xmarliez schreef:Ik kan iemand wel uitleggen wat takt is, ook in Jip en Janneke taal maar de term takt staat vast. Zo ook met aanleuning, de halve ophouding, schwung, gaan ipv lopen (als de ruiter er op zit), in de houding, aan de teugel, tempo, tempi etc. Het zijn gewoon normale vaktermen die ieder hoort te weten, en we kunnen takt wel veranderen door ritme omdat dat 'lekkerder' in de mond ligt maar moeten we lamp dan ook vervangen door banaan omdat dat fijner klinkt?
Tja jij meent dat deze termen vaststaan. Toch zie ik dat er hier nog een hele zinloze discussie is gevoerd tijdens de kerstdagen notabene
over terminologie. Aangezien het hier in dit topic over wedstrijddressuur volgens de FEI opvattingen ging lijkt het mij voor de hand liggen om dan de termen te hanteren zoals de KNHS ze gebruikt, dat is namelijk de Nederlandse vertegenwoordiger van de FEI. En dan zul je zien dat takt en ritme allebei prima begrippen zijn die gewoon net iets anders betekenen.
KNHS schreef:Takt (zuiverheid van de beweging)
Met takt wordt ritme, exacte regelmaat en de juiste volgorde van de beenzetting behorende bij de desbetreffende gang bedoeld (stap viertakt, draf tweetakt en galop drietakt)
KNHS schreef:Met ritme wordt bedoeld de gelijkmatigheid in tijdsduur van de beweging tussen optillen en neerzetten van de benen. Dat wil zeggen dat iedere pas even lang duurt. Het door het paard in alle gangen vasthouden van het ritme is het basisbeginsel voor de dressuur.
Het is dus zeer wel mogelijk dat een paard het ritme verandert (een langzamer of sneller ritme) terwijl de takt bewaard blijft, het paard gaat bijvoorbeeld in draf, heeft een zuivere tweetakt maar het ritme vertraagt of versnelt. Dan zegt vur heel ritmisch tegen haar leerlingen "ritme, ritme" en dan is dat waarschijnlijk volkomen terecht en het juiste woord want dan bedoelt ze dat er bijvoorbeeld een vertraging was. Als bij vur het paard niet taktmatig zou draven dan zou ze zich gaan afvragen wat er aan de hand is (kreupelheid?) en dan zou ze vast geen ritme, ritme zeggen.
Een paard kan ook perfect ritmisch toch een verkeerde takt aanhouden (verkeerd in de zin van niet reglementair volgens de voorschriften van de wedstrijddressuur). Dus een paard zou bijvoorbeeld zeer ritmisch in een viertakt galop kunnen gaan. Denk aan een renpaard met een vaste snelheid, die behoudt perfect zijn ritme maar gaat in een bij de dressuur ongewenste viertakt rengalop.
Heb ik dat goed uitgelegd beste meelezers, zoniet dan wil ik graag een poging doen om het nog simpeler uit te leggen in Jip en Jannke taal.
Want als Robbert Dijkgraaf zelfs de natuurkunde van de Big Bang theorie op zo'n simpele manier uit kan leggen dat kinderen het begrijpen dan snap ik niet dat hier nog mensen ruzie zitten te maken over hoe je de hulpgeving aan een paard moet noemen. Als mensen een beetje meer nadenken en een beetje minder geloofsovertuigingen willen uitdragen dan is de discussie vele malen leuker.
En Oji jij stelde een ongelofelijk goede vraag die totaal is ondergesneeuwd in alle dat zinloze geleuter over terminologie, namelijk of het ooit wel eens de bedoeling was in de (lagere) dressuur om het ritme te veranderen of dat je alleen maar de passen langer of korter wilde maken. Je ziet het antwoord eigenlijk al staan in mijn citaat uit de KNHS reglementen "het door het paard in alle gangen vasthouden van het ritme is het basisbeginsel voor de dressuur". Ik denk dat dat zich in de lagere dressuur vertaalt naar kleinere en grotere passen en in de hogere dressuur naar steeds meer verzameling en verhevenheid in de gangen, maar altijd in hetzelfde ritme (en natuurlijk ook in de correcte takt
). Als je wel het ritme verandert (in de training) dan denk ik inderdaad dat je dat met een bedoeling doet zoals jij al zei, je paard rent onder je weg. Of misschien doe je het expres om duidelijk te maken aan je paard dat jij als ruiter het ritme wilt aangeven. Dus een paard wat overhaast is en zijn passen niet afmaakt zet je in een traag ritme en een paard wat juist te traag zet je in een sneller ritme.
Professor schreef:Een Tempo is een gang, men kan dus wel een Tempo verkorten, zoals een verkorte draf, de voorloper van de verzamelde draf.
Professor schreef:De halveophouding:Deze heeft het doel:
Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen
Beste professor als uw eerste bewering klopt zondigt u in uw tweede bewering zelf tegen deze terminologie oftewel u zegt tweemaal hetzelfde in 1 zin.
Maar ik gebruik zelf net als de meeste andere deelnemers hier tempo voor snelheid en dat is precies zoals de KNHS het doet.
KNHS schreef:Onder tempo wordt de voorwaartse snelheid van de beweging in alle gangen verstaan.
Ik kan Horseyfries best wel begrijpen. Zij laat zich meezuigen in al dat negatieve gedoe en daar heeft niemand iets aan, zijzelf nog het allerminst. En plaatst ze een fijn filmpje van haar vijfjarige merrie dan zegt niemand iets. Als wegblijven voor haar de oplossing is dan is dat jammer voor mensen zoals ik die haar nog wel wat dingen wilden vragen. Maar dat doe ik dan maar per pb. Het perfecte voorbeeld van hoe ver de negativiteit hier gaat vond ik toch wel de aanval op de instructrice van Horseyfries, dat die met haar rug naar Horseyfries stond en niets zei. Ja natuurlijk deed ze dat je kunt toch zo wel zien op dat filmpje dat ze iemand anders aan het lesgeven was. Als mensen zulke absurde dingen gaan zeggen dan snapt een klein kind nog dat het om persoonlijke frustraties gaat.
En dan nog wat over die herhaalde bewering van Murphy over het paard dat bij de klassieke rijkunst het tempo van de africhting zou bepalen, terwijl bij die verderfelijke Nederlandse ruiters de ruiter het tempo van de africhting zou bepalen. De huidige toppaarden van de Nederlandse ruiters die hier zo worden aangevallen met name dus Adelinde, Imke en Edward zijn op de leeftijd van respectievelijk 10, 11 en 12 voor de allereerste keer uitgebracht op Grand Prix niveau. Damon Hill, Desperados, Valegro en Uthopia zijn allemaal al uitgebracht op 9-jarige leeftijd. Moet ik hier dan uit opmaken dat het klassiek gereden paard zelf bepaalt om twee jaar eerder te starten als Grand Prix paard? Mijn logica loopt compleet stuk op dit soort beweringen. Maar misschien wordt met tempo hier wel gang bedoeld en snap ik het daarom niet. 
Vur heel erg bedankt dat jij wel wilde uitleggen wat je precies DOET als je een halve ophouding geeft, de theorie kan ik ook wel uit boekjes halen. Je ziet ook wel uit de antwoorden (heb er ook nog 2 per pb gekregen) dat iedereen het net ietsje anders doet. Dat is niet zo verwonderlijk. Er is al aangetoond dat een simpele drijvende hulp door verschillende ruiters verschillend wordt gegeven. De ophouding is in feite een soort "verzameling" van diverse hulpen aan je paard, dus logisch dat iedereen dat ook net iets anders doet. Belangrijk lijkt mij dat je paard jou hulp snapt. En voor die mensen die echt zoals ze zeggen hulpen precies tegelijk geven kan ik alleen maar herhalen dat uit alle onderzoeken blijkt dat een paard alleen maar op de sterkste prikkel reageert als je meerdere hulpen precies tegelijk geeft. Het best mogelijke resultaat met een ver afgericht paard is dat hij heel snel achter elkaar gegeven hulpen kan opvolgen. Dus de tijdspanne die tussen de aanwijzingen kan liggen wordt korter. De discussie of je nu voor of na je halve ophouding been moet geven daar meng ik me niet in maar volgens zowel de wetenschappers als alle trainers van de huidige topruiters (ongeacht nationaliteit of stroming) moet het in ieder geval nooit precies tegelijkertijd, dus dat probeer ik zelf dan ook maar zo veel mogelijk te vermijden.