Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:24

joh mijn oma weegt nog wel minder maar die is echt enorm,en dat zit echt niet op een paard

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:44

Snoevie schreef:
veel mensen sporten zich een ongeluk(sportschool ed.)alleen ben je dan niet a la minuut op een goed gewicht,dat kost even tijd.
Haha!

Heb je helemaal gelijk in. Vooral als je gezond af wil vallen en dus niet met een of ander crash dieet dan kan dat wel even gaan duren. Maar dan ben je al wel op de goede weg.

Maar ik ken mensen die zich altijd achtergesteld voelen vanwege hun gewicht, er constant over klagen, eeuwig op dieet zijn als er een verjaardag is. Dan willen ze alleen een glaasje water en medeleven want het is toch zo zwaar dat je nooit wat kan eten. Maar als ik dan bij hun thuis kom hebben ze kasten vol met chips en koeken en als ik ze in de stad tegenkom is dat vaak met een ijsje of patat in hun handen.

Ken ook mensen die bewust de keus maken om wat dikker te zijn omdat ze graag lekker eten en niet
alleen maar op calorieën willen letten en zich zelf van alles willen ontzeggen.
Prima keus als ze zich daar lekker bij voelen vooral doen. Maar deze mensen zijn dan ook geen paardenliefhebbers. Dus er zijn geen paarden die onder hun keus lijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:47

nah ik voel me niet achtergesteld gelukkig en op een verjaardag neem ik ook wel wat lekkers(alleen dan met mate)
als ik in de stad loop en ik zie een dik iemand iets eten....dan boeit dat me geen bal,ieder moet het voor zichzelf weten en wie weet doen ze er wel wat aan.
alleen als een paard last van je heeft is het een ander verhaal.

ik moet wel toegeven dat flink sporten me goed laat voelen,maarja dat ligt niet aan gewicht want je ziet ook hele dunnetjes in de sportschool rondlopen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:07

Sporten voelt echt heel goed en is ook goed voor je conditie en om je lijf strak te houden bij het afvallen.
Zelf loop ik nu ongeveer een half jaar bij de dietiste en ben daarvoor al langer bezig met afvallen. Ben nu 14 kilo kwijt (lang over gedaan) en bij de dietiste gaat het ook erg langzaam. Volgens haar is dat goed, ongeveer 300 - 500 gram in de week met veel gezond eten. En ja hoor ik neem ook wel wat te snaaien en kom daar niet van aan. Zonder de dietiste en de sportschool lukt het me vast niet. Je krijgt zoveel inzicht in eten, echt zoveel dingen waar ik geen weet van had. Ik zeg liever niet wat ik weeg, is ook niet zo schokkend, ik kan rustig blijven paardrijden, maar toch wil ik 70-75 kilo worden en dat gaat me lukken ook. Wanneer ik op dat gewicht ben dan kan ik het dieet wat ik nu doe ook makkelijk volhouden, het is geen mindering maar verandering van eten. Sterker nog, van heel veel dingen eet ik zelfs meer. Het is moeilijk maar je moet je manier van leven aanpassen en dat kost nu eenmaal tijd en inzet.

Voor iedereen die dus wil afvallen, zoek een een goed dietiste en een goede sportschool en ga ervoor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:57

Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die het nou geen kick vind geven om je suf te sporten. Pfff nee dat is niks voor mij. (been there, done that, dus ik roep niet zomaar wat)
Maar ik beweeg genoeg zonder echt fanatiek te sporten (buiten paardrijden om, maar daar word ik teminste niet helemaal kapot van, maar gewoon lekker moe)
Ik loop de hele dag op mijn werk en ik rij 4x per week paard. Ik heb wel een aantel keer met zo'n stappen teller rondgelopen en ik haal eigenlijk altijd over de 10.000 stappen per dag.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:04

Snoevie schreef:
nah ik voel me niet achtergesteld gelukkig en op een verjaardag neem ik ook wel wat lekkers(alleen dan met mate)
als ik in de stad loop en ik zie een dik iemand iets eten....dan boeit dat me geen bal,ieder moet het voor zichzelf weten en wie weet doen ze er wel wat aan.
alleen als een paard last van je heeft is het een ander verhaal.

ik moet wel toegeven dat flink sporten me goed laat voelen,maarja dat ligt niet aan gewicht want je ziet ook hele dunnetjes in de sportschool rondlopen

Zelf heb ik een maagbandje en ik zweer bij het 'dieet' van het Voedingscentrum, wat dus geen dieet is. Gewoon 5 tot 7 boterhammen, 2 ons groente, 2 stuks fruit. Dan krijg je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen, vitamines etc. binnen en blijft er echt nog wel ruimte voor af en toe iets lekkers.
Overigens krijg ik met dat bandje echt geen 5 boterhammen op een dag op, maar de site van het voedingscentrum is prima. www.voedingscentrum.nl

Wat ook helpt is je boterhammetje op een bord te leggen, rustig te smeren en met mes en vork op te eten. Leg tijdens het kauwen even je bestek neer. Neem de tijd om alle smaken te proeven. We eten tegenwoordig veel te snel en onnadenkend en herkennen dan niet meer het signaal dat we genoeg gegeten hebben. Mij helpt dit absoluut en ook mijn mams is door rustig eten alleen al ruim 7 kilo kwijt.

Kleine tipjes. Wil me verder niet bemoeien met de discussie over met hoeveel kilo je wel of niet op een paard kan. Ik ben nog steeds te zwaar en merk met elke paar kilo die er af gaat dat paardrijden lekkerder gaat, net als traplopen, kleren kopen etc. Verder vind ik het belangrijk dat ik op (manege)paarden rijdt die hun rug beter gebruiken. Gelukkig houdt de manege waar Snoevie en ik rijden daar rekening mee. Paarden die zwaardere ruiters aankunnen krijgen overigens niet alleen zware ruiters! Pluspuntje van onze manege vind ik dat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:06

Qimm schreef:
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die het nou geen kick vind geven om je suf te sporten. Pfff nee dat is niks voor mij. (been there, done that, dus ik roep niet zomaar wat)
Maar ik beweeg genoeg zonder echt fanatiek te sporten (buiten paardrijden om, maar daar word ik teminste niet helemaal kapot van, maar gewoon lekker moe)
Ik loop de hele dag op mijn werk en ik rij 4x per week paard. Ik heb wel een aantel keer met zo'n stappen teller rondgelopen en ik haal eigenlijk altijd over de 10.000 stappen per dag.

Ik krijg ook geen kick van sporten. Maar ik heb dan ook fibromyalgie en voel me na het sporten flink beroerd. Paardrijden gaat redelijk. Dagen dat ik veel pijn heb doe ik het rustiger aan, ook voor het paard. Met een zere rug kun je niet goed mee gaan met de beweging tenslotte.
Maarja, zo krijg ik ook geen kick van het huishouden Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:29

ach een kick krijg ik ook nog niet van sporten.
ik vind het niet vervelend,niet heel erg leuk.
maar als ik dan merk dat er weer wat af is,voelt het goed.

inderdaad houdt de manege waar ik nu rij goed rekening met de paarden,zoals Ilja000 al zei.
je ziet ook maneges waar dat niet zo netjes geregeld word.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:02

@Snoevie: wat is er op jullie manege zo netjes geregeld dan? (op dit gebied). Ik rijd zelf niet op een manege maar volgens mij is er gedurende dit topic al een aantal keer naar maneges verwezen. Jij (en je manege-genoot) zijn blijkbaar erg te spreken over jullie manege en de manier waarop zij met 'zwaardere ruiters' omgaan. Misschien tips voor andere maneges?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:36

LaDar, lees mijn reactie iets meer naar boven er nog maar eens op na. Bij ons op de manege rijden zwaardere ruiters alleen op paarden als gebleken is dat die paarden niet blessure gevoelig zijn. Daarnaast zijn het paarden die vaak niet al te lang in hun lijf zijn, die naast een aantal keer een zwaardere ruiter ook lichtere ruiters op hun rug krijgen. Wat dat betreft wordt getracht de druk te verdelen voor hen. Dus niet bijv. 3 uur achter elkaar 3 zware ruiters.
Op dezelfde manier lopen de paarden die zeer geschikt zijn voor longelessen en beginnerslessen juist ook in de gevorderde lessen, om ze gemotiveerd voor het werk te houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:39

Ilja000 is me voor.
het kost wel wat pas- en meetwerk qua indelen natuurlijk maar er word wel om de paarden gedacht

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:16

Laatst bijgewerkt door Neroo op 27-11-06 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:18

ik hoor van veel mensen dat paarden het ook niet zo gauw laten merken maar dat je problemen pas op latere termijn ontdekt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:22

In ieder geval (behalve gebrek aan geld en tijd) voor mij een reden (nog) geen eigen paard te kopen. Liever een uurtje op een manegepaard die afgewisseld wordt, dan dagelijks een eigen paard belasten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:10

Snoevie schreef:
ik hoor van veel mensen dat paarden het ook niet zo gauw laten merken maar dat je problemen pas op latere termijn ontdekt.

