duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:37

Best duidelijke foto volgends mij, van het duidelijk niet door de rug:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie commentaar is

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:38

Afbeelding
Ben benieuwd, foto van gisteren Lachen

Heb er met mijn instructrice over gesproken over dat deukje, maar als je een exterieur correct paard heb kun je dat eruit rijden zei ze. De meeste paarden zijn qua exterieur zo gebouwd dat ze dat deukje houden, vertelde ze Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:46

Afbeelding
Nog even een toevoeging Lachen
Voor meer foto's, topic staat in mijn onderschrift Lachen

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:56

even een stipje om het terug te vinden. leuk topic, leerzaam!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:33

Ik zal even kort aangeven wat ik zie. Misschien dat anderen dan dat weer kunnen verbeteren, mocht ik dingen schrijven die niet kloppen.

parouscha schreef:
Best duidelijke foto volgends mij, van het duidelijk niet door de rug:
Afbeelding

Strakke binnenhand, terugwerkend. Rechterdiagonaal (RV, LA) niet gelijk, LA eerder op de grond. Ziet er alleen niet echt voorwaarts uit.

parouscha schreef:
Afbeelding

Meeste gewicht op RA, LA wordt goed bijna onder gewicht van de ruiter geplaatst. Echter ruiter heeft weer terugwerkende binnenhand en valt beetje voorover.

parouscha schreef:
Afbeelding

Linkerdiagonaal (LV, RA) ongeveer gelijk. LA misschien iets eerder in beweging dan RV, dus RV is het dragende been. Hoofd iets achter de loodlijn. Achterbeen komt wel redelijk ver onder lichaam, dat ziet er volgens mij wel goed uit. Ruiter heeft alleen slechte aanleuning, zet hier schouders, armen vast, zie je doordat de armen laag en breed zijn en de handen niet rechtop.

Volgens mij doet paard iig uitstekend haar best, zet onderbenen goed onder het lichaam. Het probleem zit bij de ruiter. Houding mag meer ontspannen en voorkant mooiere aanleuning. Probeer niet terug te werken met je hand. Dit is wat ik iig zie op deze foto's, mocht iemand anders het anders zien lees ik dat graag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:39

@Neroothje vind moeilijk om wat van jou foto's te zeggen en volgens mij zijn jou foto's al een keer hier uitgebreid besproken.
Kan het trouwens zijn dat hij zijn rechterachterbeen wat buiten de massa plaatst? Dat lijkt namelijk zo op de foto.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:41

Het was een beetje glibberig, en dan loopt ie wat voorzichtiger, misschien dat het daar aan ligt Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:42

Even beniewd foto gemaakt gister zonder ruiter:
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:47

Als je dit ook hebt met ruiter erop, dan zal niemand hier klagen. Actief, achterbeen mooi onder, zakt echt een beetje, rug bol ook op het kritieke puntje, hals mooi vanuit de schoft. Misschien als je echt wilt zeuren is C1 niet het hoogste punt (ze zit echt net een mm achter de loodlijn en houdt beetje vast in de kaak)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:55

Esperanza schreef:
Aimee schreef:
Ik denk dat je de insteek van mijn bericht niet helemaal hebt begrepen Lachen
Eerder noemde Goofy deze volgorde en dat heeft niets met rijtechnische opleiding te maken, maar met de fysieke mogelijkheid van je paard. Een jong paard moet eerst kracht van achteren ontwikkelen om te kunnen dragen. Die kracht ontwikkeld hij niet door gelijk op draagkracht te trainen, daarmee overbelast je een jong paard alleen maar. Anderzijds heeft stuwkracht trainen niets te maken met over het tempo rijden en/of een hoog tempo rijden. Bovendien gaat een paard niet gelijk verzameld als je het tempo terug brengt... in tegendeel zelfs. Grote kans dat hij fysiek nog helemaal niet in staat is om genoeg door te treden met het achterbeen, simpelweg omdat hij daar de kracht nog niet voor heeft. Hij zal dus alleen maar gaan sloffen en het effect van je training is weg. Niet vervelend bedoeld, maar op die foto van Thijs zie ik ook geen paard dat actief van achteren doortreed Bloos

Sorry Moniek, ik ben het ook zeker niet met je eens. In tegendeel zelfs! De scheefheid van het paard wordt niet versterkt door het voorwaarts rijden. Maar er zijn een aantal 'dingen' die je eerst zal moeten oplossen en in orde moet maken. Het rechtrichten in dit geval (waar jij het over hebt) doe je zeker wel met voorwaarts rijden.

Als je te vroeg het tempo terugbrengt schiet je je doel voorbij. Er is dan zeker geen sprake van verzameling. Je bereikt op de lange termijn het tegenovergestelde. Wat jij in de praktijk ervaart is een korte termijn effect, maar zeker geen verbetering.

Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn Esperanza. Maar er worden nu wel twee dingen door elkaar gegooid. Rechtrichtende buigingsarbeid is de voorbereiding op de verzameling. Ik had het over dat een scheef paard ipv flink voorwaarts rijden gebaat kan zijn met een rustiger tempo. Maar ook een rustig tempo is iets anders dan verzameling.

Een scheef paard heeft een achterbeen dat makkelijk draagt en een achterbeen dat makkelijk stuwt. Paarden hebben de voorkeur voor de stuwende kant. Paarden zijn aan de voorkant smaller dan aan de achterkant daarom zal een paard aan zijn moeilijke kant (de kant van het stuwende binnenachterbeen) zich naar de buitenschouder toe duwen en lekker tegen de wand gaan "plakken" en gaan moeilijker op de volte e.d. omdat ze aan die kant moeilijker kunnen inbuigen o.a. mede door dat stuwende binnenachterbeen. Om de ruiter goed te kunnen dragen moet het paard geleerd worden aan beide kanten met het binnenachterbeen goed te kunnen dragen. Deze logica zie je het duidelijkste in galop, waarbij altijd het binnenachterbeen tot dragen moet komen.

Omdat die schouders dus smaller zijn moet er rechtgericht worden of te wel de schouders moeten voor de achterhand geplaatst worden te beginnen met schoudervoor en ondertreden binnenachterbeen. Als dat in een te hoog tempo gebeurd komt het binnenachterbeen niet genoeg tot dragen en vangt het buitenvoorbeen alsnog alle kracht op. Met alle gevolgen van dien.

Dit is het rechtrichten waar ik het over had en heeft wel degelijk effect op de lange termijn. Wat een rechtgericht paard
kan alle oefeningen zowel linksom als rechtsom gelijkmatig uitvoeren en laat zich verzamelen en oprichten. En dat is toch wat we willen?

Ik ben wel benieuwd naar jou uitleg over het voorwaartsrijdend rechtrichten en de "dingen" die je dan eerst moet oplossen en in orde maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:07

* Takt
* Losgelassenheit/Ontspanning
* Aanleuning
* Schwung
* Recht richten
* Verzamelen

Volgens mij sla je een aantal punten over, Monique.

Over het scheef gaan: een paard heeft niet een been dat makkelijker draagt, maar een been dat hij liever ontlast. Dit been wordt daarom buiten de massa geplaatst, op een rechte lijn langs de hoefslag zichtbaar doordat de achterhand naar binnen wordt gedraaid zodat het binnen achterbeen buiten de massa geplaatst wordt zodat het minder belast wordt. Daardoor gaat een paard scheef.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:11

MoniqueB, je bedoelt dus dat sommige paarden als je die rechtricht het niet kunnen bolwerken in een te hoog tempo. Bijv. omdat de coordinatie niet goed is. Dat een wat rustiger tempo in sommige gevallen beter is.
Ik wou het even in m'n eigen woorden schrijven, om te controleren of ik het begrijp.
Aimee, wat is het verschil tussen je zegt, "mijn paard zet links beter onder de massa dan rechts" of "mijn paard zet rechts buiten de massa en links niet".

Kan je trouwens een echt goede takt krijgen als je paard scheef is, dus niet rechtgericht?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:22

Evelijn schreef:
Aimee, wat is het verschil tussen je zegt, "mijn paard zet links beter onder de massa dan rechts" of "mijn paard zet rechts buiten de massa en links niet".

Kan je trouwens een echt goede takt krijgen als je paard scheef is, dus niet rechtgericht?

Het verschil zit 'm in hoe een paard "denkt". Een paard loopt niet op een bepaalde manier omdat dat makkelijker is maar omdat het minder pijn doet. Een paard is niet bezig een goed been meer te belasten, maar een slecht been te ontlasten. Het gaat me er dus niet om of je zegt dat het ene been beter onder de massa komt of dat het ene been buiten de massa gezet wordt, het gaat me om de redenering waarom een paard dat doet en dan kom je vanzelf tot de conclusie dat een paard een bepaald been buiten de massa zet waardoor hij scheef gaat.

