Ik heb gisteren even totaal niet fijn gereden...

Er was verder helemaal niks anders als anders, althans ik kon het niet ontdekken, direct al bij het opstappen -> Spanning. Heb hem lekker los gewerkt, blijven vragen, draaien en draaien en draaien. Uiteindelijk ontspande hij dus, boog om mijn been heen en had de aandacht bij mij. Let wel, voor hij daar was eerst in het begin heel wat weg vlieg momentjes gehad en waren we al een goede 20 minuten bezig. Al goed, hij ontspande en had de aandacht bij mij dus nog even in stap doorgewerkt en toen dacht ik nu kunnen we rustig aan draven. Nou helemaal verkeerd gedacht, direct weer 1 bonk spanning en ik snap er toch helemaal niets van.

Draf is een gang voor hem waarin ik hem makkelijker ontspannen krijg dan stap, maar gister bleef die maar gespannen. Onderhals erop en wat ik ook deed, juist aan het werk zetten (voltes, kleine, grote, dan weer zo om draaien en dan weer zo om om hem aan mijn binnen been te krijgen wat in stap wel werkte), juist handen naar voren en eigenlijk gewoon ruimte geven en rustig terug blijven vragen in mijn eigen houding (rustiger gaan lichtrijden), of juist even voorwaarts rijden, heb zelfs nog een galopje geprobeerd (wie weet gewoon even energie teveel ? ), maar helemaal niks nopes nana..

Ik weet het dan gewoon echt niet meer, kan er een slof of een elastiek of touwtjes aan knopen om dat hoofd naar beneden te dwingen zodat ik gefakete controle heb maar dat is gewoon niet de manier. Als hij het er niet mee eens is gaat die kop erop, onderhals erop, kun je rijden wat je wilt maar het werkt gewoon niet. Wat doe ik toch fout?
Ben afgestapt, teugels eraf gehaald, longeerlijn eraan, heb hem gewoon even gelongeerd (even geen ruiter erop die van alles verkeerd kan doen waardoor zijn reactie zo is

) ik vroeg helemaal niks van ham, alleen beetje stelling en probeerde ik hem wat actief in het achterbeen te krijgen. Maar ook met longeren bleef die zo strak in zijn lijf, onderhals erop, was met van alles bezig, hij liet gewoon echt niet los....... Terwijl hij juist de laatste tijd met longeren zo enorm vooruit gaat en ZELF al ontspanning opzoekt. Enigste wat ik doe is activiteit vragen + stelling. Uiteindelijk ontspande hij wel, YES! Ben er toen even weer opgestapt en was wel een stuk beter, stalgenootje zei ook al wel; "Dat je hem even longeerde heeft wel enorm goed gedaan!" Hij ontspande zich EINDELIJK een beetje, maar ik kon er gewoon nog niet fijn aan rijden, het was allemaal van hem en ik zat er voor jan joker op (het lijkt misschien goed eruit te zien maar zo voelt het niet)....
Oké ik was wel blij dat het daarna dus in elk geval duidelijk beter ging maar baalde zo dat ik er verder nog niet echt aan kon komen, heb ook niet veel meer gedaan en uitgebreid beloond dat hij zich in elk geval wel ontspande.. Toevallig stonden er nog wat hindernis palen en balken in de bak en was stalgenootje met haar verzorgster aan het rijden en vroeg of ik ook nog een sprongetje wou mee pakken, heb wat balkjes gedraafd en paar keer een laag sprongetje dat ging overigens wel goed en daarmee ook afgesloten, ook niet verkeerd even iets anders doen dan dat dressuurwerk (zovel voor hem als voor mij). Maar toch baal ik wel dat hij zo in die oude gewoonte viel gisteren, spanning, onderhals erop, ik die er voor jan joker op zit, kan je doen wat je wilt maar het werkt gewoon niet... Ik vraag me echt af waar het dan aan ligt, hoe ik ermee om moet gaan en vooral ik snap mijn paard dan gewoon echt niet.....