Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:06

Ik heb toch foto's gezien van jou rijdend met stang en trens. Maar als je het gebruik van een bit en de hulpen zo verafschuwt waarom rij je er dan ueberhaupt nog mee? Je hebt het toch niet nodig?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:08

Mindfields schreef:
Dat is vals rechtrichten, want met een paard dat zijn rug nog helemaal niet loslaat. Die van jou geven dus pas na als je ellenlang rondjes hebt gereden op een niet nageeflijk paard. DUS een vaste rug. DUS nooit rijtechnisch verantwoord.

Waarom rij jij met stang en trens?

2x

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:10

Mindfields schreef:
Woodstock: Het paard kauwt niet af OMDAT ik die oefeningen rij. Ik kan die oefeningen rijden omdat mijn paard afkauwt en smakelijk is en zijn lijf loslaat. Vandaaruit train ik de achterhand in die oefeningen om de verbinding nog lichter te maken vanuit meer verzameling, niet om nageven te bewerkstelligen want als ik dat dan pas voor elkaar krijg ben ik wel heel verkeerd bezig.

Hmm ja enerzijds helpt t wel om je oefeningen beter te rijden als je paard al los is ja. Anderzijds heb ik ook vaker paarden met hele stugge monden en slecht voor het been gereden. Die heb ik veel in zijwaartse gangen gereden, opdat ze hun lijf los lieten, waarop hals/kaak los werd, en waarop mijn been ook weer beter doorkwam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:12

Beste mensen.
Dit is het enige topic wat ik volg, ik leer er zo veel van. Omdat ik leerling ben lees ik alleen en reageer hier niet. Ik stel mijn vragen aan mijn instructrice, die het dan aan de hand van mijn paard en mij uitlegt. De filmpjes ben ik sinds gisteren weer op nieuw gaan bekijken waarvoor dank aan alle mensen die zich hiermee kwetsbaar opstellen (begonnen weer op blz 1).
We hebben al een waarschuwing gehad van de moderator.
Dus als u blieft allen, houd het beleefd want sluiten van het topic zou ik echt dood zonde vinden. We hebben het voorrecht dat hier een aantal echte leermeesters hun kennis met ons onbeperkt willen delen. Laten we dat koesteren en niet verknallen door rare vragen opmerking enz. te stellen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:13

Woodstock schreef:
Mindfields schreef:
Woodstock: Het paard kauwt niet af OMDAT ik die oefeningen rij. Ik kan die oefeningen rijden omdat mijn paard afkauwt en smakelijk is en zijn lijf loslaat. Vandaaruit train ik de achterhand in die oefeningen om de verbinding nog lichter te maken vanuit meer verzameling, niet om nageven te bewerkstelligen want als ik dat dan pas voor elkaar krijg ben ik wel heel verkeerd bezig.

Hmm ja enerzijds helpt t wel om je oefeningen beter te rijden als je paard al los is ja. Anderzijds heb ik ook vaker paarden met hele stugge monden en slecht voor het been gereden. Die heb ik veel in zijwaartse gangen gereden, opdat ze hun lijf los lieten, waarop hals/kaak los werd, en waarop mijn been ook weer beter doorkwam.

Jep dat doe ik ook hoor! Maar wel pas als ze nageeflijk zijn. Dat verbeter je dan uiteraard nog meer door die oefeningen, omdat de spieren vaak totaal niet meer buigzaam zijn bij een verreden paard. Dus daarin ben ik het wel met je eens hoor. Maar als ze echt nog niet nageven ga ik helemaal geen oefeningen doen, want de spieren worden dan sowieso al niet goed gebruikt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:14

Mindfields schreef:
Ik heb toch foto's gezien van jou rijdend met stang en trens. Maar als je het gebruik van een bit en de hulpen zo verafschuwt waarom rij je er dan ueberhaupt nog mee? Je hebt het toch niet nodig?

Die foto´s heb ik ook gezien op een schimmel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:14

Woodstock schreef:
Mindfields schreef:

:j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:16

[pien_2010] schreef:
Beste mensen.
Dit is het enige topic wat ik volg, ik leer er zo veel van. Omdat ik leerling ben lees ik alleen en reageer hier niet. Ik stel mijn vragen aan mijn instructrice, die het dan aan de hand van mijn paard en mij uitlegt. De filmpjes ben ik sinds gisteren weer op nieuw gaan bekijken waarvoor dank aan alle mensen die zich hiermee kwetsbaar opstellen (begonnen weer op blz 1).
Dus als u blieft allen, houd het beleefd want sluiten van het topic zou ik echt dood zonde vinden. We hebben het voorrecht dat hier een aantal echte leermeesters hun kennis met ons onbeperkt willen delen. Laten we dat koesteren en niet verknallen door rare vragen opmerking enz. te stellen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan! _/-\o_

Naja, buiten dat dit het enige topic is wat ik volg want dat is niet zo :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:17

Professor schreef:
Mindfields schreef:

Die foto´s heb ik ook gezien op een schimmel.

