Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oji schreef:Dat vind ik altijd het jammere aan die hele loodlijn discussie. Dat alles door sommigen altijd teruggebracht wordt naar 1 foutje, nl het paard iets achter de loodlijn. Als ik kijk naar de foto van KT, dan zie ik een heel fijn beeld. Achterhand mooi gedaald en front gerezen, standbeen mooi onder de massa, geen spanning in de rug. Oftewel een paard dat die piaffe heel fijn door het lijf uitvoert, maar in de hals net iets eng wordt. 100% is niet te halen, maar het totaalplaatje is heel fijn.
Kijk ik dan naar de foto van mevr. Linsenhof dan is het echt niet alleen de houding van de ruiter die mij stoort. Schoft is niet gerezen, achterhand niet gedaald, standbeen achter de massa en de rug weggedrukt (niet dat ik het haar nadoe hoor). Het enige dat in deze foto voor de dame spreekt is dat het hoofd voor de loodlijn is, maar het totaalplaatje is gewoon veel minder fijn.
Nou ben ik het er helemaal mee eens dat foto's een momentopname zijn en dat het bewegende beeld misschien een tot een heel andere conclusie leidt, maar de foto van mevr. Linsenhof werd als vergelijkinsmateriaal geplaatst, dus dan vergelijk ik ze ook.
Als dan de stellingname is dat het voor of achter de loodlijn een symptoom is van het onderliggende, ben ik lost...want in het plaatje van KT lijkt mij dat al het onderliggende dik voor elkaar is en in het plaatje van mevt Linsenhof veel minder voor elkaar.
SinneJ schreef:oji schreef:Dat vind ik altijd het jammere aan die hele loodlijn discussie. Dat alles door sommigen altijd teruggebracht wordt naar 1 foutje, nl het paard iets achter de loodlijn. Als ik kijk naar de foto van KT, dan zie ik een heel fijn beeld. Achterhand mooi gedaald en front gerezen, standbeen mooi onder de massa, geen spanning in de rug. Oftewel een paard dat die piaffe heel fijn door het lijf uitvoert, maar in de hals net iets eng wordt. 100% is niet te halen, maar het totaalplaatje is heel fijn.
Kijk ik dan naar de foto van mevr. Linsenhof dan is het echt niet alleen de houding van de ruiter die mij stoort. Schoft is niet gerezen, achterhand niet gedaald, standbeen achter de massa en de rug weggedrukt (niet dat ik het haar nadoe hoor). Het enige dat in deze foto voor de dame spreekt is dat het hoofd voor de loodlijn is, maar het totaalplaatje is gewoon veel minder fijn.
Nou ben ik het er helemaal mee eens dat foto's een momentopname zijn en dat het bewegende beeld misschien een tot een heel andere conclusie leidt, maar de foto van mevr. Linsenhof werd als vergelijkinsmateriaal geplaatst, dus dan vergelijk ik ze ook.
Als dan de stellingname is dat het voor of achter de loodlijn een symptoom is van het onderliggende, ben ik lost...want in het plaatje van KT lijkt mij dat al het onderliggende dik voor elkaar is en in het plaatje van mevt Linsenhof veel minder voor elkaar.
Amen, Oji, u schrijft wat ik denk maar niet onder worden kan brengen. Ik ben het hier 100% mee eens.
Ook ik volg Ayasha zonder nadenken
vur schreef:Het filmpje van het schimmeltje vind ik mooi om te zien. Ik kende hem nog niet.
Ach, wat is goed of fout. Zelfs op het mooiste is altijd nog wel iets aan te merken. Perfectie bestaat niet. Bewegend beeld vind ik altijd wat fijner om te bekijken, want daar heb je geen momentopnames. Maar ja, die zijn er niet altijd, dus zal ik het ermee moeten doen. De ll-discussie is wat mij betreft ook niet heilig. Het gaat om het lichaamsgebruik. Een losgelaten paard maar wel met de juiste aanspanning. Dan heb je vaak iets te veel (aan)spanning of juist te veel losgelatrnheid (ontspanning). Van allebei de juiste dosis is juist het moeilijkste van goed paardrijden.
Simpelman schreef:Beschouw het als opbouwend bedoeld.
Perfectie bestaat niet en we doen allemaal ons best.![]()
Mijnheer K en mijzelf weten dat het lichaam dan wat minder soepel wordt, de perfectie van de zit laat dan soms wat et wensen over....
Simpelman schreef:De hals rijst in de jaren door toenemende kracht van de achterhand en niet andersom.
FCSA schreef:Simpelman schreef:De hals rijst in de jaren door toenemende kracht van de achterhand en niet andersom.
De relatieve vs. absolute oprichting vind ik een interessant punt. Klopt mijn idee dat er in de Franse school wel degelijk met absolute oprichting wordt gewerkt?
Dank overigens voor het delen van het filmpje van Liselott, prachtig gereden. Ik blijf continu op zoek naar dit soort voorbeelden om het juiste beeld/doel voor ogen te houden (te midden van alle neuzen-tegen-de-borst).
oji schreef:Dat vind ik altijd het jammere aan die hele loodlijn discussie. Dat alles door sommigen altijd teruggebracht wordt naar 1 foutje, nl het paard iets achter de loodlijn. Als ik kijk naar de foto van KT, dan zie ik een heel fijn beeld. Achterhand mooi gedaald en front gerezen, standbeen mooi onder de massa, geen spanning in de rug. Oftewel een paard dat die piaffe heel fijn door het lijf uitvoert, maar in de hals net iets eng wordt. 100% is niet te halen, maar het totaalplaatje is heel fijn.