[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:17

pien_2010 schreef:
Tekst die hoort bij LINK van Bertie doorgenomen. Mensen die moeite hebben met het Duits kan ik laten weten dat ik nog wat tekst wil plaatsen van de week die vrijwel overeenkomt met wat daarin staat alleen dan in het NL.
Ik heb de tekst opgeslagen Bertie bedankt voor de link. De Duitsers kunnen het altijd net nog iets preciezer verwoorden, maar zoals in die tekst beschreven krijg ik inderdaad les en probeer ik op ons lagere niveau mijn paardje te rijden.
Ik geloof (en dat is een spijtige conclusie) dat ik met mijn paardje nooit passage of piaff zal kunnen rijden daar wordt in dat artikel over gesproken in relatie tot het begrip doorlatendheid (= durchlassigkeit) (wellicht als ze 11 jaar verder is en 19 jaar of zo). Ik geloof niet dat ik daar zelf goed genoeg voor ben, maar zeg nooit nooit want ik maak wel stevige progressie iedere keer dat ik in NL ben en intensief les krijg.

http://de.wikipedia.org/wiki/Durchl%C3% ... 8Reiten%29

Wil hem eventueel wel vertalen als men intresse heeft (ben geen duits expert en zal her en der kromme zin opleveren, maar is dan wel leesbaar in het Nederlands. )

Overigens voor ieders amusement.
1e x dat ik op zwartje zat.
Was toen 2 maanden op beleer bedrijf geweest in het voorjaar dit was febr. 2010 en sinds toen keer of 4 a 5 gereden,
dag ervoor gereden, daarvoor tijd niet, want er lag ijs (ligt er tegenwoordig elke winter geloof ik :+ en hij was dag ervoor dan ook
van de trailer klep gevallen op het ijs, waar ik nu met hem nog wel eens problemen mee heb, durft hij niet van de klep :+ <3 )
En aub niet luisteren naar het domme commentaar.
Waar ik van baal is dat ik daar nog onbevangen ben en gewoon lekker aan het genieten ben van jong paard (oke we zwabberen
en hebben her en der duidelijk nog wat spraakverwarring en alles nogal terug houdend en mijn specialiteit, wapperende teugels.).
Zou willen dat ik hem weer zo onbevangen kon rijden |( |( , 't is zo'n fijn dier.

https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 0807158674

En in galop waren we helemaal bezopen.
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 7590205602

Dit paard was na ca 20 paarden die ik al zoekend al gereden had een positieve verademing in die zin, dat hij
nog onbedorven was en eigenlijk heel erg zijn best deed, ook al snapte hij me niet helemaal.
Heb de gestippelde collega's van zwartje niet eens meer uitgeprobeerd, deze laten keuren en meegenomen.
Nog geen spijt, ook al liggen we wel eens met elkaar overhoop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:59

Mooi paard Sjolvir. Ik heb even naar zijn ras gegoogeld want had nog nooit van Original Knabstrupper gehoord. Hoe hoog is hij en hoe kwam je op het idee om zo een te kopen? Heel anders als fjord en ik denk dat je iets meer mogelijkheden hebt met dit paard dan met een fjord gezien zijn beweging.
Stap draf eerste filmpje met zo een jong paard nog zo in onbalans vind ik helemaal niet verkeerd hoor hoe je hem daar rijdt. En natuurlijk wil je de galop filmen waarbij zichtbaar is dat hij of zij daar nog helemaal niet aan toe was. Lijkt me een fijn paard om mee te werken.
En het is precies zoals je schreef ieder paard is anders en met ieder paard hoor je anders te werken. Als ik met mijn oudste paard werk die erg flegmatiek is, dan heb ik een totaal ander trainingsschema.
De jongste een enorme hittepetit met een enorme werklust en ijver (altijd ijverigste meisje van de klas) werkt dit heel erg goed. En natuurlijk wordt een paard door rijden nageeflijk, maar door haar gelijk door de nek even te laten stilstaan (ik leg dan wel degelijk mijn benen aan haar en als ik beetje druk met been en hand zacht tegenhoud dan begint ze te kauwen en geeft na) en dan rustig in stap los te gaan werken heeft op haar een enorm effect in positieve zin daar ze rustig blijft en in plaats van rennerig wordt gaat ze actiever bewegen. Onlangs toen iemand anders haar een keer mocht rijden en niet de rust en tijd nam om haar echt door de nek stil te laten staan alvorens weg te stappen, die had het gelijk veel moeilijker om de rust en de gedragenheid erin te houden.

Mizsz_Kitty

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:06

Lees hier al een tijd mee, en naar aanleiding van de fries die o.a. op de strandfoto behoorlijk het achterbeen er onder gooit en dus veel te ver overstapt heb ik toch een vraag.

Jullie gaven aan dat het niet de bedoeling is dat het paard in draf(en galop volgens mij) niet hoort over te stappen? Waarom is dat, die beargumentatie mistte ik.

Mijn paard doet dit namelijk ook in alle gangen. In stap gaat ze zeker 4 hoeflengtes voorbij eigen afdruk en in draf is dit ongeveer 2 hoeflengtes. Galop het zelfde. Benieuwd waarom dit niet de bedoeling is, behalve in stap?

grt
kitty

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:48

pien_2010 schreef:
michelle___ schreef:
Dit zijn dan wel hele oude foto's..
Maargoed, iets zit me dwars.

Ik poste deze foto een tijd geleden op Facebook, en kreeg een reactie dat mijn paard haar achterbeen er te ver onder zet... := Ik zelf vind het juist erg fijn been gebruik! :D (Ik was hier pas 2 weken een combi, met mijn paard)
[ Afbeelding ]

Dan zou ze dat namelijk op deze (sorry voor de onduidelijkheid) ook doen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ben ik nou gek? :')

Wat ik zie is dat je paard niet door de nek is.
Het paard zet de benen van nature gewoon ver weg onder de massa want heeft ruime gangen.

Ik zie een paard met veel beweging, waar jij nog niets mee kan en misschien heb je ook niet die intentie. Dan moet je nog iets beter gaan rijden (wellicht doe je dat inmiddels al). Maar het ziet er niet vervelend uit vind ik voor een recreatie ruiter, eerlijk gezegd. Dus nee, je bent niet gek je ziet het niet zo verkeerd hoor.

Dit was mijn antwoord erop Mizsz_Kitty. Dus volgens mij is er niet zoveel aan de hand hoor. Dan heb je een paard met veel beweging.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:08

Bedankt, ik ben het namelijk wel vaker tegengekomen, dat het niet zo positief is, maar er was geen argumentatie van.

Kruipt weer in meelees-modus, ondanks een flinke rij-dip en dus amper rijden er toch nog mee bezig zijn zo!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:30

bertie schreef:
kristie14 schreef:
Eventjes alles teruggelezen! Bedankt nog voor alle tips en goed onderbouwde commentaren.

@Bertie, je hebt hartstikke gelijk hoor, mijn paard reageert natuurlijk op mij. Op wat ik doe. Nu alleen nog even voelen wat ik dan wel niet precies doe! :D

Ik heb hier foto's waar ik mijn paard lang en laag rijd, lang niet perfect en van een tijdje terug. Augustus 2012 om precies te zijn.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier vind ik zelf wel dat hij minder van het achterbeen afloopt, dit doe hij voor mijn gevoel (en volgens mijn instructrice) pas sinds kort veel erger. Ik heb hem dan ook laten nakijken (gebit en rug) maar dat was allemaal heel goed. Ze zij dat ik hem gewoon strenger moest aanpakken :o

Hoi,
ehm .. ik zie een intentie die niet zo verkeerd is, maar een uitwerking die niet goed is.

Lastig uit te leggen.

[ Afbeelding ]

Bij de eerste foto zie ik een paard dat ontspannen is, maar op de voorhand loopt. De staart is gespannen - er is geen impuls.
Het is een plaatje waarbij je denkt "wat zou iets meer AANSPANNING kunnen bereiken?"
Over de benen zie ik ruimte, en dat is GOED!
Vandaar de vraag: STEL je voor dat er IETS meer aanspanning zou zijn .. IETS meer 'frame'..
Wat een ander beeld zouden we dan zien! *\o/*
Een hoopvol plaatje, dus! :j

Dan komt dat tweede plaatje. dat vind ik dus echt een drama. <3
De neuslijn zó achter de loodlijn. Hélemaal in lijn met dat nakomende achterbeen! Eh .. Hélemaal perfect met dat nakomende achterbeen. :+
Eigenlijk is dit een FANTASTISCH voorbeeld waarbij je kunt zien hoe de manier van rijden aan de voorkant werkt op de achterhand! *\%/*

[ Afbeelding ]

Kristie, schrik niet al te veel. Er zijn vooral OOK goede dingen! :) :)

Ten eerste.
je paard loopt over de benen heel goed. Kennelijk forceer je niets. Fijn zo! *\%/*

Ten tweede.
ik ben met stomheid geslagen dat je het voor elkaar krijgt om een paard zo op de voorhand te laten lopen, en dan TOCH zo mooi ontspannen rechtop kunt blijven zitten! <3 <3

Conclusie.
Je paard loopt teveel op de voorhand.
Maar ..
JIJ hebt het in je (je faciliteert je paard, en je zit is boven verwachting!) om je paard echt beter te rijden!

Aan de slag!
GO, meid! *\%/*

DANKJEWEL! Ik ben wakker geschud. Het moet anders! Hoe? Daar ben ik nog niet helemaal over uit maar ik ben in ieder geval blij dat ik weer een pad heb die ik kan gaan bewandelen. Ik ga samen met mijn instructrice bedenken hoe ik dat pad ga bewandelen of, berijden in dit geval! :+ In ieder geval veel minder lang en laag en telkens bewust van mijn eigen aanspanning, mijn paards aanspanning en het op de achterhand blijven lopen. Het zal vast heel moeilijk worden.. ik zie er nu al een beetje tegenop maar we gaan ons best doen. Fijn dat ik weer even een beetje ben bijgestuurd, en dat via internet!

Als we (hopelijk) weer een beetje op de goede weg zitten en samen verbeterd zijn zal ik weer foto's posten! Ik ben in ieder geval al erg geholpen door iedereen hier. Nu nog even wachten totdat die sneeuw eindelijk weg is! :7

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:53

Losrijden blijft ook een apart vak vind ik. Met mijn paard werk ik ook niet altijd op dezelfde manier los. Dat is gewoon heel erg afhankelijk van hoe hij aanvoelt op een dag.
Er zijn dagen bij dat hij wat makkelijk uit elkaar valt en dan vind ik schakelen en tempo-controle prioriteit nummer 1.
Andere dagen is hij stijf en doe ik tijdens het losrijden meer werk op de volte en meer wijkoefeningen om hem losser in het lijf te krijgen. Als ij dan ook bij zijn schoft los laat, gaat schakelen ook weer vanzelf.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:16

pien_2010 schreef:
Als jury lid kun je weinig wellicht maar hoe zit het dan met de ringmeester? En waarom geen klacht ingediend? Ik heb ooit een klacht ingediend bij de jury van een springwedstrijd daar ruiter achter de vrachtwagen paard af aan het rossen was. Meer mensen hadden het gezien en ruiter is geschorst en is aangegeven bij de knhs. Dus volgens mij kan er best wel wat.

Afrossen is duidelijk. Zo heb ik ook een keer een vader van een jong ponykindje aangesproken en aangegeven die de pony achter de jurywagen op de openbare weg met een zweep over de kop sloeg wegens weigeringen. Ik was ZO boos.

Met dressuur is het niet zo simpel, helaas. Kijk bijvoorbeeld naar de internationale discussies over wat wel of niet toegestaan is bij het 'diep en rond'. Natuurlijk krijgt zo'n ruiter nergens het voordeel van de twijfel, tijdens een proef.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:21

Maar ja... buiten de ring he.......

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:14

off topic:

Is best lastig hoor , een afronsel / mishandeling aangeven in de praktijk tijdens de wedstrijden.
>> In de tijd dat je jury erbij hebt, is afransel allang voorbij, en ik kan niet midden in parcours de jurykamer een etage hoog inlopen, daar gaan roepen dat iemand z'n paard afranseld, jury zit daar z'n werk te doen bij iemand anders die keurig parcours rijdt.
Het klinkt leuk hier op bokt, dat melden... maar praktisch is het heel moeilijk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:43

hallo,

ik zou nog even terugkomen over die uitdrukking 'fijn over benen gaan'.
Verwacht geen 'definitie' die geschikt is voor de Wiki. ;)

Als je kijkt naar Charlotte du Jardin op Valegro tijdens de OS zie je een haast perfect beeld.
ALLES lijkt in orde en op elkaar afgestemd. Los door het lijf, een fantastische aanleuning, een amazone die heel fijn ontspannen in het midden kan zitten, én die benen van Valegro die zonder (psychische?) spanning los naar voren gebracht worden.