Ja en daarbij worden de handen hoog en naar achteren gehouden. Ik snap dus de hele redenering niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:17

Mindfields schreef:
Jep dat doe ik ook hoor! Maar wel pas als ze nageeflijk zijn. Dat verbeter je dan uiteraard nog meer door die oefeningen, omdat de spieren vaak totaal niet meer buigzaam zijn bij een verreden paard. Dus daarin ben ik het wel met je eens hoor. Maar als ze echt nog niet nageven ga ik helemaal geen oefeningen doen, want de spieren worden dan sowieso al niet goed gebruikt.

:j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:19

Zooist schreef:
[pien_2010] schreef:
Beste mensen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan! _/-\o_

Naja, buiten dat dit het enige topic is wat ik volg want dat is niet zo :+

Ik sluit me hier ook bij aan _/-\o_

Beleefdheid is toch het minste wat men mag verwachten.
Dat er ruiters zijn, die eerst de achterhand los willen hebben door middel van de klassieke oefeningen en dat er ruiters zijn die eerst de voorhand los willen hebben door middel van de klassieke oefeningen maakt het juist uitermate boeiend.

Dus als het inhoudelijk kan blijven +:)+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:33

Mindfields schreef:

uhm..., w8ff, die foto die je ooit gezien hebt is van denk ik 5 jaar geleden.
ik verafschuw geen bit.........(dat heb je me nergens zien zeggen)
wel een zeer bewuste ruiterhand.
als je dus alles met een trensje juist voor elkaar hebt (dubbel gebroken trensje gebruik ik dan)
dan kan je alles erin of eruit laten op den duur.
bitloos, stangtrens, trens, portugese/spaanse stang alles dus!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:37

Mindfields schreef:
Ja en daarbij worden de handen hoog en naar achteren gehouden. Ik snap dus de hele redenering niet.

zullen we de foto's achterwege laten?
dat zal ik nl van jou foto's ook niet doen hier
laten we ons hier richten op de theorie........, zonder elkaar aan te vallen op allerlei foto's prive...
dank!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:43

Nou prive, die staan op je eigen website en die is gewoon openbaar toch? Kijk als je hier heel hard blijft roepen dat de hand niet hoog mag en vooral niet tegen mag werken, dan kijken mensen soms wel eens buiten bokt en als ik daar dan zie dat je hand hoog en bij je buik geplaatst is ja dan verwonder ik me wel over je uitspraken hier.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:08

Ik heb altijd geleerd dat je hand alleen zacht in kan werken als je je onderarm en je hand in 1 lijn hebt naar het bit toe. Als je je hand omhoog brengt, komt er spanning op en kun je niet meer zo goed zacht en met veel gevoel inwerken op de mond van het paard. Of zo je wil, werk je boven je macht zoals ik het hier ook las. Ik vergelijk dat maar met het plafond witten. Als je boven je macht werkt, verzuur en verkramp je. Bovendien werkt je fijne motoriek niet meer en die heb je nou juist nodig bij het paardrijden of je nu klassiek of zogenaamd academisch rijdt.
Wat je doet als je je hand hoog zet, is het paard beledigen in de mond. Of het lukt niet en het blijft te zwaar in de hand, of het schrikt van de hand en laat helemaal los, hetgeen ook niet moet. Hoe dan ook, poedeldressuur wat mij betreft. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:10

Is niet mijn ervaring en ik heb drie jaar lang meegelopen met een klassieke trainer en het werkte bij elk paard, zonder dwang, druk of anderszijds ongewenst.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:20

Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden. Als je je aan het scala houdt, heb je dit soort trucjes niet nodig. Een stille hand en mooi van achteren naar voren rijden en dan komt de juiste aanleuning vanzelf. Dat is mijn ervaring. ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:30

ik ken hem ook alleen van horen en zeggen heb het zelf nog nooit gedaan , misschien zou je hem eens willen omschrijven mindfileds en wat het doet samengevat?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:39

Citaat:
Als je boven je macht werkt, verzuur en verkramp je. Bovendien werkt je fijne motoriek niet meer en die heb je nou juist nodig bij het paardrijden of je nu klassiek of zogenaamd academisch rijdt.
Wat je doet als je je hand hoog zet, is het paard beledigen in de mond. Of het lukt niet en het blijft te zwaar in de hand, of het schrikt van de hand en laat helemaal los, hetgeen ook niet moet. Hoe dan ook, poedeldressuur wat mij betreft. ;)

Boven je macht zijn de handen niet, de motoriek van de arm en de hand de fijne motoriek heeft niets met de hoogte van de hand te doen. Een gevoelvolle hand is nooit stil, die is altijd in beweging alleen ziet men dat niet.
Beledigen van de mond is een niet onafhankelijk zittende ruiter die zijn reflexen niet onder controlle heeft, dat heeft niets met de hoogte van de hand te doen.
Standaard is elleboog pink teugel 1 lijn naar de mond, dat is ook niet door elke ruiter te verwezenlijken.
Wanneer men een te korte bovenarm heeft lukt dit ook niet, en dat komt weleens voor meer dan u denkt. Het wezenlijke van de hand is zijn fijngevoel wanneer deze voorhanden is dat veel belangrijker en een ruiter met een hogere hand is meestal fijner aan het rijden dan die met een lage hand omdat deze zijn rug vastzet en de schouderpartij.
Denk dat deze discussie niets te doen heeft met de kern van het Klassiek rijden, wanneer u de oude meesters ziet die een enorm gevoel voor het paard hadden zoals Stensbeck en vele anderen dan ziet men dat deze de hand hoger namen dan dat wij doen.
U kunt toch niet zeggen dat deze poedeldressuur reden?? En wat die Skala der Ausbildung met de hogehand te doen heeft is voor mij een raadsel.
Poedeldressuur is een paard alleen truucjes leren in een snelle tijd zonder te gymnastieseren dat heeft dus hier geheel niet een plaats.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:43

Bovendien zijn arrets ophoudingen naar boven gericht.
Men moet altijd voor ogen houden dat een ophouding eindigd met nageven, dus een hand een moment hoger brengen dus de binnenhand is geen truucje het is gewoon een hulp, een teugelhulp.
En de onzin een paard houd zich niet vast enz... wanneer een atleet traint is er ook een trainer die zegt hallo je moet je linkerhand meer ontspannen dat kost te veel zuurstof, en die spannen ook vaak verkeerde spieren dat moet men leren zo ook een paard.
Bij alles wat men leert heeft men een correctie nodig dat moeten wij mensen toch weten met al onze verkeerde houdingen in het dagelijks leven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:43

Mindfields schreef:
Nou prive, die staan op je eigen website en die is gewoon openbaar toch? Kijk als je hier heel hard blijft roepen dat de hand niet hoog mag en vooral niet tegen mag werken, dan kijken mensen soms wel eens buiten bokt en als ik daar dan zie dat je hand hoog en bij je buik geplaatst is ja dan verwonder ik me wel over je uitspraken hier.

nog een keer :)
zullen we stoppen met dit soort flauwe acties?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:50

Nombrado je post zelf de ene flauwe reactie na de andere, het topic had een superfijne sfeer tot jij je er weer mee ging bemoeien. Hou daar nu toch eens mee op.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:52

Mindfields schreef:
Nombrado je post zelf de ene flauwe reactie na de andere, het topic had een superfijne sfeer tot jij je er weer mee ging bemoeien. Hou daar nu toch eens mee op.

hetgeen wat ik schrijf is gewoonweg hoe ik het doe en ervaar.
dat jij dat flauw noemt, kan ik niks aan doen 8-)

overigens kan niemand hier nog steeds vertellen wat academische dressuur is (ik ook niet hoor :D )
kzit dus nog vol verwachting te wachten op het antwoord.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:03

nombrado, wat jij doet en ervaart komt vaak niet overeen met de Klassieke denk en werkwijze. Daar zitten wij (ik neem aan dat meerdere dat met mij eens zijn) niet op te wachten omdat dit topic over klassiek VS academisch gaat. We willen meer leren over Klassieke dressuur. En als jij je daarin niet kunt vinden ben je in het verkeerde topic beland.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:39

Van elkaar leren kan men doen door te discussieren. Dat kan alleen met mensen die het met elkaar over iets oneens zijn. Wat heeft het voor zin als men het allemaal met elkaar is. En trouwens, wie bepaalt wie deskundig is en waar wordt dit op gebaseerd? Dat is op internet nogal lastig om te bepalen. Dus is het zowiezo slim om zelf logisch na te blijven denken.
Mensen met korte armen kunnen ook de onderarm op 1 lijn krijgen naar de mond. Dan hou je de tegels gewoon wat langer. Ik dacht trouwens dat Skala gebaseerd was op de klassieke rijkunst.
Trouwens, het vergelijken van de training van een mens en een paard snijdt geen hout. Een paard is geen mens al zouden veel mensen dat misschien wel denken.
Laatst bijgewerkt door vur op 22-02-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt