Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Een "halve ophouding maken"wordt toch ook in geen ene proef gevraagd?
terpentijn schreef:Ja @oji:heb je gelijk in: in zo verre:", zo kun je het ook zien, en zo kun je het ook benaderen.
Is mij verder goed. In mijn "beleving" is paardrijden als het niet om winnen/wedstrijden/sport gaat helemaal geen technische sport, maar dat is dan weer mijn eigen beleving.
Het doet inderdaad niet ter zake of ik het zus doe of een ander zo.
Tot later.
Ik lees weer voor nu braafjes mee.
ik kom er ongetwijfeld nog op terug, misschien w3l (o jee!) met filmpkes vanm mijzelf).
The_Stig schreef:Heel mooi alle theorie die hier beschreven staat. Ik vraag mij alleen sterk af of dat allemaal bewust toe te passen is tijdens het rijden en of het uberhaupt wel nodig is om zo veel theorie los te laten op het rijden, heeft het correct paardrijden niet veel meer te maken met ruitergevoel en aanleg?
xmarliez schreef:cherie78 schreef:Wat gebeurt er dan als er een teugelhulp wordt gegeven zoals de halve ophouding?
Spant het paard dan niet?
Het ligt er maar net aan hoeveel "spanning" er gebruikt wordt bij een hulp, of dit nu een teugelhulp of een (boven)beenhulp is.
Gevoel voor het geven van hulpen lijkt mij altijd gewenst.
Niet voor het één of ander (en of men het daar verder mee eens is of niet) maar bv Leunis van Lieren gebruikt(e) ook bovenbeen-hulpen.
Dit is al uitgelegd door Professor. Als je het paard naar het bit toe drijft komt er druk op de kaak, hierdoor geeft het paard na (ontspanning dus of hoe je het ook noemen wilt) en opent de mond. Als ik mijn hand dan open (ik geef ook na) sluit het paard de mond weer. Zo, de halve ophouding in woorden (wat nog uitgebreider terug te lezen is in een post van Professor, een aantal pagina's terug).
Als jullie nou ook eens alles zo uit kunnen leggen valt er misschien nog wat van te begrijpen..
FEI schreef:Every movement or transition should be invisibly prepared by barely perceptible half halts
cherie78 schreef:@ Hermelientje, stemhulpen mogen niet, maar gefluister of geprrrrt, hoort geen jury in de wedstrijdring.
De FEI gaat uit van de "klassieke" regels en de "klassiekers" geven overal een half halts voor.
Als je (lees; men) de halve ophouding of half halts letterlijk neemt; zegt het feitelijk al genoeg.
Hermelientje schreef:cherie78 schreef:@ Hermelientje, stemhulpen mogen niet, maar gefluister of geprrrrt, hoort geen jury in de wedstrijdring.
De FEI gaat uit van de "klassieke" regels en de "klassiekers" geven overal een half halts voor.
Als je (lees; men) de halve ophouding of half halts letterlijk neemt; zegt het feitelijk al genoeg.
Ze zijn ook niet erg streng op de stemhulpen denk ik. Mag je je paard volgens de regels eigenlijk wel belonen tijdens een proef? Dat zie je gelukkig wel heel vaak dat ze even dat snelle aaitje geven.
terpentijn schreef:Professor of hoe je ook heten mag: ga terug naar "Elba" als je geen klare taal te verkondigen hebt.
Het is ergerlijk als iemand de hele tijd mensen in diens denk/praat straatje probeert te krijgen. Wat voegt dat toe? We weten het nu wel, als "professor" schiet je in elk geval educatief schromelijkl te kort )of gebruik ik nu te dure woorden?).
Als je kennis te delen hebt, stel je dan niet zo arrogant boven je "leerlingen", maar probeer als een goede TUTOR (moet ik dit vertalen: leraar) je materie voor de "leerlingen" begrijpelijk te maken.
Dus gewoon weer overnieuw, meneer leraar: WAT was het ook al weer dat u wilde overbrengen (nee niet dat u al die Duitse benamingen kent, dat weten we nu wel, sorry dat we dit niet meteen kunnen vertalen, het zou juist aan UW KENNIS moeten zijnm, als leraar, die zaken naar ons terug te kunnen vertalen, zodat we er iets van kunnen leren.
Of was het alleen dat u over wilde brengen hoe geleerd u wel niet bent... wel dat is in het verleden al duidelijk geworden, blijkbaar heeft u als enige leerling NIETS geleerd, redelijk dom. Om in dezelfde patronen te vervallen. Dus.
Kennis is nog geen wijsheid.
En ervaring doet niet noodzakelijkerwijze beter weten.
Dus: professor, fijn nader "kennis" met u gemaakt te hebben.
terpentijn schreef:Professor of hoe je ook heten mag: ga terug naar "Elba" als je geen klare taal te verkondigen hebt.
Het is ergerlijk als iemand de hele tijd mensen in diens denk/praat straatje probeert te krijgen. Wat voegt dat toe? We weten het nu wel, als "professor" schiet je in elk geval educatief schromelijkl te kort )of gebruik ik nu te dure woorden?).
Als je kennis te delen hebt, stel je dan niet zo arrogant boven je "leerlingen", maar probeer als een goede TUTOR (moet ik dit vertalen: leraar) je materie voor de "leerlingen" begrijpelijk te maken.
Dus gewoon weer overnieuw, meneer leraar: WAT was het ook al weer dat u wilde overbrengen (nee niet dat u al die Duitse benamingen kent, dat weten we nu wel, sorry dat we dit niet meteen kunnen vertalen, het zou juist aan UW KENNIS moeten zijnm, als leraar, die zaken naar ons terug te kunnen vertalen, zodat we er iets van kunnen leren.
Of was het alleen dat u over wilde brengen hoe geleerd u wel niet bent... wel dat is in het verleden al duidelijk geworden, blijkbaar heeft u als enige leerling NIETS geleerd, redelijk dom. Om in dezelfde patronen te vervallen. Dus.
Kennis is nog geen wijsheid.
En ervaring doet niet noodzakelijkerwijze beter weten.
Dus: professor, fijn nader "kennis" met u gemaakt te hebben.