Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:17

Over gevoel an sich valt weinig zinnigs te zeggen - dat moet je namelijk voelen (tja, inkopper maar kon het niet laten). Techniek en gevoel gaan altijd samen, en over techniek, methodiek en de achterliggende theorie kun je tenminste nog een enigszins (alhoewel ...) heldere discussie voeren, maar over gevoel ... Ik zou zeggen, trap eens af Terpentijn ...

Overigens rijd jij dus als ik het goed begrijp (of krijg jij les) volgens het stop & go-principe (geen halve ophoudingen)? Das toch ook techniek?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:34

Wat is in Godesnaam een stop & go principe. Dat komt mij voor uit iets van de Western rijderij?
Nee, geen halve ophoudingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:36

Paardrijden is in mijn ogen idd een hele technische sport, waarbij veel techniek van zowel ruiter als paard gevraagd worden. Ja gevoel is superbelangrijk, en is deels aanleg, maar ook iets dat je aan moet leren en je alleen kan leren als je ook technisch de zaken goed voor elkaar hebt. Maar zoals Askja hierboven al zegt, over gevoel kun je moeilijk discusieren op internet, hooguit direct met je instuctie die precies ziet wat er gebeurt op het moment dat het gebeurt. Techniek daarintegen kun je wel over discusieren.

En verder vergeleek ik echt wel appels met appels, zelfs van hetzelfde merk hoor. In een proef worden geen hulpen gevraagd en een halve ophouding, is net zoals been geven een hulp. Dat het geen hulp is die jij gebruikt doet verder niet ter zake. Een hulp is nooit een doel op zich, maar een manier om het doel, te bereiken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:41

Ja @oji:heb je gelijk in: in zo verre:", zo kun je het ook zien, en zo kun je het ook benaderen.

Is mij verder goed. In mijn "beleving" is paardrijden als het niet om winnen/wedstrijden/sport gaat helemaal geen technische sport, maar dat is dan weer mijn eigen beleving.
Het doet inderdaad niet ter zake of ik het zus doe of een ander zo.

Tot later.
Ik lees weer voor nu braafjes mee.
ik kom er ongetwijfeld nog op terug, misschien w3l (o jee!) met filmpkes vanm mijzelf).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-12-12 20:48, in het totaal 3 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:43

[quote="Askja]

Nog even kort mijn vraag van even terug: been aangesloten houden gedurende de (hele of halve) ophouding, of eraf halen zodra het paard ondertreedt, wat zeggen jullie?[/quote]

Bij de hele ophouding: been eraan (licht aansluitend, omvattend), aan de massa, tot en met het moment dat 't paard goed halthoudt, dan los en ontspannen af laten hangen.
Bij de halve ophouding: been eraan gedurende de halve ophouding; effect v.d. halve oph. moet duidelijk zijn, anders herhalen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 28-12-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:06

Citaat:
Een "halve ophouding maken"wordt toch ook in geen ene proef gevraagd?

