Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:04

Strak in het vel hoor Brainless :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:05

@juul, volgens een heleboel mensen hier in het topic gaat het daar dus ook om, want als je te zwaar bent belemmer je per definitie het paard namelijk.
En helaas, je leven wordt niet per definitie fijner als je afgevallen bent, voor sommige mensen natuurlijk wel, dat zijn meer de mensen die op latere leeftijd zijn aangekomen, maar voor de mensen die hun hele leven al kampen met hun gewicht? Die onzekerheid zit heel diep en er zullen altijd mensen blijven die het nog niet goed genoeg vinden, hoeveel je ook afgevallen bent. Dus die worden daar lang niet altijd gelukkiger van jammer genoeg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:07

en daaruit blijkt dat de ene 80-kg de andere 80-kg niet is

Lieke en ik schelen maar 3 kg,maar toen ik naast haar stond [ was toen ze ong 80kg woog ] vond ik mezelf toch echt dikker dan haar.

en wat sommige ook niet geloven ,de bouw van je skelet telt ook mee
ik heb kolenschoppen van handen, mijn vriendin iets langer dan ik heeft kleinere fijne handjes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:08

Quellian schreef:
Strak in het vel hoor Brainless :D

Tja, helaas ben ik dat niet, maar mijn vriendin hahahaha
Maar ze heeft het verdient hoor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:09

hyppolyte schreef:
@[naam], volgens een heleboel mensen hier in het topic gaat het daar dus ook om, want als je te zwaar bent belemmer je per definitie het paard namelijk.
En helaas, je leven wordt niet per definitie fijner als je afgevallen bent, voor sommige mensen natuurlijk wel, dat zijn meer de mensen die op latere leeftijd zijn aangekomen, maar voor de mensen die hun hele leven al kampen met hun gewicht? Die onzekerheid zit heel diep en er zullen altijd mensen blijven die het nog niet goed genoeg vinden, hoeveel je ook afgevallen bent. Dus die worden daar lang niet altijd gelukkiger van jammer genoeg.

Het helpt altijd iets, al is het maar dat je weer weer wat meer kleding past en minder gezondheidsproblemen hebt bijv. (bij erg overgewicht) :)

En te zwaar heeft denk ik gewoon meerdere betekenissen. Ik zie bij te zwaar iemand voor me met ernstig overgewicht, en ik denk dat meerderen dat plaatje erbij hebben. Een paar kilo teveel is volgens het BMI wel te zwaar, maar dan valt het aan de buitenkant ook niet niet op. Iig is het onzin dat je met een paar kilo's teveel niet meer zou mogen rijden, dat snap je zelf ook wel :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:23

Nou ja dat is het 'm dus juist, in principe val ik ook in de categorie ernstig overgewicht (of tenminste, dat was zo), maar ik vind dat mijn paard en ik goed in verhouding zijn, en daar zijn een aantal van jullie het ook mee eens. Alleen volgens de opmerkingen die gemaakt worden zou ik dus niet op mijn paard mogen stappen en dat vind ik kul. Ik houd er wel degelijk rekening mee en stap niet zomaar overal op, zoals dus dat paard van die vriendin, ik vind ook dat ik voor haar lichter moet zijn om er regelmatig op te kunnen stappen. Maar zelfs als ik slank ben heb ik een enorme reet, die heb ik nu eenmaal altijd al gehad, daar valt echt niets aan te doen, geloof me. Ik pas er wel mee in een maat 42 dan, maar ben dan evengoed nog 90-95 kilo, prima in verhouding met paardlief, maar toch wel nog steeds te zwaar voor het beeld wat hier heerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:30

Tja, ik kan daar niks over zeggen, weet niet wat het onderzoek daarnaar zegt, als er al onderzoek gedaan is. Wel weet ik dat bepaalde maneges ruiters boven de 100 kilo niet toestaan. Maargoed, ik denk sowieso dat er een grens aanzit, alleen waar die zit, geeen idee..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:32

Overigens kreeg ik net een PB van Tendance dat 'menigeen' haar PB's heeft gestuurd dat ze het met haar eens zijn. Die mensen mogen mij ook PBen hoor, sta open voor een normale conversatie. Gezeur mag achterwege gelaten worden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:38

Tja Quellian, waarom zouden ze? Anders hadden ze zich hier al wel gemeld, toch? Zo werkt dat nu eenmaal :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:41

Ik ben wel van het recht voor zijn raap en niet van het achter iemands rug :) Maar sommigen durven dat niet zo goed, dus die uiten steun via pb, het gebeurt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:44

@juul, dat maneges 100 kilo als grens stellen vind ik ook vrij normaal, als je een beginner bent en al 100 kilo weegt dan wordt het een ander verhaal. Als beginner werk je het paard sowieso al tegen, dus dan is je gewicht een extra barriere. Maar een zeer ervaren ruiter weigeren die gewoon in harmonie kan bewegen vind ik weer een ander verhaal.

