[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:02

Ik heb een vraagje (geen foto helaas). Het manege paard dat ik vaak rijd heeft behoorlijk last van teugelkreupelheid, rennerig en valse knik. De teugelkreupelheid is wel typisch want ze heeft daar veel meer last van als ik de teugels lang laat en geen contact zoek. Ik dacht dat het kwam door een te harde hand. Ik moet dus vanwege de teugelkreupelheid toch contact houden, maar voorkomen dat ze in de knik stort. Ik rijd veel overgangen, vooral ook naar halt, omdat ze graag vooruit wil , maar terugkomen is erg moeilijk. Ze komt pas los als we een stukje hebben kunnen galoperen, en dan wordt ze vaak tijdens het galoperen nageeflijk en dan zijn al die "fouten" ook afgelopen. Mijn vraag is het nu beter om het lang/laag te rijden in combinatie met "teugelkreupelheid/rennen" en op die manier weer aan het been te krijgen of toch contact houden om te zorgen dat de tact goed blijft en met ophoudingen zorgen dat ze haar hoofd hoger houdt (juist geen krul, maar meer recht vooruit)?
Het is overigens ooit een goed beleerd paard geweest, alle zijwaartse gangen doet ze zoals zij ze kan, appuyeren voelt als ze los is echt geweldig. Het is dus absoluut geen gehoorzaamheidskwestie, maar er is gewoon te hard aan haar getrokken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:23

Veulen84 schreef:
Probleem met elastiek is dat paarden bij verkeerde afstelling er graag tegen in gaan leunen. Elastiek is bedoeld om druk te geven wanneer het paard z'n hoofd te hoog brengt. Het elastiek vraagt hem op een (meer dan bv slof) vriendelijk manier nar beneden. Meer vanuit de nek ook dan bv een slof die op het bit inwerkt. Elastiek werkt in op de nek en dan op het bit. Voordeel is dat de druk er af valt op het moment dat het paard op de juiste hoogte loopt. Probleem is dat veel mensen de eind hoogte waar ze op willen zitten als de juiste hoogte zien. Terwijl veel paarden gewoon net iets hoger lopen. Ze zijn trainingstechnisch nog niet klaar voor meer zakken vanuit het lichaam en nek buiging. Daardoor ontstaat er constante druk, paarden wennen er aan en dan krijg je tegen hangers.

Bedankt voor je duidelijke uitleg Veulen! *\o/* _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:49

Kom weer binnen vallen.

Net soort van bijgelezen.

Schema, tja, ik werk ook niet echt met schema.
Wat ook weer niet waar is, want vind dat hij ook af en toe vrij moet.
Zo heb ik van de week zondag prive les gehad, liep fijn, maar hij vond het heel moeilijk hij is flink achter zijn broek aangezeten
in de zin van aan het werk gezet, met dingen die hij moeilijk vind.
maandag groepsles, het was bere koud en hij uitermate blij, ben er nog niet achter of hij zo liep te smakken op het bit vanwege dat
of vanwege moeilijke dingen dag ervoor. Hij was niet zo fijn ligt op de hand als anders en wou zich er naar boven uitdrukken,
daarbij rug iets wegdrukkend en iets te veel onderhals. Niet dat hij rottig liep, maar dit was anders dan anders.
Dinsdag, mocht hij met zijn vriendinnetje door de paddock hupsen, heeft ie ook gedaan, 2 uiterst blije snuivende, fluitende en bokkende paarden.
Woensdag gereden, liep wel fijn.
Donderdag, weer dat neus naar voren eruit drukken wat ik niet kende van hem op deze manier, maar wel ook momenten dat hij super liep.
Maar voor mij met te veel druk van voren.
Vandaag had ie vrij, omdat hij morgen wedstrijd heeft, dat klinkt stom, maar hij gaat vandaag er toch niets meer bijleren en
zo is hij doorgaans het meest gemotiveerd. (oke en eerlijk gezegd had ik de nacht met mijn hoofd in een emmer doorgebracht op het toilet
en was wel gaan werken, vond dat ook reden voor rustdag van hem :+ )

Snap alleen niet waar dat gesmak op het bit nu ineens vandaan komt en het naar voren neus eruit duwen en met gestrektere hals naar boven
lopen als anders en dan rug ook iets wegdrukken. Andere momenten loopt hij dan weer heel fijn.
Kan er momenteel weer niets anders aan plakken dan dat het weer een overgang is in zijn manier van lopen waar hij soms nog moeite heeft
met zijn eigen lijf. (en mij als ballast erop, die dan net zit te prutsen).

Morgen dus proefjes, gaat hilarisch worden, weet niet waarom ik me had ingeschreven.
Rijdt nog altijd met slof (dit wel goede reden om hem eraf te laten, mooie stok achter de deur), en zweep (en zonder stopt hij vrij snel met lopen,
hij heeft radar zweep detectie, gooi hem weg en hij weet het).
Kortom hij is nog steeds niet goed genoeg voor het been op sommige momenten (dat klinkt ook heel dom, maar het ene moment reageerd hij
subliem en het andere sta je op een deur te kloppen en aan te bellen bij iemand die niet thuis is, bij je 1e hulp weet je niet welke het is).
Halthouden zit momenteel niet in het assortiment en dat moet in die proeven toch 3x, helaas.
Hij kruipt naar achteren, mijn fout, in 1e instantie haalde ik dan druk van voorkant af, waarop hij zei: Bedankt!
Dus nu hou ik druk, blijf diep zitten, gaat al beter, maar hij probeert het nog wel.
Achterwaarst van de week maar 1 x gedaan (vanwege bovenstaande probleem) deed ik braaf, qua beenwerk, stak alleen zijn hoofd in de lucht :+
Hij galoppeerde redelijk recht (maar nog wel scheef) na hard daaraan werken zondag is hij alleen nog schever geworden. :')
Overgang draf - stap doe ik normaliter momenteel ca hele volte over, door hem terug te rijden en dan actief te houden en actief te laten doorstappen.
Moet daar morgen jerry can water bij de wijn doen.
Volte 10 meter in galop, zit er nu niet in, dan ben ik alle impuls kwijt.
Volte 10 meter in draf, ene proef gaat wel lukken is op AC lijn, andere is op BE lijn die is lastiger, dat wordt te groot OF impulsverlies,
ik ga kiezen voor te groot in beide volte 10 meter gevallen.

Kortom, dit wordt gevalletje 2 x 6 minuten bluf!
Waarom ik dan wel mee doe? Hij heeft altijd hele tijd nodig om weer in wedstrijd ritme te komen (en ik blijkbaar ook),
dus gaan we maar beginnen om van de zomer beetje leuk te kunnen starten.
Bijkomstigheid, dit is thuiswedstrijd, proest, daar rijden we altijd nog slechter.

Doel hem 2 x 6 minuten rond sturen zonder zweep zonder impuls verlies, daarbij mogen er oefeningen worden opgeofferd voor het behouden
van activiteit.
Stiekum hoop ik hem ook in zijn nu beter en draf met meer afdruk een deel van de proef rond te kunnen sturen.

Wordt morgen vervolgd.
(gaat zo eens graven waar al haar wedstrijd spullen gebleven zijn, hmmmmmm, geen idee eigelijk)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:55

miek2012 schreef:
Ik heb een vraagje (geen foto helaas). Het manege paard dat ik vaak rijd heeft behoorlijk last van teugelkreupelheid, rennerig en valse knik. De teugelkreupelheid is wel typisch want ze heeft daar veel meer last van als ik de teugels lang laat en geen contact zoek. Ik dacht dat het kwam door een te harde hand. Ik moet dus vanwege de teugelkreupelheid toch contact houden, maar voorkomen dat ze in de knik stort. Ik rijd veel overgangen, vooral ook naar halt, omdat ze graag vooruit wil , maar terugkomen is erg moeilijk. Ze komt pas los als we een stukje hebben kunnen galoperen, en dan wordt ze vaak tijdens het galoperen nageeflijk en dan zijn al die "fouten" ook afgelopen. Mijn vraag is het nu beter om het lang/laag te rijden in combinatie met "teugelkreupelheid/rennen" en op die manier weer aan het been te krijgen of toch contact houden om te zorgen dat de tact goed blijft en met ophoudingen zorgen dat ze haar hoofd hoger houdt (juist geen krul, maar meer recht vooruit)?
Het is overigens ooit een goed beleerd paard geweest, alle zijwaartse gangen doet ze zoals zij ze kan, appuyeren voelt als ze los is echt geweldig. Het is dus absoluut geen gehoorzaamheidskwestie, maar er is gewoon te hard aan haar getrokken.

In mijn ogen heeft teugelkreupelheid ook altijd een oorzaak in het paard, waarbij het paard ongemak ondervind aan zijn lijf/door zijn lijf.
Soms komt dat door het verkeerd gereden zijn/worden en heet het teugelkreupel, maar paard heeft wel degelijk ergens last van.

Jouw verhaal over contact houden zou betekenen dat ze al dusdanig verknald is dat ze aan losse teugel niet eens meer in staat is correct te gaan.
Raar verhaal erachter, ken wel paarden met dusdanig hoefkatrol aandoeningen dat die alleen zuiver liepen als ze goed gereden werden
(dus meer op de achterhand gezet werken, maar dat zal hier niet het geval zijn denk ik) en als ze van voren te los werden gelaten en achter niet zakten dan dus door de baan strompelden.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:51

Ik kom net terug van de manegeles. Zat op de lange merrie waar ik vorige week over postte. Ben bezig geweest met kleine schakelingetjes om de achterhand er beter onder te krijgen. Ging erg goed! Ook teugels korter zoals jullie zeiden, en ook dat hielp. Erg fijn gereden en ook in galop een ontspannen paard! De linker galop dan, want op rechts werd ze zo heet dat ze echt ging racen. Ik achterover zitten, en tot mijn grote verbazing: LOSSE onderbenen. Wel er aan, maar bedoel ontspannen! Dat is weer wat nieuws voor mij, alleen spande ik heel erg mijn handen aan waardoor ze dus nog harder ging :+ Groot paard, schuin door de bocht, en rennen... Moest mijn binnenteugel "loslaten" en haar dus echt op buiten terug rijden, en vervolgens nog even een rondje rustig gegalopeerd, en toen maar gestopt. Eventjes gedraafd, en toen uitgestapt. Ze word dus best heet van die overgangetjes..! Wss omdat ze het moeilijk vind.. Maar ben wel BLIJ, want verder heerlijk gereden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:55

LoveUggs schreef:
Ik kom net terug van de manegeles. Zat op de lange merrie waar ik vorige week over postte. Ben bezig geweest met kleine schakelingetjes om de achterhand er beter onder te krijgen. Ging erg goed! Ook teugels korter zoals jullie zeiden, en ook dat hielp. Erg fijn gereden en ook in galop een ontspannen paard! De linker galop dan, want op rechts werd ze zo heet dat ze echt ging racen. Ik achterover zitten, en tot mijn grote verbazing: LOSSE onderbenen. Wel er aan, maar bedoel ontspannen! Dat is weer wat nieuws voor mij, alleen spande ik heel erg mijn handen aan waardoor ze dus nog harder ging :+ Groot paard, schuin door de bocht, en rennen... Moest mijn binnenteugel "loslaten" en haar dus echt op buiten terug rijden, en vervolgens nog even een rondje rustig gegalopeerd, en toen maar gestopt. Eventjes gedraafd, en toen uitgestapt. Ze word dus best heet van die overgangetjes..! Wss omdat ze het moeilijk vind.. Maar ben wel BLIJ, want verder heerlijk gereden!

Fijn he!? Dat je het verschil kunt voelen, dan maakt je al een rijk mens en een wijzer mens.
Want zo voel je meteen de reactie van het paard op jouw reacties.
Mooiste stukje vind ik dat over dat je met het "loslaten" van de binnenteugel haar terug kon rijden, juist door te blijven trekken,
gaan veel paarden juist harder.

En heet worden van die overgangen is niet zo gek, is de manier waarop ik mijn tikje flegmatieke gozertje ook aan de praat probeer te krijgen.
Overgangen hebben meerdere voordelen, dat is er dus 1, een andere is dat ze dan achter aan moeten sluiten en wat meer bij elkaar gereden worden.
Vaak gaan ze ook iets actiever worden met het achterbeen.
Dus eigenlijk goed voor van alles en nog wat. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:22

Overgangen rijden en galop is impuls opwekkend. Dus bij wat hetere paarden kan dit wat extremere reactie oproepen als dat je wenselijk vindt (schrijft "ze" vanuit eigen ervaring). Mijn flegmatieke paard krijg ik net als Sjolvir schrijft zo aan de gang, terwijl mijn hittepetitje het vaak beter doet door juist de rust erin te houden want daar zit sjas genoeg op (eerder te veel).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:43

Het is idd fijn om te voelen! Haha vroeger (lees 2 jaar geleden) was ik totaal in paniek geraakt met een paard dat er zo hard vandoor ging. Onwijs klemmen en trekken. Daarna kwam een stukje, ontspannen handen, maar klemmende benen om te blijven zitten, en nu trekkende handen, en ontspannen benen. Zou niet weten hoe ik haar achterhand anders mee kan krijgen, dan op deze manier.. Door te schakelen, word ze actief en heet, maar ondanks dat word ze heel zwaar in mijn hand. Dus toen weer wat teruggenomen, en meteen weer weg. Dan ging t ff goed en daar ging ze weer.. Het is wel echt een paard dat je uittest, en "gebruik" maakt van elke fout die je maakt. Maar ondanks haar steeken ben ik gek op haar! <3 Ze kan heel fijn lopen, maar ze vind het heeeeeeel moeilijk..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:00

Wordt ze zwaar in je hand omdat ze meer op de voorhand gaat omdat ze het hoge tempo dan niet kan verwerken in haar lijf?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:02

Zoals je merkt leer je juist veel van een paard dat je wijst op je fouten.
Ook al is het wel eens frustrerend dat je elkaar niet altijd begrijpt.

Actief maken, hoeft niet te betekenen dat ze zwaarder wordt op de hand.
Juist dan ook luchtig blijven zoals je in galop ook merkte, dan kan paard zich ontspannen en zal minder rennerig worden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:22

Ik probeer haar juist echt van achter naar voor te rijden. Eerst achter ACTIEF maken, niet rennerig maar actief, en dan voor opvangen. Ging in eerste instantie SUPER tot ze laat ik zeggen enthausiast werd. Ik denk dat ik daar ergens de controle verloor. Merkte toen al dat ik strakker werd in mijn hand, en die probeerde ik meer los te laten, maar steeds als ik haar wat ruimte gaf, ging ze weer aan de ren.. En nog altijd weglopen over de buiten schouder. Probeer dus goed binnenbeen eraan te houden, samen met buiten teugel. Probeer elke hoek als een wending te rijden en goed haar achterhand om te zetten. Ik denk dat het wel goed komt, rij tenslotte pas 3mnd op deze stal, en op deze stal word compleet anders les gegeven. Denk dat ik het vooral ff door moet krijgen. :p

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:30

Als je denkt dat ze rennerig wordt of strak, dan kan je proberen meer oefeningen te rijden, dus het haar op een andere manier aan het werk te zetten.
Bv volte inzetten, slangevolte, volte openen, sluiten?
Of schouder voor, of sb zetten, dus bezig houden.
Uiteraard oefeningen kiezen die je zelf ook goed kent.

Bij slangenvolte kan je dan bv netjes van links naar rechts stellen, terwijl je netjes recht moet stellen tussendoor.
Gaat bv het naar rechts stellen niet zo heel fijn, dan maak je ipv de volgende boog de andere kant op
een volte of volte 10 meter (afh. van hoe je uit komt met je slangenvolte en met hoeveel bogen je hem reed).
Uiteraard netjes begrenzen met je buiten teugel en paard laten buigen om je binnenbeen.

Sommige paarden kan je ook mee wijken en dan komen ze iets terug, aan de andere kant zijn er ook veel die daar juist strakker en drukker van worden.
Slangenvoltes gecombineerd met echte voltes vind ik altijd wel heel fijn rijden, omdat je wel heel vloeiend kan blijven rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:46

Bedankt voor je tips! =D probeer idd veel volte's te rijden. Afhankelijk van hoe druk de les is, ook wel eens een slangevolte trussendoor. Vandaag hadden we een hele volle les, dus veel om elkaar heen rijden enz. Rijd wel veel kleine voltes met haar. Om te voelen hoe ze haar achterhand gebruikt. Wanneer gebruikt ze hem juist, en wanneer smokkelt ze weer? Maar ook om haar echt goed om dat binnenbeen heen te krijgen. Net even wat meer stelling naar binnen, buiten teugel er goed aan, en binnenbeen er goed aan. Dan komt ze op de goede manier om mijn been, en gebruikt ze haar achterhand goed. Dan heb ik haar ook weer lekker bij me. Ontspannen, aan de teugel, maar zodra ik haar van die kleinere volte af haal, en weer rechtuit wil rijden, ben ik haar ook bijna meteen weer kwijt.. Wat ik wel probeer is om haar altijd goed om te stellen..

Dan merk je weer he.. Zelfs na 12 jaar, is paardrijden nogsteeds moeilijk :+ en na 22 jaar en 33 ook.. Haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:00

Graag rijd ik slangenvolte met vier bogen en binnen voltes. Mijn paardje wordt juist rustiger van wijken op de halve volte. Dat is niet zo heel gemakkelijk en in een hoog tempo gaat dat niet en dat is juist de bedoeling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:11

LoveUggs schreef:
Het is idd fijn om te voelen! Haha vroeger (lees 2 jaar geleden) was ik totaal in paniek geraakt met een paard dat er zo hard vandoor ging. Onwijs klemmen en trekken. Daarna kwam een stukje, ontspannen handen, maar klemmende benen om te blijven zitten, en nu trekkende handen, en ontspannen benen. Zou niet weten hoe ik haar achterhand anders mee kan krijgen, dan op deze manier.. Door te schakelen, word ze actief en heet, maar ondanks dat word ze heel zwaar in mijn hand. Dus toen weer wat teruggenomen, en meteen weer weg. Dan ging t ff goed en daar ging ze weer.. Het is wel echt een paard dat je uittest, en "gebruik" maakt van elke fout die je maakt. Maar ondanks haar steeken ben ik gek op haar! <3 Ze kan heel fijn lopen, maar ze vind het heeeeeeel moeilijk..

En manegepaarden kun je natuurlijk nooit zo "afstellen dat ze reageren op je zit en een halve ophouding". (Mijn manier op mijn paard terug op achter te krijgen). Door veel figuren te rijden en iedere keer het binnen achterbeen goed onder te plaatsen bereik je al heel wat en door te "schakelen op de volte" haal je de kracht er een beetje uit waardoor je wat minder hard hoeft te "remmen". Werken zit en met duidelijke maar korte ophoudingen om het paard terug te rijden. Dus naar voren is been en hand (wel op de plaats houden) maar openen. Terug is zit sluiten (terug en lang) en korte ophouding (hand sluiten), die strenger mag zijn/worden als het paard niet luistert maar altijd kort blijft. Het moet geen trekpartij worden want het paard kan altijd veeeeel harder trekken dan jij :D )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:16

Haha dat is een ding dat zeker is! Ik heb alleen de eigenschap van het trekken nooit gehad.. En dat vind ik dus heel vervelend... Maargoed, als ik het hiervoor kon, kan ik het nu ook natuurlijk. Bedankt voor je tips! =D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:30

miek2012 schreef:

Sjolvir schreef:
In mijn ogen heeft teugelkreupelheid ook altijd een oorzaak in het paard, waarbij het paard ongemak ondervind aan zijn lijf/door zijn lijf.
Soms komt dat door het verkeerd gereden zijn/worden en heet het teugelkreupel, maar paard heeft wel degelijk ergens last van.

Jouw verhaal over contact houden zou betekenen dat ze al dusdanig verknald is dat ze aan losse teugel niet eens meer in staat is correct te gaan.
Raar verhaal erachter, ken wel paarden met dusdanig hoefkatrol aandoeningen dat die alleen zuiver liepen als ze goed gereden werden
(dus meer op de achterhand gezet werken, maar dat zal hier niet het geval zijn denk ik) en als ze van voren te los werden gelaten en achter niet zakten dan dus door de baan strompelden.

Ik ben het wel eens met Sjolvir. Teugelkreupel wordt m.i. ook altijd een beetje gebruikt door maneges om paarden in de les te houden die kreupel zijn.
In het geval van Miek2012 gaat het paard beter lopen als het warm gedraaid is waaruit ik de conclusie trek dat het paard artrose heeft. Wat ik uit het verhaal opmaak is dat het paard al wat ouder is, hoog heeft gelopen (kan appuyeren), waarna het paard (waarschijnlijk niet verkoopbaar omdat het artrose heeft) uiteindelijk beland is in de manege. Zo gaat dat vaak.

Leuk Sjolvir. Wedstrijdje morgen. Geniet er maar van en succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:31

LoveUggs schreef:
Haha dat is een ding dat zeker is! Ik heb alleen de eigenschap van het trekken nooit gehad.. En dat vind ik dus heel vervelend... Maargoed, als ik het hiervoor kon, kan ik het nu ook natuurlijk. Bedankt voor je tips! =D

Ben even benieuwd, Welke manege rij jij?

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:08

LoveUggs en Babootje bedankt voor de reacties. Ach arm paard toch, ik vond het al verwonderlijk hoe een goed opgeleid en braaf maar pittig paard zo op de manege beland. Het is wel zo dat het paard niet vaak hoeft te lopen, dus dat zal dan zijn vanwege de fysieke gesteldheid en niet omdat ze te goed is voor de minder ervaren ruiter. Het streelde wel hoor als ze zeggen alleen de betere ruiter mag erop, al wist ik niet dat het was om het paard te sparen. -O-
In het vervolg ga ik haar nog voorzichtiger rijden, met artrose volledig stilstaan is tenslotte ook niet goed.
LoveUggs, in plaats van slangenvoltes kan je op de tweede of derde hoefslag ook slalommen om denkbeeldige pilonnen,dan vraag je wel steeds wisselend stelling/buiging maar neem je niet zo veel ruimte in beslag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:56

miek2012 schreef:
LoveUggs en Babootje bedankt voor de reacties. Ach arm paard toch, ik vond het al verwonderlijk hoe een goed opgeleid en braaf maar pittig paard zo op de manege beland. Het is wel zo dat het paard niet vaak hoeft te lopen, dus dat zal dan zijn vanwege de fysieke gesteldheid en niet omdat ze te goed is voor de minder ervaren ruiter. Het streelde wel hoor als ze zeggen alleen de betere ruiter mag erop, al wist ik niet dat het was om het paard te sparen. -O-
In het vervolg ga ik haar nog voorzichtiger rijden, met artrose volledig stilstaan is tenslotte ook niet goed.
LoveUggs, in plaats van slangenvoltes kan je op de tweede of derde hoefslag ook slalommen om denkbeeldige pilonnen,dan vraag je wel steeds wisselend stelling/buiging maar neem je niet zo veel ruimte in beslag.

Nee, volledig stilstaan met artrose is zeker niet goed en een betere ruiter erop, is het paard ook zeker bij gebaat. Zolang het paard goed loopt na opgewarmd te zijn en niet te zwaar wordt belast, kan het best nog even mee. Als het niet verbetert, tja dan zou ik er niet meer op gaan zitten.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:09

Wat laat maar Bertie fijn dat nu alles beter gaat!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:01

Bult is weg! *\o/* Flink geduwd en gepoetst maar meneer reageert er helemaal niet op.
Had niet verwacht dat het zo snel weg zou zijn maar ben heel blij. In overleg ga ik er morgen
weer een zadeltje op leggen. Rustig kijken hoe hij reageert en als alles goed is eventjes rustig rijden.

DA komt volgende week toch langs (boerderij met koetjes }:0 ) dan vraag ik meteen even of hij even wil kijken, gewoon voor de zekerheid en mijn eigen gevoel!

IK BEN BLIJ!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:14

Fijn christie. Hopelijk kun je volgende week weer fijn genieten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:02

@Babootje & Miek, Gaspard loopt al 10 jaar met artrose := en het wisseld enorm of hij goed loopt, maar kunnen nog prima rijden.

@Kristie, heel fijn! Goed dat je de DA toch ff laat kijken als hij er toch is!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:45

Kristie, gelukkig!

LoveUggs, soms kan je met zuinig zijn met een paard en rekening houdend met zijn beperkingen nog best heel veel jaren samen plezier van elkaar hebben.