Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:33

996981 schreef:
Letterlijke vertaling van Google translate:
“Omdat de stap geen zwevende fase heeft, kan hier geen momentum ontstaan. "

Ja en dat is dus zelfs in het Nederlands Kwatsch

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:48

Citaat:
Prima als jij dat vindt :) dat je schwung in stap kan hebben. Volgens mij en de FN (Duitse sportbond, die best veel verstand heeft van het Skala en dressuur) kan dit niet.

Ik geloof grif dat hullie verstand van das Skala hebben, hoor.

Aangezien ik 'niet duits rijd' maakt het mij verder niet zo veel uit.
Citaat:
Het resultaat van schwung is een meer opwaartse beweging. Ik heb nog nooit een paard opwaarts zien bewegen in stap. Maar misschien zie ik alleen slecht gereden paarden. Wie zal het zeggen.

""Tuuuurlijk, want jij komt uit Deurne en rijdt wel duits - is het nou goed?""

(Ik heb het herhaaldelijk over de rug gehad, vragen gesteld wat jij vond, bijvoorbeeld, van wat de rug in stap hoort te doen.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:51

irmaz schreef:
996981 schreef:
Letterlijke vertaling van Google translate:
“Omdat de stap geen zwevende fase heeft, kan hier geen momentum ontstaan. "

Ja en dat is dus zelfs in het Nederlands Kwatsch

Omdat er geen letterlijke vertaling is voor schwung? Wat de reden is dat we het Duitse voor ook in het Nederlands gebruiken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:53

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat was dan ook niet de bron. Dat is deze pagina: https://www.tipps-zum-pferd.de/dressur- ... pp_71.html

In de tweede alinea van mijn post:

“ Schwung kann nur in den schwunghaften Gangarten Trab und Galopp entstehen, da der Schwung eng mit der Schwebephase zusammenhängt. Da der Schritt keine Schwebephase hat, kann hier kein Schwung entstehen.”

Euh, wie had het een tijdje terug over bronnen en gevaarlijke berichten? :=
Wie is Franziska Goldmann? Gaat haar interpretatie boven die van het oorspronkelijke richtlijn waaruit het Skala is ontwikkeld?

Je hebt een punt.

https://www.pferdundfit.de/skala-der-ausbildung/
Zelfde verhaal, zelfde punt over schwung, uit het boek Richtlinien für Reiten und Fahren, uitgegeven door de FN (Duitse sportbond).

Volgens mij heb ik het boek nog ergens liggen. Zal eens neuzen morgen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:54

Janneke2 schreef:
(Ik heb het herhaaldelijk over de rug gehad, vragen gesteld wat jij vond, bijvoorbeeld, van wat de rug in stap hoort te doen.)

Die antwoorden heb ik je toch gegeven?

996981 schreef:
Los, en toch aangespannen zijn, de energie/impuls vanuit het achterbeen doorvoeren naar de hand van de ruiter. Alleen als die losgelatenheid er is, kan het paard in oefeningen en verzameling in takt en regelmatig blijven stappen. Een strakke rug blokkeert de naar voren gaande beweging van het achterbeen, waardoor het achterbeen onvoldoende in staat is het voorbeen te verdrijven. Dat laatste is een van de kenmerken van een goede stap. Wanneer het achterbeen het voorbeen niet meer verdrijft (het voorbeen blijft staan, tot het achterbeen bijna voorbeen bijna raakt) maar voor- en achterbenen bijna gelijktijdig optilt, is de stap lateraal. Dat is eigenlijk altijd een teken van te weinig losgelatenheid in de rug

Ik ben duidelijk echt de boeman van dit topic geworden :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
Prima als jij dat vindt :) dat je schwung in stap kan hebben. Volgens mij en de FN (Duitse sportbond, die best veel verstand heeft van het Skala en dressuur) kan dit niet.

Ik geloof grif dat hullie verstand van das Skala hebben, hoor.

