DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:58

Karl66 schreef:
Dat er in de basis veel slecht gereden wordt en dat er daar veel paarden in de krul getrokken worden heeft weinig met LDR te maken.

Dat in de krul trekken wordt ook wel LDR genoemd...
Er wordt in de basis meet LDR gereden dan jij denkt.. En ik vindt raar om te zeggen dat er in de basis slecht gereden wordt, er heerst veel onkunde. Maar is het niet zo dat de basis steeds beter presteert.
Ik vindt het ook raar om te denken dat alleen de top LDR rijdt, want ik denk dat er meer basis ruiters LDR ''beoefenen'' dan in de top.

Daarbij vindt ik een discussie van LDR in de basis interresanter om te volgen, omdat dat dicht bij huis lgt en je daar meer bij kan voorstellen. Wij zullen toch niet vereder komen dan de tribune bij zulke wedstrijden dus wat voor zin heeft om daar een discussie over te voeren. En in de basis liggen de meeste problemen. Los eerst die maar op voordat je de top aan gaat pakken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:00

Of kijken jullie alleen t.v. naar de top?
Ik dus eigenlijk niet, was echt in de veronderstelling dat het over de basis sport ging....

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:11

QQQQ, die aanleuning is toch precies wat je wilt? Lichtheid in de voorhand, controle over het lijf. Controle over het paard, zijn angsten heb jij onder controle, durchlassigkeit?? Rond en diep rijden is onmogelijk met 'n paard wat geen goed gebruik van het achterbeen heeft en wat niet op het achterbeen te houden is, de absolute tempocontrole, het onvoorwaardelijk nagevelijk zijn, de variatie in de houdingen waardoor het lijf gestretcht wordt.
De aanleuning van klassieke ruiters en van rond&diep ruiters is inderdaad anders, maar ergens willen we beide hetzelfde in het rijden en ook in het gevoel van de aanleuning, alleen iedereen werkt er op een andere manier van toe. Ook dat staat of valt weer met goed en slecht paardrijden.

Ook Rien van de Schaft, klassiek?? zet het gewicht op de voorhand door paarden voorwaarts/neerwaarts te laten lopen.

Ik heb even in je profiel gereden QQQ, en er zijn inderdaad paarden die niet geschikt zijn om ronder in te stellen........

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:45

Vudress schreef:
Rond en diep rijden is onmogelijk met 'n paard wat geen goed gebruik van het achterbeen heeft en wat niet op het achterbeen te houden is,

Waarom zijn LDR-paarden volgens jou perse op het achterbeen?
@Marije, het gaat hier idd over de top, hoewel ik ook denk dat het in de basis een nog veel groter probleem is...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:12

Door in de krul trekken LDR te noemen, wordt het nog geen LDR Pling

Ik ben het met je eens dat je beter aandacht aan de basis kan besteden, alleen dit topic gaat over de kruistocht van Ulrike en die richt zich tegen de top. Al moet ik zeggen dat ik uit verhalen hier op bokt begrijp dat er hier in Drenthe in de basis veel minder LDR gereden wordt dan in het westen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:29

Het probleem is dat trekken gelijk staat aan het paard van voor naar achteren rijden, bemerk je het probleem kun je het probleem elimineren.
Voorwaarde voor goed rijden is het paard van achter naar voren rijden, activeer de achterhand laat het achterbeen vlijtig ondertreden en rijd hem naar je vragende hand toe. Je kunt het paard zo instellen waar je wilt want het vlijtige paard is op zoek naar je hand. Of rond, of lang, of laag of mischien wel ldr het behoort allemaal tot de mogelijkheden.
Dat is de voorwaarde van het goede gereden paard vlijtig van achter naar voren. Lijkt het even op het paard het allemaal zelf gaat doen zich loslaat in zijn kaak, zich ontspant in zijn rug lekker doorgaat.

