[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:44

S_en_Z schreef:
.
(als ik iets raars zeg haak er dan graag op in, ik heb al iets gedronken op deze zaterdagavond *hik*)

:D :D :D :D :D HaHa Wat grappig! Ik zit ook aan een wijntje hoor!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:44

D_Desteny schreef:
Midden/uitgestrekte draf
[ Afbeelding ]

Hier word hij wat zwaar(terug rijden uit de middendraf)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

http://imageshack.us/a/img4/5663/img3792en.jpg

http://imageshack.us/a/img805/9625/img3805l.jpg

En hoe vinden jullie hem lopen op dit filmpje?

View My Video

Hoi Desteny!

je plaatst hier nogal plompverloren foto's zonder commentaar van jezelf. Je valt hier een beetje binnen, zeg maar. :(:)
Welkom, trouwens! :)
Ik ben heel benieuwd wat je zelf als commentaar zou geven op je eigen foto's - alsof je commentaar geeft op iemand anders. :9

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:51

S_en_Z: Dat zou best kunnen hoor maar dat zie ik dus niet :P Ik weet wel dat het een heel gaaf gevoel geeft.

Bedankt bertie. Oke ik zal het proberen

Foto 1
Middendraf: is hij naar mijn idee over de benen fijn alleen hij duikt wat te veel. In plaats van bergopwaarts over die diagonaal te gaan boort hij een beetje de grond in?

Foto 2:
Terugnemen: Hier zie je duidelijk dat hij zwaar is in de hand, hij wil niet op het achterbeen gezet worden en gaat in mijn handen hangen?

Foto3: Zie ik niet zo veel

Foto4: ?

Foto5: Zou meer bergop mogen galopperen?

Filmpje is volgens mij wel een fijn beeld?
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 20-01-13 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:52

pien_2010 schreef:
S_en_Z schreef:
.
(als ik iets raars zeg haak er dan graag op in, ik heb al iets gedronken op deze zaterdagavond *hik*)

:D :D :D :D :D HaHa Wat grappig! Ik zit ook aan een wijntje hoor!

Proost! (leuk dat je mee-post in dit interessante draadje!)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:59

pien_2010 schreef:
bertie schreef:
Maar waarom wordt hij dan wel zo ingereden voor een proef aan?

Ik kan je daar geen antwoord opgeven.
Die vraag moet je de ruiter stellen.

Het voorbeeld dat ik aanhaalde: de bekende instructeur die achter de vrachtauto's losrijdt..
Dat is iemand die naar mijn idee altijd op teveel spanning rijdt. Eh .. ALTIJD teveel spanning.
Het heeft met de persoonlijkheid van de man te maken.
Hij heeft zogenaamd ALTIJD moeilijke paarden - en dan denk ik "misschien hebben die paarden wel ALTIJD een moeilijke ruiter"..

Een ander voorbeeld hier in het noorden:
Op het voorrijterrein weet het paard niet waar het zijn voeten moet zetten. Gedoe, veel spanning. Op het moment dat de combinatie de ring inkomt lijkt het alsof het paard zich realiseert dat er eindelijk-eindelijk een moment van ontspanning is. De proef zelf is dan niet slecht, en als jurylid moet je -met bloedend hart- beoordelen wat je op dat moment ziet.
en dat kan zomaar een winstpunt zijn omdat de proef correct gereden wordt. Terwijl je ziet hoe verkeerd de bespiering van het paard zich heeft ontwikkeld.
Gelukkig is de ruiter niet zo jong meer - het houdt vanzelf een keer op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:00

Desteny en Bertie schrijven dat het paard "fijn over de benen loopt". Ik heb die uitdrukking wel eens eerder gelezen op BOKT, maar weet niet wat er mee bedoeld wordt want wordt in mijn (les) omgeving niet gebruikt.
Gaat paard dan in evenwicht of bedoelen jullie iets anders?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:03

Bertie: Blijkbaar heb je mijn stukje niet begrepen want er ging iets mis met quoten. Ik vroeg niet waarom hij zo wordt ingereden. Dat was een vraag van iemand anders.

Ik merkte op dat ik zelf bij het springen ooit zag dat paard na het springen af werd gerost achter de vrachtwagen. Ik heb dit gemeld bij de jury, die gelijk meerende en het ook zag. toen is man geschorst en het werd aangegeven bij de KNHS.
Mijn vraag was dus meer, waarom wordt deze man niet gediskwalificeerd hetzij door de jury hetzij door de ringmeester en waarom wordt hij dan niet aangemeld bij de KNHS. Want als het met springen kan dan moet het toch ook met dressuur kunnen?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:06

pien_2010 schreef:
Desteny en Bertie schrijven dat het paard "fijn over de benen loopt". Ik heb die uitdrukking wel eens eerder gelezen op BOKT, maar weet niet wat er mee bedoeld wordt want wordt in mijn (les) omgeving niet gebruikt.
Gaat paard dan in evenwicht of bedoelen jullie iets anders?

