[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:23

Ik zie je "probleem" Karin, je hebt wel een prachtpaard zeg :j Ruige bok, met de galopkwaliteit mag je zeer zeker tevreden zijn :j

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:29

KarinvdM Ben normaal niet zo gek van schimmels (teveel poetswerk!) maar jouw paardje is geweldig zeg :wow:
Mooie galop, actief en goed doorgesprongen, mooie ronde hals ook en voor zover ik kan zien is de nek hier echt wel het hoogste punt. Prachtig team jullie!

KarinvdM

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:34

Inmiddels is hij al zo goed als wit hoor, helaas! :D
Ik was ook geen schimmelfan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:16

nicky_rilana schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Ik ga mee met al het commentaar wat nog gegeven is! Maar als ik heel eerlijk ben vind ik het best veel wat hij allemaal moet voor een 4 jarige..
Hij loopt vrij hoog met zijn halshouding (wat heel gunstig is natuurlijk) en ik vraag me af of dat op zo'n jonge leeftijd wel goed is.
Ik krijg niet het idee dat jullie voor de 'ervaring' rijden zeg maar, je rijd tenslotte L2 en wilt M1 gaan starten.

Desondanks een mooie combinatie, jullie voelen elkaar goed aan denk ik.

Even ter info. Een 4 jarige mag geen M1 starten, de wedstrijdreglementen zijn duidelijk daarin:
Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B : minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klassen L1 en L2 : minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klassen M1 en M2 : minimaal 5 jaar vanaf 1 april
Klassen Z1 tot ZZ-Z : minimaal 6 jaar
licht tour: minimaal 7
zware tour: minimaal 8

even bij gevuld[/quote]

Beetje offtopic, kan het niet laten:
Klasse B ben ik het mee eens, maar de rest mag van mij zo 2 jaar doorschuiven, gaan er een hoop paarden vast langer mee

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:17

2 jaar vind ik overdereven, maar alles een half jaar wel hoor

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:18

KarinvdM schreef:
Inmiddels is hij al zo goed als wit hoor, helaas! :D
Ik was ook geen schimmelfan.

Volgens de oude cowboys kunnen schimmels net iets harder rennen, net iets hoger springen en zijn ze ook een beetje handiger dan gewoon gekleurde paarden, moet ook wel, als schimmel overleven is veel moeilijker dan als vosje in het wild...kortom je hebt een heel bijzonder paard :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:23

nicky_rilana schreef:
2 jaar vind ik overdereven, maar alles een half jaar wel hoor

Tja jouw mening, maar met 8 jaar is een paard volledig uitgegroeid, dat vind ik dus vroeg genoeg voor de Z...wellicht kunnen ze vanaf die leeftijd of iets later ook de Z psygisch beter aan, ik vind eigenlijk
B minimaal 3 in oktober, pas starten de januari daarna
L1en L2 5 jaar
M1 en M2 vanaf 7
9 jaar voor het Z1-ZZ-Z
Lichte tour minimaal 10
Zware tour minimaal 11
Dat geeft bij een goed geoznd paard de mogelijkheid rond 14 jaar echt goed mee te draaien in de GP, en dat kan dan zo'n 4 a 5 jaar, denk dat ze met deze leeftijden veel langer mee zullen gaan, zoals vroeguh...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:29

Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de amazone is om te bepalen in hoeverre een paard klaar is om belast te worden. daarbij is z pas de basis en moet elk gezond paard dit in principe kunnen. Zo zwaar is dat nog helemaal niet. Mits je de spieren van een paard de tijd geeft om weer te herstellen. Hetzelfde in het koppie, daar moeten ze het gevraagde kunnen verwerken. Maargoed, dit sluit verder niet echt aan op het topic.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:30

Die galop van die zwarte; machtig, vraag me af of ik dat ooit voor elkaar ga krijgen.
Karin; die van jou gaat ook de goede kant op! Flinke sprong ook. :j

Tsja, leeftijdsbeperking bij het starten.
Ik vind dat het maar net ligt aan hoe de ruiter rijdt en er mee om gaat.
Pusherig? Of gewoon 'tralalala'. Daar zit ook een heel verschil in qua training.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:33

freeride schreef:
Volgens de oude cowboys kunnen schimmels net iets harder rennen, net iets hoger springen en zijn ze ook een beetje handiger dan gewoon gekleurde paarden, moet ook wel, als schimmel overleven is veel moeilijker dan als vosje in het wild...kortom je hebt een heel bijzonder paard :)
Wat grappig, dat heb ik nog niet eerder gehoord. :) Daar zit op zich natuurlijk wel wat in, in het wild is een schimmel natuurlijk erg kwetsbaar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:35

