[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:19

Ik vind je paard best fijn in de aanleuning hoor! Ik denk dat je met nog meer oprichten nog even zou moeten wachten. Je paard loopt mooi, activiteit is best wel goed te zien. Het zou meer mogen maar voor een paard dat net weer 1,5 jaar ohz loopt vind ik dit heel netjes. Ik zou zeggen ga zo door. Zorg dat je de activiteit behoud, en hem sterker maakt zodat de achterhand er nog meer onder kan komen. Je paard valt wat op de voorhand, en door de achterhand te gaan trainen, en te zorgen dat hij die onder zijn lichaam plaatst, zal hij van de voorhand afkomen. Laat het oprichten nog even voor wat het is. Je paard loopt ontspannen, en is misschien wat lang in de hals, maar zijn hoofd hals houding is voor nu prima. Wat je als voorbeeldjes neemt (2 plaatjes) is geen van beiden correct vind ik. Op het eerste plaatje zie ik namelijk een paard dat veel te veel voor de LL loopt, en op het tweede plaatje een paard dat veel te diep loopt. Heb je in de OP van dit topic gekeken? Misschien staat daar wat bruikbaars voor je tussen. Dit soort plaatjes vond ik altijd lastig omdat er geen echt paard en echte ruiter op staan. Kijk eens op Google naar foto's uit de GP naar hoe de hoofd hals houding van die paarden is. Zoek filmpjes op en kijk naar de activiteit. Kijk eens rustig het topic door, en kijk eens wat er allemaal gezegd word. Er staat hier heel veel in het topic wat misschien een antwoord op je vragen zou kunnen geven. Oprichting komt vaak pas echt in de wat hogere dressuur. Na 1,5 jaar ben je daar nog lang niet meid! :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:46

okee, dat wat je zegt dat ik nog moet wachten met oprichting zat ik dus ook mee.
Daarom was ik benieuwd naar jullie mening!
Maar wat mijn instructeur zei is dat hij niet opgericht mocht gaan lopen, maar wel zijn oren het hoogste punt? een lage halshouding met oren als hoogste punt, kan iemand me daar mee helpen?

De foto's heb ik van topic van klassieke vs academische rijkunst gehaald.
Nu je het zegt kijk ik ook wat anders tegen foto 1 aan.

Ik ga zeker nog wat filmpjes bekijken.

Vind het helaas altijd op wedstrijd zo moeilijk een goede aanleuning en houding.
bij 50% heb ik 8en en de andere 50% vaak 5en.
De ene wil oprichting zien, de ander wil hem lekker laag zien.
Ik ben zelf ook meer fan van laag, en merk dat mijn paard hier fijner door loopt.

Het trainen van de achterhand zijn we nog steeds hard mee bezig.
iedere keer als ik hem rijd zijn we er mee bezig.
tempowisselingen, overgangen rijden, voltes 10 meter en dan op zo'n volte tempowisselingen en draf-galop overgangen. Iemand nog goede oefeningen?

Ik ben blij dat je het toch een goed beeld vind en we trainen gewoon verder.
Ga dit topic nog goed doorlezen en zal ook de openingspost goed door gaan lezen
Kijk hier al vaker mee maar nu had ik zelf ook even hulp nodig :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:06

Jeetje wat een pony, die toont behoorlijk groot zeg.
Wat je instructeur zegt klopt. Maar wel 1 van de moeilijkste dingen van aan de teugel zijn. Eigenlijk moet je paard wat meer lengte nemen in de nek. Dit doet ie voornamelijk door de neus tegen de loodlijn te brengen (en niet achter de loodlijn zoals op jou foto's). Hierdoor ontstaat er een minder grote boog. Vervolgens ga jij genoeg energie opwekken om hem dat laatste stukje hals en stuk nek omhoog en naar voren te brengen.
Het probleem wat je nu voornamelijk hebt is dat je paard nog niet genoeg op de achterhand is. Hij loopt daar als het ware met z'n voorbenen. Hierdoor wordt het geheel wat gehaast en ga jij remmen (handdruk leveren). Hierdoor heb je dus te weinig mogelijkheid om je paard z'n hals/nek te verlengen.

