Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:17

Waratje schreef:
detour schreef:
Een paard is een vluchtdier, prooidier, zijn vlubhtgedrag wordt veroorzaakt door een prikkel, - wat in het instinct om te overleven- ingebakerd is. Knipoog

Het dier zou niet anderes kunnen dan vluchten, net als een kat muizen vangt, een hond in een roedel leeft etc.

Sommige dingen zijn feiten HC.

Ook een feit voor je: onze Welsh Cob WAS een vluchtdier, als hij schrok was hij vertrokken voor je ook maar iets kon doen, nu is hij dat niet meer, als hij nu schrikt duikt hij even in elkaar, doet misschien een stapje opzij en STOPT om te KIJKEN wat er eng zou zijn. Dan blijkt het eigenlijk altijd enorm mee te vallen en is vluchten niet meer aan de orde.
Door training kan hij nu dus wel anders dan vluchten, hij kan nu eerst de situatie beoordelen en zijn ruiter advies vragen. Zijn karakter is niet verandert, maar hoe hij met de wereld omgaat wel.

Oh jee waratje.. ik ben bang dat jij nu ook een saai paard hebt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:19

Tot hij een konijnenholletje tegenkwam. Auw.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:21

Chiqa schreef:
Tot hij een konijnenholletje tegenkwam. Auw.

Heb jij er ooit afgelegen vanwege een konijnenhol dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:22

Ja Ja goed geraden. Ik had namelijk een paard aan zee staan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:22

Eh.. Chica kun je bovenstaande opmerking toelichten?
Of bedoel je dat een ongeluk in een klein hoekje zit?
Ja das waar, dus ga ik zelden op onbekende paden vol in galop Knipoog Dat vind ik een groter risico dan geen cap opzetten. Ik wil mijn paarden graag heel houden Knipoog Maar zo heeft ieder zijn eigen perspectief van risico's.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:23

Oh sorry, het staat eral.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 00:56

Chiqa schreef:
riannhuh schreef:
ik rijd áltijd met cap, zelfs het braafste paard kan een misstap maken of ergens van schrikken Knipoog

Dan heb jij het topci niet goed gelezen Vork

nee klopt, ik had geen zin om ruim 85 pagina's te gaan lezen Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 06:25

sflj schreef:
Snoevie schreef:
ik geniet ook van de vrijheid met mijn cap op als ik buiten rij.
voor mij persoonlijk gaat vrijheid en caploos niet geheel op.

Nee maar dat zegt toch niks over een ander? M.a.w je kunt toch niet automatisch zeggen dat dat voor iedereen hetzelfde is?

zeg ik dat dan???

ik vertel nu toch over mij persoonlijk?ik haal toch niemand anders aan?zeg ik dan dat dat automatisch voor iedereen hetzelfde is???

jemig,dan zeg ik erbij dat ik iets persoonlijk vind,is het nog niet goed

wat wil je nu eigenlijk
(doe ik nou zo mijn uiterste best niemand voor het hoofd te stoten en op te letten dat ik niet voor een ander spreek dan mezelf,nu weet ik het ook niet meer hoe het moet)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:34

nee je zei inderdaad 'persoonlijk'
Heel goed! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:28

amj schreef:
Ik rij altijd met cap sinds ik voor m'n ogen iemand van een paard zag vallen met haar hoofd op het beton. Zij droeg geen cap. Ze is naar het ziekenhuis gebracht en heeft daar enkele dagen in coma gelegen. Uiteindelijk is ze een jaar uit de running geweest. Het paard was overigens superbraaf en superverkeersmak maar raakte toch in paniek omdat hij in een draad stapte. Een ongeluk zit in een klein hoekje!!!

Dit voorbeeld vat nu exact samen waarom ik voor een cap ga; een gewaarschuwd mens telt voor twee. We rijden emt een paard, niet op een fiets. Een paard kan zelfs vallen zonder te schrikken. Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:33

Anya schreef:
detour schreef:
Jouw paard klinkt als een gecontroleerde machine. Lijkt me bijzonder saai, no offense. Bloos

Ik snap niet waarom de felle anti's hier zich zo opwinden; er ies niemand hier die anderen dwingt, alleen de een is er nu eenmaal feller tegen dan de ander.

Dus niemand is dommer imo als hij er geen draagt. Ik vnid het wel minder verstandig.

Hopelijk struikelen nu niet tig bokkers over me heen. Haha!

Woehaha
Dan ken je mijn paard(en) niet.
Lieve slimme afstammelingen van Amor, met een schattige truckendoos. Én de alfamerrie van haar groep.
Een truckendoos die vooral en speciaal opengaat voor ruiters die denken haar wel even te rijden. Je mag haar wel even komen proberen anders Ja Vindt Lan vast heel leuk Ja

Maar.. dat neemt niet weg dat opvoeding wel een boel doet. En vertrouwen natuurlijk.
Een slim paard kiezen helpt ook. Dat zijn doorgaans geen renners, maar zakkers bij 'mogelijk gevaar'.

Maar eigenlijk zegt jouw opmerking wel veel over jou Knipoog

Alsof alle Amorafstammelingen ratten zijn, dat vind ik echt ontzettend dom generaliserend gezwam, sorry hoor. Slapen
Wat een praatjes. Clown
Je mag haar wel even proberen..Ontzettend sneu dit. Waarom heb je zulke bewijsdrang nodig?
Ik denk dat dit veel over JOU zegt.
En ik heb de leeftijd gehad om op dergelijke avanaces in te gaan'dit vind ik erg sneu. Clown Trouwens, je zou je paard misschien in gevaar kunnen brengen als ik er op zou rijden, doe het dan wel een cap op, als je er van houdt.. Ach gut Haha!

Grappig dat je denkt dat ik zo'n type ben die wel even een paard in de krul komt rijden.
Blijf liever bij paarden dan mensen want je slaat de plank totaal mis. Haha!

Tuurlijk doet opvoeding veel, maar dat weet iedereen hier toch? Pling
Een slim paard zakt! Koe
Whaha, dat vind ik dus echt bullshit!
Daar valt of staat de intelligentie van het paard dus mee.. Heel bijzonder. Clown

Gezien je waardeloze manier van analyseren voel ik niet de behoefte uitleg te krijgen over je laatste zin.
Mensen die zich zo manifesteren hebben meer geschreeuw dan wol in hun inborst. Sorry hoor, maar vind dit echt sneu. Bloos

Alsof dit nog iets zegt over waarom jij geen cap draagt. want DAT is ontopic. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:37

Zeg ik ergens dat ze een rat is?
Dat zeg jij. Ik zeg dat ze lief is, volgens mij begin ik daarmee. Maar niet saai.
En jij wordt persoonlijk door mijn paard saai te worden. Dacht ik toch.

Maar in plaats van op deze manier in de aanval te gaan.. doe me nou eens een lol en leg uit waar je cap en veilige schoenen zijn???

Of heb je zelf het verhaal van Barmat niet voldoende vaak gelezen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:43

silvester schreef:
Detour, ik keek eens in je profiel wie jij was.
Leuke foto's van jou op het paard; maar waar is je cap? Knipoog

En ik kan je vertellen dat ik Lan een beetje ken, door alle verhalen die ik over haar heb gelezen.
Die is beslist niet saai hoor!

Zucht, wat draaft iedereen mega door mbt tot mijn opmerking; het is de ebschrijvind die Anya over haar paard gaf. Ik geloof niet dat een paard 100 % te controleren en betrouwbaar is! Knipoog

Leuke foto's op mijn paard? Vind je> Wat leuk, dank je wel!

Was een geweldige merrie, heb enorm veel van dit dier geleerd. Ach gut

Dit zijn odue foto's. Ik reed vroeger idd ook weinig met cap, althans op haar.
Maar door bepaalde ongevallen om mij heen ben ik goed wakker geschud.
Een mens kan veranderen qua gedachten en instelling.

Je wordt tenslotte nooit te oud om te leren! Knipoog

Anya, ik vind veiligheidsbeugels net zo belangrijk als een cap.
Ik heb in Ierland gewoond en werkte daar 60 uur per week met renpaarden. Daar moest ik een helm op. Een cap was niet afdoende..
Ik nam deze schoonheid mee en heb haar met HJ Lozeman die geweldig kan rijden en niet zulke praatjes heeft als jij- redelijk kunnen omtrainen. Was niet makkelijk, maar zeer leerzaam.

IN Ierland zijn er echter jockeys mee gesleurd en verongelukt, voet door de beugel etc.
Heb dit van dichtbij mee gemaakt.
Voor mij dus liever veiligheidsbeugels. Knipoog
Ook vind ik rijden met een slof link, daar ik die ervaring niet heb en wel eens gezien heb dat een ruwwe ruiter het dier achterover trok bij het steigeren, het dier er op leunde en plof, daar lagen ze. Clown

Zo heeft iedereen zijn veiligheidsnormen. Haha!

