Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:23

Lézen waarover men bezig is zou wellicht al helpen om bepaalde miscommunicaties te voorkomen Simpleman... Heb je dat al geprobeerd?
Ik begrijp net als Peetstap jouw sprongen nl ook nooit goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:40

Ik apelleer aan initiatief en intelligentie.
Napraten en met de stroom meedenken is gemakkelijk, alleen met zélf leren zien en begrijpen kan men zich onafhankelijk verder ontwikkelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:45

Ik zal maar doen alsof ik dat niet gelezen heb voor het voortbestaan van het topic en mijn bokt-carriere.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:47

Ayasha schreef:
Ik zal maar doen alsof ik dat niet gelezen heb voor het voortbestaan van het topic en mijn bokt-carriere.

En hier volg ik naadloos... _/-\o_

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:47

Dat vind ik altijd het jammere aan die hele loodlijn discussie. Dat alles door sommigen altijd teruggebracht wordt naar 1 foutje, nl het paard iets achter de loodlijn. Als ik kijk naar de foto van KT, dan zie ik een heel fijn beeld. Achterhand mooi gedaald en front gerezen, standbeen mooi onder de massa, geen spanning in de rug. Oftewel een paard dat die piaffe heel fijn door het lijf uitvoert, maar in de hals net iets eng wordt. 100% is niet te halen, maar het totaalplaatje is heel fijn.
Kijk ik dan naar de foto van mevr. Linsenhof dan is het echt niet alleen de houding van de ruiter die mij stoort. Schoft is niet gerezen, achterhand niet gedaald, standbeen achter de massa en de rug weggedrukt (niet dat ik het haar nadoe hoor :D ). Het enige dat in deze foto voor de dame spreekt is dat het hoofd voor de loodlijn is, maar het totaalplaatje is gewoon veel minder fijn.
Nou ben ik het er helemaal mee eens dat foto's een momentopname zijn en dat het bewegende beeld misschien een tot een heel andere conclusie leidt, maar de foto van mevr. Linsenhof werd als vergelijkinsmateriaal geplaatst, dus dan vergelijk ik ze ook.

Als dan de stellingname is dat het voor of achter de loodlijn een symptoom is van het onderliggende, ben ik lost...want in het plaatje van KT lijkt mij dat al het onderliggende dik voor elkaar is en in het plaatje van mevt Linsenhof veel minder voor elkaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:48

knollentuin schreef:
Ayasha schreef:

En hier volg ik naadloos... _/-\o_

Me too...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:49

oji schreef:
Dat vind ik altijd het jammere aan die hele loodlijn discussie. Dat alles door sommigen altijd teruggebracht wordt naar 1 foutje, nl het paard iets achter de loodlijn. Als ik kijk naar de foto van KT, dan zie ik een heel fijn beeld. Achterhand mooi gedaald en front gerezen, standbeen mooi onder de massa, geen spanning in de rug. Oftewel een paard dat die piaffe heel fijn door het lijf uitvoert, maar in de hals net iets eng wordt. 100% is niet te halen, maar het totaalplaatje is heel fijn.
Kijk ik dan naar de foto van mevr. Linsenhof dan is het echt niet alleen de houding van de ruiter die mij stoort. Schoft is niet gerezen, achterhand niet gedaald, standbeen achter de massa en de rug weggedrukt (niet dat ik het haar nadoe hoor :D ). Het enige dat in deze foto voor de dame spreekt is dat het hoofd voor de loodlijn is, maar het totaalplaatje is gewoon veel minder fijn.
Nou ben ik het er helemaal mee eens dat foto's een momentopname zijn en dat het bewegende beeld misschien een tot een heel andere conclusie leidt, maar de foto van mevr. Linsenhof werd als vergelijkinsmateriaal geplaatst, dus dan vergelijk ik ze ook.

Als dan de stellingname is dat het voor of achter de loodlijn een symptoom is van het onderliggende, ben ik lost...want in het plaatje van KT lijkt mij dat al het onderliggende dik voor elkaar is en in het plaatje van mevt Linsenhof veel minder voor elkaar.

Amen, Oji, u schrijft wat ik denk maar niet onder worden kan brengen. Ik ben het hier 100% mee eens.

Ook ik volg Ayasha zonder nadenken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:57

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:02

Ayasha schreef:

Moi aussi

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:04

Marzog? anne Grete Jensen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:05

SinneJ schreef:
oji schreef:

Amen, Oji, u schrijft wat ik denk maar niet onder worden kan brengen. Ik ben het hier 100% mee eens.

