Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horseware schreef:De woorden stretch en swing kregen vandaag bij Timo een hele nieuwe betekenis. Voor de afwisseling reed ik hem vandaag in de wei ipv in de bak waardoor ik veel meer ruimte had om zijgangen doorte zetten en hem echt recht te rrichten. Op een gegeven moment had ik hem volledig recht. Hij bolt zijn rug nog meer, komt wat terug in tempo en begint grotere passen te nemen. Dreef ik hem iets bij dan werden de passen nog groter dan ze al waren. Ik wist niet wat ik meemaakte! Ik had het gevoel dat ik bijna in passage reedmaar dan dus in vvolledige stretch. Heel bijzonder en ontzettend gaaf! Het leuke was ook dat het niet maar een paar passen waren maar dat hij het telkens deed als hij ultiem recht was. Is dit omdat hij sterker wordt of is dit richting verzameling?
damian23 schreef:Ik heb een paar stukjes van het EK gezien en maar snel weer uitgezet. En Rath nog zeuren dat hij te weinig punten kreeg
Starbreeze schreef:Nou Moos, ik vind het er super goed uitzien! Mooie hoofd/halshouding, heel ongedwongen, mag je juist trots op zijn
Horseware schreef:Geen slecht begin MoosVolgende stap is dat je paard je hand moet gaan volgen. Liefst moet je dan toch constanter contact met de mond houden. Wat voor mij goed werkt als ze omhoog komen en dus de hand niet meer volgen: handen iets breder of liever nog: iets omhoog brengen zodat je contact houdt. Willen ze je hand dan weer volgen: meteen naar beneden laten volgen.
Horseware schreef:damian23 schreef:Ik heb een paar stukjes van het EK gezien en maar snel weer uitgezet. En Rath nog zeuren dat hij te weinig punten kreeg
Tjee wat een slechte proef was dat. Dat achterwaarts, vol verzet en de uitgestrekte draf liep ie gewoon hartstikke kreupel linksachter. Ik snap niet hoe je dan toch ruim 70% kan halen, laat staan dat je daarover gaat zeuren dat je dat te weinig vindt
Moos99 schreef:Starbreeze schreef:Nou Moos, ik vind het er super goed uitzien! Mooie hoofd/halshouding, heel ongedwongen, mag je juist trots op zijn
Wat een fijn compliment! thanks![]()
Eerlijke bekentenis: heb wel wat stukjes eruit gehaald die ik fijn vond en die bij elkaar gedaan natuurlijkdus dit zijn idd onze fijne stukjes. En die hoop ik steeds meer te gaan uitbouwen.
Starbreeze schreef:@horseware, zo gaaf hè als er weer iets nieuws gebeurtwat het precies is weet ik ook niet. Maar als het zo goed voelt moet het wel goed zijn toch! Volgens mij heb ik ook een keer hetzelfde gehad als jij, kreeg hij ineens mega veel beweging terwijl hij niet vlugger ging en ik kon hem met lichtrijden bijna niet uitzitten. Volgens stalgenoten maakte hij toen ook heel ruime passen. Ik weet niet meer wat ik hieraan voorafgaand gedaan heb eigenlijk.
Van de week had ik weer wat anders, toen kwam hij er achter juist erg goed onder met de middendraf en kwam vanuit de schoft omhoog, maar dat voelde duidelijk anders.
Ik ben toch weer terug geswitched naar mijn dubbel gebroken sprenger. Op de enkelgebroken kwam hij in galop weer achter de loodlijn. Dacht eerst dat het toeval was maar de drie keer daarna deed hij het ook. Vanavond dus niet meer.
Horseware schreef:Je wordt er steeds handiger en sneller in Moos. Ik vond het in het begin ook lastig. Mijn teugels en handen waren dan all over the placeMijn ervaring is dat het echt het beste werkt om constant contact te houden. Net iets meer dan het gewicht van de teugel en zeker niet terug werken met je handen, dus breed en/of hoog maar niet naar achteren. Nemen ze dan weer contact dan je hand naar beneden laten volgen en alleen het gewicht van de teugel aanhouden. Zakken wordt dan beloond
Moos99 schreef:Ik en mijn merrie hebben vandaag bitloos geprobeerd, en dat pakte ze netjes op. Eigenlijk weinig verschil als het rijden met bit, maar ze durft wel meer los te laten. Het bit is ze nooit fan van geweest, maar doordat ik veel met heel los teugelcontact heb gereden accepteerde ze het bit steeds meer kleine stukjes (teveel druk is bij haar automatisch rug wegdrukken en verzet geweest altijd) Wat nu mijn grootste valkuil is en wat ik ook bij mn vorige filmpje te horen kreeg is dat ik mijn teugels altijd te los heb. Heel stom, ik wil haar niet opsluiten dus ik heb lange teugels. Als ze dan meer naar mijn hand komt, heb ik mijn handen al bij mn benen zitten. Ik pak ze als ik dat voel iedere keer korter, maar binnen no time zijn ze weer lang. Echt verschrikkelijk. Tijdens het bitloos rijden ben ik weer gefilmd en heb wat kleine stukjes eruit gehaald zodat ik het nog even kon uploaden. Ik erger me dood aan hoe mn handen soms richting mijn buik komen omdat Star eigenlijk juist naar mn hand komt, ik kan het dan niet goed aanpakken. Ik ga hier echt echt op letten. Overmorgen hebben we weer prive les dus dan zal ik het extra te horen krijgen: teugels korter!
Horseware schreef:Je wordt er steeds handiger en sneller in Moos. Ik vond het in het begin ook lastig. Mijn teugels en handen waren dan all over the placeMijn ervaring is dat het echt het beste werkt om constant contact te houden. Net iets meer dan het gewicht van de teugel en zeker niet terug werken met je handen, dus breed en/of hoog maar niet naar achteren. Nemen ze dan weer contact dan je hand naar beneden laten volgen en alleen het gewicht van de teugel aanhouden. Zakken wordt dan beloond
Horseware schreef:Will zegt juist dat je ook kan verzamelen in de stretch. Normaal komt hij niet terug in tempo in de stretch. Dat wil ik ook niet want ik wil wel activiteit van achteren. Nu hield ik echter die activiteit maar kreeg ik ineens nog meer extra veer en behoorlijk grotere passen. Het voelde als richting passage, al was dat het natuurlijk nog niet. Hij was overigens geheel ontspannen, het was dus geen spanning of showen. Maar wat het ook was, het voelde super gaaf
Sizzle schreef:Het is maar net hoe je verzamelen defineerd.
Maar op het moment dat je het paard zou vragen zich echt op de achterhand te zetten met de neus op de vloer zet je zo'n enorm hoge druk op de rug en nekbanden dat je in feite gewoon net zo goed LDR of rollkur kan toepassen.
Daarnaast is dat gewoon fysiek onmogenlijk omdat als een paard in de hurken gaat het dit niet kan doen met geheven bolle rug, op dit moment moet het paard het bekken kantelen en een rechte of zelfs iets holle rug creeeren omdat het de rugspieren aanspant om de voorhand te liften.
Probeer zelf maar eens met ronde rug op je hurken te gaan zitten, dan val je op je neus