@mindim, ik ben ook recht voor z'n raap, maar je hebt dat en ronduit bot zijn, en een heleboel mensen hier zijn ronduit bot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:58

hyppolyte schreef:
@juul, dat maneges 100 kilo als grens stellen vind ik ook vrij normaal, als je een beginner bent en al 100 kilo weegt dan wordt het een ander verhaal. Als beginner werk je het paard sowieso al tegen, dus dan is je gewicht een extra barriere. Maar een zeer ervaren ruiter weigeren die gewoon in harmonie kan bewegen vind ik weer een ander verhaal.

@mindim, ik ben ook recht voor z'n raap, maar je hebt dat en ronduit bot zijn, en een heleboel mensen hier zijn ronduit bot.

Daar heb je gelijk in, ik probeer het niet te zijn, maar dat lukt me niet altijd helaas :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:04

Dat had ik ook altijd hoor, ik moest er ook altijd op letten, maar krijg het nu een stuk beter voor elkaar. Je moet ook eigenlijk altijd uitgaan van het concept, behandel een ander zoals je zelf graag behandeld wilt worden, dus met respect. Eerlijkheid is nik mis mee, daar ben ik ook helemaal voor, maar wel op een normale manier. Een ander is niet minder omdat ie anders is dan jezelf, alleen anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:21

Het ligt er soms ook aan hoe mensen je benaderen en hoe je daar dan op reageert. Als ik als hork wordt aangesproken of als dom of beperkt, dan is mijn wil en kunnen om keurig te reageren wel eens weg hoor :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:28

Dat is altijd zo, en dat is nou juist waarom de zwaardere mensen hier in de verdediging schieten, juist door de manier van benaderen. soms ontlok je juist door je eigen reactie zo'n reactie uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:38

hyppolyte schreef:
Dat is altijd zo, en dat is nou juist waarom de zwaardere mensen hier in de verdediging schieten, juist door de manier van benaderen. soms ontlok je juist door je eigen reactie zo'n reactie uit

Maar dat snap ik dan niet, ik heb al meerdere posts gelezen waarin mensen vinden dat de dikkere medemens niet netjes worden aangesproken en dat ze dat heel kwetsend vinden, dat snap ik best. Maar zo'n persoon noemt dan wel in dezelfde post kwetsende dingen naar de dunnere medemens. Dat vind ik dan meten met 2 maten en kan daar dan ook best boos op reageren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:54

Ja, dat klopt ook niet, dat moet je gewoon ook niet doen. Ik doe dat ook bijvoorbeeld niet, maar dat komt omdat ik de andere kant van het verhaal ook van dichtbij heb meegemaakt. Ik snap dat wanneer mensen zich gekwetst en boos voelen, ze soms onbedoeld fel kunnen reageren, maar dat rechtvaardigt niet dat je dan een ander dan maar uit moet schelden. Turn the other cheek... Iedereen heeft zijn/haar problemen in deze wereld, voor dikke mensen is dat het dik zijn, voor te dunne mensen is dat het te dun zijn, geen van beiden is erger of minder erg dan de ander. Het zou toch een stuk fijner zijn als mensen wat meer begrip voor elkaar zouden kunnen opbrengen en elkaar wat minder zouden veroordelen, maar dat zit helaas niet in de mens ben ik bang :n.

Ik ben wat dat betreft ook niet heilig hoor, ik heb ook mijn meningen en opvattingen en kan soms ook best hard in mijn oordeel zijn, maar als iemand vervolgens kan onderbouwen waarom ze doen wat ze doen dan ben ik wel in staat om mijn mening bij te stellen.

Wat ik een mooie maatstaf vind voor het al dan niet paardrijden is of je er vanaf de grond op kunt komen. Als je dat niet meer lukt vanwege je gewicht dan moet je afvallen en zorgen dat het wel lukt. Dat neemt niet weg dat je verder gewoon altijd met een krukje moet opstappen trouwens, ongeacht je gewicht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:33

mirgino schreef:
en daaruit blijkt dat de ene 80-kg de andere 80-kg niet is

Lieke en ik schelen maar 3 kg,maar toen ik naast haar stond [ was toen ze ong 80kg woog ] vond ik mezelf toch echt dikker dan haar.

en wat sommige ook niet geloven ,de bouw van je skelet telt ook mee
ik heb kolenschoppen van handen, mijn vriendin iets langer dan ik heeft kleinere fijne handjes

Tuurlijk is de ene 80kg de andere niet, liever een atletische 80kg dan een ronde..

Maar verschil in beendergestel scheelt maximaal maar iets van 2kg hoor ;-) (al zal de vleesverdeling eromheen natuurlijk ook weer uitmaken)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:35

hyppolyte schreef:

Maar 100kg is toch sowieso een mega gewicht voor een rug?

En over bot zijn....Er wordt soms scherp gesproken (getypt) maar vind het merendeel van de commentaren gewoon normaal hoor, alleen je komt al snel bot over als je het over gewicht hebt ergens omdat het nog steeds een taboe is blijkbaar om daar een mening/oordeel over te hebben

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:39

Ben ik dan de enige die hier alleen maar van leert en meer motivatie krijgt om verder af te vallen? :D
Ik wil mezelf niet in de weg zitten, en het paard waarop ik rij ook niet.
Ik val echt niet alleen af voor de paarden, ik heb ook een (erfelijk) verhoogde kans op hart- en vaatziekten en diabetes (zit aan 2 kanten in de familie)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:56

Kiannah,
Dan wens ik je veel succes en hou vol!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:14

Dankje!
Komt helemaal goed (hoop ik) :) ik ga er gewoon voor, mijn droom is om met een gezond gewicht op een paard te zitten en dat moment blijft in mijn hoofd zitten!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:23

@ Kiannah...Dan moet dat helemaal goed komen toch! Fijn dat je i.p.v. weerstand tonen juist bemoediging voor jezelf hieruit kan halen

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:38

Kiannah, heerlijk zo'n reactie ertussen. Overgewicht helpt niet met paardrijden. Ik heb het zelf ervaren.
Ik snap dan ook daadwerkelijk niet hoe mensen met echt overgewicht kunnen blijven beweren dat het niet uitmaakt. Been there, done that... het maakt wél uit. En niet alleen met paardrijden. Ook met andere dingen in je leven. Je zit minder lekker op de gemiddelde stoel, je bukt minder snel, schoenen aan en uit gaat moeilijker, je loopt langzamer en minder soepel trappen enz. enz. enz.
En dan heb ik het niet over of het gewicht voor het paard uitmaakt, maar je bewegingen worden belemmerd, evenals het contact met je paard. Dat is met élke sport overigens zo, sumo-worstelen daargelaten. Hoe meer overgewicht, hoe moeilijker de meeste sporten je af zullen gaan. Iemand die anders beweert, zit blijkbaar in een ontkenningsfase. Maakt niet uit hoor, is normaal en ook dat heb ik gekend, maar val je paard daar niet mee lastig en als je dat wel doet: doe dat op een verantwoorde manier.
Zo.... Om ook maar even met de botte bijl de porseleinkast binnen de denderen :+

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:59

Hahahaha D00R!
Tja, ik weet niet...voor mij is de knop wel om nu. Als ik in de spiegel kijk, en -genant- ga springen ofzo :D dan zie ik zelf ook wel dat er zoveel vet zit en dat dat gewoon onmogelijk fijn kan zijn voor mij en het paard. Ik ben er wel aan gewend, want het is al jaren zo, maar ik weet ook dat ik me veel en veel fijner voel als ik afval.
Het paard waarop ik rij is al dat "geklots" (:P) helemaal niet gewend, ik vind het gewoon zielig als hij daar last van heeft. Daarbij vind ik het beeld niet mooi, hij heeft geen enorm zadel en met mij er in is het gewoon echt niet mooi.
Ga daarbij lichtrijden en eh...ja, ik snap heel goed dat mensen vinden dat dat niet kan.

Overigens heb ik het nu inderdaad over een gewicht van rond de 100 (111,5 toen ik begon met afvallen, inmiddels hangt het rond 98,5/99 ongeveer)