Ook ik volg Ayasha zonder nadenken :o

Dit deel ik wederom

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:09

Het filmpje van het schimmeltje vind ik mooi om te zien. Ik kende hem nog niet.
Ach, wat is goed of fout. Zelfs op het mooiste is altijd nog wel iets aan te merken. Perfectie bestaat niet. Bewegend beeld vind ik altijd wat fijner om te bekijken, want daar heb je geen momentopnames. Maar ja, die zijn er niet altijd, dus zal ik het ermee moeten doen. De ll-discussie is wat mij betreft ook niet heilig. Het gaat om het lichaamsgebruik. Een losgelaten paard maar wel met de juiste aanspanning. Dan heb je vaak iets te veel (aan)spanning of juist te veel losgelatrnheid (ontspanning). Van allebei de juiste dosis is juist het moeilijkste van goed paardrijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:14

vur schreef:
Het filmpje van het schimmeltje vind ik mooi om te zien. Ik kende hem nog niet.
Ach, wat is goed of fout. Zelfs op het mooiste is altijd nog wel iets aan te merken. Perfectie bestaat niet. Bewegend beeld vind ik altijd wat fijner om te bekijken, want daar heb je geen momentopnames. Maar ja, die zijn er niet altijd, dus zal ik het ermee moeten doen. De ll-discussie is wat mij betreft ook niet heilig. Het gaat om het lichaamsgebruik. Een losgelaten paard maar wel met de juiste aanspanning. Dan heb je vaak iets te veel (aan)spanning of juist te veel losgelatrnheid (ontspanning). Van allebei de juiste dosis is juist het moeilijkste van goed paardrijden.

Nou dan zijn wij het tenminste roerend met elkaar eens. Ik vind het fijn om dat te constateren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:16

Beschouw het als opbouwend bedoeld.
Perfectie bestaat niet en we doen allemaal ons best. :)

Wat er minder goed is aan de verzamelings foto van KT is dat ze kennelijk haar paard geleerd heeft hoe het onder de oprichting uit kan komen.
Het paard zet zichzelf namelijk in de krul (en achter de loodlijn, dat volgt daar uit) om te ontkomen aan de zwaarte van de gevraagde oprichting.
Het richt zich niet op terwijl dat dus wél de bedoeling is.
We kunnen dit vaststellen aan de gewichtsverplaatsing van voor naar achteren.
Wanneer de achterhand meer gewicht opneemt dan zal logischerwijze de achterkoot verder doorveren en de voorkoot zich strekken.

In het filmpje dat ik plaatste is dit bij uitstek in orde en we zijn het er over eens dat perfectie niet bestaat.
Een verende passage en piaffe met een duidelijke gewichtsverplaatsing van voor naar achter.
En, natuurlijk voor de loodlijn, maar dat is slechts een symptoom van het onderliggende.
Betreffende amazone is overigens 70 jaar oud en dat in de jaren 70.
Mijnheer K en mijzelf weten dat het lichaam dan wat minder soepel wordt, de perfectie van de zit laat dan soms wat et wensen over....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:26

Ik heb een filmpje geplaatst van haar. Dat laat een vollediger beeld zien. :)

Maar als alle voorwaarden bij KT verder voor elkaar zijn hoe kan het dan dat het paard geleerd zou hebben zich te onttrekken? En wat zou KT kunnen doen in dat moment om dit te voorkomen of indien te laat te corrigeren? Niet ten nadele van KT bedoeld overigens hoor! Interesse vraag.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:36

Alle voorwaarden zijn niet voor elkaar.
Er is teveel bijtoming door de hand.
Ze zoekt mogelijk eerder haar subjectieve "eigen goede gevoel" dan dat ze het paard de kans geeft zich op klassieke wijze te ontwikkelen.

Juist gereden komt het paard van achter uit naar voren omhoog in de hand en niet andersom.
Daar is vrijwel geen hand voor nodig.
Losgelatenheid, aanleuning, nageeflijkheid, Schwung.
Het is tegenwoordig vrijwel altijd de losgelatenheid aanleuning die niet correct bereikt en bevestigd is, "men weet het beter" en begint bij de nageeflijkheid met het in de krul rijden van het paard i.p.v. het voor de loodlijn te houden en met een halshoogte de het paard achter aankan.
De hals rijst in de jaren door toenemende kracht van de achterhand en niet andersom.

Het "probleem" hierbij is dat het er langere tijd niet chique uitziet en een algemeen gevoel van het ontbreken van contrôle geeft.
Voorwaarts!
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 26-12-16 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:38

Simpelman schreef:
Beschouw het als opbouwend bedoeld.
Perfectie bestaat niet en we doen allemaal ons best. :)

Mijnheer K en mijzelf weten dat het lichaam dan wat minder soepel wordt, de perfectie van de zit laat dan soms wat et wensen over....

Met deze punten kan ik het eens zijn. Ik heb ook achting voor mevrouw Linsenhoff. maar ze was toen bij geen 70. Geboren in 1927, was zij in 1970, 45 jaar. Piaf is na de Spelen met pensoein gegaan.
Nee, hoezeer ik haar bewonder, die is niet met leeftijd te verontschuldigen, maar wel door heet effect MOMENTOPNAME. Via een andere redenering deel ik de mening van Simpelman dat die houding niet overgewaardeerd moet worden.

MAAR dat doe ik ook niet bij de houding van het paard van mevr.Knollentuin. Zeker omdat inderdaad andere factoren erg positief zijn.

