[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:28

Babootje schreef:
Het is geen hackenbiegung maar hankenbiegung. (BIj hackenbiegung zou je denken dat je het alleen maar hebt over de buiging van het achterbeen :D :D ). Bij hankenbiegung heb je het over het totaal van het buigen en onderbrengen van het achterbeen en kantelen van het bekken.

Heb dyslexie en met name in de vreemde talen komt dat nog tot uiting. :(:) In de duitse tekst staat het wel goed met de goede uitleg erbij.
En dat we een verschil van opvatting hebben mag en daar laat ik het verder bij anders wordt het welles en nietes en dat komt dit fijne topic niet ten goede.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:29

Hier woensdag ook een paard dat 'anders' liep dan normaal. Kan idd best zijn dat het door het weer komt. Zon, sneeuw, bewolking, koud, warmer, en ook regen hangt in de lucht. Ik zou vanmiddag eens vragen hoe Gaspard gister liep bij zijn eigenaresse..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:31

_Marinke_ schreef:
Ik heb gisteren even totaal niet fijn gereden... ;(

Er was verder helemaal niks anders als anders, althans ik kon het niet ontdekken, direct al bij het opstappen -> Spanning. Heb hem lekker los gewerkt, blijven vragen, draaien en draaien en draaien. Uiteindelijk ontspande hij dus, boog om mijn been heen en had de aandacht bij mij. Let wel, voor hij daar was eerst in het begin heel wat weg vlieg momentjes gehad en waren we al een goede 20 minuten bezig. Al goed, hij ontspande en had de aandacht bij mij dus nog even in stap doorgewerkt en toen dacht ik nu kunnen we rustig aan draven. Nou helemaal verkeerd gedacht, direct weer 1 bonk spanning en ik snap er toch helemaal niets van. :n Draf is een gang voor hem waarin ik hem makkelijker ontspannen krijg dan stap, maar gister bleef die maar gespannen. Onderhals erop en wat ik ook deed, juist aan het werk zetten (voltes, kleine, grote, dan weer zo om draaien en dan weer zo om om hem aan mijn binnen been te krijgen wat in stap wel werkte), juist handen naar voren en eigenlijk gewoon ruimte geven en rustig terug blijven vragen in mijn eigen houding (rustiger gaan lichtrijden), of juist even voorwaarts rijden, heb zelfs nog een galopje geprobeerd (wie weet gewoon even energie teveel ? ), maar helemaal niks nopes nana.. :n

Ik weet het dan gewoon echt niet meer, kan er een slof of een elastiek of touwtjes aan knopen om dat hoofd naar beneden te dwingen zodat ik gefakete controle heb maar dat is gewoon niet de manier. Als hij het er niet mee eens is gaat die kop erop, onderhals erop, kun je rijden wat je wilt maar het werkt gewoon niet. Wat doe ik toch fout?

Ben afgestapt, teugels eraf gehaald, longeerlijn eraan, heb hem gewoon even gelongeerd (even geen ruiter erop die van alles verkeerd kan doen waardoor zijn reactie zo is :o ) ik vroeg helemaal niks van ham, alleen beetje stelling en probeerde ik hem wat actief in het achterbeen te krijgen. Maar ook met longeren bleef die zo strak in zijn lijf, onderhals erop, was met van alles bezig, hij liet gewoon echt niet los....... Terwijl hij juist de laatste tijd met longeren zo enorm vooruit gaat en ZELF al ontspanning opzoekt. Enigste wat ik doe is activiteit vragen + stelling. Uiteindelijk ontspande hij wel, YES! Ben er toen even weer opgestapt en was wel een stuk beter, stalgenootje zei ook al wel; "Dat je hem even longeerde heeft wel enorm goed gedaan!" Hij ontspande zich EINDELIJK een beetje, maar ik kon er gewoon nog niet fijn aan rijden, het was allemaal van hem en ik zat er voor jan joker op (het lijkt misschien goed eruit te zien maar zo voelt het niet)....

Oké ik was wel blij dat het daarna dus in elk geval duidelijk beter ging maar baalde zo dat ik er verder nog niet echt aan kon komen, heb ook niet veel meer gedaan en uitgebreid beloond dat hij zich in elk geval wel ontspande.. Toevallig stonden er nog wat hindernis palen en balken in de bak en was stalgenootje met haar verzorgster aan het rijden en vroeg of ik ook nog een sprongetje wou mee pakken, heb wat balkjes gedraafd en paar keer een laag sprongetje dat ging overigens wel goed en daarmee ook afgesloten, ook niet verkeerd even iets anders doen dan dat dressuurwerk (zovel voor hem als voor mij). Maar toch baal ik wel dat hij zo in die oude gewoonte viel gisteren, spanning, onderhals erop, ik die er voor jan joker op zit, kan je doen wat je wilt maar het werkt gewoon niet... Ik vraag me echt af waar het dan aan ligt, hoe ik ermee om moet gaan en vooral ik snap mijn paard dan gewoon echt niet..... :\

Ach marinka het is een levend wezen en misschien had hij gewoon zijn dag niet.
Geef je genoeg afwisseling? Ga je met hem naar buiten? wandel je wel eens met hem? Springen merkte je al dat vond hij fijn en leuk. Wellicht dat er iets aan de hand is en wellicht voelde hij de lente in de kop en had hij even helemaal geen zin in jou. Als het blijft is het een ander verhaal. Misschien eens een dagje niets doen of iets leuks en gezelligs helpt misschien al genoeg.
Gisteren gaan wandelen met de paarden in het bos en ik was blij dat ik niet op mijn paardje zat. Ze huppelde zo blij en vrolijk naast me en kwam af en toe een kroel halen. Maar ze was zo gelukkig en blij dat werken er echt niet in gezeten zou hebben. gelukkig had ik toevallig een ander programma dus ik had geluk. Ze riep bij iedereen die we passeerde een glimlach op het gezicht op.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:40

Nou het punt is dus dat ik juist zo veel mogelijk afwissel, lekker naar buiten, even wandelen, longeren (en ook in het longeren zelf wissel ik zo veel mogelijk af, ene keer gewoon simpel longeren en andere keer werk ik echt aan de hand met buiging in zijn lichaam bv.). Springen wil ik ook vaker doen maar is zo lastig in je eentje (mag ik zelf continu op en af gaan stappen), de kans deed zich gister dus voor en gelijk aangepakt ookal was die gewoon niet fijn verder... Heb wel even gedacht of ik het wel moest doen, maar gewoon gedaan dus...

Woensdag heeft ie een dagje stil gestaan (was maandag en dinsdag ook al met hem bezig geweest), maar baalde gewoon zo dat ik dus helemaal niks te vertellen had en hij gewoon echt niet samen met mij wou werken. Ik kon er echt helemaal niks mee. Als ik buiten had gereden waren we waarschijnlijk in volle galop zonder enige controle over de zandpaden gestoven en ik weet gewoon niet wat ik moet doen om hem toch te laten ontspannen uiteindelijk wel voor elkaar gekregen dan en is mijn geduld behoorlijk op de proef gesteld (maar ik heb hem kunnen bewaren! :P ), maar toch voel je een paard wat zich eigenlijk gewoon van je afzonderd en zijn eigen ding doet. Dat voelt gewoon niet goed en daar baal ik van..

Inderdaad misschien zijn bad day... Laten we het daar op houden...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:52

Hmm, ik krijg net een W'appje van een vriendin van mij. Ze zit met een paard dat hangt in elastiek? (ik denk dat ze zo'n soort hulpteugel bedoeld)
Afbeelding
Paard hangt er heel erg in, blijk baar. Mijn tip zou zijn, voorwaarts? Of een te klein elastiek?
Heeft er iemand tips? (met spoed := haha)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:56

mijn tip?

Wel erg ruw hoor

Leren rijden op haar paard zonder elastiek.

Hulpteugels zijn vaak alleen een hulp voor de ruiter.
Het echte rijden een tijd nodig en GOEDE instructie.

Kzou zeggen, bied dit topic aan !! Zeker een aanrader.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:57

Elastiek eraf? en dan voorwaarts.

Mijn paard is jaren met thiedeman en martingaal gereden (omdat hij anders zijn hoofd zo hoog zou dragen)
maar enige wat hij heeft geleerd is een enorme onderhals te kweken en lekker zwaar in je hand te hangen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:59

Ik reageer normaal nooit, maar ik ga even mijn gedachtegang eruit gooien.
Als een paard hangt in een hulpteugel dan betekend dat (volgens mij) dat het dier niet op zijn eigen benen loopt. Is het niet een mogelijkheid om zonder elastiek te rijden?
Ik denk dat je dit paard namelijk meer ruimte aan de voorkant moet geven en hem proberen te activeren zodat hij leert op zijn eigen benen te lopen en zijn eigen evenwicht te vinden.

(correct me if i'm wrong!)
Laatst bijgewerkt door Moonfight op 15-03-13 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:01

Evelijn schreef:
Elastiek eraf? en dan voorwaarts.

Mijn paard is jaren met thiedeman en martingaal gereden (omdat hij anders zijn hoofd zo hoog zou dragen)
maar enige wat hij heeft geleerd is een enorme onderhals te kweken en lekker zwaar in je hand te hangen.

+1

Hier ook, vroeger te veel fout gedaan, slof eraan, bijzet eraan met rijden, thiedeman er aan. Averechts effect, monsterlijke onderhals en geen ontspanning te vinden!
Valse knik dus.

Toen een half jaar op rust gezet (zie andere geplaatste reacties waarom)
Nu weer oppaken met longeren, en dan zaktie zelf.

En dat moet je hebben.
Dat jij als ruiter, zo relaxed, zo fijn, en zo vrolijk bent. Dat het je paard motiveert en je hand vertrouwd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:01

Ik weet dat het niet haar eigen paard is. Wss vraagt ze het voor iemand die een paard met elastiek rijd. Ze rijd zelf een 4 jarige zonder hulpteugels, en dat gaat onwijs goed, heeft ze ook geen hulpen voor nodig. En ze heeft zelf goed les, van een goede instructrice. Ik denk dat ze zelf het antwoord op die vraag niet weet en het dus aan mij vraagt. (ben wat dat betreft toch verder dan dat zij is. Ook qua ervaring :=) Alleen reageert ze nu niet '-_-

Moonfight, ik dacht idd ook, meer voorwaarts, meer activiteit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:23

Babootje:
Naar mijn mening zit je fout wat betreft het lang laag verhaal. Floor haar paard is nergens te vinden in de lang laag houding, wel in een te diepe houding.
Een jong/ongetraind paard wat te diep loopt kan onmogelijk op de achterhand lopen, die verbinding wordt namelijk door het te diep gaan verbroken.
Maar een paard wat lang en laag loopt en daarbij nog ietswat op de voorhand, logischerwijs, heeft weinig kans op een valse knik. Mits de ruiter het te diep lopen afstraft en niet toe laat.
Overigens is lang en laag de basishouding. Ook al ben je met verzameling bezig dan ga je regelmatig, om de volledige ontspanning weer op te zoeken naar deze houding toe.
Is geen doel, netzoals dat nageeflijkheid geen doel is, maar een gevolg.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:26

En er is een antwoord! Gaat idd om een ander paard dan het paard wat zij rijd. Ruiter weet zelf niet waarom t paard in de hulpteugel gaat hangen. Heb geadviseerd om voorwaarts, en actief te gaan rijden, en anders het elastiek eraf te halen.

Haha, en deze tips worden van harte aan genomen, want de ruiter gaat er meteen mee aan de slag! *\o/*

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 11:55

Dat is leuk om te horen! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:01

Ze woont helaas wel wat ver weg, anders had ik zelf langs gegaan om haar te helpen (vind ik erg leuk om te doen namelijk! :d) Ze had haar teugels vrij lang (heb een foto gekregen), dus ook gezegd dat ze haar teugels wat korter moest nemen. Als ze dan aan de slag ging met de activiteit van het paard, moet het wel goed komen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:11

Air schreef:
Babootje:
Naar mijn mening zit je fout wat betreft het lang laag verhaal. Floor haar paard is nergens te vinden in de lang laag houding, wel in een te diepe houding.
Een jong/ongetraind paard wat te diep loopt kan onmogelijk op de achterhand lopen, die verbinding wordt namelijk door het te diep gaan verbroken.
Maar een paard wat lang en laag loopt en daarbij nog ietswat op de voorhand, logischerwijs, heeft weinig kans op een valse knik. Mits de ruiter het te diep lopen afstraft en niet toe laat.
Overigens is lang en laag de basishouding. Ook al ben je met verzameling bezig dan ga je regelmatig, om de volledige ontspanning weer op te zoeken naar deze houding toe.

