Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:23

Trainen is een klein, toch wel zeer wezenlijk deel van de paarden, als ik het daar mentaal bruuskeer zal dat invloed hebben op de rest van de dag, in evenwichtig kunnen ontwikkelen,
heb een aantal paarden met een burn out, - ook op jonge leeftijd - die veel angst hebben en het duurt soms weken voordat ze de mens weer zo durven vertrouwen dat ze kunnen ontspannen in het werken en aan herstel durven beginnen

Carl en Charlotte in meerdere opzichten een paar apart,
toch zijn er maar weinig mensen die deze manier van paarden houden/rijden overnemen, gelukkig zie in de landen rond om ons heen dat er na de OS van Rio en Londen rijstijlen zij aangepast, zelfs Isabell is paardvriendelijker gaan rijden

Elisa2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:44

Volgens mij worden rechtstellen en rechtrichten regelmatig door elkaar gehaald. Echt rechtrichten is het laatste punt voor de verzameling.

Wat betreft de B proeven ben ik het grotendeels met 996981 eens, schoudervoor zonder tempocontrole is onlogisch imo en veel ruiters hebben de tempocontrole niet voor elkaar en het paard niet "echt" aan het been. Daarnaast hoeft een paard in de B niet perfect in de aanleuning te lopen maar is nageeflijkheid voldoende.

Ook de galop, zo moeilijk is dat niet..juist door veel te galloperen ontwikkelen paarden meer balans in de galop. Op de hoefslag galloperen en een volte galloperen..als dat niet kan dan is er nog veel werk aan de winkel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:46

jannico schreef:

Ja dat gaat weer over zijgangen, ik bedoel filmpjes over de basis. Dus zonder oefeningen, gewoon het hele "simpele" werk en met veel afwisseling en uitleg. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:50

irmaz schreef:
Ja wel langzaam naar verzameling toegewerkt maar in principe moet je paard nu al vanaf het begin rechtgericht en in constante aanleuning zijn in zowel stap, draf als galop. En dat vind ik niet logisch aangezien er geen enkele oefening is in de lagere/jongere klasses die daar naar toe leidt. Nu bestaan de lagere klasses uit hele lange rechte lijnen en opleidingstechnisch is dat eigenlijk niet handig. Ooit heeft eens een goeroe gezegd: rechtrichten van een paard doe je op een cirkel en volgens mij klopt dat als een bus. Dus: meer sturen en minder snelheid.

Waarom niet al in de B een stukje schoudervoor over de hoefslag? Dit kan zowel in stap als draf. En wat schakelen in stap b.v. dan laat je het jonge paard en de jonge ruiter meteen het verschil tussen arbeidsstap en wat ruimere stap voelen zodat de stap tegen de tijd dat ze in M of Z aankomen niet volledig naar de gallemiezen is. In stap kun je als ruiter ook veel minder verdoezelen dus een goede check of het paard werkelijk over de rug loopt.

Echt rechtrichten doe je als beide achterbenen actief genoeg zijn (tempocontrole, impuls), het paard gegymnastiseerd is op de volte. Dwz dusdanig getraind dat de holle en bolle kant ongeveer even lang zijn en het dan op twee teugels te krijgen zodat de schouder verplaatst kan worden. En echt rechtrichten is hartstikke moeilijk en verzameling een eitje als dat voor elkaar is.

Aanvulling: sommige paarden zijn schever van nature dan anderen, deze en scheef gereden paarden hebben veel meer gymnastiserend werk nodig voordat de spieren een beide zijde evenredig ontwikkeld zijn.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 26-01-21 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:51

Clasical schreef:
Dat we allemaal wat anders zien daar waren we al achter.
Ik zie in de hedendaagse dressuur paarden die met een zuivere takt geboren zijn en die takt kwijtraken naarmate de opleiding vordert

Wat mij opvalt bij "verkeerde" rijderij is dat de paarden hun souplesse kwijt lijken te raken. Het worden strakke mechanische bewegingen zonder kadans. Net trekpoppen zeg maar.. :o

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 09:57

Elisa2 schreef:
Clasical schreef:
Ik zie in de hedendaagse dressuur paarden die met een zuivere takt geboren zijn en die takt kwijtraken naarmate de opleiding vordert

Wat mij opvalt bij "verkeerde" rijderij is dat de paarden hun souplesse kwijt lijken te raken. Het worden strakke mechanische bewegingen zonder kadans. Net trekpoppen zeg maar.. :o

Ja inderdaad, een mechanische beweging.
Een trekkerig achterbeen wat toch wel onder de massa komt, alsof ze op hete kolen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:00

Elisa2 schreef:
Clasical schreef:

het verschil in rijden, de een rijd en denkt van uit de atleet en laat het paard lopen (Charlotte)
en de nader wil controle over elke beweging van het paard en dan moet je als ruiter zeer tactgevoelig zijn om hierin niets te verstoren, helaas dat is niet iedereen gegeven en dat is zichtbaar aan de paarden

veel ruiters beperken de natuurlijke beweging van het paard en maken het tot een annimatie, om het alles onder controle te willen hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:06

Ja ik heb ook het idee dat het op druk rijden daarvoor zorgt, veel spektakel zeg maar en weinig door het lijf lopen. Ze gaan soms zelfs echt in 3 stukken lopen, viel me vorig jaar heel erg op tijdens het NK dressuur. (GP) Ik dacht even dat ik dressuur niet meer leuk vond totdat er een ruiter kwam die z'n paard wel echt fijn en durchlassig aan het lopen had, van achter naar voren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:00

Elisa2 schreef:
Ook de galop, zo moeilijk is dat niet..juist door veel te galloperen ontwikkelen paarden meer balans in de galop. Op de hoefslag galloperen en een volte galloperen..als dat niet kan dan is er nog veel werk aan de winkel.

Ga maar eens hier op bokt bij HAW kijken ;)
En dat er paarden zijn die het zonder problemen kunnen dat is ook niet de discussie, het gaat er precies om dat er paarden zijn die het niet van nature makkelijk kunnen en waar dat werk moet worden verricht, daar wordt nu in de opbouw van de klassen geen rekening mee gehouden.

Maar goed, blijkbaar zijn de meningen over de introductie van stelling en zijgangen verdeeld en ik geloof dat dat niet beperkt is tot bokt ;)

@996981 jij hebt een opleiding gehad geheel gericht op de huidige opbouw van de KNHS, ik denk dat je daardoor veel meer weet en kunt dan de gemiddelde hobby-ruiter die het moet doen met eens in de week een lesje van een gemiddelde instrukteur met een paard van gemiddelde (of gezien de prijzen van tegenwoordig, lage) kwaliteit.

Ik denk echt dat er in de opbouw iets fundamenteel fouts zit anders zouden er niet zo veel ruiters vastlopen in de M en de Z...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:05

Clasical schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de passage in het onderstaande filmpje van Cathrine Dufour,
Goed te zien vanaf 1,25 minuut;

https://youtu.be/xZVl9kgDj00

:= wil je het echt weten?
De passage komt overeen met wat ik ook zie in de andere gangen en het duidelijks tot uiting komt na het halthouden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:25

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

En dat er paarden zijn die het zonder problemen kunnen dat is ook niet de discussie, het gaat er precies om dat er paarden zijn die het niet van nature makkelijk kunnen en waar dat werk moet worden verricht, daar wordt nu in de opbouw van de klassen geen rekening mee gehouden.

Maar goed, blijkbaar zijn de meningen over de introductie van stelling en zijgangen verdeeld en ik geloof dat dat niet beperkt is tot bokt ;)

@996981 jij hebt een opleiding gehad geheel gericht op de huidige opbouw van de KNHS, ik denk dat je daardoor veel meer weet en kunt dan de gemiddelde hobby-ruiter die het moet doen met eens in de week een lesje van een gemiddelde instrukteur met een paard van gemiddelde (of gezien de prijzen van tegenwoordig, lage) kwaliteit.

Ik denk echt dat er in de opbouw iets fundamenteel fouts zit anders zouden er niet zo veel ruiters vastlopen in de M en de Z...

Uh nee. Ik heb niet de Orun gedaan ;)
Ik heb vier jaar Deurne gedaan. De rijtechniek boeken zijn gebaseerd op Steinbrecht en de praktijklessen worden opgebouwd vanuit het skala. De KNHS werkt ook vanuit het skala. Het doel op Deurne is je ontwikkelen tot vakman/vrouw, niet het kunnen rijden van goede KNHS proeven. Doordat je snapt hoe het skala werkt en geleerd hebt dit toe te passen is de kans dat het lukt een paard zo op te leiden dat je goede scores haalt wel groter ja. Maar dat is dus het resultaat, niet het doel.

Ik heb daarin wellicht een stap voor op anderen :j het betekent echter niet dat ineens alles simpel is en vanzelf komt.

Waarom veel ruiters vastlopen in de M en Z, is omdat paardrijden gewoon verdomd moeilijk is. Dat is het ook als je iedere dag begeleiding hebt en een bovengemiddeld paard tot je beschikking hebt.

Even ter illustratie: de vos in mijn profiel kocht ik
als 8 jarige. Ze was op dat moment enkel zadelmak en heeft €3000,- euro gekost. Het is echt niet zo dat ik enkel met kwalitatief hoogstaande paarden heb gewerkt/werk.

Juist het systeemmatige werken vanuit het skala zorgt er in mijn ogen voor dat ieder (niet kreupel) paard de Z oefeningen op de correcte manier kan gaan beheersen en zich daardoor gaat ontwikkelen in lichaamsgebruik.

Afbeelding
De vos toen ze kwam

Afbeelding
De vos toen ze wegging twee jaar later

Afbeelding
Eerste ritje thuis en een van de laatste concoursen twee jaar later

Juist door correct toepassen van het skala, kan een paard zich goed ontwikkelen en kunnen kwaliteiten boven komen die eerder niet zichtbaar waren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:13

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met 996981.

Het scala biedt een hele mooie opbouw. En ja, een paard dat aan beide zijden in zijn lijf losgelaten is, loopt recht. Scheeflopen, hol/bol trekken en het achterbeen naast de massa plaatsen komt doordat er aan een kant van het paardenlijf meer spanning zit als aan de andere kant. Dus in die zin werk je vanaf de gewenningsfase aan het rechter maken van je paard, door hem voorwaarts losmakende figuren te rijden, voltes, 8-tjes etc waarbij de diameter past bij het evenwicht van het paard. Dus een paard dat nog geen verticaal evenwicht heeft en "plat door de bocht" gaat rij je grote voltes en geen kleine voltes mee. Maar nee, ik begin daar niet vanaf dag 1 mee. In het allereerste begin laat ik een paard gewoon wennen aan het ruitergewicht, monteer je een gas, een rem en een stuur en laat ik vooral een paard even zijn eigen evenwicht hierin zoeken zonder dat ik als ruiter ga proberen dat evenwicht al in banen te leiden.

En ja een paard losgelaten recht laten gaan leer je aan op de volte. Maar een proef is geen training maar een proeve van bekwaamheid in hoever je in de africhting staat. Dus is het niet zo raar dat in een proef een rechte zijde gevraagd wordt om te kijken of jij je paard al zo afgericht hebt, dat hij een rechte zijde kan gaan, zonder zijn balans te verliezen en van tempo te veranderen, en zonder de achterhand naar binnen te zetten. Hoef je ook in de lagere proeven alleen in draf, en slechts 1 lange zijde vol te houden.

