Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:26

Daarom zeg ik, het is net hoe je het zelf definieert. Het is immers een dynamisch proces. Ik heb nog nooit een vaststaande definitie gezien, of is die er wel? :o?
Er zijn ook mensen die spreken over verzamelende oefeningen en verzamelde oefeningen. Die verzamelende oefeningen beginnen in feite al in de L1.

Er is ooit ook een leuk onderzoek gedaan met jonge hengsten voor de HK.
Ze zijn eerst ongetrained op de loopband gezet en buiging in de gewrichten vs gewichtsverdeling over de benen werd bepaald.
Na hun training werd dit herhaald.
Optisch (door mensenoog) werden de getrainde paarden beoordeeld als meer verzameld. De meetapparatuur gaf inderdaad aan dat er nu veel meer buiging in de gewrichten was en het paard daardoor optisch meer ging 'zitten'.
Echter bleek dit niet tot de verwachte vermindering van voorhand belasting te komen. De voorhand bleef onverminderd belast.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:55

Bij verzameling wordt de bovenlijn aangespannenvanbuit de achterhand om de voorhand op te lichten, de bewegingen worden daardoor meer verheven.
De massa wordt omhooggelanceert in het zweefmoment i.p.v. naar voren.
Echte verzameling zie je gemakkelijk terug in de kootvering.

Afbeelding

Afbeelding

Of.........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-08-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:01

Kan een paard dan ook in de stretch (licht) verzamelen Simpelman? Dat was namelijk wel wat ik voelde: meer verheven bewegingen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 13:10

In de stretch kan hij zich niet volledig aanspannen in de bovenlijn.
Je voelde naar alle waarschijnlijkheid een paard dat goed door zijn hele lijf beweegt, in evenwicht is met de beweging en dat met Schwung beweegt.
Waaauw.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:13

Oke vreemd dat Will Faerber dan zegt dat het wel kan.

Maakt ook niet uit, wauw voelde het zeker! Als dit het eindpunt zou zijn zou ik al een zeer happy mens zijn :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:17

Ik denk inderdaad dat jij de Schwung hebt gevoeld. Dat geeft denk ik een beetje het gevoel van passage omdat ze dan echt aan het dansen zijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:36

Is dat nu 3 keer E*dward G*al op de foto's Simpelman? :+

Ik heb verder niks toe te voegen aan de gesprekken momenteel, maar ik kan wel beamen dat een goed passend bit essentieel is, wij zijn momenteel op zoektocht. :j
Mijn oog is gevallen op de sprenger Max Control, verschrikkelijke naam en nog ergere beschrijving op de site van sprenger zelf.. Maar een vriendin heeft toevallig dit bitje (omdat ze de beschrijving geloofde, haha) en toen ik het probeerde laatst was er toch een wereld van verschil terwijl we eigenlijk gewoon rustig aan het wandelen waren in het veld. Straks heb ik met datzelfde bitje dressuurles en als het nog maar eens een eyeopener is ga ik direct zelf halen!

http://pferdesport.sprenger.de/gebisse/ ... l-bit.html

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:21

Oooh dat is een bit die zichzelf vast zet als er te veel druk op komt.

Maar ongebroken is niets mis mee hoor! Bitten worden zo scherp als dat de ruiter zich daar aan geeft. Of nouja, "trekt" :=

Wij hebben wel 5 verschillende soorten bitten gehad.
Eerst een enkel gebroken, liep ze helemaal niet lekker op. Op de minste druk, gewoon contact teugel. Tong er uit, links, tong er over... Bah...
Dubbel gebroken, hh goldenbrass. In principe niet heel gek hoor. Maar erg druk in het hoofd... (op alle manieren optoming geprobeert. Met neusriem, zonder... noem maar op)
Toen een Myler... Nou... ik stond er naast, mond open... Alsof ze AAA wilde roepen...
Een ongebroken, zonder boog.
Hey... stil hoofd... Rust... Maar wel de tong die niet lekker zat.

