Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boktorretje

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:41

heb zelf ook een kleintje paardje gehad en heel veel plezier aan gehad, inderdaad gewoon laten denken, wie weet heb jij meer plezier als menig ander

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 02:32

roossie22 schreef:
@perrokai: dit vind ik dus typisch een antwoord wat ik steeds bedoel met mijn reacties...
wáárom zou het zo zijn dat een dikkerd de hele dag reacties en gefluister achter zich aan krijgt?
ík heb daar namelijk nooit last van, tuurlijk gebeurd het soms, maar die enkele keer weegt niet op tegen normale/leuke contacten of de keren dat ik op straat/werk/winkels etc loop en er niets aan de hand is.
als mensen naar je kijken kun jeverschillende dingen denken:
de onzekere/negatieve variant: ow ze kijkt naar me omdat ik dik bent, zie je wel dat iedereen me dik vind
de laat maar waaien variant: waarom kijkt dat mens naar me? ach ik kijk ook naar anderen
de zelfverzekerde/positieve variant: hey die vrouw vind dvast dat ik een leuk truitje aanheb.. cool... heb ik tóch de juiste keuze gemaakt.

En dat bedoel ik nou, zelfs jij waarvan ik het heel knap vind dat jij je nergens iets van aantrekt, gaat er van uit dat ik dat mezelf inbeeld dat het over mij zou gaan terwijl dat volgens jou niet zo is.
Ra ra ik loop alleen over straat, verder geen hond te bekennen en er wordt door drie kinderen dikzak geroepen, denk jij dan dat het over de eikenboom gaat waar ik toevallig onderdoor loop ?
Wie steekt hier nou zn kop in het zand ? Ik weet niet of je nu echt zo'n harde bikkel bent of een enorm bord voor je hoofd hebt. Ondanks dat ik jouw houding en reactie alleen maar respecteer en
waardeer, blijkt dat je je niet kunt indenken dat we niet allemaal zo als jij zijn, sommigen zijn wat
gevoeliger aangelegd of zijn niet hun hele leven al dik !

roossie22 schreef:

jij stelt het in je verhaal zóó negatief allemaal bah... verzwolgen onder (zelf?) medelijden met de dikkerds...
vind het zulk slap prutsmuts over het gaan naar de psych...niemand in dit topic geeft aan zomaar van de daken te brullen dat iemand te dik is... ik heb de ervaring dat dat(op een zéér zelden uitzondering) ook op straat en in het dagelijks leven ook niet gebeurd..... als je zó negatief in het denkbeeld zit en vind dat niemnad reactie mag geven op een dikkerd,(want stel je voor dat diegene dat al vaker hoort, dat ie gaat twijfelen aan zichzelf, dat ie helemaal gek wordt van die reacties) dan ligt dat aan je eigen gedachten en aan die van de dikkerd..

bah... ik hou niet slachtofferrolletje spelen.
tevens vind ik het verhaal van een rolstoel weer heel wat anders... een rolstoel heb je niet zelf in de hand, overgewicht wel!

