[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:01

Wat een verbetering Floor!! Ik ben heel blij met deze foto die je laat zien en je commentaar! :D +:)+

Ik kan me namelijk herinneren dat je knappe paard er nog wel een handje van had om onder je vandaan te lopen en het tempo over te nemen wat bij jou als reactie op riep om juist tegen te gaan houden van voor. Gevolg was een paard die zich vast bleef houden en van de achterband af liep. Je filmpjes gaven ook een gespannen beeld en vind de foto die loveuggs laat zien ook niet lekker ontspannen ogen.... Al LIJKT het plaatje daar misschien wel mooier het is het niet...

hebt een jong dier die nog echt sterker moet worden etc. dat zorgt er ook voor dat je nooit nu al dat perfecte beeld kunt tonen van het aan de teugel lopen vanuit een actieve achterhand WEL kun je de goede weg ernaar toe laten zien en dat is precies wat ik hier zie!! En wat mij dus BLIJ maakt! :D

Ik zie namelijk een paard die de ruimte krijgt om de hand op te zoeken, een ruiter die haar paard ook het vertrouwen geeft en zich geen zorgen meer maakt om dat onder haar vandaan lopen! Toppie! Ik vind dat je echt goed bezig bent en als je dit vol blijft houden, je paard los blijft werken, ruimte geeft om te ontspannen en zoeken en aan de achterhand blijft werken, sterker maakt en activiteit vraagt zul je merken dat hij vanzelf meer de achterhand er onder gaat zetten, gaat zakken daar en tot dragen komt en vanzelf gaat dat neusje er meer uit komen en zul je ook merken dat hij steeds opgerichter gaat lopen MAAR dat kost tijd, veel tij en hwel veel trainingen en vooral geduld!

Floor toppie bezig zo! :D

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:09

@Marinke, daarom geef ik zelf ook de tips erbij. Als het paard gaat lopen, met een actieve achterhand, die onder het paard is, gaat het paard vanzelf de hand opzoeken en ontspannen. (Wist niet dat t zo'n jong ding was trouwens) De foto die ik van Floor gepakt heb uit haar topic wil ik laten zien welke richting het paard op zou moeten met het hoofd. Zodra de achterhand er meer onder komt, en Floor verder kan trainen hierop, krijg je wss wel een ontspannen paard, die toch mooi uit de schoft zakt, niet achter de loodlijn kruipt, en toch zelf het hoofd draagt. Paard mag dus rustig die richting op met het hoofd zoals de foto die ik gebruikte.
Aangezien ik niet wist dat het beestje zo jong/ groen is, vind ik het er goed uitzien hoor! :D Dan is het juist lekker voor zowel paard als ruiter om lang en laag te beginnen. :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:10

@LoveUggs... Kafka krijgt schepje Pink Senior over het beetje muesli wat hij krijgt... ben wel eens gestopt maar dan gaat hij toch echt achteruit in conditie (soms denk ik dat ik het me inbeeld..maar ik denk iig dat het werkt en dat telt ook)

@floor... ik kan eigenlijk niet anders dan BLIJ zijn dat je al meer controle hebt en dat je stoere guppie paard nu meer op zijn eigen benen kan lopen en jij hem meer vertrouwen geeft... (ben het helemaal eens met post van Marinke) Heel veel geduld ... want te laat ben je nooit (zoals ik bewijs met m'n bejaarde ;) )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:12

flooredking schreef:
Hoi allemaal! Ik probeer elke dag mee te lezen waar ik erg veel van mee kan nemen. Wat dus super handig is! :j
Ik ben erg veel bezig met voorwaarts rijden, wat meer los laten aan de voorkant (zelf meer ontspannen). Maandag had ik weer les na 2 weken en we hebben er hard aan gewerkt met resultaat! Hij zoekt al veel meer zélf mijn hand op en ik kan hem veel beter bij me houden én voorwaarts blijven rijden. Ik heb hier een foto van het rijden van gister. Zelf vind ik hem al een veel beter beeld geven als mijn filmpjes die ik hier eerder heb geplaatst. Ik vind hem al meer actief tonen vanuit achter en hij is meer ontspannen. Hij loopt wel te diep, en het lijkt alsof hij erg hangt maar zelf heb ik dit niet ervaren. Aan mijn eigen houding vind ik op deze foto opzich nog wel mee vallen alleen heb ik een beetje last van piano handjes. Wat vinden jullie er van? Al meer verbetering? :D
[ Afbeelding ]

