Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:57

Ik heb een paar stukjes van het EK gezien en maar snel weer uitgezet. En Rath nog zeuren dat hij te weinig punten kreeg :(

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:59

Er was een combinatie waarvan ik zoiets had van wauw, dat is nog eens fijn beengebruik (voor de verandering geen explosieve voorbenen).
Helaas maakte de ruiter veel fouten waardoor er maar rond de 62% uit kwam :( had ze echt meer gegund!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:26

Horseware schreef:
De woorden stretch en swing kregen vandaag bij Timo een hele nieuwe betekenis. Voor de afwisseling reed ik hem vandaag in de wei ipv in de bak waardoor ik veel meer ruimte had om zijgangen doorte zetten en hem echt recht te rrichten. Op een gegeven moment had ik hem volledig recht. Hij bolt zijn rug nog meer, komt wat terug in tempo en begint grotere passen te nemen. Dreef ik hem iets bij dan werden de passen nog groter dan ze al waren. Ik wist niet wat ik meemaakte! Ik had het gevoel dat ik bijna in passage reedmaar dan dus in vvolledige stretch. Heel bijzonder en ontzettend gaaf! Het leuke was ook dat het niet maar een paar passen waren maar dat hij het telkens deed als hij ultiem recht was. Is dit omdat hij sterker wordt of is dit richting verzameling?

verzameling kan denk ik pas vanuit de werkhouding en niet in de stretch. Volgens mij is er een filmpje van wf waarin hij dat uitleg. Van de stretch naar de werkhouding en dan oprichting vragen (met je benen vragen de rug te bollen, handen wat weerstand bieden......)
Simpelman heeft het hier ook wel eens omschreven. Vanuit de werkhouding waarbij het paard geheel losgelaten loopt, voorwaards drijven en met je handen wat weerstand bieden.

Ik weet niet wat het is maar ik herken je gevoel wel. Op de filmpjes is timo best wel goed voorwaarts. Als die van mij in een hele diepe stretch loopt onder het zadel komt hij enorm terug in tempo en dan drijf je hem voorwaartsen dan lijkt het wel of je meer omhoog gaat dan vooruit. Je ziet paarden die elkaar willen imponeren dit ook wel eens doen. Die dansen met hun hoofd omlaag met een heel lang zweefmoment.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:15

Ik en mijn merrie hebben vandaag bitloos geprobeerd, en dat pakte ze netjes op. Eigenlijk weinig verschil als het rijden met bit, maar ze durft wel meer los te laten. Het bit is ze nooit fan van geweest, maar doordat ik veel met heel los teugelcontact heb gereden accepteerde ze het bit steeds meer kleine stukjes (teveel druk is bij haar automatisch rug wegdrukken en verzet geweest altijd) Wat nu mijn grootste valkuil is en wat ik ook bij mn vorige filmpje te horen kreeg is dat ik mijn teugels altijd te los heb. Heel stom, ik wil haar niet opsluiten dus ik heb lange teugels. Als ze dan meer naar mijn hand komt, heb ik mijn handen al bij mn benen zitten. Ik pak ze als ik dat voel iedere keer korter, maar binnen no time zijn ze weer lang. Echt verschrikkelijk. Tijdens het bitloos rijden ben ik weer gefilmd en heb wat kleine stukjes eruit gehaald zodat ik het nog even kon uploaden. Ik erger me dood aan hoe mn handen soms richting mijn buik komen omdat Star eigenlijk juist naar mn hand komt, ik kan het dan niet goed aanpakken. Ik ga hier echt echt op letten. Overmorgen hebben we weer prive les dus dan zal ik het extra te horen krijgen: teugels korter!

Hier wat kleine stukjes:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:17

Will zegt juist dat je ook kan verzamelen in de stretch. Normaal komt hij niet terug in tempo in de stretch. Dat wil ik ook niet want ik wil wel activiteit van achteren. Nu hield ik echter die activiteit maar kreeg ik ineens nog meer extra veer en behoorlijk grotere passen. Het voelde als richting passage, al was dat het natuurlijk nog niet. Hij was overigens geheel ontspannen, het was dus geen spanning of showen. Maar wat het ook was, het voelde super gaaf :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:20

Nou Moos, ik vind het er super goed uitzien! Mooie hoofd/halshouding, heel ongedwongen, mag je juist trots op zijn :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:20

damian23 schreef:
Ik heb een paar stukjes van het EK gezien en maar snel weer uitgezet. En Rath nog zeuren dat hij te weinig punten kreeg :(

Tjee wat een slechte proef was dat. Dat achterwaarts, vol verzet en de uitgestrekte draf liep ie gewoon hartstikke kreupel linksachter. Ik snap niet hoe je dan toch ruim 70% kan halen, laat staan dat je daarover gaat zeuren dat je dat te weinig vindt -O-

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:23

Geen slecht begin Moos :) Volgende stap is dat je paard je hand moet gaan volgen. Liefst moet je dan toch constanter contact met de mond houden. Wat voor mij goed werkt als ze omhoog komen en dus de hand niet meer volgen: handen iets breder of liever nog: iets omhoog brengen zodat je contact houdt. Willen ze je hand dan weer volgen: meteen naar beneden laten volgen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:25

Starbreeze schreef:
Nou Moos, ik vind het er super goed uitzien! Mooie hoofd/halshouding, heel ongedwongen, mag je juist trots op zijn :)

Wat een fijn compliment! thanks :D
Eerlijke bekentenis: heb wel wat stukjes eruit gehaald die ik fijn vond en die bij elkaar gedaan natuurlijk :Y) dus dit zijn idd onze fijne stukjes. En die hoop ik steeds meer te gaan uitbouwen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:26

@horseware, zo gaaf hè als er weer iets nieuws gebeurt :) wat het precies is weet ik ook niet. Maar als het zo goed voelt moet het wel goed zijn toch! Volgens mij heb ik ook een keer hetzelfde gehad als jij, kreeg hij ineens mega veel beweging terwijl hij niet vlugger ging en ik kon hem met lichtrijden bijna niet uitzitten. Volgens stalgenoten maakte hij toen ook heel ruime passen. Ik weet niet meer wat ik hieraan voorafgaand gedaan heb eigenlijk.

Van de week had ik weer wat anders, toen kwam hij er achter juist erg goed onder met de middendraf en kwam vanuit de schoft omhoog, maar dat voelde duidelijk anders.

Ik ben toch weer terug geswitched naar mijn dubbel gebroken sprenger. Op de enkelgebroken kwam hij in galop weer achter de loodlijn. Dacht eerst dat het toeval was maar de drie keer daarna deed hij het ook. Vanavond dus niet meer.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:27

Horseware schreef:
Geen slecht begin Moos :) Volgende stap is dat je paard je hand moet gaan volgen. Liefst moet je dan toch constanter contact met de mond houden. Wat voor mij goed werkt als ze omhoog komen en dus de hand niet meer volgen: handen iets breder of liever nog: iets omhoog brengen zodat je contact houdt. Willen ze je hand dan weer volgen: meteen naar beneden laten volgen.

Goeie tip. Ik vind het dus lastig als ze meer naar beneden komt en ze mijn hand wil volgen, en ik geef haar mee, dat wanneer ze weer verder omhoog komt ik ineens zoveel teugel in mn handen heb. Constant contact vind ik erg moeilijk. Ik ga proberen ze in dit geval breder te houden of hoger!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:28

Horseware schreef:
damian23 schreef:

Tjee wat een slechte proef was dat. Dat achterwaarts, vol verzet en de uitgestrekte draf liep ie gewoon hartstikke kreupel linksachter. Ik snap niet hoe je dan toch ruim 70% kan halen, laat staan dat je daarover gaat zeuren dat je dat te weinig vindt -O-

Ik kijk er niet eens meer naar. Kan het niet meer aanzien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:31

Moos99 schreef:
Starbreeze schreef:

Wat een fijn compliment! thanks :D
Eerlijke bekentenis: heb wel wat stukjes eruit gehaald die ik fijn vond en die bij elkaar gedaan natuurlijk :Y) dus dit zijn idd onze fijne stukjes. En die hoop ik steeds meer te gaan uitbouwen.

Maakt niet uit, je zal merken dat het steeds makkelijker en constanter wordt :) Ga zo door, idd gewoon gaan volgen met je handen en gerust omhoog gaan. Je paard moet leren dat hij het contact zo niet kan ontwijken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:36

Starbreeze schreef:
@horseware, zo gaaf hè als er weer iets nieuws gebeurt :) wat het precies is weet ik ook niet. Maar als het zo goed voelt moet het wel goed zijn toch! Volgens mij heb ik ook een keer hetzelfde gehad als jij, kreeg hij ineens mega veel beweging terwijl hij niet vlugger ging en ik kon hem met lichtrijden bijna niet uitzitten. Volgens stalgenoten maakte hij toen ook heel ruime passen. Ik weet niet meer wat ik hieraan voorafgaand gedaan heb eigenlijk.