Aangezien ik 'niet duits rijd' maakt het mij verder niet zo veel uit.
Citaat:
Het resultaat van schwung is een meer opwaartse beweging. Ik heb nog nooit een paard opwaarts zien bewegen in stap. Maar misschien zie ik alleen slecht gereden paarden. Wie zal het zeggen.

""Tuuuurlijk, want jij komt uit Deurne en rijdt wel duits - is het nou goed?""

Janneke ik ben het helemaal met jou eens hoor. Het woord Schwung is niet alleen voor een zwevende bewegingen. Ik denk dat het Nederlandse woord 'afdruk' beter de lading dekt. En natuurlijk heb je bij een gang waarbij het paard volledig los van de grond gedrukt wordt per definitie meer afdruk nodig maar iedere voet in stap heeft zijn eigen afdruk en die kan meer of minder actief en elegant.

Maar ik lees eigenlijk tussen de regels door dat in Deurne de stap nogal een ondergeschoven kindje is geweest, zeker omdat er zo'n grote angst is dat deze verknoeit wordt. Mijn mening is: wie de stap goed beheerst kan zijn paard voelen.

MyWishMax

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:10

Geen ondergeschoven kindje. Ik vind sommige reacties nogal kinderachtig worden. Het ging over zijgangen en verzameling in stap voordat de 3 gangen normaal onder controle zijn. Dat oefen je ook in stap en daar uit ken ik juist heel veel verlengen en verruimen in stap. Juist bij jonge paarden. Pas later in stap aan verzameling en zojgangen gaan werken als de impuls en aanleuning in orde is en je simpele dingen als voltes kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:13

irmaz schreef:
Maar ik lees eigenlijk tussen de regels door dat in Deurne de stap nogal een ondergeschoven kindje is geweest, zeker omdat er zo'n grote angst is dat deze verknoeit wordt. Mijn mening is: wie de stap goed beheerst kan zijn paard voelen.

Dat is een aanname.

Er werd wel degelijk veel gestapt, waaronder de eerste tien minuten, waarbij je de teugel bij de gesp moest houden om het paard zelf los te laten stappen en te voelen hoe de takt, regelmaat en losgelatenheid was zonder invloed van de ruiter. Ook in de arbeidsfase werd veel gestapt, maar wél onder begeleiding van kundig en ervaren instructeurs, die kunnen ingrijpen als de ruiter aan het prutsen was. En geloof me, op het matje geroepen omdat je iets niet goed deed werd je vaak. Je moest dan verantwoorden waarom iets deed, wat het doel was, waarom je het op die manier aanpakte etc. Je bewustzijn werd dus heel erg vergroot en daar heb ik nog iedere dag profijt van.

Gelukkig heb ik altijd goede cijfers voor de stap, omdat mijn paarden overal het algemeen ook goed stappen onder de man. Maar dat zal wel weer zijn omdat ik goede paarden heb/had. Dat is natuurlijk geen verdienste van de opleiding die ze krijgen :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:16

Het is niet dat ik iemand verbied zijgangen te stappen in stap, voor je een volte kan rijden. Ik verbied je ook niet te werken aan stap, met als doel schwung.

Ik geef alleen mijn mening over deze onderwerpen en leg uit waarom ik die heb en onderbouw.

Het is een ieder vrij daarmee te doen wat hij wil :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 21:19

Het resultaat van schwung is een meer opwaartse beweging. Ik heb nog nooit een paard opwaarts zien bewegen in stap. Maar misschien zie ik alleen slecht gereden paarden. Wie zal het zeggen. ( quote 996981)

Wel degelijk, de “Spaanse stap”en de “schoolstap” zijn beide vormen van verzamelde stap die een opwaartse beweging hebben

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 21:21

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:21

Clasical schreef:
Het resultaat van schwung is een meer opwaartse beweging. Ik heb nog nooit een paard opwaarts zien bewegen in stap. Maar misschien zie ik alleen slecht gereden paarden. Wie zal het zeggen. ( quote 996981)

Wel degelijk, de “Spaanse stap”en de “schoolstap” zijn beide vormen van verzamelde stap die een opwaartse beweging hebben

Daar hebben jullie je antwoord. Ik zie dus inderdaad alleen slecht gereden paarden :)*

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:23

996981 schreef:
Gelukkig heb ik altijd goede cijfers voor de stap, omdat mijn paarden overal het algemeen ook goed stappen onder de man. Maar dat zal wel weer zijn omdat ik goede paarden heb/had. Dat is natuurlijk geen verdienste van de opleiding die ze krijgen :+

Nee, dat is omdat jij netjes rijdt, dat hebben we allemaal kunnen zien in jouw filmpjes :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:28

996981 schreef:
Het is niet dat ik iemand verbied zijgangen te stappen in stap, voor je een volte kan rijden. Ik verbied je ook niet te werken aan stap, met als doel schwung.

Ik begreep uit jouw teksten (en die je aanhaalde van mevr. Goldmann) dat in stap sowieso schwung niet van toepassing is omdat er geen zweeffase is.
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat stap niet de meest logische gang is om de schwung van je paard te verbeteren maar janneke en ik (en de FN) zeggen dat een stap wel degelijk schwung kan bevatten.

Zie dit citaat die het m.i. mooi uitlegt:
Citaat:
Die „Richtlinien für Reiten und Fahren“ der Deutschen Reiterlichen Vereinigung e.V. (FN) erklären den Schwung mit folgenden Worten: „Der Schwung wird definiert als die Übertragung des energischen Impulses aus der Hinterhand über den schwingenden Rücken auf die Gesamt-Vorwärtsbewegung des Pferdes.“

Schwung entwickeln

Der Schwung spielt vor allem in den Grundgangarten mit einer Schwebephase – sprich Trab und Galopp – eine zentrale Rolle. Da der Schritt keine freie Schwebephase besitzt, wird er auch nicht als „schwunghaft“ bezeichnet und fällt nicht unter die „Gangarten mit Schwung“. Allerdings kann auch der Schritt durchaus schwungvoll sein. Das ist immer dann der Fall, wenn er geschmeidig in allen Gliedmaßen fleißig und raumgreifend dem jeweiligen Tempo angemessen gezeigt wird

https://www.mein-pferd.de/nicht-zugeord ... g-schwung/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:34

996981 schreef:
Het is niet dat ik iemand verbied zijgangen te stappen in stap, voor je een volte kan rijden.

Het ging niet om een volte, het ging om de galop :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:41

Ik ben trouwens toch maar gaan lezen in Steinbrecht maar wordt daar niet heel blij van :oo
Waar ik bij de oudere schrijvers het grote respect en de liefde voor een paard op bijna iedere pagina tegenkwam mis ik dat punt bij Steinbrecht toch wel een beetje :\

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:03

irmaz schreef:
Ik ben trouwens toch maar gaan lezen in Steinbrecht maar wordt daar niet heel blij van :oo
Waar ik bij de oudere schrijvers het grote respect en de liefde voor een paard op bijna iedere pagina tegenkwam mis ik dat punt bij Steinbrecht toch wel een beetje :

Je moet het lezen met de tijd waarin hij het schreef en het doel dat de paarden toen hadden in je achterhoofd.

Paarden waren toen geen hobby of liefhebberij :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:44

996981 schreef:
irmaz schreef:
Waar ik bij de oudere schrijvers het grote respect en de liefde voor een paard op bijna iedere pagina tegenkwam mis ik dat punt bij Steinbrecht toch wel een beetje :

Je moet het lezen met de tijd waarin hij het schreef en het doel dat de paarden toen hadden in je achterhoofd.

Daar vergis je je toch in, hij heeft het expliciet over paarden voor de hobby (campagne-paarden). Tussen zijn boek en het boek van Louis Seeger zit ook maar zo'n 30 jaar tijd. Steinbrecht was maar iets van 10 jaar jonger dan Seeger. En het boek van Seeger is juist verrassend vriendelijk voor het paard.

Voorbeeldje :

p84 gymnasium des pferdes schreef:
Paarden, waarbij de angst voor de sporen niet voldoende is om de natuurlijke slapheid en traagheid te overwinnen, zijn geen rijpaarden maar horen voor de kar waar de koetsier altijd de zweep bij de hand heeft. De spoor is dus het juiste middel om de dode, gevoelloze mond te prikkelen tot levendigheid en deze dusdanig gevoelig maken dat de lichtste inwerking van het bit voldoende is om het paard onder controle te houden...

Misschien lees ik het verkeerd hoor of zit het in de vertaling, maar ik krijg hier toch niet echt een fijn gevoel bij dat hier het paard wordt gerespecteerd of gelieft.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 28-01-21 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:57

.... ik ben geneigd om 'campagne paarden' te lezen als: de cavalerie wil de dieren zo fit hebben dat ze op veldtocht kunnen.
(En staatkundig "bestond Duitsland nog niet" - er waren veel vorstendommetjes, machtige graafschappen etc etc die met enige regelmaat in de clinch lagen met elkaar.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:03

Janneke2 schreef:
.... ik ben geneigd om 'campagne paarden' te lezen als: de cavalerie wil de dieren zo fit hebben dat ze op veldtocht kunnen.

Nee dat zijn de cavalerie-paarden. Ik denk dat campagne uit het Frans komt van landelijk. Het was vroeger gebruikelijk om ritjes te paard te maken door de parken
Steinbrecht heeft het ook niet over remonte, dat zijn de jonge paarden van de cavalerie. Het leger had in de tijd van Steinbrecht hun eigen officieren die de paarden trainden. Steinbrecht had een privé-manege volgens wikipedia. Ook in die tijd was dressuurrijden een hobby.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 28-01-21 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:09

irmaz schreef:
996981 schreef:

Daar vergis je je toch in, hij heeft het expliciet over paarden voor de hobby (campagne-paarden). Tussen zijn boek en het boek van Louis Seeger zit ook maar zo'n 30 jaar tijd. Steinbrecht was maar iets van 10 jaar jonger dan Seeger. En het boek van Seeger is juist verrassend vriendelijk voor het paard.

Voorbeeldje :

p84 gymnasium des pferdes schreef:
Paarden, waarbij de angst voor de sporen niet voldoende is om de natuurlijke slapheid en traagheid te overwinnen, zijn geen rijpaarden maar horen voor de kar waar de koetsier altijd de zweep bij de hand heeft. De spoor is dus het juiste middel om de dode, gevoelloze mond te prikkelen tot levendigheid en deze dusdanig gevoelig maken dat de lichtste inwerking van het bit voldoende is om het paard onder controle te houden...

Misschien lees ik het verkeerd hoor of zit het in de vertaling, maar ik krijg hier toch niet echt een fijn gevoel bij dat hier het paard wordt gerespecteerd of gelieft.

Dat is ook het stukje waar Steinbrecht door velen wordt bekritiseerd. In het voorwoord wordt daar ook aandacht aan besteedt:

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:06

Dat voorwoord had ik nog niet gelezen, ik lees eigenlijk nooit van voor naar achteren :o
Maar een verschil van terminologie is nogal onzin, von Krane en Seeger zijn beide Duitsers die slechts 30 jaar eerder een boek schrijven over rijkunst en deze schrijven vol respect en liefde over ieder! paard.

Maar dit is niet het enige dat mij stoort, hij heeft ook ergens een stukje waar hij de teugels zo kort en strak mogelijk houdt totdat het paard toegeeft en wat mij eigenlijk nog het meeste stoort is dat hij veel paarden af-serveert op hun bouw en karakter (zoals dat paard hierboven dat koetspaard moet worden). Zijn voorgangers hebben het ook over de minder gunstig gebouwde paarden maar geven dan meteen handvaten hoe je ook deze paarden zo optimaal mogelijk kunt scholen. Voor Steinbrecht is het spoor onmisbaar voor het scholen van een paard, hij erkent dat er paarden zijn die te kietelig zijn om met sporen te rijden en daar moet een zweep toegedient worden en hij denkt niet dat deze paarden ooit hogere school sprongen zullen doen wanneer er geen zweep als dreigend monster in de buurt is.
En dan nog even deze gezellige citaat van pagina 25:

Citaat:
De spoor kan door de ruiter op zeer uiteenlopende manieren worden ingezet en we willen de verschillende nuances hieronder doornemen. De spoorstoot is de sterkste en nadrukkelijkste werking met de spoor. Deze roept acuut veel pijn op en veroorzaakt bovendien door beschadiging van de huid zwelling en ontsteking van het getroffen gebied, waardoor de gevoeligheid daarvan een tijd verhoogd is, ik spreek hier uiteraard van sporen die deze naam echt verdienen, en voorzien zijn van een vijf- of zestandig wiel. Wieltjes met te fijne of scherpe tandjes zijn niet geschikt, want die veroorzaken alleen licht oedeemachtige knobbeltjes, geen open wonden, - flegmatieke paarden en paarden die zich niet willen inspannen worden met de spoorstoot aangedreven, bovendien wordt ieder eigen initiatief, elk verzet en iedere kwaadaardigheid ermee bestraft.

Daarna verteld hij nog exact hoe je die spoorstoot moet toebrengen.
Niks terminologie, gewoon beeldend duidelijk beschreven.
Het spijt mij maar bij deze praktijken draait mijn maag om.

Ook de la Guérinière vertelt dat het paard reageert op de hulpen door angst voor het spoor maar maant vele malen! op het zeer voorzichtig en nauwkeurig gebruik van deze spoor, hij heeft precies beschreven hoe een spoor slechts heel licht en zacht tegen de flank mag worden gedrukt zodat een paard niet schrikt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:50

irmaz schreef:
Dat voorwoord had ik nog niet gelezen, ik lees eigenlijk nooit van voor naar achteren :o
Maar een verschil van terminologie is nogal onzin, von Krane en Seeger zijn beide Duitsers die slechts 30 jaar eerder een boek schrijven over rijkunst en deze schrijven vol respect en liefde over ieder! paard.

Maar dit is niet het enige dat mij stoort, hij heeft ook ergens een stukje waar hij de teugels zo kort en strak mogelijk houdt totdat het paard toegeeft en wat mij eigenlijk nog het meeste stoort is dat hij veel paarden af-serveert op hun bouw en karakter (zoals dat paard hierboven dat koetspaard moet worden). Zijn voorgangers hebben het ook over de minder gunstig gebouwde paarden maar geven dan meteen handvaten hoe je ook deze paarden zo optimaal mogelijk kunt scholen. Voor Steinbrecht is het spoor onmisbaar voor het scholen van een paard, hij erkent dat er paarden zijn die te kietelig zijn om met sporen te rijden en daar moet een zweep toegedient worden en hij denkt niet dat deze paarden ooit hogere school sprongen zullen doen wanneer er geen zweep als dreigend monster in de buurt is.
En dan nog even deze gezellige citaat van pagina 25:

Citaat:
De spoor kan door de ruiter op zeer uiteenlopende manieren worden ingezet en we willen de verschillende nuances hieronder doornemen. De spoorstoot is de sterkste en nadrukkelijkste werking met de spoor. Deze roept acuut veel pijn op en veroorzaakt bovendien door beschadiging van de huid zwelling en ontsteking van het getroffen gebied, waardoor de gevoeligheid daarvan een tijd verhoogd is, ik spreek hier uiteraard van sporen die deze naam echt verdienen, en voorzien zijn van een vijf- of zestandig wiel. Wieltjes met te fijne of scherpe tandjes zijn niet geschikt, want die veroorzaken alleen licht oedeemachtige knobbeltjes, geen open wonden, - flegmatieke paarden en paarden die zich niet willen inspannen worden met de spoorstoot aangedreven, bovendien wordt ieder eigen initiatief, elk verzet en iedere kwaadaardigheid ermee bestraft.

