Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:28

Ja... buiten teugel aan en binnenteugel knijpen. Als ze loslaat naar voren rijden.

Veel overgangen rijden en als t niet gaat ff vierkant de sporen er in.

Halsstrekken heb je alleen nodig voor b em l dus waarom daar op focussen.
Chambon is een marteltuig en poespas.

Voor voor voor dat is dé basis.

Ik draai me om ga weer verder waar ik mee bezig was. En onze merrie is tien maal zo relaxed.
Dáár gaat het mij om...

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:34

Sizzle.

Hier gebruiken ze slof met longeren. En redelijk strak ook.
Net als met rijden

Bij ons wás het rustig gezien de helft niet op stal kwam. Nu zijn er wat verhuisd en ishet geroddel en bemoei veel erger geworden.

Negeren en doorgaan
Van wie is het paard? Juist... inderdaad!
Hou t lekker bij je eigen. Val jullie ook niet lastig toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:40

Afhankelijk van het paard gebruik ik ook wel touwtjes bij het longeren.
Ik vind altijd dat je moet oppassen met zulke dingen op voorhand veroordelen.
Sommige van mijn vorige stalgenoten veroordeelden mij bijvoorbeeld omdat mijn destijds 3,5 jarige paard vanzelf nageeflijk liep (terwijl hun eigen volwassen paard gewoon niet ontspannen loopt). Ik zou mijn paard overvragen en kapotrijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:43

Bij ons op stal is het heel divers, iedereen doet het anders en heeft een ander doel. Van paard allleen poetsen tot ZZ wedstrijdruiter. Niemand wordt uitgelachen gelukkig maar qua training doen de meeste het anders dan ik het zou doen. En we maken er nu wel een grapje van maar als iemand een jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik mijn training radicaal om moest gooien had ik waarschijnlijk ook staan kijken of ik water zag branden. Het is een proces, een bewustwording waar je zelf aan toe moet zijn. Hopelijk Wordt gezien wat het ons uiteindelijk oplevert, misschien dat er dan iets op gang komt. Maar misschien ook niet, mij best. Maar zo is het overal mee, wel bit geen bit, wel deken geen deken en ga zo maar door :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 13-08-15 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:47

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:08

Ik sta echt heel kleinschalig en vaak zie ik mijn stalgenoten, op de staleigenaar na, niet.
Ik vind het er heerlijk. Geen geroddel, geen bemoei meer. Welzijn van de paarden staat voorop. Ik moest er mijn binnenbak voor inruilen, maar ik heb er veel meer rust voor terug. De buitenbak die ik heb is prima. Ietsje kleiner dan 20x40, maar eigenlijk altijd goed te rijden en wordt dagelijks gesleept.

Ik heb mezelf geleerd om minder met die ander bezig te zijn, maar me vooral op mezelf te richten.
Ik reed gisteren in een hele drukke losrijbaan, maar heb heerlijk mijn ding gedaan en het interesseerde me werkelijk niet wat een ander daar van vindt.
Ik heb me in het begin ook vreselijk naar gevoeld bij het feit dat ik met een 23-jarige weer wedstrijden ging (en dus het starten ook al een jaar uitgesteld) rijden tussen al dat jonge dressuur geweld. Toch kunnen we nog leuk meerijden en nu voel ik me juist trots dat ik op zo'n fitte oma zit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:09

Sizzle. Ik vooroordeel niemand zolang ze mij in mijn waarde laten....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:14

maralyn schreef:

bemoeiers heeft iedereen wel een hekel aan denk ik.
Maar het viel me op dat een aantal posters hier (ik heb niet echt opgelet wie dat dan zijn) aangeven dat ze in feite de enige zijn die vwnw trainen op een hele stal en de rest alleen maar bezig is met 'winnen'.
Als dat echt zo is dan zou ik lekker een andere stal zoeken want zo'n collectieve mentaliteit uit zich vaak ook in het stalbeleid (veel brok, weinig hooi, weinig buiten).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:19

Zo fijn dat ze op mijn stal allemaal enthousiast en blij zijn. Zo te horen heb ik echt een voorbeeldstal. Niet iedereen rijdt op dezelfde manier. En we hebben ook best wel onze eigen ideeen en meningen. Maar dat staat de communicatie niet in de weg gelukkig ^__^
Iedereen doet ook vanalles. Er wordt veel gespeeld. We leren van elkaar. Als ik om me heen hoor hoe het op andere stallen soms gaat, heb ik geluk.

