[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:41

Idd :)
Super leuk dat je hier zoveel kennis kan opdoen. Het heeft ook echt bij mijzelf veel nut gehad!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:08

LoveUggs schreef:
En op de rechter hand goed aan je houding werken. Want het punt dat hij daar niet loopt zoals op de linke hand komt denk ik vooral door jou. Op de laatste 2 foto's waar hij op de voorhand valt, val jij ook op de voorhand. Hoe kan hij dan op de achterhand komen als jij je gewicht op de voorhand houd? Niet je hakken op trekken, want ook hierdoor val jij naar voren.
Kijk eens naar de foto die jij als 'vreselijk' omschrijft. Daar zie je heel duidelijk dat jij uit balans bent, terwijl je paard zijn best doet. Je valt daar voorover je teugels zijn te lang waardoor je ellebogen achter je lichaam uitkomen... Denk dus ook aan je teugels. Verser heb ik het idee dat jij je handen nog iets te veel in piano stand hebt.. Door dat knikje dat wat afbuigt naar beneden en naar binnen. (Zie hier precies dezelfde handhouding als een vriendin van mij.. :)) En dan als laatste.. Lekker om je heen kijken. Kijken waar je naartoe gaat! :D

Eerlijk gezegd ben ik het hier niet mee eens. Natuurlijk kan elke houding beter. Maar die eerste foto op rechts was netjes. Maar toch zag ik daar al aan dat er ergens een grote storing moet ontstaan bij het paard op die hand.
Paard is namelijk gewoon scheef en wenst rechtsom niet in te buigen en duwt de ruiter op de voorhand. Door te gaan hangen en z'n achterhand te laten vallen. Ruiterfout is dat er niet geeist word dat ie ook daar op die kant z'n best blijft doen. Ik ga me echt bijna niet druk maken over de houding van dit soort ruiters. Gaat het paard zich dragen, dan zul je zien dat ze horizon gezien rechtop zitten (op die iets te bolle schouders na).
Die vreselijke foto: Ruiter vraagt buiging naar rechts, brengt de achterhand in... En dan trekt paard zich los uit die beweging en buigt z'n hoofd naar links en smokkelt meteen z'n achterhand er bij. Plankje neemt bochtje.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:31

Veulen84 schreef:
LoveUggs schreef:
En op de rechter hand goed aan je houding werken. Want het punt dat hij daar niet loopt zoals op de linke hand komt denk ik vooral door jou. Op de laatste 2 foto's waar hij op de voorhand valt, val jij ook op de voorhand. Hoe kan hij dan op de achterhand komen als jij je gewicht op de voorhand houd? Niet je hakken op trekken, want ook hierdoor val jij naar voren.
Kijk eens naar de foto die jij als 'vreselijk' omschrijft. Daar zie je heel duidelijk dat jij uit balans bent, terwijl je paard zijn best doet. Je valt daar voorover je teugels zijn te lang waardoor je ellebogen achter je lichaam uitkomen... Denk dus ook aan je teugels. Verser heb ik het idee dat jij je handen nog iets te veel in piano stand hebt.. Door dat knikje dat wat afbuigt naar beneden en naar binnen. (Zie hier precies dezelfde handhouding als een vriendin van mij.. :)) En dan als laatste.. Lekker om je heen kijken. Kijken waar je naartoe gaat! :D

Eerlijk gezegd ben ik het hier niet mee eens. Natuurlijk kan elke houding beter. Maar die eerste foto op rechts was netjes. Maar toch zag ik daar al aan dat er ergens een grote storing moet ontstaan bij het paard op die hand.
Paard is namelijk gewoon scheef en wenst rechtsom niet in te buigen en duwt de ruiter op de voorhand. Door te gaan hangen en z'n achterhand te laten vallen. Ruiterfout is dat er niet geeist word dat ie ook daar op die kant z'n best blijft doen. Ik ga me echt bijna niet druk maken over de houding van dit soort ruiters. Gaat het paard zich dragen, dan zul je zien dat ze horizon gezien rechtop zitten (op die iets te bolle schouders na).
Die vreselijke foto: Ruiter vraagt buiging naar rechts, brengt de achterhand in... En dan trekt paard zich los uit die beweging en buigt z'n hoofd naar links en smokkelt meteen z'n achterhand er bij. Plankje neemt bochtje.

Ja, rechts vind ik zelf ook gewoon lastiger werken en zitten. Terwijl een tijdje terug juist rechtsom makkelijker was dan linksom.
Hij neemt de rechter teugel nog niet genoeg aan om netjes in te buigen. Hij is ook nogal een "teugelsnoeper" en voordat ik het weet rij ik met van die lange waslijnen rond, haha.
Maar ik zie op deze foto wel dat hij zn achterbeen iig onderbrengt, dus het begin is er. Als we een paar weken verder zijn kan hij waarschijnlijk net zo netjes lopen op deze hand als op de andere. Scheef is hij zeker, zoals elk paard. Dat is vooral nog terug te zien in de galop.

