Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:33

nombrado schreef:
Jep, helemaal als je je realiseert waar het hoofd en hals van een paard voor bedoeld is.
zijn balans!
dus wie is een ruiter, dat die moet gaan bepalen, waar en hoe het paard zijn hoofd en hals moet houden om beter te gaan lopen?
hand te hoog of te laag is altijd dwingend.
vanachter begint het, niet van voor.

kan een ieder hier, een paard sturen met lange teugel (los en lang) en bv in stap en draf voltes rijden , zonder inwerking vh bit?

sorry hoor maar hier moet ik hartelijk om lachen , natuurlijk kunnen wij dat niet want wij zijn immers nombrado niet _/-\o_
het zo fijn zijn om de discussie in zijn geheel te lezen en niet steeds zo maar een opmerking tussen door te gooien die negatief bedoeld zijn aan het adres van andere.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:35

mijn 'hoge hand' heeft hier niets mee van doen. het is puur een manier om een paard met een dode mond, en dat zijn er veel in NL, te prikkelen iets te gaan doen met het bit. zo'n paard heeft namelijk altijd geleerd om het bit gewoon te negeren. het was er gewoon.

ik wil graag dat mijn paard op het bit kauwt en er op reageert. (door na te geven = zacht te worden in de mond)

dat was de enige opmerking die ik hierin geplaatst heb en dat heeft niets met dwang, aanleuning, nageven of wat dan ook te doen. het is gewoon een prikkel die je aan het paard geeft.

mbt Karl en dergelijke: ik ga geen commentaar leveren op iemand die zo deskundig is als hij. hij heeft een fantastische zit en daarbij kan hij dus meer met zijn handen doen dan menig ruiter.

ohja en Nombrado: als je goed gelezen hebt, zul je zien dat ik juist zeg dat je in het begin van de opleiding het paard zonder contact te zoeken moet rijden om het voorwaartsneerwaarts uit te nodigen. en omdat de natuurlijke reactie van een paard is om contact te willen maken, is dat eigenlijk dus ook 'de hoofdhouding afdwingen', want je gaat er net zolang mee door tot het dier het snapt.

zonder enige 'dwang' op de goede manier kun je niet rijden noch een dier iets leren.

ik 'dwing' mijn leerlingen toch ook om iets te leren door hen met elkaar in een lokaal te plaatsen en latijn te geven? daar zien ze ook niet altijd het nut van in.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:36

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Hier word nu weer zo globaal geneuzeld, beschrijf dan wat een perfecte handhouding is maar niet te laag of te hoog, te is altijd niet goed.
En een paard dat vanzelf de juiste hoofd halshouding aanneemt, droomt u maar verder, zodra men een paard in de rijbaan dressuurmatig rijdt dan dient men de hoofd en halshouding aan te geven.
Wanneer hier iemand niet van overtuigd is rijd dus niet op Klassieke grondprincipes.
De ruiter met een onafhankelijke zit heeft ook geen "harde" hand maar wij zijn alpha en wij mensen willen een paard wat leren, wij willen dat op comando een oefening uitgevoerd word, en niet die erop lijkt.
Dat dient men dan aan te geven en dat is dwang???
Het is al dwang en onnatuurlijk om op het paard te gaan zitten, maar dat hebben paarden al honderden jaren voor ons gedaan, in de mijnen, watermolens, koornmolens noem maar op.
In de Baroktijd was men niet zachter tegen de paarden als nu, kijkt u de oude etsen eens aan, ze hadden een soort spiesen waarmee de paarden in de pilaren werden "bewerkt", dan de stang die zij daar gebruikten.

Daarom gebruikten de "klassiekers" dus allerlei ijzerwerk om toch maar de juiste hoofd/halshouding te bewerkstelligen *D

Klassiek is uitgaan van het wezen paard. Gelet op zijn anatomie, psyche en welzijn om tot op hoge leeftijd een gezond paard te behouden.
Even kort en krachtig samengevat

en om deze opmerkingen kun u zich beter met kamelen bezig gaan houden , die dienen geen enige vorm van gymnastiek en kunt u lekker op rondhobbelen.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:37

nou volgens mij moet je kamelen ook gymnastiseren als je er serieus iets anders mee wil gaan doen dan rechtuit rijden :D :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:37

cherie78 schreef:
Zal even de omschrijving geven van de "hoge binnenhand" (niet dat het voor jou nodig is, Monique :D want je traint tenslotte bij Mindfields)

De nek is heel belangrijk bij het openen van de schoft. Bij een paard dat met OPEENGEKLEMDE TANDEN loopt, zit ook de NEK VAST.................
Hoe doorbreken we deze cirkel?

DOOR HET RIJDEN MET HOGE BINNENHAND.

Dus met andere woorden: er is al iets grondig mis in de opleiding en de aanleuning van het paard.
DAAROM de hoge binnenhand

Het mag duidelijk zijn, dat een cirkel doorbreken altijd een precisiewerkje is ;(

en alles wat vastgezet is/wordt tijdens het rijden, en de pijn die het paard daarin ervaren heeft, krijg je echt niet los door binnenhand omhoog....
vastgezette kaak krijg je alleen terug, door een zeer bewuste gevende ruiterhand.
niet door een nemende.
leer eerst het paard maar weer eens te laten ontspannen onder de ruiter, met het bit alleen in de mond zonder druk, en werk vandaaruit weer gevend en ontspannend , stapje voor stapje naar het ontspannen paard.
dit proces duurt heel wat langer, dan het puur rijden van jong paard.
Als het paard de ruiter leert te dragen vanuit ontspanning, ben je pas weer op de goede weg!
iets wat vast is/ kan je niet lostrekken

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:39

niemand heeft het hier over een nemende binnenhand...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:40

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
Zal even de omschrijving geven van de "hoge binnenhand" (niet dat het voor jou nodig is, Monique :D want je traint tenslotte bij Mindfields)

De nek is heel belangrijk bij het openen van de schoft. Bij een paard dat met OPEENGEKLEMDE TANDEN loopt, zit ook de NEK VAST.................
Hoe doorbreken we deze cirkel?

DOOR HET RIJDEN MET HOGE BINNENHAND.

Dus met andere woorden: er is al iets grondig mis in de opleiding en de aanleuning van het paard.
DAAROM de hoge binnenhand

Het mag duidelijk zijn, dat een cirkel doorbreken altijd een precisiewerkje is ;(

en alles wat vastgezet is/wordt tijdens het rijden, en de pijn die het paard daarin ervaren heeft, krijg je echt niet los door binnenhand omhoog....
vastgezette kaak krijg je alleen terug, door een zeer bewuste gevende ruiterhand.
niet door een nemende.
leer eerst het paard maar weer eens te laten ontspannen onder de ruiter, met het bit alleen in de mond zonder druk, en werk vandaaruit weer gevend en ontspannend , stapje voor stapje naar het ontspannen paard.
dit proces duurt heel wat langer, dan het puur rijden van jong paard.
Als het paard de ruiter leert te dragen vanuit ontspanning, ben je pas weer op de goede weg!
iets wat vast is/ kan je niet lostrekken

Daarom ook, wat ik schreef over die "hoge binnenhand"

@Quadripes, Laat nu net Horst Becker degene zijn geweest die dit zelf opgeschreven heeft, de puntjes staan nog voor nadere uitleg te lezen in zijn eigen boek :')

Mindfields

Dan moeten we alle paarden die daar wel goed op gereageerd hebben maar vertellen dat het niet werkt.

nombrado

liberty22 schreef:
sorry hoor maar hier moet ik hartelijk om lachen , natuurlijk kunnen wij dat niet want wij zijn immers nombrado niet _/-\o_
het zo fijn zijn om de discussie in zijn geheel te lezen en niet steeds zo maar een opmerking tussen door te gooien die negatief bedoeld zijn aan het adres van andere.

en waarom zou jij dat niet kunnen?
dit was een gewone serieuze vraag, waarop je ja of nee kan antwoorden ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:42

quadripes schreef:

wat gebeurd er in een ruiterarm/houding als de binnenhand naar boven gebracht wordt?
krijg je van spanning ontspanning?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:42

Mindfields schreef:
Dan moeten we alle paarden die daar wel goed op gereageerd hebben maar vertellen dat het niet werkt.

Mindfields, het gaat er NIET OM DAT HET NIET WERKT.
Maar het is een oplossing voor paarden met OPEENGEKLEMDE TANDEN EN EEN VASTE NEK.

Even maar in hoofdletters :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:43

cherie78 schreef:
Mindfields schreef:

Mindfields, het gaat er NIET OM DAT HET NIET WERKT.
Maar het is een oplossing voor paarden met OPEENGEKLEMDE TANDEN EN EEN VASTE NEK.

Even maar in hoofdletters :D

Euhm...dat zeg ik toch ook. Nombrado zegt dat het niet werkt. Ik niet. Want ik weet dat het wel werkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:44

cherie78 schreef:
Daarom ook, wat ik schreef over die "hoge binnenhand"

@Quadripes, Laat nu net Horst Becker degene zijn geweest die dit zelf opgeschreven heeft, de puntjes staan nog voor nadere uitleg te lezen in zijn eigen boek :')

Horst zal een misschien aardige man zijn
maar ik heb totaal niets met deze ruiter als instructeur
heb zijn les gezien, en ben weg gelopen.
Is gewoonweg niet mijn manier

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:44

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

en waarom zou jij dat niet kunnen?
dit was een gewone serieuze vraag, waarop je ja of nee kan antwoorden ;)

sorry hoor maar dat is geen serieuse vraag , wie kan hier een paard op de volte rijden met losse teugel vind het een ernstige belediging aan het adres van een ieder die meedoet aan het topic .

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:45

nombrado schreef:
quadripes schreef:

wat gebeurd er in een ruiterarm/houding als de binnenhand naar boven gebracht wordt?
krijg je van spanning ontspanning?

Zolang de arm naar boven en naar voren gaat werkt hij nooit tegen want de energie van de spieren blijft naar voren gaan. Bovendien is het onmogelijk om kracht te zetten als je je arm zo houdt. Want je werkt boven je macht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:45

Citaat:
Daarom gebruikten de "klassiekers" dus allerlei ijzerwerk om toch maar de juiste hoofd/halshouding te bewerkstelligen

Klassiek is uitgaan van het wezen paard. Gelet op zijn anatomie, psyche en welzijn om tot op hoge leeftijd een gezond paard te behouden.
Even kort en krachtig samengevat

Nee u heeft nog steeds niet door, omdat u waarschijnlijk niet zo belezen bent door dat Klassiekers niet bestaat, de Klassieke Dressuur is ontwikkeld door de Grootmeesters die steeds meer dingen hebben verfijnert de hulpen dus.
Klassiek komt uit het militair die de paarden langer houdbaar wilden hebben.
Door het paard door training gerichte training gehoorzaam en sterker om langerbruikbaarder te maken.
Leest u de geschiedenis van het CadreNoir, van de Spaanse Rijschool dan zou u zulke dingen niet schrijven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:47

Mindfields schreef:
Euhm...dat zeg ik toch ook. Nombrado zegt dat het niet werkt. Ik niet. Want ik weet dat het wel werkt.

ik heb het op mijn paarden uitgeprobeerd,
je wil niet weten wat voor reactie ik kreeg in het lijf van het paard.
meer spanning dan ontspanning....
nee, ik blijf weer meer vanachter naar voren denken
en laat het hoofd waar het is...., is die niet in de juiste aanleuning? dan klopt de zit/houding/rechtheid/balans van beide niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:48

De binnenhand mag niet terugwerken, een terugwerkende hand is een hand die richting achterhand gaan.
Mindfields beschreef en beschrijft het.
Dat vastzetten in nek en kaak dat zijn seconden, daaruit geeft men weer na.
Denk dat die dit niet begrijpen werkelijk dit topic eens werkelijk terug lezen moeten, omdat nageeflijkheid en nageven uitgebreid besproken zijn.

nombrado

liberty22 schreef:
sorry hoor maar dat is geen serieuse vraag , wie kan hier een paard op de volte rijden met losse teugel vind het een ernstige belediging aan het adres van een ieder die meedoet aan het topic .

waarom?

cherie78

Mindfields schreef:
Zolang de arm naar boven en naar voren gaat werkt hij nooit tegen want de energie van de spieren blijft naar voren gaan. Bovendien is het onmogelijk om kracht te zetten als je je arm zo houdt. Want je werkt boven je macht.

Dan heb je geen verbinding meer, dus zul je de teugels moeten verkorten en dan is het toch weer "nemen"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:50

Professor schreef:
De binnenhand mag niet terugwerken, een terugwerkende hand is een hand die richting achterhand gaan.
Mindfields beschreef en beschrijft het.
Dat vastzetten in nek en kaak dat zijn seconden, daaruit geeft men weer na.
Denk dat die dit niet begrijpen werkelijk dit topic eens werkelijk terug lezen moeten, omdat nageeflijkheid en nageven uitgebreid besproken zijn.

tja, en laat nou net nageven vanachteruit gebeuren....
dus, dan klopt dus het achterkantje niet....... ;)
fout van de ruiter/niet van het paard

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:50

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

en laat het hoofd waar het is...., is die niet in de juiste aanleuning? dan klopt de zit/houding/rechtheid/balans van beide niet.

+:)+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:51

Mindfields schreef:

oké
hang nu zelf, denkbeeldig een bit in je mond
vraag iemand die teugels te nemen, en vervolgend doet diegene de binnenhand omhoog/en iets naar voren
wat voel je?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:52

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

Dat jij het hebt uitgeprobeerd zegt nog niet dat je het correct hebt uitgeprobeerd zoals het bedoelt is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:52

nambrado en cherie , dit is een topic voor klassiekers waarom starten jullie je eigen topic niet ipv hier mensen te ergeren.