Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:01

Maar Dorino recht en rechtrichten is net als evenwicht en balans niet een en hetzelfde?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:37

FS, u maakt het me niet gemakkelijk he? :D
Nee dat zijn verschillende zaken, die overigens wel met elkaar te maken hebben. Zonder evenwicht en rechtgerichtheid kan er geen balans zijn. Een rechtgericht paard kan prima in een buiging lopen (dus op dat moment niet recht in zijn lijf zijn), maar een rechtgericht paard kan ook recht zijn en gaan. Een recht paard hoeft niet perse de juiste buiging aan te kunnen nemen of in balans te kunnen bewegen. Een "krom" paard is en gaat niet recht en kan bv niet symmetrisch naar beide zijden buigen en dus niet onder alle omstandigheden in balans kunnen bewegen. Het zal wel zijn evenwicht kunnen houden, anders valt het op zijn sn*ffert ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:17

Dorino ik maak het niemand makkelijk, zelf mezelf niet zoals ik ook aan het denk werd gebracht door militair en bereden politie.
Wat bedoeld u met: Een recht paard hoeft niet perse de juiste buiging aan te kunnen nemen of in balans te kunnen bewegen.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:38

FS: volgens mij is het als volgt: voor het aannemen van de juiste buiging alsmede om onder alle omstandigheden in balans te kunnen bewegen moet het paard, naast dat het recht kan zijn (dus zijn spieren en gewrichten symmetrisch kunnen laten zijn), ook nog de nodige souplesse, lenigheid en kracht hebben (ontwikkeld).
Wat is uw mening in deze?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:44

Mijn mening is dat recht verwart wordt met rechtgericht en zo ook balans met evenwicht. Ik belief een rechtgericht paard boven een recht paard. Wat u omschrijft met souplesse, lenigheid en kracht is met dressuur geen probleem. Daar is juist de dressuur mede voor, met alle dressuuroefeningen alles te bieden het paard niet alleen gehoorzaam te verkrijgen maar ook geestelijk en lichamelijk te scholen en trainen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:50

losheid is voor mij ballans, met andere woorden als een paard los in het lichaam is en zo ook in de hand is tijdens het trainen is hij in balans, en dit hoor voor mij bij het rechtrichten. dit staat los van dat hij in evenwicht is want eigelijk heel zwat wit gezien willen we dat niet we willen meer op het achterbeen dan op het voor been, en niet op de voorhand evenveel als op de achterhand, en wanneer wij het paard dus op de achterhand rijden moeten wij ruitters er voor zorgen dat dit in balans blijft.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:59

Moll is evenwicht niet meer dan u beschrijft, maar ook dat het paard in evenwicht is en daardoor in staat is in balans alle oefeningen uit te voeren?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 01-05-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:00

FS, dan zijn we het toch eens? Ik kan me niet voorstellen dat een rechtgericht paard niet recht kan zijn. Dat krijg je er volgens mij gratis bij.

Moll, ik begrijp wat je bedoelt. Denk alleen dat wat jij beschrijft als evenwicht meer op het achterbeen, meer een andere gewichtsverdeling is, waarbij het zwaartepunt iets naar achteren verschuift. Een paard dat op de voorhand loopt is immers ook in evenwicht, anders zou het vallen. Maar het is onvoldoende in balans en kan dus niet met losheid of souplesse alle gevraagde oefeningen uitvoeren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:02

Dorino denk dat we het wel eens zijn, gelukkig maar anders zou ik steeds meer aan mezelf gaan twijfelen. Het is nu niet anders, dan het geen ik geleerd heb. Al mag men het nu modern benoemen, is het nog altijd ouderwets en klassiek.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:02

FaberSmid schreef:
Mijn mening is dat recht verwart wordt met rechtgericht en zo ook balans met evenwicht. Ik belief een rechtgericht paard boven een recht paard. Wat u omschrijft met souplesse, lenigheid en kracht is met dressuur geen probleem. Daar is juist de dressuur mede voor, met alle dressuuroefeningen alles te bieden het paard niet alleen gehoorzaam te verkrijgen maar ook geestelijk en lichamelijk te scholen en trainen.

het principe van de weegschaal (wip) doorzien en met de onderdelen de overgang van de horizontale naar de verticale belasting, van wip naar balans, doorzien;
uit onderdelen een weegschaal maken en deze met de tarreerschuif in evenwicht brengen;

FS, kun je het verschil tussen balans en evenwicht "even" uitleggen?

Zodoende train je de kracht van betreffende spieren en vergroot je coördinatie en evenwicht/balans.

Of misschien het verschil uitleggen??

Een goed evenwicht voor een ruiter is heel belangrijk. De invloed van een verkeerd zwaartepunt kan je vergelijken met het zitten op een fiets. Als je op je fiets rijdt en je gaat helemaal naar links hangen dan moet je flink bijsturen om niet te vallen. Zo is het ook bij je paard. Veel reacties die het paard geeft tijdens het rijden zijn onder invloed van je balans.
Dus zonder paard heeft een mens die staat het juiste evenwicht, net zoals het paard dat staat, als dit niet zo zou zijn zouden ze omvallen. Simpel toch? Een goed evenwicht tussen paard en ruiter is dus de twee zwaartepunten van ruiter en paard boven elkaar. Als je een goede zit hebt, zal je het evenwicht van je paard ook niet verstoren. Je volgt het paard in zijn bewegingen en jullie zijn samen in balans

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:07

En nu dan nog even het verschil tussen "evenwicht en balans"

evenwicht
Uitspraak: ˈevə(n)wɪxt het -woord Zelfst. Naamw. 1 toestand waarbij het gewicht zo is verdeeld dat iets of iemand niet valt. Synoniem: balans `je evenwicht houden` 2 toestand van rust en harmonie `het evenwicht bewaren` `iemand uit zijn evenwicht brengen`...

evenwicht
Een toestand van balans tussen tegengestelde krachten, die of statisch of dynamisch is.

En nu kunnen we weer verder muggenziften over "balans en evenwicht" of was het nu "evenwicht en balans" :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:22

Dorino schreef:
FS, dan zijn we het toch eens? Ik kan me niet voorstellen dat een rechtgericht paard niet recht kan zijn. Dat krijg je er volgens mij gratis bij.

Moll, ik begrijp wat je bedoelt. Denk alleen dat wat jij beschrijft als evenwicht meer op het achterbeen, meer een andere gewichtsverdeling is, waarbij het zwaartepunt iets naar achteren verschuift. Een paard dat op de voorhand loopt is immers ook in evenwicht, anders zou het vallen. Maar het is onvoldoende in balans en kan dus niet met losheid of souplesse alle gevraagde oefeningen uitvoeren.

dat is ook zo, maar van natuure is dat zijn balans op de voorhand, wij willen dat balans op de achterhand krijgen, dus is er een verschuiving van balans waardoor het evenwicht van het dier dus verstoort woord omdat het van natuure anders georionteerd is.
daar doormoet je het dier als ruiter begeleiden in de balans verschuiving naar het achterbeen, door we dat doen gaan we als ruiter het dier ook evenredig maken op bijde zeide en dus recht richten om de soupelsse van het dier dus tot het maximum van zijn kunnen te garenderen en hem deze te laten gebruiken, echter komen we in deze ook onze eigen beperkingen in balans tegen en moeten wij ook geleerd worden door onze leermeester en of instructie dit gebrek te over komen, dit omdat onbewust en onbedoelt wij dan het paard tegen wekren in de weg naar de verschuiving van balans op het achterhand.
.

mol

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:25

Modie, dat is allemaal toch net aan de orde geweest? Om te kunnen bewegen moet het evenwicht verstoord worden, anders zou er geen beweging mogelijk zijn. In beweging ben je dus in principe uit evenwicht. Maar als je de bewegingen soepel en gecoordineerd kunt maken en ieder moment weer kunt stoppen ben je in balans. Je geeft zelf net aan dat evenwicht een toestand is en balans iets wat je doet.

Maar ik stel ook voor dat we het weer over het rechtrichten hebben, hoewel evenwicht en balans daar onlosmakelijk mee verbonden zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:37

Dorino schreef:
Modie, dat is allemaal toch net aan de orde geweest? Om te kunnen bewegen moet het evenwicht verstoord worden, anders zou er geen beweging mogelijk zijn. In beweging ben je dus in principe uit evenwicht. Maar als je de bewegingen soepel en gecoordineerd kunt maken en ieder moment weer kunt stoppen ben je in balans. Je geeft zelf net aan dat evenwicht een toestand is en balans iets wat je doet.

Maar ik stel ook voor dat we het weer over het rechtrichten hebben, hoewel evenwicht en balans daar onlosmakelijk mee verbonden zijn.

evenwicht
Een toestand van balans tussen tegengestelde krachten, die of statisch of dynamisch is.

Bovenstaand maakt al duidelijk, dat er ook in beweging "evenwicht" moet zijn.
Daarom is het belangrijkste wat een ruiter moet doen: in balans zijn met het paard.
Dat kan alleen maar, als de zwaarte-punten samenvallen.
Dit kan in alle vormen van beweging zijn.

Een paard kan pas recht(gericht) zijn, als het ook in balans(evenwicht) gaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:39

Zet nog 2 stellingen hier op het topic.
Rijkunstig evenwicht, leest u maar over na wat dat is.
Dan heb ik een voorbeeld, misschien kunt u daar wat mee.

Een paard is in rijkunstig evenwicht wanneer de voorhand net zoveel gewicht te dragen heeft als de achterhand 50:50.
Een ruiter zit in balance wanneer hij het paard niet stoort in zijnbeweging, aangezien de ruiter zich aanpassen moet op de bewegingen van het paard, dus de ruiter is constant zich aan het aanpassen.
Net als opgemerkt een koorddanser op het koord.

Het is dus heel eenvoudig, internationaal word er gesproken over het evenwicht wanneer het over het paard gaat.
Wanneer het over de zit van de ruitergaat in de beweging dan noemt men dat balance.
Duits =Gleichgewicht Frans= équilibré Nederlands evenwicht dus van het paard.
Balanced is de verkeerde Engelse vertaling, en daardoor is de spraakverwarring ontstaan.

Een ruiter zit in balance, is eigenlijk dus ook niet correct, hij zit in evenwicht (omdat hij/zij precies met zijn kont, wanneer het paard in rijkunstig evenwicht is boven het zwaartepunt).
Dit laatste is uit het boek van de heer H.Treffer, die zich voor de Nederlandse Rijscholen dit uitgezocht heeft het gaat te ver om alle informatie bronnen te noemen, maar het is zeer zeker diepgaand onderzocht.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:43

Professor schreef:
Zet nog 2 stellingen hier op het topic.
Rijkunstig evenwicht, leest u maar over na wat dat is.
Dan heb ik een voorbeeld, misschien kunt u daar wat mee.

Een paard is in rijkunstig evenwicht wanneer de voorhand net zoveel gewicht te dragen heeft als de achterhand 50:50.
Een ruiter zit in balance wanneer hij het paard niet stoort in zijnbeweging, aangezien de ruiter zich aanpassen moet op de bewegingen van het paard, dus de ruiter is constant zich aan het aanpassen.
Net als opgemerkt een koorddanser op het koord.

Het is dus heel eenvoudig, internationaal word er gesproken over het evenwicht wanneer het over het paard gaat.
Wanneer het over de zit van de ruitergaat in de beweging dan noemt men dat balance.
Duits =Gleichgewicht Frans= équilibré Nederlands evenwicht dus van het paard.
Balanced is de verkeerde Engelse vertaling, en daardoor is de spraakverwarring ontstaan.

Een ruiter zit in balance, is eigenlijk dus ook niet correct, hij zit in evenwicht (omdat hij/zij precies met zijn kont, wanneer het paard in rijkunstig evenwicht is boven het zwaartepunt).
Dit laatste is uit het boek van de heer H.Treffer, die zich voor de Nederlandse Rijscholen dit uitgezocht heeft het gaat te ver om alle informatie bronnen te noemen, maar het is zeer zeker diepgaand onderzocht.

prof, hoe is het evenwicht van een paard in verzameling? Heeft het paard dan nog een rijkunstig evenwicht van 50 - 50?
Waar vallen dan de zwaarte-punten samen om in balans te zijn?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:45

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:54

Afbeelding
Linker tekening het paard in natuurlijke evenwicht.(de gewichts verdeling 60 voor 40 achter, zo als een pas aangereden paard.
Rechter in de verzameling van de Hoge School, wat wij evenwicht op de achterhand noemen, wat alleen bij de hogeschool gangen bereikt word.
Daar tussen zit het Horizontale evenwicht 50:50, helaas het plaatje is nog niet klaar.
Dat is het evenwicht wat vele van u proberen te bereiken, in bv verzamelde draf en de zijgangen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 01-05-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:56

Professor schreef:
Afbeelding
Linker tekening het paard in natuurlijke evenwicht.
Rechter in de verzameling van de Hoge School, wat wij evenwicht op de achterhand noemen, wat alleen bij de hogeschool gangen bereikt word.
Daar tussen zit het Horizontale evenwicht 50:50, helaas het plaatje is nog niet klaar.
Dat is het evenwicht wat vele van u proberen te bereiken, in bv verzamelde draf en de zijgangen.

prof, op het eerste plaatje moet de ruiter wel erg veel op de schoft gaan zitten om in balans te zijn??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:01

modie schreef:
Professor schreef:
Afbeelding
Linker tekening het paard in natuurlijke evenwicht.

prof, op het eerste plaatje moet de ruiter wel erg veel op de schoft gaan zitten om in balans te zijn??

zie ruiters van Von Neindoff, deze bevinden zich op een jong paard eigelijk ook daar met de hand ver naarvoren en krome rughouding.

mol

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:05

En dus, Moll, krijgt het jonge paard nog meer "gewicht" op de voorhand.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:06

Modie hoe is uw zit en houding dan op een jong paard? Hangt u naar achteren, om in evenwicht te balanceren?
Doet me denken aan het verschil tussen springzadel, dressuurzadel en veelzijdigheidzadel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:13

En wie tekent nu het plaatje voor mij, met het horizontaal evenwicht???

Modi heeft klaarblijkelijk nog nooit van ontlastingszit gehoord. typisch voor de Aquagroup.
Moll is warm.
En FaberSmid weet hoe de vork in de steel zit, maar schrijft dat altijd een beetje onnozel.
Zit echt te genieten achter mijn computer, wist niet dat ik tekenen kon hahahahaha

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:18

Professor schreef:
En wie tekent nu het plaatje voor mij, met het horizontaal evenwicht???

Modi heeft klaarblijkelijk nog nooit van ontlastingszit gehoord. typisch voor de Aquagroup.
Moll is warm.
En FaberSmid weet hoe de vork in de steel zit, maar schrijft dat altijd een beetje onnozel.
Zit echt te genieten achter mijn computer, wist niet dat ik tekenen kon hahahahaha

Ik heb wel eens van de "verlichte" zit gehoord, prof
Ontlastingszit? is dat iets nieuws? En wie of wat, wordt er dan ontlast? Volgens mij, het paard echt niet, gewicht blijft gewicht, ontlast of niet, verlicht of niet.

Misschien een "klassiek" dwalingsspoor?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:23

Als je met je bips in het zadel zit drukt je lichaam op de rugspieren, als je iets met je bips uit het zadel komt wordt je gewicht door de stijgbeugels gedragen en drukken je zitbeenknobbels dus niet op het zadel in de rug. Heel simpel en superlogisch lijkt me?

Hier zit ik bijvoorbeeld in de ontlastingszit op een friese ruin van 17 die zijn hele leven op de verkeerde manier rondgelopen heeft onder het zadel, lees; echt als een giraffe. Toen ik zijn rugspieren ging aanspreken door hem nageeflijk te rijden en over de rug voorwaartsneerwaarts, kon ik zijn spieren niet ook nog met mijn gewicht belasten en heb ik hele stukken zo rondgereden, tot de rug losser en sterker was:

Afbeelding

Dus: Ruimte geven aan de voorkant, gewicht puur op de beugels ipv met mijn achterste vol in het zadel. Ik 'zweef' hier ongeveer net boven het zadel. Paar centimeter doen al een hoop.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 01-05-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt