duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:04

BBreedveld schreef:
Citaat:
Ik denk dat ze er bij het skala van de africhting van uit gaan dat het een goed afgericht en bereden paard betreft. Voordat je kunt verzamelen, moet denk ik eventuele (resterende) natuurlijke scheefheid worden aangepakt, anders is er geen verzameling mogelijk.

Met dat laatste ben ik het eens, met het eerste niet, anders had het wel skala van het rijden van goed afgerichte paarden geheten in plaats van het skala van de Ausbildung, lijkt me Knipoog

Die natuurlijke scheefheid kan je op meerdere manieren aanpakken, en een daarvan is na het eerste longewerk beginnen met het aan de hand bezig zijn met rechtrichtende buigingsarbeid. Zo vermindert de scheefheid van het paard, leert het de basis van wat je onder het zadel terug wilt zien en worden zijn spieren voorbereid op het dragen van de ruiter.

Dat heeft dus niets te maken met je paard te vroeg willen verzamelen, je paard de schuld geven of rijkunstige foefjes toepassen om je fouten te verbloemen zoals ik een pagina terug tussen de regels door lees. In mijn ogen heeft dat te maken met een goede basis. Neemt niet weg dat er meer wegen naar Rome leiden, alleen dit is de manier die mij en mijn paard het beste ligt.

*edit* iets verduidelijkt

Ben het helemaal met je eens. Dat was natuutlijk onzin zoals ik het stelde. Bloos
Wat ik had moeten zeggen is dat het uitgaat van een "goede africhter en ruiter".

Wat ik alleen maar wilde duidelijk maken is dat er helaas veel paarden zijn die veel schever zijn dan de "natuurlijke scheefheid", dus ik denk nog steeds dat mensen het over 2 verschillende dingen hebben als ze het over rechtrichten hebben. Het ene is het moeizaam corrigeren van een verkeerd gereden paard en de "finesse van het rechtrichten" past dan waarschijnlijk weer op de plaats die het in het skala krijgt.

Overigens ben ik erg geïnteresserd in dat werk aan de longe. Zag onlangs clinic van Marijke de Jong en heb me ook opgegeven voor clinic bij een leerling van haar. Het klinkt erg logisch wat je zegt en wat ik daar zag. Ik probeer altijd voor alles een open geest te houden en zoveel mogelijk te leren. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden (en helaas nog veel meer die daar nooit zullen uitkomen).
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 02-10-07 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:07

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van ons vinden.. Pling

(inmiddels 9mnd onder zadel)

Dit is een foto van 4 mnd onder zadel..ik maak zsm recente foto's

Afbeelding

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:55

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:18

@zazoeyou: ziet er redelijk uit, zeker voor paard zo kort onder het zadel. Dan wil je toch eigenlijk alleen maar dat paard je braaf is en voorwaarts.
@haukieboy: zie duidelijk dat hij overbouwd is, dus die goque zo laag tussen de benen trekt hem alleen maar meer op de voorhand. Daarnaast hebben ijslanders ook nog een relatief korte nek, dus dat ziet er allemaal wel wat anders uit dan een warmbloed. Je ziet door z'n haar en z'n buikje ook niet of hij de spieren op de juiste plek gebruikt (ik iig niet).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:36

Hij valt inderdaad erg op de voorhand Haukieboy. Verder kan ik het ook niet zien van de spieren..

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:58

En wat kan ik doen tegen dat op de voorhand vallen, actiever longeren, anders instellen? Mij is namelijk verteld om met de pessoa de lage bevestiging te gebruiken. Dit filmpje is alweer een hele tijd geleden inmiddels heeft ie hier en daar al wat spiertjes gekweekt, maar het is nog lang niet zoals het moet zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:59

Mischien is longeren met een pessoa een beter optie Knipoog
Je moet namelijk goed zijn achterhand activeren als hij teveel op de voorhand loopt.

Correct me if i'm wrong Knipoog

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:04

@ Haukieboy;
ik vind dat je je paard vaker moet belonen als hij het goed doet, jij zegt draf, hij gaat en vervolgens zeg je niets. Je zegt dat hij door moet lopen, doet hij en het volgende wat je zegt is dat hij weer door moet lopen, als je hem beloond op het moment dat hij doet wat je zegt legt hij de link en hoef je het niet telkens te zeggen Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:08

Op een paard dat langer is heb je als ruiter het gevoel dat het paard gemakkelijker buigt. Voor de toeschouwer lijkt het alsof het paard gemakkelijker buigt. Een langer paard lijkt losser en soepeler door de lengte en omdat de benen verder uit elkaar staan blijft het zwaartepunt van het paard gemakkelijker en stabieler tussen 3 of 4 benen die op de grond zijn. Een paard in beweging heeft een heel ander soort balans dan een paard dat langzamer en met meer verheven gangen beweegt.

De bewegelijkheid van de rug is tussen de wervels onderling beperkt. Bij de lendewervels is dit nog beperkter, met uitzondering van de plek waar de lendewervel aan het kruisbeen (sacrum) vastzit.

Wat een paard nodig heeft voor stuwkracht en draagkracht is een groot en breed kruis en een lendestreek die niet al te groot is. Een grote lendestreek levert niet meer bewegelijkheid per wervel op, het geeft wel door de lengte (bij meer lengte) het gevoel van meer beweeglijkheid en om te zien, lijkt het door de lengte meer bewegelijkheid.

Iets wat los en soepel is, is over het algemeen niet krachtig. Kracht staat haaks op los en soepel. Voor dressuur heb je kracht, losheid en soepelheid nodig dus moeten deze zaken via training verder ontwikkeld worden. Om deze zaken in onderling verband goed te realiseren is heel wat kennis en vakmanschap nodig en dat wordt met de dag schaarser.
Reden waarom we onze toevlucht tot andere methoden zoeken..... Fokken, trainen, rijden, aanpassen regels ......

Een lang paard lijkt losser en soepeler. Door de lengte van de spieren kan er ook meer kracht ontwikkeld worden. Echter verzameling en oprichting vanuit de achterhand is bij een langer paard een moeilijker nummer. Daarom zoekt men bij het rijden ook de oplossing naar andere manieren van verzamelen. Feitelijk heeft het rijkunstig weinig met rijkunstige verzameling te maken, maar omdat het kennelijk niet meer zo goed lukt, moeten we onze toevlucht tot deze aanpak kiezen..... Een paard met een groot kruis en niet te lange lendestreek, heeft bij voldoende ondertreden het potentieel om goed te kunnen verzamelen. Een ondertredend paard is geen garantie voor goede verzameling. Er gaan heel wat lange paarden rond, die op het eerste gezicht goed en fraai ondertreden, maar als je een overgang rijdt volledig uit elkaar vallen. Het uit elkaar vallen moet met rijtechnieke voorkomen en opgevangen worden. Naar mijn mening heeft dat niets met goed paardrijden te maken.

Het feit dat we voor dressuur paarden willen hebben die hoger op de voorbenen en hoger op de koten staan, geeft feitelijk al aan dat we het tekort schieten van de ruiter moeten gaan compenseren met aanpassing van fokbeleid, omdat het dan lijkt alsof je beter dressuur werk aflevert. Paarden op hoge koten, lange pijpen en hoog op de benen leveren geen betere dressuur prestaties. In werkelijkheid lijkt het alsof ...... dat is heel wat anders.
Misschien goed voor de handel, maar beslist niet beter voor het paard en ook niet voor de dressuur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:27

Goofy44 schreef:
Op een paard dat langer is heb je als ruiter het gevoel dat het paard gemakkelijker buigt. Voor de toeschouwer lijkt het alsof het paard gemakkelijker buigt. Een langer paard lijkt losser en soepeler door de lengte en omdat de benen verder uit elkaar staan blijft het zwaartepunt van het paard gemakkelijker en stabieler tussen 3 of 4 benen die op de grond zijn. Een paard in beweging heeft een heel ander soort balans dan een paard dat langzamer en met meer verheven gangen beweegt.

[knipperdeknip]

Het feit dat we voor dressuur paarden willen hebben die hoger op de voorbenen en hoger op de koten staan, geeft feitelijk al aan dat we het tekort schieten van de ruiter moeten gaan compenseren met aanpassing van fokbeleid, omdat het dan lijkt alsof je beter dressuur werk aflevert. Paarden op hoge koten, lange pijpen en hoog op de benen leveren geen betere dressuur prestaties. In werkelijkheid lijkt het alsof ...... dat is heel wat anders.
Misschien goed voor de handel, maar beslist niet beter voor het paard en ook niet voor de dressuur.

Dat eerste is niet waar Goofy. Zie in dit topic weer een aantal reacties. Mensen denken over het algemeen dat een compact paard makkelijker bij elkaar te rijden is, makkelijker buigt, makkelijker te rijden is. Idem voor toeschouwers. De kunst om rijtechnische verzameling en natuurlijke compactheid van een paard te onderscheiden, is zeldzaam.

Zie deze link voor een mooie afbeelding van de beweeglijkheid die een paard nodig heeft in de rug http://www.duitsehengsten.nl/

Het laatste ben ik absoluut met je eens Haha! Zie mijn Gelderse vos met relatief korte pijpbenen Haha!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:36

Nee, ik geef Goofy gelijk: vraag 10 mensen welk paard ze liever hebben, en dan zien ze iets lang meer als een voordeel (omdat het gemakkelijker buigt) dan een wat korter paard.
Die richting gaat het nu bij de Friezen ook op. Kort en beknopt en kort voorbeen is niet meer gewenst. Lang voorbeen en rechthoeksmodel is nu het ideaal.

Wel denk ik dat veel mensen snappen dat een korter paard makkelijker bij elkaar te rijden is en makkelijker verzamelt; de hefboom is nu eenmaal korter.

Hebben we ook foto's van zo'n breed en groot kruis en een niet te lange lendenstreek?
Goede en 'foute' foto's bijvoorbeeld. Ik vind dat moeilijk om dit naar de praktijk te vertalen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:44

Aimee schreef:
Zie deze link voor een mooie afbeelding van de beweeglijkheid die een paard nodig heeft in de rug http://www.duitsehengsten.nl/

Wat een interessante afbeelding is dat!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:50

Aimee schreef:

Maar wat laat dat plaatje nou precies zien?
Ik zie nl niet meer als op een ander anatomisch plaatje.
Er staat alleen bij dat het lendenmechanisme bij het huidige paard vaak vergroeid is.
Wat willen ze daar mee zeggen?
Laatst bijgewerkt door Needje op 02-10-07 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:51

Needje schreef:

Nou, dat een voorbeenpaard geen salsa kan dansen. Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:53

Haal jij dat uit dat plaatje dan? (als dat er niet bij had gestaan)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:54

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:57

Needje schreef:
Ik zie nl niet meer als op een ander anatomisch plaatje.
Er staat alleen bij dat het lendenmechanisme bij het huidige paard vaak vergroeid is.
Wat willen ze daar mee zeggen?

Precies... op die afbeelding is te zien waar een paard flexibel in de rug moet zijn. Bij die V zit een stukje beweeglijkheid.
Als die V vergroeid is, dan zit daar géén beweeglijkheid en kan een paard dus niet of veel moeilijker buigen.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:58

Needje, wat mankeert er aan die rug? Hij lijkt mij sterk met een breed kruis en sterke lendenen...
Zie ik het verkeerd?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:58

Needje schreef:
Haal jij dat uit dat plaatje dan? (als dat er niet bij had gestaan)

Ja.
Wel eens aan salsa dansen gedaan?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:00

Is dit over de rug (sorry, nogal donkere foto):
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:03

Maar als V vergroeid is heeft en paard KS. Of niet?

Salsa...eh... 1x een lesje van een stalgenootje.
Maar verder dus geen verstand van. Leg het mij maar uit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:04

Jitske_ schreef:
Wel denk ik dat veel mensen snappen dat een korter paard makkelijker bij elkaar te rijden is en makkelijker verzamelt; de hefboom is nu eenmaal korter.

Kijk, hiermee ga je de mist in Lachen

Het is namelijk simpele wiskunde. Hoe langer de arm van een hefboom, hoe makkelijker het gaat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:11

Needje schreef:
Maar als V vergroeid is heeft en paard KS. Of niet?

Salsa...eh... 1x een lesje van een stalgenootje.
Maar verder dus geen verstand van. Leg het mij maar uit.

Nee... KS is als de wervels tegen elkaar staan Lachen
Bij die V zit er als het ware meer ruimte tussen de wervels, als dat vergroeit, hoeft dat niet direct KS te zijn.
Bovendien kan het zo zijn dat die V er nog wel (in lichte mate is) maar dat de flexibiliteit eruit is, geen KS dus, maar ook geen beweeglijkheid.

Salsa is een dans met passie, met lossigheid en rondzwierende heupen. Het is de bedoeling dat de heupen heen en weer zwieren, net als de muziek Muziek!
Het bewegen van de heupen komt uit de losssigheid en beweeglijkheid van de lendenen (ook bij mensen dus Haha! ). Is het punt net boven je bilspleet, zeg maar, niet los dan zullen je heupen niet van links naar rechts en andersom soepel op de muziek kunnen dansen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:14

Aimee schreef:
Zie deze link voor een mooie afbeelding van de
beweeglijkheid die een paard nodig heeft in de rug
http://www.duitsehengsten.nl/

Dat is een link naar een website, daar staan heel veel plaatjes op.
Naar welk plaatje moet er gekeken worden, anders moet alles doorgelezen worden.
De site is wel promo. Haha!

Wat betreft de onderlinge verhoudingen, daar is heel veel over bekend. Wat betreft kracht, zwaartepunt en paard in beweging is het relatief simpel om dat door te rekenen om daar wat gevoel voor te ontwikkelen. Het is niet moeilijk, je moet het gemakkelijke wel goed interpreteren anders ga je nog de mist in.

In paardrijland doen meer fabels dan realistische verhalen en verklaringen de ronde. Dat is gemakkelijker. Haha!

Neem de link naar het plaatje even over op de website met <Eigenschappen, kopieren> en dan die regel hier op bokt tussen [img] [/img] zetten.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:26

Er zit copyright op dat plaatje Goofy. Lachen