S_en_Z schreef:.
(als ik iets raars zeg haak er dan graag op in, ik heb al iets gedronken op deze zaterdagavond *hik*)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
D_Desteny schreef:Midden/uitgestrekte draf
[ Afbeelding ]
Hier word hij wat zwaar(terug rijden uit de middendraf)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
http://imageshack.us/a/img4/5663/img3792en.jpg
http://imageshack.us/a/img805/9625/img3805l.jpg
En hoe vinden jullie hem lopen op dit filmpje?
View My Video
pien_2010 schreef:bertie schreef:Maar waarom wordt hij dan wel zo ingereden voor een proef aan?
pien_2010 schreef:Desteny en Bertie schrijven dat het paard "fijn over de benen loopt". Ik heb die uitdrukking wel eens eerder gelezen op BOKT, maar weet niet wat er mee bedoeld wordt want wordt in mijn (les) omgeving niet gebruikt.
Gaat paard dan in evenwicht of bedoelen jullie iets anders?
[pien_2010] schreef:Nefertarie eens met commentaar van Sjolvir. Vraag heb je ook les? Zo ja, ga dan werken aan goede zit zodat je in balans zit. Eventueel zit lessen nemen aan de longe zonder beugels. Want pas als jij in balans gaat zitten kun je de volgende stap zetten met paardrijden.
En zitlessen is geen schande hoor, de reitmeisters van Wenen doen het regelmatig want dat hoort bij de training.
Marocje schreef:Het Linkervoorbeen heeft toch een wit voetje? En het linker achterbeen? Want dan is deze ook taktmatig niet goed.
Net als deze:
[ Afbeelding ]
Maar dat stond niet op je protocol?
Nefertarie schreef:Voor pien_2010:
Ik heb zelf ook een hele fijne instructrice, die 1 x in de maand theorieles geeft, om dit soort dingen nader te bestuderen.
Tijdens de les word er gereden en is er minder tijd voor theorie. Dit soort avonden en teksten lichten de praktijk goed toe!
Ja, ik heb dus les, elke week of 1x in de twee weken.
Ik heb veel moeite met het zoeken van mijn balans en heb inderdaad al zitlessen gedaan, aan de longe. Dat vond ik ook hartstikke leuk. Tijdens de laatste theorieles, afgelopen woensdag moesten we aangeven wat jezelf de verbeterpunten vond aan o.a. Zit en houding ( en tact, aanleuning, horizontale-vertiale balans enz.)
Ik heb toen opgeschreven dat ik snel verstijf, knijp met galopperen, scheef zit en nog een paar dingen.
Volgende week komt dus mijn nieuwe zadel en ik hoop dat er dan al wat verbeterd.
Mijn instructrice heeft ook het idee om een les te organiseren samen met een fysio.
Dat lijkt mij echt een goed idee voor mij.
Ik heb Maestro nu zo'n 3 maanden, dus we moeten alles nog samen ontdekken.![]()
Misschien nog leuk, dit is het proefrijden, ook zo dramatisch met mijn benen & hier kun je de galop wat beter zien.
http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=yc0pJhmk7pA
@Sjolvir:
Het weer zit nu inderdaad niet mee, wij hebben al een week niet kunnen rijden nu.![]()
Maestro is nog niet echt happig op trailerladen. Hij is ook een stuk eigenwijzer dan mijn vorige oma-merrie. Maestro is trouwens pas 6.
Dat drijven elke pas, viel mij ook op, in het filmpje. Ik weet niet helemaal of mijn drukke beenbewegingen echt drijven zijn, maar het ziet er nogal overbodig uit. Ik vermoed te vlijtig bezig om het er 'goed' uit te laten zien ....![]()
Dat niet sporen is, denk ik, een van de grootste uitdagingen op dit moment. Dat is ook de rede van het uit de galop vallen. Als het lastig word, maakt hij zich scheef en kan ik het niet corrigeren.
Grappig dat je dat aangeeft van de bochten. Jij bedoelt dat ik meer cirkels moet maken? Meer een ronde bocht? Ik had juist met de les de opdracht gekregen om "vierkante" voltes te gaan maken, en hem met mijn benen door de hoeken te sturen.
Ik moest inderdaad enorm aan zijn gangen wennen!! Mijn merrie had hele vlakke gangen, de eerste week heb ik alleen maar gelachen op Maestro, omdat ik zo moest wennen!
Leuk commentaar! Ik kan het allemaal alleen maar beamen dus.
Ik verheug me echt op een droge, zachte bak met een nieuw zadel.![]()
Nog iemand iets opgevallen?
http://m.youtube.com/watch?v=oebpgZICgHg
pien_2010 schreef:[
Dat leest als een amazone die onwijs genoten heeft van het rijden en de dingen die goed gingen.![]()
Leuk hé Sjolvir paardrijden!
Enne wat je omhoog springen betreft in de galop ga ik mee met Bertie.
Ik heb het probleem ook gehad en het ligt inderdaad aan je eigen focus. Dus behalve bergopwaarts denken ook vooruit denken en dan is het probleem zo over. Dat voelt je paardje.
Even over ons. Wij rijden met heus sneeuwbeslag en schroeven af en toe door het sprookjesbos (kan efteling niet tegenop) en twee keer in de week naar de binnenbak om te dressuren. Dan voel ik me als oude muts zo stoer en dapper met mijn hittepetit die toch zo braaf is en reageert op de minste aanwijzing van mij. Wij rijden dan door de berm, soms stukjes over de weg terwijl mijn paardje eigenlijk voor heel veel dingen bang is. Maar ze gaat en ze doet het, draait zich niet om en ik vind het zo stoer van ons zelf. Met een brede grijns rijdt ik haar, kijk absoluut niet naar al die spoken want die ziet zij toch wel en daar kan ik me niet meer mee bezig houden, negeer alles en rijd gewoon door met af en toe zeggend "braaaaaaf". Ik rijd alleen buiten met sporen en die was ik vergeten laatst en dus toch maar doorgereden en ze draaide niet om of niets maar bleef super reageren op de hulpen en ging door. Ik rijd haar buiten ook door de nek en met halve ophouding hoor want zeker als ze bang is begint ze als een gek te kauwen op het bit en dat beantwoord ik natuurlijk anders laat ik haar in de steek. Daar word ze rustig van. Af en toe stapje wijken, schouder binnenwaarts in rustig drafje doen we.
SaSalover schreef:Heeii allemaal!
Ik vind dit topic altijd super leerzaam, maar nu heb ik eindelijk zelf een filmpje
Ik had hier les, en ik vind het er opzich best fijn uitzien. Sorry dat het filmpje in slowmo is btw!
Oke, doorzitten, vreselijk! Snap het niet echt, normaal gaat dat altijd vlekkeloos.. Ik vind het vooral heel goed, dat Bynck zijn hoofd 'stil' heeft, normaal gaat dat een beetje heen en weer. Zijn achterhand zit er eindelijk ook redelijk onder! En hij maakt lekker ruime passen. Mijn kritiekpuntje is wel de spanning, die staart. Daar ben ik niet zo blij mee. Iemand daar tips voor?
[ Video ]
Sjolvir schreef:Is inderdaad lastig dat je als je als jury wat vermoed maar het niet ziet, je er niets mee kunt.
Tijd terug overigens zitten schrijven en jeetje wat lopen er veel paarden niet goed.
En dan bedoel ik dus gewoon dat je denkt, die heeft ergens last van.
Als jury mag je daar helaas ook al niets mee, want je bent geen da en je mag pas als paard bijkans
op 3 benen loopt iemand uit sluiten.
Maar soms is het gewoon erg wat je ziet.
Weet van een jurylid mennen die ook da is, dat hij daar ook vaak best problemen mee heeft.
Want hij moet het beoordelen als jury, terwijl de da in hem dan schreeuwt dat het paard niet goed loopt.
Sjolvir schreef:D_Desteny, met bonte paard.
Iets meer dan jouw 2 regels is er ook wel te zien aan je foto's.
Probeer je foto's te omschrijven alsof het een vreemde is die rijdt en niet je eigen paard.
Dus objectief ernaar kijken.
Postitief is dat ik denk dat als je beter gaat zitten en hem van voren meer ruimte geeft,
zonder los te gooien en zonder terug te werken, jouw paard best wel meer van achteruit kan lopen
en wil lopen.
1e foto, werkt rechterhand terug en ruiter zit naar achteren geleund (en gokje checkt in spiegel hoe hij loopt).
Voeten lijken naar voren gestoken, maar komt allicht doordat bovenlichaam naar achteren is.
Spanning te zie aan staart van paard.
Aan positie van voorbeen zou je verwachten dat achterbenen verder onder moeten kunnen treden,
nu nog te veel stuwend.
Nek achter oortjes niet hoogste punt.
Juist in uitgestrekte draf, wil je eigenlijk dat je paard als het ware met de voorkant rijst (of is het reist...??).
2e foto, ruiter zit met rechterhand terug te wrken, en zit vrij ver achterin nee.. achterop het zadel,
Zeker in verhouding met de been positei.
Paard lijkt hier een tactfout te maken.
Als je kijkt naar de voor en achterbenen, zie je dat de voorbenen beduidend kleinere driehoek hebben als de achterbenen.
Wat je ook ziet is dat het gebandageerde deel van zijn linker achterbeen schuiner loopt dan het niet gebandageerde deel van zijn voorbeen.
Dat zou paralel moeten lopen.
Neusje weer iets achter loodlijn en stuk achter oortjes niet hoogste punt.
3 e foto idem als de rest en wat bij alle foto's ook zo is, met je hoofd en halshouding compenseer je je bovenlijf dat te ver naar achteren leunt.
Filmpje moet ik nog kijken, geen rijfilmpje, dacht dat het rijfilmpje zou zijn.
pien_2010 schreef:Tweede stukje theorie over losmakende oefeningen. Deze theorie hoort bij het eerste stukje dat ik hier al geplaatst hebt. Let op zelf zit ik inmiddels alleen nog maar door behalve als ik check na losrijden middels voorwaarts – neerwaarts of paardje goed los is gereden dan rijd ik licht.
1. Vanuit stilstand paard eerst door de nek zetten, werkt goed voor mijn paardje (die het liefst gelijk snel weg wil stappen) maar werkt niet altijd voor iedereen. Waarom niet? Door het gebrek aan voorwaartse drang die de ruiter op moet wekken door te drijven (impuls).
Dat gaat hier met beige niet werken, die vraag je niets, daar overleg je mee. In overleg doet ze alles voor je, als je het vraagt, kan je van koude kermis thuis komen. (blijft een dame).
Met zwarte zou dit wel kunnen, maar doe ik het niet, reden in mijn ogen moet het van achteruit komen vnuit beweging en voorwaartse drang.
Als ik mijn paard gewoon stil zet, tja, dan kan ik hem wel laten nageven, maar dan is het geen nageven.
Terwijl als hij lekker los is, hij wel nageeft bij halthouden, want dan is hij er achter bij.
Zo zie je maar, verschillende paarden verschillende manieren.
pien_2010 schreef:Kirrepir ik vind dat je het goed ziet met je eigen commentaar, weinig aan toe te voegen. Als hakken laag duwen lastig is, kun je misschien proberen je tenen omhoog te doen want dan krijg je zelfde resultaat. Inderdaad mag je iets meer naar achteren gaan zitten en je handen meer voor je boven hals van paard houden (meer dragend ipv piano handjes) en paard mag meer losgewerkt worden (moeilijk = manegepaard) en meer van achter naar voren gereden worden.
Jammer dat zo'n trouw paard verkocht wordt na een zwaar arbeid leven aan een handelaar. Hij verdiend eerder een standbeeld en privé plekje bij mensen die nog wat recreatief met hem rijden. (zo denk ik over manege paarden in het algemeen, ik heb daar zeer diep respect en bewondering voor).