Bedankt voor jullie leuke toelichtingen en ik ben echt super blij dat jullie het niet verschrikkelijk vinden :o
Mijn bolle schouders is ook een punt waar ik meer op moet gaan letten. Ik heb er ook vaak pijn aan, omdat ik teveel naar voren hang. Als je eenmaal zo'n houding aanneemt is het zo lastig om het terug te draaien. Het lijkt dan zo overdreven rechtop of stijf.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 19:06

Oh dat ken ik al te goed! Heb 12 jaar met mijn handen voor mijn kruis gereden, vast gezet, en daar werd nooit wat van gezegd. Ben er na dit topic op gaan letten en denk er nu zelf gelukkig
ook aan. Enkel paarden waarbij het gewoon niet goed gaat met rijden, (lees geen klik of iets in die richting) zet ik nog mijn handen vast..

Veulen, bedankt dat je me even corrigeerd. :j misschien kan jij (nefertarie, lastige bokt naam!!) er op die hand juist op letten voor jezelf dat je je niet op de voorhand laat gooien door je paard. Waar ik rijd is ook een paardje dat de ruiter graag op voor laat zitten zodat ze daarna lekker haar eigen tempo kan gaan lopen. Zo gooit ze je bijv in galop wat scheef, en op de voorhand om vervolgens in flink tempo te gaan lopen.. Blijf dan op die hand denken: achterover, niet naar voren vallen. Want juist als jij je op voor laat gooien, kan je paard lekker smokkelen met die achterhand. Hij mag dan boos worden omdat hij dit moeilijk vind, maar als jij lekker gaat oefenen, en bijvoorbeeld je paard laat masseren en hij wat losser kan komen, word dot vast makkelijker. Je houding op die hand komt dan miss door je paard, maar je kan hem wel laten merken van; nee ik ga niet op die voorkant. Het is moeilijk voor hem, maar dat is een kwestie van trainen. Scheef zijn kan je trainen, als hij heel heftig vast zit valt vast ook op te lossen? Boos zijn mag, maar uiteindelijk ben je een team. Ik maak weer van een mug een olifant, en zet volgens mij allemaal dingen neer die nergens op slaan, maar geloof dat ik de woorden niet zo weet voor wat ik wil zeggen... Ik vind jullie een leuke combi en voor een paard dat scheef is en vast zit zijn jullie goed op weg!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:01

Haha, dank je wel LU!
Nefertarie is niet heel lastig toch? Nef mag ook. Het is een Egyptische princes uit de tijd van de farao's.

Je praat echt niet raar hoor! Ik snap het allemaal.
Vanavond weer gereden en goed opgelet, dat als hij boos en scheef wordt, hem netjes naar voren af te stoten ipv naar voren zitten, knijpen of wat dan ook. Ook heb ik hem een paar x flink naar voren gejast. Hij vertraagt dan zo, alsof hij op de handrem loopt. Huppatee! Lopen met die benen!

Eerst lukt het dan even niet en ben ik aan het prutsen. Dan stop ik, even terug naar de basis. Ontspannen, recht zitten, aanleuning zoeken en daarna gaat het een stuk relaxter en beter.
Zo zie je maar weer hoeveel er bij jezelf ligt.... Zucht....

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:25

Nou ik zit 9 vd 10x op mijn telefoon haha, dan is kijken naar de naam soms 'lastig'.

Veulen heeft me wel even wakker gemaakt hoor! Denk dat het bij jullie een combinatie is van... Hij gooit jou op voor, dat is makkelijker voor hem, en jij laat je op voor gooien. Door dat te doen 'beloon' je hem voor iets dat je niet wilt. Je geeft hem zijn zin omdat het moeilijk is voor hem, en het voor jou weer lastig is om rechtop te zitten. En qua gevoel is het verschil tussen linksom en rechtsom heel groot. Stijf paard, en een veel losser paard, zit natuurlijk heel anders!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:10

Hooi! Ik heb hier een tijdje geleden een foto geplaatst, ben hard aan t werk gegaan en benieuwd wat jullie er nu van vinden!
Afbeelding

Ik vind het er l beter uitzien, meer kracht van achter. Hij loopt alleen wel iets achter de ll.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:30

Dat ziet er iig al veel actiever uit Eline :j Pas idd op dat ie niet achter de LL en zo ook achter de teugel kruipt. Wat dan vaak werkt is voltes rijden en stelling aannemen zodat hij je hand wel weer aan moet nemen, en zo kan je het neusje er iets meer uit rijden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:32

Zo die is een enorm eind meer gaan dragen zeg. Lijkt ook wel alsof de spieren in z'n billen zich aan het ontwikkelen zijn.