Wanneer men dit schrijft dan heeft men nog nooit begrepen hoe men een lichte aanleuning verkrijgt en dat is jammer, halthouden noemt men een hele ophouding dan komt het paard tot halthouden van uit elke gang.
En het inleven in de mens die zich ruiter noemt, nee inleven in het paard hoe die denkt en hoe mij als ruiter begrijpen kan. Het is jammer dat men steeds weer schrijft er zijn meerdere wegen naar Rome, vreemd dat men altijd de omwegen gaat.
De basis is inwezen in elke rijstijl het zelfde, het bevreemde is dat men in ons polderland daar altijd anders over denkt.
De biomechanica van paard en ruiter komen te samen in de hulpengeving die is niet veranderd, alleen de dosering van de hulpen is bij ieder paard anders.
Daarom erkend men een talent daaraan dat hij of zij direct aanvoelt wanneer hij of zij op een ander paard zit zich daarop direct kan aanpassen.
Maar de basis waar wij hier op Bokt over schrijven is in alle gevallen gelijk. En elke combinatie is anders, en daardoor is het vaak zo dat de ene het zo aanvoelt en de ander het zo, maar de uitvoering van de oefeningen daar zijn gewoon de hulpen voor nodig en de belangrijkste is juist die van de handen.
Daarmee wil ik zeggen dat wanneer deze verkeerd functioneren de hulpen verzanden. Hoe fijner de hand hoe fijner de hulpen gegeven kunnen worden, en juist in de mond of aan de mond van het paard kan men voelen wat ik verkeerd doe.
En wanneer men weet waarom een binnenbeen van de ruiter de stelling geeft omdat daar de zenuw uiteinde zijn die naar de tong gaan waardoor het paard het bit loslaat, en doordat ik het gewicht naar binnenbreng (binnenbeugel meer belasten) het paard eigenlijk naar binnen wil waardoor het paard aan het binnenbeen komt, en wanneer ik dan niet mijn buitenbeen naar achteren leg het paard met zijn achterhand naar buiten zou zwaaien dan zijn de hulpen eigenlijk eenvoudig te begrijpen.
Men traint gewoon de reflexen van het paard en benut die, daarbij moet de ruiter juist zijn reflexen onder controle houden, dat is het moeilijkste bij het rijden.
In wezen hebben wij maar weinig verschillen tussen de hulpen maar de dosering is verschillend, een voorbeeld aangalopperen en Schouderbinnenwaarts de ligging van de benen, de gewichtsverdeling van de ruiter is hetzelfde in beide gevallen. Het is maar een klein verschil een nuance die veroorzaakt dat ik een ander resultaat krijg. Men kan dat zien wanneer ruiters die hun lichaam nog niet geheel onder controle hebben op een GP paard gaan rijden.
Maar het belangrijkste is dat men begrijpt dat sommige dingen doen op een paard wat een resultaat oplevert, en denken dat het dat is wat zij denken wat het moet zijn omdat ze dat zo voelen, en dat is niet altijd zo. Dus gevoel en techniek horen te samen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:07

murphy102 schreef:
[

U bedoeld dus met afhangen Haarfeeling?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:12

@ terpentijn: Voor mij zit het technische niet in het winnen en rijden van wedstrijden hoor. Het technische zit voor mij in de fijnafstemming met een dier dat vele malen sterker is dan dat ik zelf ben. Controle over tempo, controle over hoofdhalshouding, controle over beenzetting en dat allemaal met zo minimaal mogelijke hulpen. Ondanks dat je moeilijke dingen van je paard vraagt, toch de ontspanning zien te houden en de berijdbaarheid. Ik rij niet alleen dressuur, ik spring en cross ook. Je kan natuurlijk als een dolle door een parcours of cross heen scheuren, maar voor mij zit de uitdaging in passend, en een vast ritme bij een hindernis te komen. Lijnen groot en klein te kunnen rijden. Hoe beter je je paard dressuurmatig voor elkaar hebt, hoe beter je ook door een parcours komt. Parcoursen en crossen worden steeds minder puur op hoogte, maar steeds meer technisch gebouwd. Daarnaast zit techniek ook in hoe houd ik mijn paard heel, hoe bouw ik naast conditie, de juiste spieren op, hoe maak ik pezen sterk zodat mijn paard niet bij een misstap de boel verrekt. Techniek zit ook in je eigen zit. Ik kan heel erg lekker zitten met opgetrokken hakken, naar beneden kijkend, schouders naar voren en bolle rug, lekker hangend in mijn gestel. Maar dat is technisch niet goed, dus ook daar werk ik aan. Niet omdat het wedstrijdplaatje daarom vraagt, maar omdat die zit voor mij wel comfi is, maar wel belemmerend voor de beweging van het paard. Dus ja, als je meer wilt zijn als alleen een recratieve bosruiter (waar overigens helemaal niets mee mis is) dan komt techniek om de hoek kijken, op alle fronten. Daar probeer ik allemaal zoveel mogelijk kennis over te vergaren want ik vind het belangrijk om te weten waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen, zodat ik ook kan begrijpen wat het effect is en kan voelen wat de verbetering is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:16

terpentijn schreef:
Ja @oji:heb je gelijk in: in zo verre:", zo kun je het ook zien, en zo kun je het ook benaderen.

Is mij verder goed. In mijn "beleving" is paardrijden als het niet om winnen/wedstrijden/sport gaat helemaal geen technische sport, maar dat is dan weer mijn eigen beleving.
Het doet inderdaad niet ter zake of ik het zus doe of een ander zo.

Tot later.
Ik lees weer voor nu braafjes mee.
ik kom er ongetwijfeld nog op terug, misschien w3l (o jee!) met filmpkes vanm mijzelf).

Ach weet je Terpetijn, we maken allemaal onze eigen keuzes. Zo heb ik naar aanleiding van een BOKT topic waar over klassieke dressuur werd gesproken jaren geleden, mijn licht opgestoken bij bepaalde posters van dat topic en ben zo terecht gekomen bij de klassieke dressuur. In het begin was de omscholing niet gemakkelijk maar nu is rijden zo leuk en fijn geworden. Je hebt groot gelijk als jij een andere keuze maakt. Het gaat immers in het leven om keuzes maken. Je kunt in ieder geval niet zeggen zoals ik voor mijn 50ste dat je niet hebt geweten dat anders rijden mogelijk is. Helaas kwam ik erg laat achter het feit dat paardrijden ook anders en fijner kan. Jij bent nog jong en maakt jouw keuzes. En dat is goed. Wellicht dat je over paar jaar anders kiest, wie weet.
In ieder geval is het fijne van dit soort topics dat het mensen aan het denken zet waardoor er in ieder geval een keuze te maken valt. En dan ben ik met mijn deelname aan dit topic geslaagd in mijn missie :+ . Want daar gaat het me om!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:18

Professor schreef:
murphy102 schreef:
[

U bedoeld dus met afhangen Haarfeeling?

Ik weet niet wat u bedoeld met "Haarfeeling", maar wat ik bedoel is dat het been nooit "ver weg" is, maar altijd passief "in de buurt", indien er geen hulp wordt gegeven.
Dus been niet afsteken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:23

Ik heb het hele topic doorgelezen, in het begin kwamen interessante en leerzame discussies voorbij, de laatste pagina's verzandt het in terminologische discussies helaas. Erg jammer dat horseyfries zich heeft teruggetrokken, maar ik kan het me indenken. Ik vond haar posts, en die van Vur, erg leerzaam. Ook de door Vur en anderen geplaatste links.
Hermelientje, je slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop in het halve ophoudingen-verhaal: ruiters/amazones zouden zich eens wat meer moeten verdiepen in hoe paarden leren. (Ik kan iedereen het boek daarover van Andrew McLean, Truth about horses, aanraden!) Dan wordt ook duidelijk waarom de discussie die hierover volgde en of dat (uiteindelijk) met enkel been/zit en/of hand moet zijn, niet zo interessant is, als je maar zorgt dat het singaal voor je paard duidelijk is.
Maar wat ik eigenlijk nog wilde delen: het ging even geleden over lichtrijden, verlichte zit en doorzitten. Dit onderzoek daarover vinden jullie wellicht ook interessant: http://www.wageningenur.nl/nl/show/Paar ... ruiter.htm. Stond tijdje geleden ook op de voorpagina hier, geloof ik.
Verder ging het even daarvoor over sporen en rechtrichten. Dit plaatje laat mooi zien dat je wel de hals en het hoofd recht voor de schouders kan hebben, maar dat dat niets zegt over het sporen, zoals horseyfries al zei. Volgens mij vroegen sommigen toen om een plaatje, maar was dat nog niet gevonden. Misschien helpt dit. Dat is het verhaal van smalle schouders tov de achterhand, dus als je misschien denkt recht (bijv. langs de bakrand) te rijden, zoals op het linker plaatje, is dat niet altijd het geval. (Op de volte kan natuurlijk iets vergelijkbaars gebeuren.)
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/s ... scheef.jpg

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:34

In Verlichtezit lichtrijden, of met een dressuurzit dat komt in dat artikeltje niet naar voren dat is jammer, aangezien daar ook metingen over zijn gedaan en die waren ten nadelen van de paarden.
Het mooie voorbeeld van Kandankovitsch (hoop dat ik de naam goed schrijf) ga op een weegschaal staan ka in de knieën en druk je weer omhoog wat doet de wijzer van de weegschaal? Dus die beugeldruk waar blijft die?
Denk dat wanneer men goed kan doorzitten deze problemen niet ontstaan. En waarom omdat dat uit ervaring komt.
Zet een kleinkind op de schouders en ga een eind wandelen, een stil zittend kind is langer te dragen als een bewegend kind.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:38

@ pien dumaitre: " jij bent nog jong" dat is wel enizins grappig:ik ben uit 1959 dus nu 53 jaar, niet echt wat men heden ten dage als "jong" zou willen benoemen, hahaha. Jaren dressuur achter me inmiddels. Heden ten dage werk ik dagelijks nog met jonge Arabo Friezen. Longeer ik dagelijks, jonge meiden rijden ze verder in. Ik heb zelf mijn eigen paard Bonte Jaopie (avatar foto) en voor volgend jaar en hopelijk de daaropvolgende jaren nog een leuke nog niet beleerde merrie er bij.
Ja een jonge geest, blijkbaar. Twee Shetlanders en al meer dan 20 jaar Dobermanns,op dit moment slechts 2 stuks.
Ik ben desondanks nog bepaald niet bejaard. Mijn paarden ook niet.

.

terpentijn

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:04

Professor of hoe je ook heten mag: ga terug naar "Elba" als je geen klare taal te verkondigen hebt.

Het is ergerlijk als iemand de hele tijd mensen in diens denk/praat straatje probeert te krijgen. Wat voegt dat toe? We weten het nu wel, als "professor" schiet je in elk geval educatief schromelijkl te kort )of gebruik ik nu te dure woorden?).
Als je kennis te delen hebt, stel je dan niet zo arrogant boven je "leerlingen", maar probeer als een goede TUTOR (moet ik dit vertalen: leraar) je materie voor de "leerlingen" begrijpelijk te maken.
Dus gewoon weer overnieuw, meneer leraar: WAT was het ook al weer dat u wilde overbrengen (nee niet dat u al die Duitse benamingen kent, dat weten we nu wel, sorry dat we dit niet meteen kunnen vertalen, het zou juist aan UW KENNIS moeten zijnm, als leraar, die zaken naar ons terug te kunnen vertalen, zodat we er iets van kunnen leren.
Of was het alleen dat u over wilde brengen hoe geleerd u wel niet bent... wel dat is in het verleden al duidelijk geworden, blijkbaar heeft u als enige leerling NIETS geleerd, redelijk dom. Om in dezelfde patronen te vervallen. Dus.
Kennis is nog geen wijsheid.
En ervaring doet niet noodzakelijkerwijze beter weten.
Dus: professor, fijn nader "kennis" met u gemaakt te hebben.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:14

The_Stig schreef:
Heel mooi alle theorie die hier beschreven staat. Ik vraag mij alleen sterk af of dat allemaal bewust toe te passen is tijdens het rijden en of het uberhaupt wel nodig is om zo veel theorie los te laten op het rijden, heeft het correct paardrijden niet veel meer te maken met ruitergevoel en aanleg?

Paardrijden heeft alles te maken met gevoel en "aanleg"

Aan theorie heb ik weinig als ik aan het rijden ben, dan laat het paard het wel weten wat goed of niet goed is.
Theorie is nuttig om te weten en te kunnen analiseren wat de reden zou kunnen zijn als er iets niet goed zou gaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:21

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:
Wat gebeurt er dan als er een teugelhulp wordt gegeven zoals de halve ophouding?
Spant het paard dan niet?
Het ligt er maar net aan hoeveel "spanning" er gebruikt wordt bij een hulp, of dit nu een teugelhulp of een (boven)beenhulp is.
Gevoel voor het geven van hulpen lijkt mij altijd gewenst.

Niet voor het één of ander (en of men het daar verder mee eens is of niet) maar bv Leunis van Lieren gebruikt(e) ook bovenbeen-hulpen.

Dit is al uitgelegd door Professor. Als je het paard naar het bit toe drijft komt er druk op de kaak, hierdoor geeft het paard na (ontspanning dus of hoe je het ook noemen wilt) en opent de mond. Als ik mijn hand dan open (ik geef ook na) sluit het paard de mond weer. Zo, de halve ophouding in woorden (wat nog uitgebreider terug te lezen is in een post van Professor, een aantal pagina's terug).
Als jullie nou ook eens alles zo uit kunnen leggen valt er misschien nog wat van te begrijpen..

Met de uitleg van "professor" van DRUK op de kaak, houd ik niet zo van.
Ik ga er ook niet vanuit dat mijn paard(en) op druk na moeten geven.