Niemand hier zal stellen dat 'achter de loodlijn' een rijkunstige wensdroom is, maar bij het beoordelen van een individueel geval moet men volgens mij, zoals ik mevr.Vur begreep, het totaalbeeld van de beweging voorrang krijgen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:42

Simpelman schreef:
De hals rijst in de jaren door toenemende kracht van de achterhand en niet andersom.

De relatieve vs. absolute oprichting vind ik een interessant punt. Klopt mijn idee dat er in de Franse school wel degelijk met absolute oprichting wordt gewerkt?

Dank overigens voor het delen van het filmpje van Liselott, prachtig gereden. Ik blijf continu op zoek naar dit soort voorbeelden om het juiste beeld/doel voor ogen te houden (te midden van alle neuzen-tegen-de-borst).

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:50

FCSA schreef:
Simpelman schreef:

De relatieve vs. absolute oprichting vind ik een interessant punt. Klopt mijn idee dat er in de Franse school wel degelijk met absolute oprichting wordt gewerkt?

Dank overigens voor het delen van het filmpje van Liselott, prachtig gereden. Ik blijf continu op zoek naar dit soort voorbeelden om het juiste beeld/doel voor ogen te houden (te midden van alle neuzen-tegen-de-borst).

Ja, dat klopt maar zij redeneren dan ook niet op die manier. Net zoals in hun concept aanleuning niet bestaan kan zoals wij dat hier geleerd krijgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:20

oji schreef:

Ik reageer even op jouw post met een dankjewel, natuurlijk zijn er dingen die nog beter kunnen, ik weet bijna zeker dat als ik zelf die linkerhand meer van me af duw en iets naar beneden breng m'n paard daar dankjewel zegt en z'n neus naar voren zal brengen. Dat ene beetje spanning in mijn arm houdt hem tegen om naar voren te komen, oom al hangt die teugel in een boog het is een telefoonlijn die spanning doorgeeft. Zo zie ik het althans.
Alle aannames van ene heer hier dat het verkeerd aangeleerd is ga ik niet op in. Laat zelf maar eens zien wat jezelf presteert en dan praat ik wel verder met je.
Ik ben nog lerende, neem nog elke week Dingen aan van iemand die ik hoog heb staan en volg clinics van mensen die in mijn ogen staan voor goed en eerlijk paardrijden.
Ik durf met m'n billen bloot want daar leer ik van. De posts van vur en kdv waardeer ik zeer, ik had al eerder vanmiddag een hele post geschreven maar die is ergens verdwenen, stallen mesten en bokken lukt me dus niet zo best.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:24

Mevr. Knollentuin, ik heb mij zeer geërgerd aan de veronderstellingen die hier geschreven naar aanleiding van een paard foto's.
U schrijft, begrijpt, waardeert bepaalde bezwaren. Daarmee is de kous af.
Het is ergerlijk, die veronderstelling alsof die 'bezwaren' of wat men er ook van meent af te leiden, aangeleerd zouden zijn, waardoor dan één [of drie voor mijn part] zou blijken dat u foutief rijdt.

Bovendien gaat de gehele redenering van meneer Simpelman ietwat krom. Het is het typische naar het gewenste resultaat toe redeneren. Men stelt zich een doel en grijpt daarna alles aan om het doel te bereiken. Als het men het hier wel eens heeft over 'academisch'. Nu op een academie zoals een universiteit, geldt dat als verwerpelijk onwetenschappelijk redeneren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:21

Ik ben blij om te lezen dat je je niet aangevallen voelt door mijn post, want ik was al bang dat die te kritisch zou zijn. Dat was ook zeker niet de bedoeling want als er 1 weet hoe moeilijk het is en veel fouten heb gemaakt en nog maak, dan ben ik het wel. :o Ik ben soms wel te kritisch. Ik heb de neiging om kort te kijken naar wat goed gaat en dan meteen over te stappen naar wat beter moet. Soms tot grote frustraties voor mijzelf. Ik waardeer trouwens je posts ook altijd zeer KT. Daar spreekt ook een leergierig mens uit dat open staat voor meningen van anderen. Gebruik ervan wat je gebruiken kan en verwerp hetgeen je niet gebruiken kan. Doe ik ook altijd. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:12

Herkenbaar vur, ik ben zelf erg kritisch in m'n rijden en vind niet snel iets goed.
Ik ben niet bang voor kritiek, ik kan er van leren, ik ben alleen allergisch voor one-way kritiek. Zeker als die altijd van het negatieve uitgaat en maar 1 kant belicht.
Kritiek van personen die zichzelf ook kwetsbaar opstellen of waaruit je leest dat ze uit eigen ervaring spreken is bij mij meer dan welkom.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:35

Mochten jullie behoefte hebben in wat droogkloot met humor benadering mbt veel onderwerpen die hier langskomen:
Kan ik deze site van harte aanbevelen: http://www.paralelli.eu/goeroe.htm
Heb je in ieder geval nog leuke ontspannen avond :j

Kom veel dingen tegen op deze site die me, uit eigen praktijk ervaring , doen lachen van herkenning.
Tendens algemeen: Kiss

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:43

wat is NH [goeroe] ?