Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:40

Het filmpje van Professor vind ik erg interessant om te zien, en wat ik nu zo grappig vind, je ziet in het filmpje juist heel mooi een ophouding gemaakt vanuit zit en bovenbeen, met slechts een minimale, bijna onzichtbare teugelbegrenzing. Prachtig vind ik om te zien hoe het paard gedurende de ophouding helemaal op lengte blijft in de hals en het bit steeds los in de mond blijft liggen. Dat zie je helaas vaak anders. Het is ook godgeklaagd moeilijk om volledig onafhankelijk te zijn in je teugelvoering, om een altijd meegaande hand te hebben. Dus misschien is het dan simpelweg gemakkelijker om helemaal zonder teugeldruk te rijden ;)
Overigens Professor, een vraag, ik hoor in het filmpje iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat? En hoe werkt dat precies? Ik ben zelf gewend om mijn ringvinger wat meer aan te sluiten, vandaar.
Laatst bijgewerkt door Askja op 27-12-12 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:41

horseyfries schreef:
Ik zag deze week op tv iemand, die alles in een heel mooi perspectief zette. Hij vroeg zich af hoe het in vredesnaam kon dat er mensen waren die op internet tijd besteedden aan het negatief doen over iets. Hij gaf als voorbeeld de rockgroep Metallica. Hij hield van die muziek, maar zag dat er op de filmpjes van Metallica op Youtube mensen gereageerd hadden die vertelden hoe afschuwelijk ze het vonden. Dus, zo besloot hij, die mensen gaan eerst naar muziek luisteren die ze niet mooi vinden, en vervolgens ook nog eens hun tijd besteden aan het vertellen aan andere mensen die ze niet kennen dat ze dat niet mooi vonden.
Dat deed me zo denken aan dit topic en wat voor verspilde energie het is om hierin te reageren tegen dat soort mensen, die me zelfs pb's gaan sturen om me te vertellen wat zij allemaal niet goed of mooi vinden, dat ik daardoor misschien wel jaren te laat heb beslist om me hier niet meer in te mengen.
Dus veel plezier allemaal, ik ga mezelf weer richten op positieve dingen, mijn eigen paarden en de wedstrijdsport, en wens jullie allemaal een hoop positiviteit toe voor 2013, maar vooral een heel goede gezondheid.

Ach Horseyfries, blijf dan posten voor alle stille meelezers. Als er een stille meelezer oppopt, dan bekruipt mij het gevoel dat er stiekem toch nog al wat mensen meelezen en meeleren en die kunnen toch van jou ook veel opsteken. Hoe dan ook, negatieve mensen of in ieder geval mensen die negatief doen zijn besmettelijk en daar moeten we zo voor oppassen. Het is net een hardnekkig virus dat maar niet bestreden kan worden.
Als alle positief ingestelde mensen zich niet meer laten horen, dan werd het helemaal zo'n akelige bende.
Maar hoe dan ook, ik wens jou hetzelfde toe!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:45

Mensen die alleen hameren op het eigen aambeeld en volledig overtuigd zijn van hun eigen gelijk lopen het risico niet (meer) serieus genomen te worden en schieten hun doel daardoor voorbij. Jammer, ook voor alle geïnteresseerde meelezers die hier echt iets van op willen en kunnen steken, dat sommigen hierdoor afhaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:49

Professor schreef:
[***] schreef:
@professor, ik geef zelf al aan dat ik het misschien verkeerd begrijp. Het komt op mij nl over alsof je niet om een simpele uitleg mag vragen. En nee, ik heb die tientallen boekjes waar u het over hebt niet gelezen. Zoals ik de tekst van Murphy en die van u lees, moet ik eerst maar eens die tientallen boekjes gaan lezen, want het is vervelend om iets in Jip en Janneke taal uit te leggen. En ik zou het gewoon fijn vinden om een simpele uitleg te lezen. U kent Murphy beter dan ik en soms komt geschreven tekst anders over dan bedoeld. En in dit geval kwam het op mij denigrerend over.

Dan weet u dat het niet zo bedoeld is, en murphy en ik zijn misschien wat strenger in ons taal gebruik, wij zijn of zouden van velen van u de vader of moeder kunnen zijn, daarom neem het ons niet kwalijk en vraag wanneer u een uitdruk niet begrijpt, of misschien een topic openen met paardentaal of zoiets, denk dat dat misschien een optie is.

Jammer dat u voor een man van uw leeftijd en met uw ervaring zo'n nodeloos kinderachtige opmerking plaatst.... Maar goed ik zal het u niet kwalijk nemen :D

Verder on topic, ik heb naar aanleiding van de opmerking van Nombrado nog een aantal maal naar het filmpje gekeken en je ziet idd dat de amazone af en toe een beetje stuitert in het zadel. En ik ben overigens ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Askja.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:51

Citaat:
iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat?

Nee er word gezegd wanneer men de teugel tussen wijsvinger en duim (gebogen als een dakje) houd dient men de duim gebogen de houden, daar houdt men in feite de teugel mee vast de andere vingers sluiten daarom heen, door de teugel zo vast te houden glijden de teugels niet automatisch door de vingers. Meer werd daar niet gezegd. Heeft dus niet direct met de halve ophouding te maken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:55

Professor schreef:
Ailill schreef:
In de eerste quote heeft u het over 'wij' en 'vinden', daar bedoelt u (neem ik aan) dit topic mee, mij dus ook. Laat ik nou net uw zienswijze/mening niet delen, dus ik vroeg u in mijn laatste bericht of u zo vriendelijk zou willen zijn om in het vervolg voor uzelf te spreken.

En waarom bepaald u wat ik wel of niet moet schrijven? Dat is omdat meerdere hetzelfde vroegen, en nog steeds vinden dat het niet duidelijk uitgelegd is.
En u weet toch niet of "wij" in verbinding staan wat toch geheel normaal is.
Maar het is u waarschijnlijk ontgaan dat er enkele zijn die menen dat men kan rijden zonder teugelhulpen, en zonder deze is er werkelijk geen halve ophouding te rijden.
En daar gaat en ging het over, over de ophoudingen, en wanneer diegene die ik als wij aangeven een duidelijke uitleg gegeven hebben navragen over hoe men zonder teugelhulpen kan rijden dan komt er steeds of een persoonlijke aanval of het ontwijken van de vraag.
En wanneer u goed naleest dan kunt u dat beter begrijpen, er is geheel niets bijzonders eraan wanneer ik de vraag voor diegene herhaal die hetzelfde gevraagd hebben.

Ik bepaal zeer zeker niet wat u wel en niet mag/moet schrijven, zolang het over uzelf of i.i.g. niet over mij gaat. Dat deed u wel, daar spreek ik u dus op aan.

Het is mij zeer zeker niet ontgaan dat er discussie gaande is over een H.O. en andere onderwerpen, da's vrij gebruikelijk hier op bokt. Ik heb hier van meerdere mensen een omschrijving/reactie gelezen betreffende een H.O., het feit dat u dat of niet begrijpt, of daar een andere mening op na houdt is uw goed recht, maar blijf dan wel lekker voor uzelf spreken. En niet voor de hel groep.

Wat betreft het ontwijken van gedrag en/of persoonlijke aanval, dat doen er hier wel meer. Beetje jammer dat het steeds naar een persoon is.

Over het algemeen begrijp ik een stuk tekst na een keer lezen vrij goed, misschien heeft u daar een andere ervaring mee, dus terug lezen is niet nodig.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:58

Aha. Maar aan het eind van het filmpje wordt de ophouding nog eens bondig als volgt samengevat: 'Denke daran: Kreuz, Bein, Daumen drauf'. Die duimen, dat is dus slechts om te voorkomen dat de teugels doorglijden. Beetje verwarrend, omdat het bedoeld lijkt als een hulp ... Ik ga het nog eens terugkijken!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:59

Professor schreef:
Citaat:
iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat?

Nee er word gezegd wanneer men de teugel tussen wijsvinger en duim (gebogen als een dakje) houd dient men de duim gebogen de houden, daar houdt men in feite de teugel mee vast de andere vingers sluiten daarom heen, door de teugel zo vast te houden glijden de teugels niet automatisch door de vingers. Meer werd daar niet gezegd. Heeft dus niet direct met de halve ophouding te maken.

U vergeet een deel van de vraag:
Citaat:
Overigens Professor, een vraag, ik hoor in het filmpje iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat? En hoe werkt dat precies? Ik ben zelf gewend om mijn ringvinger wat meer aan te sluiten, vandaar.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:05

Ik heb het nog een keer bekeken, en ik denk dat ik het begrijp: even wat extra druk geven met de duim op het moment dat je de ophouding inzet, zodat de teugel niet doorglijdt, want dat laatste kan ervoor zorgen dat de ruiter zijn bovenlichaam en armen spant (om toch te begrenzen met een langer geworden teugel), waardoor hij/zij gaat trekken ipv begrenst. Volgens mij zie je de instructeur dit verkeerde opspannen ook voordoen aan het eind van het filmpje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:12

Askja schreef:
Ik heb het nog een keer bekeken, en ik denk dat ik het begrijp: even wat extra druk geven met de duim op het moment dat je de ophouding inzet, zodat de teugel niet doorglijdt, want dat laatste kan ervoor zorgen dat de ruiter zijn bovenlichaam en armen spant (om toch te begrenzen met een langer geworden teugel), waardoor hij/zij gaat trekken ipv begrenst. Volgens mij zie je de instructeur dit verkeerde opspannen ook voordoen aan het eind van het filmpje.

Juist.

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:33

Mooi duidelijk filmpje professor. Ingrid vind ik een goede amazone.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:52

Ik kom ook weer even uit de meelees stand.
@horseyfries. Je hebt groot gelijk wat betreft de negatieve energie die van sommige posters uitgaat. Ook ik vraag me regelmatig af waar al die negativiteit vandaan komt en waarom mensen zoveel tijd en energie steken in fouten zoeken en het afkammen van anderen. Maar ondanks dat ik me hier enorm aan kan ergeren, vind ik dit topic wel leerzaam en zet het me veel aan het denken. Ondanks dat ik zelf meer klassiek dan modern rij, heb ik wel veel aan jouw posts gehad en zie ik dat dus als een positieve bijdrage. Ik vind het daarom jammer als je je uit dit topic terugtrekt.

Verder ben ik gewoon tot de conclusie gekomen dat Nombrado en ik gewoon dingen totaal anders zien, zowel rijtechnisch hoe je dingen aanpakt, maar ook hoe goede dressuur eruit moet zijn. Prima, zoveel mensen, zoveel gedachten. Maar omdat we op zulke verschillende sporen zitten zie ik normaal gesproken geen toegevoegde waarde meer voor mij om daar verder nog inhoudelijk op in te gaan. Wel is er een opmerking die Nombrado nu al meerdere keren herhaald heeft, die mij wel aan het denken zet, omdat het zo tegen mijn gevoel ingaat, maar niemand er verder op gereageert heeft.
Nombrado heeft het over dat zij geen teugels gebruikt om een ophouding te maken, omdat dit terugwerkend zou zijn. Daarentegen gebruikt zij zit in combinatie met het spannen van de binnendijbeenspier om een paard te begrenzen en in combinatie met een drijvende kuit om te verzamelen.
Nou is in mijn beleving het spannen van de binnendijbeenspier niets anders als klemmen met je bovenbenen. En ja daar komt een paard op terug, maar is in mijn ogen zeker ook terugwerkend en zelfs tegenwerkend. Met het spannen van de bovenbenen, krijg je volgens mij de reactie dat het paard spant in de rug en daarmee belemmer je een paard in zijn beweging en wordt de pas wel korter, maar niet verzamelder. Verder komen volgens mij alle andere hulpen minder goed door zodra de ruiter de bovenbeenspieren spant. Ik probeer zelf juist onder alle omstandigheden mijn bovenbeenspieren zo los mogelijk te houden. Iets wat lang niet altijd meevalt.
Dit spannen van de bovenbenen als hulp gebruiken is dus volgens mij vloeken in de kerk, maar omdat niemand daar kennelijk op reageert, brengt mij dat weer wel aan het twijfelen :?

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:38

aanspannen is niet spannen
het aanspannen van een binnendijbeenspier (is dus de terugwerkende hulp van de energie)is als hulp een kort moment (net als je een ophouding in hand zou maken) en verder moet je idd ontspannen je benen laten afhangen en alleen hulp geven als het nodig is
Niet te pas en te onpas met je benen zitten knijpen, dan knijp je jezelf bovendien het zadel uit.
een simpel spannen van die spier, ism bekken kantelen en uitademen zorgt voor terugnemen in tempo,
en het spannen van die spier ism been (kuit) en bekken andere kant opkantelen zorgt voor verzameling
Alles heeft te maken met timing.
zelfs je gedachten spelen erbij een rol....

maar goed. Als je meer kan met de uitleg van HF, dan moet je dat gewoon volgen toch?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:33

[***] schreef:
Dat zou natuurlijk best kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid of mogelijkheid gehad om meteen bij de eerste instructeur te achterhalen of deze nu wel de juiste dingen zegt en doet. En verder is het toch niet zo heel schandelijk dat er hier mensen zijn die gewoon om een eenvoudige (Jip en Janneke-uitleg) uitleg vragen? Het zijn waarschijnlijk mensen waaronder ik zelf die graag willen leren en zaken willen weten en daar is dit topic erg leuk voor. En ja, misschien ontbreekt het mij wel aan de basis of is deze nauwelijks aanwezig. Kleine moeite voor jullie om mij te helpen of begrijp ik het nu verkeerd? Het komt op mij persoonlijk een beetje denigrerend over. Net alsof ik eerst ergens een gedegen opleiding moet gaan volgen voordat ik hier op bokt dingen mag vragen. Ik wil gewoon graag mijn paard netjes en correct opleiden en dan heb ik het puur over de basis.

[***], deze post kwam nav de post van Hermelientje (eerder ook had Jasmijn om Jip en Janneke-taal gevraagd nav de halve oph.).
M.N. aan hen gericht dus, omdat -gezien hun posten- je van begrijpt dat zij ervaringsdeskundigen zijn. En dan verwacht je dus ook dat zij een bepaalde basis hebben.
In die basis leer je deze begrippen te begrijpen, te vertalen naar de praktijk, ... als het goed is.
Het is zonde en ook cultuurverdervend om voorwaarts drijvende hulpen e.d. te gaan vervangen voor een gas- en rempedaal.
Dat is wat ik ermee bedoelde. Ik heb het niet over die groep mensen die trachten goede instructie te vinden. Dus excuses als ik niet helemaal duidelijk genoeg was.
Ik vind het, eerlijk gezegd, bijzonder respectloos naar een paard toe om dit soort taal te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:49

Murphy bedankt. Ik vroeg me ook al af of ik het niet goed begrepen had en dat blijkt dus ook zo te zijn. Het blijft lastig communiceren zonder mensen te zien. N.a.v je laatste post is het mij duidelijk wat je bedoeld.

murphy102 schreef:
Ik vind het, eerlijk gezegd, bijzonder respectloos naar een paard toe om dit soort taal te gebruiken.
Dit ben ik helemaal met je eens.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:54

horseyfries schreef:
Ik zag deze week op tv iemand, die alles in een heel mooi perspectief zette. Hij vroeg zich af hoe het in vredesnaam kon dat er mensen waren die op internet tijd besteedden aan het negatief doen over iets. Hij gaf als voorbeeld de rockgroep Metallica. Hij hield van die muziek, maar zag dat er op de filmpjes van Metallica op Youtube mensen gereageerd hadden die vertelden hoe afschuwelijk ze het vonden. Dus, zo besloot hij, die mensen gaan eerst naar muziek luisteren die ze niet mooi vinden, en vervolgens ook nog eens hun tijd besteden aan het vertellen aan andere mensen die ze niet kennen dat ze dat niet mooi vonden.
Dat deed me zo denken aan dit topic en wat voor verspilde energie het is om hierin te reageren tegen dat soort mensen, die me zelfs pb's gaan sturen om me te vertellen wat zij allemaal niet goed of mooi vinden, dat ik daardoor misschien wel jaren te laat heb beslist om me hier niet meer in te mengen.
Dus veel plezier allemaal, ik ga mezelf weer richten op positieve dingen, mijn eigen paarden en de wedstrijdsport, en wens jullie allemaal een hoop positiviteit toe voor 2013, maar vooral een heel goede gezondheid.

HF, ik vind de vergelijking met de muziek niet helemaal goed.
Muziek is een kwestie van smaak.
Het omgaan en berijden van paarden betreft een geheel andere emotie, er is nl. levend materiaal bij aanwezig. Dát maakt de paardensport zo wezenlijk anders dan al het andere.
Daar komt ook mijn felheid (soms) vandaan, als ik de indruk krijg dat mensen met ervaring hún belang voorop stellen en niet het belang van het paard.
Dáárover, het belang van het paard in deze, zou gediscussieerd moeten worden, aan de hand van argumenten.

Nu ben jijzelf ook niet bepaald op je mondje gevallen en dan vind ik het wel jammer dat, als het moeilijk voor je wordt om e.e.a. uit te leggen, je er mee stopt. Maar goed, dat is jouw keuze.
We zijn allemaal hier aardig aan elkaar gewaagd, dacht ik zo.

Wat ík betreur is, dat ik vaak het gevoel heb hier, dat we het welzijn van het paard op rijtechnisch gebied, té vaak uit het oog verliezen.
Alleen het resultaat is wat geldt en wat telt, zo zeg je zelf ook steeds. En dat vind ik jammer.
Ik denk nl. dat het paard altíjd het uitgangspunt zou moeten zijn voor iedereen en daarom komt het zo vaak op de Moderne Rijderij, juist in dít topic met deze titel.
Want daar mis ik nl. té vaak het belang van het paard.
En alhoewel jij op een "vriendelijke" manier modern rijdt, verdedig jij steeds weer anderen in de top die daar m.i. totaal aan voorbij gaan.

Ik denk dat we ons allemaal, steeds weer, moeten blijven verdiepen in datgene waar het paard het meeste baat bij heeft om zijn werk zo goed mogelijk te kunnen blijven uitvoeren met plezier en in een goede gezondheid.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:00

Zo...lange tenen nombrado. Kennelijk mogen er alleen mensen deelnemen aan de discussie die alleen ja en amen tegen jou zeggen. Ik vind een discussie zinvoller en leerzamer als er mensen van allerlei pluimage aan meedoen, zolang ze maar onderbouwen waar ze voor staan.
Sorry, of je het nou aanspannen of spannen noemt (geen enkel verschil volgens mij). Volgens mij is dit geen hulp en lijkt het misschien effectief omdat je paard remt, maar deze remt alleen omdat je hem blokkeert in de rug en is daarmee juist tegenwerkend voor het doel dat je wilt bereiken, verkorten maar wel met behoud van actie en energie, dus meer ondertredend. En als je de bovenbeenspieren aanspant op het moment van uitademen, gaat volgens mij dus alle effect van het uitademen verloren, zowel in je eigen lijf als in die van je paard. Maar goed, dat jij en ik andere ideeen hierover hebben, had ik al wel verwacht en aangegeven, ik ben dus ook heel benieuwd wat anderen daarvan vinden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:01

Daar heb je helemaal gelijk in, [***], communiceren via internet is altijd lastig en kan altijd verkeerd opgepakt worden.
Ik denk eerlijk gezegd dat je goed en eerlijk paardrijden ook niet leert via een forum.
We kunnen denk ik alleen maar met zijn allen ons best doen om de informatie die we kwijt willen zo goed en zo zuiver mogelijk te vertellen, voor zover dat binnen ons bereik ligt en dan kan iedereen iets van elkaar leren.
Ook mensen die het zgn "weten", kunnen gaan nadenken over datgene wat iemand zegt die misschien wat minder ervaring of een andere ervaring heeft.
Mijn uitgangspunt echter is altijd wel dat we het belang van het paard voorop stellen, maar gezien jouw posten, ben ik daar bij jou zeker niet bang voor dat dat ook voor jou zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:08

murphy102 schreef:
Het omgaan en berijden van paarden betreft een geheel andere emotie, er is nl. levend materiaal bij aanwezig. Dát maakt de paardensport zo wezenlijk anders dan al het andere.
Daar komt ook mijn felheid (soms) vandaan, als ik de indruk krijg dat mensen met ervaring hún belang voorop stellen en niet het belang van het paard.
Dáárover, het belang van het paard in deze, zou gediscussieerd moeten worden, aan de hand van argumenten.

Nu ben jijzelf ook niet bepaald op je mondje gevallen en dan vind ik het wel jammer dat, als het moeilijk voor je wordt om e.e.a. uit te leggen, je er mee stopt. Maar goed, dat is jouw keuze.

Wat ík betreur is, dat ik vaak het gevoel heb hier, dat we het welzijn van het paard op rijtechnisch gebied, té vaak uit het oog verliezen.
Alleen het resultaat is wat geldt en wat telt, zo zeg je zelf ook steeds. En dat vind ik jammer.
Ik denk nl. dat het paard altíjd het uitgangspunt zou moeten zijn voor iedereen en daarom komt het zo vaak op de Moderne Rijderij, juist in dít topic met deze titel.
En alhoewel jij op een "vriendelijke" manier modern rijdt, verdedig jij steeds weer anderen in de top die daar m.i. totaal aan voorbij gaan.

Ik denk dat we ons allemaal, steeds weer, moeten blijven verdiepen in datgene waar het paard het meeste baat bij heeft om zijn werk zo goed mogelijk te kunnen blijven uitvoeren met plezier en in een goede gezondheid.

Goed verwoord Murphy.
Ik vind het ook niet vreemd meer dat sommigen hier naast elkaar heen praten.
Het geen wat Horseyfries verdedigd is in haar ogen vriendelijk en goed gereden terwijl een aantal anderen in dit topic waaronder ikzelf zien dat het paard niet meer dan aangeleerde circustrucjes doet en je de angst in de ogen van het paard ziet.
Ook schrijven Nombrada en Cherie dat zij zonder ophoudingen rijden maar gezien mijn ervaring denk ik te weten dat dat helemaal niet kan. Dan komen zij met plaatjes of filmpjes waarin inderdaad paarden zonder teugels gereden worden maar op de vraag van mij of dat het paard ook inderdaad zonder teugels is opgeleid moeten zij het antwoord schuldig blijven. Zolang er hier mensen zijn die alleen theoretische sprookjes verkopen zonder dat zij daadwerkelijk iets echt onderbouwend kunnen aantonen vind ik dat voor mij geen goede discussiepartners. Ook de mensen die dierkwelling niet meer zien maar dit als goede paardensport verkopen zijn voor mij geen discussiepartners waar ik nog energie in ga stoppen.
Ik hoop alleen dat n.a.v. dit topic dat mensen zelf gaan nadenken over hoe mooi de paardensport kan zijn en wat zij zelf voor goeds aan hun eigen rijden kunnen toevoegen.
Maar ik ben bang dat diegenen die hier het hardste schreeuwen volgers gaan krijgen en dat gaat weer ten koste van de paarden(sport).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:17

Het is idd zo dat je eerlijk paardrijden niet via een forum leert. Ik vind de informatie van een aantal mensen hier erg interessant en soms brengen die mij ook aan het twijfelen. Ik ga er zeker niet vanuit dat iemand die "hard schreeuwt" de wijsheid in pacht heeft. Blijf altijd mijn eigen gezonde verstand gebruiken. edit: zie nu de post van Burl, ik heb het ook over harde schreeuwers, maar dat is niet naar aanleiding van jouw post. Wat mij betreft krijgen ze in mij geen volger (als ik zelf niet geloof of voel dat het goed is voor mijn paard)

Het is ontzettend leuk om alle filmpjes te bekijken en daar mijn eigen visie op los te laten en die te vergelijken met de commentaren van iedereen hier op dit forum. Want al heb ik niet zo veel kennis kan ik wel zeggen wanneer iets prettig is om naar te kijken en dan bedoel ik met name het paard! Technisch kan ik over de filmpjes niet veel zeggen. Wat ik bijv geweldig vind in het filmpje van professor is de hele ophouding naar halthouden. Ik kan het niet beschrijven, maar dit paard houdt super van "achter naar voren" halt. Tenminste zo zie ik het??? Ik hoor het graag als het anders is.

Wat ik ook interessant vind is de discussie tussen Oji en Nombrado aangaande het (aan)spannen van het bovenbeen.

Jammer HF dat je niet meer meedoet. Ik vind het juist leuk om de verschillende argumenten van ervaren en betere ruiters te lezen. Zet mij aan tot denken.....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:10

Aanspannen bovenbeen in combinatie met uitademen vind ik persoonlijk ook een beetje tegenstrijdig. Daarin kan ik Nombrado niet volgen. Soms klinkt haar uitleg sowieso een beetje als abacadabra, een soort unieke persoonlijke rijstijl die zij ontwikkeld heeft in plaats van uitgaande van een universele basis. Maar goed. Bovenbeen even aanspannen om een (halve) ophouding te maken (in combinatie met bekken kantelen en licht begrenzen met de hand door aansluiten ringvinger), en direct DAARNA uitademen, en daarbij het bovenbeen weer ontspannen zodat de halve ophouding door kan vloeien, dat lijkt me persoonlijk logischer. Zo probeer ik het zelf ook te doen.

Dan heb ik zelf nog een vraag wat betreft ondersteunende beenhulpen in de halve ophouding, en meer algemeen. Ik ben er in mijn eigen rijden nog niet echt uit wat het beste werkt voor mij en mijn paarden: kort drijven, evt. enkele malen, dit direct daarna opvangen met zit en hand met kuit eraf (ontspannen), of juist gedurende de ophouding kuiten licht aangesloten houden (niet knijpen of klemmen maar meer als een 'zachte omarming') om de buikspieren en daarmee indirect de achterbenen te activeren. Hoe doen jullie dat?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:39

Professor schreef:
Hadden wij het hier niet over de vraag die murphy en ik en vele anderen hadden of men zonder teugel hulpen rijden kan?

Zonder teugelhulpen kan men zeker rijden.
Kijk even naar een filmpje van Stacy Westfall oa.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:47

oji schreef:
Zo...lange tenen nombrado. Kennelijk mogen er alleen mensen deelnemen aan de discussie die alleen ja en amen tegen jou zeggen. Ik vind een discussie zinvoller en leerzamer als er mensen van allerlei pluimage aan meedoen, zolang ze maar onderbouwen waar ze voor staan.
Sorry, of je het nou aanspannen of spannen noemt (geen enkel verschil volgens mij). Volgens mij is dit geen hulp en lijkt het misschien effectief omdat je paard remt, maar deze remt alleen omdat je hem blokkeert in de rug en is daarmee juist tegenwerkend voor het doel dat je wilt bereiken, verkorten maar wel met behoud van actie en energie, dus meer ondertredend. En als je de bovenbeenspieren aanspant op het moment van uitademen, gaat volgens mij dus alle effect van het uitademen verloren, zowel in je eigen lijf als in die van je paard. Maar goed, dat jij en ik andere ideeen hierover hebben, had ik al wel verwacht en aangegeven, ik ben dus ook heel benieuwd wat anderen daarvan vinden.

Wat gebeurt er dan als er een teugelhulp wordt gegeven zoals de halve ophouding?
Spant het paard dan niet?
Het ligt er maar net aan hoeveel "spanning" er gebruikt wordt bij een hulp, of dit nu een teugelhulp of een (boven)beenhulp is.
Gevoel voor het geven van hulpen lijkt mij altijd gewenst.

Niet voor het één of ander (en of men het daar verder mee eens is of niet) maar bv Leunis van Lieren gebruikt(e) ook bovenbeen-hulpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:49

burl schreef:
murphy102 schreef:

Goed verwoord Murphy.
Ik vind het ook niet vreemd meer dat sommigen hier naast elkaar heen praten.
Het geen wat Horseyfries verdedigd is in haar ogen vriendelijk en goed gereden terwijl een aantal anderen in dit topic waaronder ikzelf zien dat het paard niet meer dan aangeleerde circustrucjes doet en je de angst in de ogen van het paard ziet.
Ook schrijven Nombrada en Cherie dat zij zonder ophoudingen rijden maar gezien mijn ervaring denk ik te weten dat dat helemaal niet kan. Dan komen zij met plaatjes of filmpjes waarin inderdaad paarden zonder teugels gereden worden maar op de vraag van mij of dat het paard ook inderdaad zonder teugels is opgeleid moeten zij het antwoord schuldig blijven. Zolang er hier mensen zijn die alleen theoretische sprookjes verkopen zonder dat zij daadwerkelijk iets echt onderbouwend kunnen aantonen vind ik dat voor mij geen goede discussiepartners. Ook de mensen die dierkwelling niet meer zien maar dit als goede paardensport verkopen zijn voor mij geen discussiepartners waar ik nog energie in ga stoppen.
Ik hoop alleen dat n.a.v. dit topic dat mensen zelf gaan nadenken over hoe mooi de paardensport kan zijn en wat zij zelf voor goeds aan hun eigen rijden kunnen toevoegen.
Maar ik ben bang dat diegenen die hier het hardste schreeuwen volgers gaan krijgen en dat gaat weer ten koste van de paarden(sport).

Ik kan mij vinden in jouw reactie op Nombrada en Cherie.
Maar de opmerking tegen HF dat er angst in de ogen van haar paard te zien is, vind ik behalve aanmatigend, vooral een kwetsende opmerking om HF (bewust) te beledigen. Door dit soort opmerkingen, kan ik jou ook niet serieus nemen, terwijl ik het op een aantal vlakken zeker met jou eens ben.
Ik vind het jammer dat bokkers zoals HF, die op een hoog niveau in de sport rijden, zich terugtrekken uit dit soort topics. Maar ik begrijp haar zeker, zoals al zovelen zich hebben teruggetrokken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:24

@cherie78. Een teugelhulp werkt in op de mond en het doel daarvan is dat je paard zijn passen verkort maar met behoud van actie en daarbij de buikspier zal aanspannen en daarmee de achterbenen meer onder zal laten treden. In mijn ogen werkt het aanspannen van de bovenbeenspier op de rugspier van een paard. Dit zal het paard, als deze de rugspier los en ontspannen heeft (wat we toch graag willen) lijkt mij niet fijn vinden en ik denk dat een paard daardoor dus zijn rugspier gaat aanspannen, wat een ongewenste reactie is. Ja hij verkort ook zijn passen, maar zal volgens mij niet meer gaan ondertreden.
Of Leunis van Lieren deze hulp gebruikt zegt mij eigenlijk niet zoveel, aangezien ik deze meneer nog nooit heb zien rijden, dus geen idee heb of zijn manier van rijden mij aanspreekt of niet. Ik weet in ieder geval dat ik nog nooit van mijn instructeurs te horen heb gekregen, of in boeken ben tegengekomen, dat het aanspannen van het bovenbeen een hulp is. Met beenhulp wordt in mijn beleving uitsluitend de drijvende werking van de kuitdruk bedoeld. Zou wel makkelijk zijn als het wel het gewenste effect oplevert, want ik vind het nl veel lastiger om mijn bovenbeen los te houden als aan te spannen bij een ophouding.
Heb overigens vanochtend tijdens het rijden ook even 'uitgeprobeert" maar het leverde in ieder geval bij mijn paard (niveau groen) een ongewenste spanning in de bovenlijn op, terwijl ik die niet krijg met een kleine ophouding met de hand, ondersteund met zit en kuit. Maar goed, dat kan ook komen omdat mijn paard het dus niet gewend is, en het daardoor als onprettig ervaart.
@ askja: Ik doe dus het laatste, kuit aangesloten houden tijdens de ophouding, zodat je het achterbeen blijft activeren tijdens de ophouding en daarmee meer eronder brengt.