Uit eindelijk een scholingsbit.
Eeehhnn... klik... Zachtjes sabbelen... Mond niet meer open (terwijl wij er naast staan) hoofd rustig...

Dat is hem uit eindelijk geworden.
Ook niet zo gek dat zij daar de voorkeur in zag, wat wij mennen ook met een ongebroken met tongboog. Ook die staat op het lichtste, gezien vriendlief alles met stem en zweephulp doet en minimaal met het bit.

Bitloos kan ze tegenwoordig ook, maar heeft niet mijn voorkeur.

Het kan soms echt een enorme zoektocht zijn...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:27

@SheeNegro,
Ik heb er helemaal niet op gelet wie het was toen ik de foto oppikte, puur toeval. :o

Bijna alle paarden reageren op een anders ofscherper inwerkend bit met voorzichtigheid en terughoudendheid.
Dat duurt meestal maar even, net zolang tot ze ontdekt hebben hoe ze zich er tegen kunnen verdedigen ofwel begrepen hebben hoeveel macht er uiterlijk mee uitgeoefend kan worden.

Nageven komt voort vanuit aanleuning, die voortkomt vanuit vertrouwen, communicatie, respect (losgelatenheid).
De beste "rem" is sssss(heel zachtjes), stoppen, belonen.

Nageven is aanleuning hebben, zachtjes je buikspieren aanspannen, zachtjes weerstand bieden met de hand.
Het aardige is hierin dat hoe vriendelijker en zachter het bit is hoe meer vertrouwen het paard heeft, hoe minder het zich hoeft te verdedigen, waardoor het zich minder verschanst achter zijn verdediging, hoe meer het paard zich open stelt voor de communicatie.

Ik doe spelletjes met mijn paard, wanneer hij doorziet wat ik denkt dan heeft hij gewonnen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:45

Een stille meelezer meldt zich :o Ik heb de afgelopen twee weken het hele topic doorgelezen. Op mijn gemak, elk filmpje bestuderend. Heerlijk. Bedankt :D

Schwung of eigenlijk überhaupt een zweefmoment is waar ik met mijn IJslander naar streef. Maar het aller belangrijkste wat ik zou willen bereiken, is een paard dat wel graag loopt.... :(:) Wij rijden nog wel bitloos, maar ik ben aan het nadenken over een (zacht) bit. Willen jullie misschien meekijken naar mijn foto's/fimpjes? Wij zijn nog wel bezig met stap 1: longeren :j

Mijn paard buigt van nature zijn bekken graag de verkeerde kant op en staat dan ook niet helemaal goed met zijn achterbenen.

Afbeelding

Hij is nu 7 jaar en 2,5 jaar onder het zadel, voorheen in de winter alleen buitenritten, vanaf nu hebben we wel de beschikking over een bak. Het rijden is voor hem steeds moeilijker geworden. Hij heeft een selenium tekort gehad en sindsdien lukt het niet lekker meer. Mede ook door zadelproblemen. In maart is hij door een osteopaat/veearts nagekeken en hij was soepel en verder goed. Af en toe schiet zijn linkerachterbeen op slot. Met rijden loopt hij graag met de handrem er op. Galop ging steeds minder goed. Dus we gaan terug naar stap 1 *D

Geluid uitzetten ivm vliegtuig lawaai :o Elke keer als hij zakt, beloon ik hem met mijn poekie-stem :D

Hij loopt vrij goed nu met zijn hals naar beneden, maar mist nog het voorwaartse. Als ik meer activiteit vraag, wordt hij of boos of hij gaat in galop met zijn rug weggedrukt. We longeren dus rustig nog even verder. Zijn we op de goede weg?

Op onderstaande foto kan je zien dat hij wel zijn rugspieren opbolt. Precies bij het paaltje krijgt hij zelfs een geultje bij zijn ruggengraat. Dit is goed toch?

Afbeelding

Nog even een foto van hoe hij loopt. De driehoekjes zijn nog niet even groot. Hij heeft op de foto ook wat spanning, omdat hij wat door moest lopen.

Afbeelding

Ik heb ook een filmpje van de andere hand, maar daar beweegt het beeld nog meer :o Dan worden jullie denk ik misselijk :')

Oh en let niet op het roze halster en de vlechtjes/staartjes. Mijn dochter met haar vriendinnetje waren mee :')
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 14-08-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:50

Jennyxx, je filmpje staat op prive ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:59

Oh sorry. Volgens mij doet hij het nu wel?

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:51

Hallo! Ook ik ben een stille lezer geweest. :P Ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen. Ik heb nu zo'n zeven jaar mijn pony. In die tijd (van 4 tot 11) is ze natuurlijk veel veranderingen ondergaan. Nu is er een ontwikkeling gaande waar ik me zorgen om maak. Heidi is van nature een paard dat zich niet snel druk maakt (typische haflinger, zeg maar) Vroeger had ze er een handje van om erg voorwaarts te zijn en scherp op de hulpen te reageren. Ik weet niet hoe dit ongemerkt, sluipend is veranderd. Maar vandaag was eigenlijk de druppel die er voor zorgde dat ik me realiseerde dat dit tótaal niet meer zo is.
Constant. Drijven.
Ik ben echt aan het werken om haar de bak door te krijgen. Ze wil gewoon echt niet doorlopen. Tot het punt dat ze liever 'in de krul' gaat lopen met losse teugels om maar niet te hoeven versnellen. Ik ben vandaag 7 rondjes bezig geweest om haar één pasje te laten wijken. (van net naast de hoefslag tot de hoefslag) en het is niet eens gelukt. Aan schoederbinnenwaards/volte verkleinen hoef ik ook niet te beginnen. Als ik haar eenmaal in draf heb, kom ik juist het tegenovergestelde probleem tegen. Ze loopt haar rondje in een net tempo, hoofd niet hoog, hoofd niet laag, oortjes op ontspanning, maar om te remmen moet ik ongeveer op mijn kop gaan staan. Voor elke verandering eigenlijk. Kort samengevat: de hulpen werken niet meer. Ik heb nooit met sporen gereden oid. Ik heb ook geen idee wat ik er aan moet doen. Het voelt of ik op een zak aardappelen zit. ;( Ik heb nooit het idee gehad dat ik te streng in de mond was/te veel been gaf, maar dat ga ik steeds meer doen. En dan voel ik me elke keer poedersuiker na het rijden. Ze doet immers niets verkeerd. Ze doet gewoon niets. Het is een strijd geworden. Af en toe moet ik echt slaan met de zweep om haar nog vóóruit te krijgen. Dan gaat ze op weg naar het bos gewoon stilstaan. Ze wil niet achteruit. Niet vooruit. Niet grazen. Niet snuiven. Gewoon stilstaan. Zonder expressie. Emotieloos. Mijn paard is een zombie, een aardappel. En ik een gefrustreerde vijf-jarige die er op zit te schelden :\

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:57

Verder heb ik wel een filmpje, maar dat is opgenomen vlak nadat alle andere paarden in de bak ervandoor gingen en er één grote valpartij was. Daar was het probleem dus niet aanwezig.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:04

Hier vanavond weer een kleine mijlpaal. Voor het eerst diepe stretch in galop. Oke, het was maar 2x een half rondje en maar op 1 hand, maar het was er en van de week nog niet.
Voelde echt heel gaaf onder me.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:06

Wat super Ankem! Hier ook een mijlpaal, stretchen zonder chambon! Maar we hebben niet gelongeerd, was even om zijn energie kwijt te kunnen en focus te krijgen voordat ik er op zou stappen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:07

