Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:ik denk dat dat lijstje niet helemaal klopt, ik neem even mijn fries als voorbeeld, ze is ongeveer 1.60, redelijk barok gebouwd en weegt bijna 700 kilo. Een Belg is toch veel zwaarder? Volgens mij wel 1000 kilo??
mariekepiet schreef:de fries waar ik op rijd is zelf zo'n 100 kilo te zwaar zegt haar eigenaar dus dan zou ze op 600 kilo zitten, zit ik gelukkig ook nog goed maar toch lijkt me het vrij weinig voor een fries, 500 kilo gemiddeld.
Perrokai schreef:mariekepiet schreef:de fries waar ik op rijd is zelf zo'n 100 kilo te zwaar zegt haar eigenaar dus dan zou ze op 600 kilo zitten, zit ik gelukkig ook nog goed maar toch lijkt me het vrij weinig voor een fries, 500 kilo gemiddeld.
500 kilo lijkt mij ook wat weinig daar mijn friese mix van 1.53 al zwaarder weegt dan 550 kilo.
Maar mariekepiet als jouw fries 600 kilo weegt en 100 kilo te dik is dan moet je nog steeds 15 of 20%
van 500 kilo nemen en niet van 600 want dan sjouwt hij/zij al 100 kilo teveel mee en dan nog een zware ruiter erop tel maar uit. Het overgewicht van het paard zelf telt ook mee.........
of bedoelde je dat ook...
LaDar schreef:In het ander topic vond ik het volgende:
(quote):
De gemiddelde fries (1.60/1.65)zit op de 500 kilo namelijk.
Een kwpn'er(1.65/1.70) op de 530/560 kilo ongeveer.
Gemiddelde new forrest (1.45) zit op de 400 kilo.
Een belg is meestal niet zo hoog... gewicht zal denk ik tussen de 600/700 kilo zitten.
Een shire is minimaal 1.80m hoog. Ik schat dat die bij de 750 kilo beginnen.
Snackie schreef:LaDar schreef:In het ander topic vond ik het volgende:
(quote):
De gemiddelde fries (1.60/1.65)zit op de 500 kilo namelijk.
Een kwpn'er(1.65/1.70) op de 530/560 kilo ongeveer.
Gemiddelde new forrest (1.45) zit op de 400 kilo.
Een belg is meestal niet zo hoog... gewicht zal denk ik tussen de 600/700 kilo zitten.
Een shire is minimaal 1.80m hoog. Ik schat dat die bij de 750 kilo beginnen.
knap als een fries 500 kg weegt, mijn arabier die woog maar 400,en een fries is 15 cm hoger
denk de gemiddelde fries , toch over de 600 gaat.
een kwpner, de mijne(een soort van kwpn) is 750kg,en niet echt dik te noemen
een belg, de belg waar ik op reed, werd geent voor 12oo kg
of heb je het over 2 jarigen?
roossie22 schreef:ik ent mijn belg voor 1000 kilo... het gewicht van een belg ligt meestal zo rond de 900-950 kilo. 1200 kilo weegt echt de gemiddelde belg niet hoor
AikePeer schreef:Om even te reageren over het friezen "gedoe", friezen hebben vaak een weke rug en zullen daardoor wat minder "kunnen" houden dan de aangegeven richtlijn. Al gaf superwoman dat zelf ook aan.
En dan nog vind ik dat je niet alleen naar het gewicht moet kijken, een paard wat 600 kilo weegt kan ook hele zwakke rugspieren o.i.d hebben.
Ik denk dan ook dat het belangrijker is om dit onderwerp per paard te beoordelen en niet per ras of gewichtsklasse endergelijke..