Dat laatste, klopt inderdaad helemaal.
Maar doordat het paard onstpant en nageeft, kun je lichamelijk correcte buigingen maken in het paard, strechen in de rug bijvoorbeeld. Zonder dat het paard onstpant, is daar geen beginnen aan.

Daarom moet de ruiter eerst onstpannen, correct rijden, en links en rechts beide correct mee nemen.
Dan kan het paard los worden in de spieren, en kan het paard los laten.
Dan wanneer je het paard, in jou handen, de ruimte heeft en de flexibiliteit in jou handen vind, kan het paard nageven.

(Dus een aanvulling)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:11

_Marinke_ schreef:
Nou het punt is dus dat ik juist zo veel mogelijk afwissel, lekker naar buiten, even wandelen, longeren (en ook in het longeren zelf wissel ik zo veel mogelijk af, ene keer gewoon simpel longeren en andere keer werk ik echt aan de hand met buiging in zijn lichaam bv.). Springen wil ik ook vaker doen maar is zo lastig in je eentje (mag ik zelf continu op en af gaan stappen), de kans deed zich gister dus voor en gelijk aangepakt ookal was die gewoon niet fijn verder... Heb wel even gedacht of ik het wel moest doen, maar gewoon gedaan dus...

Woensdag heeft ie een dagje stil gestaan (was maandag en dinsdag ook al met hem bezig geweest), maar baalde gewoon zo dat ik dus helemaal niks te vertellen had en hij gewoon echt niet samen met mij wou werken. Ik kon er echt helemaal niks mee. Als ik buiten had gereden waren we waarschijnlijk in volle galop zonder enige controle over de zandpaden gestoven en ik weet gewoon niet wat ik moet doen om hem toch te laten ontspannen uiteindelijk wel voor elkaar gekregen dan en is mijn geduld behoorlijk op de proef gesteld (maar ik heb hem kunnen bewaren! :P ), maar toch voel je een paard wat zich eigenlijk gewoon van je afzonderd en zijn eigen ding doet. Dat voelt gewoon niet goed en daar baal ik van..

Toevallig hadden wij gister tijdens het rijden ook echt een slechte dag.. Ik had les en ik kon helemaal niks met hem beginnen. Vooraf met opzadelen al gemerkt dat ie liever had dat ik gewoon wegging dan dat ik met dat zadel aankwam :') Na een kwartiertje draf voelde het gewoon echt niet goed dus ben ik gaan uitstappen en heb ik hem weer op stal gezet. Nog even vertroeteld en een lekker strobedje voor hm gemaakt voor de nacht en heb ik het afgesloten. :(:) Ik wordt altijd heel onzeker als ik het gevoel heb dat er iets niet goed is. Ik stap dan ook liever af dan dat ik verder ga rijden en dingen ga forceren.

Vandaag hou ik het rustig, morgen weer opnieuw proberen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:16

@Patrss, ik stop idd ook als ik merk dat Gaspard een slechte dag heeft, en ik er toch niet doorheen kom. Dan zijn we allebei een stuk BLIJer, dan dat we vol blijven houden, en idd gaan forceren..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:03

_Marinke_ schreef:

Misschien is dat dagje stilzetten niet zo'n goed idee. Van die van mij weet ik dat hij daar niet beter van wordt. Het is ook zo dat als hij hem de dag daarvoor flink heeft gewerkt, ik de dag erna ook echt wel moet rijden (goed losmaken) omdat ik dan de dag daarna ook niks met m kan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:12