Ik kom terug op 'fijn over de benen'.
Als ik het niet vergeet. Want na een wijntje ga ik nu lekker naar bed!
Welterusten!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:33

[pien_2010] schreef:
Nefertarie eens met commentaar van Sjolvir. Vraag heb je ook les? Zo ja, ga dan werken aan goede zit zodat je in balans zit. Eventueel zit lessen nemen aan de longe zonder beugels. Want pas als jij in balans gaat zitten kun je de volgende stap zetten met paardrijden.
En zitlessen is geen schande hoor, de reitmeisters van Wenen doen het regelmatig want dat hoort bij de training.

Voor [pien_2010]:
Ik heb zelf ook een hele fijne instructrice, die 1 x in de maand theorieles geeft, om dit soort dingen nader te bestuderen.
Tijdens de les word er gereden en is er minder tijd voor theorie. Dit soort avonden en teksten lichten de praktijk goed toe!

Ja, ik heb dus les, elke week of 1x in de twee weken.
Ik heb veel moeite met het zoeken van mijn balans en heb inderdaad al zitlessen gedaan, aan de longe. Dat vond ik ook hartstikke leuk. Tijdens de laatste theorieles, afgelopen woensdag moesten we aangeven wat jezelf de verbeterpunten vond aan o.a. Zit en houding ( en tact, aanleuning, horizontale-vertiale balans enz.)
Ik heb toen opgeschreven dat ik snel verstijf, knijp met galopperen, scheef zit en nog een paar dingen.
Volgende week komt dus mijn nieuwe zadel en ik hoop dat er dan al wat verbeterd.
Mijn instructrice heeft ook het idee om een les te organiseren samen met een fysio.
Dat lijkt mij echt een goed idee voor mij.
Ik heb Maestro nu zo'n 3 maanden, dus we moeten alles nog samen ontdekken. :j

Misschien nog leuk, dit is het proefrijden, ook zo dramatisch met mijn benen & hier kun je de galop wat beter zien.

http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=yc0pJhmk7pA

@Sjolvir:
Het weer zit nu inderdaad niet mee, wij hebben al een week niet kunnen rijden nu. -O-
Maestro is nog niet echt happig op trailerladen. Hij is ook een stuk eigenwijzer dan mijn vorige oma-merrie. Maestro is trouwens pas 6.
Dat drijven elke pas, viel mij ook op, in het filmpje. Ik weet niet helemaal of mijn drukke beenbewegingen echt drijven zijn, maar het ziet er nogal overbodig uit. Ik vermoed te vlijtig bezig om het er 'goed' uit te laten zien ....:(:)

Dat niet sporen is, denk ik, een van de grootste uitdagingen op dit moment. Dat is ook de rede van het uit de galop vallen. Als het lastig word, maakt hij zich scheef en kan ik het niet corrigeren.

Grappig dat je dat aangeeft van de bochten. Jij bedoelt dat ik meer cirkels moet maken? Meer een ronde bocht? Ik had juist met de les de opdracht gekregen om "vierkante" voltes te gaan maken, en hem met mijn benen door de hoeken te sturen.

Ik moest inderdaad enorm aan zijn gangen wennen!! Mijn merrie had hele vlakke gangen, de eerste week heb ik alleen maar gelachen op Maestro, omdat ik zo moest wennen!

Leuk commentaar! Ik kan het allemaal alleen maar beamen dus.
Ik verheug me echt op een droge, zachte bak met een nieuw zadel. _/-\o_

Nog iemand iets opgevallen?

http://m.youtube.com/watch?v=oebpgZICgHg

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:52

Marocje schreef:
Het Linkervoorbeen heeft toch een wit voetje? En het linker achterbeen? Want dan is deze ook taktmatig niet goed.
Net als deze:
[ Afbeelding ]

Maar dat stond niet op je protocol?

Potverdorie, ik zat nog eens goed naar die foto te kijken (dank voor je PM daarover!) en je hebt gelijk! +:)+
Linksvoor én linksachter gaan beide naar achteren!
Zelden zo'n 'mooi' voorbeeld gezien.

Afbeelding

xeniarooders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:04

hoe zet je hier fotos op jo?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:14

Heeii allemaal!

Ik vind dit topic altijd super leerzaam, maar nu heb ik eindelijk zelf een filmpje :D

Ik had hier les, en ik vind het er opzich best fijn uitzien. Sorry dat het filmpje in slowmo is btw!
Oke, doorzitten, vreselijk! Snap het niet echt, normaal gaat dat altijd vlekkeloos.. Ik vind het vooral heel goed, dat Bynck zijn hoofd 'stil' heeft, normaal gaat dat een beetje heen en weer. Zijn achterhand zit er eindelijk ook redelijk onder! En hij maakt lekker ruime passen. Mijn kritiekpuntje is wel de spanning, die staart. Daar ben ik niet zo blij mee. Iemand daar tips voor?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:07

Nefertarie schreef:
Voor pien_2010:
Ik heb zelf ook een hele fijne instructrice, die 1 x in de maand theorieles geeft, om dit soort dingen nader te bestuderen.
Tijdens de les word er gereden en is er minder tijd voor theorie. Dit soort avonden en teksten lichten de praktijk goed toe!