Floor de foto die love uggs laat zien vind ik fijner. Op deze foto zie ik een paard met een valse knik. Dat een paard wat op de voorhand is vind ik zelf niet zo erg als hij maar nageeflijk is. Het in evenwicht gaan is immers een gevolg van jarenlange correcte training en daarvoor zal hij toch zonder valse knik door de nek moeten zijn, los in nek en kaak.
Je hebt een mooi paard onder je bibs....

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:24

@Evelijn, ik vind het toch leuk om ook iemand tegen te komen met een oudje. Eentje die altijd recreatief gereden is, en wat word omgeschoold naar dressuurpaard. Gaspard krijgt dan weer niks voor zijn conditie, maar zo rond de lente gaat er een hoestdrankje door zijn eten heen, aangezien er dan wat meer stof is, en hij een luchtweg infectie heeft. Ook krijg hij t hele jaar door HP poeder door zn eten heen. Ruikt enorm naar knoflook :+ En zelfs met zijn artrose, kan hij lopen als een trein :p

@pien_2010 (en eigenlijk ook wel Marinke), jeej! Iemand die t met me eens is! *\o/* Haha. Maar ik weet niet of je mijn laatste post ook al gelezen had, maar dat beeld is natuurlijk nog niet af. Zodra Floor er meer aan heeft kunnen werken (kost nou eenmaal een hoop tijd) en haar paard ook weer wat meer kan, en sterker in de benen is, en Floor de achterhand eronder kan rijden... Dan krijg je een nog fijner beeld. Of het op die foto (zoals ik een beetje begrijp uit de andere posts) wat meer gebasseerd is op spanning weet ik niet, maar wat ik vooral probeerde aan te geven is dat je uit eindelijk een beeld wilt zien dat die kant op gaat. En niet met het hoofd in de lucht of tussen de benen, maar een fijn ontspannen paard, dat netjes uit de schoft zakt en niet achter de loodlijn loopt. Dat is ook waarom ik die foto eruit pikte. Ik zie een paard dat WEL vanuit de schoft buigt, en NIET achter de loodlijn loopt. De hals spier is mooi aangespannen dat dus weer een bolle rug betekent. En DAT is wat ik met een fijn beeld bedoelde

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:41

Ik ga morgen even tekenen dat wil nu niet via mobiel.. Ben het toch niet helemaal eens dat die laatste foto beter is.. Snap wat jullie bedoelen hoor! En ben het eens dat je uiteindelijk naar wat meer oprichting werkt en neusje eruit etc. Ik kom er nog op terug maar eerst ga ik slapen! :z

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 09:11

Ik zou graag ook antwoorden, maar ik graak niet zo uit mijn woorden en afbeeldingen bewerken om het uit te leggen zit er niet in op mijn iPad x)
De recente foto van floor ziet er niet slecht uit, maar.. En dan heb ik beeldmateriaal nodig :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:37

pien_2010 schreef:
Floor de foto die love uggs laat zien vind ik fijner. Op deze foto zie ik een paard met een valse knik. Dat een paard wat op de voorhand is vind ik zelf niet zo erg als hij maar nageeflijk is. Het in evenwicht gaan is immers een gevolg van jarenlange correcte training en daarvoor zal hij toch zonder valse knik door de nek moeten zijn, los in nek en kaak.
Je hebt een mooi paard onder je bibs....