Hij is nu 4,5 en pak hem nu al wel meer als vorig jaar.. Toen reed ik ongeveer 3 a 4 keer in de week en nu zitten we op zo'n 5 keer in de week. Ik ben bang dat ik juist teveel met hem ga doen als ik echt 6/7 keer met hem aan de gang ga. Ik heb nooit echt een weekplanning van die en die dagen ga ik rijden etc kijk het altijd beetje aan, wel heb ik in gedachten beetje voor me hoe de week eruit gaat zien maar daar houd ik me niet strak aan vast. Zo weet ik bv. dat ik aankomende zondag niet met hem bezig kan en hou ik daar rekening mee. Nu had ik hem maandag gehad en is hij erg hard aan het werk geweest, hij deed zo super goed z'n best! Dinsdag heb ik het rustiger aan gedaan, maar juist omdat die maandag zo fanatiek was en behoorlijk had gewerkt leek het mij verstandiger om hem dinsdag wel even te pakken gewoon lekker rustig en ontspannen en los en laag zegma. Eigenlijk wou ik eerst dinsdags niks doen en dan woensdag weer.. Die 2 dagen nu dus omgeruild vanwege de training van maandag. Planning was/is dus, woensdag dagje even niks, donderdag weer en dan vrijdag en zaterdag (les als het goed is). Zondag heeft ie dan weer even niks.

Ik heb aan hem eerder nooit gemerkt dat hij slechter werd van een dagje even niks doen (ze komen wel gewoon buiten overigens). Heb juist het idee dat als ik hem wel echt elke dag (of zo goed als) zou pakken het te veel word en hij juist minder zin krijgt in het werken (ongeacht wat we doen). Ik geef dus best wel bewust die daagjes 'vrij'.

Het elke dag even pakken doen we overigens wel bij de jonge paarden met zadelmak maken/inrijden, sommigen laten we vaak de zondag lekker staan maar de meesten pakken we toch elke dag even omdat dat vaak net even beter werkt dan ze een dagje laten staan (kun je vaak weer 2 stappen terug doen de dag dat je ze daarna weer pakt). Maar ik merk bij die van mij dus niet dat dat zo is....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:18

Air schreef:
Babootje:

Dat is niet wat ik heb gezegd Air. Het paard van Floor loopt te diep en van de achterhand af. En daarbij ook nog eens achter de teugel. Is het voor ontspanning even lang geven, zou het paard niet achter de teugel moeten gaan mijns inziens.
Verder heb ik gezegd, ik heb geen bezwaar tegen lang en laag, of diep, als oefening maar dan moet het paard op de achterhand blijven, anders de oefening geen zin want die is er om de spieren te flexen.
Daarom vind ik ook niet dat je een jong paard diep moet laten lopen. De spieren zijn daarvoor niet voldoende getraind. Ontspanning mag natuurlijk, maar daar hadden we het hier niet over (bij de foto van Floor). Bij ontspanning, moet het paard de hand van de ruiter volgen naar voren en naar beneden, zoals het halsstrekken in de B. En dus niet achter de teugel te gaan.
Lang en laag zou ik overigens geen basishouding willen noemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:19

Tja Marinke... het verschilt bij mij ook... ik werk ook niet met een weekschema... maar probeer het wel een beetje bij te houden wat ik doe en wat daarvan dan de invloed is. Maar dat is ook niet altijd hetzelfde ook niet met een ouder paard. Soms heeft hij tijd dat ik merk dat elke dag juist goed is... en ik heb ook wel gehad dat ik hem juist beter om de dag kon doen en een dag voor les of wedstrijd echt niet kon trainen.
Dat hoort bij het trainen van een levend wezen, niet teveel zorgen maken... want dan zie je ze straks vliegen. Gewoon blijven luisteren en aan je eigen idee vasthouden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:23

