[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:09

Pion schreef:
Ik kan mij ergens herinneren dat wanneer de achterhand wijd gaat, er niet echt 'gedragen' wordt.
Kruisende voorbenen? Gevolg daarvan? Plaatsmaken voor achterbenen?

Het is beide het effect van één ding: teveel hand. Of: teveel impuls, en een hand die geen ruimte geeft om de vermeerderde impuls een uitweg te geven.
Wijd achter: inderdaad niet kunnen dragen, maar wel willen (of moeten) lopen. En dan moeten die benen toch érgens naar toe. Opzij, dus.
En aan de voorkant de benen die elkaar kruisen hetzelfde. Iets meer loslaten, iets meer lucht, en de benen zullen gewoon weer normaal voorwaarts worden weggezet.
Leuk he? +:)+

Om nog even over het wijd achter door te gaan. Je hebt paarden die wijd halthouden. Ook dat komt door teveel hand. Paarden zijn zo gevoelig op de hand, dat ze de achterbenen zo snél mogelijk op de grond willen zetten uit angst nog meer hand te voelen. Bij een 'gereden' halthouden zul je niet niet zien gebeuren, daar schuift de achterhand dan netjes onder de massa voor zover als nodig.

Het is altijd weer genieten als je dit soort grapjes in de ring ziet. *\o/*
(omdat je weer weet hoe laat het is)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:21

Trouwens SheeNegro, die galopeergrapjes ken ik ook:

Afbeelding
Afbeelding

Goh wat is ze toch blij als ze hard mag galoperen :') _O- (op 2e foto gingen we even wat harder om van de vliegen af te komen die op haar hoofd bivakkeerden, ze was ze hier af aan het schudden)

(als ik dit bij mijn vorige paard deed gingen zijn oren erop JEEEEEJ!!! Zya denkt "moet dat nou?")

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:29

@S_en_Z, misschien moet ik het snelle draven anders formuleren, idd jouw foto's geven een geod beeld van rennerig en tegelijk een beetje tegengehouden, ook de ronde bil ontbreekt op de eerste foto's, en op de laatste foto is die wel aanwezig ;)

Zo'n amerikaanse appie heeft al hele ronde billen vanaf de geboorte, daar ontbreekt het hem ook niet aan,hij mist een beetje balans en vooral rust in zijn hoofd, daardoor loopt ie nogal een snel tempo, maar niet rennerig, in zijn gewone draf loopt ie bijna alle paarden eruit qua tempo in de bak, tis een zeer werklustige zeg maar, vooral bij het aanrijden op hoeken en/of voltes begint ie nogal doro te draven, angst om om te vallen waarschijnlijk, hij is ooit eerder bereden geweest, maar niet echt volgende de regels der kunst zeg maar...

Wat Bertie zegt over dat halthouden herken ik heel goed, de mijne wil nog weleens vol in de ankers gaan als ik maar denk aan halthouden, dan floepen de acherbenen gewoon door, kwestie van teveel de rem erop( zelfs zonder teugeldruk gebeurd dat helaas).nu worden westernpaarden vaak geleerd om zo te stoppen, ik vind dat vreselijk om eerlijk te zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:32

Ahzo... :j Ik snap hem. (appies zijn leuk)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:42

Ik heb eindelijk alles doorgelezen (bijna 2 uur over gedaan!) en omdat er op de meeste fotot's en filmpjes al veel goed onderbouwde kritiek is gekomen heb ik het filmpje van Themuisje eens aandachtig bekeken.

Wat mij meteen opvalt (buiten het feit dat je een erg leuke pony hebt) is dat hij niet lekker aan het been staat. Kan mss een beetje wedstrijdstress zijn maar als je een jonge pony gewoon maakt aan constant wiebelende benen dan heeft dat na verloop van tijd geen enkele betekenis meer voor je paardje.
Ik vind het wel knap van je dat je een jonge pony zelf opleid maar het zou veel beter zijn mocht je hem wat meer ruimte geven vooraan. Hij houdt zijn hoofd in een bebaalde houding (valse knik) maar de motor achteraan en de lengte in de hals en de rug die zijn er nog niet. Vooral veel oefenen op de basis zou ik zeggen en hou het leuk voor jezelf en vooral voor je pony :j Hij heeft nog veel stress in de ring en vind het allemaal een beetje eng, ook als hij in verzet gaat in de hoek mocht je hem op het moment dat hij weer 1 pasje voorwaarts deed best wel belonen door vooraan veel losser te laten. Veel oefenen thuis op de basis en niet teveel focussen op de wedstrijden, dan komt het helemaal goed *\o/*
Laatst bijgewerkt door Lizzii op 17-02-12 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:43

S_en_Z schreef:
Ahzo... :j Ik snap hem. (appies zijn leuk)

Appies zijn idd leuk(volgens vele leuke ponies, tot ze erop zitten).

Kun je de horizon aanpassen? onze bak loopt schuif af, de weg is wel recht, ik heb geen idee hoe je dat doet?
Edit schuif=schuinnnn

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:49

de dak van het huis is recht en de weg ook. Als ik hem schuiner zet klopt het niet meer.. maar wil ik best voor je doen hoor.

edit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-02-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:52

Lizzii schreef:
Ik heb eindelijk alles doorgelezen (bijna 2 uur over gedaan!) en omdat er op de meeste fotot's en filmpjes al veel goed onderbouwde kritiek is gekomen heb ik het filmpje van Themuisje eens aandachtig bekeken.

Wat mij meteen opvalt (buiten het feit dat je een erg leuke pony hebt) is dat hij niet lekker aan het been staat. Kan mss een beetje wedstrijdstress zijn maar als je een jonge pony gewoon maakt aan constant wiebelende benen dan heeft dat na verloop van tijd geen enkele betekenis meer voor je paardje.
Ik vind het wel knap van je dat je een jonge pony zelf opleid maar het zou veel beter zijn mocht je hem wat meer ruimte geven vooraan. Hij houdt zijn hoofd in een bebaalde houding (valse knik) maar de motor achteraan en de lengte in de hals en de rug die zijn er nog niet. Vooral veel oefenen op de basis zou ik zeggen en hou het leuk voor jezelf en vooral voor je pony :j Hij heeft nog veel stress in de ring en vind het allemaal een beetje eng, ook als hij in verzet gaat in de hoek mocht je hem op het moment dat hij weer 1 pasje voorwaarts deed best wel belonen door vooraan veel losser te laten. Veel oefenen thuis op de basis en niet teveel focussen op de wedstrijden, dan komt het helemaal goed *\o/*

Wiebelende benen klopt :j vooral als hij in de ring wat teveel terug denkt krijg ik de nare gewoonte te veel te willen helpen. Het gaat als een stuk beter dan in het begin en ik probeer er erg hard aan te denken :j Geen lengte in de hals? :o sorry maar volgens mij zie je dat verkeerd :)) Dit is de wedstrijdhouding. Uiteraard rijd ik hem thuis in veel meer verschillende hals posities :j Verlengen wil hij heel graag, maar hij moet leren dan niet lang te worden over zijn hele lichaam. Een week voor deze wedstrijd hadden we nog 2 keer een 9 op halsstrekken *\o/* Zodra hij voorwaarts gaat open ik mijn hand :j mischien een beetje lastig te zien zo op film. Ik moet juist leren hem meer te begeleiden als hij wat spannend vind. Voorheen liet ik te veel los van voor en liet ik hem als het ware stikken :(:)

Er is altijd zoveel ete verbeteren _/-\o_ helemaal leuk :D
Af en toe een paar daagjes rust doet hem goed. Dus die krijgt hij ook

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:56

S_en_Z schreef:
de dak van het huis is recht en de weg ook. Als ik hem schuiner zet klopt het niet meer.. maar wil ik best voor je doen hoor.

edit:

Afbeelding

Ik is niet zo'n wonder in rechte lijnen enzo...ik snap 'm nu haha
Damn, ga toch stiekum de rijbak gelijk maken daar....die ligt nl 15 cm dieper aan deze kant(links vh paard op de foto dan aan de andere kant.
(ze zijn dat komen nakijken, er was een klacht over wijziging relief....hoe absurd....)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:00

themuisje schreef:

Juist en das nu net het leuke aan leren en een uitdaging om het steeds beter te doen.

mss moet S_en_Z is naar je fimpje kijken, zij heeft veel meer wedstrijdervaring dan ikzelf :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:04

Ik ben allang blij dat ik nadat ik de proef zó verprutst had in staat was mijn pony te bedanken :j
Vroeger was ik wel eens wat te streberig :o Niet dat ik bewust boos was. Maar ik kan het nu beter relativeren :j

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:12

Goed zo! Ik had het altijd moeilijk als mijn dochter het verprutste tijdens de wedstrijden, thuis ging het vaak zo goed maar door teveel spanning loopt het dan helemaal anders. Nu probeer ik vlak na de proef enkel de positieve dingen aan te halen. De bespreking van de hele proef die volgt later dan wel als ook de wedstrijdstress een beetje is weggezakt. Wel knap dat je het filmpje durft te plaatsen hier ook al haalde je niet de eerste prijs. ;)
Laatst bijgewerkt door Lizzii op 17-02-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:19

themuisje schreef:
Ik ben allang blij dat ik nadat ik de proef zó verprutst had in staat was mijn pony te bedanken :j
Vroeger was ik wel eens wat te streberig :o Niet dat ik bewust boos was. Maar ik kan het nu beter relativeren :j

Tipje voor de zenuwen:
Probeer gewoon te denken dat het niet uitmaakt wat voor punten je rijdt, zeg nu zelf, je zult er niet direct 100.000 euro rijker van worden, dus zoveel hangt er niet vanaf, geniet gewoon van je pony, en probeer zo lekker mogelijk te rijden, blije ruiters met blije paarden maken blije juryleden :j

Het wedstrijdrijden is eigenlijk ook gewoon bedoeld om op vreemd terrein te checken of je thuis wel in stijgende lijn bezig bent, maw, gewoon een controlepunt in je training, en je leert bij tot de dag dat je stopt met paardrijden,dus het leven/paardrijden is 1 lange les, maak daar maar wat plezier in dan ;)

996981

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:24

Oh ik heb geen last van wedstrijd spanning hoor :D
vast wel iets, maar niets schokkends. Heb periodes gehad dat we 2 keer in een weekend gingen. Dus op wedstrijd gaan is niets spannends voor mij. Voor Roy nog wel :D

Vroeger reed ik voor de prijzen, maar toen ik een eigen pony kreeg die achteraf klophengst bleek en waar geen land mee te bezeilen was heb ik leren verliezen. :)) Je moet ook leren verliezen voor je goed kan leren winnen :j Als ik hier om me heen van mensen dat hun dochter niet meer op wedstrijd gaat omdat ze kotsend van de pony komt denk ik waar ben je in godsnaam mee bezig... Het moet inderdaad leuk zijn!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:28

Lizzii schreef:
themuisje schreef:

Juist en das nu net het leuke aan leren en een uitdaging om het steeds beter te doen.

mss moet S_en_Z is naar je fimpje kijken, zij heeft veel meer wedstrijdervaring dan ikzelf :j

U vraagt wij draaien.

themuisje schreef:
Wees niet te streng :o het is een jonge pony en dit was onze 6e wedstrijd indoor.

we trainen lekker door en dan hoop ik hem in April klaar te hebben voor de M1 :) Hij pakt alles super op, dus denk dat het wel goed komt :j
en om een beetje in de sferen van het topic te blijven? volgens mij is de aanleuning best fijn toch? 8-)

Ik ben verliefd... wat een leuke pony! Wat me over het algemeen opvalt is dat hij heel huppelig toont (draaft), de aanleuning ziet er mooi uit en voelt volgens mij ook fijn.. maar hij lijkt zich wat op te drukken vanuit zijn onderhals (dat zeg ik omdat ik zie dat hij veel ruimer kan in de voorbenen)

Hij is lekker voorwaarts, maar er mag wat meer rust in.. ik denk dat hij achter vrij vlak in de benen blijft om dezelfde reden als dat hij voor niet zo ruim is als hij kan.. hij spant zich in het front.. met name de onderhals. Hij zou ieeets meer lucht van jou mogen hebben (iets meer neusje naar voren)

Wat je kan oefenen

Rust (rustiger draven, ruimer draven) - op het achterbeen zetten - actiever draven. Zodat ipv dat hij sneller draaft, dat hij wat meer van achteruit naar voren gaat.

Ik zie dat (naast dat je veel drijft en dit wss in training stiekem ook wel veel doet maar nu BEWUSTER bent) je hem vooral "jaagt" op je been als hij langs iets spannends moet. (als hij aangeeft het spannend te vinden)

Persoonlijk denk ik, dat hij gewoon vooral nog ervaring op moet doen.. het zou heel erg goed voor hem zijn als je gewoon op vreemd terrein met hem gaat trainen. Zodat je hem kunt laten kijken en vanuit rust naar enge dingen toe kan rijden. Dan kun jij lekker relaaaaxed blijven. Zo leert hij dat als jij iets niet spannend vind, hij ook niets spannend hoeft te vinden.

Nu is het meer "Waaa eng" *stop* "ohnee ik moet ik moet ik moet.. Zoo... ik ben er weer voorbij.. gauw doorlopen hier anders moet ik nog een keer" volgende rondje "neeeee eng!!" *stop* "sjit.. ik moet ik moet ik moet!"

Nadeel is.. als je hem straft voor zijn vluchtgedrag leert hij niet dat er geen leeuw op hem zit te wachten. Je brengt alleen maar meer spanning naar het "enge" toe.

Je galopje is erg vlot maar nog wel wat vlak, hij mag wat meer springen (maar dan moet hij eerst wat meer op het achterbeen).. halsstrekken wilde even niet lukken (was die schop in je volte echt nodig? := ) hij mag wat mij betreft in het L wat meer ruimte in zijn rug en hals krijgen zodat je zijn spieren wat oprekt, hij blijft wat kort..

In je middenstap mag hij zijn hals wat meer laten dalen en verlengen in zijn hele lijf.. middendrafje kan hij ook ruimer zonder sneller te worden.. maar ach.. laten we eerlijk wezen.. hij moet nog veel leren, en dat weet jij ook.

Maar ik vind jullie wel een leuke combi! (let op je pianohandjes :j )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-02-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:31

Ik heb gezien dat je pony nog maar 4 is dus je gaat wel hard voor zo'n jonge pony! Soms is het beter om af en toe eens een pasje terug te nemen.
Maar ik snap het ook wel. In België en Nederland mag je maar bij de pony's tot je 16 de je hebt dus maar enkele jaartjes om je te bewijzen, het moet immers allemaal snel gaan...voor de pony's een beetje te snel soms. Geniet ervan :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:37

Helamaal wat ik bedoel zoals S_en_Z het hier zo mooi verwoord!
Wat kunnen jullie het toch zo veel beter uitleggen, ben der soms jaloers op!

@Themuisje wilde ik ook nog zeggen : ga lekker de bossen in als je kan en heerlijk genieten samen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:04

Yelly, ik heb ein-de-lijk gereageerd op je filmpjes per PB. Ik denk dat ik veel belangrijke punten "geraakt" heb en dat je met de tips wel wat kan..

Maar wat ik je wel mee wil geven is dat je ze echt wel hier had kunnen plaatsen hoor. Wellicht had iemand anders er ook van kunnen leren! En hadden andere mensen ook wel dingetjes gezien waar ze misschien zelf ook de mist mee ingaan en met de tips die er op jouw filmpjes komen misschien zelf ook wel konden oefenen!

Hier eet niemand je op hoor :n Liefs.

Edit: Lizzii

Hoor dat vaker := Naarmate je kijkt en dingen opschrijft leer je het te versimpelen waardoor het "makkelijk leesbaar" wordt. Komt vanzelf wel denk ik :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:07

freeride schreef:
Wat vinden jullie van dit beeld?
Afbeelding

Wat zit' ie nou te denken, in dat wolkje? :o?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:08

bertie schreef:
freeride schreef:
Wat vinden jullie van dit beeld?
Afbeelding

Wat zit' ie nou te denken, in dat wolkje? :o?

Had ik maar zo'n stoere KWPNer als S_en_Z

:=

Edit: Of het ging zo fijn dat hij er letterlijk van "in de wolken" is _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:09

Bedankt senz :)

Achteraf gezien was het niet een heel slimme zet om hem van de ijzertjes af te halen. Hij werd hier net wat gevoelig van en helemaal in combinatie met de baan die best hard was door het vriezen maakt dat hem wat onzeker :j

Volgens mij straf ik hem niet als hij wat eng vind? := Ik moet wel íets doen zodat hij weet dat het niet mag toch? Op locatie trainen doen we best vaak :D we hebben 1 keer in de 2 weken clubles en we gaan af en toe ook naar mijn instructrice. Verder oefenen we thuis lekker met m'n andere instructrice.

Die schop was inderdaad niet nodig... :(:) arme pony
Het is echt een pony met een gebruikaanwijzing en dat vind ik erg leuk. Dat maakt alleen wel dat het af en toe nog niet helemaal fijn loopt. Voor dat hij bij me kwam was hij nog nooit binnen geweest, dus toen vielen z'n oogjes er haast uit :))

Ik heb het idee dat lizzii denkt dat er enorm veek druk op de pony ligt? dat is absoluut niet :n hij heeft alles met elkaar nu ongeveer 15 wedstrijdjes gelopen in een periode van 7 maanden :) echter bied hij zoveel aan dat het allemaal nogal vlot gaat.
Naar de bossen gaat hier helaas niet zomaar... Omdat ik dat wel belangrijk vindt gaat hij van het zomer lekker 6 weekjes mee naar mijn werk op terschelling. Lekker languit rijden en pony zijn.

Bedankt voor alle tips! Hoewel het meeste bekend is vindt ik het altijd fijn om commentaar te krijgen die er blanco in staat en er geen belangen bij heeft!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:11

Straffen niet in de trend van dat je hem verrot schopt :=

Maar dat je hem een beetje forceert omdat ie "moet" wat in je proef uiteraard ontzettend logisch is, maar in training met veel verschillende "enge" dingen kun je het wat meer met rust oplossen. Ik denk dat hij dan wat sneller "makkelijk" wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:15

Verrot schoppen :oo
volgens mij verzoek ik hem vriendelijk doch dringend in de vooruit te gaan. En zodra hij dat doet ontspan ik en haal m'n been eraf?

wat had ik volgens jouw op dat moment moeten doen dan?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:23

Beter lezen lieverd, ik zei juist dat je hem NIET straft als in verrot schoppen! En dat je reactie in je proef geheel logisch is maar dat je het in TRAINING met wat meer rust zou kunnen leren oplossen zodat hij makkelijker wordt (hoe zei ik al in post en daar had je al op gereageerd)

Je leest te snel haha ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:33

Oh ik wou net zeggen, ik probeer het altijd zo rustig en correct mogelijk op te lossen :) forceren ben ik ook niet van, maar tijdens een proefje kun je niet ff rustig laten kijken etc. In de training doen we dit wel. Proberen hem ook aan zo veel mogelijk enge dingen bloot te stellen.