Jij en ik zien ervaren het paard denk ik heel anders.
mbt Die veters (blijft geduldig uitleggen).. Ik zie met veters totaal geen problemen mits ik die veiligheidsbeugels maar gebruik. Pling
Er zitten trouwens veringen in, prettig met springen en als het dier een keer in een dolle bui rondspringt, krijg ik minder klappen in de rug, zo ook het paard. Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:45

Anya schreef:
Zeg ik ergens dat ze een rat is?
Dat zeg jij. Ik zeg dat ze lief is, volgens mij begin ik daarmee. Maar niet saai.
En jij wordt persoonlijk door mijn paard saai te worden. Dacht ik toch.

Maar in plaats van op deze manier in de aanval te gaan.. doe me nou eens een lol en leg uit waar je cap en veilige schoenen zijn???

Of heb je zelf het verhaal van Barmat niet voldoende vaak gelezen?

Lees ergens eens terug waar mijn reactie op sloeg. Ze sloeg op jouw manier van hoe je je paard beschreef. En dat kwam nogal machinaal over. trek het je niet aan, waarschijnlijk is ze helemaal geweldig, kan overall beter met de paarden dan met hun baasjes opschieten, hoor! Knipoog

Lees even mijn reactie, want je vraag is net beantwoord. Haha!

Leg jij eens normaal uit waarom jij het ding NIET draagt. Cool

Ik heb barmat niet gelezen, vind dit ook niet nodig, mijn referentiekader is inmiddels groot genoeg. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:50

Ik beschrijf mijn paard niet machinaal. Jij interpreteert dat kennelijk zo. Mijn paard is alles behalve machinaal. Gelukkig. Anders zou ze saai zijn.

Ik heb al heel vaak beschreven waarom ik geen cap draag.
Ik zie het nut voor mij persoonlijk niet in.
Ik wens zelf te besluiten een cap te dragen zolang er geen wettelijke verplichting is en zelf in te schatten welke veiligheidsmaatregelen ik zinvol vindt, zolang er geen wettelijke verplichting is.

Zo simpel is het.
Iedereen die een cap wil dragen: lekker doen
Maar er mij geen eentje voorschrijven omdat het 'zou horen".
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-09-08 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:54

Gelukkig, dan begreep ik jou verkeerd en denken wij hetzelfde; een paard hoort gewoonweg niet saai te zijn. Knipoog Ik heb ze liever ook wat aanweziger en sterker qua persoonlijkheid. Vraag me uberhaupt af of er saaie paarden zouden bestaan van nature. Denk dan eerder aan "afgestompt". Bloos

Is er iemand die voor jou wil besluiten dat je een cap op moet? Want ik denk niet dat mensen dat hier bedoelen. Althans, ik niet. Het is jouw lijf, je moet het helemaal zelf weten!!
Ja toch?.. En mocht het in NL wel wettelijk verplicht worden dan kun je nog zelf beslissen op je kans wil lopen op een boete. Ieder zijn ding.. Knipoog
Dus trek het je niet zo aan, zonde van je emoties! Ach gut

Maar wie heeft de woorden "zou horen"dan gebruikt? Of heb ik iets gemist?..

Ik heb het je wel uitgelegd, je had even beter moeten lezen. Pling
10 MInuten geleden heb ik mijn reactie geplaatst. Knipoog

Oh ja, daar kan ik nog iets aan toevoegen; 3 hersenschuddingen in een jaar, waarvan een een knal van een bewoner (ik werk met jongeren met agressie). een steigerend paard en een auto ongeluk. Was niet mijn jaar maar besefte wel dat mijn koppie erg kwetsbaar was. Ook een wakkerschudder..
(En toen liep ze met cap op op de werkvloer, hihi).. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:00

gaat vast goed staan, cap op de werkvloer Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:02

detour schreef:
Dit voorbeeld vat nu exact samen waarom ik voor een cap ga; een gewaarschuwd mens telt voor twee. We rijden emt een paard, niet op een fiets. Een paard kan zelfs vallen zonder te schrikken. Clown

Dat ervaar ik diametraal anders: een paard zal uit zichzelf een val voorkomen. Elke kuil, steen etc. ontwijken ze zelf.
Een fiets rijdt overal tegenaan als je niet zelf stuurt.
Dit geeft aan dat ik heel anders paardrij en ook een heel ander risico loop Knipoog
Een paard is hét voertuig om ontspannen te kunnen rijden want het kan zélf lopen Pling

Als het (lesgeven) zin zou hebben en ik het (mijn paarden daarmee lastigvallen) ethisch acceptabel zouu vinden zou ik voor leerlingen bergrijden een set http://www.smithoptics.com/Variant-Brim_72_658.html kopen met geïntegreerde Bleutooth intercom.
Die leerlingen zouden nl. nog vaardigheid opdoen, onder mijn verantwoordelijkheid vallen en dit is een goéde helm.
Ik zou er dan zelf mee rijden als rolmodel, als voorbeeld.