Ik ga ervan uit dat het vertrouwen van het paard in de ruiter het grootst is als het paard zelf de aanleuning genomen heeft.

terpentijn

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:46

Ik vind het allemaal prima: hoe men het ook wil zien, dan kan ik het ook van een andere kant eens bekijken. En, als er iets steekhoudends in zit, zelf dat eens uit gaan proberen.
Ik ben niet zo'n stricte figuur om nu niet open te staan voor andere invalshoeken of aanpakken. Ook door het volgen van dit topic heb ik wel eens dit of dat uitgeprobeerd, soms, met zeer goed gevolg, soms was het niks (althans niet voor mij en mijn paard).
Die zwart-wit doctrines die je als per se regel opgelegd worden of die heilig verklaard worden (door wie dan wel?) hou ik ook niet zo van, dus ga ik gewoon mijn eigen gang.

Alle theorietjes ten spijt.

l

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:47

@Visitor
Ik zat ook al aan dat onderzoek over de zit te denken. Het stond heel uitgebreid in Bit geloof ik met een uitleg van de gebruikte testmethode (de drukmat). Ik herinner me inderdaad dat er ook gesproken werd over de druk in de beugels. Het kwam er dacht ik op neer dat er een moment was van piekbelasting bij lichtrijden en daarna weer minder belasting, maar gemiddeld genomen toch minder druk op de rug dan bij doorzitten. Er werd ook gezegd dat de onderzoekster verwachte dat goede ruiters waarschijnlijk minder belasting zouden veroorzaken bij het doorzitten, dat ging ze nog verder onderzoeken.

Ik had dat boek van McLean altijd al willen lezen (ben wel bekend met andere publicaties van hem) dus dankjewel dat je me eraan hebt herinnerd, boek is nu besteld. The nature of horses van Budiansky vind ik ook echt een aanrader. Dat gaat niet zozeer over africhten en rijden maar gewoon over het paard zelf vanuit evolutionair biologisch standpunt bezien.

@Terpentijn
Wedstrijddressuur volgens de FEI zou dus volgens de voorschriften wel degelijk moeten worden gereden met halve ophoudingen.
FEI schreef:
Every movement or transition should be invisibly prepared by barely perceptible half halts

En dan volgt er nog een uitleg/definitie van de half halts, maar die bespaar ik je want die hebben we hier nu wel genoeg gehad. :+
N.B. Ik geef geen waardeoordeel over deze voorschriften ik zeg alleen maar dat het op dit moment zo is.

Maar aangezien het "onzichtbaar" moet worden voorbereid en het een combinatie van zit/hand/been is hoeven we er denk ik niet heel erg wakker van te liggen hoe ze precies gegeven moeten worden, de invulling is zoals Visitor ook zegt een afspraak tussen ruiter en paard.

Stemhulpen mogen trouwens niet worden toegepast in de wedstrijdring. Diep in- of uitademen is dacht ik niet verboden. :+

Het zou natuurlijk best kunnen dat over 50 jaar stemhulpen wel mogen. De tijden veranderen. Het is toch wat vreemd anno 2012 dat je een paard wel mag porren met een spoor maar dat je geen stemhulp mag gebruiken. In de lagere klassen waar veel ringen zijn kan ik me nog voorstellen dat het wat lastig is voor de ruiters naast jouw ring als jij van alles gaat zitten roepen naar je paard, maar in de Grand Prix ben je maar alleen in de ring, dus wat maakt het uit als je een stemhulp geeft.

Ik vraag me net als jij af of je wel een teugelhulp hoeft te geven ter "aankondiging" van een ander "iets". Ik mag toch hopen dat zeker in de Grand Prix het paard al voldoende aandacht voor de ruiter heeft, doorlopend. En als de aandacht van het paard er niet is ga je toch zeker niet zitten wachten tot er een volgende oefening wordt ingezet, dan vraag je hopelijk gelijk weer de aandacht. Dus om het standaard te doen bij een vast punt daar ben ik persoonlijk ook niet zo'n voorstander van. Je moet iets doen als het nodig is en als het niet nodig is moet je het vooral laten is mijn persoonlijke insteek. Dus als een achterhand uitzwaait dan begrens je dat, als er niks uitzwaait dan doe je niks. Je zegt toch ook niet tegen een kind dat al huiswerk zit te maken dat hij zijn huiswerk moet gaan maken. Wat dat betreft ben ik wel erg van de moderne manier van denken "niets doen tenzij". Ik vind het alleen jammer dat erg veel instructeurs tegenwoordig niet meer kunnen uitleggen wat dat "tenzij" dan precies inhoudt en wat je dan moet doen. En dan krijg je inderdaad een weliswaar helder maar veel te simpel verhaal zoals vur al opmerkte.

@Oji
Ik vind dressuur ook best wel een technische sport. Vergelijk het maar met een instrument leren spelen. Alleen als je nog niet weet wat er te leren is denk je dat het gemakkelijk is omdat het er zo gemakkelijk uitziet bij iemand die de techniek beheerst en die het gevoel heeft ontwikkeld. Hoe langer je er mee bezig bent hoe meer je inziet wat er nog allemaal te leren is en hoe weinig je zelf kunt.
Op je vraag over het (aan)spannen van een bovenbeenspier kan ik niet echt veel zinnigs zeggen, behalve dat ik denk dat het gewoon ook een aangeleerde hulp is. Die hulp kan dan net zo goed "drijvend" als "remmend" worden gebruikt denk ik, het is maar wat je je paard hebt aangeleerd. Dat wat jij beloond hebt zal je paard als gewenst gedrag zien. Maar ik zal eens kijken in de praktijk wat er gebeurt als ik dat doe (moet ik wel ff nalezen welke spier ik nou ook al weer precies moest spannen).

O ja over ademhaling gesproken, zijn er meer mensen die hebben geleerd om in het ritme van hun paard te ademen. Ik werd altijd zo snel moe toen ik nog niet zo lang reed en toen kreeg ik dat als tip en het hielp echt heel goed bij mij.

@pien_2010
Fijn dat je een goede instrukteur hebt gevonden en dat alles nu beter gaat. Maar ik denk toch echt dat je ook te ver door kunt slaan met zendelingenwerk. Ik heb ook les gehad van wat jij een "moderne" instrukteur noemt en daar heb ik helaas heel weinig geleerd. Maar daarom ga ik toch niet iedereen die zichzelf geen "klassiek instrukteur" noemt op een grote hoop vegen. Jij schakelt nu gewoon "slecht" gelijk met "modern" en trekt dan ook nog eens de conclusie dat "klassiek" altijd "goed" is. Er zijn helaas veel meer slechte instrukteurs dan goede. Maar wat die goede instrukteurs vertellen dat ontloopt elkaar uiteindelijk niet zoveel.

Je verhaal dat je halve ophoudingen gebruikte om je paard dat schrok terug te nemen kon ik persoonlijk niet echt volgen. Klassiek is toch juist dat je een halve ophouding pas kunt gebruiken als een paard in de hand gesteld is, tenminste dat zegt Murphy en die legde het goed uit zei je zelf. Een paard kan toch niet tegelijkertijd wegspringen en in de hand zijn gesteld lijkt mij. Ik denk dat je bedoelt dat je paard nu veel beter aan de hulpen staat dan vroeger en dat je alles veel sneller opgelost krijgt. Natuurlijk ben je dan blij met je instrukteur en voel je je veel zekerder. Maar mijn paard gaat (goede woord hè ;) ) gelukkig ook zo veel beter dan vroeger en ik heb gewoon "merkloze" instruktie. :+

@Professor
Al zijn we het niet altijd eens ;) , ik ben blij dat uw verbanning is opgeheven. Ik geloof niet zo in de Boktbetutteling. Alleen als mensen echt "trollen" dan mogen ze van mij ingrijpen en als ik het me goed herinner was u juist slachtoffer van een internettrol. Was het een Kerstpardon?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 29-12-12 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:04

@ Hermelientje, stemhulpen mogen niet, maar gefluister of geprrrrt, hoort geen jury in de wedstrijdring.

En wat een geluk dat er in de basis meestal een voorlezer aanwezig was.
De galop-overgangen gingen op het woord "galop" vloeiender dan op de "gewone" hulpen :D
Al moest ik wel opletten wanneer ik zei, dan of dan in galop aanspringen.

De FEI gaat uit van de "klassieke" regels en de "klassiekers" geven overal een half halts voor.
Als je (lees; men) de halve ophouding of half halts letterlijk neemt; zegt het feitelijk al genoeg.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 29-12-12 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:08

cherie78 schreef:
@ Hermelientje, stemhulpen mogen niet, maar gefluister of geprrrrt, hoort geen jury in de wedstrijdring.

De FEI gaat uit van de "klassieke" regels en de "klassiekers" geven overal een half halts voor.

Als je (lees; men) de halve ophouding of half halts letterlijk neemt; zegt het feitelijk al genoeg.

Ze zijn ook niet erg streng op de stemhulpen denk ik. Mag je je paard volgens de regels eigenlijk wel belonen tijdens een proef? Dat zie je gelukkig wel heel vaak dat ze even dat snelle aaitje geven.

En nu nog even een verrassend nieuwtje. Adelinde reed vanmiddag met de grootste harmonie haar kür. Ik heb haar nog nooit zo prettig zien rijden.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 29-12-12 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:11

Hermelientje schreef:
cherie78 schreef:

Ze zijn ook niet erg streng op de stemhulpen denk ik. Mag je je paard volgens de regels eigenlijk wel belonen tijdens een proef? Dat zie je gelukkig wel heel vaak dat ze even dat snelle aaitje geven.

Of het belonen tijdens de proef ergens beschreven staat, weet ik niet. (of het wel of niet mogen geven)
Nooit opgezocht.
Ik leerde mijn dochter altijd om gewoon even over de schoft/manenkam te kriebelen.
Nooit geen opmerking over gehoord.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:15

Hermelientje schreef:
En nu nog even een verrassend nieuwtje. Adelinde reed vanmiddag met de grootste harmonie haar kür. Ik heb haar nog nooit zo prettig zien rijden.

Hopelijk komt haar "klassieke" achtergond weer op de voorgrond :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 07:56

terpentijn schreef:
Professor of hoe je ook heten mag: ga terug naar "Elba" als je geen klare taal te verkondigen hebt.

Het is ergerlijk als iemand de hele tijd mensen in diens denk/praat straatje probeert te krijgen. Wat voegt dat toe? We weten het nu wel, als "professor" schiet je in elk geval educatief schromelijkl te kort )of gebruik ik nu te dure woorden?).
Als je kennis te delen hebt, stel je dan niet zo arrogant boven je "leerlingen", maar probeer als een goede TUTOR (moet ik dit vertalen: leraar) je materie voor de "leerlingen" begrijpelijk te maken.
Dus gewoon weer overnieuw, meneer leraar: WAT was het ook al weer dat u wilde overbrengen (nee niet dat u al die Duitse benamingen kent, dat weten we nu wel, sorry dat we dit niet meteen kunnen vertalen, het zou juist aan UW KENNIS moeten zijnm, als leraar, die zaken naar ons terug te kunnen vertalen, zodat we er iets van kunnen leren.
Of was het alleen dat u over wilde brengen hoe geleerd u wel niet bent... wel dat is in het verleden al duidelijk geworden, blijkbaar heeft u als enige leerling NIETS geleerd, redelijk dom. Om in dezelfde patronen te vervallen. Dus.

IK begrijp wat Professor schrijft en er zijn nog veel meer mensen met mij die het prettig vinden om te lezen wat Professor schrijft. Puur omdat het waar is en het klopt, omdat het eindelijk geen ellenlange post is met onzin wat de poster zelf niet eens begrijpt.
Ik vind deze post echt behoorlijk asociaal en meer iets wat je in een PB hoort te sturen, dat jij er niets aan hebt wil niet zeggen dat een ander er niets aan heeft. En in dit geval denk ik dat het meer ligt aan je eigen rijkunstige 'inzicht' dan aan die van Professor, als je zijn teksten niet verhelderend en duidelijk vindt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 08:42

terpentijn schreef:

Bedankt, en wat doet deze tekst toe aan de discussie?
Wanneer u bepaalde woorden niet begrijpt vraagt u dan aub naar de uitleg daarvan dat is toch normaal in een discussie.
Laatst bijgewerkt door Professor op 29-12-12 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 08:43

@Hermelientje, bedankt voor het welkom.