Ik zou nu wat meer aan stelling gaan werken. Je hebt grote kans dat hij dan ook iets minder achter de loodlijn gaat lopen. Dus voltes, slangevoltes enzo.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:57

Dankje! :D jaa met z'n achterbenen zijn we tijdens de lessen het meest bezig geweest! Voltes en stelling dus:)zal over tijdje wel nieuwe plaatsen:)

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:46

wat een lap tekst zeg... ik heb wel veel geleerd! /3 bedankt voor de info <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 02:46

ElineCath schreef:
Hooi! Ik heb hier een tijdje geleden een foto geplaatst, ben hard aan t werk gegaan en benieuwd wat jullie er nu van vinden!
[ Afbeelding ]

Ik vind het er l beter uitzien, meer kracht van achter. Hij loopt alleen wel iets achter de ll.

Hee das bij mij op stal :P

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:05

Groenraven? Heb daar laatst even gereden, erg mooie stal!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:42

Ik ben nog altijd een stille meelezer, je leert er zoveel van!
Commentaar durf ik nog niet echt te geven :+

Maar ik ben nu wel benieuwd wat jullie van mij vinden.
Na mijn vorige topic [RT-HAW] Merijn moet eraan geloven!
Joolien herkent het vast nog wel. :D

Afbeelding

We zijn nu L2 met winstpunten.
Persoonlijk vind ik m'n houding erg verbeterd. Ik heb hier wat spanning in m'n schouders, ik was 2 weken terug van 't paard gevallen en had mn onderrug gekneusd. Dit was eigenlijk de eerste keer weer écht paardrijden, ik vond het stiekem wat spannend door mn rug.

Ik ben nog lang niet tevreden over hoe Merijn loopt, maar we gaan imo in ieder geval vooruit. Hij loopt nog teveel op z'n voorhand en iets achter de LL.
Na deze wedstrijd heb ik les gehad en heeft m'n instructeur me erop gewezen dat hij nog meer over z'n rug moet lopen. Hier zijn we mee bezig geweest, tempo iets terug en echt VW-NW ingereden, daarna pas opgepakt. Hier liep hij veel fijner op, veel beter met z'n achterhand eronder en een rustigere aanleuning. Hij had daarna duidelijk veel meer ruimte en rust om de oefeningen uit te voeren.
Ik denk dat dit de punten zijn waar ik aan moet werken! :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:22

Je hebt alles genoemd wat ik kon bedenken... voorhand, dus meer activiteit en iets meer ruimte geven (maar daar heb je een reden voor)
Goed dat je zo vooruit gaat! Ga zo door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:47

Goede basis haha :D ziet er al beter uit dan in je topic :)

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:40

Ankehoix, ziet er een stuk beter uit dan in je topic! :)

iemand tips voor mij ? Niveau B. :)

Stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:42

bij draf loopt ie ietsje achter de LL.... maar bij stap ziet het er prachtig uit! @Otjuh

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 09:57

Otjuh, wat vind je er zelf van? En heb je ook een stapfoto van opzij? Zo vertekent het beeld heel erg en dat maakt het oordelen lastig. Wij hebben graag dat je zelf ook zegt wat je er van vind zodat je ook zelf kan leren herkennen, en leert kijken.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:40

Zelf vind ik het een redelijk fijn beeld. Pony loopt steeds beter en hij voelt ook steeds fijner aan. Ik weet wel wat ik moet zien, maar een mening van een ander, totaal onbekende, vind ik wel fijn. :)

Nog een stapfoto, vind dat ie hier wel wat ronder mag, maar dit is de enige foto van opzij die ik heb. (heb zelf geen bak dus als ik in de bak ga, moet er ook precies iemand zijn die fotos kan/wil maken.:
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 11:24

Ik vind dat er op alle foto's best veel spanning in de kaak te zien is, waarbij ik op de draf foto de minste spanning zie. Probeer contact te houden met de mond. Op de laatste stap foto zie je heel licht een boogje. Op allebei de stapfoto's vind ik de teugels iets te lang. Dat is niet alleen te zien aan de teugels maar ook aan jouw handen. Op beide foto's haal je namelijk je hand naar je bovenbeen toe waardoor je ze vast zet.'op de draffoto vind ik je handen wel weer netjes maar dat komt denk ik ook omdat het contact
met de mond daar beter is. Maar daar zie ik dan weer spanning in je elleboog. Is ie sterk aan de voorkant? Vind dat het beengebruik al heel netjes is, maar zou net een tikkie meer mogen. Probeer zelf ook ontspannen te blijven. Zie je de draffoto? Je mond..? Daar zie je duidelijk spanning. Misschien dat er dingen zijn die niet kloppen, de rest mag mij daar ook in verbeteren! Antwoord namelijk via mijn telefoon vanuit Spanje! :D vind dat je daar een mooie fjord hebt lopen trouwens!

Siem_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:39

Hoi, ik wil ook graag een foto plaatsen, 't klinkt misschien heel dom: maar ik weet niet hoe dat moet :( ,
alvast tnx voor lezen/helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:41

Otjuh, je pony lijkt niet echt los te laten in de kaak en ik vind de stelling te veel naar buiten (op de stapfoto).
Draffoto idem (je lijkt nog best wat in je handen te hebben daar). Pony loopt nog iets te veel in 2 delen naar mijn smaak. Achter wel lekker actief. Pony mag wat meer over de rug gereden en de voorkant wat losser houden. Let op je stelling en buiging.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:55

oke ik doe ook maar eens een poging:
hier rijd ik op de pony van mijn vriendin, het is dus niet mijn eigen pony. ze rijd nu sinds december bitloos (sidepull) en dat bevalt erg goed. vicky hangt wel eens, maar dat wordt ook minder :)

we hadden die dag gesprongen, vandaar dat mijn beugels wat kort zijn. vicky is van nature een vlotte eigenwijze pony, met van die "ponypasjes", zoals dit:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YFJZVNIE.jpg
maar ze is meestal wel actief. we hadden deze keer ook betere momentjes waarin haar passen ruimer zijn en ze al dichter bij die LL komt:
Afbeelding
mijn eigen commentaar hierop:
-verder naar achter zitten in het zadel, zal met langere beugels beter gaan
-naar voren kijken
-handen meer dragen
-achterhand wat actiever, maar al wel best netjes vind ik :o

ik loop van mezelf een beetje krom, hoofd beetje naar voren enzo, dus ik vind zelf dat ik hier best mooi rechtop zit! (ik zit sowieso rechter als ik rijd)

meer stelling hier (pony is best stijf in haar nek, en wanneer ik meer stelling vraag maakt ze de bocht kleiner, hoe moet ik dit oplossen?) verder zelfde commentaar als net (ik weet dat de foto niet van opzij is genomen, maar het kan geen kwaad als ik hem er toch bij zet)
Afbeelding

hier lekker actief, allen :evaw: LL :(
http://www.mijnalbum.nl/Album=QP7RL4HX#Y4ORVHWA

-ze is vrij gespannen hier
-ik mag haar wat meer loslaten van voren

wat zeggen jullie ervan?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:42

Als ik je laatste foto wil kijken kom ik in je map uit dis die kan ik niet zien.
Paardje mag veel actiever, valt echt op de voorhand namelijk. Hard is wat anders dan actief! Eigenlijk zie ik op geen van de foto's iets in de richting van aan de teugel of tegen de LL..
Op de eerste foto zie ik een pony dat hangt en niet loslaat. Het beengebruik op de eerste foto is simpelweg om vooruit te komen.. Verder moet je netjes rechtop gaan zitten. Trots gaan rijden! Maar dat komt misschien ook ergens door je korte beugels.. Moet zeggen dat ik dit dan wel weer ERG kort vind.. Heb je een foto van je normale beugellengte?
Als je de volgende keer weer op dit paardje rijd (hoevaak rijd je hierop?) zal ik om te beginnen eerst lekker aan tempo wisselingen werken. Veel schakelen en ontspanning op laten zoeken. Dat vind ik nog te veel ontbreken namelijk bij jullie en denk dat dat wel een goed begin is.

Wat betreft je vraag over de 2e foto: als de pony in de nek echt zo stijf in de hals is, eerst goed warm rijden, en daarna eens op de lange zijde wat buigwerk. Paar passen naar binnen laten kijken, binnen been er goed aan zodat ie netjes rechtdoor blijft lopen. Lukt dit in het begin nog niet, doe deze oefening dan eerst de andere kant op. Dus paar passen naar buiten laten kijken, maat wel rechtdoor blijven lopen. Hier heb je namelijk nog wat steun aan de bakrand. :) op de voltes goed ervoor zorgen dat je vooral je binnen been en buitenteugel eraan hebt. Met je binnen been druk je je paard namelijk naar je buiten teugel die aan geeft, tot hier en niet verder. Zo krijg je wat meer buiging in het lichaam. Paard moet dus om je binnen been heen buigen.

Hoop niet dat mijn bericht rot over komt. Heb een beetje een rot dag en soms kom ik wat bot over.. :)