Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:32

kijk maar uit met je laatste opmerking,daar werd ik ook nogal on-subtiel op aangesproken........

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:34

En dat is belachelijk Snoevie, ik hoop dat je je dat niet aantrekt. Boos! Ach gut

Als mensen bij mij willen rijden maar weigeren een cap op te doen dan blijven ze op de grond. As simple as that! Cool

Sommige mensen willen geen volwassenen in hun wei bij hun paard. Ook die keuze is aan een ieder. Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 28-09-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:35

ja,want als ze dan vallen kunnen ze jou nog aansprakelijk stellen als eigenaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:37

Net als dat kids zomaar in je wei komen, terwijl ouders niet opletten. Slapen
Ik meld het inmiddels preventief, kan niks garanderen en dan ben ik degene die aansprakelijk is. Clown

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:58

ik snap eigenlijk niet zo goed waar jullie je druk om maken. Als je alle reacties leest, zie je dat verreweg de meerderheid wel een cap opzet. Wat kan jullie t dan schelen dat er een paar zijn die van hun vrijheid genieten en zonder rijden?
Wáárom proberen hen te overtuigen?
Er is toch ook niemand in dit topic die zegt dat je géén cap op moet zetten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:10

detour schreef:
Een paard is een vluchtdier, prooidier, zijn vlubhtgedrag wordt veroorzaakt door een prikkel, - wat in het instinct om te overleven- ingebakerd is. Knipoog

Het dier zou niet anderes kunnen dan vluchten, net als een kat muizen vangt, een hond in een roedel leeft etc.

Sommige dingen zijn feiten HC.

Ook een feit voor je: onze Welsh Cob WAS een vluchtdier, als hij schrok was hij vertrokken voor je ook maar iets kon doen, nu is hij dat niet meer, als hij nu schrikt duikt hij even in elkaar, doet misschien een stapje opzij en STOPT om te KIJKEN wat er eng zou zijn. Dan blijkt het eigenlijk altijd enorm mee te vallen en is vluchten niet meer aan de orde.
Door training kan hij nu dus wel anders dan vluchten, hij kan nu eerst de situatie beoordelen en zijn ruiter advies vragen. Zijn karakter is niet verandert, maar hoe hij met de wereld omgaat wel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:17

Ja hoor....
Mijn eerste paard was zeer braaf, 100% verkeersmak, goede band mee, ik ging er dagelijks mee buitenrijden, vaste route...
en toch sloeg hij op een kwade dag op hol. Niet ervandoor gevlogen maar echt op hol. En ik weet niet eens waardoor...

Een paard blijft een vluchtdier, het instinct krijg je er nooit uit.

Ikzelf draag wel een cap (anders had ik hier niet meer gezeten) maar ik realiseer me terdege dat het slechts een beperking is van het risico op (zwaar) hoofdletsel. Het voorkomt geen ongelukken. Mijn ongeluk heb ik maar tenauwernood overleefd, ondanks een cap.

Je kunt nooit zeggen dat je een paard altijd 100% onder controle hebt. Gewoon altijd voorzichtig en alert en vooral consequent naar je paard blijven, helpt meer dan wat voor beschermingsmiddel dan ook.

Los daarvan blijf ik voorstander van het dragen van een cap. Maar ach, dat moet iedereen maar zelf weten...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:20

ik geniet ook van de vrijheid met mijn cap op als ik buiten rij.
voor mij persoonlijk gaat vrijheid en caploos niet geheel op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:24

Snoevie schreef:
ik geniet ook van de vrijheid met mijn cap op als ik buiten rij.
voor mij persoonlijk gaat vrijheid en caploos niet geheel op.

Nee maar dat zegt toch niks over een ander? M.a.w je kunt toch niet automatisch zeggen dat dat voor iedereen hetzelfde is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:26

Dat zegt ze toch ook niet? Sterker nog...Ze haalt het woord 'persoonlijk' aan, wel goed lezen om je argument kracht te kunnen geven.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:32

Ik rij altijd met cap sinds ik voor m'n ogen iemand van een paard zag vallen met haar hoofd op het beton. Zij droeg geen cap. Ze is naar het ziekenhuis gebracht en heeft daar enkele dagen in coma gelegen. Uiteindelijk is ze een jaar uit de running geweest. Het paard was overigens superbraaf en superverkeersmak maar raakte toch in paniek omdat hij in een draad stapte. Een ongeluk zit in een klein hoekje!!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:38

Chiqa schreef:
Dat zegt ze toch ook niet? Sterker nog...Ze haalt het woord 'persoonlijk' aan, wel goed lezen om je argument kracht te kunnen geven.

? Ja en? Wie zegt dat ik dat niet heb gelezen?
Ik zei alleen dat dat niet voor iedereen geldt.
Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:45

Anne_GTI schreef:
Van een westernzadel af proberen te vallen is ook een kunst op zich. Ik zeg niet dat het niet kan maar het is wel een stuk moeilijker dan van een dressuurzadel afvallen.

Haha!
Je hebt altijd nog die knop Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:47

Maar dan lijkt het alsof je haar berichten verkeerd opvat Lachen.
Ik persoonlijk vind dat een ongeluk in een te klein hoekje zit, en dat dat zijden draadje waaraan een mensenleven hangt te dun is.
Ik heb helemaal geen last van mijn cap. Ik voel me er niet minder vrij door, het is een deel van mijn uitrusting, net als het paard. Zonder paard ga ik ook niet rijden. En, zoals ik al eerder zei, ik wil het mijn naasten ook niet aandoen. En als mijn naasten zonder cap willen gaan rijden, zal ik daar ook allesbehalve blij mee zijn. Ik wil ze graag nog langer bij me houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:49

detour schreef:
Jouw paard klinkt als een gecontroleerde machine. Lijkt me bijzonder saai, no offense. Bloos

Ik snap niet waarom de felle anti's hier zich zo opwinden; er ies niemand hier die anderen dwingt, alleen de een is er nu eenmaal feller tegen dan de ander.

Dus niemand is dommer imo als hij er geen draagt. Ik vnid het wel minder verstandig.

Hopelijk struikelen nu niet tig bokkers over me heen. Haha!

Woehaha
Dan ken je mijn paard(en) niet.
Lieve slimme afstammelingen van Amor, met een schattige truckendoos. Én de alfamerrie van haar groep.
Een truckendoos die vooral en speciaal opengaat voor ruiters die denken haar wel even te rijden. Je mag haar wel even komen proberen anders Ja Vindt Lan vast heel leuk Ja

Maar.. dat neemt niet weg dat opvoeding wel een boel doet. En vertrouwen natuurlijk.
Een slim paard kiezen helpt ook. Dat zijn doorgaans geen renners, maar zakkers bij 'mogelijk gevaar'.

Maar eigenlijk zegt jouw opmerking wel veel over jou Knipoog

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:56

Detour, ik keek eens in je profiel wie jij was.
Leuke foto's van jou op het paard; maar waar is je cap? Knipoog

En ik kan je vertellen dat ik Lan een beetje ken, door alle verhalen die ik over haar heb gelezen.
Die is beslist niet saai hoor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:57

En tenslotte Detour. Natuurlijk kan ieder paard schrikken. Maar doorgaans gaan ze dan vrij hard ergens heen en is het zaak ze te stoppen. Doorgaans gaan ze er niet bokkend vandoor o.i.d.

En ja hoor ik wil jouw argumentatie best begrijpen. Als mensen een cap op willen zetten moeten ze dat zeker lekker doen Ja

Ik zou het alleen ontzettend fijn vinden als ze dat lekker zouden doen en mij lekker met rust zouden laten. Dit is mijn risico, mijn leven, mijn paard, zonder enige wettelijke beperking.

Het mag gewoon. Dus laat die mensen die geen cap dragen dat nu gewoon zelf bepalen.

Ik bepaal dat al 47 jaar helemaal zelf. En ik ben daarin niet meer gevoelig voor welk al dan niet goedgemeend advies. Zo simpel is het.

Dankjewel Silvester Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:59

Sheran: je kunt ze beter thuishouden dan. Het verkeer levert een statistisch vele malen groter risico op Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:00

Anya schreef:
Sheran: je kunt ze beter thuishouden dan. Het verkeer levert een statistisch vele malen groter risico op Knipoog

Dat bedoel ik er dus net niet mee. Ze mogen doen wat ze willen, maar waarom zou je het letselrisico niet beperken? Ik wil ook dat ze een autogordel dragen. Het hoeft niet, maar fijner vind ik het wel Lachen.

Overigens vind ik dat je echt zelf moet weten of je een cap op zet, hoor. Ik zou echt niemand ertoe verplichten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:03

Er zijn heel veel manieren om dood te gaan. Van het paard stuiteren zonder cap lijkt me best een mooie manier.

Overigens rijd ik met cap op mijn eigen paard. En had ik hier ook niet meer gezeten als ik vroeger zonder cap had gereden. Maar toen reed ik veel jonge paarden. Dat vind ik een ander verhaal dan goed opgevoede oudere paarden die kijken voordat ze gaan.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:03

Sheran schreef:
Ik wil ook dat ze een autogordel dragen. Het hoeft niet, maar fijner vind ik het wel Lachen.

Even off-topic. Volgens mij is dit toch echt wel verplicht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:04

Dankjewel.. Als jouw naasten voor jou een cap op doen of voor hun eigen veiligheidsgevoel, moeten ze dat zeker doen.

Overigens Detour: waar zijn je veiligheidsschoenen/laarzen in die engelse beugels?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:04

Dressuur rijd ik wel eens zonder, en als ik zonder zadel en hoofdstel bezig ben (vaak in de springweide) eigenlijk nooit. Ik neem geen cap mee als ik de pony's uit de weide ga halen., en aangezien ik er dan altijd zonder zadel enzoopspring Knipoog .

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:05

silvester schreef:
Sheran schreef:
Ik wil ook dat ze een autogordel dragen. Het hoeft niet, maar fijner vind ik het wel Lachen.

Even off-topic. Volgens mij is dit toch echt wel verplicht.

Ja, dat is waar. Maar het was even voor het idee, al is het niet helemaal te vergelijken. Dan moet je je even voorstellen dat een autogordel niet verplicht is Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:09

Maar we hebben het hier over een niet wettelijk beschermmiddel. De cap.

Zoals een condoom ook geen wettelijk beschermmiddel is en zonder condoom sex hebben toch akelige ziekten, invaliditeit en ultiem sterven tot gevolg kan hebben. En toch kiezen mensen o.b.v. diverse argumenten voor 'zonder condoom'. Hetgeen ook nooit 100% veilig is, omdat je nooit 100% zeker kunt zijn dat je partner wel te vertrouwen is (zoals een paard idd aan de kletter kan gaan).

Mensen nemen risico's o.b.v. argumenten voor of tegen. En die zijn soms rationeel en soms emotioneel of een combinatie ervan.

Dat mag. Zolang er geen wettelijke beperking is, mag ik desnoods ondersteboven achterstevoren zonder cap op mijn paard zitten als ik dat wil. En in die situaties dat ik wel (tijdelijk) kies voor een cap is dat mijn eigen weloverwogen keus, net zoals als ik er voor kies die cap niet te dragen.