten (A)

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:48

Het frustrerende is dat dit juist wel zo is. We hebben een periode veel les gehad en echt fanatiek gereden. Toen haalden we ongeveer 190 punten B en foutloos B parcours springen. (Daar was ik trots genoeg op, haha) Maar toen ging het longeren ook heel goed en kon ik ook voltes verkleinen metertjes wijken ect. Het probleem is dat daarna 3 jaar van blessures en geëtter kwamen. Daar zijn we niet meer uit gekomen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:50

Dan is ze of misschien toch nog niet helemaal goed? Of je moet misschien opnieuw met het begin van de basis beginnen?

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:55

Fysiek is ze gelukkig weer helemaal oke! Bij het begin beginnen probeer ik inderdaad, maar ik denk dat het probleem is dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Alsof je iemand een hele nieuwe taal wil leren en hem kinderboeken wil laten lezen en tv in die taal wil laten kijken, maar het niveau te laag is om de oefeningen te doen die nodig zijn om verder te komen. Haha, heel verhaal maar ik hoop dat jullie het snappen. Bedankt voor het meedenken trouwens allemaal! Wordt oprecht gewaardeerd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:16

Gewoon bij nul.
Het kan maaar zo zijn dat jij te snel wilde... en dat je paard dat op den duur niet meer kon bolwerken.
Zo is onze merrie aan ons verkocht als B waardig, en dan ga je daar naar rijden toch?
Met een groot ander aantal problemen is het gewoon ontploft.

Ook wij zijn nu dit jaar letterlijk bij nul begonnen.
Eerst aan de longe, dat ze die hulpen 100% begreep.
Toen dubbele lijnen, zonder bit. Dat ze dat leerde begrijpen zonder vluchtdrang.
Toen met bit. En klik, die zat er zo op.
Nu zijn we bij het stappen... Eerst in stap alles op 100% hebben...

Bij alle goede zetten en pogingen beloon ik haar uitbundig. En ik krijg daardoor er veel voor terug.
Ze snapt het, vind het leuk en raakt werkwillig.

Alles met alle tijd behandelen. Eerst die volte op mijn been goed hebben, voordat we bijvoorbeeld een gebroken lijn maken.
Ja, met een volte ben ik niet de hele tijd bezig. Maar ik focus mij er wel op.
Om maar een voorbeeld te geven.

Ook probeer ik het paard te snappen. Waarom ze iets niet kan.

Ook bij ons is er eerst een tandarts bij geweest, en daarna een fysio voordat we opnieuw zijn begonnen. Zodat dát 100% ok is.

(Zadel hebben wij nog niet. Ik spaar liever voor een groot bedrag en keuze uit vele zadels, als dat ik er een eurotje of 300 tegen gooi en dat het nét niet past. Dus werken wij op dit moment zonder zadel, met een pad met HD inlages en een barebackpad.)

Nu heeft onze dame laten zien dat ze misschien wel turnster wilde worden... En heeft ze een koprol gemaakt. Via de DA niks aan het handje, op wat kneuzingen na. Maar toch gaat straks de osteopaat er weer even bij. Gewoon zekere voor het onzekere.

Wat ik zou doen jolienheidi. Is er voor zorgen dat jij weet dat ze 100% lichamelijk okey is, en dan gewoon eerst op de grond het werk leuk maken.
Maak het spannend, en beloon op de juiste momenten.
Stop wanneer het goed gaat en sluit positief af.
(Lekkers, knuffel, grazen aan de hand)

Wees optimistisch naar je paard toe, en meen dit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:03

SheeNegro schreef:
Is dat nu 3 keedubbelard G*al op de foto's Simpelman? :+

Ik heb verder niks toe te voegen aan de gesprekken momenteel, maar ik kan wel beamen dat een goed passend bit essentieel is, wij zijn momenteel op zoektocht. :j
Mijn oog is gevallen op de sprenger Max Control, verschrikkelijke naam en nog ergere beschrijving op de site van sprenger zelf.. Maar een vriendin heeft toevallig dit bitje (omdat ze de beschrijving geloofde, haha) en toen ik het probeerde laatst was er toch een wereld van verschil terwijl we eigenlijk gewoon rustig aan het wandelen waren in het veld. Straks heb ik met datzelfde bitje dressuurles en als het nog maar eens een eyeopener is ga ik direct zelf halen!

http://pferdesport.sprenger.de/gebisse/ ... l-bit.html

ik heb de sprenger dynamics 16mm (dubel gebroken busstrens)Voor mij een super bitje

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:39

damian23 schreef:
SheeNegro schreef:
Is dat nu 3 keedubbelard G*al op de foto's Simpelman? :+

Ik heb verder niks toe te voegen aan de gesprekken momenteel, maar ik kan wel beamen dat een goed passend bit essentieel is, wij zijn momenteel op zoektocht. :j
Mijn oog is gevallen op de sprenger Max Control, verschrikkelijke naam en nog ergere beschrijving op de site van sprenger zelf.. Maar een vriendin heeft toevallig dit bitje (omdat ze de beschrijving geloofde, haha) en toen ik het probeerde laatst was er toch een wereld van verschil terwijl we eigenlijk gewoon rustig aan het wandelen waren in het veld. Straks heb ik met datzelfde bitje dressuurles en als het nog maar eens een eyeopener is ga ik direct zelf halen!

http://pferdesport.sprenger.de/gebisse/ ... l-bit.html

ik heb de sprenger dynamics 16mm (dubel gebroken busstrens)Voor mij een super bitje

Het is zo, ik heb nu een dubbel gebroken bitje nu en ik heb altijd het idee dat hij of er altijd tegen aan loopt of dat hij er juist niet aan komt. Soms denk ik dan weer dat het te scherp is, een kleine ophouding en paard plooit zich soms helemaal dubbel. En andere momenten loopt hij dwars door mijn hulp heen..

Doordat de max controle niet doorscharniert blijft de druk in de mond mooier verdeeld, want ik had gelezen dat een gewoon dubbel gebroken op de lagen duwt als je net wat te streng bent (wat niet zou mogen, dat streng zijn) en ik denk dat mijn paard daarop reageert.
Het voordeel van dit bitje is doordat het ook dubbelgebroken is de eenzijdige teugelhulpen wel duidelijk overkomen tov een ongebroken bitje. Ik heb ook het idee dat dit wat stiller ligt en hij dat fijner vindt. Je hebt dit bit ook in D trens en het is jammer dat ik deze ook niet kan proberen.

Gisteren had ik les met het sprenger bitje er vielen 2 dingen duidelijk op: er stond schuim op zijn lippen en zijn mond was stiller. Op mijn bitje kan hij soms nijdig knabbelen, net alsof hij het in 2 wilt bijten en nu knabbelde hij wel maar hij was zo nijdig niet. Een schuimmondje heb ik zelden.. Ja als hij wat stress heeft. Vandaag en morgen mag ik ook met het bitje rijden en als we er beide overeens zijn dat dit fijner is ga ik het in de winkel halen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:49

Wat ik heel bijzonder vond om gisteren te merken was dat mijn paard nu gewoon sloom was.
Normaal was het altijd snel, onder me vandaan rennen. Ik kon dan ook amper een halfje brok ingooien en een schep ongeweekte seniores priores, want anders stegen we op. Ik zei dan altijd gekscherend dat de pretoren er weer opzaten. Dat betekent snel en overalert op alles wat om haar heen gebeurd. Moelijk terug naar stap willen, vaak al aandribbelen onder me.

Als ze zo blijft, kan er straks wel een hele schep brok in. Ze was voor mijn doen echt sloom en plakkerig aan het been. Ben ik niet gewend :D

De stretch verbetert nu ontzettend snel en daardoor kunnen we straks ook eens denken aan stukjes working trot. Hoe pakken jullie je paard vanuit de diepe stretch op richting working trot?

Nog een ander hersenspinsel: hoe zit het eigenlijk met keuringen? Kwam tot een paar jaar geleden nog wel op Friezenkeuringen. Daar worden de paarden behoorlijk opgejaagd om hun gangen te laten zien. Maar vanwege het opjagen zullen paarden vluchten en zich dus ook in hun lijf vastzetten. Wat beoordeel je dan eigenlijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:02

Vervelend probleem Jolien. Ik herken hierin een paard van een vriendin. Dat was een ijverig dier, maar na de ene na de andere blessure is het lichtje uitgegaan en doet paard niets meer behalve zuur kijken.
Ze heeft er nog geen oplossing voor helaas.
Zulke zaken zijn ook lastig zonder het paard echt gezien te hebben.

Ankam, grappig zo'n reactie.
Wat keuringen betreft: zo haal je het show element naar boven. Een vluchtend angstig paard toont zich totaal niet. Een zelfverzekerd paard maakt zich groot en komt van de grond. Zo zie je in feite de capaciteit die erin zit en waar je dan theoretisch naar toe kunt werken.
Overigens is op de meeste warmbloed keuringen blazen met de staart op de rug ongewenst. Die worden ook niet zo groots aangejaagd. Dat is meer een tuigpaarden ding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:51

Ik ben wel benieuwd wat jullie van deze combinatie vinden (is niet in Aachen). Het is geen winnende topproef en ook niet een paard met toptalent, maar persoonlijk vind ik de uitstraling prettig en rustig. Niet dat electrische wat je veel ziet in de top 5.
https://m.youtube.com/watch?v=q5ADWRhzeoY

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:39

Sizzle, het is net alsof dat paard danst. Ik vind het er veeeel beter uitzien dan alles wat ik op het EK voorbij heb zien komen. Rustiger, meer ontspanning en vriendelijker :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:42

Sizzle, wel een verademing. Het is id geen winnende proef volgens de huidige maatstaven, maar tenminste wel een paard wat merendeels voor de loodlijn blijft, een rustige mond heeft en correct een passage kan lopen ipv die "tense steps". En wat mij direct opviel.. de achterhand draagt en zakt. Ook als het paard moest terugkomen. Remmen op de achterhand en niet op de voorhand.

Deze combi had zo mogen winnen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:15

Ja wat een verademing, een keer niet zo'n in 2en gebroken voorbeenzwaaier.

Even een praktische vraag, ik heb een filmpje van 20 minuten (hd :') ) en dat staat al uren te ratelen om geupload te worden in youtube duurt dat bij jullie ook zo lang of kan het sneller?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:17

Bij gaat het meestal ook langzaam.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:20

Ik film ook niet langer dan een paar minuten omdat het met je mobiel al helemaal lang duurt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:29

Haha ja ik dacht ik zet die telefoon voor de lol maar weer eens op de bakrand :) meer voor mezelf om het beeld te checken (ben van plan om zaterdag weer eens te starten). Hij had een beetje last van spanning omdat er wat dingen anders waren in de bak maar op het beeld valt het mee, plus zo gaat een training dus ook wel eens. Nobody's perfect :D

Nou even geduld dan maar :))

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:58

Ben benieuwd naar je filmpje Starbreeze.

Net super lekker gereden. Eindelijk wat meer voorwaarts en hij komt niet steeds terug naar stap in de diepe stretch. En toen ik af stapte had meneer voor het eerst een laagje lippenstift ^__^

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:48

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:00

Wat een gehoorzaam paard :)

Als ik mijn (onbescheiden) mening mag geven :o
Je ziet imo in dit filmpje heel duidelijk hoe moeilijk het is om voorwaartse drang en losgelatengeid te kombineren. Zolang de oefeningen in een laag arbeitstempo gedaan worden kan hij redelijk goed van de voorkant wegblijven. Zodra het paard meer voorwaarts drang ontwikkelt komt de "oplooprem" in werking en maakt het paard zelfs teugel-taktfouten.

Neemt overigens niet weg dat ik nog lang weg ben van deze mate van africhting en rijkunst :D
Dus ook niets ten nadele van de ruiter :)