Daarna verteld hij nog exact hoe je die spoorstoot moet toebrengen.
Niks terminologie, gewoon beeldend duidelijk beschreven.
Het spijt mij maar bij deze praktijken draait mijn maag om.

Ook de la Guérinière vertelt dat het paard reageert op de hulpen door angst voor het spoor maar maant vele malen! op het zeer voorzichtig en nauwkeurig gebruik van deze spoor, hij heeft precies beschreven hoe een spoor slechts heel licht en zacht tegen de flank mag worden gedrukt zodat een paard niet schrikt.

Op de volgende bladzijde geeft hij meer uitleg ;)
Als je het echt wil lezen om van te leren, kun je pagina 25 t/m 29 prima overslaan. Er blijven genoeg héél waardevolle bladzijden over waarin uitleg wordt gegeven hoe je systeemmatisch en logisch een paard kunt opleiden. Ik vind het bijzonder, dat hij 130 jaar geleden iets heeft geschreven dat nog steeds zo accuraat is. De Duitsers richten hun paarden al decennia lang op via het Skala en zijn hier nog steeds uiterst succesvol mee.

Als je het vooral leest om Steinbrecht en het skala onderuit wil halen kun je het best pagina 25 t/m 29 lezen.

Het is net met welk oog en doel je leest.

Hij beschrijft het misschien niet heel prettig, maar hij heeft het belang van aan het been zijn wel gemeen goed kunnen maken. Dat is wat mij betreft nog steeds een hoeksteen van goede dressuur, in welke vorm of systeem dan ook.

Een paard dat niet aan het been is, zal naar mijn ervaring nooit met impuls, over de rug, in een fijne aanleuning naar de hand kunnen gaan en lichtheid of durchlassigkeit bereiken. Maar ook daar blijven de meningen in dit topic heel erg over verdeeld.

Het werk tussen de pilaren, voor het aanleren van piaffe en de hogeschool sprongen, waar Steinbrecht uitgesproken geen fan van is, was in die tijd ook bepaald niet vriendelijk...

Het paardenwelzijn is er in de loop der jaren volgens mij enorm op vooruitgegaan. Gelukkig maar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 01:18

996981 schreef:
Als je het vooral leest om Steinbrecht en het skala onderuit wil halen kun je het best pagina 25 t/m 29 lezen.

Ik wil niks onderuit halen, ik vind het een beetje jammer dat jij daar van uit lijkt te gaan als ik iets ter discussie stel.

Mijn doel is nog steeds het te begrijpen maar zowel het Skala als Steinbrecht zijn niet in 1 oogopslag te doorgronden.

Ik heb nu een aantal (Duitse) boeken doorgenomen en daarvan is Steinbrecht (by far) de meest teleurstellende tot nu toe. En dan bedoel ik met name zijn uitgangspunten van angst als drijfveer en zijn schrijfstijl. En eigenlijk ben ik daar best wel verbaasd over. Ik heb namelijk ook ooit met veel enthousiasme het gymnasium des pferdes gekocht met het idee dat dit HET boek was.

Seeger is aanmerkelijk overichtelijker en duidelijker in wat hij doet en met welk doel en naar mijn idee ook veel completer, in ieder geval logischer opgezet.

Maar ik ga nog wel even verder met lezen, wellicht wordt Steinbrecht nog wel duidelijker. Voorlopig heb ik helaas nog weinig finesse in zijn methode ontdekt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 07:53

Het is net als die deutsche autobahn; immer geradeaus en gas op de plank :)