Training mijne dames en heren brengt een ieder daar. En om daar te komen moet de ruiter vlijtig werken, consequent, streng, maal ontspannen maar ook een maal durven door te zetten. Het komt dus van beider zijden zowel van ruiter als van paard.
Kun je het hoofd daar rijden waar je wilt dus voor de LL maar ook erachter, kun je het tempo bestemmen, kun de richting vertellen, kun je eerlijk en heerlijk zitten, dus ga je naar de durchlassigkeit toewerken ben je goed bezig.
Het is het paard die het moet doen en kom jij op een punt waarin je niet meer kunt bestemmen door normale hulpen waar je heen wilt, waarin je je paard niet op simpele hulpen voorwaarts kunt houden, waarin er niet direct reaktie is op je hulpen waarin het hoofd niet meer daar is waar jij het wilt dan ben je even de verkeerde weg in geslagen en zul je eerlijkerwijze terug moeten naar de basis van het rijden.

Anky was mischien even verkeerd bezig met het niet meer voor de LL kunnen rijden, problemen met halthouden, problemen met een gedragen piaffe passage, maar klaarblijkelijk is ze wel bij de basis terug geweest want die problemen heeft ze heel erg behoorlijk in de hand.

We kunnen dus allemaal wel verkeerd rijden maar als je je aan de voorwaarde van achter naar voren houd is er niet veel aan het handje

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:57

Vudress schreef:
QQQQ, die aanleuning is toch precies wat je wilt? Lichtheid in de voorhand, controle over het lijf. Controle over het paard, zijn angsten heb jij onder controle, durchlassigkeit??
Zet 'm in een stevige box en wat heb je? Controle!! Nee, die stabiel ogende aanleuning waar ik na refereerde is NIET wat je wilt (tenzij je enkel in punten scoren bent geïnteresseerd).
Vudress schreef:
De aanleuning van klassieke ruiters en van rond&diep ruiters is inderdaad anders, maar ergens willen we beide hetzelfde in het rijden en ook in het gevoel van de aanleuning, alleen iedereen werkt er op een andere manier van toe. Ook dat staat of valt weer met goed en slecht paardrijden.
Ik ben er zeker van dat je via beide wegen naar een totaal ander resultaat werkt.
Vudress schreef:
Ook Rien van de Schaft, klassiek?? zet het gewicht op de voorhand door paarden voorwaarts/neerwaarts te laten lopen.
Klopt, om kort te ontspannen, niet om de een of andere zware oefening zo uit te voeren .
Vudress schreef:
Ik heb even in je profiel gereden QQQ, en er zijn inderdaad paarden die niet geschikt zijn om ronder in te stellen........
Ik heb je de eer even terug betaald en moet toegeven, dat de paarden daar absoluut 100% geschikt zijn voor LDR Ja .
Karl66 schreef:
Al moet ik zeggen dat ik uit verhalen hier op bokt begrijp dat er hier in Drenthe in de basis veel minder LDR gereden wordt dan in het westen.
Dat is ZEKER waar! Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:03

Kafue schreef:
Anky was mischien even verkeerd bezig met het niet meer voor de LL kunnen rijden, problemen met halthouden, problemen met een gedragen piaffe passage, maar klaarblijkelijk is ze wel bij de basis terug geweest want die problemen heeft ze heel erg behoorlijk in de hand.
Ik heb d'r niet recent zien hals strekken o.i.d. Ben benieuwd of ze nu wel in staat is om daarin, met behoud van teugelcontact, de neus vóór de loodlijn te krijgen. Geen van d'r leerlingen schijnt het voor elkaar te kunnen krijgen!

Maar Kafue (even terugschakelen...): Jij vindt het extreem diepe (kin op borst) slecht, maar vindt het ter discussie stellen ervan onzinnig - omdat het toch geen effect heeft (als ik je goed begrepen heb)?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:19

QQQQ schreef:
Kafue schreef:
Ik heb d'r niet recent zien hals strekken o.i.d. Ben benieuwd of ze nu wel in staat is om daarin, met behoud van teugelcontact, de neus vóór de loodlijn te krijgen. Geen van d'r leerlingen schijnt het voor elkaar te kunnen krijgen!

Maar Kafue (even terugschakelen...): Jij vindt het extreem diepe (kin op borst) slecht, maar vindt het ter discussie stellen ervan onzinnig - omdat het toch geen effect heeft (als ik je goed begrepen heb)?

Dat heb je helemaal goed begrepen. Ik denk niet dat een anky gaat luisteren naar ons geroep uit de basis. Het is als het dragen van emmertjes water naar de zee, het heeft geen effect. Je hebt toch zelf de resultaten gelezen van het horseforum ofzoiets. Die dierenartsen konden niets vreemds ondekken op de fotos bla bla bla und so weiter.
Nee daar kwam toch uit dat het niet slecht was.
Nu ben ik er persoonlijk geen voorstander van maar ik denk dat persoonlijke voorkeuren uit de basis niet zoveel doen.

En ik moet zeggen anky heeft zich verbeterd hoor in rotterdam, maar je moet natuurlijk maar afwachten of ze het kan vasthouden in zon ambiance als in het mekka in aachen.

Ik steek mijn energie er in ieder geval niet meer in. Rijkunst moet je passen of niet. Ik had ook altijd een goed instructeur en toch schorte er veel aan, nu heb ik een ander instructeur andere manier van rijden maar wie weet schot het daar in de toekomst ook wel iets aan. JE weet het niet als we alles vooruit weten komen we met een dubbeltje de hele wereld rond.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:21

OK, maar eigenlijk ben je het dus gewoon eens met de stelling van Ulrike, dat wat op die video's te zien is slecht is?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:03

Nee karl66 maar de meeste mensen gebruiken het wel op die manier. Maar ik houdt me verder terzijde, ik heb het meer over de basis dan over de top en dat schept heel begrijpelijk wat verwarring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:50

QQQQ schreef:
Eleonoor schreef:
O, dat is iets nieuws. Dus in een proef kan je zien dat een ruiter LDR rijdt omdat er rijtechnische fouten te zien zijn? Welke dan?
Met LDR creeer je een ander type aanleuning (heb ik al eens uitgebreid uiteengezet), waarbij het hoofd niet echt "los" wordt gedragen door het paard.

Verward

verklaar u nader aub...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:53

Dat is het evenwichtsverhaal over het hoofd dat aan het uiteinde van de balanceerstok (de hals) vrij en ontspannen hangt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:57

Exact, Goof heeft het daar eerder in dit topic ook al over gehad.
(een hoofd achter de loodlijn hangt nooit los)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:05

A)Een hoofd in een in een opgerichte (voor de ll) maar aangespannen houding (als bij een GP paard) wel dan?

B)waarom is die vastere aanleuning pertinent slecht?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:34

Zep schreef:
A)Een hoofd in een in een opgerichte (voor de ll) maar aangespannen houding (als bij een GP paard) wel dan?

B)waarom is die vastere aanleuning pertinent slecht?
Hier een uitgebreide versie van mijn uitleg hierbij, hopelijk kan je me volgen...

Ik wil hier iets verduidelijken met wat ik bedoel met het los hangende hoofd en wat daar het grote voordeel van is met het rijden en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten. Ik concentreer hier voornamelijk op de voorkant, omdat we allemaal wel weten dat het paard van achteren actief moet zijn.

De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan. Er is een functionele rede. Een los hangend paardenhoofd (bijv bij een in de zon dommelend paard, standje centebak) zal altijd de neus iets voor de loodlijn hebben. Waarom? Omdat het in die houding in evenwicht hangt op het draaipunt, welke de verbinding naar de halswervels maakt. Een mens op handen en voeten die z'n hoofd laat hangen, hangt met de kin op de borst, door de andere aanhechting en volledig andere gewichtsverdeling van het hoofd. Hier is het dus niet mee te vergelijken.

Het paardenhoofd hangt aan het begin (of einde Knipoog )van de wervelkolom. De wervelkolom dient hier als kapstok, de verbinding is een gewricht met redelijk veel bewegingsvrijheid in meerdere richtingen. Voor deze ophanging zijn geen spieren, banden of pezen nodig. Het levende paard heeft dan ook geen spieren nodig voor deze verbinding. Een ontspannen paard zal het hoofd los laten hangen aan deze kapstop. In deze situatie hangt het hoofd in zo’n evenwicht, dat de neus automatisch vóór de loodlijn is, ongeacht de halshouding. Wil het paard de neus meer naar voren, of meer naar achteren bewegen, dan zal dit moeten gebeuren met spieren die hetzij aan de bovenkant,hetzij aan de onderkant van het draaipunt (gewricht)aan het hoofd trekken (of door een gewicht dragende ruiterhand).

In deze ontspannen toestand, waarbij het hoofd dus zonder spierinwerking los hangt is een zeer lichte aanleuning voor ruiter EN paard mogelijk. Hierbij stelt het paard zich wat kwetsbaar op: Mocht de ruiter nu een fikse ruk in de mond geven, dan komt dat zwaar aan! De ruiter heeft dus een goede handvoering nodig om het paard het vertrouwen te geven dat ie nodig heeft om zich zo kwetsbaar op te (blijven) stellen. Een goede handvoering is er dus een die stil staat ten opzichte van de mond. Een vastgezette hand laat het 'losse' hoofd met elke stap tegen het bit aan botsen en een onrustige hand beweegt het hoofd alle kanten uit. Als reactie hierop zal het paard z'n spieren inzetten om de klappen te dempen: weg is de lichte aanleuning.

Met het (door het paard) achter de loodlijn geplaatste hoofd gebruikt het paard de spieren al en dempt zo de (evt) klappen van een mindere handvoering. Het hoofd hangt echter niet ontspannen af en er wordt onnodig energie verspilt met het op een plaats houden van het hoofd. Het evenwicht is echter wat minder fragiel en zal dus minder snel verstoord worden. Dit verklaard het grote succes van de "achter de loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder harmonische samenwerking. Ook kan je eruit afleiden waarom veel mensen hun heil achter de loodlijn zoeken: Het is voor de ruiter eenvoudiger om daar een constant licht contact te behouden (voor het paard is het echter niet zo licht). Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.

Iemand die de teugels zeer gevoelig weet te gebruiken, kan ook bij een los hangend hoofd in constante voeling met de mond blijven en zo de neus iets naar achteren bewegen, zeg maar halverwege waar het van nature als los hangend hoofd hangt, en de loodlijn, zonder dat het paard hierop reageert met aanspanning van spieren aan het hoofd. In deze positie bestaat er de mogelijkheid, om met de gevoelige hand de neus één of enkele cm naar voren, of één of enkele cm naar achteren te bewegen. Gaat dit met goed gecontroleerde hand, dan kan de ruiter dit zeer exact bepalen. Het paard kan dit blokkeren door spieren aan te spannen. Dit zal ie doen als ie bijvoorbeeld de hand dus (nog) niet helemaal vertrouwt. Voor deze ideale aanleuning heeft het paard dus zeer veel vertrouwen in de ruiterhand nodig. Een paard die het niet helemaal vertrouwt, maar wel geleerd heeft mee te werken, kan er voor kiezen om z’n spieren te gebruiken om eventuele rukjes op te vangen en om het hoofd mee te bewegen met hetgeen de ruiterhand vraagt. Dit is een “valse” aanleuning – het paard laat niet los, maar volgt braaf.

Bij deze “wederzijds lichte aanleuning” is het zaak om enige afbuiging te vragen (dit gebeurt van achter naar voren, door het paard lichtjes “in de hand” te drijven), om ervoor te zorgen dat je als ruiter zowel een effect kan krijgen van het iets openen van de hand (neus beweegt iets naar voren) èn van het sluiten van de hand (neus beweegt iets naar achteren). Hoe dichter je dit namelijk bij het natuurlijk punt van evenwicht houdt, des te lichter zal dit zijn (en hoe subtieler zijn de hulpen): In het meest ideale geval is het gewicht van de teugel genoeg om deze lichte aanleuning te creëren. Vraagt men dus om deze afbuiging en spant het paard zich hier niet tegen, dan geeft het dus correct na. De ruiter draagt dan dit (minimale) gewicht. Hoe verder de ruiter dit ontspannen hoofd naar achteren vraagt (verder van het punt van evenwicht), des te zwaarder zal dit voor deze worden. Deze aanleuning is wat ik bedoel als ik het heb over het “los hangende hoofd” en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.