Snappie?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:18

jaa snap het helemaal.
Dat is idd precies zoals mijn instructeur het ook uitlegde.
Dus ik kan daar nu alleen iets aan veranderen door hem meer op zijn achterhand te zetten?
Maar, (misschien een stomme vraag) kan hij ook echt zijn achterhand gebruiken en gaan zitten als hij wat lager loopt? of hoe moet ik dit oplossen of zien?
Achterhand is het geen waar we het meest mee bezig zijn, het is de afgelopen weken ook enorm verbeterd.
zijn er buiten de dingen die ik al doe nog andere dingen waardoor ik de achterhand sterker zou kunnen maken?

dankjewel voor de uitleg trouwens :)

Hij is 1.56 groot en spring gefokt. Hij toont idd groot.
Onze masseur/therapeut had maar weinig zulke brede paarden gezien.

ik kijk trouwens ook veel clinics op youtube, vind ik zelf ook altijd heel fijn.

edit: ik heb net de filmpjes uit de OP gekeken.
Geloof dat je op het eerste filmpje van het halthouden ziet dat ze een paard zijn buik laten aanspannen en dat hij dan zijn achterhand eronder gaat plaatsen.
Als ik mijn stap foto zie, zie ik ook duidelijk een aangespannen buik en op de twee draf foto's ook wel redelijk
Dat is dus een goed teken en daar moeten we naartoe? heeft hij daar goed achterbeen gebruik?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:34

Ik zal me nu niet teveel zorgen morgen over waar het hoofd precies zit en welke hoogte de halshouding is (of die nou wat hoger of lager is), er eigenlijk alleen maar opletten of je een fijne verbinding behoud dus niet 1 kant strakker als de andere kant, netjes op twee teugels dezelfde fijne verbinding. Ook mag hij niet zwaar in je hand worden of juist van je teugel af komen. Daarnaast werken aan de achterhand zoals je nu bezig bent, denk dat je dan straks precies het plaatje gaat krijgen zoals jij dat voor ogen hebt. ;)

Als ze namelijk meer op de achterhand komen komen ze van voor vanzelf wat omhoog, als jij zo door blijft rijden en het neusje tegen de ll aan gaat rijden komt er ook meer "lucht" bij de keel (/kaak) zeg maar. :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:51

Ik heb ook een vraagje :)!
Ik rij op een paard die enorm vlucht voor je hand. Nageven is voor haar al extra moeilijk doordat ze opgezette speekselklieren heeft (altijd al gehad).
Ik rij haar 2x in de week intensief. Voor de rest van de week word ze door veel verschillende ruiters in her bos 'gereden' (lees: kop in de lucht, rug vastzetten en racen maar) nu ben ik als ik rij de 1e 20 minuten hard bezig met het loskrijgen/ontspannen in de rug
Situatie schets:
Instappen
Zonder elastiek (is verplicht wel..) in draf laten strekken/rugspier oprekken
Daarna elastiek erom (voor de duidelijkheid: die zit erg los, voorkomt alleen dat ze niet haar hoofd heel hoog kan doen, zou eventueel een foto ervan kunnen maken als dat nodig is) en alleen maar op tempo aerken. Totaal niets vragen (lees: alleen lichtelijk sturen, wel contact maar geen druk waar ze zo panisch voor is). Hard draven, zacht, hard, zacht, galop hard, galop zacht, hard, zacht, draven hard, zacht, stappen zacht, stappen hard. Dat doe ik tot ze lekker fel aan her been is ( heb mijn sporen geschrapt die ook eerst verplicht waren omdat ik van mening ben dat je je spoor alleen gebruikt om je hulp te verfijnen wat nu totaal nog niet nodig/aan de orde is.
Tot nu toe ben ik tot zo ver gekomen (dan is ze zeiknat en het schuim staat tussen haar billen)
Maar aangezien dat steeds beter gaat vraag ik jullie hoe ik het best haar zonder te veel druk 'rond' te krijgen. Ze loopt nu namelijk wel ontspannen laag, maar geen 'bolling' in haar nek.

alvast bedankt :)!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:05

Toevoeging: tijdens de vele overgangen/schakelingen maak ik veel voltes/slange voltes etc :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:55

ietjelover schreef:
jaa snap het helemaal.
Dat is idd precies zoals mijn instructeur het ook uitlegde.
Dus ik kan daar nu alleen iets aan veranderen door hem meer op zijn achterhand te zetten?
Maar, (misschien een stomme vraag) kan hij ook echt zijn achterhand gebruiken en gaan zitten als hij wat lager loopt? of hoe moet ik dit oplossen of zien?
Achterhand is het geen waar we het meest mee bezig zijn, het is de afgelopen weken ook enorm verbeterd.
zijn er buiten de dingen die ik al doe nog andere dingen waardoor ik de achterhand sterker zou kunnen maken?

dankjewel voor de uitleg trouwens :)

Hij is 1.56 groot en spring gefokt. Hij toont idd groot.
Onze masseur/therapeut had maar weinig zulke brede paarden gezien.