Van de week had ik weer wat anders, toen kwam hij er achter juist erg goed onder met de middendraf en kwam vanuit de schoft omhoog, maar dat voelde duidelijk anders.

Ik ben toch weer terug geswitched naar mijn dubbel gebroken sprenger. Op de enkelgebroken kwam hij in galop weer achter de loodlijn. Dacht eerst dat het toeval was maar de drie keer daarna deed hij het ook. Vanavond dus niet meer.

Klopt, het lichtrijden werd inderdaad ineens lastig uitzitten omdat ik ook hoger opgegooid werd en in een langzamer tempo. Heel apart en heel leuk :D Verkeerd kan het zeker niet zijn, daar voelde het te goed voor *\o/*

Fijn dat je middendraf verbetert. Dat wil ik ook weer meer stukjes mee gaan nemen. De verhuizing zit er bijna op dus dan kan ik weer volop aan de slag :D

Mijn paarden lopen ook het fijnst naar de hand toe op een dubbelgebroken trens. Die zal toch net wat zachter zijn denk ik.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:39

Je wordt er steeds handiger en sneller in Moos. Ik vond het in het begin ook lastig. Mijn teugels en handen waren dan all over the place :') Mijn ervaring is dat het echt het beste werkt om constant contact te houden. Net iets meer dan het gewicht van de teugel en zeker niet terug werken met je handen, dus breed en/of hoog maar niet naar achteren. Nemen ze dan weer contact dan je hand naar beneden laten volgen en alleen het gewicht van de teugel aanhouden. Zakken wordt dan beloond

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:40

Ik ben nu toch wel nieuwsgierig wat er dan precies gebeurde en vooral, hoe krijg je dat terug :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:43

Horseware schreef:
Je wordt er steeds handiger en sneller in Moos. Ik vond het in het begin ook lastig. Mijn teugels en handen waren dan all over the place :') Mijn ervaring is dat het echt het beste werkt om constant contact te houden. Net iets meer dan het gewicht van de teugel en zeker niet terug werken met je handen, dus breed en/of hoog maar niet naar achteren. Nemen ze dan weer contact dan je hand naar beneden laten volgen en alleen het gewicht van de teugel aanhouden. Zakken wordt dan beloond

Kan ik haar wel naar beneden vragen? Als ik echt niks doe gaat ze lopen flierenfluiten. Vaak spoor ik haar aan, waardoor ze naar voren komt en daar begrens ik haar van voor. Dat is soms net ff iets strenger (niet trekken, wel duidelijk) maar daarna laat ze los en kan ik ook los laten. Als ik bij haar te weinig doe (wat ik echt 2 jaar heb volgehouden omdat ik altijd heb gehoord, het moet helemaal uit hunzelf komen) dan gaat ze of zichzelf heel lang maken op de voorhand, of loopt ze wat hoger met haar hoofd maar niet in een echt ontspannen houding. Nu we lekker bezig zijn komt het steeds meer 'vanzelf' maar ik moet haar afentoe even weer bij pakken wanneer ze omhoog komt. Omdat je nu zegt, niet terug werken, ben ik al bang dat ik teveel doe want dat doe ik dan wel, al is het 3 kneepjes en ze komt weer lager zeg maar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 09:02

Moos99 schreef:
Ik en mijn merrie hebben vandaag bitloos geprobeerd, en dat pakte ze netjes op. Eigenlijk weinig verschil als het rijden met bit, maar ze durft wel meer los te laten. Het bit is ze nooit fan van geweest, maar doordat ik veel met heel los teugelcontact heb gereden accepteerde ze het bit steeds meer kleine stukjes (teveel druk is bij haar automatisch rug wegdrukken en verzet geweest altijd) Wat nu mijn grootste valkuil is en wat ik ook bij mn vorige filmpje te horen kreeg is dat ik mijn teugels altijd te los heb. Heel stom, ik wil haar niet opsluiten dus ik heb lange teugels. Als ze dan meer naar mijn hand komt, heb ik mijn handen al bij mn benen zitten. Ik pak ze als ik dat voel iedere keer korter, maar binnen no time zijn ze weer lang. Echt verschrikkelijk. Tijdens het bitloos rijden ben ik weer gefilmd en heb wat kleine stukjes eruit gehaald zodat ik het nog even kon uploaden. Ik erger me dood aan hoe mn handen soms richting mijn buik komen omdat Star eigenlijk juist naar mn hand komt, ik kan het dan niet goed aanpakken. Ik ga hier echt echt op letten. Overmorgen hebben we weer prive les dus dan zal ik het extra te horen krijgen: teugels korter!

EERST voor jezelf oefenen aan een contactteugel.
Hoe dat werkt staat al een keer of 10 in dit topic.
Pas wanneer jij een onafhankelijke hand hebt en de mond van je paard met gelijkblijvende druk kan volgen kun je correct gaan inwerken.

Ik ben nog geen enkel paard tegengekomen dat slechter op een (goed passend) bit ging dan bitloos, integendeel, een bit is zachter, subtieler, meer ontspannen, en heeft meer inwerkingsmogelijkheden.
Er wel van uit gaand dat de mond van het paard gezond en verzorgd is en daar mankeert het nog al eens aan.
Als er een probleem is is dat altijd de inwerking van de hand.
De hand biedt weerstand wanneer het paard omhoog wil komen, dat wil zeggen zich stijf maakt in de romp om aan de voor hem ongewone belasting te ontkomen, en voor de rest is hij passief, nagevend, teder.
De hand biedt het paard een baken aan, geeft aan in welke houding hij moet gaan, hoe hij zijn passen moet afwerken.

Wanneer je begint et rijden aan contactteugel is het onmogelijk je hand op één plaats te houden.
Ze volgen de mond van het paard, waar die ook is.
Dus je hand kan bewegen van je billen naar je borsten, naar 40cm voor het zadel.
Die beweging wordt veroorzaakt door gebrek aan balans en kracht van het paard, het paard zoekt hiernaar, het beweegt alle kanten op.
We moeten hem hiernaar zelf laten zoeken en alleen maar helpen/leiden de beste houding te vinden.
Geen druk, uitnodiging en beloning.
Een paard moet eerst op eigen benen kunnen lopen.
De beste instaphouding voor het paard is met een neerwaarts gestrekte hals kunnen gaan in twee gangen (stap en draf) en hierin kunnen buigen op gebogen lijnen, dit moet eerst bevestigd worden aan een contactteugel, hiervanuit zal hij gemakkelijk in alle gangen en tempi in evenwicht kunnen blijven.
Die "contactteugel" leert de ruiter te voelen en te volgen en laat het paard de ruimte zélf zijn verstoorde evenwicht te hervinden onder het ruitergewicht.

Het grootste probleem waar mensen tegen op lopen in hun rijkunstige ontwikkeling is dat ze niet van de grond af aan alle noodzakelijk stappen doorlopen van zowel zichzelf als hun paard.
M.a.w. iedereen begint in het midden en blijft daar jaren in zitten modderen.
Je kunt een paard pas aan de teugel rijden wanneer je een onafhankelijke zit hebt en een onafhankelijke hand.
Een paard aan de teugel hebben is een enorme verantwoordelijkheid, we moeten dan namelijk ten alle tijde voorkomen dat het door onze onhandigheid of onoplettendheid onaangenaam in de mond gestoten wordt.
(je=wij) :)

Het begin:
Ontspanning, rust, kalmte, respect, vertrouwen
Stoppen met doen, je mee laten nemen, voelen, langzaam, weinig

Contacteugel
Leren hals strekken
Voorwaarts rijden
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-08-15 09:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:07

Horseware schreef:

Dat is idd een belangrik puntje; niet terug werken, maar breed en omhoog ipv naar achteren. En dat is soms nog wel een lastig puntje. Mijn merrie corrigeert mij direct wat dat betreft, dat is wel fijn. Zodra ik teveel naar achteren ga ipv omhoog ben ik haar kwijt (logisch). Zeker als het om de binnenteugel gaat. Dan komt ze direct terug en zet ze alles vast :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:00

Horseware schreef:
Will zegt juist dat je ook kan verzamelen in de stretch. Normaal komt hij niet terug in tempo in de stretch. Dat wil ik ook niet want ik wil wel activiteit van achteren. Nu hield ik echter die activiteit maar kreeg ik ineens nog meer extra veer en behoorlijk grotere passen. Het voelde als richting passage, al was dat het natuurlijk nog niet. Hij was overigens geheel ontspannen, het was dus geen spanning of showen. Maar wat het ook was, het voelde super gaaf :D

Hoe moet ik dat zien? Ik heb eerlijk gezegd even geen idee hoe dat er er dan uit zou zien, een paard verzamelen in de stretch.

Die van mij komt eigenlijk altijd terug als hij in een diepe stretch gaat. Met een stretch net voorbij de knie niet, maar hij heeft sinds twee maanden de diepe stretch ook ontdekt. En dan komt hij flink terug in tempo, bolt voor mijn gevoel heel erg zijn rug, zijn achterbenen komen meer onder zijn lijf en zijn afdruk achter wordt meer (volgens mijn juf). Maar verzamelen... ik heb even geen idee. Dan zou je theoretisch een super bol paard hebben. Verzamelen is dan toch meer gewicht op de achterhand brengen terwijl zijn neus dan bij het zand is? Maar het zou wel overeenkomen met het gevoel wat je dan hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:15

Het is maar net hoe je verzamelen defineerd.
Maar op het moment dat je het paard zou vragen zich echt op de achterhand te zetten met de neus op de vloer zet je zo'n enorm hoge druk op de rug en nekbanden dat je in feite gewoon net zo goed LDR of rollkur kan toepassen.
Daarnaast is dat gewoon fysiek onmogenlijk omdat als een paard in de hurken gaat het dit niet kan doen met geheven bolle rug, op dit moment moet het paard het bekken kantelen en een rechte of zelfs iets holle rug creeeren omdat het de rugspieren aanspant om de voorhand te liften.
Probeer zelf maar eens met ronde rug op je hurken te gaan zitten, dan val je op je neus :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:19

Ik noem dat ook niet verzamelen. Verzamelen houdt voor mij in dat de hoofd/halshouding ook hoog is (icm buiging van bekken en ondertreden van ah). Toen mijn paard het deed reed ik niet in de volledige stretch, maar werkhouding of iets hoger wellicht, ik weet het niet precies meer. Wat me het meest bij staat is de beweging die ik niet uit kon zitten :D terwijl die toch heel vloeiend was.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:22

Nu ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig. Horseware, heeft WF daar geen filmpje van?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:40

Het is moeilijk uit te zitten omdat dan de rugspieren ontspannen zijn. De volledige opwaartse kracht van de beweging wordt daarmee doorgegeven in de rompuitslag die dan behoorlijk groot is.
Op het moment dat het paard de rug aanspant limiteerd het daarmee ook een hoop opwaartse kracht op die nu ten dele opgevangen moeten worden door het buigen van de gewrichten.
Dat is ook de reden dat een paard kapot gaat als het nog niet sterk genoeg is om op de spieren te lopen maar wel moet oprichten. Het vangt dan de klap op met gestrekte gewrichten zodat het skelet de klappen krijgt.

Simpelman heeft op de vorige pagina zoiets ook geschreven voor de knieen volgens mij.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:49

Sizzle schreef:
Het is maar net hoe je verzamelen defineerd.
Maar op het moment dat je het paard zou vragen zich echt op de achterhand te zetten met de neus op de vloer zet je zo'n enorm hoge druk op de rug en nekbanden dat je in feite gewoon net zo goed LDR of rollkur kan toepassen.
Daarnaast is dat gewoon fysiek onmogenlijk omdat als een paard in de hurken gaat het dit niet kan doen met geheven bolle rug, op dit moment moet het paard het bekken kantelen en een rechte of zelfs iets holle rug creeeren omdat het de rugspieren aanspant om de voorhand te liften.
Probeer zelf maar eens met ronde rug op je hurken te gaan zitten, dan val je op je neus :+

Verzameling is volgens Will Faerber de "lowering of the 3 hind joints". Tot op zekere hoogte zou een paard dit zeker moeten kunnen in de stretch. Neus over de vloer en in de hurken is natuurlijk wat overdreven. We hebben het hier ook niet over piaffe.

Damian: Will heeft er geen filmpje van bij mijn weten maar hij zegt het in een van zijn filmpjes letterlijk (ik geloof zelfs in mijn laatste)