S_en_Z schreef:Zolang ze zich vormen en mooi rond worden zonder met een valse knik af te buigen vind ik iets achter de loodlijn niet erg. Maar als ze met veel druk op de hand achter de loodlijn gedwongen worden, hol zijn voor de schoft en vals afbuigen halverwege de hals.. dat is gewoon niet oké.. Dat verschil zien helaas (te) weinig mensen in de praktijk en die "krul" wordt als "mooi" gezien.
Dat is gewoon eeuwig zonde.
Even wat ronder instellen is iets heel anders als een paard een uur lang met zijn kin tegen zijn hals/borst rijden.
Zoals ik zei: het is afhankelijk van het geheel

Citaat:Wbt achterbeenlanden.. er zit een heel groot verschil tussen paarden die met achterbeen voor landen. Je hebt het "gewone" achterbeen "voor" landen, wat eigenlijk betekent dat het paard gewoon zijn "natuurlijke takt" aanhoudt (dus stuwend.. zoals ze los ook lopen in de wei).. en je hebt het "ongewone" achterbeen "voor" landen.. dit is wanneer een paard de rug (incl. lendenen) vastzet en stijf wordt in de gewrichten van het achterbeen, sneller wordt van achteren en trager met het voorbeen.
Ik denk dat wanneer een paard echt tot dragen komt.. dat het dan niet meer mogelijk is om achterbeen voor te landen.. de activiteit die je er van achteren in rijd moet er omhoog en naar voren uit. Kost meer inspanning. Je snelheid naar voren wordt omgezet in optillen (wat automatisch betekent een fractie trager zijn) en paard moet daar in "naar voren blijven denken" om impuls te behouden. (althans.. het klinkt voor MIJ heel logisch, ik kan er ook helemaal naast zitten hoor!!)
De ruimte aan de voorkant zit hem naar mijn idee toch het meeste in de ruiterhand. En tuuurlijk.. Als je een paard groot en lang laat worden dan worden zijn passen ook grooooot en laaaang.. maar dan heb je vooral veel stretchen en weinig aanspanning.. een paard die zich lang maakt kun je niet tot dragen laten komen. Die moeten eerst "bij elkaar" komen... maar dat is hoe ik er over denk...
Karin.. hoe zie jij dat dan? (want ik snap niet waarom je liever achterbeentje eerst zou willen zien ipv gelijkmatig? Draf is toch 2takt? Misschien is het heel logisch maar snap ik hem niet.. wil graag lerenik kan geen foto vinden waarin het achterbeen nog staat evenals het voorbeen en het andere achterbeentje een fractie eerder neerkomt dan het andere voorbeen.. ja.. 1.. maar daar drukte ze zich op in de hals
)
[ Afbeelding ] (dit is niet de beensituatie die Karin bedoeld trouwens hoor.. dit is meer dan een "fractie" eerder landen.)
[ Afbeelding ]
Welke zien jullie liever dan?
Je plaatst nu foto's van twee verschillende momenten