_Marinke_ schreef:
Hij is nu 4,5 en pak hem nu al wel meer als vorig jaar.. Toen reed ik ongeveer 3 a 4 keer in de week en nu zitten we op zo'n 5 keer in de week. Ik ben bang dat ik juist teveel met hem ga doen als ik echt 6/7 keer met hem aan de gang ga. Ik heb nooit echt een weekplanning van die en die dagen ga ik rijden etc kijk het altijd beetje aan, wel heb ik in gedachten beetje voor me hoe de week eruit gaat zien maar daar houd ik me niet strak aan vast. Zo weet ik bv. dat ik aankomende zondag niet met hem bezig kan en hou ik daar rekening mee. Nu had ik hem maandag gehad en is hij erg hard aan het werk geweest, hij deed zo super goed z'n best! Dinsdag heb ik het rustiger aan gedaan, maar juist omdat die maandag zo fanatiek was en behoorlijk had gewerkt leek het mij verstandiger om hem dinsdag wel even te pakken gewoon lekker rustig en ontspannen en los en laag zegma. Eigenlijk wou ik eerst dinsdags niks doen en dan woensdag weer.. Die 2 dagen nu dus omgeruild vanwege de training van maandag. Planning was/is dus, woensdag dagje even niks, donderdag weer en dan vrijdag en zaterdag (les als het goed is). Zondag heeft ie dan weer even niks.

Ik heb aan hem eerder nooit gemerkt dat hij slechter werd van een dagje even niks doen (ze komen wel gewoon buiten overigens). Heb juist het idee dat als ik hem wel echt elke dag (of zo goed als) zou pakken het te veel word en hij juist minder zin krijgt in het werken (ongeacht wat we doen). Ik geef dus best wel bewust die daagjes 'vrij'.

Het elke dag even pakken doen we overigens wel bij de jonge paarden met zadelmak maken/inrijden, sommigen laten we vaak de zondag lekker staan maar de meesten pakken we toch elke dag even omdat dat vaak net even beter werkt dan ze een dagje laten staan (kun je vaak weer 2 stappen terug doen de dag dat je ze daarna weer pakt). Maar ik merk bij die van mij dus niet dat dat zo is....

Tja, dat is wel de goede manier. (Ik doe die van mij ook wel eens een dagje rust maar dat betekent altijd nog wel beweging aan de longe (maar dan aan t halstertje zonder bijzet of zo). Maar heeft ie echt zware arbeid gehad, dan moet ik echt de volgende dag rijden, maar dan lichtere arbeid. Opbouwen en afbouwen van de training gedurende de week en het echt een beetje plannen. Ik zou het verder ook niet weten dan. Misschien toch de voorjaars-/rui periode Die vergt toch ook altijd weer veel van een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:28

LoveUggs schreef:
En er is een antwoord! Gaat idd om een ander paard dan het paard wat zij rijd. Ruiter weet zelf niet waarom t paard in de hulpteugel gaat hangen. Heb geadviseerd om voorwaarts, en actief te gaan rijden, en anders het elastiek eraf te halen.

Haha, en deze tips worden van harte aan genomen, want de ruiter gaat er meteen mee aan de slag! *\o/*

Goed advies. Gelijk weggooien die dingen. Begrijp niet dat ze ooit zijn uitgevonden. :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:39

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:

Goed advies. Gelijk weggooien die dingen. Begrijp niet dat ze ooit zijn uitgevonden. :j

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ze voor dienen := :+
Ze gaat er in ieder geval mee aan de slag dus ik hoor er vast nog wel wat van.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:54

Probleem met elastiek is dat paarden bij verkeerde afstelling er graag tegen in gaan leunen. Elastiek is bedoeld om druk te geven wanneer het paard z'n hoofd te hoog brengt. Het elastiek vraagt hem op een (meer dan bv slof) vriendelijk manier nar beneden. Meer vanuit de nek ook dan bv een slof die op het bit inwerkt. Elastiek werkt in op de nek en dan op het bit. Voordeel is dat de druk er af valt op het moment dat het paard op de juiste hoogte loopt. Probleem is dat veel mensen de eind hoogte waar ze op willen zitten als de juiste hoogte zien. Terwijl veel paarden gewoon net iets hoger lopen. Ze zijn trainingstechnisch nog niet klaar voor meer zakken vanuit het lichaam en nek buiging. Daardoor ontstaat er constante druk, paarden wennen er aan en dan krijg je tegen hangers.