[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:51

Het Linkervoorbeen heeft toch een wit voetje? En het linker achterbeen? Want dan is deze ook taktmatig niet goed.
Net als deze:
Afbeelding

Maar dat stond niet op je protocol?

pien_2010: dat zou fijn zijn! Ik ben blij hier ook van je te lezen, je hebt ook waardevolle bijdragen geleverd aan het '"Waar is het gebleven' topic!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:50

In dit topic leren we met elkaar hoe en of het paard aan de teugel gaat.

Ik volg dit topic al een hele tijd en post pas sinds kort en steeds vaker komt bij mij de vraag op: “weten we eigenlijk wel waarom we aan de teugel willen gaan en hoe we dat bewerkstelligen?” Ik denk dat sommigen dat wel weten maar een even groot deel dat niet weet daar de praktische en de theoretische kennis ontbreekt. Deze mening baseer ik op de foto’s en filmpjes die ik voorbij zie komen.

Dat is de reden dat ik wil proberen om af en toe met een stukje theoretische onderbouwing en feedback op de foto’s en filmpjes iets toe te voegen aan dit topic. Ik heb het geluk gehad dat ik eindelijk na lang zoeken een zeer goede instructrice heb gevonden die in het belang van de paarden haar kennis wilt delen met iedereen die wil leren. Ik mag dus haar materiaal delen met jullie.

De basis van waaruit je werkt, dus je uitgangspositie, is altijd een paard dat in de houding staat, of te wel dat in de hand gesteld is. Dat wil zeggen dat je paard of pony nageeft in nek- en kaakgewricht: zich ontspant in nek en kaak.

Als gevolg van de drijvende werking van achteren uit wordt de energie vóór opgevangen door de zachte weerstand biedende hand. Deze hand “staat”, sluit zich én ontspan dan de hand! (je verliest dus niet het contact met de paarden mond want dan laat je je paard in de steek!). Het gevolg is dat het paard de onderkaak zal openen en zal afkauwen. Dat hoor je. Het paard wil je hand meenemen.
Het gevolg hiervan is dat het paard de halswervels en de schoft zal openen en als gevolg daarvan zal de rug zich loslaten, ontspannen: totale nageeflijkeid! Dit is het moment dat het paard in de hand gesteld is en dus DURCHLÄSSIG is: het paard laat de (alle) hulpen door. Het is nu nageeflijk in het gehele lichaam (totale nageeflijkheid). Nu kunnen we beginnen met het paard los te maken aan de hand van de losmakende oefeningen. Deze losmakende oefeningen helpen tévens het paard ook bij het na laten geven, indien dat een probleem is. Het paard wordt dus door die oefeningen lekker los in nek- en kaakgewricht.

Hier laat ik het even bij. Als ik weer tijd heb schrijf ik het vervolg en ga ik praktische losmakende oefeningen beschrijven. Ik zelf heb een dressuur mapje aangelegd op mijn computer waar ik interessante theorie van BOKT of “pareltjes” van mijn instructrice in opsla zodat ik altijd kan terug lezen en kan leren en niets vergeet. Wellicht een tip voor jullie om dat ook te gaan doen. Wordt dus vervolgd!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:12

pien_2010, mooi stukje informatieve tekst.
Ik heb zelf ook een hele fijne instructrice, die 1 x in de maand theorieles geeft, om dit soort dingen nader te bestuderen.
Tijdens de les word er gereden en is er minder tijd voor theorie. Dit soort avonden en teksten lichten de praktijk goed toe!

Een tijdje terug heb ik hier foto's geplaatst en nu heb ik een filmpje gemaakt om te laten zien.
Ik hoop dat jullie dit willen beoordelen.

Wat zie ik zelf:

Maestro loopt lekker door in de stap, we hebben de afgelopen weken goed gewerkt aan het tempo. :D
Later in draf kijkt hij lekker een beetje om zich heen, maar neemt de teugel niet goed aan.

Ik heb expres het stukje galop erin gezet, aangezien dit nog helemaal niet gesmeerd gaat. In de bocht valt hij eruit en hij wil graag duiken in de galop. :j

Vanaf 3 minuten zie ik verbetering in zijn ontspanning, ook al loopt hij daar soms iets te diep.
Ik denk dat hij mijn hand daar meer meeneemt, klopt dat?

Ikzelf zie dat ik scheef zit en scheef lichtrij. Ook vind ik het erg lastig om ontspannen alle beweging op de vangen. Ik probeer al mijn lichaamsdelen los te bewegen, wat je weer overdreven terug ziet in het mee bewegen in stap en los zwabberende benen....
Daarnaast heb ik mijn benen naar achter af gebogen door de wrongen. Ik heb Maestro nu pas 3 maanden, maar heb besloten om een ander zadel te zoeken voor ons, zonder wrong.
Deze komt hopelijk eind volgende week, een Stubben Maestoso. <3

Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:00

@Nefertaie.
Niet elke pas willen drijven, is zonde, wordt je 1 moe van, 2 je paard gaat het gewoon vinden en niet meer reageren op je been.
Ellebogen meer aan je lichaam proberen te houden en je handen iets minder breed houden en op gelijke hoogte.
(niet de een hoger dan de ander)
En proberen constanter contact te houden met de mond van je paard. (niet te verwarren met dat je eraan moet sjorren, gewoon contact)
Paard stapt wel lekker relaxt door, mag iets meer aan paard gevraagd worden.

Op de linkerhand spoort je paard niet helemaal. (achtervoeten volgen niet recht in voorvoeten, maar zitten meer richting binnenhoefslag.
Rechtom spoort hij beter, hoeken en voltes kan je mooi gebruiken om hem om je binnenbeen te laten buigen en hem wat op te rekken,
nu ga je eigenlijk nogal recht de bochten door.
Juist bochten en hoeken kan je zo heerlijk uitbuiten door je paard daar te gymnastiseren en activeren.

Paard loopt wel in lekker drafje, maar sprankelende wordt wel wat minder naarmate filmpje vordert, dan allicht minder spanning,
maar iets meer beweging zonder die spanning is wel mooier.

Bij het doorzitten, valt paard enorm terug in tempo, mede doordat ruiter niet helemaal in balans zit. (na galop ook wat storingen)
Ruiter is duidelijk zoekende (nieuw paard niet zo raar, dat je even aan zijn gangen moet wennen),
maar regelmatig je onderbenen te ver naar achteren, waardoor je bovenlichaam wat voorover kukelt, je bent dan net je balans kwijt.
Je paard is dan heel voorzichtig met je en komt terug in tempo.
Wel heel netjes dat je niet probeert aan je teugels je balans te houden, top!

Klinkt weer heel dramatisch, maar is het niet.
Je bent nieuwe combi met hem, moet nog werken aan je balans (wat wel heel belangrijk is), dus je houding en zit
en minder drijven.
En paard moet nog gegymnastiseerd worden zodat hij stuk rechter wordt en met stelling en buiging kan gaan lopen.
Galop was te ver weg om wat van te zeggen, niet losgooien voor als je aangaloppeerd.

Weet niet hoe de anderen hier erover denken, maar ik vind voltes en slangenvoltes altijd heerlijk om mijn paarden los te maken,
lekker oprekken en indien nodig pasje naar buiten drukken etc.

Jullie zijn leuke combi in wording hoor, hoe oud is Maestro?

Even genoten vandaag....
He never ceases to amaze me.

Wegens vorst en vooral sneeuw, dus weg als ijsbaan, staat zwartje beetje te niksen.
Want bambi op het ijs laten lopen is niet verstandig. (Voor de jongere generaties, Bambi was een moederloos hertje
dat in spagaat op het ijs op zijn snuit ging, dat wil je niet met je paard :D )

Dan heb je ontdekt dat het vandaag vrij baan is vandaag en ga je te voet naar de vereniging.
Lichtelijk snorkend paard naast je en tikje asociaal midden op de weg, om te voorkomen dat hij wel eventueel in glad stuk belandt.
Dus je klautert, op de vereniging, op een paard dat zijn paddock tijd deze week heeft gebruikt om sneeuw te likken.
(wel fijn, raakt hij ook niet geblesseerd, maar energie kwijt raken doet hij dan niet echt,
terwijl je zelf staat te blauwbekken :brr: kan je prachtig 2 stilstaande likkende paarden aanschouwen)
Dan ga je rijden en weet je weer waarom je die rare zwarte framboezel ook al weer had gekocht en tot op heden niet weg hebt gedaan.
Smileys hebben geen oren, maar denk even dat er nu een smiley staat met een grijns van oor tot oor.
Na wat traagjes opstarten (heb het instappen maar vervangen door indraven, want anders werden we nooit warm), ging hij eigenlijk steeds lekkerder lopen, werd zelfs op zijn manier ijverig.
Betrapte hem erop dat hij zijn voorbeentje schattig gaat strekken, geen totilas tafrelen, maar blijkbaar krijgt hij meer ruimte voor gekregen,
omdat hij achter wat sterker wordt en wat meer op het achterbeen gaat lopen.

