Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Mijn mening is dat recht verwart wordt met rechtgericht en zo ook balans met evenwicht. Ik belief een rechtgericht paard boven een recht paard. Wat u omschrijft met souplesse, lenigheid en kracht is met dressuur geen probleem. Daar is juist de dressuur mede voor, met alle dressuuroefeningen alles te bieden het paard niet alleen gehoorzaam te verkrijgen maar ook geestelijk en lichamelijk te scholen en trainen.
Dorino schreef:FS, dan zijn we het toch eens? Ik kan me niet voorstellen dat een rechtgericht paard niet recht kan zijn. Dat krijg je er volgens mij gratis bij.
Moll, ik begrijp wat je bedoelt. Denk alleen dat wat jij beschrijft als evenwicht meer op het achterbeen, meer een andere gewichtsverdeling is, waarbij het zwaartepunt iets naar achteren verschuift. Een paard dat op de voorhand loopt is immers ook in evenwicht, anders zou het vallen. Maar het is onvoldoende in balans en kan dus niet met losheid of souplesse alle gevraagde oefeningen uitvoeren.
Dorino schreef:Modie, dat is allemaal toch net aan de orde geweest? Om te kunnen bewegen moet het evenwicht verstoord worden, anders zou er geen beweging mogelijk zijn. In beweging ben je dus in principe uit evenwicht. Maar als je de bewegingen soepel en gecoordineerd kunt maken en ieder moment weer kunt stoppen ben je in balans. Je geeft zelf net aan dat evenwicht een toestand is en balans iets wat je doet.
Maar ik stel ook voor dat we het weer over het rechtrichten hebben, hoewel evenwicht en balans daar onlosmakelijk mee verbonden zijn.
Professor schreef:Zet nog 2 stellingen hier op het topic.
Rijkunstig evenwicht, leest u maar over na wat dat is.
Dan heb ik een voorbeeld, misschien kunt u daar wat mee.
Een paard is in rijkunstig evenwicht wanneer de voorhand net zoveel gewicht te dragen heeft als de achterhand 50:50.
Een ruiter zit in balance wanneer hij het paard niet stoort in zijnbeweging, aangezien de ruiter zich aanpassen moet op de bewegingen van het paard, dus de ruiter is constant zich aan het aanpassen.
Net als opgemerkt een koorddanser op het koord.
Het is dus heel eenvoudig, internationaal word er gesproken over het evenwicht wanneer het over het paard gaat.
Wanneer het over de zit van de ruitergaat in de beweging dan noemt men dat balance.
Duits =Gleichgewicht Frans= équilibré Nederlands evenwicht dus van het paard.
Balanced is de verkeerde Engelse vertaling, en daardoor is de spraakverwarring ontstaan.
Een ruiter zit in balance, is eigenlijk dus ook niet correct, hij zit in evenwicht (omdat hij/zij precies met zijn kont, wanneer het paard in rijkunstig evenwicht is boven het zwaartepunt).
Dit laatste is uit het boek van de heer H.Treffer, die zich voor de Nederlandse Rijscholen dit uitgezocht heeft het gaat te ver om alle informatie bronnen te noemen, maar het is zeer zeker diepgaand onderzocht.
Professor schreef:
Linker tekening het paard in natuurlijke evenwicht.
Rechter in de verzameling van de Hoge School, wat wij evenwicht op de achterhand noemen, wat alleen bij de hogeschool gangen bereikt word.
Daar tussen zit het Horizontale evenwicht 50:50, helaas het plaatje is nog niet klaar.
Dat is het evenwicht wat vele van u proberen te bereiken, in bv verzamelde draf en de zijgangen.
modie schreef:Professor schreef:
Linker tekening het paard in natuurlijke evenwicht.
Rechter in de verzameling van de Hoge School, wat wij evenwicht op de achterhand noemen, wat alleen bij de hogeschool gangen bereikt word.
Daar tussen zit het Horizontale evenwicht 50:50, helaas het plaatje is nog niet klaar.
Dat is het evenwicht wat vele van u proberen te bereiken, in bv verzamelde draf en de zijgangen.
prof, op het eerste plaatje moet de ruiter wel erg veel op de schoft gaan zitten om in balans te zijn??
Professor schreef:En wie tekent nu het plaatje voor mij, met het horizontaal evenwicht???
Modi heeft klaarblijkelijk nog nooit van ontlastingszit gehoord. typisch voor de Aquagroup.
Moll is warm.
En FaberSmid weet hoe de vork in de steel zit, maar schrijft dat altijd een beetje onnozel.
Zit echt te genieten achter mijn computer, wist niet dat ik tekenen kon hahahahaha