Een hoofd achter de loodlijn wordt dus altijd gedragen: Of door het paard (geen loshangend hoofd) òf door de ruiter (dit kán met loshangend hoofd) - of door een combinatie.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:45

Leg eens een potlood over de gestrekte wijsvinger en probeer hem zonder vasthouden in balans te houden.
Dan verzwaar je een uiteinde met iets kleins, een puntenslijpertje van plastic.
Op welke kant loopt je zwaartse punt dan?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:05

Verzwaren? Waarom?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:06

QQQQ schreef:
OK, maar eigenlijk ben je het dus gewoon eens met de stelling van Ulrike, dat wat op die video's te zien is slecht is?

ommige dingen die op de videos te zien zijn zijn inderdaad slecht maar heb jij vroeger nooit een appel gegapt? Dan is het zeer zeker niet leuk dat je tijden na dato daar nog voor publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt.

Natuurlijk is de video niet appetijtelijk maar die zijn al eeuwen oud die dingen. Oales zeug noemen we dat hier, ik rijd mijn paard nu ook anders dan pakweg een half jaar geleden maar dat maakt me nog niet slecht of beter. Je doet je beste kunnen en ik denk dat een anky dat ook doet en zij die bij haar lessen doen dat ook. Natuurlijk omdat ze willen scoren maar ook omdat ze fijn willen rijden.

Ik ben het met de stelling eens dat wat op de video te zien is althans die dingen waar naar toe gelinkt is dat er slechte dingen in waren maar er waren ook goede dingen, zo heb ik op die video ook slechte klassiekers gezien maar ook goeden.
Je kunt het niet over een kam scheren en dat doet die Ulrike wel. En dat in zijn geheel vind ik jammer het is een hetze aan het worden.
We zullen zien hoe het op de WEG gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:12

Q, ik vind het een mooi verhaal, ben het vanuit de praktijk niet vollecig met je eens maar ga daar morgen op reageren want daar ben ik nu te duf voor.

Met je stelling die Kafue hierboven aanhaalt ben ik het pertinent oneens.

Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:16

Inderdaad QQQQQ maar daar komt je probleem al om de hoek. Het is niet zo zeer het LDR of wat dan ook het is het rijden in het algemeen.
Hoe weinig rijden daadwerkelijk het paard van achter naar voren. O ja ze weten het wel maar het gemakkelijker de aanleuning te trekken dan te vragen en te rijden.
Hoe kun je voor reaktie krijgen als je achter niet activeert. Hoe kun je voor druk in je handen krijgen als je het paard er niet van achter uit in druk. Juist door te trekken en das nu net wat we niet willen maar wel de weg van de minste weerstand en zo zal het blijven.

En nu net niet omdat de naapers Anky nadoen nee ze doen maar een deel anky na, want zij rijd ze wel in de hand. En zo hoort het ook. Het probleem zijn dus mensen zie zich een idool uikiezen het idool na gaan doen maar de kunst maar voor de helft afgekeken hebben.

Daarom is de stelling bij ons nu ook het hoeft er in het begin niet super uit te zien het paard moet eerst van achter naar voren en ook al kijkt hij daarbij met zijn hoofd bij onze lieve heer op de tafel het zal eerst uit zichzelf op vier benen moeten lopen. Heb je de druk in de hand pas dan kun je gaan vragen en niet vroeger. Maar helaas helaas waar vind je zulke lesgevers tegenwoordig nog.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:17

Zep schreef:
Q, ik vind het een mooi verhaal, ben het vanuit de praktijk niet vollecig met je eens maar ga daar morgen op reageren want daar ben ik nu te duf voor.