Dat ben ik niet helemaal met je eens Pien. Dat op de voorhand gaan, moet je ze meteen afleren. Doordat ie op de voorhand loopt, krijg je automatisch ook een valse knik. Paard hoeft (zo jong) niet in de verzameld, maar moet wel in een goede aanleuning in horizontaal evenwicht lopen. De lengte in de hals is wel mooi. Door iets voorwaartser te rijden komt ie wat meer in horizontaal evenwicht vermoed ik. Ik vind daarom de foto die Love Uggs laat zien ook fijner.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:47

Afbeelding

Wat zie ik bij de kleinere ingeplakte foto (foto 1)?

Ik zie een halsspier die niet volledig door loopt, het LIJKT goed omdat je wel goed de bolling kan zien maar zien jullie ook waar die bolling stopt? Bij de pijl zie je een ingeknakt stukje en dat duid erop dat dit paard dus hier op deze foto niet vanuit de schoft opbolt en lekker los over de rug beweegt.

Hoe vaak zien we niet dat de spieren van de groene lijn mooi opbollen (plaatje hieronder) en duidelijk aanwezig zijn? Maar hoevaak zien we dat OOK de rode spier goed mee doet (ook wat opbolt, dit kun je ook zien als je op het paard zit overigens hij word wat 'dikker'). Niet vaak zien we die spier ook duidelijk aan het werk en getraind worden en dat duidt in mijn ogen dus op een paard dat nog niet correct van achteren naar voren gereden word.

Afbeelding

Ik pak even een foto van mezelf erbij

http://img5.imageshack.us/img5/7586/image1ppf.jpg

Ondanks dat het paard al aardig op weg is om goed actief van achteren er bij te komen, over de rug gaat en zo van voor zakt zie je dat dit toch nog niet voldoende is. Je ziet hier op deze foto goed dat de spieren waar ik het net over had inderdaad mooi opbollen MAAR ik zie de spier net voor de schoft weinig doen. Dit paard mag dus nog actiever / sterker worden achter, daar meer gaan dragen, beter over de rug komen en dan zul je zien dat de voorkant nog meer omhoog komt. Ondanks dat ie al aardig op weg is.

Die van mij liep eerst (als ik met ontspanning bezig was) ook als die van Floor, die van mij laat hier op deze foto alleen net een stapje verder zien als waar Floor nu is op de grote foto (foto 2).

Op die foto zie ik een paard wat de rug los laat en ook beter het stukje voor de schoft ook mee laat werken, ondanks dat hij hier behoorlijk op de voorhand valt (duikt naar beneden, kan helaas de foto niet recht zetten maar de beweging van het paard is naar beneden gericht). En daar moet aan gewerkt worden, die achterhand sterker maken en activiteit vragen van achteren (paard moet hem eronder gaan zetten en je moet het gevoel hebben dat je een berg op gaat als je rijd). Zodra ze hem actiever en sterker gaat krijgen zul je zien dat hij ook niet meer zo achter de loodlijn duikt, wat volgens mij nu vooral komt door gebrek aan kracht en dat zo compenseert. De pijltjes laten zien wat er gaat gebeuren als dit paard sterker gaat worden en actiever en meer gaat dragen. De achterhand word er meer onder geplaatst en de voorhand komt zo omhoog, de nek word het hoogste punt en het neusje gaat er ook uit bewegen.

Bij foto 1 lijkt het er naar mijn inziens op dat het paard de achterhand er goed onder gezet word maar dit komt naar mijn idee meer omdat het paard waarschijnlijk in een hoger tempo liep. Je ziet ook dat het achterbeen behoorlijk ver achter nog 'uitzwaait' als het ware. Dit paard is op die foto behoorlijk aan het stuwen.