JolienHeidi schreef:
Hallo! Ook ik ben een stille lezer geweest. :P Ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen. Ik heb nu zo'n zeven jaar mijn pony. In die tijd (van 4 tot 11) is ze natuurlijk veel veranderingen ondergaan. Nu is er een ontwikkeling gaande waar ik me zorgen om maak. Heidi is van nature een paard dat zich niet snel druk maakt (typische haflinger, zeg maar) Vroeger had ze er een handje van om erg voorwaarts te zijn en scherp op de hulpen te reageren. Ik weet niet hoe dit ongemerkt, sluipend is veranderd. Maar vandaag was eigenlijk de druppel die er voor zorgde dat ik me realiseerde dat dit tótaal niet meer zo is.
Constant. Drijven.
Ik ben echt aan het werken om haar de bak door te krijgen. Ze wil gewoon echt niet doorlopen. Tot het punt dat ze liever 'in de krul' gaat lopen met losse teugels om maar niet te hoeven versnellen. Ik ben vandaag 7 rondjes bezig geweest om haar één pasje te laten wijken. (van net naast de hoefslag tot de hoefslag) en het is niet eens gelukt. Aan schoederbinnenwaards/volte verkleinen hoef ik ook niet te beginnen. Als ik haar eenmaal in draf heb, kom ik juist het tegenovergestelde probleem tegen. Ze loopt haar rondje in een net tempo, hoofd niet hoog, hoofd niet laag, oortjes op ontspanning, maar om te remmen moet ik ongeveer op mijn kop gaan staan. Voor elke verandering eigenlijk. Kort samengevat: de hulpen werken niet meer. Ik heb nooit met sporen gereden oid. Ik heb ook geen idee wat ik er aan moet doen. Het voelt of ik op een zak aardappelen zit. ;( Ik heb nooit het idee gehad dat ik te streng in de mond was/te veel been gaf, maar dat ga ik steeds meer doen. En dan voel ik me elke keer poedersuiker na het rijden. Ze doet immers niets verkeerd. Ze doet gewoon niets. Het is een strijd geworden. Af en toe moet ik echt slaan met de zweep om haar nog vóóruit te krijgen. Dan gaat ze op weg naar het bos gewoon stilstaan. Ze wil niet achteruit. Niet vooruit. Niet grazen. Niet snuiven. Gewoon stilstaan. Zonder expressie. Emotieloos. Mijn paard is een zombie, een aardappel. En ik een gefrustreerde vijf-jarige die er op zit te schelden :\

Wat vervelend!
Hier geen expert maar is verder alles in orde? Denk aan: zadel nog steeds passend, een x een bezoek van de osteo of er niks vast zit? Lijkt ze verder helemaal gezond, dus niet ook sloompjes in de omgang? Is er iets verandert, qua voer bijv.

Rij je ook buiten? Misschien moet ze weer even voorwaarts denken, dus gewoon lekker recht toe recht aan en gaan met die banaan :D ik zorg dat ik het goed afwisselend hou met buitenritten, grondwerk etc. zodat ze zich niet gaan vervelen.

Succes met dit probleem!

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:20

In de omgang is ze haar lompe, vrolijke zelf. Ze komt nog altijd dravend, hinnikend naar me toe als ik haar roep. :D
Het zadel is inderdaad wel aan een check-up toe. Verder is ze een tijdje kreupel geweest (hoef was afgebroken, met als gevolg hoefbevangenheid), maar daar lijkt ze helemaal geen last meer van te hebben. Ik heb weer een keertje 30 cm met haar gesprongen, en daar word ze helemaal blij van. Dan reageert ze op álle hulpen. Helemaal wakker. Been 1 cm naar achteren is RENNEN. Been voor de hindernis is AFZETTEN. Jammer genoeg durf niet aan om vaker te springen met haar hoeven.
Buiten is ze na die vaste 'stop' wel voorwaarts, maar als ze voorwaarts is, valt er weer niets aan te remmen. ;( Het is ook nooit goed, haha!
Ik focus me in het vorige verhaal misschien ook te veel op het 'slome', maar het is niet alleen dat. Het is meer geen verandering in snelheid/buiging/richting, behalve als ik er à la manege op ga zitten.
Afwisseling is wel een goede. Ik merk inderdaad dat het beter gaat als ik er zelf heel actief op ga zitten. stap, stap en ineens OVERGANG NAAR DRAF. Daar wordt ze wakker van, maar dat is haar meer gewoon laten schrikken met plotselinge gebeurtenissen. Ik kan haar ook heel actief krijgen door boos te praten en mijn zweep veel te gebruiken, maar daar voel ik me ook gewoon naar bij. Het is ook niet snel goed, hè? :P

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:40

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 01:34

Jenny: ik denk dat je op de goede weg bent hoor. Vind het er iig hwel ontspannen uit zien :)

Jolienheidi: misschien wordt ze wat frisser als je wat balkjes gaat draven met haar? Is ze aan de longe wel goed voorwaarts?

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 01:37

Aan de longe word ik de hele bak door gezeuld. O:) En in galop is ze bijna niet te krijgen zonder zelf ook door de bak te galopperen, haha. Balkjes ga ik ook proberen. Dan moet die trien wel opletten. ;)
Ik heb het filmpje trouwens gekeken. Zeer interessant.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 06:44

In hoeverref je paard al dan niet gezond is kunnen we natuurlijk aan de hand van een verhaaltje niet weten.

Een afgebroken hoef geeft geen hoefbevangenheid, wél het omgekeerde.
Hoefbevangenheid (chronisch?) is een ernstige ziekte waarbij een paard veel pijn in de voeten heeft.
Er op gaan zitten maakt het dan niet beter voor hem.
Ik kan me voorstellen dat hij daar het liefst stil bij blijft staan en als het niet anders kan er vandoor gaat om te ontkomen aan jouw druk die hem wil doen bewegen.

Mochten er geen lichamelijke problemen zijn dan lijkt het er het meest op dat jouw rangorde positie onder die van het paard staat.
Je hebt in ieder geval geen overwicht gezien het gedrag aan de longe.
Je paard doet dan niets voor jou, vooral niet als hij hetgeen er gevraagd wordt als vervelend ervaard.
Mogelijk kun je daar over gaan nadenken.

Kijk daarvoor ook eens rond bij TTEAM.

Niet goed passende zadels doen pas pijn na intensief wangebruik, maak je daar dus in eerste instantie maar niet te druk om.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 06:59

Je paard komt op mij over als een left brained introvert (parelli term). Ik denk je dat best wat zal hebben aan technieken die daarbij horen. Keyword bij introvert is langzaam. Vaak wille we deze paarden juist voorwaarts krijgen door zelf meer te doen enzo. Dit werkt averechts. Zorg voor afwisseling, vraag ze minder dan ze aanbieden dus bijv. Een nog langzamere draf of minder pasjes van een oefening.Doel voor introvert is motivatie. Het kan trouwens bestzijn dat je paard switcht in horsenality dan moet jij ook switchen. Ik heb zo een paard ontzettend lastig maar wel leuk. Bij het rijden gaat hij ook in manege stand, hij krijgt een soort blokkade waardoor hij in verzet gaat (introverte verzet). Daar moet je doorheen op een introverte manier. Mijn paard staat nu ontzettend goed aan de hulpen, instructrice stond er versteld van, maar bij sommige oefening zit de blokkade er nog.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:41

Heb net het filmpje van HW bekeken. Goed duidelijk uitgelegd. Mooi filmpje. Het verschil is heeel duidelijk te zien. En ik kan jullie vertellen dat ik met het EK niet 1 verzameld paard de piaffe goed heb zien doen

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:38

Milkberry schreef:
Heb net het filmpje van HW bekeken. Goed duidelijk uitgelegd. Mooi filmpje. Het verschil is heeel duidelijk te zien. En ik kan jullie vertellen dat ik met het EK niet 1 verzameld paard de piaffe goed heb zien doen

Erg he?
Heb jij er een gezien waarbij de nek het hoogste punt is en niet een handbreedte daar achter?
Laatst bijgewerkt door damian23 op 15-08-15 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt