Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:04

modie schreef:
Nog steeds geen uitleg ;)

Van uw zijde ook nog nimmer geen uitleg?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:06

Guess who's back! :D :7

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:08

Indomitable schreef:
Ik denk dat bij veel ruiters een probleem in het denken wordt veroorzaakt. Het rijden met gevoel mis ik bij heel veel mensen. Zo hoorde ik laatst een stal genoot zeggen dat haar paard nu op eigen benen moest gaan lopen. Joh, hoe kun je dan in hemelsnaam in het Z rijden. Over de kalen plekken op de buik nog maar niet te spreken met de cm sporen die gedragen worden. Het woord rechtrichten? Geen idee das toch gewoon als ze rechtuit lopen. Wellicht is dit dan weer een andere discussie ;)

Fijn, dat u er wel over nadenkt, en daarom neem ik de moeite om mensen aan het denken te zetten.
En dit kunnen wij toch ook meenemen in deze discussie.
Die stal genoot is dus gewoon aan het programmeren van zijn paard, walgelijk net een fiets of een ander apparaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:10

modie schreef:
Nog steeds geen uitleg ;)

Vreemd de Nederlandse taal, bedoelt u bent u van de leg????
Of gaat u het antwoord uit de weg????

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:13

Ligt het nu aan mij of wordt er niet gelezen, recht(uit) een en hetzelfde als rechtgericht. Het is maar goed, dat er maar 2 quotes zijn toegestaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:14

Professor schreef:
De ontlastingzit, de Ruiter heeft de beugels ca 2 tot 3 gaatjes korter als de normale dressuurzit, en het bovenlichaam 2 tot 3 graden iets naar voren geneigd, daardoor komt het gewicht meer op de zijkant van het paard aangezien ik als ruiter met de knie mijn gewicht meer draag.
Men kan daar rustig mee doorzitten, het verschil tussen verlichtezit (springzit) is dat de hoeken niet zo extreem verkleint worden. Bij een goede verlichtezit zijn de beugels 5 tot 6 gaatjes korter als de dressuurbeugel.
Men rijdt jonge paarden zo, omdat men door het af te wisselen met ontlasten en gewoon zitten.

Moll heeft gelijk dat von Neindorff dit extreem deed, dat was zijn handschrift.
FaberSmid ligt in de goede richting, aangezien het met een dressuurzadel niet zo goed funktioneert, omdat de knie meer gebogen wordt, dat is niet lekker bij een dressuur zadel, dus neemt men meestal een veelzijdighedszadel richting dressuur.

ik heb in die extreme wijze ook moeten leren rijden, het is in eerste instantie wel vreemd, echter verklaart het achteraf weer een hoop.

mol

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:16

Het is gewoon jammer om te zien dat mensen voornamelijk de kwaliteit van het paard onderschatten. Als iets niet lukt, dan nemen we wel een scherper bit. Als dat niet lukt dan nemen we de slofteugel. Als hij niet aan het been is dan nemen we wel een spoor. Als hij dan 'dof' wordt voor het spoor dan wordt hij een cm langer.

Als we naar het Z gaan dan moeten we stang en trens. Bij de vraag: Waar dient een stang en trens dan voor, kan volgens mij 90% van 'modern rijdend dressuur in nederland' geen antwoordt geven.

En ja als het allemaal niet werkt, dan plakken we een sticker op het achterste van het paard en dan gaat hij eruit. Mocht het dier pech hebben een enkeletje rusthuis of slager.

Ik moet toegeven dat ik er voortaan boven ga staan en mijn kennis liever voor me houdt dan met andere deel. Het zijn eindeloze discussies die niet begrepen worden :). Maar denk maar eens na de gemiddelde eigenaar van een paard heeft er in zijn leven al tig versleten. Helaas voor al die paarden.

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:20

Beter is om niet te zwijgen, maar te spreken. Elke persoon die zelfstandig gaat denken, is er een meer en een minder.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:20

Citaat:
Fijn, dat u er wel over nadenkt, en daarom neem ik de moeite om mensen aan het denken te zetten.
En dit kunnen wij toch ook meenemen in deze discussie.
Die stal genoot is dus gewoon aan het programmeren van zijn paard, walgelijk net een fiets of een ander apparaat.

Het is jammer om te zien dat het paard bij het binnentreden van de piste de knop omzet en gewoon 'leeg' wordt. Losrijden is in een halve ronde gebeurt, inclusief hoofd op de borst en stang horizontaal, de draf wordt inclusief spoor in de buik gejast. Een tommeloze galop volgt. Na 15 minuten zijn we klaar en wordt het paard weer terug op stal geknikkerd.

In mijn gedachten zijn dit mensen die eigenlijk alleen maar weten dat er voor voer ingestopt moet worden en dat het na verloop van tijd er achter weer uitkomt. Helaas weten ze niet welke combinatie van voer je nodig hebt voor de gezondheid.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:21

De stang is uitgevonden in Arabie, door een edelsmid die werd gesommeerd een bit te maken dat het paard hielp net zo mooi in balans te lopen MET ruiter, als wanneer het in brijheid over de vlakte liep. Een sjeik(of iig een vooraanstaand persoon met veel paarden) zag die paarden lopen en begreep maar niet waarom het er zo bescheten uit zag als er ruiters op zaten. Toen zei hij tegen zijn smid, maak iets wat mij helpt het paard te balanceren.

geniale man die smid, helaas kon die ook niet weten dat er jaaaaaaaaren later zoveel misbruik van zijn op zich geniala uitvinding gemaakt zou worden.

Een stangbit zou het paard kunnen HELPEN, mits juist gebruikt....

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:24

Fabersmid, ik sluit mij aan om liever te spreken, maar als je al ruim 5 maanden de 'rotte vis' (sorry voor mijn taalgebruik) over de mening die zij aan mij en mijn paard toe hebben bedeeld. Dan is het emmertje soms te vol. Uiteindelijk ben ik degene die 'er niets van snapt'.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:25

Indomitable schreef:
Het is gewoon jammer om te zien dat mensen voornamelijk de kwaliteit van het paard onderschatten. Als iets niet lukt, dan nemen we wel een scherper bit. Als dat niet lukt dan nemen we de slofteugel. Als hij niet aan het been is dan nemen we wel een spoor. Als hij dan 'dof' wordt voor het spoor dan wordt hij een cm langer.

Als we naar het Z gaan dan moeten we stang en trens. Bij de vraag: Waar dient een stang en trens dan voor, kan volgens mij 90% van 'modern rijdend dressuur in nederland' geen antwoordt geven.

En ja als het allemaal niet werkt, dan plakken we een sticker op het achterste van het paard en dan gaat hij eruit. Mocht het dier pech hebben een enkeletje rusthuis of slager.

Ik moet toegeven dat ik er voortaan boven ga staan en mijn kennis liever voor me houdt dan met andere deel. Het zijn eindeloze discussies die niet begrepen worden :). Maar denk maar eens na de gemiddelde eigenaar van een paard heeft er in zijn leven al tig versleten. Helaas voor al die paarden.

En daarom houd ik juist mijn weten niet voor mijzelf, omdat ik het paard verdedig, dat de ruiter eens aan zichzelf moet werken, wel alles verlangen van kammeraad paard, maar zelf niet zitten kunnen.
Juist die kennis is nu bijna op een nulpunt aangekomen, wanneer men leest dat de eenvoudigste dingen verkeerd geleerd worden, en dat de instelling is zoals u beschrijft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:28

Indomitable schreef:
Fabersmid, ik sluit mij aan om liever te spreken, maar als je al ruim 5 maanden de 'rotte vis' (sorry voor mijn taalgebruik) over de mening die zij aan mij en mijn paard toe hebben bedeeld. Dan is het emmertje soms te vol. Uiteindelijk ben ik degene die 'er niets van snapt'.

Denk niet dat u de enige bent.
Maar blijft u aub de advocaat van de paarden, die kunnen jammer genoeg zichzelf niet verdedigen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:29

FaberSmid schreef:
Beter is om niet te zwijgen, maar te spreken. Elke persoon die zelfstandig gaat denken, is er een meer en een minder.

Ik spreek mensen die dit soort dingen doen er tegenwoordig wel op aan.

heb laatst een westernruiter en publique te kakken gezet. Nu had hij dat zelf al gedaan door zijn 'rijwijze'. Dwz, continue vreselijk zagen aan een stangbit, en schoppen, en schreeuwen en zijn paard volledig afmatten. In een rijhal met nog een stuk of 5 andere ruiters erbij. Stonden allemaal mensen in de deruopenening maar niemand die iets durfde te zeggen. Ik ben de bak ingelopen en heb van een afstand geroepen: "Meneer, zou u nu willen stoppen met uw paard over de kling jagen, en niet zo willen trekken, want dit ziet er werkelijk niet uit. Dit kan echt niet!"

Kwam ie naar me toe en wilde mij wijsmaken dat het allemaal wel meeviel en dat het bit niet zo scherp was als ik dacht Dus ik zeg: "Meneer uw bit is zo scherp als uw hand, en die is hele rare dingen aan het doen. Dit kan echt niet, u zet zichzelf volledig voor schut zo."

EDIT: Ik zei ook nog dat ik duidelijk zag dat het paard graag alles voor hem wilde doen maar dat het hem zo wel onmogelijk gemaakt werd.

Toen zei hij: Nou ik stop er maar mee voor vandaag.

Mijn antwoord: "Dat zal uw paard u zeer in dank afnemen." Waarop ik weggelopen ben.

Paar maanden geleden gaf ik iemand les op een stal, en bij die lesklant van mij reed nog iemand in de baan op een hengst. Ze reed hem zo enorm krom naar een galopwissel toe dat het paard niet anders KON dan hem in twee delen springen, waarop ze hem abrupt op de handrem trok, hem tegen bleef houden en hem zo hard schopte(sporen er loodrecht in) dat het paard in paniek een enorme luchtsprong maakte.

Waarop ik zeg: Mevrouw, heeft u nou niet door dat u dit zelf doet?

Waarop ik verbaasd en verontwaardigd aangekeken wordt en ik dus zei: Ja je rijdt hem zelf zo krom naar de wissel toe, waarop hij hem logischerwijze verkeerd springt, en vervolgens krijgt hij voor je eigen fout ontzettend op zijn lazer. En ik heb me omgedraaid en ging verder met mijn les.

Vanaf dat moment reed ze ineens heel vriendelijk en ze heeft geen woord meer gezegd.

Even later vraag ik mijn lesklant: Wie is zij eigenlijk?

Antwoord; de dochter van de stalbaas.

oeps :D

Maar wat bleek, iedereen op stal ergerde zich al tijden aan die amazone, en niemand durfde iets te zeggen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:32

Het punt over zwijgen taboe en spreken goed, staat ook beschreven in de handleiding.
Als de ruiters de hoop opgeven, zijn de paarden verloren.

Mindfield zoals u het beschrijft, kan ik het zo voorstellen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 02-05-10 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:32

Mij mogen ze beledigen en schoppen, maar ik laat dat niet doen bij paarden en kinderen.
Wegkijken is veel erger dan je neus stoten, maar wanneer men courage toont en bagage heeft, dan doet men dat en wijst de ander op zijn misgedrag tegenover het paard.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:36

Haha nou ik heb wel eens iemand een klap met een zweep verkocht omdat die persoon vond dat mijn paard maar opzij moest en dat ik die knol niet onder controle zou hebben.

Het hele nadeel van een pensionstal is dat je je toch enigsinds aan de regels van de bazen dient te houden.

Uiteindelijk ben ik voor hun de geitenwollen sok die nergens iets van afweet. Want mijn god 'Teugelkamtechniek??? wat een flauwekul, stapt dat paard maar eens naar voren dan wordt ie wel wakker'. Geen gelul knol in de krul. Ik ben de recreatieruiter die met haar handen mooi 'hoog' zit, die er niets van begrijpt en die op een knol van 22 jaar rijdt en stok versleten is (bedankt DA :'().

Maar het mooie is, mijn paard zou iedere dag in de stapmolen moeten dan wordt ze niet zo vet. Tja omgekeerde wereld, een versleten paard 1 uur op een volte laten stappen. Ik begrijp helemaal niets meer van paardrijdend brabant......

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:38

Overigens mijn excusses, ik heb gisteren hierover nog een aanvaring op stal gehad. Mijn reacties kunnen wat 'zuur' overkomen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:46

Nu we het toch over stang (en trens) hebben, met welk bit(ten) of bitloos kan men het "beste" rechtrichten? Om weer on topic te komen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:48

Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt, maarja daar gaan we weer: het ligt aan de gevoeligheid van de hand van de ruiter.....Ik zelf prefereer wel een bit, maar kan mijn paard net zo fijn op een halster met een halstertouw rijden. Echter heb ik dan geen lichtheid in de verbinding en die wil ik wel. Ik wil dat hij zichzelf balanceert en geen druk ervaart aan zijn hoofd.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:51

Ik denk dat die lichtheid in de hand ruiters die bitloos rijden ook overschat wordt. Zelf heb ik er nog nooit mee gereden, maar zie soms wel eens iemand voorbij komen waarbij de 'neusriem' zo verschikkelijk stak zit, dat ik me niet voor kan stellen dat het prettig is voor het paard.

Maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden dus kan geen oordeel daarin vormen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:12

Sorry hoor, om alles en iedereen hier maar te gaan veroordelen. Koop een goed zadel, neem springlessen (voor de ver"lichte"zit), zoek een goede smid, en neem goede instructie. Als je goed kan rijden, kan je er gerust een slof of S&T aan hangen. Om iedereen maar weer over een kam te scheren. Bah.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:15

setteke schreef:
Sorry hoor, om alles en iedereen hier maar te gaan veroordelen. Koop een goed zadel, neem springlessen (voor de ver"lichte"zit), zoek een goede smid, en neem goede instructie. Als je goed kan rijden, kan je er gerust een slof of S&T aan hangen. Om iedereen maar weer over een kam te scheren. Bah.

Uuuuh waar wordt er over 1 kam geschoren? Er worden een paar voorbeelden aangehaald en het is nu eenmaal zo dat als je goed om je heen kijkt, er enorm veel paarden letterlijk misbruikt worden ter meerdere eer en glorie van hun eigenaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:21

Ja, Mindfields, dat klopt, maar om iedereen daar mee te vergelijken, er zijn ook nog genoeg mensen liefdevol met hun sport bezig. Met slof en S&T. Of kan dat niet in jouw ogen? By the way, ik rij op trens, subtop.
Laatst bijgewerkt door setteke op 02-05-10 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:22

Dat is ook zo, dat zeg ik toch ook niet?

Als iemand een hond doodslaat en dat staat op bokt, dan zegt ook niemand: Wat erg, maar gelukkig zijn er ook nog veel liefdevolle baasjes. Nee dan wordt gewoon die man terecht afgezeken. Je hoeft niet altijd de plussen te benadrkken om de minnen te mogen aanwijzen vind ik.