Er zijn ook mensen die spreken over verzamelende oefeningen en verzamelde oefeningen. Die verzamelende oefeningen beginnen in feite al in de L1.
Er is ooit ook een leuk onderzoek gedaan met jonge hengsten voor de HK.
Ze zijn eerst ongetrained op de loopband gezet en buiging in de gewrichten vs gewichtsverdeling over de benen werd bepaald.
Na hun training werd dit herhaald.
Optisch (door mensenoog) werden de getrainde paarden beoordeeld als meer verzameld. De meetapparatuur gaf inderdaad aan dat er nu veel meer buiging in de gewrichten was en het paard daardoor optisch meer ging 'zitten'.
Echter bleek dit niet tot de verwachte vermindering van voorhand belasting te komen. De voorhand bleef onverminderd belast.

Wij rijden nog wel bitloos, maar ik ben aan het nadenken over een (zacht) bit. Willen jullie misschien meekijken naar mijn foto's/fimpjes? Wij zijn nog wel bezig met stap 1: longeren 

Ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen. Ik heb nu zo'n zeven jaar mijn pony. In die tijd (van 4 tot 11) is ze natuurlijk veel veranderingen ondergaan. Nu is er een ontwikkeling gaande waar ik me zorgen om maak. Heidi is van nature een paard dat zich niet snel druk maakt (typische haflinger, zeg maar) Vroeger had ze er een handje van om erg voorwaarts te zijn en scherp op de hulpen te reageren. Ik weet niet hoe dit ongemerkt, sluipend is veranderd. Maar vandaag was eigenlijk de druppel die er voor zorgde dat ik me realiseerde dat dit tótaal niet meer zo is.
Ik heb nooit het idee gehad dat ik te streng in de mond was/te veel been gaf, maar dat ga ik steeds meer doen. En dan voel ik me elke keer poedersuiker na het rijden. Ze doet immers niets verkeerd. Ze doet gewoon niets. Het is een strijd geworden. Af en toe moet ik echt slaan met de zweep om haar nog vóóruit te krijgen. Dan gaat ze op weg naar het bos gewoon stilstaan. Ze wil niet achteruit. Niet vooruit. Niet grazen. Niet snuiven. Gewoon stilstaan. Zonder expressie. Emotieloos. Mijn paard is een zombie, een aardappel. En ik een gefrustreerde vijf-jarige die er op zit te schelden
En in galop is ze bijna niet te krijgen zonder zelf ook door de bak te galopperen, haha. Balkjes ga ik ook proberen. Dan moet die trien wel opletten.