S_en_Z ja dat bergopwaartse zie ik dus wel goed :) Ben alleen (nog) niet zo handig in het precies benoemen waar de lijn begint etc, kan hem wel tekenen. Ben gewoon nog niet zo heel goed in alle namen van de anatomie van het paard, wel druk mee bezig overigens hoor. :j

Maar wat ik dan verder aan die fjord zie, zie het overigens ook weer bij die fjord die jij post. Zal wel liggen aan de bouw van het paard denk ik? :=
Ik weet het niet hahaha

Die van mij heeft een hele ruime draf, galop springt ie wel wat bergopwaarts (maar komt denk ik eerder door z'n bouw...), maar galop vind ie nog heel erg lastig. :P
W.b.t. die leeftijden ik vind het prima eigenlijk zoals het nu staat, als je echt realistisch kijkt naar de klasses valt het nog best mee wat er precies gevraagd word het ligt vooral vaak aan hoe de ruiter er mee om gaat. Wat Pion al zegt, tralalalala of pusherig. Nadeel is alleen dat het in de wedstrijden vaak zo "moet".

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:40

KarinvdM schreef:
freeride schreef:
Wat grappig, dat heb ik nog niet eerder gehoord. :) Daar zit op zich natuurlijk wel wat in, in het wild is een schimmel natuurlijk erg kwetsbaar.

En over het algemeen geven naar mijn idee de meeste schimmelhengsten ook de beste nakomelingen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:49

die schimmel is super factor gaat voor de mijne niet op(nog niet althans), pappa is bijna wit, maar die van mij is nachtblind( staat dus in 't wild braaf te wachten tot ze opgegeten wordt), heeft PSSM1 en Zomerexceem.....ach, zal op vrijdagmiddag gemaakt zijn zeker :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:51

Ja denk het, was het laatste restje....
Zaad te lang in de zon zulk soort dingen...
Of toch stiekem een moeder die vreemdgegaan is met een niet schimmel.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:52

themuisje schreef:
Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de amazone is om te bepalen in hoeverre een paard klaar is om belast te worden. daarbij is z pas de basis en moet elk gezond paard dit in principe kunnen. Zo zwaar is dat nog helemaal niet. Mits je de spieren van een paard de tijd geeft om weer te herstellen. Hetzelfde in het koppie, daar moeten ze het gevraagde kunnen verwerken. Maargoed, dit sluit verder niet echt aan op het topic.

Misschien sluit het niet naadloos aan nee, maar bedenk eens dat die 6 jarige nog niet mooi verzameld loopt nu,en nog niet echt bergop gallopeerd, die kan dat misschien wel als ie 10 jaar is, maar wie blijft er 4 jaar proberen voor een winstpuntje in het Z tegenwoordig?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:53

Tendance schreef:
Ja denk het, was het laatste restje....
Zaad te lang in de zon zulk soort dingen...
Of toch stiekem een moeder die vreemdgegaan is met een niet schimmel.

Haha, of ze is op maandag gemaakt, DA een zware kater van een supergoed weekend :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:54

hahahahaha ja, dat zal het zijn!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:10

JoycexLynn12 schreef:
Wat baal ik dan er vandaag niet stiekem een verborgen camera langs de kant hing! Dan had ik dat filmpje hier met volle trots neergezet.

In de 3,5 jaar dat ik Lynn nu heb heb ik werkelijk waar nog nooit zo fijn gereden! Ze was heel los en ontspannen, ging daarom echt vanuit achter lopen en dragen!
Ik heb zelfs travers in draf gereden voor de allereerste keer en HOE, stalgenootje zei dat als we M2 proef voor een jury hadden gereden we een dikke wp hadden.

Nu weet ik pas écht hoe een paard moet en kán lopen, wat een gevoel <3

Wat bijzonder!
Ben er stil van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:15

JoycexLynn12 schreef:
Nu weet ik pas écht hoe een paard moet en kán lopen, wat een gevoel <3

Ben nog aan het bijploeteren, maar vond ergens in het topic iemand die het licht heeft gezien!
Heerlijk is dat he! En het is zo verslavend, dat wil je meer en meer en meer....

Bijgeploeterd in het topic, wat gaan jullie snel!!
Wat een gave galop foto's komen hier voorbij!
Blijft dromen dat ook ooit te kunnen.

Fjorden, leuk!
Denise, heb je foto's langs zien komen en in tegenstelling tot aantal in het topic hier, weet ik hoe je vroeger reed.
Je bent echt gigantisch vooruitgegaan!!!
Echt super!
Wel inderdaad opletten dat je hem niet te eng in de hals rijdt, halsjes zijn vaak toch al niet lang
en als je ze dan te veel opkropt kan je erop wachten dat je overal op je protocollen dat tegen gaat komen.
Bovendien loopt het voor het paard niet fijn, zeker niet omdat de meest fjorden niet echt een ideale
aansluiting voor de dressuur hebben van kaak en hals (weinig ruimte tussen de kaaktakken).

Lief zijn voor de ruiter! Die zat er hier voor het eerst op!
Ik vond dit voor iemand die nog nooit op haar had gereden dit best netjes.
En ahum... onder het zadel had Sjol sinds oktober 2010 niet meer gegalopeerd dit is januari 2012
Afbeelding

zwartje, vorig jaar juli of zo.
Afbeelding
(neus moet er meer uit, hij moet iets hoger lopen met zijn hoofd hals houding, maar dat kan hij nog niet aan.
En die voeten, meteen eraf zagen. Moet ook gaan zitten, wat ben ik daar eigenlijk aan het doen?
En ahum er lag geen geld op de grond en die platte handjes.. zucht...)

Op de meeste geplaatste foto's en filmpjes is al uitgebreid commentaar, heeft iemand nog een nieuwe?
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-02-12 22:38, in het totaal 3 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:27

Ik heb vandaag ook heel fijn gereden, alleen duurt het 20 tot 30 minuten voordat hij echt fijn begint te lopen en na 3 kwartier wordt hij super.

Alleen ben ik dan vaak al moe/benauwd := De eerste 20 minuten rijden we beetje lantefanterig rondjes. Soms gooi ik hem eerst kwartiertje aan de longe, zodat hij al los is, dan houd ik het beter vol. Zo stom, want ik sport ernaast 2 keer per week, rijd 4 keer, ga elke dag half uur tot uur met de hond op pad, fietsen of snel wandelen.

De mijne liep met 4 ook in het L2, bijna altijd dikke punten mee naar huis, maar vaak gingen we niet weg. Eén keer per maand ofzo. Helaas heeft hij daarna anderhalf jaar stilgestaan door verschoven wervels/ontstekingen daardoor. Had een conculega die een net zo'n oud paard had, die ging elke week en liep met 6 in het Z, maar sinds een jaar hoor ik niks meer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:42

MWM, elke week? pfffftttt, moet er niet aan denken, vind 1 x per maand al vaak zat.

Balen dat die van jou tijden stil heeft gestaan, maar jij hebt gewoon het come-back paard!
Die nu schitterd.

Conditie loop ik ook vaak tegenaan, tenminste als paard niet naar mijn zin loopt, dan ga ik op vermoeiende wijze rommellen.
Weet niet of dat bij jou dat ook het geval is, denk het niet, als ik zo kijk wat je ooit geplaatst hebt.
Als die van mij lekker loopt wordt ik ook niet echt moe (in de zin van hijg puf, en vergeten adem te halen onderweg) en dat gevoel smaakt ook altijd naar meer.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:44

Sharona95 schreef:
heeel leerzaam topic! ik heb een jong paardje dat gauw te diep loopt, waarbij ik eerst de neiging had hem te kort te pakken.. we waren nu een paar weken super goed op weg, en nu heb ik mijn sleutelbeen gebroken 8)7 dus ik hoop dat die die goede bezigheid heeel goed onthoudt!

Je zegt:
"dus ik hoop dat die die goede bezigheid heeel goed onthoudt!"

Je kunt OOK zeggen:
"dus ik hoop dat IK die goede bezigheid heeel goed onthoud!"
*\o/*

Want:
Je kunt blijven rijden 'in je hoofd'.
Je kunt blijven voelen, 'in je hoofd'.

Tijdens mijn studietijd ben ik blijven 'rijden', in die zin. Zonder paard.
Het werkt. :)

Het grappige is, ik heb zangles. Nog niet zo lang. Ik heb wel altijd 'zing' in mijn hoofd gehad, maar ik kan niet 'zing' naar buiten. Alleen tijdens zangles laat ik mijn stem horen. En ook al heb ik maar één keer per twee weken zangles, ik ontwikkel toch mijn stem. Thuis ben ik bezig met kijken naar de bladmuziek. Ik kijk naar youtube. Maar ik zing niet mee. Nooit met stem.
Mijn zangjuf zegt hetzelfde (op stemgebied) als ik al wist (op rijgebied).
Je kunt ook rijden (of zingen) in je hoofd, en je spieren vertellen wat ze moeten doen. Ook in je hoofd kun je weten hoe een passage aanvoelt, of een wissel, of een fijne middendraf.
En als je dan een tijd NIET kunt rijden, je kunt TOCH met sprongen vooruit gaan.
En kennelijk werkt dat met stem ook zo.

Ik ben als betere ruiter naar voren gekomen na mijn studietijd (zonder paard of rijden), en ik leer beter zingen - ook al oefen ik mijn stem niet door hem te laten horen.
Heel bijzonder.

Citaat:
dit vind ik zelf een fijne foto, hij heeft genoeg ruimte aan de voorkant!
Hoe kun je dat nou zeggen .. met die valse knik? >;)
(eh .. lees even door! *\o/* )
Afbeelding[/quote]

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je zelf vooruitgang ervaart! :):)
Dat er dan nog steeds niet precies een neusje vooruit gereden kan worden is h-e-l-e-m-a-a-l niet erg.
Het bijzondere is de weg er naar toe. Het gaat niet om een plaatje. Het gaat om een ONWIKKELING. Jij zegt dat dit paard de nieging heeft om snel te diep te lopen, en dat je hem dan snel te kort pakt.
Als dit het beeld is waar jij trots op bent, dan ga ik daar absoluut in met je mee! +:)+ +:)+
Het KAN toch ook niet zomaar ineens perfect, toch! _O-
Je bent super bezig! Want je begrijpt wat minder goed is, en wat je er aan kunt veranderen. GEWELDIG! *\o/*

Geniet van de sleutelbeenbreuk. Je hebt nu de tijd om na te denken over rijden! Doe er je voordeel mee, en val ons vooral lastig met héél veel bijdragen! _/-\o_

oh .. en sterkte met je sleutelbeenbreuk he. Lastig, hoor! Liefs. Y;(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:46

Sjolvir schreef:
MWM, elke week? pfffftttt, moet er niet aan denken, vind 1 x per maand al vaak zat.

Balen dat die van jou tijden stil heeft gestaan, maar jij hebt gewoon het come-back paard!
Die nu schitterd.

Conditie loop ik ook vaak tegenaan, tenminste als paard niet naar mijn zin loopt, dan ga ik op vermoeiende wijze rommellen.
Weet niet of dat bij jou dat ook het geval is, denk het niet, als ik zo kijk wat je ooit geplaatst hebt.
Als die van mij lekker loopt wordt ik ook niet echt moe (in de zin van hijg puf, en vergeten adem te halen onderweg) en dat gevoel smaakt ook altijd naar meer.

Nouja, ik hoop dat die weer gaat schitteren := het is ondertussen alweer anderhalf jaar geleden dat we weggeweest zijn...

Het is niet echt conditie, maar inspanningsastma. En aangezien je je inspant met rijden. Kan nog steeds stil zitten en rijden, alleen word ik enorm misselijk, steeds benauwder en als ik te lang door ga, val ik flauw als ik eraf kom :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:49

Inspannings astma dat is wel heel vervelden, want in tegenstelling tot wat sommingen ons doen geloven
is paardrijden toch wel sport.. En je moet je wel inspannen.

Hij gaat gewoon weer schitteren!

edit.. heel ergelijke tikfout verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-02-12 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:55

bertie schreef:
Geniet van de sleutelbeenbreuk.

>;)
Ja, daar "geniet" ik nog elke dag van...

Over dat droogzingen en droogrijden, beelddenken werkt ook, zet een sbw in en visualiseer je daarbij een goede sbw...

Ik ben in december begonnen met hardlopen, inmiddels loop ik 5km en ik kan echt merken dat ik meer conditie krijg en meer lucht heb. Ik kon m'n lessen niet volhouden en de proeven ook niet....