Alle punten uit het Skala hangen met elkaar samen en bij elk volgende trainingsstadium komen alle punten weer kijken. Precies dat mis ik bij Monique, of vind jij dat haar paard met bijv. schwung de baan doorgaat op die foto?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:28

Ga na m'n werk wel opzoek naar de foto's van moniqueB.
Echter kan het natuurlijk zo zijn dat je in theorie het prima weet en in de praktijk het niet voor elkaar krijgt. Ik weet in theorie vaak wel redelijk hoe het hoort, maar ben zeker nog lang niet trots op mijn rijkunsten. Daar valt nog heeeel erg veel aan te sleutelen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:30

Stipje, heel boeiend onderwerp Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:36

Evelijn schreef:
Ga na m'n werk wel opzoek naar de foto's van moniqueB.
Echter kan het natuurlijk zo zijn dat je in theorie het prima weet en in de praktijk het niet voor elkaar krijgt. Ik weet in theorie vaak wel redelijk hoe het hoort, maar ben zeker nog lang niet trots op mijn rijkunsten. Daar valt nog heeeel erg veel aan te sleutelen.

Haha.... jaaaa... ik ben rijtechnisch absoluut niet sterk

Maar Monique vond dat het paard op de door haar geplaatste foto "bergopwaarts" loopt en meldde dat dit bereikt was door eerst zijn stuwkracht om te zetten in draagkracht en dat ook tijdens de rechtrichtende buigingsarbeid steeds weer te onderhouden.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:22

[
Een scheef paard heeft een achterbeen dat makkelijk draagt en een achterbeen dat makkelijk stuwt. Paarden hebben de voorkeur voor de stuwende kant. Paarden zijn aan de voorkant smaller dan aan de achterkant daarom zal een paard aan zijn moeilijke kant (de kant van het stuwende binnenachterbeen) zich naar de buitenschouder toe duwen en lekker tegen de wand gaan "plakken" en gaan moeilijker op de volte e.d. omdat ze aan die kant moeilijker kunnen inbuigen o.a. mede door dat stuwende binnenachterbeen. Om de ruiter goed te kunnen dragen moet het paard geleerd worden aan beide kanten met het binnenachterbeen goed te kunnen dragen. Deze logica zie je het duidelijkste in galop, waarbij altijd het binnenachterbeen tot dragen moet komen.

Omdat die schouders dus smaller zijn moet er rechtgericht worden of te wel de schouders moeten voor de achterhand geplaatst worden te beginnen met schoudervoor en ondertreden binnenachterbeen. Als dat in een te hoog tempo gebeurd komt het binnenachterbeen niet genoeg tot dragen en vangt het buitenvoorbeen alsnog alle kracht op. Met alle gevolgen van dien.

Als je een scheef paard van de hoefslag af haalt en en hem voorwaarts laat lopen met een actief achterbeen en achterhand en een actieve buikspier EN zonder tegenwerkende handen, zal hij zichzelf rechtmaken omdat hij op dat moment wel moet sporen. En zich niet kan onttrekken. En met actief voorwaarts bedoel ik niet dat je hem over de kop moet rijden. Dat is gewoon een natuurlijke manier, zonder "rijkunstige" foefjes zoals schoudervoor ed.
Als je foefjes gaat rijden om een scheef paard recht te krijgen, moet je als ruiter bekwaam zijn (maar waarom heb je dan al een scheef paard? Zoek de grote oorzaak bij jezelf en niet bij het paard).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:29

Citaat:
Alle punten uit het Skala hangen met elkaar samen en bij elk volgende trainingsstadium komen alle punten weer kijken. Precies dat mis ik bij Monique, of vind jij dat haar paard met bijv. schwung de baan doorgaat op die foto?

Hangt er denk ik vanaf wat je onder schwung verstaat. Ik versta eronder dat de ruggegraat kan deinen in de beweging, waardoor de algehele beweging van het paard soepeler wordt.

Het paard op de foto (die van mij Clown ) is weliswaar 9 jaar oud, maar staat nog helemaal aan het begin van de rijtechnische training. Hij heeft erg veel moeite met het loslaten en goed gebruiken van zijn rug, waardoor ik erg blij ben met voor een ander paard misschien kleine vorderingen. De foto is genomen op een moment waarop hij voor zijn doen heel netjes bezig is.

De achterbenen kunnen meer onder de massa, maar voor een paard dat voorheen altijd in de u-vorm liep met zijn achterbenen van de loodlijn naar achteren is het niet slecht.

Daarentegen zijn we er natuurlijk nog lang niet.

Monique B is mijn instrcutrice en ik vind zeker niet dat ze de overige onderdelen van het skala uit het oog verliest. Dat kan ook niet, want precies zoals al gezegd werd: ze zijn niet los van elkaar te zien. Je kan wel de accenten anders leggen. Dat is neem ik aan wat Monique B bedoelt.

De een (neem de Bodt) legt de nadruk op eerst recht en voorwaarts, anderen gebruiken de rechtrichtende buigingsarbeid in een lager tempo om een paard recht te maken. Het heeft allebei zo zijn merits.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:09

Afbeelding

Dit is mijn oude lieve meid. Ze liep, na mijn weten altijd laag met de hals maar daardoor gebruikte ze haar rug wel goed.
Echter kreeg ik haar nooit hoger met haar hals omdat ze meer spring gefokt was...
(zoals je ziet)
Afbeelding
MAARRRR doordat ze zo lekker laag rond liep was haar achterhand hierdoor wel soepel wat
met springen weer ten goede kwam

Ze is nu 5 maanden drachtig van Elberton (nimmerdor x Luckyboy...ook springen)
Merken jullie dat ook, onder de springers onder ons, dat ze dan lekker los worden van achter??

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:49

Citaat:
Als je foefjes gaat rijden om een scheef paard recht te krijgen, moet je als ruiter bekwaam zijn (maar waarom heb je dan al een scheef paard? Zoek de grote oorzaak bij jezelf en niet bij het paard).

Ik volg even niet hoe 'rijkunstige foefjes' toepassen te maken heeft met het paard de schuld geven ? Scheve mond

Je hoeft met die 'rijkunstige foefjes' overigens helemaal niet vanuit het zadel te beginnen Pling

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:03

Evelijn - Bedankt voor je commentaar.

Over die binnenhand ben ik het eens, paard pakt af en toe vast, waardoor ik ook erg vast houd soms.

Probeer ik erg aan te werken,wat ik wel wil zeggen is dat ik mijn handen niet vast zet hoor, vind het alleen wat lastig om ze constant te dragen.

Paard doet inderdaad heel fijn haar best hoor Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:04

Kamy schreef:
Als je een scheef paard van de hoefslag af haalt en en hem voorwaarts laat lopen met een actief achterbeen en achterhand en een actieve buikspier EN zonder tegenwerkende handen, zal hij zichzelf rechtmaken omdat hij op dat moment wel moet sporen. En zich niet kan onttrekken. En met actief voorwaarts bedoel ik niet dat je hem over de kop moet rijden. Dat is gewoon een natuurlijke manier, zonder "rijkunstige" foefjes zoals schoudervoor ed.

Iemand kan ook een paard gaan rijden dat al scheef is.. Dan moet hij/zij de scheefheid die al eerder is onstaan (dus niet door toedoen van deze ruiter/amazone) zien op te lossen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:14

Aktieve buikspier ? Pling

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:41

Susy_Q schreef:
Merken jullie dat ook, onder de springers onder ons, dat ze dan lekker los worden van achter??

Ja van springen worden ze losser, net als van heel hard in rengalop en in kalm tempo heuveltje op heuveltje af.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:27

Aimee schreef:
* Takt
* Losgelassenheit/Ontspanning
* Aanleuning
* Schwung
* Recht richten
* Verzamelen

Ik denk dat ze er bij het skala van de africhting van uit gaan dat het een goed afgericht en bereden paard betreft. Voordat je kunt verzamelen, moet denk ik eventuele (resterende) natuurlijke scheefheid worden aangepakt, anders is er geen verzameling mogelijk.

Maar waar de meeste ruiters op een lager niveau mee kampen is een heel ander soort rechtrichten. Het paard is soms zo gruwelijk scheef geworden (door bv slofteugels of vasthouden aan de voorkant) dat het rechterachterbeen in het spoor loopt van het linkervoorbeen (of andersom). Dan kan het nog knap lastig zijn als de ruiter het paard geen steun meer geeft op de hand om in een heel actief tempo figuren te rijden, want het paard kan dan bijvoorbeeld aan zijn bolle kant echt geen volte maken met de goede stelling in een actief draftempo zonder vreselijk naar binnen te vallen. In een bak met andere ruiters is het dan vaak niet echt mogelijk om in een heel actief tempo figuren te rijden en alles met het been op te lossen (en rondjes op de hoefslag helpen natuurlijk echt niet). Dan kan rustig stappen en gebruik van "rijkundige foefjes" misschien wel handig zijn.
Met een paard dat zo scheef is kun je natuurlijk ook de eerste punten uit het scala nog niet doorlopen hebben, maar je moet het paard wel rechter maken.