Paardje vandaag nog wat moe. En wat aan de dunne kant. Dus even kort gelongeerd. Maar ging super. 1 heel rondje in diepe stretch in stap!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:21

Ik sta op een springstal (wil uiteindelijk ook zelf gaan springen)
Hier krijg ik al commentaar dat ik uberhaupt dressuur rij, en grondwerkoefeningen en vwnw zijn al helemaal raar.

Mijn paard is wel de soepelste en (relatief) best bespierde paard van stal :D
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 13-08-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:21

@ Sizzle
Neuhh, andere mensen winnen hoeft van mij niet :D
Ieder heeft zijn eigen ding, en dat moet ook zo gelaten worden.

Waar het bij ons om gaat is dat er mensen zijn, die ineens met jou gaan bemoeien. Met een trainingsmethode waar ik helemaal niet achter sta.
Ik ben tegen het gebruik van touwtjes. Ook tegen het gebruik van een longeerhulp die te strak wordt aangelegd. Ik ben tegen slofgebruik die paarden in de krul trekt.
En dat mag, want ik ben een individu.
Ook ben ik tegen het "kneepjes geven" in het bit.

Ondanks dat ik daar tegen ben, accepteer ik dat, wanneer mijn stalgenoten dat wel willen.
"Jou paard, jouw probleem" Denk ik dan.

Keerzijde is wel, dat mensen -mij- ook met rust moeten laten :D

Er is wel iemand die steeds een beetje van mij afkijkt, wat ik doe, en die ook netjes vraagt waarom ik dat doe.
Met haar sensibele merrie is zij er achter gekomen, dat het voor haar ook werkt.
Alleen maar leuk toch?

Wij komen er gewoon achter, doordat ik haar loslaat, en haar volg, maar wel duidelijk ben dat als er iets engs is, dat ze gewoon bij me blijft, zij zelf neerwaarts gaat zoeken.
Jap, ook ik ben onwijs ongeduldig. Maar aan de andere kant geef ik mezelf een enorme trap onder men hol en zeg ik "Je bent er niet dagelijks mee bezig, dus neeeeem je tijd!!"
Medaille is: Onwijs sensibel paard, die van een vogel al naar de andere kant van de bak schiet die veranderd in de rust zelve en -- wacht -- op mijn hulp en commando.
Samen krijgen we er vertrouwen in.

En daar wordt ik om uit gelachen... Na gepraat...
Er zijn --gelukkig-- maar een paar die daar "last" van hebben.

Wat ik probeer te bereiken is eigenlijk heel simpel met mijn post.
"houd moed. Vertrouw je gevoel, en negeer de ander. Wees duidelijk dat jij geen tips of tricks wilt en al helemaal geen bemoeienis. Wij hebben allen een dubbie gegeven voor ons paard met aankoop... We zijn met zijn allen met goede bedoelingen bezig, maar laat mij met rust!"

En... dat werkt (A)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:33

Sizzle schreef:
maralyn schreef:

bemoeiers heeft iedereen wel een hekel aan denk ik.
Maar het viel me op dat een aantal posters hier (ik heb niet echt opgelet wie dat dan zijn) aangeven dat ze in feite de enige zijn die vwnw trainen op een hele stal en de rest alleen maar bezig is met 'winnen'.
Als dat echt zo is dan zou ik lekker een andere stal zoeken want zo'n collectieve mentaliteit uit zich vaak ook in het stalbeleid (veel brok, weinig hooi, weinig buiten).

Ik sta op een superdeluxe stal met alles erop en eraan. Bij mij om de hoek dus ideaal!
Zowel zomer als winter kan ik altijd uit de voeten.

Er zijn er wel die vwnw trainen, althans zeggen ze, maar niemand doet het volgens mij zoals ik het nu doe. Dus echt beneden volledig bevestigen en zo ook beginnen en afsluiten en paard zelf contact laten maken met de hand ipv andersom.

Hooi mag ie zoveel als ik wil en brok doen we ook minimaal. Je mag het echt zelf weten en aangeven. Super veel schoon stro in de stal en zomer en winter worden ze buiten gezet.

Dat vind ik juist heel fijn want ik denk dat niemand het precies zoals jezelf doet het zal doen.

Ik ben ook wel eens op zo'n dressuurstal geweest en daar was het zowat haat en nijd onderling en zeer wedstrijdgericht. Niks voor mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:37

NudArthos dat soort uitspraken vind ik dus best veroordelend :o
Springruiters kunnen soms inderdaad een vrij bijzonder beleid hebben en ik zal ook nooit zo rijden maar anders is niet perse slecht.
Ik heb een tijdje jonge paarden voor een springruiter gereden. Ik ben gestopt omdat we het niet eens konden worden over de trainingswijze.
Maar ondanks dat zijn paarden nooit dressuurmatig ook maar een B proef kunnen lopen worden zijn paarden allemaal oud en lopen zelfs na hun pensioen tot ruim achter in de 20 doorgaans nog probleemloos mee in de manege lessen.

Ik zou dan persoonlijk liever een stal zoeken waar je gelijkgestemde mensen hebt en dan 1-2x per week naar zo'n springstal gaan voor springtraining.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:41

Sizzle schreef:
NudArthos dat soort uitspraken vind ik dus best veroordelend :o
Springruiters kunnen soms inderdaad een vrij bijzonder beleid hebben en ik zal ook nooit zo rijden maar anders is niet perse slecht.
Ik heb een tijdje jonge paarden voor een springruiter gereden. Ik ben gestopt omdat we het niet eens konden worden over de trainingswijze.
Maar ondanks dat zijn paarden nooit dressuurmatig ook maar een B proef kunnen lopen worden zijn paarden allemaal oud en lopen zelfs na hun pensioen tot ruim achter in de 20 doorgaans nog probleemloos mee in de manege lessen.

Ik zou dan persoonlijk liever een stal zoeken waar je gelijkgestemde mensen hebt en dan 1-2x per week naar zo'n springstal gaan voor springtraining.

Is ook geen commentaar richting springruiters (ben er zelf namelijk een :') )
Alleen dat het jammer is dat in ieder geval deze mensen al gelijk een oordeel hebben omdat je op een andere manier traint dan hun.
Ze komen er met hun manier natuurlijk ook, ze rijden niet voor niks op hoog niveau, maar er zitten in de training naar mijn idee (!) soms "gaten" die er niet zouden hoeven zijn :)

Dan heb ik het over enkele combinaties die ik gezien heb, en niet in het algemeen. Voordat dat verkeerd opgevat word :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:48

Ongevraagd negatief commentaar is nooit leuk inderdaad en maakt de sfeer zelden goed.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:54

Over gelijk gestemdheid, ik kan echt met iedereen op stal door één deur. Iedereen wil namelijk het beste voor zijn of haar paard dus daar zijn we het allemaal over eens. Ik denk dat we ca. 40 pensionklanten hebben? En ja tuurlijk heb je meer met de één dan met de ander. Maar doordat iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat en zich met zichzelf bemoeit gaat het goed en is het gezellig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:00

Ik sta zo kleinschalig... dat als we niet door één deur zouden kunnen het ook meteen een groot probleem is ;) ben de enige pensionklant en rijd een merrie van hun. Maar er valt overal over te praten en we krijgen les van dezelfde instructrice die ook snapt wat ik aan het doen ben.
De merrie die ik rijd is ook niet de makkelijkste en dat ze nu met neus over de grond gaat is al echt een wonder want hebben meerdere instructeurs beweerd dat ze dat NOOIT zou kunnen. Maar goed er is genoeg mee aangeklungeld en dat moeten we eerst even weer rechtbreien... we breien rustig verder :D
Ze is iig nu ontspannen, wil graag wat doen en de takt in de stap is ook stukken beter dan het was... nou daar zijn we al heel blij mee.
Eigenlijk heb ik het moeilijker met mijn ouwe van 23... die ik nu ook graag echt helemaal met neus over de grond wil... maar dat is wel wat lastiger als je echt al jaren vast patroon zit met je paard (en ook al was dat niet rukken en plukken... echt helemaal los en ontspannen was het ook niet we hadden het meer op een akkoordje gegooid ;) )
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-08-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:02

Evelijn...

Zoals bertie altijd zei: Blij rijden :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:54

Hier twee foto's van ons proces. Bijrijder was aan het longeren en heeft deze foto's gemaakt, was er niet bij maar wel leuk om de foto's te zien.

Niet op de chambon letten, ze was even vergeten dat hij ook nog door de ringetjes moet. Deze was volgens mij van vorige week want toen ging ze voor het eerst alleen.
Afbeelding

En deze was van afgelopen dinsdag.
Afbeelding

Zoals jullie zien gebruiken we nu balkjes, maar dat had ik al verteld. Ook viel het mij op dat zijn rug op de tweede foto veel meer "gelift" is. Niet slecht voor een ruin van 21 jaar, vind ik tenminste :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:00

Wat is iedereen druk bezig met iets vinden van anders mensen die bij ze op stal staan. Ze gebruiken en slof, ze longeren verkeerd, ze willen alleen maar winnen. Waarom niet gewoon lekker op je eigen rijden focussen en de rest van de ruiters ook in hun waarde laten. En wat mensen van mij vinden, daar luister ik al jaren niet meer naar.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:33

Anoeska, wijze woorden :j die krijg ik ook al jaren van mijn lesgeefster te horen. En ik geef haar meer dan groot gelijk. De vrede bewaren is heel belangrijk in de paardenwereld.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:07

De woorden stretch en swing kregen vandaag bij Timo een hele nieuwe betekenis. Voor de afwisseling reed ik hem vandaag in de wei ipv in de bak waardoor ik veel meer ruimte had om zijgangen doorte zetten en hem echt recht te rrichten. Op een gegeven moment had ik hem volledig recht. Hij bolt zijn rug nog meer, komt wat terug in tempo en begint grotere passen te nemen. Dreef ik hem iets bij dan werden de passen nog groter dan ze al waren. Ik wist niet wat ik meemaakte! Ik had het gevoel dat ik bijna in passage reedmaar dan dus in vvolledige stretch. Heel bijzonder en ontzettend gaaf! Het leuke was ook dat het niet maar een paar passen waren maar dat hij het telkens deed als hij ultiem recht was. Is dit omdat hij sterker wordt of is dit richting verzameling?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:21

Wat een mooie ervaring Horseware!

Is er nog iemand anders het EK dressuur aan het kijken? Wat een vreselijke beelden komen er voorbij zeg! Oren in de nek, zwaaiende staarten. En echt ALLEMAAL achter de loodlijn. Hoe kan het toch dat dit zulke hoge scores geeft.
Het commentaar erbij is ook bizar. Over Edward Gal: prachtig ontspannen paard. Terwijl ik niets anders zie dan spanning...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:23

Ik kan het helaas niet zien ivm buitenlands IP.

Xxdomixxx, hij lijkt ook mooier op gewicht dan voorheen, klopt dat?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:29

Ja klopt, hij is nog steeds aan het aankomen :) Dus nu durf ik hem ook echt meer te laten werken, maar ben nog wel voorzichtig omdat hij best lang "Stil" gestaan heeft om bij te komen. "Stil" omdat we wel stapritjes maakten en aan de hand dingen deden.