En dan zal ik je vertellen, ik krijg die reacties persoonlijk al lang niet meer. Ben namelijk eerst 20 kilo afgevallen nadat ik die aangekomen was door het stoppen met roken en daarna ben ik pas weer gaan paardrijden dus ik denk wel deglijk aan het paard . En als jij je overgewicht in de hand hebt waarom ben jij dan volgens je profiel al van kind af aan te dik? Je laat maar waaien en positieve zelfverzekerde variant heeft je blijkbaar ook niet kunnen inspireren om eens wat aan je overgewicht te doen ? Want ook jij bent niet gezond, loopt grotere kans op hart en vaatziekten en slijtage
van rug en gewrichten op jongere leeftijd. Daar doe ik het voor en voor mijn eerste eigen paardje natuurlijk en voor mijn man die MS heeft, als ik nml. al moeite heb met mezelf voort te slepen dan kan ik hem ook niet helpen als hij slechter ter been wordt.
Ik woon ook in een omgeving (klein dorp in Duitsland) waar iedereen paardrijd en een enkeling onder maatje 46 zit en dus helemaal niet naar uiterlijk wordt gekeken. Dus ik ben dat slachtoffer al lang niet meer, daar heb ik zelf hard aan gewerkt met behulp van een dietist en de huisarts waarom jij niet ? Jij hebt het toch in de hand ? En iemand die opmerkt : nee hoor ik had niet in de gaten dat ik dik werd want het gaat zo geleidelijk ! Bullshit ! Heb je geen spiegel ? Of probeer je je nog steeds in maatje 42 stretchbroek te proppen ? Ik kan trouwens drie voorbeelden opnoemen van mensen die in de zorg werkten en opnieuw moesten gaan solliciteren en telkens te horen kregen dat ze te dik waren en dus niet uitgekozen werden, of hebben ze dat zelf verzonnen ? Jullie zijn blijkbaar alleen maar met jezelf bezig
en houden geen rekening met een ander of dat iemand wel eens wat anders kan zijn dan jullie, minder hard, minder gevoelloos. De maatschappij wordt steeds harder of heb ik me dat weer ingebeeld ?
Ik heb geen (zelf?) medelijden, ik respecteer mensen zoals ze zijn, dik, mager, lelijk, knap, puistjes,
gehandicapt, bikkelhard of gevoelig, vol zelfvertrouwen, of onzeker !

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 04:20

ik vind het een goed iets dat sommige maneges het gewicht aan banden stellen, zeggen van boven een bepaald gewicht (90 kg dacht ik?) hebben wij geen paard waar je op kan rijden. Pas heb ik nog meegemaakt dat een te zware (begeleidende!) amazone met paard en al tegen de vlakte is gegaan omdat ze de bocht te scherp maakte en haar paardje (ong 140/ 145?) haar niet kon houden. ik schatte haar zeker op een dikke 100 kg. ik vind dat je respect voor je paard moet hebben als je overgewicht heb, zet er dan een 3 of 4 wielig karretje achter alsjeblieft... en ik schroom me er ook niet voor om ruiters waarvan ik het echt niet vind kunnen het gewoon te zeggen

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 04:21

ps ik wil geen mensen persoonlijk aanvallen, dit is gewoon hoe IK erover denk

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 07:59

maar hoe weet je zo zeker dat dat door haar gewicht kwam?
ik geloof best dat ze te zwaar is geweest,maar dat een paard door een scherpe bocht dan onderuit gaat?

goed van je dat je het durft te zeggen(meen ik echt)maar stel dat iemand naar jou toe komt en zegt van ik vind dat jij je paard in de krul trekt en teveel schopt met je sporen,zou jij daar net zo makkelijk mee omgaan?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:33

_steef_ schreef:
Ik weet niet of mijn vraag al eerder is beantwoord. Het zijn teveel pagina's om helemaal terug te lezen Bloos

Zijn er eigenlijk mensen die bewijs hebben dat een paard niet goed meer is doordat er een te zware ruiter op heeft gezeten?

Ikzelf heb een klein paardje, nu nog groen. En ikzelf ben 95 kilo met broekmaat 44.
Ik heb erg lang geprobeert te dieeten (en al wel 10 kilo eraf). Maar ben van narigheid gestopt (mede door persoonlijke omstandigheden). Heb mezelf nou voorgenomen om schijt te hebben aan wat andere mensen denken. Dit is mijn paardje, en zo moet het zijn.

In mijn ogen heb jij niet schijt aan andere mensen maar aan je pony/paard.
Wat ik uit jou woorden kan opmaken is dat je maar vind dat je paard zich maar aan jou moet aanpassen in plaats van andersom?!

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:50

AikePeer schreef:
_steef_ schreef:
Ik weet niet of mijn vraag al eerder is beantwoord. Het zijn teveel pagina's om helemaal terug te lezen Bloos

Zijn er eigenlijk mensen die bewijs hebben dat een paard niet goed meer is doordat er een te zware ruiter op heeft gezeten?

Ikzelf heb een klein paardje, nu nog groen. En ikzelf ben 95 kilo met broekmaat 44.
Ik heb erg lang geprobeert te dieeten (en al wel 10 kilo eraf). Maar ben van narigheid gestopt (mede door persoonlijke omstandigheden). Heb mezelf nou voorgenomen om schijt te hebben aan wat andere mensen denken. Dit is mijn paardje, en zo moet het zijn.

In mijn ogen heb jij niet schijt aan andere mensen maar aan je pony/paard.
Wat ik uit jou woorden kan opmaken is dat je maar vind dat je paard zich maar aan jou moet aanpassen in plaats van andersom?!

nou, ik denk niet echt dat ze schijt heeft aan haar paardje, want wat is er nou mis met 95 kilo op een (klein) paard?
95 kilo is niks hoor voor een paard, je stelt je een beetje aan!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:55

@markiekepiet jij moet beter lezen!!
Ik ga niet af op het gewicht waar ze haar paard mee wil belasten.
Ik ging af op de opmerking die ze maakte!

En hoe kun jij bepalen, zonder haar of haar paard te kennen, dat ze niet te zwaar ik voor haar paard?
Zoals ik al zei ik ging niet op die informatie af maar op de opmerking die ze maakt!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:58

Bij ons op de manege stond een stevige haflingermerrie waar jarenlang alleen kinderen van 7 tot zo'n 15 jaar op geleerd hebben te rijden. Dus geen overgewicht op haar rug maar gewoon beginners die niet kunnen rijden. En ze is nu rugpatient en op rust gezet als gezelschapspaard want zolang ze niet belast wordt heeft ze geen pijn of problemen. Dus wanneer is het aantoonbaar dat het door overgewicht komt ?
En Aikepeer jij kent haar of haar paard toch ook niet en oordeelt toch ook gelijk ? Het is maar hoe negatief je het wilt lezen, ze is toch al afgevallen en heeft er wat aangedaan en zal waarschijnlijk heus wel weer gaan afvallen als ze denk dat het niet kan op haar paard, dus heeft ze toch geen schijt aan haar paard ? Het is ook nooit goed wat je ook doet. Ze denkt er toch overna en doet er zelfs iets aan ? Dat moet je toch kunnen waarderen ?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:06

Perrokai schreef:
Bij ons op de manege stond een stevige haflingermerrie waar jarenlang alleen kinderen van 7 tot zo'n 15 jaar op geleerd hebben te rijden. Dus geen overgewicht op haar rug maar gewoon beginners die niet kunnen rijden. En ze is nu rugpatient en op rust gezet als gezelschapspaard want zolang ze niet belast wordt heeft ze geen pijn of problemen. Dus wanneer is het aantoonbaar dat het door overgewicht komt ?
En Aikepeer jij kent haar of haar paard toch ook niet en oordeelt toch ook gelijk ? Het is maar hoe negatief je het wilt lezen, ze is toch al afgevallen en heeft er wat aangedaan en zal waarschijnlijk heus wel weer gaan afvallen als ze denk dat het niet kan op haar paard, dus heeft ze toch geen schijt aan haar paard ? Het is ook nooit goed wat je ook doet. Ze denkt er toch overna en doet er zelfs iets aan ? Dat moet je toch kunnen waarderen ?

nog een die niet kan lezen!!!
Ik heb toch als antwoord op mariekepiet gezegd dat ik niet af ga op de informatie over haar gewicht maar over de opmerking die ze maakt!!! "Het is mijn paard en dat is nou eenmaal zo" o.i.d
Met dat laatste ben ik het niet eens!! Ik er dus van uit dat ze bedoeld te zeggen het is mijn paard DUS moet ze mij maar leren dragen..want dat ze schijt heeft aan andere mensen daarmee bedoeld ze imo dat die andere mensen vinden dat ze er te zwaar voor is..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:08

Perrokai: de manier waarop zij het zegt, in een topic als deze komt idd over alsof ze niet aan haar paard denkt.
Ze zegt namelijk dat ze zich niets aantrekt van wat mensen zeggen en dat het haar paard is dus dat het zo maar moet zijn.
Ik vind het opzich heel goed als je je niets van andere mensen aantrekt, maar op het moment dat je op een paard gaat zitten moet je imo wel bedenken of het paard jou kan dragen. En zoals _steef_ het zei kwam het niet over alsof ze dat doet (ik zeg dus niet dat ze het niet doet, maar zo kwam het iig niet op mij over Knipoog ).

