Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:25

modie schreef:
Ik heb wel eens van de "verlichte" zit gehoord, prof
Ontlastingszit? is dat iets nieuws? En wie of wat, wordt er dan ontlast? Volgens mij, het paard echt niet, gewicht blijft gewicht, ontlast of niet, verlicht of niet.

Misschien een "klassiek" dwalingsspoor?

Vreemd voor iemand die schrijft ophoudingen alleen met de zit te kunnen rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:27

Professor schreef:
modie schreef:
Ik heb wel eens van de "verlichte" zit gehoord, prof
Ontlastingszit? is dat iets nieuws? En wie of wat, wordt er dan ontlast? Volgens mij, het paard echt niet, gewicht blijft gewicht, ontlast of niet, verlicht of niet.

Misschien een "klassiek" dwalingsspoor?

Nog steeds geen uitleg ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:29

modie schreef:
Professor schreef:

Nog steeds geen uitleg ;)

Misschien even onderaan vorige pagina kijken :)*

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:31

Mindfiels, je uitleg snap ik supergoed ;) maar als je met je gewicht in de beugels gaat staan, waar blijft dat gewicht dan?
Blijft nog steeds een belastende zit voor de rug van het paard (hier is trouwens ook onderzoek naar geweest, de "verlichte" zit, verlicht niet)

Van voor "loslaten"?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:33

En hier zit ik op een PRE hengst die al twee jaar lang niet te rijden was(vanwege rugpijn, stress, slofmisbruik en slaag) en dit was de eerste keer dat ik van hem op mocht stappen na een paar weken van vertrouwen opbouwen. Om alles uit te sluiten, dus ook dat ik onverhoopt hem het idee zou geven dat ook deze ruiter zijn rug weer pijn zou gaan doen, ook weer in ontlastingszit. Dat hij achter de teugel loopt weet ik, dat had met zijn verleden te maken.

Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:34

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:35

Okee, even kort door de bocht: Dan hoeven we ons dus ook niet meer druk te maken om stuiterende kindertjes op manegepaardenruggen? Want gewicht is gewicht? Dus het maakt niet uit of je nu zit of staat in de beugels?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:36

Mindfields schreef:
Misschien even onderaan vorige pagina kijken :)*

Misschien even naar de link kijken :+

"klassieke" dwaling wellicht toch??

Aquatraining :D speling van het lot??
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 01-05-10 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:37

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:38

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:38

De ontlastingzit, de Ruiter heeft de beugels ca 2 tot 3 gaatjes korter als de normale dressuurzit, en het bovenlichaam 2 tot 3 graden iets naar voren geneigd, daardoor komt het gewicht meer op de zijkant van het paard aangezien ik als ruiter met de knie mijn gewicht meer draag.
Men kan daar rustig mee doorzitten, het verschil tussen verlichtezit (springzit) is dat de hoeken niet zo extreem verkleint worden. Bij een goede verlichtezit zijn de beugels 5 tot 6 gaatjes korter als de dressuurbeugel.
Men rijdt jonge paarden zo, omdat men door het af te wisselen met ontlasten en gewoon zitten.

Moll heeft gelijk dat von Neindorff dit extreem deed, dat was zijn handschrift.
FaberSmid ligt in de goede richting, aangezien het met een dressuurzadel niet zo goed funktioneert, omdat de knie meer gebogen wordt, dat is niet lekker bij een dressuur zadel, dus neemt men meestal een veelzijdighedszadel richting dressuur.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:43

Professor schreef:
De ontlastingzit, de Ruiter heeft de beugels ca 2 tot 3 gaatjes korter als de normale dressuurzit, en het bovenlichaam 2 tot 3 graden iets naar voren geneigd, daardoor komt het gewicht meer op de zijkant van het paard aangezien ik als ruiter met de knie mijn gewicht meer draag.
Men kan daar rustig mee doorzitten, het verschil tussen verlichtezit (springzit) is dat de hoeken niet zo extreem verkleint worden. Bij een goede verlichtezit zijn de beugels 5 tot 6 gaatjes korter als de dressuurbeugel.
Men rijdt jonge paarden zo, omdat men door het af te wisselen met ontlasten en gewoon zitten.

Moll heeft gelijk dat von Neindorff dit extreem deed, dat was zijn handschrift.
FaberSmid ligt in de goede richting, aangezien het met een dressuurzadel niet zo goed funktioneert, omdat de knie meer gebogen wordt, dat is niet lekker bij een dressuur zadel, dus neemt men meestal een veelzijdighedszadel richting dressuur.

prof, gewicht blijft gewicht ;) wie het dan ook draagt op de paardenrug :D

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:44

Maar daar gaat het ook niet om, gewicht blijft gewicht, maar waar het het paard raakt is wel een verschil. Want waar gewicht het paard raakt ontstaat druk op spieren. Dat hebben we nu met zn allen al een aantal keer gezegd :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:46

Mindfields schreef:
Maar daar gaat het ook niet om, gewicht blijft gewicht, maar waar het het paard raakt is wel een verschil. Want waar gewicht het paard raakt ontstaat druk op spieren. Dat hebben we nu met zn allen al een aantal keer gezegd :)

Nu drukken we dan op de schouderspieren van het paard :(:) lijkt me niet zo goed voor de vrijheid van beweging?
Lijkt me ook niet zo raadzaam. Wordt het nog moeilijker om tot de clou van dit topic te komen, nl "rechtrichten"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:48

Citaat:
prof, gewicht blijft gewicht ;) wie het dan ook draagt op de paardenrug :D

Leest u eens wat Mindfields schrijft.
U weet dat ik lichtrijden walchelijk vind, maar ontlasten niet.
Men ontlast de spieren, maar ja u verwisseld ook skelet met fundament.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:49

modie schreef:
Mindfields schreef:

Nu drukken we dan op de schouderspieren van het paard :(:) lijkt me niet zo goed voor de vrijheid van beweging?
Lijkt me ook niet zo raadzaam. Wordt het nog moeilijker om tot de clou van dit topic te komen, nl "rechtrichten"

Wie zegt dat er op de schouderspieren van het paard gedrukt wordt? Als ik in mn beugels sta druk ik niet op de schouderspieren hoor, maar op de bal van mijn voet.

Edit: als we de schouderspieren dwars willen zitten moeten we knijpen met onze knieen. En dat doen we niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:50

Citaat:

Denk niet dat u nu aangeeft dat u iets weet van de anotomie, de spieren die het voorbeen naar voren brengt ligt daar niet.
Wanneer u eens inhoudelijker zou worden, en niet steeds de boel afkraakt met onzinnege vragenstellingen dan zou hier de discussie werkelijk zeer intressant kunnen zijn.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:51

Ik ben al een tijdje een stillen meelezer in dit topic. Toevallig heb ik gisteren les gehad en daarbij zijn we nu ook gaan oefenen met de verlichte zit (ontlastingszit). Ik ben aan het revalideren met mijn paard (het hele verhaal zal ik jullie besparen). Door een verkeerde diagnose van de dierenarts ben ik na 3 maanden eindelijk weer 'aan de slag'. Mijn vorige zadel is ingeruild voor een nieuwe. Mijn eigen balans in mijn lichaam is ver te zoeken, mijn linkse heup heeft 'vast' gezeten waardoor ik extreem rechts de rugspier van mijn paard ben gaan belasten.

Wat ik voornamelijk erg duidelijk voelde was wanneer ik zelf mijn balans op de beugels kan houden en mee kan gaan in de beweging van mijn paard, ze na 3 drafpassen haar rugspier gebruikt. Direct wordt ook haar pas en achterhand van achter naar voor.

Ik sluit me we aan bij de opmerking van mindfields gewicht blijft gewicht daar kun je geen invloed op uitoefenen maar om ongebalanceerd op je paard zijn rug te butsen is het andere uiterste.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:53

Mindfields schreef:
Wie zegt dat er op de schouderspieren van het paard gedrukt wordt? Als ik in mn beugels sta druk ik niet op de schouderspieren hoor, maar op de bal van mijn voet.

Edit: als we de schouderspieren dwars willen zitten moeten we knijpen met onze knieen. En dat doen we niet.

In "verlichte" zit, worden de schouders van het paard extra belast.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:54

modie schreef:

Welnee joh, ja als je je knieen aanknijpt maar dat moet je ook niet doen, je moet je eigen balans houden zonder dat je ergens hoeft te knijpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:56

modie schreef:

Kan ik alleen maar zeggen dat u daar totaal de plank mist.
Dan staat u in de beugels, en blijft niet met uw zitvlak boven het zadel en met uw schouders achter de schoft.
Leest u maar eens het boekje verlichtezit, dan kunt u ook het verschil zien.
Denk dat uw denken in onbelance gekomen is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:58

Professor schreef:
modie schreef:

Kan ik alleen maar zeggen dat u daar totaal de plank mist.
Dan staat u in de beugels, en blijft niet met uw zitvlak boven het zadel en met uw schouders achter de schoft.
Leest u maar eens het boekje verlichtezit, dan kunt u ook het verschil zien.

Voor deze dag, krijgen jullie volledig gelijk _O-
Trusten, ik ga in "verlichte" lighouding :wave:

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:59

modie schreef:
Voor deze dag, krijgen jullie volledig gelijk _O-
Trusten, ik ga in "verlichte" lighouding :wave:

Zeker een Aqua bed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:00

Professor schreef:
En wie tekent nu het plaatje voor mij, met het horizontaal evenwicht???

Modi heeft klaarblijkelijk nog nooit van ontlastingszit gehoord. typisch voor de Aquagroup.
Moll is warm.
En FaberSmid weet hoe de vork in de steel zit, maar schrijft dat altijd een beetje onnozel.
Zit echt te genieten achter mijn computer, wist niet dat ik tekenen kon hahahahaha

Zo schrijf ik nu eenmaal Nederlands, Nederlands zal nooit "mijn" taal worden. Moeilijke taal zich te uiten.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:00

Professor schreef:
modie schreef:

Ik denk dat bij veel ruiters een probleem in het denken wordt veroorzaakt. Het rijden met gevoel mis ik bij heel veel mensen. Zo hoorde ik laatst een stal genoot zeggen dat haar paard nu op eigen benen moest gaan lopen. Joh, hoe kun je dan in hemelsnaam in het Z rijden. Over de kalen plekken op de buik nog maar niet te spreken met de cm sporen die gedragen worden. Het woord rechtrichten? Geen idee das toch gewoon als ze rechtuit lopen. Wellicht is dit dan weer een andere discussie ;)