BBreedveld schreef:Citaat:Ik denk dat ze er bij het skala van de africhting van uit gaan dat het een goed afgericht en bereden paard betreft. Voordat je kunt verzamelen, moet denk ik eventuele (resterende) natuurlijke scheefheid worden aangepakt, anders is er geen verzameling mogelijk.
Met dat laatste ben ik het eens, met het eerste niet, anders had het wel skala van het rijden van goed afgerichte paarden geheten in plaats van het skala van de Ausbildung, lijkt me![]()
Die natuurlijke scheefheid kan je op meerdere manieren aanpakken, en een daarvan is na het eerste longewerk beginnen met het aan de hand bezig zijn met rechtrichtende buigingsarbeid. Zo vermindert de scheefheid van het paard, leert het de basis van wat je onder het zadel terug wilt zien en worden zijn spieren voorbereid op het dragen van de ruiter.
Dat heeft dus niets te maken met je paard te vroeg willen verzamelen, je paard de schuld geven of rijkunstige foefjes toepassen om je fouten te verbloemen zoals ik een pagina terug tussen de regels door lees. In mijn ogen heeft dat te maken met een goede basis. Neemt niet weg dat er meer wegen naar Rome leiden, alleen dit is de manier die mij en mijn paard het beste ligt.
*edit* iets verduidelijkt
Ben het helemaal met je eens. Dat was natuutlijk onzin zoals ik het stelde.

Wat ik had moeten zeggen is dat het uitgaat van een "goede africhter en ruiter".
Wat ik alleen maar wilde duidelijk maken is dat er helaas veel paarden zijn die veel schever zijn dan de "natuurlijke scheefheid", dus ik denk nog steeds dat mensen het over 2 verschillende dingen hebben als ze het over rechtrichten hebben. Het ene is het moeizaam corrigeren van een verkeerd gereden paard en de "finesse van het rechtrichten" past dan waarschijnlijk weer op de plaats die het in het skala krijgt.
Overigens ben ik erg geïnteresserd in dat werk aan de longe. Zag onlangs clinic van Marijke de Jong en heb me ook opgegeven voor clinic bij een leerling van haar. Het klinkt erg logisch wat je zegt en wat ik daar zag. Ik probeer altijd voor alles een open geest te houden en zoveel mogelijk te leren. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden (en helaas nog veel meer die daar nooit zullen uitkomen).