Met je stelling die Kafue hierboven aanhaalt ben ik het pertinent oneens.

Lachen

Ben je het met mijn antwoord erop wel eens dan?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 00:50

De puntenslijper aan het¨potlood vertegenwoordigt het hoofd, dat is zwaarder dan de staart.

Meebewegende handen zijn in een bepaalde graad van africhting niet meer correct. Bij het jonge paard is het prettig en logisch om mee te gaan in de beweging, he ja knikken. Wanneer je naar de aanleunig wil rijden zal de hand iets remmend en bijna blokkerend moeten werken om die aanleuning aan te bieden oftewel te verzoeken.

De hand van de ruiter is drie dimensionaal, gebruik hem ook zo en probeer als het ware via de teugels te kletsen, streef naar een stille en stabiele hand. Pas dan kun je een 'gesprek' aangaan met de teugels.
Als het paard meer in evenwicht is zal het gemakkelijker het hoofd kunnen aanbieden en zal inderdaad sprake zijn van vetrouwen en zal een vorm van aanleuning bereikt worden. Vanaf daar is het een kwestie van zoeken naar het evenwicht. Het van achteren naar voren rijden is waar, maar ik kan me er niet in vinden wat hier en daar wordt gemeen met drijvend bij iedere pas. Dat stompt af in plaats van het gewenste effect wat men noemt 'voor het been'.

Al het bovenstaande kan ook ongeveer bereikt worden in het LDR systeem alleen ontgaat mij de logica, ik zie dat meer als een constant gespannen veer die ten tijde van de proef losgelaten wordt. Daarbij vind ik het weinig eerbiedig voor en paard om op zo'n manier gereden te worden. Het effect ervan is helder, oprichting en een blij ogend paard. Er gaat een wereld voor dit dier open, hij kan weer zien.

Knap is de methode m.i. niet, het is op spanning rijden en op (onder)druk(king). Toen d eslofteugel zijn intrede deed in paardenland was ook al snel bekend dat een paard ook in een bepaalde houding gedwongen kon worden hiermee. Aanvankelijk was dat net de bedoeling, maar een leuke bijwerking voor sommigen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:15

Paardentango, as usual is jouw post weer vol onzin Haha! Haha! Jij praat op manegeniveau, (elke pas naar voren drijven bijvoorbeeld) en dan allinea 3 ........... dus het paard is blij als hij de ring in mag want dan kan hij weer zien????

alleen de laatste twee zinnen van je post kan ik het helemaal mee eens zijn.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:53

Volgens mij bestaat er helemaal geen LDR systeem of methode. LDR is hooguit een van de vele "tooltjes" die je als trainer/instructeur/ruiter als "techniek" kan toepassen. Gelukkig komt de WEG eraan, dan hebben we iets leuks om naar te kijken. LDR is niet iets om thuis te gaan oefenen, werd er geroepen. Je ziet het op elke manege en privestal in gebruik in de randstad. Iedereen doet het en gebruikt het. Als je er wat van zou zeggen, word je de grond in gekeken. Die paarden en de ruiters zijn er nog minder aan toe om dit toe te passen. Als een ruiter de moed heeft om een vraag te stellen is het antwoord: Anky doet het, dus is het goed, het levert medailles en winst op. Dus niet l*llen maar doen, niet te veel nadenken. Al die ***** sterren maneges en stallen, het meeste wat je ziet heeft niet met paardrijden te maken. Een paard in balans, een paard met eerlijke aanleuning, een paard gewoon aan de teugel het wordt een zeldzaamheid. Het mooiste was een demo LDR, een lesje. Dat paard dat danste, kwam echt los van de grond. Iedereen onder de indruk. Kom je op stal, paard onder de infrarood, volledig maar dan ook volledig stijf in de onderhals. Paard sloeg de infra rood zon zowat met het hoofd aan diggelen. Paard stond na zijn showtje zelf rekoefeningen - op de onderhals - te doen. Het meisje of beter jonge bloem (vrouw), keek glimlachend, blij en gelukkig, genoot van alle aandacht.