Waarom zou een paard niet laten merken dat hij last van je heeft Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:12

Omdat hij een prooidier is en z'n zwakte niet snel laat zien.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:26

Inderdaad Qimm een paard is een kudde dier en die zullen moeten overleven door sterk te zijn. De zwakke paarden worden verdreven uit een groep. Daarbij moeten ze aan prooidieren (wij zitten althans op de rug, de plek waar een prooi dier als eerst op zou springen) niet laten zien dat ze zwak zijn omdat prooidieren altijd de zwakste dieren uit een kudde pakken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:46

Qimm schreef:
Snoevie schreef:

Waarom zou een paard niet laten merken dat hij last van je heeft Verward

nouja ik denk dat een paard ook echt voor je wil werken en zijn zwakte niet wil laten zien.
tenzij het heel erg extreem is,dan zie je het wel.
maar meestal is het niet zo extreem dat je het direct ziet.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:47

AikePeer schreef:
Inderdaad Qimm een paard is een kudde dier en die zullen moeten overleven door sterk te zijn. De zwakke paarden worden verdreven uit een groep. Daarbij moeten ze aan prooidieren (wij zitten althans op de rug, de plek waar een prooi dier als eerst op zou springen) niet laten zien dat ze zwak zijn omdat prooidieren altijd de zwakste dieren uit een kudde pakken.

dus...als ik het goed begrijp zou een paard dan toch JUIST ook verzet kunnen leveren door de zware ruiter eraf te werpen bijv. om te laten zien dat hij sterk is!!
nee, sorry hoor maar sommige mensen maken het wel heel bont met opmerkingen en maken het een zwaardere ruiter wel heel zwaar om hier nog op te kunnen reageren.
sorry hoor maar als jou vriend boven op je gaat zitten en je moet naar lucht happen omdat je het niet kunt houden, dan zeg jij er ook niks van? omdat je graag voor hem wilt "werken"!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:53

mariekepiet schreef:
AikePeer schreef:

dus...als ik het goed begrijp zou een paard dan toch JUIST ook verzet kunnen leveren door de zware ruiter eraf te werpen bijv. om te laten zien dat hij sterk is!!
nee, sorry hoor maar sommige mensen maken het wel heel bont met opmerkingen en maken het een zwaardere ruiter wel heel zwaar om hier nog op te kunnen reageren.
sorry hoor maar als jou vriend boven op je gaat zitten en je moet naar lucht happen omdat je het niet kunt houden, dan zeg jij er ook niks van? omdat je graag voor hem wilt "werken"!

Haha! Haha! sorry maar moest hier even om lachen Haha! Haha!

en inderdaad als je het zo stelt dan zou een paard er alles aan doen om je van zijn rug te krijgen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:17

Er zijn genoeg voorbeelden dat een paard niet in opstand komt als hij niet goed behandelt wordt.
Ik ken er zelf 1 van een grote pony die wonden (geen kleine wondjes) in z'n mond had van het bit. De pony deed netjes elke keer z'n mond open voor het bit. Dat is toch niet logisch.... maar het gebeurde!

En het paard ziet jou als de leider, niet als de jager.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:09

mariekepiet schreef:

haha hier moest ik ook even goed om lachen!
wat heeft dat nou met het topic te maken Koe

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:47

Snoevie schreef:
mariekepiet schreef:

haha hier moest ik ook even goed om lachen!
wat heeft dat nou met het topic te maken Koe

het is toch een vergelijking, ik kom trouwens wel meer dingen tegen die niet echt ergens over gaan of met een topic te maken hebben! Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:53

ik vind dat geen vergelijking want je vriend staat toch niet tegenover jou als een leider tegenover een volger Haha!

maar idd worden er veel onnozele dingen geroepen,maar die van jou was te grappig,ik kreeg er al hele rare beelden bij Tong uitsteken

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:26

Ik weet niet of mijn vraag al eerder is beantwoord. Het zijn teveel pagina's om helemaal terug te lezen Bloos

Zijn er eigenlijk mensen die bewijs hebben dat een paard niet goed meer is doordat er een te zware ruiter op heeft gezeten?

Ikzelf heb een klein paardje, nu nog groen. En ikzelf ben 95 kilo met broekmaat 44.
Ik heb erg lang geprobeert te dieeten (en al wel 10 kilo eraf). Maar ben van narigheid gestopt (mede door persoonlijke omstandigheden). Heb mezelf nou voorgenomen om schijt te hebben aan wat andere mensen denken. Dit is mijn paardje, en zo moet het zijn.