Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:09

Ik heb bij Sizzle het advies van vasthouden vaak gekregen.
Ik weet ook dat het bij bepaalde paarden ook werkt, bij haar niet, dan gingen we enkel harder.
Ze was een buffel in dat opzicht en die krijg je zo niet voor elkaar. Bij sensibele paarden werkt het wel. Ook bij haar dochter werkt het.
Die kan theatraal doen of de wereld ontploft, maar als ik haar niet van haar plek laat dan gaat ze ineens van paniek naar ultiem cool.

Het blijft altijd weer aftasten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:15

Sizzle schreef:
Ik heb bij Sizzle het advies van vasthouden vaak gekregen.
Ik weet ook dat het bij bepaalde paarden ook werkt, bij haar niet, dan gingen we enkel harder.
Ze was een buffel in dat opzicht en die krijg je zo niet voor elkaar. Bij sensibele paarden werkt het wel. Ook bij haar dochter werkt het.
Die kan theatraal doen of de wereld ontploft, maar als ik haar niet van haar plek laat dan gaat ze ineens van paniek naar ultiem cool.

Het blijft altijd weer aftasten.

Dat is ook een beetje vergelijkbaar met wat ik eerder schreef. het jonge paard wilt op een teugelhulp [de subtielste al] tegendrukken , legt het gewicht erop en stormt door. Vaak sneeuwt dan de bedoelde hulp daardoor onder,Bügeltrit provoceert dat minder. Tenminste dat is mijn ervaring

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:22

Bedankt Pien voor de uitgebreide uitleg. Het gaat toch om iets anders dan ik dacht, maar fijn dat het werkt voor jou!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:28

Ik heb het boek uitgegraven maar ik ben bang dat het ook daar niet duidelijk is voor iemand die het nog nooit gezien of gevoeld heeft.

Mijn telefoon wil de foto nog even niet uploaden.

Dit boek is geschreven voor recreatieve dressuurruiters. Ik persoonlijk mis de diepgang. Maar daar is het anderzijds ook niet voor bedoeld, daarvoor hebben we Baucher en Steinbrecht bijvoorbeeld.

Silke is een zeer goede open minded instructrice die het een worst is wat je niveau is, het ras is, wat voor zadel je hebt of zelfs zonder of zelfs helemaal niet eens opstapt.
Ze weet zich meteen op je eigen niveau aan te spreken. Heeft ook zelf alle takken van paardensport geprobeert en laat zich graag provoceren om daar weer stof tot nadenken uit te halen. Maar zal ook ingrijpen als iemand paard onvriendelijk is. Top vrouw :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:04

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:40

Ik heb ook altijd paarden die lopen, nog nooit een paard gehad dat stopt, ligt dat aan mezelf, m'n eigen energie, of aan waar je op valt of hoe je het opvoedt?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:44

KDV voelde zich vanmorgen heel fit en is maar meteen naar mij gereden en wat ben ik blij dat hij dat gedaan heeft! Hij heeft er zelf op gezeten en daarna voelde ik meteen hoe ik hem in rustig in mijn hand kreeg. Het was echt een mega doorbraak! *\o/*

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:55

knollentuin schreef:
Ik heb ook altijd paarden die lopen, nog nooit een paard gehad dat stopt, ligt dat aan mezelf, m'n eigen energie, of aan waar je op valt of hoe je het opvoedt?

Dat ligt echt aan u, daar ben ik zeker van. Opvoeding is ook uw verdiensten. Een paard dat niet wenst te bewegen, laat ik staan. Waarom eentje quasie naar voren schoppen als ik voor hetzelfde geld eentje kan vinden die graag wenst te lopen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:05

Ja, kdv, dat roep ik ook idd, hoe je bent zo word je paard.
Iets met de spiegel waar je in kijkt....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:13

Dan ben ik een hele relaxte ruiter.. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:20

Denk dat het vooral is wat je uit zoekt. Eentje die me te tam is blijf ik niet rijden. Sommige krijg je nog wel wat scherper maar je hebt er... Ooit eentje gereden die op z'n scherpst nog een minuut ofzo 'vertraging' had op de hulp... Was blij toen in die teugels mocht terug geven. Stonden thans alle knopjes op maar hij wilde gewoon niet meer doen dan net iets minder dan het hoognodige. Wellicht, hadden ze hem eens een maand op weide gegooid dat hij ook zou op leven maar in diens 'management' was de 'Will to please' er gewoon niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 07:53

Tot nu toe zijn al mijn paarden bij mij geboren..opgegroeid en aangereden. Dan is het altijd afwachten hoe het paard is! Maar een hele flegmatieke kan ik niet!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:12

Knollentuin???? Bent u dat?????

Hele mooie beelden, zo mag ik het graag zien _/-\o_ mes complments. Vooral geeft het beeld van een los en zelfdragend paard, brava [u bent een dame toch? :D ]

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:38

SinneJ schreef:
KDV voelde zich vanmorgen heel fit en is maar meteen naar mij gereden en wat ben ik blij dat hij dat gedaan heeft! Hij heeft er zelf op gezeten en daarna voelde ik meteen hoe ik hem in rustig in mijn hand kreeg. Het was echt een mega doorbraak! *\o/*

Sorry Sinne, Mij was u bericht geheel ontgaan.

Nou nou , mega doorbraak??? Die is er toch al eerder geweest. Ik heb begrepen dat Bolero nog al eens de 'hand' negeerde. Waardoor ik u de toepassing van de 'Corrigerende weerstand-biedende hand' [hierna; Cwbh''] en de gewone 'weerstand-biedende hand [hierna; Wbh] heb uitgelegd. En daarna hebben we over de toepassing daarvan nog vaak geschreven. Dat moet de "mega doorbraak" zijn geweest. Want toen ik hem gisteren reed was de toepassing van de Cwbh helemaal niet meer nodig. Niets wees op een 'zwaar'paard. Of u hebt het bovenstaande heel goed toegepast, of u hebt Bolero altijd al netje gereden. dat kan niet anders. Hij is niet een paard dat het 'werk' heeft uit gevonden, maar hij is heel meegaand, helder in het hoofd , ongefrustreerd en hij toont een absoluut vertrouwen in u als africhter. Dat kan niet anders dan dat u het paard fijn hebt opgeleid.
Natuurlijk zijn er belangrijke punten die voor verbetering vatbaar zijn. Maar dat is van wel van nu af aan, zonder dat een correctie [dus een pas terug] noodzakelijk is. U bent iets te afwachtend, te zacht. Een iets fermere uitvoering komt op het paard iets overtuigender over. Het 'vrijmaken van de schouders' zal in de toekomst de grootste verandering brengen.
Ik heb van mij bezoek, vooral ingegeven door mijn [ziekelijke :+ ] nieuwsgierigheid, was heel leuk. Ik heb ervan genoten [maar betaal daar nu wel een prijs voor]

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:13

Idd ik ben dat zelf op de foto's met mijn eigen gefokte paard. Z'n moeder heb ik ook nog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:28

Marinke, ja de bovenste inderdaad :j

Ik heb wel flegmatieke paarden gereden.
Een keer 1 gekocht (9 jaar, groen uit de wei). Die was buiten vreselijk braaf (ook vreselijk traag) maar in de bak echt bijna niet te motiveren.
Die keek je ook zo zielig aan met een blik: moet dat echt? Buiten is leuker.
Is als recreatiepaard weggegaan en deed dat uitstekend.
Ook 1x een werkschuwe fries bijgereden, daar ben ik snel weer mee gestopt. Ik kreeg hem wel aan het lopen maar hij vond er duidelijk geen zak aan, dan heb ik er ook geen plezier in.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:12

Maar soms is het tegenovergestelde toch ook juist goed? :-) Een rustig persoon kan een druk paard positief beïnvloeden.

Ik heb zo'n paard die jullie hierboven "met liefde" beschrijven :+ Zeer flegmatiek (zelf ben ik meer sensitief). Maar dat heeft ook voordelen. Op het protocol van onze eerste (onderlinge) wedstrijd stond: zeer ontspannen proef :')

Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:23

:z Jennyxx daar heb je zeker gelijk in! :j

Overigens heb je flegmatiek en flegmatiek. Maar een relaxed paard toont in de ring nou eenmaal gewoon wat saaier. Dus vooral wedstrijdruiters hebben liever wat meer sensibele paarden.

Beide hebben voor en nadelen, een temperamentvolle kan bv heel scherp op de hulp lijken maar in werkelijkheid totaal niet aan de hulpen zijn.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 26-12-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:24

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:35

Ben jij dat simpelman?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:40

Dat is een vrouw toch? Lijkt mij niet dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:41

Knollentuin prachtige plaatjes, fijn beeld! 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:42

Sizzle schreef:
Dat is een vrouw toch? Lijkt mij niet dan :P

Nouja, je weet t maar nooit...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:43

Met knotje? :D :D

Ik neem aan dat S iets met voor of achter de LL bedoelt ?
Ik vind het paard van KT losser en met meer afdruk gereden en eerlijk gezegd fraaier dan op de foto van S.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:44

Picasso schreef:
Knollentuin prachtige plaatjes, fijn beeld! 8-)

Dankje, ik was er zelf ook wel blij mee. Alleen m'n linkerhand, die draag ik als ik lekker zit, als t lekker gaat te hoog, dat doe ik al jaren, ik leer t maar niet af