En dat er nog 1001 redenen zijn waardoor een paard rugproblemen kan krijgen wil niet zeggen dat een ruiter met overgewicht er niet een van is. Iik heb geen bewijzen dat overgewicht leidt tot rugproblemen, maar je kan toch wel bedenken dat als iemand die te zwaar is voor het paard erop gaat rijden dat dat tot problemen leid??

Ga zelf maar eens een paar jaar elke dag een uur rondjes rennen met een te zware rugzak op..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:32

Dus hoe bepalen jullie dan of iemand te zwaar is voor zn paard, doordat het plaatje niet past of doordat het paard er onder lijkt te bezwijken ? Wie zegt dat bv roossie22 niet te zwaar is voor de rug van haar paard terwijl het er optisch gewoon uitziet als een goede combinatie ? En ik ontken ook niet dat een te zware belasting voor een paard op welke manier dan ook tot problemen kan leiden maar wie zijn jullie om een grens of limiet te bepalen ?
Veel springen is ook niet goed voor een paard dat weet iedereen maar zeg het maar eens tegen een springruiter, moet je kijken wat voor een reactie je dan krijgt ! Uberhaupt paardrijden is voor een paard iets tegennatuurlijks, misschien als we er helemaal niet op zouden gaan zitten zouden ze een gezonder en langer leven leiden? Dus wie bepaalt hier nu de grenzen ? En hoe begaan ben je met het lot van het paard om het beste voor hem te willen ? Door te stoppen met springen of er helemaal maar niet op te gaan rijden ?
Wat iemand hier ook zegt over ruiters met overgewicht het is nooit goed, men gaat er altijd vannuit dat je een onzeker wrak bent die zich zelf alles inprent alles op zich zelf betrekt en vol zelfmedelijden zit. We moeten niet zeuren en zielig doen en een beetje berip kan men tegenwoordig niet meer opbrengen. Ben je iets gevoeliger als een ander wordt je gewoon genadeloos verder afgemaakt.
Moet je er maar aan werken anders zeik niet......wordt er gezegd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:35

idd steeffie, jij hebt het netjes verwoord, zoals ik daar ook over denk.
bedankt Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:41

alsjeblieft Knipoog

En Perrokai, dat is juist het hele discussie punt: wanneer is iemand te zwaar voor zijn/haar paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:48

Perrokai schreef:
Dus hoe bepalen jullie dan of iemand te zwaar is voor zn paard, doordat het plaatje niet past of doordat het paard er onder lijkt te bezwijken ? Wie zegt dat bv roossie22 niet te zwaar is voor de rug van haar paard terwijl het er optisch gewoon uitziet als een goede combinatie ? En ik ontken ook niet dat een te zware belasting voor een paard op welke manier dan ook tot problemen kan leiden maar wie zijn jullie om een grens of limiet te bepalen ?
Wanneer de ruiter overheerst lijkt het mij wel duidelijk. het is dan geen gelijkwaardige combinatie
En er zijn lijstjes die aangeven dat 12% ,15 % tot 20% van sommige paarden redelijk veilig is en daarbioven minder.
Alleen is het jammer dat het onderzoek van die lijstjes nog onbekend is

Veel springen is ook niet goed voor een paard dat weet iedereen maar zeg het maar eens tegen een springruiter, moet je kijken wat voor een reactie je dan krijgt !Er zijn zoveel dingen niet goed, maar daar hebben we het nu niet over, dat is nu off-topic. Omdat niet iedereen het goed doet, wil nog niet zeggen dat jij het daarvoor ook niet goed hoeft te doen Uberhaupt paardrijden is voor een paard iets tegennatuurlijks, misschien als we er helemaal niet op zouden gaan zitten zouden ze een gezonder en langer leven leiden? Dus wie bepaalt hier nu de grenzen ? En hoe begaan ben je met het lot van het paard om het beste voor hem te willen ? Door te stoppen met springen of er helemaal maar niet op te gaan rijden ? ik denk dat stoppen met rijden ook niet goed is voor de paarden, omdat dan veel paarden worden verkocht en naar de slager zullen gaan. Ik denk wel dat je er zo bewust mogelijk mee moet om gaan, want idd paardrijden is niet goed voor de paardenrug, omdat ze daarvoor niet zijn gemaakt
Wat iemand hier ook zegt over ruiters met overgewicht het is nooit goed, men gaat er altijd vannuit dat je een onzeker wrak bent die zich zelf alles inprent alles op zich zelf betrekt en vol zelfmedelijden zit. We moeten niet zeuren en zielig doen en een beetje berip kan men tegenwoordig niet meer opbrengen. Ben je iets gevoeliger als een ander wordt je gewoon genadeloos verder afgemaakt.
Moet je er maar aan werken anders zeik niet......wordt er gezegd.ik vind dat het paard voorop staat en niet de "zielige" ruiter. Natuurlijk moet je alle commentaar proberen vriendelijk te vertellen, maar iedereen is anders en heeft er andere ideeen over wat wel en niet "pijnlijk" is

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:06

Superwoman, in je antwoorden kan me wel vinden maar het Topic is Uit de taboe RUITERS met overgewicht en niet paarden.
En ik denk dat bij iedere oprechte paardenliefhebber het paard voorop staat.
Neem steeffie nou zij is slank maar haar jonge paard heeft rugproblemen, niet door haar denk ik en dat doet er ook verder niet toe. Zij houdt van haar paard al kan ze er misschien nooit meer op rijden en zoals het lijkt is ze ook helemaal niet van plan hem af te danken of weg te doen ondanks dat ze geen tweede eigen paard heeft. Ik heb mijn paard (fries)nu net een week maar mocht ik denken of bevestigd krijgen dat ik weer te zwaar voor mijn paard wordt (ben dus al 20 kilo kwijt en nog bezig) dan heb ik nog een wagen erbij gekocht en kan ik hem nog mennen maar hoe dan ook ik kijk eerst naar mijn paard en hou mezelf ook goed in de gaten dat ik hem niet belast met teveel overgwicht, ik zal juist de laatste zijn die het zou ontkennen als iemand het tegen me zou zeggen. Maar het blijft een feit dat ruiters met overgewicht en zich daar niet prettig bij voelen of onzeker zijn nog steeds genadeloos worden afgemaakt......niet zeuren en niet zielig doen, eigen schuld....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:21

Nou, ondanks dat je er "niks" aan kunt doen als je zwaar bent, je zult daar wel extra rekening mee moeten houden als jij op het paard wil gaan rijden. Ik heb ook m'n minpunten en zal zeker geen zangeres worden hoe graag ik dat zou willen.

Wanneer de combinatie goed is, zul je ook geen (tot weinig) commentaar krijgen. Bijv. Shirefan heeft nog nooit commentaar gehad op haar shire en weegt over de 100 kg.
Feit is gewoon dat er nog steeds combinaties lopen die wel commentaar krijgen. (terrecht of onterrecht)
Hoe moet je dat zeggen tegen die pesoon óf mág je niks zeggen.
Persoonlijk zou ik bijv ook niet m'n mond houden als ik iemand de slof verkeerd zie gebruiken, anders kan ik niet
met m'n geweten leven hoor.

Ik ben ook een persoon die zonder het rijden kan, als dat moet.Mijn paarden zullen daarom zeker niet weggaan, maar ik weet zeker dat er een grote groep is waarbij het paard moet scoren en anders weg moet.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:26

Ik wil graag mijn reactie nog even toelichten.
Ik denk wel degelijk aan mijn paard. En ik ben ook heel bewust bezig met hem. En heb hem heel bewust gekocht.

Ik doelde meer op wat andere mensen van de combinatie vinden.
Dat ik dik ben wil toch niet zeggen dat ik dan maar een "tinkie winkie" moet nemen? Alsjeblieft zeg!

Jammer dat dat niet zo over is gekomen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:29

je moet een paard kiezen wat bij je figuur/lengte past,of iig zo dat je paard geen last van je ondervindt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:39

Mag ik me ook melden in dit topic. Ik ben ook te zwaar. Momenteel 84 kg bij 1m74 (en ik ben er nu dus al 5 afgevallen).

Ik ben nu dus aan het afvallen omdat het me toch allemaal wat in de weg gaat zitten met paardrijden vind ik. Ik zelf heb wel bewust voor een fjord gekozen omdat ik altijd al steviger ben geweest en dus een sober en sterk ras wilde. Daar kwam voor mij de fjord uit.

Ikzelf voel me nooit zo gelukkig op wat slankere paardjes (nooit gevoeld ook) Inderdaad de combi moet passen vind ik.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:19

superwoman schreef:
Perrokai schreef:
Wanneer de ruiter overheerst lijkt het mij wel duidelijk. het is dan geen gelijkwaardige combinatie
En er zijn lijstjes die aangeven dat 12% ,15 % tot 20% van sommige paarden redelijk veilig is en daarbioven minder.
Alleen is het jammer dat het onderzoek van die lijstjes nog onbekend is

Veel springen is ook niet goed voor een paard dat weet iedereen maar zeg het maar eens tegen een springruiter, moet je kijken wat voor een reactie je dan krijgt !Er zijn zoveel dingen niet goed, maar daar hebben we het nu niet over, dat is nu off-topic. Omdat niet iedereen het goed doet, wil nog niet zeggen dat jij het daarvoor ook niet goed hoeft te doen Uberhaupt paardrijden is voor een paard iets tegennatuurlijks, misschien als we er helemaal niet op zouden gaan zitten zouden ze een gezonder en langer leven leiden? Dus wie bepaalt hier nu de grenzen ? En hoe begaan ben je met het lot van het paard om het beste voor hem te willen ? Door te stoppen met springen of er helemaal maar niet op te gaan rijden ? ik denk dat stoppen met rijden ook niet goed is voor de paarden, omdat dan veel paarden worden verkocht en naar de slager zullen gaan. Ik denk wel dat je er zo bewust mogelijk mee moet om gaan, want idd paardrijden is niet goed voor de paardenrug, omdat ze daarvoor niet zijn gemaakt
Moet je er maar aan werken anders zeik niet......wordt er gezegd.ik vind dat het paard voorop staat en niet de "zielige" ruiter. Natuurlijk moet je alle commentaar proberen vriendelijk te vertellen, maar iedereen is anders en heeft er andere ideeen over wat wel en niet "pijnlijk" is

Even een reactie op het onderstreepte gedeelte. Helemaal mee eens dat de paarden rug er eigenlijk niet voor gemaakt is. Maar door verstandiger fokken en wat steviger fokken kan volgens mij wel een hoop ellende voorkomen worden. De paardjes van KWPN worden in mijn ogen af en toe dunner en ranker en slanker en ieler als je begrijpt wat ik bedoel. Dit was heel even off topic. excuus Bloos
Oja en ik reageer niet uit het niets, ik lees al heel lang mee indit topic Knipoog

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:20

Perrokai schreef:
Dus hoe bepalen jullie dan of iemand te zwaar is voor zn paard, doordat het plaatje niet past of doordat het paard er onder lijkt te bezwijken ?

daar ben ik het dus ook mee eens! ik denk dat veel mensen hun oordeel al klaar hebben als ze naar het totaal plaatje kijken, en eerlijk is eerlijk ik zie ook liever een slanke ruiter want dat is veel mooier (begrijp me niet verkeerd want ik behoor zelf ook tot de stevige ruiter) maar het is gewoon verkeerd om gelijk te oordelen dat het zielig is voor een paard wat sommige mensen doen want er zijn veel zieligere dingen hoor dan een wat zwaardere ruiter op een paard.

en ik zal het nog sterker vertellen, een paardje waar ik op rijd komt altijd al heel vrolijk op me afgerent als hij me ziet en denkt, yes ik mag weer en ze is super vrolijk. en dat zal ze vast niet hebben gedaan als ze zou denken, s.h.i.t. daar heb je die dikke weer die op me rug gaat zitten!

en dan nemen we het springen, je zou dan denken dat het paard dat ook niet graag zou doen met een zwaarder persoon op je rug maar als ze al een hindernisje klaar zetten voor ons is ze al niet meer te houden.

En tuurlijk ben ik het er over eens dat als iets echt niet kan je er wat van mag zeggen maar dan heb je het dus over een heel extreem geval en ik zeg eerlijk, zoiets heb ik nog nooit gezien.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:24

ik meld me ook maar even.
ik zelf ben al jaren aan de zware kant,maar niet zo zwaar(80kg).
ik heb vroeger een luxe pony gehad,maar die had duidelijk moeite met mijn gewicht.mijn toenmalige verzorgster heeft haar gekocht(slanke den).
ik heb daarna een kruising haf/welsh gekocht en die scheurde zo met me weg! we hadden vele jaren plezier aan elkaar.helaas heb ik hem in moeten laten slapen wegens zware hoefbevangenheid. Huilen
en TZT komt er weer een stevige pony/paardje.
maar ik kon ook een meisje die veel zwaarder was dan moi(over de 100kg).
en die kocht een half arabiertje! het arme dier had binnen een jaar last van rugpijn en andere kwalen.en toch bleef ze stug door rijden! Boos!
zelfs de DA vertelde dat ze veel te zwaar voor het dier was...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:27

mariekepiet schreef:
......want er zijn veel zieligere dingen hoor dan een wat zwaardere ruiter op een paard.

en ik zal het nog sterker vertellen, een paardje waar ik op rijd komt altijd al heel vrolijk op me afgerent als hij me ziet en denkt, yes ik mag weer en ze is super vrolijk. en dat zal ze vast niet hebben gedaan als ze zou denken, s.h.i.t. daar heb je die dikke weer die op me rug gaat zitten!

en dan nemen we het springen, je zou dan denken dat het paard dat ook niet graag zou doen met een zwaarder persoon op je rug maar als ze al een hindernisje klaar zetten voor ons is ze al niet meer te houden.

Ten eerste vind ik dat je niet moet kijken hoe het slechter kan, maar hoe het beter kan.

Ten 2e zal een paard nooit denken op de manier hoe jij dat voorspiegelt.
Een paard kan vanalles leuk (en lekker) vinden, zonder dat het goed voor 'm is. Een paard kán zeker niet denken over de gevolgen. Dus hij denkt niet:ze is erg zwaar,misschien krijg ik daardoor later last van mijn rug;hij denkt niet:
laat ik die biks maar staan, omdat ik anders koliek kan krijgen als ik teveel eet!

Ik geloof best dat een paard werken leuk vind en ook als er een te zware ruiter op zit of de kar te zwaar is...
Ik heb zoals eerdere gezien dat het paard het bit gewoon aannam, terwijl hij door dat bit erg wonden had in z'n mond....

Jij als baas/verzorgster bent verantwoordelijk, niet het paard.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:43

_steef_ schreef:
Ik wil graag mijn reactie nog even toelichten.
Ik denk wel degelijk aan mijn paard. En ik ben ook heel bewust bezig met hem. En heb hem heel bewust gekocht.

Ik doelde meer op wat andere mensen van de combinatie vinden.
Dat ik dik ben wil toch niet zeggen dat ik dan maar een "tinkie winkie" moet nemen? Alsjeblieft zeg!

Jammer dat dat niet zo over is gekomen.

Als je het zo brengt klinkt het al een stuk beter Knipoog
Je hoeft je idd niets van andere mensen aan te trekken, zolang je voor jezelf maar serieus nadenkt of je niet te zwaar bent voor je paard Ja