Wel moeilijk vind ik het om hem in die beweging ook terug te rijden, dus ijverig houden en toch terug in tempo en kleiner laten denken.
En dan niet weer af te laten slaan en bij tempo wisselingen dezelfde aanleuing te behouden met zelfde hoofd hals houding.
Per ongeluk hebben we ergens het galop aanspringen bevestigd, zodat hij nu ook op het rechte stuk netjes aanspringt.
Oke, hij zet bij halthouden nog steeds zijn witte voetje niet onder de massa, die staat altijd stukje naar achteren.
En ja, hier ook schuldig aan spontaan langer wordende teugels, lang leve de blokjes, terug naar blokje 2 = oke, blokje 3, dan klopt het nie!
Opgelet fractie meer op rechts te blijven zitten, spookvoet, spookt gewoon verder, maar hij loopt dan wel lekkerder,
het is dan veel eenvoudiger om hem recht te krijgen (heb het niet over onze bananen galop vandaag) in de zin van gelijk op 2 teugels.
Zat vandaag alleen met naar mijn zin iets te veel druk te rijden in mijn handen, niet dramatisch, maar ik wil minder, hij kan veel fijner!
(hier werd je niet moe van hoor, maar als je weet dat het fijner kan, wil je dat ook).
Moet opletten dat hij bij het de hoeken inrijden wel met zijn schouder voor blijft }>, dan kun je heerlijk zijn achterste een zetje geven.
Morgen (als ik kan rijden ivm het weer) zal het wel weer bagger zijn, maar deze dag, die, die is van ons <3 ! Pakken ze niet meer af.

Jup, deze angsthaas, kruipt dan wel weer gewoon bij -5 op een paard dat geen snars gedaan heeft de afgelopen week.
Wie is er dan gekker, de ruiter of het paard?

Kortom passend bij het motto, blij rijden me vandaag uitstekend vermaakt.
(ben wel bevroren, met name met mijn slee actie met Sjol in het kale polderland met lekker straf oostenwindje)

Heb nog wel een probleem.
Aangaloperen, als ik aan wil galoperen komt hij als het ware te veel terug, springt dan teveel omhoog ipv naar voren.
Iemand daar nog tip voor?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:12

pien_2010 schreef:
...De basis van waaruit je werkt, dus je uitgangspositie, is altijd een paard dat in de houding staat, of te wel dat in de hand gesteld is. Dat wil zeggen dat je paard of pony nageeft in nek- en kaakgewricht: zich ontspant in nek en kaak.

Als gevolg van de drijvende werking van achteren uit wordt de energie vóór opgevangen door de zachte weerstand biedende hand. Deze hand “staat”, sluit zich én ontspan dan de hand! (je verliest dus niet het contact met de paarden mond want dan laat je je paard in de steek!). Het gevolg is dat het paard de onderkaak zal openen en zal afkauwen. Dat hoor je. Het paard wil je hand meenemen.
Het gevolg hiervan is dat het paard de halswervels en de schoft zal openen en als gevolg daarvan zal de rug zich loslaten, ontspannen: totale nageeflijkeid! Dit is het moment dat het paard in de hand gesteld is en dus DURCHLÄSSIG is: het paard laat de (alle) hulpen door. Het is nu nageeflijk in het gehele lichaam (totale nageeflijkheid). Nu kunnen we beginnen met het paard los te maken aan de hand van de losmakende oefeningen. Deze losmakende oefeningen helpen tévens het paard ook bij het na laten geven, indien dat een probleem is. Het paard wordt dus door die oefeningen lekker los in nek- en kaakgewricht.

Hier wil ik nog even op inhaken! Ik denk dat het belangrijk is om duidelijk onderscheid te maken in nageven en met de neus op de loodlijn lopen.

Het totaal plaatje van een paard dat nageeft én met de neus op de loodlijn loopt is:
Buikspieren zijn (in een bepaalde mate) aangespannen, waardoor het bekken kantelt. Daardoor reiken de achterbenen verder onder het lichaam. Het bekken kan kantelen omdat de rug ontspannen is (een gespannen rug trekt hol, een ontspannen rug wordt enigszins bol). Door de ontspanning van de rug kan de hals tot een bepaalde hoogte gedragen worden. Door ontspanning in nek- en kaakgewricht leidt dat bij de meeste paarden ertoe dat ze met de neus op de loodlijn lopen.

Als je paard dus niet ontspant in de rug, kan het zijn achterbenen niet verder onder zijn buik zetten (omdat het bekken niet kan kantelen). De hals zal door de gespannen rug ook hoger gedragen worden. Een ontspannen nek- en kaakgewricht zal anatomisch gezien, meestal niet leiden tot een paard dat zijn neus op de loodlijn heeft.

Als een paard niet actief is, neemt het niet de moeite om zijn achterbenen verder onder de buik te zetten, waardoor er dus ook geen neiging is om het bekken verder te kantelen dan normaal. Door het natuurlijk evenwicht van een paard én het ruitergewicht, rust er dus véél gewicht op de voorbenen. Het ruitergewicht moet verdeeld worden over de voor- en middenhand (hals, voorbenen, (strakke) rug) (immers de achterhand treedt nauwelijks onder). Een paard met een gespannen rug, zal zijn hals hoger dragen (de lange rugspier trekt de hals omhoog aan de halswervels) en niet met de neus op de loodlijn lopen (anders valt hij op zijn snufferd). Een paard met een ontspannen rug gebruikt zijn hals ook als contragewicht, maar zal de hals lager dragen dan wanneer de rug strak zou zijn. Ook dit paard zal minder geneigd zijn met zijn neus op de loodlijn te lopen.

De REDEN dat we een paard nagevelijk willen hebben, is om te kunnen werken aan het horizontaal evenwicht (gewicht 50-50 verdeeld over voor en achterbenen). Met een strakke rug, kan het paard het ruitergewicht niet over voor- en achterbenen verdelen, simpelweg omdat het bekken niet kantelt en het paard zijn benen dus niet verder onder zijn buik kan zetten. Omdat de hele bovenlijn (van staart tot oren) met elkaar in verbinding staat, kan nagevelijkheid helpen een paard te leren zijn bekken te kantelen. Doordat de ruiter opgewekte energie opvangt aan de voorkant, kan het paard zijn energie daar niet kwijt. In zijn achterbenen kan het paard wel die energie kwijt, mits de bovenlijn ontspannen blijft (waar de ruiter het paard mee helpt door zelf het goede voorbeeld te geven en te ontspannen en te waken dat het paard niet gespannen blijft lopen). Dus zal het paard zijn achterbenen verder onder het lijf zetten. Zolang de ruiter dus aangeeft dat de rest (voorbenen hoger optillen, steigeren, bokken) níet de juiste reactie is.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:49

michelle___ schreef:
xDaantjxx schreef:
Maar waarom wordt hij dan wel zo ingereden voor een proef aan?

Losgereden worden veeeel Z paarden op deze manier. :=
Pas in de laatste 5 minuten worden ze opgericht..

Maar waarom? Dat weet ik helaas niet..

Maar als een paard de mond opend, tong eruit hangt oid.. Verwacht maar een dikke -5 (of soms wel -10!) op je protocol.

Het komt niet alleen bij Z-combinaties voor dat op een voorterrein kwalijke dingen plaatsvinden.
Soms zie je dat gebeuren als je als jurylid in de auto zit. Komt zo'n ruiter de ring in, dan kun je hem wel wurgen - maar je moet de combinatie beoordelen op wat op DAT moment getoond wordt.
Heel frustrerend.
Hier in Noord Nederland kennen we een aantal van dat soort ruiters. Eén is zelfs een bekende instructeur. Als zo iemand het paard 'inrijdt' achter de vrachtwagens en het paard komt schuimend van het zweet een L-ring binnen, dan breekt mijn hart.
Maar je kunt formeel niets anders dan de proef beoordelen. Je moet je nu eenmaal aan de regels houden. Frustrerend, dus.
Onderling praten juryleden er over. Ze spreken hun afschuw uit. Maar concluderen ook dat je je als jurylid aan de regels te houden hebt.
Een jurylid beoordeelt de prestatie in de ring. Van groet tot groet.
En dan kan het zo maar gebeuren dat een combinatie nog winstpunten krijgt ook.
Je WILT het niet .. maar als jurylid KUN je soms niet anders.
Frustrerend!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:58

Marocje schreef:
Ik blijf maar kijken of ik het dit keer niet weer verkeerd zie, maar heb jullie er ook niet over gehoord? Loopt de pony van MeikexNorgia niet in telgang? Dit ligt toch niet aan de foto?

Afbeelding
Dit is geen telgang hoor, maar een gewone diagonale draf. :D
Wel véél te diep! _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:03

Sjolvir, pien_2010, _iDj_ én _SZ_ natuurlijk

Wat FIJN dat jullie hier zijn! *\o/* *\o/*
Jullie gaan de diepte in, en zorgen daarmee echt voor toegevoegde waarde aan dit topic! <3 <3
Laatst bijgewerkt door bertie op 19-01-13 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:18

Sjolvir schreef:
Aangalopperen, als ik aan wil galopperen komt hij als het ware te veel terug, springt dan teveel omhoog ipv naar voren.

Hm .. eigenlijk zou ik het niet als 'probleem' willen zien. :+
Vaak valt een paard teveel uit elkaar bij het aangalopperen. Dát is een probleem. _/-\o_

Maar OK, ik begrijp dat je het teveel terugkomen als 'probleem' ziet.
vaak heeft het te maken met hoe JIJ denkt.
Wat afwachtend, misschien?

In de dressuur geldt dat de éérste galopsprong ook een GALOPsprong moet zijn.
Denk je ZELF wel voorwaarts genoeg? Of wacht je af tot Sjol aanspringt, en begin je dán pas met rijden?
Als je wéét dat Sjol wel op je hulp zal aanspringen in de goede galop, dan kun je ook VOORUIT DENKEN.
Vooruit denken .. HA, het heeft ALLES te maken met BLIJ RIJDEN! *\%/*

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:26

Eventjes alles teruggelezen! Bedankt nog voor alle tips en goed onderbouwde commentaren.

@Bertie, je hebt hartstikke gelijk hoor, mijn paard reageert natuurlijk op mij. Op wat ik doe. Nu alleen nog even voelen wat ik dan wel niet precies doe! :D

Ik heb hier foto's waar ik mijn paard lang en laag rijd, lang niet perfect en van een tijdje terug. Augustus 2012 om precies te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Hier vind ik zelf wel dat hij minder van het achterbeen afloopt, dit doe hij voor mijn gevoel (en volgens mijn instructrice) pas sinds kort veel erger. Ik heb hem dan ook laten nakijken (gebit en rug) maar dat was allemaal heel goed. Ze zij dat ik hem gewoon strenger moest aanpakken :o

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:44

xDaantjxx schreef:
Krijgen jullie ook zo'n last van je mond en nek en alles als je dit ziet:

[ Afbeelding ]

Afbeelding
Wat ik vooral bijzonder vind is de ooguitdrukking:
Grr! Vooorwaarts! Grr!
Doet me ZO denken aan het paard in Tangled Afbeelding
Afbeelding

GRRR!!

michelle___

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:51

Maar waar zou het paard heenkijken als hij zijn ogen zou 'ontspannen'? Ik denk dat het paard moeite doet om vooruit te kijken... :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:54

michelle___ schreef:
Maar waar zou het paard heenkijken als hij zijn ogen zou 'ontspannen'? Ik denk dat het paard moeite doet om vooruit te kijken... :=

ja, daarom heb ik ook het GRRR-gevoel. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:08

[quote="bertie"]
Maar waarom wordt hij dan wel zo ingereden voor een proef aan?

Losgereden worden veeeel Z paarden op deze manier. :=
Pas in de laatste 5 minuten worden ze opgericht..

Maar waarom? Dat weet ik helaas niet..

Maar als een paard de mond opend, tong eruit hangt oid.. Verwacht maar een dikke -5 (of soms wel -10!) op je protocol.

Het komt niet alleen bij Z-combinaties voor dat op een voorterrein kwalijke dingen plaatsvinden.
Soms zie je dat gebeuren als je als jurylid in de auto zit. Komt zo'n ruiter de ring in, dan kun je hem wel wurgen - maar je moet de combinatie beoordelen op wat op DAT moment getoond wordt.
Heel frustrerend.
Hier in Noord Nederland kennen we een aantal van dat soort ruiters. Eén is zelfs een bekende instructeur. Als zo iemand het paard 'inrijdt' achter de vrachtwagens en het paard komt schuimend van het zweet een L-ring binnen, dan breekt mijn hart.
Maar je kunt formeel niets anders dan de proef beoordelen. Je moet je nu eenmaal aan de regels houden. Frustrerend, dus.
Onderling praten juryleden er over. Ze spreken hun afschuw uit. Maar concluderen ook dat je je als jurylid aan de regels te houden hebt.
Een jurylid beoordeelt de prestatie in de ring. Van groet tot groet.
En dan kan het zo maar gebeuren dat een combinatie nog winstpunten krijgt ook.
Je WILT het niet .. maar als jurylid KUN je soms niet anders.
Frustrerend![quote="bertie"]

Als jury lid kun je weinig wellicht maar hoe zit het dan met de ringmeester? En waarom geen klacht ingediend? Ik heb ooit een klacht ingediend bij de jury van een springwedstrijd daar ruiter achter de vrachtwagen paard af aan het rossen was. Meer mensen hadden het gezien en ruiter is geschorst en is aangegeven bij de knhs. Dus volgens mij kan er best wel wat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:12

pien_2010 schreef:
Het gevolg hiervan is dat het paard de halswervels en de schoft zal openen en als gevolg daarvan zal de rug zich loslaten, ontspannen: totale nageeflijkeid! Dit is het moment dat het paard in de hand gesteld is en dus DURCHLÄSSIG is: het paard laat de (alle) hulpen door. Het is nu nageeflijk in het gehele lichaam (totale nageeflijkheid). Nu kunnen we beginnen met het paard los te maken aan de hand van de losmakende oefeningen. Deze losmakende oefeningen helpen het paard ook bij het na laten geven, indien dat een probleem is. Het paard wordt dus door die oefeningen lekker los in nek- en kaakgewricht.

Ik vind dit toch echt te simpel gesteld. Ik denk dat een paard pas durchlässig is als je het hele skala hebt doorlopen. En dan nog... In de GP zijn niet alle paarden durchlässig. Je moet eerst je paard losmaken en ook echt los hebben voordat er echte durchlässigkeit is. Het is de kers op de taart en dat is niet voor iedereen haalbaar/weggelegd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:15

michelle___ schreef:

Dit paard ziet niet iets waar hij wat aan heeft. Hoe erg hij z'n ogen ook omhoog slaat. Hij kan in deze houding geen diepte zien en geen afstanden schatten.
Paarden zien met elk oog afzonderlijk. Die ogen geven een 2 dimensionaal beeld. Beneden z'n neus overlapt het gezichtveld van de 2 ogen zich. Alleen daar ziet hij 3 dimensionaal. Dat is de reden dat paarden in opperste staat van alertheid hun neus heffen en vooruit steken.
Boven de ogen zit een stuk waar ze niks mee en van kunnen zien. Dat creëert een blinde vlek.

Een paard zo achter de loodlijn heeft dus niks om te zien. Hij ziet letterlijk niks meer dan de grond voor z'n voeten en de opheffing van z'n eigen voeten. Voor hem is helemaal niks te zien en naast hem ziet hij geen diepte. Paarden die zo diep gereden worden schrikken of totaal niet of extreem wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:18

Nefertarie eens met commentaar van Sjolvir. Vraag heb je ook les? Zo ja, ga dan werken aan goede zit zodat je in balans zit. Eventueel zit lessen nemen aan de longe zonder beugels. Want pas als jij in balans gaat zitten kun je de volgende stap zetten met paardrijden.
En zitlessen is geen schande hoor, de reitmeisters van Wenen doen het regelmatig want dat hoort bij de training.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:20

kristie14 schreef:
Eventjes alles teruggelezen! Bedankt nog voor alle tips en goed onderbouwde commentaren.

@Bertie, je hebt hartstikke gelijk hoor, mijn paard reageert natuurlijk op mij. Op wat ik doe. Nu alleen nog even voelen wat ik dan wel niet precies doe! :D

Ik heb hier foto's waar ik mijn paard lang en laag rijd, lang niet perfect en van een tijdje terug. Augustus 2012 om precies te zijn.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier vind ik zelf wel dat hij minder van het achterbeen afloopt, dit doe hij voor mijn gevoel (en volgens mijn instructrice) pas sinds kort veel erger. Ik heb hem dan ook laten nakijken (gebit en rug) maar dat was allemaal heel goed. Ze zij dat ik hem gewoon strenger moest aanpakken :o

Hoi,
ehm .. ik zie een intentie die niet zo verkeerd is, maar een uitwerking die niet goed is.

Lastig uit te leggen.

Afbeelding

Bij de eerste foto zie ik een paard dat ontspannen is, maar op de voorhand loopt. De staart is gespannen - er is geen impuls.
Het is een plaatje waarbij je denkt "wat zou iets meer AANSPANNING kunnen bereiken?"
Over de benen zie ik ruimte, en dat is GOED!
Vandaar de vraag: STEL je voor dat er IETS meer aanspanning zou zijn .. IETS meer 'frame'..
Wat een ander beeld zouden we dan zien! *\o/*
Een hoopvol plaatje, dus! :j

Dan komt dat tweede plaatje. dat vind ik dus echt een drama. <3
De neuslijn zó achter de loodlijn. Hélemaal in lijn met dat nakomende achterbeen! Eh .. Hélemaal perfect met dat nakomende achterbeen. :+
Eigenlijk is dit een FANTASTISCH voorbeeld waarbij je kunt zien hoe de manier van rijden aan de voorkant werkt op de achterhand! *\%/*

Afbeelding

Kristie, schrik niet al te veel. Er zijn vooral OOK goede dingen! :) :)

Ten eerste.
je paard loopt over de benen heel goed. Kennelijk forceer je niets. Fijn zo! *\%/*

Ten tweede.
ik ben met stomheid geslagen dat je het voor elkaar krijgt om een paard zo op de voorhand te laten lopen, en dan TOCH zo mooi ontspannen rechtop kunt blijven zitten! <3 <3

Conclusie.
Je paard loopt teveel op de voorhand.
Maar ..
JIJ hebt het in je (je faciliteert je paard, en je zit is boven verwachting!) om je paard echt beter te rijden!

Aan de slag!
GO, meid! *\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:21

KarinvdM schreef:
pien_2010 schreef:
Het gevolg hiervan is dat het paard de halswervels en de schoft zal openen en als gevolg daarvan zal de rug zich loslaten, ontspannen: totale nageeflijkeid! Dit is het moment dat het paard in de hand gesteld is en dus DURCHLÄSSIG is: het paard laat de (alle) hulpen door. Het is nu nageeflijk in het gehele lichaam (totale nageeflijkheid). Nu kunnen we beginnen met het paard los te maken aan de hand van de losmakende oefeningen. Deze losmakende oefeningen helpen het paard ook bij het na laten geven, indien dat een probleem is. Het paard wordt dus door die oefeningen lekker los in nek- en kaakgewricht.

Ik vind dit toch echt te simpel gesteld. Ik denk dat een paard pas durchlässig is als je het hele skala hebt doorlopen. En dan nog... In de GP zijn niet alle paarden durchlässig. Je moet eerst je paard losmaken en ook echt los hebben voordat er echte durchlässigkeit is. Het is de kers op de taart en dat is niet voor iedereen haalbaar/weggelegd.

Karin als je stukje goed leest is dat pas het eerste stukje en komt er komende dagen nog meer. En je hebt gelijk dat het niet zo simpel is zelfs niet op grand prix niveau. Over het SKALA heb ik het nog niet gehad, evenals heb ik het nog niet over de loswerkende oefeningen gehad die ik ook met naam en toenaam ga beschrijven. Maar gedoceerd en met kleine hap klare brokjes dat we kunnen begrijpen.
Ook op lager niveau kan je paard heel fijn zijn om te rijden.
Onlangs meisje les laten hebben op mijn paard en wat was ze enthousiast want had nog nooit zo'n soepel fijn paardje ervaren dat zo fijn luisterde naar de hulpen. Wij zijn pas L2 - M1 niveau maar paardje wordt correct getraind en dat is wat zij gevoeld heeft en waar ze zo enthousiast over was. Over het SKALA kom ik dus nog te spreken.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-01-13 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:24

pien_2010

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:30

Desteny eerst zelf even aangeven wat je goed en minder goed vindt en waar je aan werkt. Zo werkt dat hier in het topic.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:32

Piendumaintre: Ik zit er momenteel niet meer op dus over de rijfoto's en sowieso rijden kan ik weinig zeggen.
Dit is van ongeveer een half jaar geleden, en ben gewoon benieuwd hoe het op andere overkomt.

Wat het filmpje betreft ik moet hem op aanraden van de dierenarts lang en laag longeren omdat hij last heeft van zijn keel en dus niet mag opkroppen daar in. :)
Naar mijn idee doet hij het best heel goed maar echt heel erg veel verstand heb ik er ook weer niet van vandaar dat ik ook geen eerdere berichten/foto's durf te beoordelen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:35

KarinvdM schreef:
pien_2010 schreef:

Durchlässigkeit heeft naar mijn idee niets te maken met een africhtingsniveau.
Het gaat over het 'doorkomen' van de hulpen, die zich uiten in de beweging.
Natuurlijk is in de Duitse Wiki een uitgebreide verhandeling daarover gegeven. http://de.wikipedia.org/wiki/Durchl%C3% ... 8Reiten%29

Daar staat bijvoorbeeld:
Citaat:
Ein Pferd ist also durchlässig, wenn es die Hilfen des Reiters zwanglos und gehorsam annimmt.

Dat kan gelden voor de B, en ook voor een Grand Prix paard.

Het begrip 'Durchlässigkeit' is niet voorbehouden voor een africhtingsniveau waarbij het héle Skala is doorlopen, zoals jij dat stelt.
Gelukkig maar, want anders komt niemand toe aan 'durchlässichkeit'.
Durchlässigkeit geldt voor ELK niveau, afgemeten naar de verwachtingen van dat niveau.
Een B-paard kan dus durchlässich zijn - op B-niveau.
En op Z-niveau verwacht je gewoon meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:38

Ik vind de bonte zijn middendraf er getruukt uitzien. Hij gooit met zijn benen maar doet niets. Hij duikt in je handen en zijn achterbeen komt na.

Wat vind je er zelf van...?

Het ziet eruit alsof hij een truukje heeft aangeleerd. Middendraf is beentje gooien.. Terwijl je hem eigenlijk van achteruit naar voor wil hebben. Dan komt het front omhoog en komt dat voorbeen vanzelf van de grond!

Voor je een fijne middendraf kunt rijden zul je eerst moeten bereiken dat hij goed reageert op klein schakelen waarbij hij geen steun mag zoeken in jouw handen. Pas dan zal hij verbeteren als je hem vooruit wil rijden.

(als ik iets raars zeg haak er dan graag op in, ik heb al iets gedronken op deze zaterdagavond *hik*)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:41

Sjolvir schreef:
.
Even genoten vandaag....
He never ceases to amaze me.

Wegens vorst en vooral sneeuw, dus weg als ijsbaan, staat zwartje beetje te niksen.
Want bambi op het ijs laten lopen is niet verstandig. (Voor de jongere generaties, Bambi was een moederloos hertje
dat in spagaat op het ijs op zijn snuit ging, dat wil je niet met je paard :D )

Dan heb je ontdekt dat het vandaag vrij baan is vandaag en ga je te voet naar de vereniging.
Lichtelijk snorkend paard naast je en tikje asociaal midden op de weg, om te voorkomen dat hij wel eventueel in glad stuk belandt.
Dus je klautert, op de vereniging, op een paard dat zijn paddock tijd deze week heeft gebruikt om sneeuw te likken.
(wel fijn, raakt hij ook niet geblesseerd, maar energie kwijt raken doet hij dan niet echt,
terwijl je zelf staat te blauwbekken :brr: kan je prachtig 2 stilstaande likkende paarden aanschouwen)
Dan ga je rijden en weet je weer waarom je die rare zwarte framboezel ook al weer had gekocht en tot op heden niet weg hebt gedaan.
Smileys hebben geen oren, maar denk even dat er nu een smiley staat met een grijns van oor tot oor.
Na wat traagjes opstarten (heb het instappen maar vervangen door indraven, want anders werden we nooit warm), ging hij eigenlijk steeds lekkerder lopen, werd zelfs op zijn manier ijverig.
Betrapte hem erop dat hij zijn voorbeentje schattig gaat strekken, geen totilas tafrelen, maar blijkbaar krijgt hij meer ruimte voor gekregen,
omdat hij achter wat sterker wordt en wat meer op het achterbeen gaat lopen.

Wel moeilijk vind ik het om hem in die beweging ook terug te rijden, dus ijverig houden en toch terug in tempo en kleiner laten denken.
En dan niet weer af te laten slaan en bij tempo wisselingen dezelfde aanleuing te behouden met zelfde hoofd hals houding.
Per ongeluk hebben we ergens het galop aanspringen bevestigd, zodat hij nu ook op het rechte stuk netjes aanspringt.
Oke, hij zet bij halthouden nog steeds zijn witte voetje niet onder de massa, die staat altijd stukje naar achteren.
En ja, hier ook schuldig aan spontaan langer wordende teugels, lang leve de blokjes, terug naar blokje 2 = oke, blokje 3, dan klopt het nie!
Opgelet fractie meer op rechts te blijven zitten, spookvoet, spookt gewoon verder, maar hij loopt dan wel lekkerder,
het is dan veel eenvoudiger om hem recht te krijgen (heb het niet over onze bananen galop vandaag) in de zin van gelijk op 2 teugels.
Zat vandaag alleen met naar mijn zin iets te veel druk te rijden in mijn handen, niet dramatisch, maar ik wil minder, hij kan veel fijner!
(hier werd je niet moe van hoor, maar als je weet dat het fijner kan, wil je dat ook).
Moet opletten dat hij bij het de hoeken inrijden wel met zijn schouder voor blijft }>, dan kun je heerlijk zijn achterste een zetje geven.
Morgen (als ik kan rijden ivm het weer) zal het wel weer bagger zijn, maar deze dag, die, die is van ons <3 ! Pakken ze niet meer af.

Jup, deze angsthaas, kruipt dan wel weer gewoon bij -5 op een paard dat geen snars gedaan heeft de afgelopen week.
Wie is er dan gekker, de ruiter of het paard?

Kortom passend bij het motto, blij rijden me vandaag uitstekend vermaakt.
(ben wel bevroren, met name met mijn slee actie met Sjol in het kale polderland met lekker straf oostenwindje)

Aangaloperen, als ik aan wil galoperen komt hij als het ware te veel terug, springt dan teveel omhoog ipv naar voren.

Dat leest als een amazone die onwijs genoten heeft van het rijden en de dingen die goed gingen. :D
Leuk hé Sjolvir paardrijden!
Enne wat je omhoog springen betreft in de galop ga ik mee met Bertie.
Ik heb het probleem ook gehad en het ligt inderdaad aan je eigen focus. Dus behalve bergopwaarts denken ook vooruit denken en dan is het probleem zo over. Dat voelt je paardje.

Even over ons. Wij rijden met heus sneeuwbeslag en schroeven af en toe door het sprookjesbos (kan efteling niet tegenop) en twee keer in de week naar de binnenbak om te dressuren. Dan voel ik me als oude muts zo stoer en dapper met mijn hittepetit die toch zo braaf is en reageert op de minste aanwijzing van mij. Wij rijden dan door de berm, soms stukjes over de weg terwijl mijn paardje eigenlijk voor heel veel dingen bang is. Maar ze gaat en ze doet het, draait zich niet om en ik vind het zo stoer van ons zelf. Met een brede grijns rijdt ik haar, kijk absoluut niet naar al die spoken want die ziet zij toch wel en daar kan ik me niet meer mee bezig houden, negeer alles en rijd gewoon door met af en toe zeggend "braaaaaaf". Ik rijd alleen buiten met sporen en die was ik vergeten laatst en dus toch maar doorgereden en ze draaide niet om of niets maar bleef super reageren op de hulpen en ging door. Ik rijd haar buiten ook door de nek en met halve ophouding hoor want zeker als ze bang is begint ze als een gek te kauwen op het bit en dat beantwoord ik natuurlijk anders laat ik haar in de steek. Daar word ze rustig van. Af en toe stapje wijken, schouder binnenwaarts in rustig drafje doen we. :+
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-01-13 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt