Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:46

Babootje schreef:
Met knotje? :D :D

Ik neem aan dat S iets met voor of achter de LL bedoelt ?
Ik vind het paard van KT losser en met meer afdruk gereden en eerlijk gezegd fraaier dan op de foto van S.

Ja als simpelman die hoek in wil zie ik de vergelijking niet, dat paard staat er iets anders aan, plus zit die amazone beheurlijk met gespannen
Opgetrokken been aan te drijven( lees prikken!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:48

Is denk ik de eerste keer dat ik wat van jou zie knollentuin maar wat een mooie beelden!
Prachtig dier ook! En het ziet er zo "makkelijk" uit op de foto's. Met jouw relaxte houding... Paard zo fijn los... Je zou er haast zin van krijgen om te gaan zadelen en het te gaan proberen (alleen gaat dat tegen vallen vrees ik :') )

Vind het beeld van Knolletuin veel lichter en losser tonen dan dat van Simpleman.

Zeker kwa houding is er aan het voorbeeld van Simpleman nog een hoop werk.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:49

Wat maakt het uit of dat Simpelman zelf is of niet? Verandert dat de foto?

Ik vind wel een heel verschil zichtbaar tussen deze foto en die van Knollentuin. Vraag mij af of hier het verschil tussen twee verschillende wegen duidelijk te zien is? Lees complimenten over de foto's van Knollentuin maar betekent dat dan dat de foto die Simpelman post verkeerd is omdat het er heel anders uit ziet?

Rijd zelf niet op dat niveau en vind het lastig om daar over te oordelen maar leer wel graag zien waarom iets goed is. Wat zie je dus eigenlijk en waarom is dat goed (of niet).

Ik hoop dat jullie dat goed vinden Knollentuin en Simpelman, vind het gewoon heel interessant en denk ook heel leerzaam voor anderen in het topic. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:52

Poging 1: het paard van Knollentuin loopt achter de loodlijn en het paard op de foto van Simpelman loopt ervoor. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:55

Verkeerd niet, het beeld is op zich zeker correct. :)
Ik denk dat je aan de complimenten meer ziet welk "doel" de reactie-gevers beogen.
In mijn persoonlijke mening (persoonlijk, dus geen waarheid) zou ik veel liever het beeld van Knollentuin willen kunnen creëren. Omdat IK dat er veel losser en fijner vind uit zien. Misschien zou het beeld al anders zijn als de ruiter op de foto van simpleman meer ontspannen zat. Het is in die foto nl. vooral de ruiter die een beeld van spanning geeft. Als je probeert de ruiter te "negeren" dan zie je nl. een heel ander beeld.

Maar alsnog zie ik simpelweg liever dat doorhangende teugeltje van KT. MAar daar ligt ook het verschil in de "basis" van de meningen tussen Simpleman en een aantal anderen: Simpleman vindt dat doorhangende teugeltje denk ik een teken dat ie achter de hand kruipt (achter de loodlijn) terwijl ik het zie als lossigheid en lichtheid. :)
En daar heb je dus een heel essentieel stukje van het meningsverschil.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:57

Dat is zeker Liselot Linsenhoff, die met dat paard Piaf de eerste vrouw werd een Olympisch goud won in München 1972
Mevr Linsenhoff was toendertijd al niet meer erg jong.
Maar die houding stoort inderdaad het beeld.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 26-12-16 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:58

Het achter de teugel kruipen in de piaffe is iets wat ik juist ten alle tijden probeer te voorkomen. Juist om een goede vloeiende overgang naar de passage te krijgen (met ruggebruik en lossigheid).

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:59

Wauw Knollentuin! Heel erg mooi beeld. Zijn dat recente foto's? Ik vind het een knappe vos ook.

Oh KDV het werk met de schouders was ik bijna vergeten te vermelden in mijn enthousiasme :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:00

Maar dan kom je weer op de discussie die al een paar keer gevoerd is: een doorhangende teugel is niet perse achter de teugel (dus wegkruipen voor de hulpen)

SinneJ

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:01

Ik vind dat er juist heel veel verbinding te zien is tussen paard en ruiter(knollentuin). Daarbij is er toch zoiets als een bepaalde hoek die goed moet zijn die los staat van de grond? Wat was dat nu weer... En ook, de foto is niet in zijaanzicht getrokken, paard kan eigenlijk perfect op de loodlijn zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:02

vur schreef:
Het achter de teugel kruipen in de piaffe is iets wat ik juist ten alle tijden probeer te voorkomen. Juist om een goede vloeiende overgang naar de passage te krijgen (met ruggebruik en lossigheid).

U hebt absoluut gelijk, maar de foto 'achter de loodlijn', dat houdt niet automatisch 'achter de teugel in'.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:05

_Marinke_ schreef:
Wat maakt het uit of dat Simpelman zelf is of niet? Verandert dat de foto?

Ik vind wel een heel verschil zichtbaar tussen deze foto en die van Knollentuin. Vraag mij af of hier het verschil tussen twee verschillende wegen duidelijk te zien is? Lees complimenten over de foto's van Knollentuin maar betekent dat dan dat de foto die Simpelman post verkeerd is omdat het er heel anders uit ziet?

Rijd zelf niet op dat niveau en vind het lastig om daar over te oordelen maar leer wel graag zien waarom iets goed is. Wat zie je dus eigenlijk en waarom is dat goed (of niet).

Ik hoop dat jullie dat goed vinden Knollentuin en Simpelman, vind het gewoon heel interessant en denk ook heel leerzaam voor anderen in het topic. :)

Volgens mij kunnen beiden in beweging een mooie vertoning opleveren. Van mevr. Linsenhoff weet ik dat het een heel mooie vertoning was.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:08

Kadankovitch schreef:
vur schreef:

U hebt absoluut gelijk, maar de foto 'achter de loodlijn', dat houdt niet automatisch 'achter de teugel in'.

Klopt, maar ik vind hem op de foto wel erg achter de loodlijn. Een doorhangende teugel is prima, doe ik ook om hem te stimuleren goed op eigen benen te gaan en hem bij het aanleren niet te storen, maar niet zo extreem.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:10

Trouwens, ik denk dat vooral de korte, in elkaar gekropen hals mij het meest opvalt op deze foto.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:14

vur schreef:
Kadankovitch schreef:

Klopt, maar ik vind hem op de foto wel erg achter de loodlijn. Een doorhangende teugel is prima, doe ik ook om hem te stimuleren goed op eigen benen te gaan en hem bij het aanleren niet te storen, maar niet zo extreem.

Maar de foto is niet van opzij, maar schuin vanvoor getrokken, hoe kan jij de LL dan zien??

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:15

U bent terecht critisch, maar dat is iets wat ik met betrekking tot foto's nooit zo snel durf. Een fractie van een seconde en het is weer anders, maar staat niet erop. In een bewegend beeld kan het nog héél anders zijn. Ik weiger er ooit een lans over te breken. Tenzij het een overduidelijke gewelddaad in houdt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:21

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:22

Sinne u hebt zeker een argument, maar ik denk toch ook wel dat het iets achter de loodlijn is. Voor mij zijn eigenlijk de hele houding van paard en ruiter meer de factoren die mij de indruk geven dat het niet zo erg is. Zou men het poppetje dat op de andere foto op het paard van Knollentuin zetten, ja dan zou ik mij meer bedenkingen maken.
Idealiter zou de neus iets meer eruit moeten, daar moet ik Vur gelijk in geven. Ik vermoed trouwens dat mevr Knokllentuin dat zelf ook liever zou willen. Maar die foto-apparaten van toen ook :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:24

Kadankovitch schreef:
Sinne u hebt zeker een argument, maar ik denk toch ook wel dat het iets achter de loodlijn is. Voor mij zijn eigenlijk de hele houding van paard en ruiter meer de factoren die mij de indruk geven dat het niet zo erg is. Zou men het poppetje dat op de andere foto op het paard van Knollentuin zetten, ja dan zou ik mij meer bedenkingen maken.
Idealiter zou de neus iets meer eruit moeten, daar moet ik Vur gelijk in geven. Ik vermoed trouwens dat mevr Knokllentuin dat zelf ook liever zou willen. Maar die foto-apparaten van toen ook :D

Eerlijk gezegd denk ik echt dat het paard wel eens op de LL zou kunnen zitten, maar goed, dat doet er inderdaad niet zoveel toe.

Ik begrijp wel écht niet wat het laatste filmpje van Simpelman hiermee te maken heeft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:25

Kadankovitch schreef:
U bent terecht critisch, maar dat is iets wat ik met betrekking tot foto's nooit zo snel durf. Een fractie van een seconde en het is weer anders, maar staat niet erop. In een bewegend beeld kan het nog héél anders zijn. Ik weiger er ooit een lans over te breken. Tenzij het een overduidelijke gewelddaad in houdt

Ach juist ik weet hoe moeilijk het allemaal is. Ik ben hopelijk positief kritisch en wil alleen mensen aanzetten om na te denken en te blijven streven naar beter, dat heb ik ook altijd gedaan en doe dat nog steeds. Trouwens, ik hoef geen paard precies van opzij te zien om te kunnen zien of hij wel of niet aan de ll gaat.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:26

Het is niet zozeer een kwestie van loodlijn, de loodlijn is altijd een symptoom van het onderliggende.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:35

vur schreef:
Ach juist ik weet hoe moeilijk het allemaal is. Ik ben hopelijk positief kritisch en wil alleen mensen aanzetten om na te denken en te blijven streven naar beter, dat heb ik ook altijd gedaan en doe dat nog steeds. Trouwens, ik hoef geen paard precies van opzij te zien om te kunnen zien of hij wel of niet aan de ll gaat.

Excuses vur, je hebt er ongetwijfeld meer ervaring in! Ik zal gewoon mijn meerdere erkennen hierin {:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:49

Ik lees met erg veel belangstelling de reacties! Bedankt voor het dieper erop ingaan! :D

Vind het fijn hoe er nu gediscussieerd word, heel open, heel leerzaam! Zonder het 1 of het ander direct weg te schrijven als heel fout. +:)+

KDK interessant dat je benoemt dat het destijds een heel mooie vertoning was, dat de houding van de ruiter nu gespannen toont zou heel goed echt een moment opname zijn. Betekend het dan dat het op dat moment lastig was voor mevrouw in dat moment van de beweging / oefening?? Bij Knollentuin ziet het eruit alsof het met 2 vingers in de neus word gereden, maar toch zie ik ook de enge halshouding. Vraag me oprecht geïnteresseerd af waar dat vandaan komt. Bij de een is het de houding van de ruiter, bij de ander de halshouding van het paard. Bij beide kan het de volgende seconde al heel anders zijn. Betekend het dat beide op dat moment in een moeilijk moment zitten dat het er net precies op dat moment zo uitziet?

Hoe kun je eigenlijk zien of een paard achter de teugel kruipt? Hetzelfde kan een paard dat voor de LL is met een contact teugel ook ontiegelijk sterk zijn in de hand lijkt mij? Terwijl het zo voor het eerste gezicht er dan goed uit ziet (paard is immers dan voor de LL).

Uit nieuwsgierigheid aangewakkerd door KDK, bedankt daarvoor!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:09

De emoties bij een natuurlijke houding van het paard.
Het paard is op deze video in zijn eigen natuurlijk evenwicht, losgelaten en zich met zelfvertrouwen tonend in zijn kracht.
Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die dit als een afgedwongen of aangeleerde houding zullen zien.

Het paard "denkt" voorwaarts omhoog, het maakt zich groot, het kijkt hier om zich heen, zowel voor als opzij als achter zich.
Om zich groot te kunnen maken moet het zich groot kunnen voelen beziet het de wereld van "bovenaf".

Toen half 20e eeuw Décarpentry opschreef dat het doel van de dressuur zou moeten zijn "het harmonisch ontwikkelen van het paard en zijn natuurlijke eigenschappen" moet hij iets dergelijks in gedachten hebben gehad, ik heb ook dan dit ideaal vele malen elders bij verschillende meesters teruggelezen.
" We rijden ons paard alsof het in vrijheid is in zijn natuurlijke glorie". Een aanvaard beeld dus uit midden 20e eeuw en afwijkend van de eeuwen hiervoor.
De evolutie van de rijkunst gebaseerd op ethiek én gezond verstand.

Dit is recht in tegenstelling met paarden die achter de loodlijn gereden worden, deze kunnen niet meer groot zijn, ze kunnen voor zich alleen nog maar naar de grond kijken, ze zijn onderworpen en klein, net als knielende mensen met een gebogen hoofd.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 26-12-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:21

Oef, de kfh one men show in beeld.. hoe serieus moet ik dit nog nemen ?
Ik snap echt niet dat hij hier erbij wordt gehaald. :?