Ja, ik heb dus les, elke week of 1x in de twee weken.
Ik heb veel moeite met het zoeken van mijn balans en heb inderdaad al zitlessen gedaan, aan de longe. Dat vond ik ook hartstikke leuk. Tijdens de laatste theorieles, afgelopen woensdag moesten we aangeven wat jezelf de verbeterpunten vond aan o.a. Zit en houding ( en tact, aanleuning, horizontale-vertiale balans enz.)
Ik heb toen opgeschreven dat ik snel verstijf, knijp met galopperen, scheef zit en nog een paar dingen.
Volgende week komt dus mijn nieuwe zadel en ik hoop dat er dan al wat verbeterd.
Mijn instructrice heeft ook het idee om een les te organiseren samen met een fysio.
Dat lijkt mij echt een goed idee voor mij.
Ik heb Maestro nu zo'n 3 maanden, dus we moeten alles nog samen ontdekken. :j

Misschien nog leuk, dit is het proefrijden, ook zo dramatisch met mijn benen & hier kun je de galop wat beter zien.

http://m.youtube.com/watch?feature=relmfu&v=yc0pJhmk7pA

@Sjolvir:
Het weer zit nu inderdaad niet mee, wij hebben al een week niet kunnen rijden nu. -O-
Maestro is nog niet echt happig op trailerladen. Hij is ook een stuk eigenwijzer dan mijn vorige oma-merrie. Maestro is trouwens pas 6.
Dat drijven elke pas, viel mij ook op, in het filmpje. Ik weet niet helemaal of mijn drukke beenbewegingen echt drijven zijn, maar het ziet er nogal overbodig uit. Ik vermoed te vlijtig bezig om het er 'goed' uit te laten zien ....:(:)

Dat niet sporen is, denk ik, een van de grootste uitdagingen op dit moment. Dat is ook de rede van het uit de galop vallen. Als het lastig word, maakt hij zich scheef en kan ik het niet corrigeren.

Grappig dat je dat aangeeft van de bochten. Jij bedoelt dat ik meer cirkels moet maken? Meer een ronde bocht? Ik had juist met de les de opdracht gekregen om "vierkante" voltes te gaan maken, en hem met mijn benen door de hoeken te sturen.

Ik moest inderdaad enorm aan zijn gangen wennen!! Mijn merrie had hele vlakke gangen, de eerste week heb ik alleen maar gelachen op Maestro, omdat ik zo moest wennen!

Leuk commentaar! Ik kan het allemaal alleen maar beamen dus.
Ik verheug me echt op een droge, zachte bak met een nieuw zadel. _/-\o_

Nog iemand iets opgevallen?

http://m.youtube.com/watch?v=oebpgZICgHg

Snap de gedachte achter vierkante hoeken wel, rij ik ook wel eens.
Alleen omdat die van jou niet spoort en dus blijkbaar scheef is kan je hem allicht makkelijker gymnastiseren op een volte
met stelling en buiging.
Zelf vanochtend aan het werk gezet op rechte lijn en dan is het schouder begrenzen en achterhand dusdanig aan het werk zetten
dat die netjes spoort, en heb aantal voltes met recht paard met neus naar binnen en achterste naar buiten geredenden in stap,
daarna is hij altijd stuk rechter, omdat hij dan achter weer netjes ondertreedt.
Als je hem alle bochten recht door de bocht moet rijden rek je natuurlijk nooit zijn korte zijde wat op, zodat die langer en leniger wordt.
In het leven hoeft het ook niet of of te zijn, het kan ook en en zijn.

(filmpje moet ik nog bekijken, moet even wat uit de oven redden en opeten :9 )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:17

pien_2010 schreef:
[
Dat leest als een amazone die onwijs genoten heeft van het rijden en de dingen die goed gingen. :D
Leuk hé Sjolvir paardrijden!
Enne wat je omhoog springen betreft in de galop ga ik mee met Bertie.
Ik heb het probleem ook gehad en het ligt inderdaad aan je eigen focus. Dus behalve bergopwaarts denken ook vooruit denken en dan is het probleem zo over. Dat voelt je paardje.

Even over ons. Wij rijden met heus sneeuwbeslag en schroeven af en toe door het sprookjesbos (kan efteling niet tegenop) en twee keer in de week naar de binnenbak om te dressuren. Dan voel ik me als oude muts zo stoer en dapper met mijn hittepetit die toch zo braaf is en reageert op de minste aanwijzing van mij. Wij rijden dan door de berm, soms stukjes over de weg terwijl mijn paardje eigenlijk voor heel veel dingen bang is. Maar ze gaat en ze doet het, draait zich niet om en ik vind het zo stoer van ons zelf. Met een brede grijns rijdt ik haar, kijk absoluut niet naar al die spoken want die ziet zij toch wel en daar kan ik me niet meer mee bezig houden, negeer alles en rijd gewoon door met af en toe zeggend "braaaaaaf". Ik rijd alleen buiten met sporen en die was ik vergeten laatst en dus toch maar doorgereden en ze draaide niet om of niets maar bleef super reageren op de hulpen en ging door. Ik rijd haar buiten ook door de nek en met halve ophouding hoor want zeker als ze bang is begint ze als een gek te kauwen op het bit en dat beantwoord ik natuurlijk anders laat ik haar in de steek. Daar word ze rustig van. Af en toe stapje wijken, schouder binnenwaarts in rustig drafje doen we. :+

Ik moet zowiezo meer vooruit denken met hem en niet voorover zitten, want dan gaat hij juist op de rem, dus op mijn achterste zitten.

Heerlijk dat je je eigen sprookjes bos hebt, hier is het allemaal auto's, zucht...
Buiten kan het zo heerlijk zijn, al je zorgen waaien dan spontaan weg.....

Vandaag me druk gemaakt, met idee, dat zwartje allicht wat stout zou zijn, die probeerde het wel 1 x.
Sjol daarintegen, had ik mijn handen vol aan en heeft het wel 8 x geprobeert, proest.. en ik me maar druk maken om die zwarte.
't Was ook wel heel koud :brr: .
Nieuwe werkpunten (had les met zwarte, maar kan alles meenemen naar beige), meer op mijn achterste zitten, niet willen helpen.
Meer achterhand onder de massa zetten, dan is hij meteen ook gelijk op 2 teugels en licht in de hand,
terwijl als hij niet achterhand onder de massa zet je daar hele tijd last van hebt.
Luiwammes moet naar voren als ie naar voren moet en hoe hij het dan doet, al zitten al zijn 4 zijn voeten in de knoop is zijn probleem.
Linker schouder terug (oud nieuws) en op rechts blijven zitten (mijn probleem, ziet niemand, maar voel ik zelf)
En niet zo'n angsthaas zijn, hij ging er wel stukje van tussen, maar had hem zo terug.

Maar man, wat was het koud!!! Moest ook Sjol daarna nog rijden, ben nu aan het ontdooien.
Sjol die altijd heel braaf is en waar je kind van 6 op kan zetten, moest je vandaag geen kind van 6 opzetten :+
Die had gruwelijk de sokken erin en had last van spatjes :+, maar vind het eigenlijk altijd wel schattig als Sjol een
ik ben een fjord en kan een tank immiteren en stuiteren bui heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:26

D_Desteny, met bonte paard.
Iets meer dan jouw 2 regels is er ook wel te zien aan je foto's.
Probeer je foto's te omschrijven alsof het een vreemde is die rijdt en niet je eigen paard.
Dus objectief ernaar kijken.

Postitief is dat ik denk dat als je beter gaat zitten en hem van voren meer ruimte geeft,
zonder los te gooien en zonder terug te werken, jouw paard best wel meer van achteruit kan lopen
en wil lopen.

1e foto, werkt rechterhand terug en ruiter zit naar achteren geleund (en gokje checkt in spiegel hoe hij loopt).
Voeten lijken naar voren gestoken, maar komt allicht doordat bovenlichaam naar achteren is.
Spanning te zie aan staart van paard.
Aan positie van voorbeen zou je verwachten dat achterbenen verder onder moeten kunnen treden,
nu nog te veel stuwend.
Nek achter oortjes niet hoogste punt.
Juist in uitgestrekte draf, wil je eigenlijk dat je paard als het ware met de voorkant rijst (of is het reist...??).

2e foto, ruiter zit met rechterhand terug te wrken, en zit vrij ver achterin nee.. achterop het zadel,
Zeker in verhouding met de been positei.
Paard lijkt hier een tactfout te maken.
Als je kijkt naar de voor en achterbenen, zie je dat de voorbenen beduidend kleinere driehoek hebben als de achterbenen.
Wat je ook ziet is dat het gebandageerde deel van zijn linker achterbeen schuiner loopt dan het niet gebandageerde deel van zijn voorbeen.
Dat zou paralel moeten lopen.
Neusje weer iets achter loodlijn en stuk achter oortjes niet hoogste punt.

3 e foto idem als de rest en wat bij alle foto's ook zo is, met je hoofd en halshouding compenseer je je bovenlijf dat te ver naar achteren leunt.

Filmpje moet ik nog kijken, geen rijfilmpje, dacht dat het rijfilmpje zou zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:41

Wat betreft wangedrag op losrijtereinen.
Wel een keer secretariaat erbij gehaald toen iemand zijn Z paard die het in proef niet helemaal deed in paddock ging afrossen.
(en ik kan best wel wat hebben, dus secr. wist toen ik het kwam melden,
dat het wel serieus was)
Die kreeg de mededeling, nu stop je ermee, of je hoeft op deze vereniging nooit meer te komen starten.
(was iemand die er vaak startte).

Is inderdaad lastig dat je als je als jury wat vermoed maar het niet ziet, je er niets mee kunt.
Tijd terug overigens zitten schrijven en jeetje wat lopen er veel paarden niet goed.
En dan bedoel ik dus gewoon dat je denkt, die heeft ergens last van.
Als jury mag je daar helaas ook al niets mee, want je bent geen da en je mag pas als paard bijkans
op 3 benen loopt iemand uit sluiten.
Maar soms is het gewoon erg wat je ziet.
Weet van een jurylid mennen die ook da is, dat hij daar ook vaak best problemen mee heeft.
Want hij moet het beoordelen als jury, terwijl de da in hem dan schreeuwt dat het paard niet goed loopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:43

SaSalover schreef:
Heeii allemaal!

Ik vind dit topic altijd super leerzaam, maar nu heb ik eindelijk zelf een filmpje :D

Ik had hier les, en ik vind het er opzich best fijn uitzien. Sorry dat het filmpje in slowmo is btw!
Oke, doorzitten, vreselijk! Snap het niet echt, normaal gaat dat altijd vlekkeloos.. Ik vind het vooral heel goed, dat Bynck zijn hoofd 'stil' heeft, normaal gaat dat een beetje heen en weer. Zijn achterhand zit er eindelijk ook redelijk onder! En hij maakt lekker ruime passen. Mijn kritiekpuntje is wel de spanning, die staart. Daar ben ik niet zo blij mee. Iemand daar tips voor?

[ Video ]

Lastige, het is in sloooowwwmotiooonnnnn.
Enigste wat ik hiervan kan zeggen is, ga IN je paard zitten ipv OP je paard.
Voel wat hij gaat doen en ga mee.
Handen met doorzitten proberen stiller te houden en bij het lichtrijden steek je je onderbenen naar achteren lijkt het,
maar stukje is te kort.

Heb je gewoon stukje film?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:44

Tweede stukje theorie over losmakende oefeningen. Deze theorie hoort bij het eerste stukje dat ik hier al geplaatst hebt. Let op zelf zit ik inmiddels alleen nog maar door behalve als ik check na losrijden middels voorwaarts – neerwaarts of paardje goed los is gereden dan rijd ik licht.

1. Vanuit stilstand paard eerst door de nek zetten, werkt goed voor mijn paardje (die het liefst gelijk snel weg wil stappen) maar werkt niet altijd voor iedereen. Waarom niet? Door het gebrek aan voorwaartse drang die de ruiter op moet wekken door te drijven (impuls).

2. Wijkoefeningen, dé belangrijkste oefeningen om een op paard voor het echte werk los mee te maken. Er zijn veel variaties. In volgorde uitbouwen:

• Wijken langs de 2de en 3de hoefslag (hoek ongeveer van 45 graden) voor het buitenbeen met dito buitenstelling. Dit is altijd contrastelling. Bij wijken zit dus het wijkend been en de stelling aan dezelfde zijde! Let op dat hoofd van je paard in lichte stelling is, dus dat je oog en stukje neusgat ziet.

• Vervolgens een keert wending om de voorhand aan het einde van de lange zijde. Bij een keertwending om de voorhand begrens je jouw buitenhand, paard wederom in lichte stelling en duw je met je binnen been achter de singel je paard om zodat hij om de voorhand gaat. Helaas is deze losmakende oefening uit het straatbeeld en wedstrijd beeld verdwenen hetgeen jammer is want dit is een hele gemakkelijk oefening voor beginnend paard en beginnend ruiter waarmee kaak fijn los gewerkt kan worden. (Vraag instructrice hierbij voor hulp zodat je de oefening ook goed uit voort). Keertwending om de voorhand dus niet verwarren met keertwending om de achterhand want dat is echt heel wat anders en dat is een oefening voor het paard dat in de hand is gesteld en een gevorderde ruiter. Dus als je aan het einde van de lange zijde bent en je doet de keertwending om de voorhand, dan wijken voor hetzelfde been met dezelfde stelling. Je komt op de andere hand uit.

• Vervolgens links- of rechtsomkeert aan het einde van de lange zijde (is een figuur): via A-D of C-G in een halve volte halve baan, in schouderbinnenwaarts - positie, dan eerst rechtstellen richting de hoefslag in de richting waar je naar toe gaat wijken op de diagonaal voor hetzelfde buitenbeen en buitenstelling tot je op de hoefslag bent aangekomen.

• Moeilijkheids graad hierbij: uitkomen bij B/E op de hoefslag en direct wijken voor het nieuwe buitenbeen met daaraan vast ook weer een links- of rechtsomkeert, op dezelfde manier als beschreven.

• Vervolgens op de grote volte komen en het paard laten wijken op de volte eerst voor het binnenbeen met dito stelling. Later kun je op een 10m volte beginnen en zo de volte sluiten.

Belangrijk is dat je deze oefeningen pas in draf gaat doen als stap goed beheerst wordt.
Er zijn nog meer variaties die wij rijden maar dat kan altijd later nog vermeld worden.

Welk doel heeft dit wijken nu:

a. Het is een gehoorzaamheidsoefening waarbij het paard leert opzij te gaan voor de eenzijdige kuitdruk. Dit is van het grootste belang (dat paard en ruiter dit beheersen) vanwege het feit dat straks in de zijgangen een paard heel gemakkelijk opzij moet kunnen gaan, want dán komt het aan op lengte buiging die wij gaan vragen van een paard en dan moet je je niet meer bezig hoeven te houden met een gehoorzaamheid, wat wijken immers is.
b. Het wijken makt het paard LOS in het lichaam voor én achter.

Dit wijken daar begin ik altijd vrij snel mee als ik erop zit eerst in stap en als paardje los is gewerkt en het gaat goed dat in draf met nog veel meer variaties dan hierboven beschreven. Pas als dat goed gaat begin ik met SB en voorbereidende oefeningen voor de travers.

Belangrijk is dat deze wijkoefeningen regelmatig afgewisseld worden met rechtuit rijden en daarin wat verruimingen mee te nemen. Eerst is stap en dan in draf.
Dit geldt ook voor de overgangen, eerst progressief, dus niet van stap naar galop gelijk, maar eerst dmv draf naar galop. Later kun je dat verder uitbouwen.
Zorg steeds dat je vloeiende, voorwaartse bewegingen vraagt, juist ook als je terug gaat naar een langzamer tempo waarvoor je de halve ophouding gebruikt. Ook het achterwaarts erbij pakken in samenwerking met overgangen van draf en galop (naar gelang je niveau!).

Dat bouw je uit met de galop en doe je overgangen draf – galop, galop – draf, ook op de volte probeer een denkbeeldige berg te visualiseren (dus te denken in je hoofd) waardoor je probeert om bergopwaarts te rijden.

Zo, dan is je paard losgewerkt: eventueel nog één of 2 rondjes voorwaarts – neerwaarts om te CHECKEN of je aanleuning goed is en je takt en de ontspanning waardoor het paard het juiste rug gebruik behoudt en de impuls.
Niet te lang, is niet nodig en graag in een lichtere zit voorwaarts en neerwaarts. Dan checken aan de hand van SKALA of je goed bezig bent geweest. Daar kom ik de volgende keer op terug.

Let op, ik geef jullie hier een stukje van MIJN trainingsschema die mijn instructrice voor MIJ heeft opgesteld en past bij paardje en mij. Omdat ik denk dat dit een fijn en goed trainingsschema is waar meer mensen wat aan kunnen hebben plaats is het hier.
De wijkoefeningen daarvan heb ik er maar een paar gegeven. Ik doe er zelf nog veel meer. Wij zijn ware wijk atleten geworden en mijn kleine luxe en qua behang barokke merens paardje is een ware danseres <3 (ik weet het ben verliefd op dat kleine hete paardje).

Het wijken vanuit de wedstrijd doe ik zelf maar heel af en toe. Pas als wijken namelijk heel goed gaat kun je deze rijden, want dat is dan een fluitje van een cent. Paard weet dat hij goed moet scharen, mooi in lichte stelling moet zijn en dan kun je de wedstrijd wijkoefening met gemak overal binnen of buiten een paar pasjes doen.
Er zijn ongetwijfeld nog andere fijne trainingsschema’s maar ik kan hier voorlopig mee vooruit zeker nu we de travers erbij aan het pakken zijn heb ik genoeg uitdaging (SB is inmiddels ook bevestigd in stap en draf engalop). Wij rijden ook veel slangenvoltes met binnen voltes en nog veel meer maar het losmaken gaat zoals hierboven is beschreven.

Succes ermee.

Nu ga ik Duitse link lezen die Bertie heeft geplaatst gisteren.

Enne Sjolvir leuk je verhaal over stoute Sjolvir en brave zwarte. Zo gaat dat in de paardenwereld het is altijd anders dan je verwacht :+ .

Filmpje in slomotion vind ik te lastig om te beoordelen vanwege de slomotion.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:46

:D Ik ga ook eens een poging wagen!
Hier rijd ik op Chica, 20-jarig manegepaard waar ik 3 jaar op heb gereden. De afgelopen 2 jaar is het mijn verzorgpaard geweest waar ik 3x per week op reed, waarvan 2x les. De foto's zijn gemaakt tijdens de laatste keer serieus dressuren en springen (begin september), omdat ze een paar dagen later met een handelaar mee zou gaan -O-

Afbeelding
Ik zie hier een paard wat redelijk ontspannen loopt. Maar we zijn er nog lang niet! Onder andere doordat het paard in mijn ogen lang niet actief genoeg loopt. En mijn houding.. uh tja, die is niet zo best! Bovenlichaam naar voren en benen naar achteren. Ik dwing het paard op de voorhand te lopen! Volgens mij hol ik mijn rug ook een beetje en ik zie spanning in mijn onderarmen en handen.
Ik ben zo'n ruiter die vaak tegenstrijdige hulpen geeft -O- Volte? Buitenhand naar voren en heel streng worden met mn binnenhand. En dan tijdenlang niet gesnapt waarom paard steeds over buitenschouder wegliep! Totdat je doorhebt dat paard heel braaf doet wat jij aangeeft, namelijk loop maar over de buitenschouder weg hoor! En dan daarna foei paard zeggen :=

Afbeelding
Van deze foto word ik al wat blijer! Houding is exact hetzelfde, al zit ik al wel een ietsje meer naar achteren. Benen ook weer ver naar achteren. Het rechterop zitten ben ik al druk mee bezig geweest, maar die benen blijft ik vergeten.. Maar ook op deze foto loopt paard dus op de voorhand. Lijkt misschien niet zo, maar de horizon in scheef op deze foto, dat zal wat vertekenen.
Chica vind ik hier wel al wat fijner lopen, ze loopt hier ietsje dieper dan hierboven, maar dieper moet ook niet! Misschien loopt ze hier alweer ietsje te ver achter de loodlijn? Ze loopt ook al ietsje actiever, maar het mag nog wel wat meer!
Volgens mij heb ik mijn teugels hier ook korter dan op de bovenste foto, waardoor er beter contact met de mond is. Ik stoor het paard niet in de mond.
Ik mag graag naar deze foto kijken, ik ben er best tevreden over! Het ziet er in mijn ogen ontspannen uit en dat is voor ons beide nogal wat!

Afbeelding
Tenslotte nog een springfoto. die zijn vast ook welkom :D Dit was de laatste sprong die ik met Chica heb gedaan.
Ik vind het contact met de mond fijn, ik lijk haar niet te hinderen in de mond. Normaal gesproken gooi ik mijn handen te ver naar voren.
Maar ook een negatief punt, want weer die benen he := Ik leg ze weer naar achter, waardoor ik niet goed in de verlichte zit kan zitten. Waarschijnlijk steun ik daardoor veel op de hals, waardoor ik zelf het springen voor het paard wat moeilijker maak, ik druk haar immers met mijn gewicht naar beneden. En toch springt die topper hem, en hoe! *\o/*

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of ik het een beetje goed heb gezien, ik heb geprobeerd zo kritisch mogelijk te kijken!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:48

Sjolvir schreef:
Is inderdaad lastig dat je als je als jury wat vermoed maar het niet ziet, je er niets mee kunt.
Tijd terug overigens zitten schrijven en jeetje wat lopen er veel paarden niet goed.
En dan bedoel ik dus gewoon dat je denkt, die heeft ergens last van.
Als jury mag je daar helaas ook al niets mee, want je bent geen da en je mag pas als paard bijkans
op 3 benen loopt iemand uit sluiten.
Maar soms is het gewoon erg wat je ziet.
Weet van een jurylid mennen die ook da is, dat hij daar ook vaak best problemen mee heeft.
Want hij moet het beoordelen als jury, terwijl de da in hem dan schreeuwt dat het paard niet goed loopt.

Paarden die zo lopen zijn tactmatig niet zuiver. Daar mag je als jury wel degelijk op afstraffen. Meen zelfs met -2 op elke oefening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:53

Tekst die hoort bij LINK van Bertie doorgenomen. Mensen die moeite hebben met het Duits kan ik laten weten dat ik nog wat tekst wil plaatsen van de week die vrijwel overeenkomt met wat daarin staat alleen dan in het NL.
Ik heb de tekst opgeslagen Bertie bedankt voor de link. De Duitsers kunnen het altijd net nog iets preciezer verwoorden, maar zoals in die tekst beschreven krijg ik inderdaad les en probeer ik op ons lagere niveau mijn paardje te rijden.
Ik geloof (en dat is een spijtige conclusie) dat ik met mijn paardje nooit passage of piaff zal kunnen rijden daar wordt in dat artikel over gesproken in relatie tot het begrip doorlatendheid (= durchlassigkeit) (wellicht als ze 11 jaar verder is en 19 jaar of zo). Ik geloof niet dat ik daar zelf goed genoeg voor ben, maar zeg nooit nooit want ik maak wel stevige progressie iedere keer dat ik in NL ben en intensief les krijg.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-01-13 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:53

Sjolvir schreef:
D_Desteny, met bonte paard.
Iets meer dan jouw 2 regels is er ook wel te zien aan je foto's.
Probeer je foto's te omschrijven alsof het een vreemde is die rijdt en niet je eigen paard.
Dus objectief ernaar kijken.

Postitief is dat ik denk dat als je beter gaat zitten en hem van voren meer ruimte geeft,
zonder los te gooien en zonder terug te werken, jouw paard best wel meer van achteruit kan lopen
en wil lopen.

1e foto, werkt rechterhand terug en ruiter zit naar achteren geleund (en gokje checkt in spiegel hoe hij loopt).
Voeten lijken naar voren gestoken, maar komt allicht doordat bovenlichaam naar achteren is.
Spanning te zie aan staart van paard.
Aan positie van voorbeen zou je verwachten dat achterbenen verder onder moeten kunnen treden,
nu nog te veel stuwend.
Nek achter oortjes niet hoogste punt.
Juist in uitgestrekte draf, wil je eigenlijk dat je paard als het ware met de voorkant rijst (of is het reist...??).

2e foto, ruiter zit met rechterhand terug te wrken, en zit vrij ver achterin nee.. achterop het zadel,
Zeker in verhouding met de been positei.
Paard lijkt hier een tactfout te maken.
Als je kijkt naar de voor en achterbenen, zie je dat de voorbenen beduidend kleinere driehoek hebben als de achterbenen.
Wat je ook ziet is dat het gebandageerde deel van zijn linker achterbeen schuiner loopt dan het niet gebandageerde deel van zijn voorbeen.
Dat zou paralel moeten lopen.
Neusje weer iets achter loodlijn en stuk achter oortjes niet hoogste punt.

3 e foto idem als de rest en wat bij alle foto's ook zo is, met je hoofd en halshouding compenseer je je bovenlijf dat te ver naar achteren leunt.

Filmpje moet ik nog kijken, geen rijfilmpje, dacht dat het rijfilmpje zou zijn.

In ieder geval bedankt voor je tijd om het te beoordelen!
Ik heb er echt te weinig verstand van om het op die manier te beoordelen.
Mijn houding werd toen der tijd echt hard aan gewerkt maar in de momenten met spanning vergeet je weer dingen en gaat alles weer op de automatische piloot.(dat is ook wat je hier ziet)
Teugels zijn idd vaak ongelijk maar volgens mij werk ik er niet echt mee terug, dat mijn bovenlijf naar achter leunt is denk ik om de lengte van mijn teugels(die ik te lang laat worden) te compenseren.

Idd geen rijfilmpje maar zou het heel fijn vinden als jullie dat filmpje willen beoordelen. Ik moet op advies van de dierenarts lang en laag longeren maar verder heeft hij niet echt uitleg gegeven en wil wel dat ik het goed doe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:00

Kirrepir ik vind dat je het goed ziet met je eigen commentaar, weinig aan toe te voegen. Als hakken laag duwen lastig is, kun je misschien proberen je tenen omhoog te doen want dan krijg je zelfde resultaat. Inderdaad mag je iets meer naar achteren gaan zitten en je handen meer voor je boven hals van paard houden (meer dragend ipv piano handjes) en paard mag meer losgewerkt worden (moeilijk = manegepaard) en meer van achter naar voren gereden worden.
Jammer dat zo'n trouw paard verkocht wordt na een zwaar arbeid leven aan een handelaar. Hij verdiend eerder een standbeeld en privé plekje bij mensen die nog wat recreatief met hem rijden. (zo denk ik over manege paarden in het algemeen, ik heb daar zeer diep respect en bewondering voor).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:03

pien_2010 schreef:
Tweede stukje theorie over losmakende oefeningen. Deze theorie hoort bij het eerste stukje dat ik hier al geplaatst hebt. Let op zelf zit ik inmiddels alleen nog maar door behalve als ik check na losrijden middels voorwaarts – neerwaarts of paardje goed los is gereden dan rijd ik licht.

1. Vanuit stilstand paard eerst door de nek zetten, werkt goed voor mijn paardje (die het liefst gelijk snel weg wil stappen) maar werkt niet altijd voor iedereen. Waarom niet? Door het gebrek aan voorwaartse drang die de ruiter op moet wekken door te drijven (impuls).
Dat gaat hier met beige niet werken, die vraag je niets, daar overleg je mee. In overleg doet ze alles voor je, als je het vraagt, kan je van koude kermis thuis komen. (blijft een dame).
Met zwarte zou dit wel kunnen, maar doe ik het niet, reden in mijn ogen moet het van achteruit komen vnuit beweging en voorwaartse drang.
Als ik mijn paard gewoon stil zet, tja, dan kan ik hem wel laten nageven, maar dan is het geen nageven.
Terwijl als hij lekker los is, hij wel nageeft bij halthouden, want dan is hij er achter bij.
Zo zie je maar, verschillende paarden verschillende manieren.

Rest van het schema past niet bij mijn paarden, die ik alle 2 op andere manier losrij overigens, want ze zijn verschillend, dat maakt het zo leuk.
En het ook varieer naar gelang hoe ze die dag aanvoelen.
En nalv les vandaag gaat inrijden van zwartje ook weer even op de schop, hij moet eerder meer aan het werk :+ .

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:05

pien_2010 schreef:
Kirrepir ik vind dat je het goed ziet met je eigen commentaar, weinig aan toe te voegen. Als hakken laag duwen lastig is, kun je misschien proberen je tenen omhoog te doen want dan krijg je zelfde resultaat. Inderdaad mag je iets meer naar achteren gaan zitten en je handen meer voor je boven hals van paard houden (meer dragend ipv piano handjes) en paard mag meer losgewerkt worden (moeilijk = manegepaard) en meer van achter naar voren gereden worden.
Jammer dat zo'n trouw paard verkocht wordt na een zwaar arbeid leven aan een handelaar. Hij verdiend eerder een standbeeld en privé plekje bij mensen die nog wat recreatief met hem rijden. (zo denk ik over manege paarden in het algemeen, ik heb daar zeer diep respect en bewondering voor).

Bedankt voor je reactie!
Helemaal met je laatste stukje eens, had ik het geld gehad, dan had ik haar graag dat pensioen willen geven.. Ze schijnt inmiddels wel verkocht te zijn, maar waarheen -O-