DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:00

Kafue schreef:
Inderdaad QQQQQ maar daar komt je probleem al om de hoek. Het is niet zo zeer het LDR of wat dan ook het is het rijden in het algemeen.
Zeker waar, maar bij LDR benadruk je de "fouten" in de aanleuning die ik beschreef, sterker nog, je zoekt ze express op. Je leert het paard in feite dat ie z'n hoofd niet los hoeft te laten hangen, dat ie z'n hoofd letterlijk niet "vol vertrouwen in de handen van de ruiter" hoeft te leggen. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een rijmethode, en zeker niet van een methode die je juist in de latere fases wil toepassen.
Kafue schreef:
Maar helaas helaas waar vind je zulke lesgevers tegenwoordig nog.
Ik weet er wel één Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:59

Maar voorgaande heeft niets met rijden of ldr te maken maar met ordinair trekken en dat is het probleem.

Ik kan mijn paard keurig naar mijn hand toe rijden en dan ook keurig zijn hoofd instellen waar ik dat wil. >Ik kan mijn paard ook daar trekken waar ik dat wil. Beiden zien er mischien leuk uit maar een manier voelt slecht.
<En het is het ruitergevoel dat voldoende ontwikkeld moet worden om te beoordelen wat is goed wat is slecht.

Reite dein pferd nach vorne und richte es gerade.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:04

Om op paardentango terug te komen. Het voorwaarts rijden is niet te verwarren met iedere pas drijven.

Wij willen het paard vertellen dat hij in draf moet bijvoorbeeld en daarna moet hij blijven gaan totdat wij een hernieuwde hul,p geven voor iets anders zoals bijvoorbeeld galop.
<het paard moet op zijn eigen vier benen lopen en in zijn eigen balans. Je moet niet onnodig hoeven te drijven moet dit wel is je paard NIET aan de hulpen en moet je terug naar de basis en wel het paard moet op de eerste vraag van de ruiter reageren en blijven reageren. Zeg ik draf zegt het paard goed baas hoe hard, hoe groot de passen noem maar op totdat ik zeg paard galop of wat dan ook.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:14

Kafue schreef:
Maar voorgaande heeft niets met rijden of ldr te maken maar met ordinair trekken en dat is het probleem.

Ik kan mijn paard keurig naar mijn hand toe rijden en dan ook keurig zijn hoofd instellen waar ik dat wil. >Ik kan mijn paard ook daar trekken waar ik dat wil. Beiden zien er mischien leuk uit maar een manier voelt slecht.
<En het is het ruitergevoel dat voldoende ontwikkeld moet worden om te beoordelen wat is goed wat is slecht.

Reite dein pferd nach vorne und richte es gerade.
Ook zonder ordinair trekken kan je een aanleuning hebben zonder dat het paard een los hoofd heeft. Ook zonder trekken kan je het hoofd achter de loodlijn krijgen. Dat is het punt hier juist niet!
=> Als het paard het hoofd achter de loodlijn heeft, en de ruiter heeft nauwelijks gewicht in de handen, dan draagt het paard dit gewicht en zijn er dus spieren gespannen die het onmogelijk maken het hoofd los te laten hangen. Vandaar dat ik benadruk: lichte aanleuning voor ruiter én paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:22

Een paard staat stil met de hals onder een hoek van 45 graden en het hoofd voor de loodlijn. Welke spieren denk je dat het paard nodig heeft om hoofd en hals in deze stand te houden? (pas op: vraag met dubbele bodem).
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-08-06 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:23

QQQQ schreef:
Het hoofd hangt echter niet ontspannen af en er wordt onnodig energie verspilt met het op een plaats houden van het hoofd.

Wanneer je je paard achter de ll stelt is het toch echt de bedoeling dat het paard daar de hals ahw laat vallen. Het paard kan de rug opbollen en de ah beter onderbrengen wat meer ruimte en veer in de beweging geeft. Het is absoluut niet de bedoeling om daar kracht te gebruiken omdat dit de energie in het lichaam zal blokkeren en ten kosten gaat van de beweging.

Dit is iedere keer weer de kern van deze discussies. Zo lang jij niet kunt en wilt wilt geloven dat je een paard zonder trekken en sjorren achter de LL kunt laten lopen en daar een heel fijne en lichte aanleuning kan geven met veer in de beweging, houdt alle discussie op.
Het LDR rijden heeft een aantal valkuilen, dat is absoluut waar, maar die liggen op een heel ander vlak. Om daar zinnig over te kunnen discussieren moet je al wel iets verder zijn dathet beoordelen van LDR op het plaatje.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:28

Jippie, wat jij niet lijkt te snappen, is hoe de zwaartekracht op het hoofd werkt.
Ook als een paard de hals laat vallen zal het hoofd in evenwicht vóór de loodlijn uitkomen. Tenzij IEMAND eraan trekt - ruiter óf paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:31

Q4 probeert - denk ik - duidelijk te maken dat wanneer een hoofd achter de LL komt er altijd kracht gebruikt wordt. Is het geen kracht via de teugels, dan is het spierkracht vanuit de hals inwerkend op het hoofd. Een hoofd dat vrij hangt, zonder enige invloed van spierspanning hangt voor de LL.

Bij een hoofd achter de LL is altijd sprake van een aanspanning, nooit ontspanning. Dat laten vallen van de hals in LDR heeft wel een uitwerking naar de rug, maar het heeft ook impact op de hoofd/hals.
Door de spanning in de hals/hoofd is normale communicatie die via nek en onderkaak verloopt, volledig kortgesloten.

Ik hoop dat ik het Q4 verhaal goed begrepen en goed verwoord heb. Ik Q4 te begrijpen in z'n argumentatie.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-08-06 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:37

Inderdaad, en die aanspanning is een positieve aanspanning die, mits natuurlijk alles correct wordt uitgevoerd, resultaat geeft naar een ontspannen aanspanning Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:42

QQQQ, we kunnen hier wel heel ingewikkeld discussieren op het i-net. Maar ik denk dat je sommige dingen gewoon moet ervaren voordat je echt weet waar je over praat.

Ik heb er ook geen behoefte aan om hier wetenschappelijk te gaan onderbouwen waarom het voor mijn paarden zo heilzaam is om elementen uit het LDR rijden mee te nemen in de dagelijkse training, net zo goed als dat het heilzaam is om elementen uit de klassieke rijkunst mee te nemen in de training, want ook die pas ik toe. Ik zie dat bewijs iedere dag op stal staan en dat zegt mij meer dan allerlei onderbouwingen. Paardrijden is vooral een kwestie van gevoel en iedere dag zul je weer moeten aanvoelen wat je paard die dag nodig heeft in de training.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:58

Jippie schreef:
QQQQ, we kunnen hier wel heel ingewikkeld discussieren op het i-net. Maar ik denk dat je sommige dingen gewoon moet ervaren voordat je echt weet waar je over praat.

Ik heb er ook geen behoefte aan om hier wetenschappelijk te gaan onderbouwen waarom het voor mijn paarden zo heilzaam is om elementen uit het LDR rijden mee te nemen in de dagelijkse training, net zo goed als dat het heilzaam is om elementen uit de klassieke rijkunst mee te nemen in de training, want ook die pas ik toe. Ik zie dat bewijs iedere dag op stal staan en dat zegt mij meer dan allerlei onderbouwingen. Paardrijden is vooral een kwestie van gevoel en iedere dag zul je weer moeten aanvoelen wat je paard die dag nodig heeft in de training.

Mooi gezegd!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:00

Goof, jij kunt het duidelijk helemaal volgen Ja ! OK dan!

Tyrza, dit is geen positieve aanspanning, dit is onnodige aanspanning van spieren, wat iets anders is dan vormspanning.

Bovendien verhindert deze aanspanning het volledig ongehinderd doorkomen van de teugelhulpen (voor uitleg hierover, zie mijn eerdere, lange post).

Jippie, als jij niet wilt nadenken over iets dat MOGELIJK niet overeen komt met wat jij ervaart, dan heeft het erg weinig zin om aan rijtechnische discussies op bokt deel te nemen. Zep vroeg mij om uitleg en die heb ik gegeven. Als jij over die uitleg niet wilt nadenken, dan is dat best, maar beschuldig mensen dan niet van het "niet weten waar je over praat".
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 19-08-06 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:02

Ben jij al bij Jippie langs geweest dan Q en heb je al ervaren wat LDR inhoud?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:08

QQQQ schreef:
Goof, jij kunt het duidelijk helemaal volgen Ja ! OK dan!

Tyrza, dit is geen positieve aanspanning, dit is onnodige aanspanning van spieren, wat iets anders is dan vormspanning.

Bovendien verhindert deze aanspanning het volledig ongehinderd doorkomen van de teugelhulpen (voor uitleg hierover, zie mijn eerdere, lange post).

Jippie, als jij niet wilt nadenken over iets dat MOGELIJK niet overeen komt met wat jij ervaart, dan heeft het erg weinig zin om aan rijtechnische discussies op bokt deel te nemen. Zep vroeg mij om uitleg en die heb ik gegeven. Als jij over die uitleg niet wilt nadenken, dan is dat best, maar beschuldig mensen dan niet van het "niet weten waar je over praat".

In JOUW ogen Onnodig... maar als je niet thuis voor 60% van je kunnen (heb het niet over punten) wilt blijven rijden maar je grenzen samen naar die 80,90 misschien wel eens een dag 100% van je beider kunnen wil durven aansnijden is extra aanspanning (positieve aanspanning wel te verstaan) wel degelijk nodig. Voor allebei. En dan is over die dunne grens gaan wel belangrijk.

Als je dagelijks alles volgens één patroon doet, raak je vastgeroest.

Dus doorhalen, gas geven, schakelen, niet een doodstille hand (niets zo moordend), maar een losse zachte hand, naar voren durven en aan het einde van de diagonaal gas bij geven de hoek in, terugschakelen op zit, hand weg, doorvragen, anti stelling doorhalen, terugrijden, gas bij...

Paardrijden is niet stil zitten in balans, en de rest komt vanzelf........ Paardrijden is niet voor niets een SPORT...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:13

QQQQ schreef:

Bovendien verhindert deze aanspanning het volledig ongehinderd doorkomen van de teugelhulpen (voor uitleg hierover, zie mijn eerdere, lange post)..
Dat zeg jij... mijn paarden zeggen toch echt anders Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:15

Ach als jij het als SPORT wilt zien en er kilootjes mee wilt bevechten, prima...
Ik had het over stille hand t.o.v. de mond, niet over een doodstille vastgeroeste hand - wel op blijven letten.
Paardrijden is vooral kunst - de kunst om het volledige vertrouwen van het paard te winnen en dit toe te passen om het paard mooier te maken, en beter in staat te stellen om jou correct te dragen.
Waar ik het nu over heb, de afgelopen posts, is onder andere het grote verschil in vertrouwen dat het paard moet hebben bij een "losse aanleuning" (licht voor paard en ruiter) en een spiergecontroleerde aanleuning (zwaar voor paard en/of ruiter).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:16

Tyrza schreef:
mijn paarden zeggen toch echt anders Haha!
PRATEN ze tegenwoordig ??!! Clown
Heb je Mr. Ed op stal staan? Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:25

Voor de fans: Hebben jullie het artikel in de Telegraaf - van vandaag - al gelezen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:26

QQQQ schreef:
Ach als jij het als SPORT wilt zien en er kilootjes mee wilt bevechten, prima...
Ik had het over stille hand t.o.v. de mond, niet over een doodstille vastgeroeste hand - wel op blijven letten.
Paardrijden is vooral kunst - de kunst om het volledige vertrouwen van het paard te winnen en dit toe te passen om het paard mooier te maken, en beter in staat te stellen om jou correct te dragen.
Waar ik het nu over heb, de afgelopen posts, is onder andere het grote verschil in vertrouwen dat het paard moet hebben bij een "losse aanleuning" (licht voor paard en ruiter) en een spiergecontroleerde aanleuning (zwaar voor paard en/of ruiter).

Ohhhhhhhh dus hebben we het helemaal niet over LDR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:26

QQQQ schreef:
Jippie, als jij niet wilt nadenken over iets dat MOGELIJK niet overeen komt met wat jij ervaart, dan heeft het erg weinig zin om aan rijtechnische discussies op bokt deel te nemen.

Ik stelde alleen dat de discussie zoals die hier al bijna 90 p. gehouden wordt niets toevoegd.
Als het gaat over hoe ik in het rijden om ga met dingen die niet overeenkomen met hoe ik ze ervaar dan kan ik blij zijn dat ik beschik over zeer deskundige instructie waar ik dat mee kan bespreken.