De enige juiste en eerlijke manier is inderdaad door hem meer op de achterhand te zetten.
Je bent nu nog niet in het stadium van gaan zitten op de achterhand. Je moet nu eerst streven naar horizontaal evenwicht. Het zwaartepunt van je paard ligt nu echt voor je zadel. Je wil dat verschuiven naar onder je zadel, daarna kan je naar achter gaan werken. Niet in te grote stappen denken.

Kwa oefeningen staan er al heel veel uitgeschreven in dit topic. Lees maar beetje terug, staan echt wel leuke tussen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:59

Okee ik begrijp het!
Ga terug lezen en er mee aan de slag

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:48

@ietjelover... ik denk dat je al veel goede tips heb gekregen. Gewoon geduld hebben en rustig verder werken aan het sterker maken van de achterhand.
@Fry... lastig zonder foto... maar als ze echt vlucht voor je hand dan moet je het voorzichtig aanpakken maar wel proberen een beetje meer aanleuning te vragen. Vanuit die ontspanning toch beetje contact gaan vragen... en ja daar zal ze eerst niet mee eens zijn... en weer voor vluchten maar als je dat rustig doet... en zelf ook rustig blijft komt het wel. Echter zorg echt eerst voor die ontspanning... duurt dat nu nog lang voordat je dat hebt... en raakt ze echt enorm gestressed van beetje contact... weer stapje terug.

Hier.. totaal niet meer bezig met rijtechnisch rijden :( Zit er hard over na te denken om hem maar met pensioen te doen... dus niet meer gericht op wedstrijden en alleen buitenritten rijden... hij is inmiddels 21... heeft nu ruim 6 weken 'stil'gestaan... en nu laatste 2 weken ongeveer er weer beetje op... maar hij is zo stug en sterk... buiten langs de weg gaat prima... maar zie mezelf nog geen normale volte rijden in de bak.
Is hij niet gewoon bejaard en is het niet oneerlijk om nu weer helemaal alles te gaan trainen (wat ons in de afgelopen jaren al best behoorlijk veel energie/tijd heeft gekost)... overbelast ik hem daar niet gewoon mee. Ik baal echt ontzettend... want ging begin dit jaar echt super... en nu... een blok beton is soepeler.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:56

Pff moeilijk Evelijn...
Doe wat je hart zegt :j
Als Kafka (toch?) geen 'fut' meer heeft zou ik hem met pensioen doen...

Bedankt voor de uitleg :j
Ze zoekt mijn hand wel op, alleen haar hals is dan erg 'oppervlakkig' ik wil haar wat ronder krijgen..

Dat vluchten voor druk komt doordat ze door de eigenaar (en haar maatje) met een strakke slof in de krul wordt getrokken...
Ik mag daar niets van zeggen want ben het 'jonge domme eendje die niets weet'...
Skala der ausbildung zegt heel wat anders dan in de krul trekken :j.
Maargoed ik weet niets dus hou maar mijn mond.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 23:06

Fry, als ik heel eerlijk ben, zal ik lekker een ander paard zoeken om te rijden.
Als je verplicht word met elastiek te rijden, de eigenaar met slof rijd, en ze alleen buiten maar wat rond crosst denk ik niet dat JIJ daar veel mee bereikt. Ik vind een elastiek een hulpmiddel voor korte periode, en niet om je paard naar beneden te trekken. Ik zou zeggen, praat een hartig woordje met de eigenaar. Luisteren ze niet, ga dan eens serieus nadenken over wat JIJ wilt. Ik snap jouw volledig. Je wilt dit paardje op de juiste manier rijden. Maar je bereikt er niets mee als de eigenaar er niet achter staat.. Klinkt rot, maar denk dat het wel waar is. Er zijn eenmaal van die mensen die niet voor andere dingen open kunnen of willen staan...

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:48

Ja zit er al lang aan te denken om daar weg te gaan. We zitten niet op 1 lijn en ons manier van rijden en denken is heel anders. Alleen tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden... en eigenlijk wil ik haar bewijzen dat het anders kan dan die slof aantrekken...
Ik zoek ondertussen lekker verder en om het rijden niet te verleren hobbel ik wel een beetje rond op dit paard.

ps de eigenaar heeft gevraagd of ik op haar spier bevangen paard wil gaan rijden (is nu weer genezen)... ik betaal om te rijden niet om paarden te fixen. En ze vind me niet goed rijden..? Ik snap het soms niet meer hoor..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:57

Hoihoi,

Begin augustus deed ik met mijn leasepony mee aan een onderlinge dressuurwedstrijd.
Afbeelding

Ik was even benieuwd naar jullie mening :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:03

Offtopic; Jarig <<)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:29

Fry schreef:
Offtopic; Jarig <<)

I know en ik kom dankzij Emma niet op pagina 143 :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:10

Nayomie schreef:
Fry schreef:
Offtopic; Jarig <<)

I know en ik kom dankzij Emma niet op pagina 143 :')

Ik ook :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:01

Evelijn schreef:
@ietjelover... ik denk dat je al veel goede tips heb gekregen. Gewoon geduld hebben en rustig verder werken aan het sterker maken van de achterhand.
@Fry... lastig zonder foto... maar als ze echt vlucht voor je hand dan moet je het voorzichtig aanpakken maar wel proberen een beetje meer aanleuning te vragen. Vanuit die ontspanning toch beetje contact gaan vragen... en ja daar zal ze eerst niet mee eens zijn... en weer voor vluchten maar als je dat rustig doet... en zelf ook rustig blijft komt het wel. Echter zorg echt eerst voor die ontspanning... duurt dat nu nog lang voordat je dat hebt... en raakt ze echt enorm gestressed van beetje contact... weer stapje terug.

Hier.. totaal niet meer bezig met rijtechnisch rijden :( Zit er hard over na te denken om hem maar met pensioen te doen... dus niet meer gericht op wedstrijden en alleen buitenritten rijden... hij is inmiddels 21... heeft nu ruim 6 weken 'stil'gestaan... en nu laatste 2 weken ongeveer er weer beetje op... maar hij is zo stug en sterk... buiten langs de weg gaat prima... maar zie mezelf nog geen normale volte rijden in de bak.
Is hij niet gewoon bejaard en is het niet oneerlijk om nu weer helemaal alles te gaan trainen (wat ons in de afgelopen jaren al best behoorlijk veel energie/tijd heeft gekost)... overbelast ik hem daar niet gewoon mee. Ik baal echt ontzettend... want ging begin dit jaar echt super... en nu... een blok beton is soepeler.

Ik zelf ben persoonlijk van mening dat stilstand achteruitgang is (rust roest zeggen ze ook wel eens). Natuurlijk ga je niet elke dag fanatiek trainen met een ouder paard maar 1 of 2 keer per week lekker ontspannen loswerken en daarnaast lekker buitenritjes (of een lief pennymeisje een keer een lesje geven etc) kan helemaal niet verkeerd imo...

Het is wel belangrijk dat je weet dat ze lichamelijk niet een enorme blokkering heeft (even fysio oid erbij en vragen voor advies is miss ook een idee?), maar kan het niet zo zijn dat ze nu zo stijf aanvoelt juist doordat ze stil heeft gestaan?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:03

Fry schreef:
Offtopic; Jarig <<)

Gefeliciteerd!!! *\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:10

Dankje :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:03

@Marinke... ik weet ook dat rust roest... en wil ook wel blijven oefenen... maar ik zie gewoon nu niet dat ik mijn wedstrijddoelen die ik met hem had haalbaar zijn... ik sta nu op een stal die redelijk wedstrijdgericht is... en merk dat ik daar eigenlijk gewoon jaloers van wordt... op andere stal zijn mogelijkheden om buiten te rijden veel groter (zandpad, zandpad, bos, zandpad).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:24

Hihi hier is het andersom, voornamelijk recreatiestal.. :+
Ook mooie uitrijmogelijkheden etc.

Is het dan voor jou (omdat je zelf toch wel de drang en ambitie hebt om echt wedstrijdgericht bezig te gaan) geen idee om een jonger paardje te zoeken die je bij kunt rijden? En dan met Kafka gewoon lekker genieten van de buitenritjes, het lekker rustig en ontspannen loswerken in de bak, eventueel kan je een jong ruitertje (heb je geen lief nichtje ofzo? :P ) voorstellen om de basis beginselen te leren op Kafka.. :) Dan zijn ze toch bezig met verschillende dingen zo, blijven voldoende in beweging op een rustigere manier en hij blijft lekker volop aandacht krijgen. :) Voor jezelf zou ik dan misschien toch kijken naar een bijrijdpaardje voor 1 of 2 keer in de week ofzo? Waar je net even iets fanatieker mee aan de slag kunt...

Dat lijkt me dan toch wel een fijne oplossing! :)
Zelf lichtjes gefrustreerd zijn omdat je toch eigenlijk graag meer wilt maar ondertussen ook weet dat je dat niet meer van je paard kunt verwachten is natuurlijk ook niet leuk. En waarom zou je zelf ook maar minder / rustiger moeten rijden of je wedstrijdambities stop zetten omdat je paard een dagje ouder word? ;) Er zijn best mogelijkheden, maar die komen alleen niet meer zo aanwaaien..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:54

Nayomie, in dit topic vragen we eerst altijd dat degene die een foto plaatst zelf er iets over zegt. Kijk maar in de beginpost hoe dat moet. Daarna willen we graag meekijken :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:11

Oké, ik waag ook weer een gok. Heb hier al meerdere keren iets geplaatst, en elke keer helpt het toch weer een beetje! Ook dit keer hoop ik weer op wat tips..

Het rijden gaat steeds wat beter, alleen mijn houding.. Gaat erg achteruit (tips, heel erg welkom! PB mag ook)

Beginnen met rechtsom, deze kant gaat nog het best en heb ik mijn houding wat beter onder controle als linksom. Ook deze kant om is mijn houding verre van perfect.
Afbeelding
Wel ben ik blij dat mijn paard ondanks mijn houding wel fijner gaat lopen. Hij is al stiller in de aanleuning dan dat hij was en krijg hem ook al wat beter actief (weten sommige hier nog wel, dat hij wat traag was)
Ben daar dan ook veel mee bezig, veel tempowisselingen en schijnovergangen.

Dan linksom, pak ik ook maar meteen de "slechtste" foto waar je het best mijn houding terug ziet
Afbeelding
Ok. 1. ik duik in elkaar
2. Mijn linkerhand zit veel meer kracht in, en heb soms het idee dat mijn rechterhand gewoon slap is? Ik heb heel veel moeite om die bij me te houden en om hoog te doen, steek hem heel erg naar voren, en met mijn linkerhand werk ik juist terug..
Ik vind dat hij hier wel weer actief is, hij mag iets langer en lager.

Ik wil wel zitlessen nemen, maar zal dit heel veel nut hebben? Ik denk echt dat dit aan de combinatie van mijn paard en mij te maken heeft. Misschien zal het wat kunnen minderen doordat ik mijn lichaam anders ga gebruiken?

Graag tips! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:10

Kracht is niet een term die je moet gebruiken als je het over je handhouding hebt. Het moet losser, meer ontspannen. Zie je hoe je paard op alle foto's eigenlijk een bult heeft in in de 3hoekje tussen hals en hoofd? Dat is spanning, die spanning hoort daar niet.
Laat los, laat hem z'n hals maar verlengen.
Je paard stuwt z'n achterhand, laat hem dragen. Ga veel oefeningen rijden om de achterhand te trainen. En veel tempo overgangen. Dat helpt hem om meer over z'n rug te komen.

Wat betreft je houding, op eerdere foto's was die ook al niet zo mooi. Je kan eens proberen je beugels een gaatje langer te maken. Je zit vrij ver achter in het zadel en je knie reikt evengoed al over je wrongen heen. Met langere beugel zal je je heupen makkelijker kunnen kantelen.
Het bovenste deel van je rug is stukje training. Je hebt afhangende schouders. Probeer er een paar keer per rit aan te denken dat je je schouderbladen naar elkaar toe trekt.