Als gewone ruiter zijn we natuurlijk geen Charlotte Dujardin, en we hebben geen Valegro's.
Wij zijn de gewone ruiters, met gewone paarden.

Ons rijden is verre van dat fantastische plaatje dat we tijdens de OS gezien hebben.

Er is altijd wel wat te zeuren. Over de aanleuning, over een hoge staart, over de zit van de ruiter ..
Soms zijn er echter ook lichtpuntjes.
Dan benoem je die.

Zoals bijvoorbeeld 'over de benen'. Dan mag er aan het totaalplaatje nogal wat mis zijn, maar er is nog wel een heel belangrijk onderdeel wél goed. :j

Als een paard 'fijn over de benen' gaat betekent dat dat er in de beweging ontspanning is. Dat zie je in de beweging van de benen.
Een vrij naar voren swingend achterbeen. Een voorbeen dat ontspannen vanuit de schouder naar voren gezet wordt.

Je kunt het zien. Natuurlijk ten eerste als een achterbeen vooral naar vóren gezet wordt. En het achterbeen niet 'na' komt, hakkentrekkend, achter de massa.
Maar vooral kun je het zien door de V's. De omgekeerde V's.

Hier een mooi voorbeeld van een paard dat NIET mooi oever de benen gaat. De V's zijn te klein. Het voorbeen wordt niet mooi naar voren gezet, het linkerachterbeen komt niet onder de massa, het rechterachterbeen wordt naar achteren opgenomen.
Er is natuurlijk nog van alles meer op te merken over deze foto, maar dat laten we nu maar even zo. De foto is van internet geplukt.
Afbeelding

Dit is een foto die ook van internet is geplukt.
Afbeelding
Dit paard is natuurlijk helemáál niet fijn over de benen! Daar hoef ik waarschijnlijk eens verder op in te gaan. Waar zijn die V's?

Op deze site staat een foto van een paard dat wel behoorlijk de V's laat zien, maar bepaald niet in ontspanning. Niet fijn over de benen, dus.
http://j.mp/YhfWzr
Er staat nota bene bij "nice working trot, horse coming through from behind and rounding onto the bit".
Zijn we blij met zo'n draf - 'over de benen'? Absoluut niet! Er is veel te veel spanning, er is geen sprake van 'vrije swing'. Ook al is de V wel groot.

Hier een paard dat veel spanning toont. Een achterbeen dat wel ver naar voren gezet wordt, maar bepaald niet in de VRIJE SWING naar voren. En het voorbeen .. hoezo, is er ook nog een schouder?
Afbeelding

Wat zie je liever .. en waarom? Als je het over 'over de benen' hebt'..
dit:
Afbeelding
of dit?
Afbeelding

Vaak noem je het 'over de benen' als er aan het totaalplaatje wel iets aan te merken is.
tedrwijl er 'over de benen' iets positiefs te meldeen is.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:54

S_en_Z schreef:
pien_2010 schreef:

:D :D :D :D :D HaHa Wat grappig! Ik zit ook aan een wijntje hoor!

Proost! (leuk dat je mee-post in dit interessante draadje!)

Waarom ik gister niet op bokt zat, was dat ik ook nogal een lekker drankje op had haha

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:55

Sjolvir schreef:
Is inderdaad lastig dat je als je als jury wat vermoed maar het niet ziet, je er niets mee kunt.
Tijd terug overigens zitten schrijven en jeetje wat lopen er veel paarden niet goed.
En dan bedoel ik dus gewoon dat je denkt, die heeft ergens last van.
Als jury mag je daar helaas ook al niets mee, want je bent geen da en je mag pas als paard bijkans
op 3 benen loopt iemand uit sluiten.
Maar soms is het gewoon erg wat je ziet.

HA, ik heb daar een prima oplossing voor! :j

Ik stap de auto uit, en bespreek wat ik zie.
Als iemand wil doorrijden gaat dat héél veel punten kosten, omdat ik bij ELK onderdeel 'regelmaat' moet melden. Wie weet gaat dat een verliespunt opleveren.
Als iemand vrijwillig opgeeft kost dat geen verliespunt.
De boodschap komt hard aan, maar is wel duidelijk. _/-\o_
Meestal groet de ruiter vrijwillig af. *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:18

pien_2010 schreef:
Tweede stukje theorie over losmakende oefeningen. Deze theorie hoort bij het eerste stukje dat ik hier al geplaatst hebt. Let op zelf zit ik inmiddels alleen nog maar door behalve als ik check na losrijden middels voorwaarts – neerwaarts of paardje goed los is gereden dan rijd ik licht.

1. Vanuit stilstand paard eerst door de nek zetten, werkt goed voor mijn paardje (die het liefst gelijk snel weg wil stappen) maar werkt niet altijd voor iedereen. Waarom niet? Door het gebrek aan voorwaartse drang die de ruiter op moet wekken door te drijven (impuls).

2. Wijkoefeningen, dé belangrijkste oefeningen om een op paard voor het echte werk los mee te maken. Er zijn veel variaties. In volgorde uitbouwen:

• Wijken langs de 2de en 3de hoefslag (hoek ongeveer van 45 graden) voor het buitenbeen met dito buitenstelling. Dit is altijd contrastelling. Bij wijken zit dus het wijkend been en de stelling aan dezelfde zijde! Let op dat hoofd van je paard in lichte stelling is, dus dat je oog en stukje neusgat ziet.

• Vervolgens een keert wending om de voorhand aan het einde van de lange zijde. Bij een keertwending om de voorhand begrens je jouw buitenhand, paard wederom in lichte stelling en duw je met je binnen been achter de singel je paard om zodat hij om de voorhand gaat. Helaas is deze losmakende oefening uit het straatbeeld en wedstrijd beeld verdwenen hetgeen jammer is want dit is een hele gemakkelijk oefening voor beginnend paard en beginnend ruiter waarmee kaak fijn los gewerkt kan worden. (Vraag instructrice hierbij voor hulp zodat je de oefening ook goed uit voort). Keertwending om de voorhand dus niet verwarren met keertwending om de achterhand want dat is echt heel wat anders en dat is een oefening voor het paard dat in de hand is gesteld en een gevorderde ruiter. Dus als je aan het einde van de lange zijde bent en je doet de keertwending om de voorhand, dan wijken voor hetzelfde been met dezelfde stelling. Je komt op de andere hand uit.

• Vervolgens links- of rechtsomkeert aan het einde van de lange zijde (is een figuur): via A-D of C-G in een halve volte halve baan, in schouderbinnenwaarts - positie, dan eerst rechtstellen richting de hoefslag in de richting waar je naar toe gaat wijken op de diagonaal voor hetzelfde buitenbeen en buitenstelling tot je op de hoefslag bent aangekomen.

• Moeilijkheids graad hierbij: uitkomen bij B/E op de hoefslag en direct wijken voor het nieuwe buitenbeen met daaraan vast ook weer een links- of rechtsomkeert, op dezelfde manier als beschreven.

• Vervolgens op de grote volte komen en het paard laten wijken op de volte eerst voor het binnenbeen met dito stelling. Later kun je op een 10m volte beginnen en zo de volte sluiten.

Belangrijk is dat je deze oefeningen pas in draf gaat doen als stap goed beheerst wordt.
Er zijn nog meer variaties die wij rijden maar dat kan altijd later nog vermeld worden.

Welk doel heeft dit wijken nu:

a. Het is een gehoorzaamheidsoefening waarbij het paard leert opzij te gaan voor de eenzijdige kuitdruk. Dit is van het grootste belang (dat paard en ruiter dit beheersen) vanwege het feit dat straks in de zijgangen een paard heel gemakkelijk opzij moet kunnen gaan, want dán komt het aan op lengte buiging die wij gaan vragen van een paard en dan moet je je niet meer bezig hoeven te houden met een gehoorzaamheid, wat wijken immers is.
b. Het wijken makt het paard LOS in het lichaam voor én achter.

Dit wijken daar begin ik altijd vrij snel mee als ik erop zit eerst in stap en als paardje los is gewerkt en het gaat goed dat in draf met nog veel meer variaties dan hierboven beschreven. Pas als dat goed gaat begin ik met SB en voorbereidende oefeningen voor de travers.

Belangrijk is dat deze wijkoefeningen regelmatig afgewisseld worden met rechtuit rijden en daarin wat verruimingen mee te nemen. Eerst is stap en dan in draf.
Dit geldt ook voor de overgangen, eerst progressief, dus niet van stap naar galop gelijk, maar eerst dmv draf naar galop. Later kun je dat verder uitbouwen.
Zorg steeds dat je vloeiende, voorwaartse bewegingen vraagt, juist ook als je terug gaat naar een langzamer tempo waarvoor je de halve ophouding gebruikt. Ook het achterwaarts erbij pakken in samenwerking met overgangen van draf en galop (naar gelang je niveau!).

Dat bouw je uit met de galop en doe je overgangen draf – galop, galop – draf, ook op de volte probeer een denkbeeldige berg te visualiseren (dus te denken in je hoofd) waardoor je probeert om bergopwaarts te rijden.

Zo, dan is je paard losgewerkt: eventueel nog één of 2 rondjes voorwaarts – neerwaarts om te CHECKEN of je aanleuning goed is en je takt en de ontspanning waardoor het paard het juiste rug gebruik behoudt en de impuls.
Niet te lang, is niet nodig en graag in een lichtere zit voorwaarts en neerwaarts. Dan checken aan de hand van SKALA of je goed bezig bent geweest. Daar kom ik de volgende keer op terug.

Let op, ik geef jullie hier een stukje van MIJN trainingsschema die mijn instructrice voor MIJ heeft opgesteld en past bij paardje en mij. Omdat ik denk dat dit een fijn en goed trainingsschema is waar meer mensen wat aan kunnen hebben plaats is het hier.
De wijkoefeningen daarvan heb ik er maar een paar gegeven. Ik doe er zelf nog veel meer. Wij zijn ware wijk atleten geworden en mijn kleine luxe en qua behang barokke merens paardje is een ware danseres <3 (ik weet het ben verliefd op dat kleine hete paardje).

Het wijken vanuit de wedstrijd doe ik zelf maar heel af en toe. Pas als wijken namelijk heel goed gaat kun je deze rijden, want dat is dan een fluitje van een cent. Paard weet dat hij goed moet scharen, mooi in lichte stelling moet zijn en dan kun je de wedstrijd wijkoefening met gemak overal binnen of buiten een paar pasjes doen.
Er zijn ongetwijfeld nog andere fijne trainingsschema’s maar ik kan hier voorlopig mee vooruit zeker nu we de travers erbij aan het pakken zijn heb ik genoeg uitdaging (SB is inmiddels ook bevestigd in stap en draf engalop). Wij rijden ook veel slangenvoltes met binnen voltes en nog veel meer maar het losmaken gaat zoals hierboven is beschreven.

Succes ermee..

Zo, wat een verhaal..

Een ander insteek dan wat ik meestal zie. Het doet me denken aan Charles de Kunffy. :j

Ken je Charles de Kunffy?

Hij heeft het enige boek geschreven dat ik ken dat manegepatronen uitlegt als gymnastiserende oefening.
The Athletic Development of the Dressage Horse

Een ander boekje van hem is het boekje dat IK geschreven zou hebben - als ik kon schrijven. <3
MIJN op het lijf-geschreven-boek. [zwijmel]
*\o/* *\o/* The Ethics and Passions of Dressage
*\o/* *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:31

kirrepir schreef:
:D Ik ga ook eens een poging wagen!
Hier rijd ik op Chica, 20-jarig manegepaard waar ik 3 jaar op heb gereden. De afgelopen 2 jaar is het mijn verzorgpaard geweest waar ik 3x per week op reed, waarvan 2x les. De foto's zijn gemaakt tijdens de laatste keer serieus dressuren en springen (begin september), omdat ze een paar dagen later met een handelaar mee zou gaan -O-

[ Afbeelding ]
Ik zie hier een paard wat redelijk ontspannen loopt. Maar we zijn er nog lang niet! Onder andere doordat het paard in mijn ogen lang niet actief genoeg loopt. En mijn houding.. uh tja, die is niet zo best! Bovenlichaam naar voren en benen naar achteren. Ik dwing het paard op de voorhand te lopen! Volgens mij hol ik mijn rug ook een beetje en ik zie spanning in mijn onderarmen en handen.
Ik ben zo'n ruiter die vaak tegenstrijdige hulpen geeft -O- Volte? Buitenhand naar voren en heel streng worden met mn binnenhand. En dan tijdenlang niet gesnapt waarom paard steeds over buitenschouder wegliep! Totdat je doorhebt dat paard heel braaf doet wat jij aangeeft, namelijk loop maar over de buitenschouder weg hoor! En dan daarna foei paard zeggen :=

[ Afbeelding ]
Van deze foto word ik al wat blijer! Houding is exact hetzelfde, al zit ik al wel een ietsje meer naar achteren. Benen ook weer ver naar achteren. Het rechterop zitten ben ik al druk mee bezig geweest, maar die benen blijft ik vergeten.. Maar ook op deze foto loopt paard dus op de voorhand. Lijkt misschien niet zo, maar de horizon in scheef op deze foto, dat zal wat vertekenen.
Chica vind ik hier wel al wat fijner lopen, ze loopt hier ietsje dieper dan hierboven, maar dieper moet ook niet! Misschien loopt ze hier alweer ietsje te ver achter de loodlijn? Ze loopt ook al ietsje actiever, maar het mag nog wel wat meer!
Volgens mij heb ik mijn teugels hier ook korter dan op de bovenste foto, waardoor er beter contact met de mond is. Ik stoor het paard niet in de mond.
Ik mag graag naar deze foto kijken, ik ben er best tevreden over! Het ziet er in mijn ogen ontspannen uit en dat is voor ons beide nogal wat!

[ Afbeelding ]
Tenslotte nog een springfoto. die zijn vast ook welkom :D Dit was de laatste sprong die ik met Chica heb gedaan.
Ik vind het contact met de mond fijn, ik lijk haar niet te hinderen in de mond. Normaal gesproken gooi ik mijn handen te ver naar voren.
Maar ook een negatief punt, want weer die benen he := Ik leg ze weer naar achter, waardoor ik niet goed in de verlichte zit kan zitten. Waarschijnlijk steun ik daardoor veel op de hals, waardoor ik zelf het springen voor het paard wat moeilijker maak, ik druk haar immers met mijn gewicht naar beneden. En toch springt die topper hem, en hoe! *\o/*

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of ik het een beetje goed heb gezien, ik heb geprobeerd zo kritisch mogelijk te kijken!

Hoi Kirrepir,

val je nu een beetje tussen wal en schip?
We zijn ZO druk bezig hier! :o

Eigenlijk kan ik niet eens veel zeggen over je foto's. Want ik zie een fijn plaatje.
Wees vooral niet te streng voor jezelf over je zit. Dat valt heel erg mee!
Zeker voor een twintigjarig paard is het een fijn plaatje. Was het paard jonger geweest, dan was het óók een fijn plaatje!
Je zou bij wijze van spreken zo de ring in kunnen!

Je commentaar is ook heel goed. Fijn kritisch, zeer to the point.

Hoe ga je nu verder met rijden? Heb je een nieuw verzorgpaard?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:08

O jeetje wat een compliment :o Ik ben best onzeker over mn rijkunsten, dus dit is fijn om te lezen :)
De foto's zijn (natuurlijk) momentopnames, koppie ging ook nog geregeld de lucht in. Maar zoals ze op de foto's loopt, zo begon ze steeds vaker te lopen. O, wat was ik dan trots op ons! Ik ben erg benieuwd of we deze voortgang hadden kunnen vasthouden, maar dat zal ik helaas nooit weten. He bah, wordt gewoon beetje emotioneel terwijl ik dit typ, ookal is ze inmiddels al 4 maanden weg. Doordat niemand op haar wou rijden werd het mijn verzorgpaard en heb ik kunnen ontdekken dat het in eerste instantie nare beestje, eigenlijk een bang onzeker maar o zo lief paard was. Te veel meegemaakt. Maar wat ben ik blij dat ik de tijd en moeite in haar heb gestoken om dat te ontdekken <3

Nu is er een nieuwe regel op de manege dat we elke maand op een ander paard moeten rijden. Wat in mijn ogen betekent, al het werk dat je een maand lang in een paard steekt, kun je de maand daarop niet voorzetten. En moet je weer opnieuw beginnen op een ander paard -O- Maar ik wil juist verder komen, wat misschien sowieso al lastig worden met manegepaarden. Dus ik heb besloten na 12,5 jaar op deze manege te stoppen. Morgen laatste les -O- Maar! Ook op zoek gegaan naar een bijrijdpaard en waarschijnlijk deze week op bezoek bij een nieuwe uitdaging! Ik heb er zin in!

Oops, beetje lang verhaal geworden :o

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:51

Bij mijn foto's kreeg ik de opmerking : "Het is net of zijn achterkant hupt en de voorkant de grond in loopt.
Hij moet zijn voorbeen leren wegzetten naar waar zijn neus heen wijst."
Dit klopt ook zeker. Kan iemand uitleggen hoe ik dit kan veranderen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:27

bertie schreef:
.
pien_2010: Zo, wat een verhaal..

Een ander insteek dan wat ik meestal zie. Het doet me denken aan Charles de Kunffy. :j

Ken je Charles de Kunffy?

Hij heeft het enige boek geschreven dat ik ken dat manegepatronen uitlegt als gymnastiserende oefening.
The Athletic Development of the Dressage Horse

Een ander boekje van hem is het boekje dat IK geschreven zou hebben - als ik kon schrijven.
MIJN op het lijf-geschreven-boek. [zwijmel]
*\o/* *\o/* The Ethics and Passions of Dressage
.

Charles de Kunffy ken ik niet maar blijkbaar ziet hij het belang van de gymnastiserende oefeningen. Dat is de reden namelijk dat ik er zoveel aandacht (en tijd om het hier op te schrijven) aan besteed want we willen allemaal beter gaan rijden en daar horen die wijkoefeningen als je op een gegeven ogenblik een bepaald niveau hebt bereikt of wilt bereiken echt bij. Of nog belangrijker als je wilt dat je paard een happy athlete wordt van het dragen en werken van en met ons.

Waarom dan?

Dat heeft te maken met de positieve effecten van het wijken te wete:

1. GEwenning aan de zijwaarts drijvende kuit in de basisopleiding (gehoorzaamheid)
2. Bevordering van de losgelatenheid en verzameling
3. Ontspanning van de rugspieren en van de nek (belangrijk want zonder KAN een paard niet eens aan de teugel)
4. Fijnere afstemming van het paard op de kuithulpen
5. Het inleiden van de verzamelende bewegingen zoals schouderbinnenwaarts e.a. M+ oefeningen
6. Tot stand brengen van de communicatie van de voorwaarsts - zijwaarts drijvende kuit met de diagonale leidende (buiten) teugel (niet bij travers)
7. Uitstekende losmakende werking van de stijve kant van het paard
8. Het bevorderen van het aannemen van de buitenteugel bij het rechtrichten van de holle zijde.

Dus dat is nogal wat.

Ik heb niet voor niets zolang geaarzeld of ik wel mee zou gaan doen in dit topic want als ik iets doe dan wil ik het ook goed doen en ook echt iets bieden waarvan ik vraag krijg of het gevoel heb dat hier behoefte aan is.

Bedankt BERTIE voor je uitleg van "over de benen".

KIRREPIR succes met het zoeken van een fijn verzorgpaard!

FLAVLIP even terug zie ook post Bertie die me geqout heeft staan wijkoefeningen waarmee je jouw paard los kunt gaan werken in kaak en nek. Dat is belangrijk want pas als paard kaak los laat nek en later rug, kun je van achteren naar voor gaan rijden en kan je paard dus achterhand laten zakken. Dit is een heel proces en is niet in een weekje voor elkaar. Want jij zit in een leerproces en je paard moet gecorrigeerd worden en dat is een lastige combinatie waar ik alles van af weet want heb dat traject net achter de rug.
Pony en ik hebben hier een jaar over gedaan want dan ben je ook met correctie bezig van jezelf en je paard. Mijn paard liep ook met koppie naar beneden gat in de lucht en dat is dus niet goed :(:) . Maar dat geeft niet, eerst onderkennen dat het niet goed gaat (deed ik dus ook) en dan zoeken naar de oplossing en er voor gaan.
Geef jezelf en je paard de tijd en vraag hulp van goede instructie. De wijkoefeningen staan uitgebreid beschreven evenals wending om de voorhand (hele fijne oefening om kaak los te werken). In dit stukje staat waarom het zo belangrijk is.
Later nog een stukje hoe je jouw paard voorwaarts kunt rijden met tempo wisselingen dat ook belangrijk is om paard actieve achterhand te laten krijgen en uitleg over SKALA.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:38

flavlip schreef:
Bij mijn foto's kreeg ik de opmerking : "Het is net of zijn achterkant hupt en de voorkant de grond in loopt.
Hij moet zijn voorbeen leren wegzetten naar waar zijn neus heen wijst."
Dit klopt ook zeker. Kan iemand uitleggen hoe ik dit kan veranderen?

Dat was ik :P
Zien en oplossing weten zijn 2 verschillende dingen.
Als een vliegtuig neerstort, zie ik dat het neerstort, kan ik constateren, echter hoe de piloot hem in de lucht zou moeten houden?
Daar heb ik geen flauwe notie van.
Gelukkig is een paard geen vliegtuig en ga ik het toch proberen.

Ik denk (aan de hand van 1 foto, filmpje zou handiger zijn), dat je paard niet in staat is om zijn rug dan volledig te ontspannen
en vanuit die ontspanning te dragen.
Je paard kan met een rug die stijf is, niet zijn bekken als het ware kantelen en zijn achterbenen er meer onder zetten.
Gevolg is dat als hij toch probeert achter actiever te zjn (hij is braaf! Jij vraagt dat per slot van rekening), dat hij dan maar
wat meer hupst.
Bovendien loopt hij nogal op de voorhand, waarbij je uiteraard heel lastig je achterhand eronder kan schuiven en je bekken kan kantelen.
Krijg je weer dat hupserige.

Wees niet bevreesd, ga niet proberen neerstortend vliegtuig binnen te loodsen :D .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:50

pien_2010"]Mooi paard Sjolvir. Ik heb even naar zijn ras gegoogeld want had nog nooit van Original Knabstrupper gehoord. Hoe hoog is hij en hoe kwam je op het idee om zo een te kopen?

Nooit gemeten, onder het motto, op mijn fjord pas ik ook en die is kleiner. Zal toen echt E zijn geweest, denk dat ie nu net paard is?
In iedergeval met zijn achterhand, schoft is ter discussie :+
Na 40 + paarden gezien te hebben. 20+ gereden, zocht overigens KWPNer oid. Had ook leuke gezien, kwamen niet met de oude rofo's over de brug. Was het ondertussen meer dan zat en zag toen op MP een maf gestippeld paard, gereden, snapte er geen bal van, maar hij deed vreselijk zijn best. 2 dagen nagedacht terug met vriendin, weer gereden en we snapten elkaar al beter, helaas.. klasse 3 straalbenen, dus laten staan,
was papierloze knabstrupper.
En toen was het kwaad geschiet... Ik moet en zou een knabstrupper, maar dan wel eentje met oud bloed en niet een die zeg maar wel stippen heeft maar waar heel veel sportpaard in gefokt zat.
Ik wou per slot van rekening leuk basis sport paard, leuk recreatie paard, moest zekere cool hebben en over de weg kunnen op termijn en voor iemand alleen hanteerbaar zijn (heb geen hulp). Knabstrupper voldeed, leuke fjord ook, maar zoveel leuke fjorden die ik leuk vind
zijn er nou ook weer niet :o :+

Heel anders als fjord en ik denk dat je iets meer mogelijkheden hebt met dit paard dan met een fjord gezien zijn beweging.
Mede reden waarom ik eigenlijk regulier sportpaard wou, maar direct gezegd heb, ras kan me niet schelen in elk ras zit
wel een leuke, maar meer beweging dan mijn andere paard was wel gewenst.
En eis van mijn kant moest lekker zitten!!!

Stap draf eerste filmpje met zo een jong paard nog zo in onbalans vind ik helemaal niet verkeerd hoor hoe je hem daar rijdt. En natuurlijk wil je de galop filmen waarbij zichtbaar is dat hij of zij daar nog helemaal niet aan toe was. Lijkt me een fijn paard om mee te werken.
Hij is ook fijn om mee te werken, als er iets met hem gebeurt, wordt het denk ik wel weer een knabbi, maar dan 1 met stippen 8-).
(oeps, nee toch niet, bedenk ineens dat ik nog een twentertje in Drenthe heb staan een mini Sjolfje...fjord dus...die hopelijk groot genoeg
wordt, geen hele ruime gangen, maar kan uiterst parmantig draven <3 liefde is toch blind :+ :D )
Zijn fijne paarden, tikje te slim af en toe, cool, maar ook wel heet te krijgen, Toobs is wel een beetje "afgesloten" soms en dan heel lastig contact met hem te krijgen.
Met rijden kan hij heel fijn zijn, op moment dat hij zegt oke, is goed. Maar hij is kritisch, hij eist wel dat zijn mens dan ook correct bezig is.

En het is precies zoals je schreef ieder paard is anders en met ieder paard hoor je anders te werken. Als ik met mijn oudste paard werk die erg flegmatiek is, dan heb ik een totaal ander trainingsschema.
De jongste een enorme hittepetit met een enorme werklust en ijver (altijd ijverigste meisje van de klas) werkt dit heel erg goed. En natuurlijk wordt een paard door rijden nageeflijk, maar door haar gelijk door de nek even te laten stilstaan (ik leg dan wel degelijk mijn benen aan haar en als ik beetje druk met been en hand zacht tegenhoud dan begint ze te kauwen en geeft na) en dan rustig in stap los te gaan werken heeft op haar een enorm effect in positieve zin daar ze rustig blijft en in plaats van rennerig wordt gaat ze actiever bewegen. Onlangs toen iemand anders haar een keer mocht rijden en niet de rust en tijd nam om haar echt door de nek stil te laten staan alvorens weg te stappen, die had het gelijk veel moeilijker om de rust en de gedragenheid erin te houden.
Zo heeft elk paard een beetje een gebruiks aanwijzing. Durf daarom ook wel te zeggen dat ik als niet ster ruiter Sjol beter kan rijden
dan sommige betere ruiters, gewoon omdat ik haar door en door ken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:33

Ik zou graag tips willen voor mezelf :)
Bij het plaatsen hiervan ben ik me er van bewust dat dit plaatje verre van ideaal is, en hoewel ik hier al hard mee aan het werk ben hoop ik op extra opbouwende tips om mee verder te gaan.

Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van deze foto's; er is geen flits gebruikt. Ondanks de kwaliteit en dat de hoek waarin de foto's genomen zijn niet ideaal is, kunnen jullie me misschien verder helpen.

Het is al ongeveer een jaar geleden dat er foto's zijn gemaakt van mijn rijden en dat ik dus op mijn eigen houding heb kunnen reflecteren. Ik wou dat ik dat al eerder had gedaan want het is duidelijk dat er foutjes in zijn geslopen die er een jaar terug nog niet waren. Ik hou onbewust mijn handen veel breder en hoger dan ik doorhad, waardoor ik ongetwijfeld sterker inwerk in de mond dan ik wil - en dat terwijl ik juist ontzettend vriendelijk in mijn handen probeer te zijn. Ook mag ik mijn handen nog iets meer naar voren brengen - op die manier kunnen we ongetwijfeld beter ontspannen. Dit gaat voorlopig een van mijn grootste aandachtspuntjes worden.

Even naar de situatie: ik rij op een manege. Dit was mijn tweede keer dat ik op deze merrie reed, maar ik vermoed dat er nog meer keren gaan volgen en daarom wil ik graag advies. Dit is een paard waar aardig wat werk in zit. Ze heeft moeite met het vertrouwen van de ruiter. Ze drukt haar rug weg en krijgt daarbij een flinke hertenhals. Daarbij maakt ze dan hele korte passen, de strakheid in haar lichaam beperkt haar om los en ruim te bewegen. Het is echt een heel naar plaatje om te zien. Wanneer ik net ben opgestegen ziet het er namelijk ongeveer zo uit:
Afbeelding
Ook als je probeert een beetje uit te schuiven houdt ze zich dan in deze houding vast. Er is mij verteld dat ze bij de meeste ruiters de hele les in die houding blijft hangen.

Ik vraag daarom tijdens het rijden niet meer van haar dan dat ze zich gaat ontspannen en wat gaat zakken en dat ze daarbij actief van achteren gaat lopen. Ik probeer langzaam toe te werken naar nageeflijkheid. Voor een paard dat zo vast zit is dat nog een hele uitdaging. De eerste keer wilde dat beter; deze tweede keer had ik zelf wat meer spanning in mijn lichaam en dat straalde uit naar ons rijden.
Wanneer ik opstap begint ze meteen met spanning, uittesten door plotseling overal bakkabouters te zien en ze heeft dan moeite met buiging in haar lichaam; ze houdt zich vast en is bang om de ruiter te vertrouwen. Ik begin met veel stapwerk met haar omdat ze daarin makkelijker loslaat en ga dan steeds meer over op stukjes draf en pak als dat goed gaat ook een beetje galop mee. Zelf werk ik eraan om mezelf niet als reactie op haar me ook vast te gaan zetten, en ontspannen te blijven. Zodra Noa wat meer los gaat laten en meer vertrouwen in de ruiter krijgt verdwijnen ook de bakkabouters weer en is ook lengtebuiging makkelijker.

Afbeelding
Deze foto is ongeveer halverwege de les gemaakt. Hier zie je dat ze al iets zakt in haar hals, maar dat ik haar daarin nog wat belemmer door de hoge brede plaatsing van mijn handen. Het resultaat is een valse knik. Ik ben zelf wel benieuwd wat er met het plaatje zou gebeuren zodra ik mijn eigen handen zou laten zakken, wat meer zelf ga nageven en daarbij haar achterhand iets beter zou activeren. Haar passen zijn hier nog erg kort.

Afbeelding
Hier zie je heel goed dat ze zichzelf erg strak houdt; een gedragen ipv afhangende staart en een onderhals. Wederom erg korte passen en ik vind ook dat opnieuw mijn handen lager mogen zodat zij ook beter kan zakken.

Aan het einde van de les werd het plaatje nog een stukje beter, maar daar heb ik geen foto's meer van. Ze ging daar wat ruimer lopen en liet meer los. Ook kon ik haar aan het eind een poosje lang en laag rijden zonder dat ze daarbij weer omhoog kwam of achter de teugel ging lopen, dat vond ik al een aardige overwinning. Gezien dit lange verhaal ben ik erg op zoek naar tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik stel jullie adviezen erg op prijs. Hou er rekening dat ik deze merrie op zijn hoogst 1 keer in de week zal rijden en dus geen wonderen kan verrichten. Het beeld doet me op het moment een beetje pijn aan de ogen en ik wil haar graag op zo'n manier rijden dat zij er baat bij heeft. Tips waar ik op verder kan bouwen zouden super zijn, ik hoop erop dat het plaatje binnenkort zal verbeteren.

Het is een zoektocht naar de ontspanning in ons beiden. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:51

Aleeneh, wat goed dat je zo over je rijden hebt nagedacht! <3

Willen weten en willen verbeteren is het begin van de verandering.
Helaas heb je hele slechte foto's :o .
Kan je niet een keer iemand met camera die filmt langs de bak zetten?
Dan heb je vaak meer lichtopbrengst en beter beeld.

Dit is toch de manege van Wientjes? Daar heb ik leren rijden toen het nog Wilten was :D
Lang lang lang lang geleden..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:54

Ik weet het, de foto's zijn helaas erg slecht omdat ik het geen fijn idee vond dat er zo geflitst moest worden in de bak. Mijn camera produceerde nog slechter beeld, dat is echt een hele grote waas - daarom zijn deze met de telefoon gemaakt. Ik kan wel even proberen of ik met photoshop de lichtval iets kan verbeteren zodat de foto's wat duidelijker worden?

Dat is inderdaad die manege ;) Ik zit er ook nog sinds de Wilten-tijd...alweer 14 jaar!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:59

Aleeneh schreef:
Ik zou graag tips willen voor mezelf :)
Bij het plaatsen hiervan ben ik me er van bewust dat dit plaatje verre van ideaal is, en hoewel ik hier al hard mee aan het werk ben hoop ik op extra opbouwende tips om mee verder te gaan.

Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van deze foto's; er is geen flits gebruikt. Ondanks de kwaliteit en dat de hoek waarin de foto's genomen zijn niet ideaal is, kunnen jullie me misschien verder helpen.

Het is al ongeveer een jaar geleden dat er foto's zijn gemaakt van mijn rijden en dat ik dus op mijn eigen houding heb kunnen reflecteren. Ik wou dat ik dat al eerder had gedaan want het is duidelijk dat er foutjes in zijn geslopen die er een jaar terug nog niet waren. Ik hou onbewust mijn handen veel breder en hoger dan ik doorhad, waardoor ik ongetwijfeld sterker inwerk in de mond dan ik wil - en dat terwijl ik juist ontzettend vriendelijk in mijn handen probeer te zijn. Ook mag ik mijn handen nog iets meer naar voren brengen - op die manier kunnen we ongetwijfeld beter ontspannen. Dit gaat voorlopig een van mijn grootste aandachtspuntjes worden.

Even naar de situatie: ik rij op een manege. Dit was mijn tweede keer dat ik op deze merrie reed, maar ik vermoed dat er nog meer keren gaan volgen en daarom wil ik graag advies. Dit is een paard waar aardig wat werk in zit. Ze heeft moeite met het vertrouwen van de ruiter. Ze drukt haar rug weg en krijgt daarbij een flinke hertenhals. Daarbij maakt ze dan hele korte passen, de strakheid in haar lichaam beperkt haar om los en ruim te bewegen. Het is echt een heel naar plaatje om te zien. Wanneer ik net ben opgestegen ziet het er namelijk ongeveer zo uit:
[ Afbeelding ]
Ook als je probeert een beetje uit te schuiven houdt ze zich dan in deze houding vast. Er is mij verteld dat ze bij de meeste ruiters de hele les in die houding blijft hangen.

Ik vraag daarom tijdens het rijden niet meer van haar dan dat ze zich gaat ontspannen en wat gaat zakken en dat ze daarbij actief van achteren gaat lopen. Ik probeer langzaam toe te werken naar nageeflijkheid. Voor een paard dat zo vast zit is dat nog een hele uitdaging. De eerste keer wilde dat beter; deze tweede keer had ik zelf wat meer spanning in mijn lichaam en dat straalde uit naar ons rijden.
Wanneer ik opstap begint ze meteen met spanning, uittesten door plotseling overal bakkabouters te zien en ze heeft dan moeite met buiging in haar lichaam; ze houdt zich vast en is bang om de ruiter te vertrouwen. Ik begin met veel stapwerk met haar omdat ze daarin makkelijker loslaat en ga dan steeds meer over op stukjes draf en pak als dat goed gaat ook een beetje galop mee. Zelf werk ik eraan om mezelf niet als reactie op haar me ook vast te gaan zetten, en ontspannen te blijven. Zodra Noa wat meer los gaat laten en meer vertrouwen in de ruiter krijgt verdwijnen ook de bakkabouters weer en is ook lengtebuiging makkelijker.

[ Afbeelding ]
Deze foto is ongeveer halverwege de les gemaakt. Hier zie je dat ze al iets zakt in haar hals, maar dat ik haar daarin nog wat belemmer door de hoge brede plaatsing van mijn handen. Het resultaat is een valse knik. Ik ben zelf wel benieuwd wat er met het plaatje zou gebeuren zodra ik mijn eigen handen zou laten zakken, wat meer zelf ga nageven en daarbij haar achterhand iets beter zou activeren. Haar passen zijn hier nog erg kort.

[ Afbeelding ]
Hier zie je heel goed dat ze zichzelf erg strak houdt; een gedragen ipv afhangende staart en een onderhals. Wederom erg korte passen en ik vind ook dat opnieuw mijn handen lager mogen zodat zij ook beter kan zakken.

Aan het einde van de les werd het plaatje nog een stukje beter, maar daar heb ik geen foto's meer van. Ze ging daar wat ruimer lopen en liet meer los. Ook kon ik haar aan het eind een poosje lang en laag rijden zonder dat ze daarbij weer omhoog kwam of achter de teugel ging lopen, dat vond ik al een aardige overwinning. Gezien dit lange verhaal ben ik erg op zoek naar tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik stel jullie adviezen erg op prijs. Hou er rekening dat ik deze merrie op zijn hoogst 1 keer in de week zal rijden en dus geen wonderen kan verrichten. Het beeld doet me op het moment een beetje pijn aan de ogen en ik wil haar graag op zo'n manier rijden dat zij er baat bij heeft. Tips waar ik op verder kan bouwen zouden super zijn, ik hoop erop dat het plaatje binnenkort zal verbeteren.

Het is een zoektocht naar de ontspanning in ons beiden. :j

WOW! <3

Hoi

Het doet inderdaad pijn aan de ogen.
Wat een sneu paard!

Begrijp ik goed dat deze foto's op dezelfde dag gemaakt zijn?
Als dat zo is, dan doe je heel veel goeds! :j
Wat fijn dat je zo LUISTERT naar het paard, je afvraagt wat het paard nodig heeft.
En .. kennelijk ben je ook in staat om iets voor het paard te betekenen. <3 <3

Bijzonder.

Ook bijzonder vind ik hoe je alles onder woorden weet te brengen. +:)+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:05

Sjolvir, hier even de edits van de laatste twee foto's, waarbij ik wat met het contrast enzo geklooid heb om het iets beter zichtbaar te maken. Ik kan helaas weinig doen aan dat ze bewogen zijn :)
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 66044f.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... b78056.jpg

Bertie, dit is inderdaad allebei op dezelfde dag gemaakt, ik gok ongeveer een half uur na elkaar :) Dank je wel voor de complimentjes, ik ben blij te horen dat ik op de goede weg zit <3 dat betekent echt heel veel!