QQQQ schreef:
Zep vroeg mij om uitleg en die heb ik gegeven. Als jij over die uitleg niet wilt nadenken, dan is dat best, maar beschuldig mensen dan niet van het "niet weten waar je over praat".
Niet weten waar je over praat slaat op het in de praktijk ondervinden van de negatieve/positieve bijdrage van het LDR rijden. Helaas ben jij deze ervaringen niet machtig en voor mij is dat wel een essentieel element om diepgaand op de zaak in te kunnen gaan.
Als ik jouw verhandelingen lees tegen het LDR rijden dan doe jij me altijd denken aan de boeien op zee; ze wijzen de schippers wel de weg, maar weten eigenlijk niet waarheen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-06 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:27

Goofy44 schreef:
Voor de fans: Hebben jullie het artikel in de Telegraaf - van vandaag - al gelezen?

Heb de foto gezien, nog niet gelezen...
Maar ja ben dan ook een fan van Paarden in het algemeen, niet zozeer alleen anky...

Was het een leuk stuk?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:28

Jippie schreef:
QQQQ schreef:
Jippie, als jij niet wilt nadenken over iets dat MOGELIJK niet overeen komt met wat jij ervaart, dan heeft het erg weinig zin om aan rijtechnische discussies op bokt deel te nemen.

Ik stelde alleen dat de discussie zoals die hier al bijna 90 p. gehouden wordt niets toevoegd.
Als het gaat over hoe ik in het rijden om ga met dingen die niet overeenkomen met hoe ik ze ervaar dan kan ik blij zijn dat ik beschik over zeer deskundige instructie waar ik dat mee kan bespreken.

QQQQ schreef:
Zep vroeg mij om uitleg en die heb ik gegeven. Als jij over die uitleg niet wilt nadenken, dan is dat best, maar beschuldig mensen dan niet van het "niet weten waar je over praat".
Niet weten waar je over praat slaat op het in de praktijk ondervinden van de negatieve/positieve bijdrage van het LDR rijden. Helaas ben jij deze ervaringen niet machtig en voor mij is dat wel een essentieel element om diepgaand op de zaak in te kunnen gaan.
Als ik jouw verhandelingen lees tegen het LDR denken dan doe jij me altijd denken aan de boeien op zee; ze wijzen de schippers wel de weg, maar weten eigenlijk niet waarheen.

QQQQ vind ervaring er NIETS toe doen!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:28

QQQQ schreef:

Heb je Mr. Ed op stal staan? Haha!

Nee, hij is mijn sponsor Clown

Hahahaha!!!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 19-08-06 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:29

QQQQ schreef:

Zit daar niet precies het verschil? Jij bent helemaal niet bezig met paardrijden op een 'sport-manier'. Jou rijden zal dus anders zijn dan dat van sportruiters, dan moet je die ruiters niet veroordelen op iets wat niet in jou 'kunstrijden' past, maar lekker sportruiter laten zijn zoals zij jou ook kunstrijder laten zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:45

Mireille1970 schreef:
Ohhhhhhhh dus hebben we het helemaal niet over LDR?
We hadden het nu even over de aanleuning en het effect van achter de loodlijn gaan op die aanleuning. Dus nee, niet persé alleen over LDR (maar ook weer niet volledig off topic Knipoog )
Mireille1970 schreef:
QQQQ vind ervaring er NIETS toe doen!
Verdraaien is een kunst Mireille. Hier, in discussies op bokt hebben die (ervaringen) geen toegevoegde waarde (en de laatste keer dat ik je uitlegde waarom deed je alsof je snapte waar ik op doelde...)
Jippie schreef:
Ik kreeg net het idee dat de discussie misschien een kant op ging waar er WEL iets kon worden toegevoegd - maar jij vindt dat te ingewikkeld worden, schijnbaar. Doe eens wat moeite om het te volgen, misschien heb je er nog wel iets aan...
Jippie schreef:
OK, maar voor het volgen en meedoen aan dit stuk van de discussie, is die ervaring niet nodig.
Zoals ik eerder aan Mireille heb uitgelegd, zijn verhandelingen hier over iemands ervaring maar beperkt bruikbaar. Als iemand namelijk zegt "met LDR loopt m'n paard veel beter", dan kan ik niet weten of dat komt door LDR of door hoe diegene vóór LDR reed (een goed voorbeeld hiervan was Kafue). Daarom zegt mij die "ervaring" niet zoveel in de context van argumentaties hier.