Ik ben benieuwd wat jullie commentaar is
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
parouscha schreef:Best duidelijke foto volgends mij, van het duidelijk niet door de rug:
parouscha schreef:
parouscha schreef:
Esperanza schreef:Aimee schreef:Ik denk dat je de insteek van mijn bericht niet helemaal hebt begrepen
Eerder noemde Goofy deze volgorde en dat heeft niets met rijtechnische opleiding te maken, maar met de fysieke mogelijkheid van je paard. Een jong paard moet eerst kracht van achteren ontwikkelen om te kunnen dragen. Die kracht ontwikkeld hij niet door gelijk op draagkracht te trainen, daarmee overbelast je een jong paard alleen maar. Anderzijds heeft stuwkracht trainen niets te maken met over het tempo rijden en/of een hoog tempo rijden. Bovendien gaat een paard niet gelijk verzameld als je het tempo terug brengt... in tegendeel zelfs. Grote kans dat hij fysiek nog helemaal niet in staat is om genoeg door te treden met het achterbeen, simpelweg omdat hij daar de kracht nog niet voor heeft. Hij zal dus alleen maar gaan sloffen en het effect van je training is weg. Niet vervelend bedoeld, maar op die foto van Thijs zie ik ook geen paard dat actief van achteren doortreed
Sorry Moniek, ik ben het ook zeker niet met je eens. In tegendeel zelfs! De scheefheid van het paard wordt niet versterkt door het voorwaarts rijden. Maar er zijn een aantal 'dingen' die je eerst zal moeten oplossen en in orde moet maken. Het rechtrichten in dit geval (waar jij het over hebt) doe je zeker wel met voorwaarts rijden.
Als je te vroeg het tempo terugbrengt schiet je je doel voorbij. Er is dan zeker geen sprake van verzameling. Je bereikt op de lange termijn het tegenovergestelde. Wat jij in de praktijk ervaart is een korte termijn effect, maar zeker geen verbetering.
Evelijn schreef:Aimee, wat is het verschil tussen je zegt, "mijn paard zet links beter onder de massa dan rechts" of "mijn paard zet rechts buiten de massa en links niet".
Kan je trouwens een echt goede takt krijgen als je paard scheef is, dus niet rechtgericht?
Evelijn schreef:Ga na m'n werk wel opzoek naar de foto's van moniqueB.
Echter kan het natuurlijk zo zijn dat je in theorie het prima weet en in de praktijk het niet voor elkaar krijgt. Ik weet in theorie vaak wel redelijk hoe het hoort, maar ben zeker nog lang niet trots op mijn rijkunsten. Daar valt nog heeeel erg veel aan te sleutelen.
Citaat:Alle punten uit het Skala hangen met elkaar samen en bij elk volgende trainingsstadium komen alle punten weer kijken. Precies dat mis ik bij Monique, of vind jij dat haar paard met bijv. schwung de baan doorgaat op die foto?
Citaat:Als je foefjes gaat rijden om een scheef paard recht te krijgen, moet je als ruiter bekwaam zijn (maar waarom heb je dan al een scheef paard? Zoek de grote oorzaak bij jezelf en niet bij het paard).
Kamy schreef:Als je een scheef paard van de hoefslag af haalt en en hem voorwaarts laat lopen met een actief achterbeen en achterhand en een actieve buikspier EN zonder tegenwerkende handen, zal hij zichzelf rechtmaken omdat hij op dat moment wel moet sporen. En zich niet kan onttrekken. En met actief voorwaarts bedoel ik niet dat je hem over de kop moet rijden. Dat is gewoon een natuurlijke manier, zonder "rijkunstige" foefjes zoals schoudervoor ed.
Als je foefjes gaat rijden om een scheef paard recht te krijgen, moet je als ruiter bekwaam zijn (maar waarom heb je dan al een scheef paard? Zoek de grote oorzaak bij jezelf en niet bij het paard).
Susy_Q schreef:Merken jullie dat ook, onder de springers onder ons, dat ze dan lekker los worden van achter??
Aimee schreef:* Takt
* Losgelassenheit/Ontspanning
* Aanleuning
* Schwung
* Recht richten
* Verzamelen