[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:58

Nee het zwelt niet en het neemt niet af. Het is net als iets mollige mensen die een speklaagje bij de kaak hebben. Als ze normaal hun hoofd hebben zie je het lichtjes, als ze hun kin richting borst doen hebben ze duidelijk een onderkin.

Ze krijgen hier vrij eiwitrijk voer. Dus het zou daar best vandaan kunnen komen :j

RaliR het ziet er al veel fijner uit. Je galop is verbeterd. Pas op dat ze (zie ik vooral in draf) in de bochten niet naar buiten valt. Ze loopt door je begrenzende buitenhand heen. Je teugels mogen iets korter en je handen iets lager zodat je ellebogen iets meer voor en langs je lichaam komen. Dan kun je de buitenschouder meer begrenzen.

Verder lekker doorgaan zo. Wel met tempowisselingen bezig zijn.

Fahya! GEFELICITEERD! Super knap! Die 2e foto is erg fijn (trouwens.. op beide foto's zie ik toch wel al ontspanning in je aanspanning)

Maar ehm.. en nu dan? Er zijn bitloos geen M wedstrijden.. toch?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:10

Tsja, nu mag ik HC starten als het goed is. Ze wisten het van mn vereniging ook niet precies, maar ik ga de bitloze vereniging nog even mailen.
en de KNHS ook.

Aangezien ik dit pas las: [TI] NSvT - speciale regeling KNHS voor starten met hengsten

Vind ik dat mijn punten ook wel onthouden mogen worden die ik misschien ga rijden HC, en mocht het bitloos dan straks er doorheen komen; dat ik gewoon verder mag waar ik ben gebleven en niet weer terug moet. Als we zo doorknallen zou dat erg zonde zijn.

Ik vind het nog steeds van de zotte, dat ik dus een startpas a la 75 euro moet dokken, om HC te kunnen starten bitloos, maar dat mijn HC-punten niks waard zijn.
en dat je met een tinker hengst, onderling mag gaan rijden, en dat als je je punten bij elkaar gereden hebt onderling, je ineens officieel mag gaan rijden, en dan pas je startpas hoeft aan te vragen.

Bitloos dressuur is uiteindelijk niks anders dan regulier dressuur. Het enige verschil is zogenaamd de aanleuning (wat niet waar is naar mijn mening!), das het enige verschil in de protocollen, de rest is precies hetzelfde. Dus het is een rare zet van de KNHS, dat je vanaf een hoger niveau, M1, ineens door alle jurys beoordeeld mag worden. Want juist op hoog niveau zou alles correct moeten zijn, in de B of het L wordt er minder streng gerekend neem ik aan, het is niet voor niks oplopend.
Want ze hebben een aantal juryleden 'opgeleid' tot bitloos jury. Ik ken een aantal van deze juryleden, en die zeggen dat het maar raar is, dat er helemaal geen verschil is, en dat ze zich afvragen waar ze nu meer voor zijn opgeleid ;) zucht...

Er zijn dus wel bitloze wedstrijden in het M en Z. maar de punten tellen dan niet meer, je rijdt dus voor jan doedel... en ik weet niet of ik daar nu wel zo'n zin in heb.

en betreft de bobbel; aha das duidelijker uitgelegd ja, dat klopt natuurlijk met je kin.
maar wat is dan wel een teken dat het nek kaakgewricht niet ontspant? want nu weet ik ook niet meer waar ik naar moet kijken dan..

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:30

Afbeelding

http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... -kopie.jpg

Hier dus twee foto's van gisteren, zelf ben ik erg blij met deze plaatjes. De laatste tijd zaten we in een dipje en werd ik erg strak in mijn hand (met alle gevolgen van dien) en kwam tut er natuurlijk net niet helemaal doorheen. Gisteren in de training heb ik uiteindelijk weer de gehele controle over haar hoofd-halshouding gekregen. :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:57

S_en_Z schreef:
RaliR het ziet er al veel fijner uit. Je galop is verbeterd. Pas op dat ze (zie ik vooral in draf) in de bochten niet naar buiten valt. Ze loopt door je begrenzende buitenhand heen. Je teugels mogen iets korter en je handen iets lager zodat je ellebogen iets meer voor en langs je lichaam komen. Dan kun je de buitenschouder meer begrenzen.

Klopt hij drukte zich ook door mijn buitenhand heen. Ik kreeg hem pas de laatste 5 minuten echt fijn op voor elkaar helaas was toen de fotograaf al weg.
Ik rij in draf en stap al veel tempowisselingen maar in gallop wil het nog niet echt leuken dan dendert hij gewoon door mijn hulpen hen iemand tips hiervoor?

Bedankt voor de tip mijn ellebogen leven een eigen leven :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:04

Hallo Allemaal, ik heb ook weer wat foto's van mij en mn paardje.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
We waren op dat moment beiden wel gestressed, of dat door de fotograaf kwam of omdat ze bijna een weekje niet had gelopen weet ik niet. We waren in ieder geval niet super ontspannen.

Ik kan zelf niet echt goed de foto's beoordelen, dus ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen :)

Afbeelding

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:38

R_ali_R schreef:
S_en_Z schreef:

Klopt hij drukte zich ook door mijn buitenhand heen. Ik kreeg hem pas de laatste 5 minuten echt fijn op voor elkaar helaas was toen de fotograaf al weg.
Ik rij in draf en stap al veel tempowisselingen maar in gallop wil het nog niet echt leuken dan dendert hij gewoon door mijn hulpen hen iemand tips hiervoor?

Bedankt voor de tip mijn ellebogen leven een eigen leven :+

Als je handen meer naar voren en lager zijn kun je beter begrenzen. Als je paard toch door dendert desnoods heel even je buitenhand gewoon netjes laag houden maar iets opzij zetten en buitenbeen doordrukken.

Reageert je paard en is de buitenschouder "onder controle" niet vergeten je hulp af te vloeien en terug te gaan naar je nette houding en ontspanning te bieden. En dit iedere x weer herhalen. Is je buitenhand iets opzij zetten niet nodig? Dan ook niet doen :)

Wbt tempowisselingen in galop. Probeer je tempo te bepalen met je bovenlichaam. Maak hele kleine tempowisselingen.. Dus iets terug, basistempo, iets naar voren, bAsistempo, iets terug. Uiteindelijk kun je dit uitbouwen tot meer terug en meer weg. Maar probeer te schakelen op je zit en je bovenlichaam en niet op je handen :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-05-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:46

Bedankt voor de tips S_en_Z ik ga er mee aan het werk

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:32

Ik waag me ook maar eens een poging, beoordelen vind ik helaas niet makkelijk

Sammy_xxs; Je paard lijkt me voldoende vlug, echter lijkt hij zijn rug weg te drukken en vind ik het beeld niet erg ontspannen. Zou het ook kunnen dat jij je handen wat vastzet?
Op de galopfoto lijk je je binnenhand vast te houden, wat het binnenachterbeen van je paard belet om mooi groot door te springen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:34

Citaat:
maralyn ik denk dat mensen dat ook gewoon bedoelen achterhand actiever rijden? ipv er onder.
Ik bedoel dat in ieder geval wel.
Maar wat ik niet begrijp is dat je in de B de achterhand er niet onder kán rijden. Doordat de gangen te snel zijn misschien? Kun je dat uitleggen?

In de B word er niet om verzameling gevraagd. Daarom is daar nog niet van toepassen. Voor Wijken heb je geen verzameling nodig, daarbij gaat het bij de jury er vooral om dat het paard actief aan het been is en de druk van de kuit ontwijkt mits de ruiter dat vraagt.

Vanaf bij M bij de travers, schouderbinnenwaarts en dat soort zeiwaartse gangen is het juist van toepassing dat er verdoende verzameld word, waardoor het paard makkelijker zeiwaarts kan gaan. Als het paard namelijk dan niet voldoende zijn achterhand er onder plaatst, zal hij lang zo zijwaarts niet gaan. maar meer voorwaarts
Verzameling rijden kost tijd, ik heb geleerd dat je dit je paard kunt aanleren door tempowisselingen in een enkele gang zoals draf. Dan veruimmen dan arbeids dan strek, dan verzamelen. Ook veel overgangen rijden van stap naar draf en van draf naar stap zijn ook goed voor de verzameling. Schijn overgangen, dat je doet alsof het paard in stap moet, en dan weer harder gaat is ook goed om het paard te leren om te verzamelen in zijn gang.

Bij de B, L1 en de L2 is de achterhand dus nog niet van toe passing.
Wat ze wel willen zien, is dat het paard in 1 deel loopt, door middel van in elkaar rijden, met achtief achterhand.
Wanneer het paard in 3 delen loopt zie je dat het paard zijn hoofd/hals gebruikt. zijn voorbenen en zijn achterbenen apart.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:35

sammy

Ik denk dat wanneer jij je handen, armen, elleboog, en schouder gaat ontspannen dat het paard ook ontspannen gaat lopen.
Beweeg mee met de mond van je paard.
Sturen moet vanuit je benen komen. En dan vanuit je ring vinger, wanneer het paard daar licht op reageerd, zal je paard je handen vanzelf gaan volgen.

Verder zit je netjes...gewoon meer ontspannen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:46

@ Roxxhorses, Ja dat klopt, ik zet mn handen inderdaad vast, dat kwam omdat ze nogal frisjes was toen.
En omdat zij dan zo druk is ga ik stressen.
En ik ga stressen zij blijft dan gestressed :o dus dan schiet het niet echt op.

@ Maralyn,ik moet inderdaad wat meer ontspannen dan zal het wel veel beter gaan denk ik :)
Ik heb nog steeds geen les, waar ik erg van baal. Want ik weet dat we het hard nodig hebben.
Ben dit weekend weer verhuisd van stal, dus hopelijk dat ik op mn huidige stal een goeie instructrice vind.
Want tot nu toe, iedereen die bij wil helpen willen allemaal eerst dat ze zakt van voren, maar volgens mij moet ze eerst dr achterhand goed gebruiken.

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:08

Ik lees al vanaf deel 1 trouw mee in dit topic, heb er al zoveel van geleerd! Ik blijf het lastig vinden om zelf foto's van anderen te beoordelen en vind het vooral heel interessant om te lezen wat de tips van anderen zijn.

Ik heb eindelijk zelf ook een foto om te kunnen plaatsen en ik ben heel nieuwsgierig naar jullie mening over de foto. Ik wil graag leren, dus tips zijn welkom! :)
Ik ben nu bezig om mijn 3-jarige Friese merrie rustig aan te beleren. Ik zit er gemiddeld 1 keer in de week 10 minuten/kwartiertje op en ik longeer 1 of 2 keer in de week. Verder staat ze 24/7 op het land lekker uit te zwaren.
De foto is van de 4e keer los rijden en de 1e keer in de buitenbak. Ze is voorwaarts, maar nog heel wisselend in tempo. Ze zoekt al mooi de ontspanning op, maar is daarin ook nog heel zoekend. Ik laat haar het verder zelf uitzoeken en mijn hand opzoeken.

Mijn oude kwaaltjes komen helaas wel weer naar boven, zoals het hol trekken van mijn rug. Daar moet ik dus weer aan gaan werken.
Genoeg gepraat, de foto! :)
Afbeelding

Het is nog heel wisselend, want we gaan ook stukjes zo de bak door, omdat het riet aan die kant van de bak kennelijk 3-jarige Friese merries eet.. :+
Afbeelding
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:13

Echt een fries paard... Beetje angst, hoofd omhoog.

Door veel er langs te gaan en veel er naar toe te trianen leert ze dat het niet eng is.

Voor zown jong dier? Netjes...Zo door gaan.
Mooi relaxed.

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:15

Bedankt! :)
Klopt, wat dat betreft is het een echte Fries.. Gelukkig is het na een paar keer doorpakken ook klaar en gaat ze er redelijk ontspannen langs, daarin is ze gelukkig ook weer een echte Fries. :)

Anne_mieke88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:52

zarah, mij valt op bij de laatste 2 fotos dat jij je handen erg hoog draagt en ik zie piano handjes :P

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:19

Grrr, ja die pianohandjes inderdaad.. _-:( Moet echt iemand aan de kant hebben staan die dat elke keer als ik langs rij tegen me zegt, het sluipt er zo makkelijk weer in.

De laatste 2 foto's zijn ook echt 2 foto's van hoe het vooral niet moet. Ze schoot daar net weg, gelukkig was het een eenmalige actie. Ik probeer dan vooral tijdens zo'n actie om 'uit haar mond' te blijven en haar op mijn zit terug te rijden. Ik heb normaal gesproken mijn handen juist niet hoog en soms juist wat te breed.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe jullie de aanleuning op de eerste foto vinden voor een 3-jarig net beleerd paard.
Ze loopt heel ruim en soms nog wat over haar tempo, zouden jullie haar daarin terugnemen of het haar zelf uit laten zoeken? En zien jullie graag de aanleuning zoals op de eerste foto of liever nog langer en lager en waarom kiezen jullie hiervoor?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:35

Zarah_L schreef:
Grrr, ja die pianohandjes inderdaad.. _-:( Moet echt iemand aan de kant hebben staan die dat elke keer als ik langs rij tegen me zegt, het sluipt er zo makkelijk weer in.

De laatste 2 foto's zijn ook echt 2 foto's van hoe het vooral niet moet. Ze schoot daar net weg, gelukkig was het een eenmalige actie. Ik probeer dan vooral tijdens zo'n actie om 'uit haar mond' te blijven en haar op mijn zit terug te rijden. Ik heb normaal gesproken mijn handen juist niet hoog en soms juist wat te breed.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe jullie de aanleuning op de eerste foto vinden voor een 3-jarig net beleerd paard.
Ze loopt heel ruim en soms nog wat over haar tempo, zouden jullie haar daarin terugnemen of het haar zelf uit laten zoeken? En zien jullie graag de aanleuning zoals op de eerste foto of liever nog langer en lager en waarom kiezen jullie hiervoor?

Ik vind ze daar juist heel erg fijn lopen. Ik ben er niet voor om heel jonge paarden zoveel te laten zakken, in verreweg de meeste gevallen kunnen ze dat over de rug en van achteruit niet bijbenen en maak je het ze daardoor dus veel te lastig. Overigens kun je (over een tijdje, als het ergste gewiebel eraf is) best wat spelen met die aanleuning hoor. Pasje wat laten zakken, stukje halstrekken, weer opnemen. Zodat ze wel leert haar lijf te blijven gebruiken ook in andere houdingen.

Het over het tempo lopen zou ik alleen aan sleutelen als ze het zichzelf erg moeilijk maakt. Dus als ze bv bochten niet haalt of serieus haar evenwicht verliest. Als ze enkel wat te ruim loopt en wat zoekende is, zoals een normaal jong paard, zou ik het lekker zo laten. Liever iets te veel drang naar voren, dan iets te weinig. Wel opletten dat ze niet de grond in gaat lopen, ze oogt nu al fijn in balans en het heeft geen zin om haar voorover te laten duiken, moet je later allemaal weer oplossen.
Maar heeft ze er niet overdreven veel last van, lekker laten sjouwen. Als ze het tempo om kan zetten in balans en later gedragenheid komt dat 'vanzelf' goed.

Oja, HUGE compliment voor het loslaten van je teugels op het wegschiet-moment! Ik zie dat graag, imo een veel betere reactie dan het alles dichtzetten en gaan hangen wat je meestal ziet (en waardoor betreffend paard meestal nog meer in paniek schiet).

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:24

Ik probeer er zelf commetaar bij te zetten, als jij vind dat het niet klopt graag zeggen, daar leren we van! Was weer eerste keer zonder zadel, jeetje wat wennen weer! Mijn houding moet nodig weer worden bij geschroefd! Handen moet ik sluiten je ziet mijn pink meestal 'los' hangen.

1. Dit is de favorieten houding van lapaz, hals te hoog, rug weggedrukt en achterhand er niet bij. Zo begint het rijden elke keer weer. In stap loopt ze netjes lang en laag, wil je naar de draf kropt ze zichzelf helemaal op. Iemand tips?
Afbeelding

2. Na een tijdje loopt ze dan lekker over de rug, met haar achterhand erbij. Ik zou haar zelf nog iets langer willen zien in haar hals, neusje is wel mooi op de ll.
Afbeelding

3. Mooi over de rug en achterhand erbij. Vind haar halshouding zo netjes, zou iets meer met de nek omhoog moeten en het neusje zit nu achter de ll. Ik neem aan dat ik hierna haar naar voren vroeg om r weer op de ll te krijgen.
Afbeelding

4. Ik ben heel blij met dit plaatje, galop blijft moeilijk, ben blij dat ze bij mij blijft en niet met r hoofd omhoog gooit wat ze vroeger heel vaak deed.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:23

Sorry, maar op foto 1 en 2 is de aanspanning in de buikspieren hetzelfde, en de positie van het bekken ook. Ik ben benieuwd waarom je daar denkt dat ze over de rug gaat?

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:11

Bij foto 1 is r rug niet zo bol als bij foto 2, ze neemt kortere passen bij foto 1. Maarja ik heb maar erbij gezet wat ik dacht te zien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:44

Daarom ben ik ook benieuwd waarom je denkt te zien wat je ziet :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:02

Waarom ik denk te zien wat ik zie? Daar moet ik even overnam denken haha. Het verhaal over bekken kantelen moet ik toegeven dat ik denk 'hu waar heb je het over' heb z'n topic gelezen met uitleg maar nee, ik zie nog steeds niks. Daarom kijk ik alleen naar de rug en de landing van de benen. En als je dan foto 1 met 2 vergelijkt (zie ik) dat er bij 2 een mooiere bolling is dan bij foto 1. En bij foto 2 stapt ze verder onder de massa dan bij foto 1, wat aanduidt dat daar toch meer activiteit zit?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:05

Als het achterbeen actief is waarom zien wij dan aan de stofwolk dat ze sleperig draaft?

Voorwaartser.. misschien.. actiever.. nee.. actief en voorwaarts is niet hetzelfde :)

Als jij met je voeten sloft zit er toch minder beweging in je heupen dan wanneer je je voet optilt om een stap naar voren te zetten?

Wanneer moet je meer veren in je rug? Als je je been optilt naar voren om te lopen.. of als je sloft?

Als jij op een stoel zit en je doet je hoofd richting je knieen, wat gebeurd er dan met je rug?

En als je rechtop staat en je doet je hoofd richting je knieen, wat gebeurd er dan met je rug?

Voel je verschil? Wat valt je het meest duidelijk op aan je rugspieren?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-05-12 09:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:07

Mm daar had ik niet eens opgelet. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:09

Denk maar eens over die vragen na, ik ben benieuwd naar je antwoorden :)