modie schreef:Nog steeds geen uitleg
Van uw zijde ook nog nimmer geen uitleg?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Indomitable schreef:Ik denk dat bij veel ruiters een probleem in het denken wordt veroorzaakt. Het rijden met gevoel mis ik bij heel veel mensen. Zo hoorde ik laatst een stal genoot zeggen dat haar paard nu op eigen benen moest gaan lopen. Joh, hoe kun je dan in hemelsnaam in het Z rijden. Over de kalen plekken op de buik nog maar niet te spreken met de cm sporen die gedragen worden. Het woord rechtrichten? Geen idee das toch gewoon als ze rechtuit lopen. Wellicht is dit dan weer een andere discussie
Professor schreef:De ontlastingzit, de Ruiter heeft de beugels ca 2 tot 3 gaatjes korter als de normale dressuurzit, en het bovenlichaam 2 tot 3 graden iets naar voren geneigd, daardoor komt het gewicht meer op de zijkant van het paard aangezien ik als ruiter met de knie mijn gewicht meer draag.
Men kan daar rustig mee doorzitten, het verschil tussen verlichtezit (springzit) is dat de hoeken niet zo extreem verkleint worden. Bij een goede verlichtezit zijn de beugels 5 tot 6 gaatjes korter als de dressuurbeugel.
Men rijdt jonge paarden zo, omdat men door het af te wisselen met ontlasten en gewoon zitten.
Moll heeft gelijk dat von Neindorff dit extreem deed, dat was zijn handschrift.
FaberSmid ligt in de goede richting, aangezien het met een dressuurzadel niet zo goed funktioneert, omdat de knie meer gebogen wordt, dat is niet lekker bij een dressuur zadel, dus neemt men meestal een veelzijdighedszadel richting dressuur.
Citaat:Fijn, dat u er wel over nadenkt, en daarom neem ik de moeite om mensen aan het denken te zetten.
En dit kunnen wij toch ook meenemen in deze discussie.
Die stal genoot is dus gewoon aan het programmeren van zijn paard, walgelijk net een fiets of een ander apparaat.
Indomitable schreef:Het is gewoon jammer om te zien dat mensen voornamelijk de kwaliteit van het paard onderschatten. Als iets niet lukt, dan nemen we wel een scherper bit. Als dat niet lukt dan nemen we de slofteugel. Als hij niet aan het been is dan nemen we wel een spoor. Als hij dan 'dof' wordt voor het spoor dan wordt hij een cm langer.
Als we naar het Z gaan dan moeten we stang en trens. Bij de vraag: Waar dient een stang en trens dan voor, kan volgens mij 90% van 'modern rijdend dressuur in nederland' geen antwoordt geven.
En ja als het allemaal niet werkt, dan plakken we een sticker op het achterste van het paard en dan gaat hij eruit. Mocht het dier pech hebben een enkeletje rusthuis of slager.
Ik moet toegeven dat ik er voortaan boven ga staan en mijn kennis liever voor me houdt dan met andere deel. Het zijn eindeloze discussies die niet begrepen worden. Maar denk maar eens na de gemiddelde eigenaar van een paard heeft er in zijn leven al tig versleten. Helaas voor al die paarden.
Indomitable schreef:Fabersmid, ik sluit mij aan om liever te spreken, maar als je al ruim 5 maanden de 'rotte vis' (sorry voor mijn taalgebruik) over de mening die zij aan mij en mijn paard toe hebben bedeeld. Dan is het emmertje soms te vol. Uiteindelijk ben ik degene die 'er niets van snapt'.
FaberSmid schreef:Beter is om niet te zwijgen, maar te spreken. Elke persoon die zelfstandig gaat denken, is er een meer en een minder.
setteke schreef:Sorry hoor, om alles en iedereen hier maar te gaan veroordelen. Koop een goed zadel, neem springlessen (voor de ver"lichte"zit), zoek een goede smid, en neem goede instructie. Als je goed kan rijden, kan je er gerust een slof of S&T aan hangen. Om iedereen maar weer over een kam te scheren. Bah.