In deze fase verzamelende oefeningen zoals schoudervoor vragen, waar het groene paard nog helemaal de spierkracht en de balans onder de ruiter niet voor heeft om die correct uit te voeren, leidt in mijn ogen alleen maar tot spanning in het lijf en de spieren aanspreken op iets waar het nog niet klaar voor is. Dit werkt mi dus averechts voor het losgelaten rechtgaan wat je doel is in de eerste fasen. En dat is ook precies wat ik vaak zie bij paarden die bv volgens de academische rijkunst worden gereden, waarbij paarden vanaf het begin af aan in mijn ogen teveel verbogen worden zonder impuls. Die paarden ogen voor mij allemaal strak, kunnen het nauwelijks bolwerken als er echt voorwaarts gereden wordt en lopen met korte stakato achtige pasjes wat dan verzameling wordt genoemd maar waarvan geen enkele lossigheid uitgaat of waar je extra buiging in de gewrichten ziet. Ik heb bv nog nooit een paard fijn zien lopen bij een Bent Banderup en consorten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:31

Ik heb het gevoel dat we steeds meer langs elkaar heen aan het praten zijn dus ik laat het hierbij :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:37

Is iemand hier wellicht ook bekend met de boeken van Alois Podhajsky? Is directeur van de Spaanse Rijschool geweest. Ik vond altijd de manier waarop hij beschreef hoeveel tijd de paarden kregen om zich te ontwikkelen heel mooi.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:54

irmaz schreef:
Ik heb het gevoel dat we steeds meer langs elkaar heen aan het praten zijn dus ik laat het hierbij :)

Oké. Hopelijk heb je nu wel je antwoord op de vraag waarom er in de B proeven grote voltes worden gevraagd, in plaats van schouderbinnenwaarts. Want volgens mij is deze discussie daar ontstaan :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 15:15

de stap is een gang van vier slagen.
het paard heeft altijd minimaal twee voeten op de grond.
De volgorde van de voetstappen is; links achter - links voor - rechts achter - rechts voor.
Aangezien het ritme van het linker voorbeen het ritme van de linker achterbeen volgt, en aangezien het ritme van het rechtervoorbeen het ritme van de rechterachterbeen volgt, zou men kunnen zeggen dat de stap een laterale gang is waarbij de zijtakken gedissocieerd zijn.
Aan de andere kant, aangezien het ritme van rechtsachter het ritme van het linkervoor volgt, en aangezien het ritme van de linkerachter het ritme van rechtsvoor volgt, kan net zo goed worden gezegd dat de stap een diagonale gang is. waarin de diagonalen zijn gedissocieerd.
Als de intervallen tussen de slagen gelijk zijn, is de stap in feite noch een laterale noch een diagonale gang (of, om het anders te zeggen: hoe gelijker de intervallen zijn, hoe minder de stap overwegend diagonaal of lateraal is gemaakt).
Maar als de intervallen ongelijk zijn, krijgt de stap een diagonaal of een lateraal karakter.
Er wordt gezegd dat de stap lateraal is wanneer de twee slagen van een lateraal paar de neiging hebben om dichter achter elkaar op te volgen : als de twee slagen van een diagonaal paar in de tijd dichter bij elkaar komen, wordt gezegd dat de stap diagonaal is. .
Het "officiële" standpunt (dat van de Duitse doctrine en het FEI-reglement) stelt dat beide "nuances" een onjuiste afwisseling van de gang zijn en daarom definieert het beide varianten van de stap als "onzuiver".
Het is ook het standpunt van de Duitse doctrine en het FEI dat de basis van het rijden, haar principes en concepten, in overeenstemming moet zijn met "de wetten van de natuur".
Deze twee standpunten zijn volkomen op gespannen voet met elkaar.
Eenvoudige observatie toont aan dat wanneer het paard niet wordt tegengehouden door de teugels en de stap versnelt, hij de neiging heeft om de gang te "lateraliseren", en dat wanneer het paard, zonder te worden aangespoord met de benen, vertraagt hij de gang en heeft hij de neiging om de stap te "diagonaliseren".
De waarheid van deze laatste bewering wordt bevestigd door het feit dat door de stap tot het uiterste te vertragen, zonder volledig tot stilstand te komen, het mogelijk is mobiliteit op zijn plaats te bereiken, “de zachte piaffe”.
Daarom komt de eis dat het paard altijd in de stap moet bewegen met vier even verdeelde slagen, ongeacht de ontwikkeling van de gang, neer op een overtreding van een natuurwet.
Dit is vooral opmerkeijk als het gaat om de verzamelde stap, omdat de verzamelde stap noodzakelijkerwijs diagonaal is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:29