Gelukkig heeft het geen zin, vind ik het niet acceptabel en hoef ik mijn beleving niet te beperken Cool

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:04

detour schreef:

en dus heb je geen informatie om een mening te hebben over de beslissing van degene waar je niets van begrijpt Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:06

Anya schreef:
gaat vast goed staan, cap op de werkvloer Haha!

Nou, zo'n dreun komt hard aan hoor, het was een klassieker uit een Westernfilm, niet normaal meer! Clown

Ik zag sterretjes. Moest mevrouw richting time outruimte brengen. Ze hookte me prachtig in het oog. Misschien is brommerhelm met vizier handiger. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:06

Huertecilla schreef:
detour schreef:

en dus heb je geen informatie om een mening te hebben over de beslissing van degene waar je niets van begrijpt Pling

hc

Waar bemoei jij je mee? Gister werden je vele vragen gesteld en kwam je neit terug. En nu wel om deze reden?.. Slapen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:15

Wendy schreef:
Er zijn heel veel manieren om dood te gaan. Van het paard stuiteren zonder cap lijkt me best een mooie manier.

Daar raak je een ander punt wat Bert en ik ook aangeroerd hebben: kwaliteit van leven. Dat is waarom zijn omgeving hem vrij laat in zijn keuzes en ik mijn vrouw ondersteunde bij haar levensgevaarlijk sportieve beleving.

Een goéde valhelm is functionele beschermende kleding.
Beschermende kleding heeft alleen zin als het dragen ervan niet door een veilig gevoel tot risicogedrag leidt.

De beleving van paardrijden is persoonlijk en de beleving van beschermende daar diametraal verschillende invloed op hebben
De beleving van kwaliteit van het leven zelf is ook persoonlijk. Wat de één onacceptabel gevaarlijk víndt, is voor een ander een onmisbaar element in de kwaliteit van díens leven.

Veel mensen vinden paardrijden gevaarlijk. Die hebben daarin net zoveel ´gelijk´ als degenen die ervaren intens te leven door zonder helm te paard van een helling af te galoppen.
De rest ís subjectief geneuzel.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:18

MIsschien even handig om te melden (geen idee hoe anderen hierover denken): Mijn stiefdochter ( die heel behoorlijk kan rijden, oko zonder zadel) draagt verplicht een cap. Maar als manlief (die niet rijden kan trouwens Haha! ) geen cap zou willen dragen dan vind ik dat geen probleem. Dat is zijn lijf en zijn leven. Zijn verantwoording. Ach gut
Tuurlijk zal ik me meer zorgen maken omdat ik niet wil dat hij zich bezeert maar dan is het niet aan mij om hem mijn mening door zijn strot te douwen en hem tot iets te verplichten. Zou me te zot wezen. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:27

detour schreef:
MIsschien even handig om te melden (geen idee hoe anderen hierover denken): Mijn stiefdochter ( die heel behoorlijk kan rijden, oko zonder zadel) draagt verplicht een cap. Maar als manlief (die niet rijden kan trouwens Haha! ) geen cap zou willen dragen dan vind ik dat geen probleem. Dat is zijn lijf en zijn leven. Zijn verantwoording. Ach gut
Tuurlijk zal ik me meer zorgen maken omdat ik niet wil dat hij zich bezeert maar dan is het niet aan mij om hem mijn mening door zijn strot te douwen en hem tot iets te verplichten. Zou me te zot wezen. Clown

Dus wat is jouw probleem dan met degenen die vinden dat de ´verplichters´ de rechten van anderen treden Verward Verward
Dát is het enige waar Anya, Waratje, ik, SFLJ , Oomens et al over vallen. Over de moraliserende verplichtingsdrang. Verder niets.
Waarom val je die mensen persoonlijk aan? Ik heb van níemand gelezen dat jij geen cap op mag zetten of dat jouw beleving om die op te zetten incorrect is.
Ik heb wel gelezen dat ál deze genoemde personen begrijpen dat iemand dat kan willen, doch dat zíj paardrijden en leven anders beleven en een andere keuze willen maken; de vrijheid om die keuze te mogen maken verdedigen.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:30

Deze hele discussie is vergelijkbaar toen de brommerhelm nog niet verplicht was en ook het dragen van autogordels niet. Nu is het verplicht en jankt niemand er meer over.

Van mij hoeft rijden met cap niet verplicht te worden, ook omdat ik bang ben dat er dan op een gegeven moment zoiets als rijden met een bit verplicht kan worden. Eigenbelang dus Clown