Oké ik ben echt niet goed in uitleggen en met beperkte middelen kan ik ook absoluut niet tekenen haha! _O-
Maar hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel en WAAROM ik die kleinere foto dus niet beter vind in tegenstelling tot LoveUggs, Pien en Babootje.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:58

Ik vind de uitleg duidelijk :) en ik snap nu ook waarom ik soms denk wat een speknek heeft mijn paard en ander moment denk he de speknek is weg :+ dat is het rode lijntje dat soms bolt maar niet de hele tijd (o en het geeft dus ook aan dat ik constant naar mijn paard aan het kijken ben tijdens het rijden :D)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:04

Marinke, uitleggen met een paar lettertjes en plaatjes is ook moeilijk hoor. Maar wat ik probeer uit te leggen is dat op de foto van Floor, ik wel een ontspannen paard zie, maar deze kruipt VEEL te veel naar beneden. Daardoor zijn de teugels ook veel te lang (geeft Floor volgens mij zelf ook aan, weet ik niet zeker) en als paardlief er dan vandoor schiet, en onder haar vandaan gaat is ze alles kwijt. 1 ontspanning 2 de verbinding met de mond. Maar zoals ik ook al zei, zodra dit paard meer zelf op eigen benen komt, meer de achterhand gaat gebruiken, en gewoon wat sterker is in de benen enzovoort, dan krijg je een veel fijner beeld. En met de foto die ik neer zette, probeer ik aan te geven waar die uit eindelijk moet lopen. Als de achterhand er dan onder is, gaan de juiste spieren ook hun werk doen. En dan heb ik het over de spieren die jij aangeeft. Die gaan dan mooi opbollen, en dan gaat het neusje er wat meer uit, en dan heb je een paard dat op een goede manier aan de teugel gereden word.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:52

flooredking schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, Marinke, maar moeilijk te zien op dit zwarte paard; hoe kun je nu zien dat het niet de manen zijn die dit beeld geven?
(Overigens is de foto van Love Uggs een galopfoto waarbij hij zich zowiezo meer opricht; maar dat is wel meer de houding die je wilt zien. En dat is overigens nog geen echte oprichting, maar horizontaal evenwicht.)
Verder zet je een oranje streep op de andere foto, maar zie ik zonder die streep toch een ander beeld (dat overigens ook best een beetje door de manenkam kan vertekenen). Dus kijk ik liever naar het totaalbeeld en dat is achter de LL en op de voorhand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:00

Een tip die ik ooit heb gehad: (nadere info is altijd welkom!)
voel direct na het rijden uitgebreid aan de hals van je paard.

Naast dat je hem uitgebreid aait om te belonen, voel je op 3 plekken:
1: pal achter de oren - op de tekening van Marinke is dat die groene lijn waar 21 bij staat.
Mij is verteld: als die spier warm is, loopt je dier te bodybuilden met het bit.

2: voel hem halverwege de hals aan de onderkant, waar 36 staat in Marinke's tekening: je wilt niet, dat hij met een onderhals loopt.
(Dus idealiter zijn die 2 plekken "koud", niet warmer dan de rest.)

3: voel vlak voor het zadel, pal voor de schouderbladen, de rode lijn in Marinke's tekening, punt 63 zogezegd. Als hij daar warm is, draagt hij correct.

En aan een ouder paard kun je als je opstijgt vrij snel zien, hoe hij in het verleden is gereden: ideaal loopt de hals van breed (veel spieren vlak vooraan) naar smal (nooit ge-body build met het bit).
Zie je een brede "speknek" maar is-t-ie mager vlak voor het zadel, dan moet je je dier dressuurmatig fiks omscholen, de goede gewoonten aanleren en de goede spieren eerst nog opbouwen.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:04

Klinkt opzich logisch!
Goeie tip :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:22

Babootje schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Pien. Dat op de voorhand gaan, moet je ze meteen afleren. Doordat ie op de voorhand loopt, krijg je automatisch ook een valse knik. Paard hoeft (zo jong) niet in de verzameld, maar moet wel in een goede aanleuning in horizontaal evenwicht lopen. De lengte in de hals is wel mooi. Door iets voorwaartser te rijden komt ie wat meer in horizontaal evenwicht vermoed ik. Ik vind daarom de foto die Love Uggs laat zien ook fijner.

Waarom dressuren we dan? Waarom zien we zoveel paarden in het M en in het Z en hoger die op de voorhand gaan?

Volgens mij heeft dat te maken doordat er niet correct getraind wordt. Als een paard correct door de nek is en los in de kaak en rug kan het wel degelijk zijn dat hij op de voorhand gaat. Hij kan nageeflijk zijn (hulpen komen goed door). Door de loswerkende oefeningen ga je bewerkstelligen dat het paard hackenbiegung krijgt, bespiering op zijn billen enz. waardoor hij meer en meer gewicht op achteren kan nemen. Dat is een proces waar wel wat tijd over heen gaat.
Het is niet zo als met een auto, dat als ik maar het goede knopje aanzet huppakee dat het paard dan niet meer op de voorhand loopt.
Als je het hebt over horizontaal evenwicht dan heb je het al over een aardige graad van verzameling namelijk paard neemt gewicht 50 % - 50% zit ja al bijna op grand prix niveau en ook daar zie je dat het veel ruiters niet echt goed lukt. Kijk maar naar de piaff uitvoering bij velen.

Onlangs is in dit topic een plaatje getoond van een jong zeven jarig paard die zonder valse knik liep en op de voorhand ging. De hulpen kwamen toch goed door, paard was wel degelijk nageeflijk maar had gewoon nog niet de kracht om gewicht op achteren te nemen. Dus jou conclusie voorhand lopen betekent valse knik deel ik niet.

Dus ja Babootje ik begrijp je wel, laat de paarden niet sloffen maar rijd van het begin af aan correct, rijd paarden van achteren naar voren, rijd ze correct door de nek en kaak waardoor rug los wordt en is en paard nageeflijk en gymnasticeer paard zo dat hij meer en meer gewicht op achteren kan nemen. Neem daar in alle rust de tijd voor. Leg tempo niet te hoog zodat de jonge paarden beweging ook kunnen verwerken in hun lichaam. Realiseer je dat paard (en ruiter) daarvoor tijd nodig heeft.

Wellicht dat jij als paard boort dat voorhand noemt en ik ook voorhand noemt als zichtbaar is dat paardje in de hand gesteld is en het echte werk kan gaan beginnen maar paardje nog niet verzameld is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 17:50

Ik heb een vraagje,
Al een tijdje analyseer ik mijn trainingen, ik schrijf dan op wat we gedaan hebben, wat ik ervaarde en wat ik toen deed om dingen op te lossen. Tijdens het opschrijven bedenk ik ook andere mogelijke oplossingen, die schrijf ik op om mee te nemen naar de volgende training.

De laatste tijd ervaar ik een mooi contact vanvoor, een lekker voorwaarts actief paard en een lekker doorzittend paard, kortom heerlijk. Maar de afgelopen 2 keer merk ik dat hij zichzelf erg hoog insteld, nog steeds met het contact van tijdens het inrijden, maar het ligt mij niet lekker omdat ik hem liever nu nog iets dieper zie. Mijn dilemma is nu HOE vraag ik hem dieper.. Handen iets meer open naarvoor, zoals ik vwnw vraag, maar lukt het ook door gewoon handen voor te geven? Of nog iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:05

SheeNegro schreef:
Ik heb een vraagje,
Al een tijdje analyseer ik mijn trainingen, ik schrijf dan op wat we gedaan hebben, wat ik ervaarde en wat ik toen deed om dingen op te lossen. Tijdens het opschrijven bedenk ik ook andere mogelijke oplossingen, die schrijf ik op om mee te nemen naar de volgende training.

De laatste tijd ervaar ik een mooi contact vanvoor, een lekker voorwaarts actief paard en een lekker doorzittend paard, kortom heerlijk. Maar de afgelopen 2 keer merk ik dat hij zichzelf erg hoog insteld, nog steeds met het contact van tijdens het inrijden, maar het ligt mij niet lekker omdat ik hem liever nu nog iets dieper zie. Mijn dilemma is nu HOE vraag ik hem dieper.. Handen iets meer open naarvoor, zoals ik vwnw vraag, maar lukt het ook door gewoon handen voor te geven? Of nog iets anders?