996981 schreef:
irmaz schreef:

Oké. Hopelijk heb je nu wel je antwoord op de vraag waarom er in de B proeven grote voltes worden gevraagd, in plaats van schouderbinnenwaarts. Want volgens mij is deze discussie daar ontstaan :)

Dat was mijn vraag niet, dus als je die probeerde te beantwoorden dan snap ik dat we mijlenver langs elkaar heen aan het praten waren :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:40

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat was mijn vraag niet, dus als je die probeerde te beantwoorden dan snap ik dat we mijlenver langs elkaar heen aan het praten waren :)

——————————

irmaz schreef:
Ja wel langzaam naar verzameling toegewerkt maar in principe moet je paard nu al vanaf het begin rechtgericht en in constante aanleuning zijn in zowel stap, draf als galop. En dat vind ik niet logisch aangezien er geen enkele oefening is in de lagere/jongere klasses die daar naar toe leidt. Nu bestaan de lagere klasses uit hele lange rechte lijnen en opleidingstechnisch is dat eigenlijk niet handig. Ooit heeft eens een goeroe gezegd: rechtrichten van een paard doe je op een cirkel en volgens mij klopt dat als een bus. Dus: meer sturen en minder snelheid.

Waarom niet al in de B een stukje schoudervoor over de hoefslag? Dit kan zowel in stap als draf. En wat schakelen in stap b.v. dan laat je het jonge paard en de jonge ruiter meteen het verschil tussen arbeidsstap en wat ruimere stap voelen zodat de stap tegen de tijd dat ze in M of Z aankomen niet volledig naar de gallemiezen is. In stap kun je als ruiter ook veel minder verdoezelen dus een goede check of het paard werkelijk over de rug loopt.

irmaz schreef:
MyWishMax schreef:
Ik zie dat niet graag terug zoals ik al aangegeven had. In de b moet je laten zien dat je voltes kan rijden, dat gaat vaak al niet goed. Als je dan sv gaat vragen gaan die mensen dat niet ineens op de juiste manier doen.

Misschien gaat het oltes rijden wel beter wanneer je begint met schouder voor op de hoefslag. Je krijgt dan als ruiter een gevoel voor het richten van je paard terwijl je continu de referentie van de wand hebt, het probleem met voltes is vaak het gebrek aan referentie. Voor veel ruiters is een volte bij A of C prima te doen maar vraag dezelfde volte bij E of B en ze gaan de mist in.
MyWishMax schreef:
Daarbij vind ik dat de galop juist wel een belangrijke gang is. Zoals ik eerder zei heb ik nogal wat combinaties gezien die met van alles bezig waren tot paffen aan toe, want verzameling en zijgangen, maar geen normale arbeidsgalop konden tonen. Ik heb er veel over gelzeb maar het is niet de manier die ik prettig vind of de manier die geschikt is voor mijn paarden. Huidge of voorgaande

Dat snap ik, het is ook persoonsafhankelijk maar zeker ook paardafhankelijk. Vooral minder goed gebouwde paarden hebben hier een flink nadeel en dat hebben ze veel minder wanneer het later in het traject pas gevraagd wordt.
MyWishMax schreef:
Als jij dat graag op die manier wilt doen, er is niemand die zegt dat je moet starten als paard de galop nog niet kan he? Je kan gewoon op die manier opleiden en dan pas gaan starten. Alleen wordt er geen verzameling gevraagd en zal dat dus wel afgestraft worden.

Het gaat niet om mij, het gaat erom dat de proeven een logische opbouw zouden hebben en dat stel ik ter discussie :)

.... I rest my case

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:08

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Nou ik denk als je niet kan galloperen op de hoefslag en volte dat je niks te zoeken hebt op wedstrijd. Misschien ben ik hard, maar ik heb veel les gegeven en ik vond ruiters die in de bak niet kunnen galloperen op de hoefslag en de volte ook niet klaar voor een bosrit.

Ook paarden die moeilijker galloperen, snel overkruist springen e.d is allemaal prima te trainen maar dan wel door het te doen.

Dat veel ruiters vastlopen in het M en Z komt omdat er een stuk basis mist, dat gaat tot uiting komen in die proeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:12

Clasical schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de passage in het onderstaande filmpje van Cathrine Dufour,

Ik kijk graag naar dit paard, vind hem swingen in de passage. Wel zie ik dat hij achter nogal "wijd" gaat, vaak duidt dat op een gebrek aan kracht. Ik ben wel benieuwd hoe dat meegenomen wordt in de jurering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:12

oji schreef:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met 996981.

Het scala biedt een hele mooie opbouw. En ja, een paard dat aan beide zijden in zijn lijf losgelaten is, loopt recht. Scheeflopen, hol/bol trekken en het achterbeen naast de massa plaatsen komt doordat er aan een kant van het paardenlijf meer spanning zit als aan de andere kant. Dus in die zin werk je vanaf de gewenningsfase aan het rechter maken van je paard, door hem voorwaarts losmakende figuren te rijden, voltes, 8-tjes etc waarbij de diameter past bij het evenwicht van het paard. Dus een paard dat nog geen verticaal evenwicht heeft en "plat door de bocht" gaat rij je grote voltes en geen kleine voltes mee. Maar nee, ik begin daar niet vanaf dag 1 mee. In het allereerste begin laat ik een paard gewoon wennen aan het ruitergewicht, monteer je een gas, een rem en een stuur en laat ik vooral een paard even zijn eigen evenwicht hierin zoeken zonder dat ik als ruiter ga proberen dat evenwicht al in banen te leiden.

En ja een paard losgelaten recht laten gaan leer je aan op de volte. Maar een proef is geen training maar een proeve van bekwaamheid in hoever je in de africhting staat. Dus is het niet zo raar dat in een proef een rechte zijde gevraagd wordt om te kijken of jij je paard al zo afgericht hebt, dat hij een rechte zijde kan gaan, zonder zijn balans te verliezen en van tempo te veranderen, en zonder de achterhand naar binnen te zetten. Hoef je ook in de lagere proeven alleen in draf, en slechts 1 lange zijde vol te houden.

In deze fase verzamelende oefeningen zoals schoudervoor vragen, waar het groene paard nog helemaal de spierkracht en de balans onder de ruiter niet voor heeft om die correct uit te voeren, leidt in mijn ogen alleen maar tot spanning in het lijf en de spieren aanspreken op iets waar het nog niet klaar voor is. Dit werkt mi dus averechts voor het losgelaten rechtgaan wat je doel is in de eerste fasen. En dat is ook precies wat ik vaak zie bij paarden die bv volgens de academische rijkunst worden gereden, waarbij paarden vanaf het begin af aan in mijn ogen teveel verbogen worden zonder impuls. Die paarden ogen voor mij allemaal strak, kunnen het nauwelijks bolwerken als er echt voorwaarts gereden wordt en lopen met korte stakato achtige pasjes wat dan verzameling wordt genoemd maar waarvan geen enkele lossigheid uitgaat of waar je extra buiging in de gewrichten ziet. Ik heb bv nog nooit een paard fijn zien lopen bij een Bent Banderup en consorten.

Ben ik het helemaal mee eens.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:06

irmaz schreef:
Clasical schreef:

:= wil je het echt weten?
De passage komt overeen met wat ik ook zie in de andere gangen en het duidelijks tot uiting komt na het halthouden

Ja je refereert aan het afgroeten denk ik?
Waarin hij gelijk zijn lichaam uitstrekt..
Ik vind het een ‘schaatsende’ passage, je ziet hoe hij zichzelf van het ene diagonaal op het andere stort, waarbij de ene diagonaal veel ruimer is dan de andere.
Het achterbeen blijft achter de massa, soms zie ik zelfs het achterbeen in de lucht weer achterwaarts gaan voordat deze land.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:40

Over kracht en balans en jullie oefeningen wel of niet in stap doen. wel of niet eerst. Of juist eerst in alle gangen simpel wil kunnen 'gaan'.

In een complete training hebben beide een rol volgens mij. Enerzijds kracht opbouwen. Anderzijds controle krijgen over de hele kleine hele subtiele spieren. En in beide behendiger worden. Dus ik vind het allemaal even logisch klinken en vraag me dus een beetje af: waarom zou je het niet allemaal toepassen. Tegelijk!
Zeker als je ook nog 'leren' deels los ziet van 'trainen'. Dan vind ik het volstrekt logisch dat je soms gaat pielen aan een oefening in stap. En soms daar juist even niet voor kiest en gaat voor een galop. En heel vaak beide meepakt.

Zo train in mezelf namelijk ook. Kracht, balans en coördinatie. Soms is het dus groot/klein/zwaar/subtiel/snel/langzaam etc maar alles heeft zijn functie. En alles loopt door elkaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:52

pol013 schreef:
Over kracht en balans en jullie oefeningen wel of niet in stap doen. wel of niet eerst. Of juist eerst in alle gangen simpel wil kunnen 'gaan'.

In een complete training hebben beide een rol volgens mij. Enerzijds kracht opbouwen. Anderzijds controle krijgen over de hele kleine hele subtiele spieren. En in beide behendiger worden. Dus ik vind het allemaal even logisch klinken en vraag me dus een beetje af: waarom zou je het niet allemaal toepassen. Tegelijk!
Zeker als je ook nog 'leren' deels los ziet van 'trainen'. Dan vind ik het volstrekt logisch dat je soms gaat pielen aan een oefening in stap. En soms daar juist even niet voor kiest en gaat voor een galop. En heel vaak beide meepakt.

Zo train in mezelf namelijk ook. Kracht, balans en coördinatie. Soms is het dus groot/klein/zwaar/subtiel/snel/langzaam etc maar alles heeft zijn functie. En alles loopt door elkaar.

Het een sluit het ander niet uit, het is ook niet zo dat je iets dat niet voorkomt in je te rijden proeven, niet thuis mag oefenen. Er is alleen wel en reden waarom er geen oefeningen in stap worden gevraagd in de lagere klassen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:28

pol013 schreef:

Ja dat is het in het ideale geval inderdaad, een goede stap valt of staat in mijn ervaring met een goede aanleuning van achter uit dus ik snap 996981 wel in wat ze zegt. Als dat niet voor elkaar is ontstaat er snel tactverlies, telgang, teugelkreupel etc. Allerlei problemen die in de stap kunnen ontstaan. De basis van de stap moet goed zijn, verruimen en wat kleiner stappen moet kunnen zonder tactfouten voordat je oefeningen gaat rijden.

Trouwens even los van het bericht, maar galop en zijgangen e.d. zijn ook super goed te trainen in het bos. :) Heuveltjes op en af, in galop omhoog en bovenaan vanuit de galop een overgang maken naar de stap. :)