Je hand heel rustig meegeven richting de mond. Niet ineen keer wegsteken, hij moet je hand volgen en het contact moet hetzelfde blijven. Dit vul je aan met been maar vang je op met je zit.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:27

Bedankt allemaal voor de reacties! Ben zelf ook BLIJ en tevreden over de verbetering. Ook vandaag erg BLIJ en fijn gereden! Vooral de galop, die ging vandaag echt súper! *\o/* (voor mijn gevoel dan :o ) hij ging niet hard meer, en voelde hem echt berg opwaarts springen, dit is goed toch? Het voelde in ieder geval ook heerlijk! Af en toe wil hij nog wel wat versnellen maar vandaag ging het echt heel fijn! Ook ging de draf fijn en ik kan hem nu meer ruimte geven zonder dat hij het tempo van mij overneemt. Wij gaan lekker verder met oefenen! :):)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:46

@pien_2010.. mooie uitleg :) maar heb er vraag over .. je hebt het over de term 'hackenbiegung' en ik heb wel een beetje idee wat het ongeveer is maar zou je het nog iets uitgebreider kunnen uitleggen.
Daarnaast heb je het over dat het tijd kost ... en dat is natuurlijk te begrijpen... maar de vraag (die ik al eerder heb gesteld) Hoeveel tijd (serieuze training) tot je mate van verzameling hebt die bij Z nivo hoort(dus niet wat men laat zien) Ik snap dat het per paard en ruiter verschilt... maar hebben we het over maanden of jaren

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:49

@Evelijn, je vraagt je dan praat over maanden of jaren..? Ik denk dat dat verschilt per ruiter, maar ook per paard. Een ruiter met meer ervaring? Of juist een paard met meer ervaring? Maar ook of ruiter en paard er aanleg voor hebben.. Dat wou ik even kwijt :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:53

Evelijn schreef:
@pien_2010.. mooie uitleg :) maar heb er vraag over .. je hebt het over de term 'hackenbiegung' en ik heb wel een beetje idee wat het ongeveer is maar zou je het nog iets uitgebreider kunnen uitleggen.
Daarnaast heb je het over dat het tijd kost ... en dat is natuurlijk te begrijpen... maar de vraag (die ik al eerder heb gesteld) Hoeveel tijd (serieuze training) tot je mate van verzameling hebt die bij Z nivo hoort(dus niet wat men laat zien) Ik snap dat het per paard en ruiter verschilt... maar hebben we het over maanden of jaren

Heb even gegoogeld want mijn NL dressuur boeken liggen in Frankrijk en ik wil het goed uitleggen. Hier in het Duits over Hackenbiegung:

"Mit Hankenbiegung bzw. Hankenbeugung wird das Untersetzen der Hinterhand unter den Pferdekörper bezeichnet. Die Winkel von Hüftgelenk, Kniegelenk und Sprunggelenk (zusammengefasst: die Hanken) verkürzen sich in Abhängigkeit zum Grad der Versammlung des Pferdes. Die Hinterhand des Pferdes tritt deutlich unter den Rumpf des Tieres, um das Gewicht des Reiters aufzunehmen, die Kruppe senkt sich und die Vorhand ist aufgerichtet. Man bekommt den Eindruck, dass das Pferd vorne höher als hinten ist" ik heb het gehaald van deze site:
http://www.pferdchen.org/Pferdelexikon/ ... egung.html .

Wat betreft je tweede vraag zelfs een zeer deskundig iemand heeft jarenlang nodig tot je een verzameling hebt die hoort bij het Z niveau zoals het zou moeten zijn. Ik ga dan uit van de start van een groen paard 3,5 - 4 jaar waar we mee beginnen.
Naar gelang kunde en niveau duurt het dus langer voordat je in het Z de juiste verzameling kunt rijden. Als je niet correct traint zal het dus ook nooit lukken. Dus goede instructie is nodig om je paard goed te trainen. Wij binnen dit topic kunnen dat niet zelf.

Grand prix niveau dan spreken we van 50% - 50% (horizontaal evenwicht)

Hoge school 60% - 40% .

Als ik het over verzameling heb dan heb ik het over relatieve verzameling (verzameling waar de tijd voor genomen is en die ontstaat door correcte training).

Zoals ik geloof Sjolvir eerder in het topic opmerkte of S_Z of Joolien in dit topic zijn we al heel erg blij als ons paard in de hand gesteld is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:39

[pien_2010] schreef:
Als je het hebt over horizontaal evenwicht dan heb je het al over een aardige graad van verzameling namelijk paard neemt gewicht 50 % - 50% zit ja al bijna op grand prix niveau
en ook daar zie je dat het veel ruiters niet echt goed lukt. Kijk maar naar de piaff uitvoering bij velen.
Meen je dat nu? Een piaff vind ik bij uitstek niet een oefening in horizontaal evenwicht. De achterbenen buigen, het bekken kantelt, de staart zakt, de rug welft zich, de bovenlijn is lang en het paard richt zich op in een op 1 na hoogste vorm van verzameling. Dus nee, dat deel ik niet met je.

[quote="[pien_2010]"]
Dus ja Babootje ik begrijp je wel, laat de paarden niet sloffen maar rijd van het begin af aan correct, rijd paarden van achteren naar voren, rijd ze correct door de nek en kaak waardoor rug los wordt en is en paard nageeflijk en gymnasticeer paard zo dat hij meer en meer gewicht op achteren kan nemen. Neem daar in alle rust de tijd voor. Leg tempo niet te hoog zodat de jonge paarden beweging ook kunnen verwerken in hun lichaam. Realiseer je dat paard (en ruiter) daarvoor tijd nodig heeft.

Wellicht dat jij als paard boort dat voorhand noemt en ik ook voorhand noemt als zichtbaar is dat paardje in de hand gesteld is en het echte werk kan gaan beginnen maar paardje nog niet verzameld is. [quote]

Mijn definitie hier over horizontaal evenwicht is, wat ik van de foto kan beoordelen. En zo het makkelijkste uit te leggen vind. (ik zet er natuurlijk geen weegschaal naast)
Lang en laag over de rug etc vind ik allemaal prima, maar leidt als oefening op zich tot niets als het paard van de achterhand af loopt (gaat de voorhand omlaag en de achterhand omhoog, net als een wip zeg maar, daar rek je geen spieren mee). Het lang en laag op de foto van Floor is lang laag en op de voorhand. Als ik dat goed zou noemen, zou ik haar daar niet mee helpen. Gebruik je lang en laag het als trainingsdoel, zul je eerst voor elkaar moeten hebben dat het paard "op het achterbeen" is en blijft, Het horizontale evenwicht is zoals ik het bedoel minimale vorm van verzameling, een gelijke verdeling van het gewicht over 4 benen. Basis. Een paard op de voorhand loswerken geeft een hoog risico op een valse knik. Maar dat is mijn mening. En natuurlijk (maar dat heb ik al eerder gezegd) werk je met een jong paard (3/4) eerst aan balans.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-03-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:02

Het is geen hackenbiegung maar hankenbiegung. (BIj hackenbiegung zou je denken dat je het alleen maar hebt over de buiging van het achterbeen :D :D ). Bij hankenbiegung heb je het over het totaal van het buigen en onderbrengen van het achterbeen en kantelen van het bekken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:10

Ik heb gisteren even totaal niet fijn gereden... ;(

Er was verder helemaal niks anders als anders, althans ik kon het niet ontdekken, direct al bij het opstappen -> Spanning. Heb hem lekker los gewerkt, blijven vragen, draaien en draaien en draaien. Uiteindelijk ontspande hij dus, boog om mijn been heen en had de aandacht bij mij. Let wel, voor hij daar was eerst in het begin heel wat weg vlieg momentjes gehad en waren we al een goede 20 minuten bezig. Al goed, hij ontspande en had de aandacht bij mij dus nog even in stap doorgewerkt en toen dacht ik nu kunnen we rustig aan draven. Nou helemaal verkeerd gedacht, direct weer 1 bonk spanning en ik snap er toch helemaal niets van. :n Draf is een gang voor hem waarin ik hem makkelijker ontspannen krijg dan stap, maar gister bleef die maar gespannen. Onderhals erop en wat ik ook deed, juist aan het werk zetten (voltes, kleine, grote, dan weer zo om draaien en dan weer zo om om hem aan mijn binnen been te krijgen wat in stap wel werkte), juist handen naar voren en eigenlijk gewoon ruimte geven en rustig terug blijven vragen in mijn eigen houding (rustiger gaan lichtrijden), of juist even voorwaarts rijden, heb zelfs nog een galopje geprobeerd (wie weet gewoon even energie teveel ? ), maar helemaal niks nopes nana.. :n

Ik weet het dan gewoon echt niet meer, kan er een slof of een elastiek of touwtjes aan knopen om dat hoofd naar beneden te dwingen zodat ik gefakete controle heb maar dat is gewoon niet de manier. Als hij het er niet mee eens is gaat die kop erop, onderhals erop, kun je rijden wat je wilt maar het werkt gewoon niet. Wat doe ik toch fout?

Ben afgestapt, teugels eraf gehaald, longeerlijn eraan, heb hem gewoon even gelongeerd (even geen ruiter erop die van alles verkeerd kan doen waardoor zijn reactie zo is :o ) ik vroeg helemaal niks van ham, alleen beetje stelling en probeerde ik hem wat actief in het achterbeen te krijgen. Maar ook met longeren bleef die zo strak in zijn lijf, onderhals erop, was met van alles bezig, hij liet gewoon echt niet los....... Terwijl hij juist de laatste tijd met longeren zo enorm vooruit gaat en ZELF al ontspanning opzoekt. Enigste wat ik doe is activiteit vragen + stelling. Uiteindelijk ontspande hij wel, YES! Ben er toen even weer opgestapt en was wel een stuk beter, stalgenootje zei ook al wel; "Dat je hem even longeerde heeft wel enorm goed gedaan!" Hij ontspande zich EINDELIJK een beetje, maar ik kon er gewoon nog niet fijn aan rijden, het was allemaal van hem en ik zat er voor jan joker op (het lijkt misschien goed eruit te zien maar zo voelt het niet)....

Oké ik was wel blij dat het daarna dus in elk geval duidelijk beter ging maar baalde zo dat ik er verder nog niet echt aan kon komen, heb ook niet veel meer gedaan en uitgebreid beloond dat hij zich in elk geval wel ontspande.. Toevallig stonden er nog wat hindernis palen en balken in de bak en was stalgenootje met haar verzorgster aan het rijden en vroeg of ik ook nog een sprongetje wou mee pakken, heb wat balkjes gedraafd en paar keer een laag sprongetje dat ging overigens wel goed en daarmee ook afgesloten, ook niet verkeerd even iets anders doen dan dat dressuurwerk (zovel voor hem als voor mij). Maar toch baal ik wel dat hij zo in die oude gewoonte viel gisteren, spanning, onderhals erop, ik die er voor jan joker op zit, kan je doen wat je wilt maar het werkt gewoon niet... Ik vraag me echt af waar het dan aan ligt, hoe ik ermee om moet gaan en vooral ik snap mijn paard dan gewoon echt niet..... :\

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:24

Hulde voor jou dat je het zo hebt aangepakt. Het kan best zijn dat er iets aan de hand is of was. Gewoon zijn off day. Hij kan zich niet lekker in zijn vel hebben gevoeld, zonder overigens echt ziek te zijn of zo. We hebben nu te maken met grote temperatuurverschillen, rui tijd etc.
Morgen is er weer een dag. Je kent je eigen paard en als er zo'n groot verschil is tussen de een en de andere dag, dan is er vaak toch wat en heeft het geen zin om maar door te blijven gaan. Dagje rust en daarna weer kijken hoe het gaat.