Overigens Professor, een vraag, ik hoor in het filmpje iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat? En hoe werkt dat precies? Ik ben zelf gewend om mijn ringvinger wat meer aan te sluiten, vandaar.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:Ik zag deze week op tv iemand, die alles in een heel mooi perspectief zette. Hij vroeg zich af hoe het in vredesnaam kon dat er mensen waren die op internet tijd besteedden aan het negatief doen over iets. Hij gaf als voorbeeld de rockgroep Metallica. Hij hield van die muziek, maar zag dat er op de filmpjes van Metallica op Youtube mensen gereageerd hadden die vertelden hoe afschuwelijk ze het vonden. Dus, zo besloot hij, die mensen gaan eerst naar muziek luisteren die ze niet mooi vinden, en vervolgens ook nog eens hun tijd besteden aan het vertellen aan andere mensen die ze niet kennen dat ze dat niet mooi vonden.
Dat deed me zo denken aan dit topic en wat voor verspilde energie het is om hierin te reageren tegen dat soort mensen, die me zelfs pb's gaan sturen om me te vertellen wat zij allemaal niet goed of mooi vinden, dat ik daardoor misschien wel jaren te laat heb beslist om me hier niet meer in te mengen.
Dus veel plezier allemaal, ik ga mezelf weer richten op positieve dingen, mijn eigen paarden en de wedstrijdsport, en wens jullie allemaal een hoop positiviteit toe voor 2013, maar vooral een heel goede gezondheid.
Professor schreef:[***] schreef:@professor, ik geef zelf al aan dat ik het misschien verkeerd begrijp. Het komt op mij nl over alsof je niet om een simpele uitleg mag vragen. En nee, ik heb die tientallen boekjes waar u het over hebt niet gelezen. Zoals ik de tekst van Murphy en die van u lees, moet ik eerst maar eens die tientallen boekjes gaan lezen, want het is vervelend om iets in Jip en Janneke taal uit te leggen. En ik zou het gewoon fijn vinden om een simpele uitleg te lezen. U kent Murphy beter dan ik en soms komt geschreven tekst anders over dan bedoeld. En in dit geval kwam het op mij denigrerend over.
Dan weet u dat het niet zo bedoeld is, en murphy en ik zijn misschien wat strenger in ons taal gebruik, wij zijn of zouden van velen van u de vader of moeder kunnen zijn, daarom neem het ons niet kwalijk en vraag wanneer u een uitdruk niet begrijpt, of misschien een topic openen met paardentaal of zoiets, denk dat dat misschien een optie is.
Citaat:iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat?
Professor schreef:Ailill schreef:In de eerste quote heeft u het over 'wij' en 'vinden', daar bedoelt u (neem ik aan) dit topic mee, mij dus ook. Laat ik nou net uw zienswijze/mening niet delen, dus ik vroeg u in mijn laatste bericht of u zo vriendelijk zou willen zijn om in het vervolg voor uzelf te spreken.
En waarom bepaald u wat ik wel of niet moet schrijven? Dat is omdat meerdere hetzelfde vroegen, en nog steeds vinden dat het niet duidelijk uitgelegd is.
En u weet toch niet of "wij" in verbinding staan wat toch geheel normaal is.
Maar het is u waarschijnlijk ontgaan dat er enkele zijn die menen dat men kan rijden zonder teugelhulpen, en zonder deze is er werkelijk geen halve ophouding te rijden.
En daar gaat en ging het over, over de ophoudingen, en wanneer diegene die ik als wij aangeven een duidelijke uitleg gegeven hebben navragen over hoe men zonder teugelhulpen kan rijden dan komt er steeds of een persoonlijke aanval of het ontwijken van de vraag.
En wanneer u goed naleest dan kunt u dat beter begrijpen, er is geheel niets bijzonders eraan wanneer ik de vraag voor diegene herhaal die hetzelfde gevraagd hebben.
Professor schreef:Citaat:iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat?
Nee er word gezegd wanneer men de teugel tussen wijsvinger en duim (gebogen als een dakje) houd dient men de duim gebogen de houden, daar houdt men in feite de teugel mee vast de andere vingers sluiten daarom heen, door de teugel zo vast te houden glijden de teugels niet automatisch door de vingers. Meer werd daar niet gezegd. Heeft dus niet direct met de halve ophouding te maken.
Citaat:Overigens Professor, een vraag, ik hoor in het filmpje iets over het aannemen van de teugel door druk te geven met de duim, klopt dat? En hoe werkt dat precies? Ik ben zelf gewend om mijn ringvinger wat meer aan te sluiten, vandaar.
Askja schreef:Ik heb het nog een keer bekeken, en ik denk dat ik het begrijp: even wat extra druk geven met de duim op het moment dat je de ophouding inzet, zodat de teugel niet doorglijdt, want dat laatste kan ervoor zorgen dat de ruiter zijn bovenlichaam en armen spant (om toch te begrenzen met een langer geworden teugel), waardoor hij/zij gaat trekken ipv begrenst. Volgens mij zie je de instructeur dit verkeerde opspannen ook voordoen aan het eind van het filmpje.
[***] schreef:Dat zou natuurlijk best kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid of mogelijkheid gehad om meteen bij de eerste instructeur te achterhalen of deze nu wel de juiste dingen zegt en doet. En verder is het toch niet zo heel schandelijk dat er hier mensen zijn die gewoon om een eenvoudige (Jip en Janneke-uitleg) uitleg vragen? Het zijn waarschijnlijk mensen waaronder ik zelf die graag willen leren en zaken willen weten en daar is dit topic erg leuk voor. En ja, misschien ontbreekt het mij wel aan de basis of is deze nauwelijks aanwezig. Kleine moeite voor jullie om mij te helpen of begrijp ik het nu verkeerd? Het komt op mij persoonlijk een beetje denigrerend over. Net alsof ik eerst ergens een gedegen opleiding moet gaan volgen voordat ik hier op bokt dingen mag vragen. Ik wil gewoon graag mijn paard netjes en correct opleiden en dan heb ik het puur over de basis.
murphy102 schreef:Dit ben ik helemaal met je eens.Ik vind het, eerlijk gezegd, bijzonder respectloos naar een paard toe om dit soort taal te gebruiken.
horseyfries schreef:Ik zag deze week op tv iemand, die alles in een heel mooi perspectief zette. Hij vroeg zich af hoe het in vredesnaam kon dat er mensen waren die op internet tijd besteedden aan het negatief doen over iets. Hij gaf als voorbeeld de rockgroep Metallica. Hij hield van die muziek, maar zag dat er op de filmpjes van Metallica op Youtube mensen gereageerd hadden die vertelden hoe afschuwelijk ze het vonden. Dus, zo besloot hij, die mensen gaan eerst naar muziek luisteren die ze niet mooi vinden, en vervolgens ook nog eens hun tijd besteden aan het vertellen aan andere mensen die ze niet kennen dat ze dat niet mooi vonden.
Dat deed me zo denken aan dit topic en wat voor verspilde energie het is om hierin te reageren tegen dat soort mensen, die me zelfs pb's gaan sturen om me te vertellen wat zij allemaal niet goed of mooi vinden, dat ik daardoor misschien wel jaren te laat heb beslist om me hier niet meer in te mengen.
Dus veel plezier allemaal, ik ga mezelf weer richten op positieve dingen, mijn eigen paarden en de wedstrijdsport, en wens jullie allemaal een hoop positiviteit toe voor 2013, maar vooral een heel goede gezondheid.
murphy102 schreef:HF, ik vind de vergelijking met de muziek niet helemaal goed.
Muziek is een kwestie van smaak.
Het omgaan en berijden van paarden betreft een geheel andere emotie, er is nl. levend materiaal bij aanwezig. Dát maakt de paardensport zo wezenlijk anders dan al het andere.
Daar komt ook mijn felheid (soms) vandaan, als ik de indruk krijg dat mensen met ervaring hún belang voorop stellen en niet het belang van het paard.
Dáárover, het belang van het paard in deze, zou gediscussieerd moeten worden, aan de hand van argumenten.
Nu ben jijzelf ook niet bepaald op je mondje gevallen en dan vind ik het wel jammer dat, als het moeilijk voor je wordt om e.e.a. uit te leggen, je er mee stopt. Maar goed, dat is jouw keuze.
We zijn allemaal hier aardig aan elkaar gewaagd, dacht ik zo.
Wat ík betreur is, dat ik vaak het gevoel heb hier, dat we het welzijn van het paard op rijtechnisch gebied, té vaak uit het oog verliezen.
Alleen het resultaat is wat geldt en wat telt, zo zeg je zelf ook steeds. En dat vind ik jammer.
Ik denk nl. dat het paard altíjd het uitgangspunt zou moeten zijn voor iedereen en daarom komt het zo vaak op de Moderne Rijderij, juist in dít topic met deze titel.
Want daar mis ik nl. té vaak het belang van het paard.
En alhoewel jij op een "vriendelijke" manier modern rijdt, verdedig jij steeds weer anderen in de top die daar m.i. totaal aan voorbij gaan.
Ik denk dat we ons allemaal, steeds weer, moeten blijven verdiepen in datgene waar het paard het meeste baat bij heeft om zijn werk zo goed mogelijk te kunnen blijven uitvoeren met plezier en in een goede gezondheid.
oji schreef:Zo...lange tenen nombrado. Kennelijk mogen er alleen mensen deelnemen aan de discussie die alleen ja en amen tegen jou zeggen. Ik vind een discussie zinvoller en leerzamer als er mensen van allerlei pluimage aan meedoen, zolang ze maar onderbouwen waar ze voor staan.
Sorry, of je het nou aanspannen of spannen noemt (geen enkel verschil volgens mij). Volgens mij is dit geen hulp en lijkt het misschien effectief omdat je paard remt, maar deze remt alleen omdat je hem blokkeert in de rug en is daarmee juist tegenwerkend voor het doel dat je wilt bereiken, verkorten maar wel met behoud van actie en energie, dus meer ondertredend. En als je de bovenbeenspieren aanspant op het moment van uitademen, gaat volgens mij dus alle effect van het uitademen verloren, zowel in je eigen lijf als in die van je paard. Maar goed, dat jij en ik andere ideeen hierover hebben, had ik al wel verwacht en aangegeven, ik ben dus ook heel benieuwd wat anderen daarvan vinden.
burl schreef:murphy102 schreef:HF, ik vind de vergelijking met de muziek niet helemaal goed.
Muziek is een kwestie van smaak.
Het omgaan en berijden van paarden betreft een geheel andere emotie, er is nl. levend materiaal bij aanwezig. Dát maakt de paardensport zo wezenlijk anders dan al het andere.
Daar komt ook mijn felheid (soms) vandaan, als ik de indruk krijg dat mensen met ervaring hún belang voorop stellen en niet het belang van het paard.
Dáárover, het belang van het paard in deze, zou gediscussieerd moeten worden, aan de hand van argumenten.
Nu ben jijzelf ook niet bepaald op je mondje gevallen en dan vind ik het wel jammer dat, als het moeilijk voor je wordt om e.e.a. uit te leggen, je er mee stopt. Maar goed, dat is jouw keuze.
We zijn allemaal hier aardig aan elkaar gewaagd, dacht ik zo.
Wat ík betreur is, dat ik vaak het gevoel heb hier, dat we het welzijn van het paard op rijtechnisch gebied, té vaak uit het oog verliezen.
Alleen het resultaat is wat geldt en wat telt, zo zeg je zelf ook steeds. En dat vind ik jammer.
Ik denk nl. dat het paard altíjd het uitgangspunt zou moeten zijn voor iedereen en daarom komt het zo vaak op de Moderne Rijderij, juist in dít topic met deze titel.
Want daar mis ik nl. té vaak het belang van het paard.
En alhoewel jij op een "vriendelijke" manier modern rijdt, verdedig jij steeds weer anderen in de top die daar m.i. totaal aan voorbij gaan.
Ik denk dat we ons allemaal, steeds weer, moeten blijven verdiepen in datgene waar het paard het meeste baat bij heeft om zijn werk zo goed mogelijk te kunnen blijven uitvoeren met plezier en in een goede gezondheid.
Goed verwoord Murphy.
Ik vind het ook niet vreemd meer dat sommigen hier naast elkaar heen praten.
Het geen wat Horseyfries verdedigd is in haar ogen vriendelijk en goed gereden terwijl een aantal anderen in dit topic waaronder ikzelf zien dat het paard niet meer dan aangeleerde circustrucjes doet en je de angst in de ogen van het paard ziet.
Ook schrijven Nombrada en Cherie dat zij zonder ophoudingen rijden maar gezien mijn ervaring denk ik te weten dat dat helemaal niet kan. Dan komen zij met plaatjes of filmpjes waarin inderdaad paarden zonder teugels gereden worden maar op de vraag van mij of dat het paard ook inderdaad zonder teugels is opgeleid moeten zij het antwoord schuldig blijven. Zolang er hier mensen zijn die alleen theoretische sprookjes verkopen zonder dat zij daadwerkelijk iets echt onderbouwend kunnen aantonen vind ik dat voor mij geen goede discussiepartners. Ook de mensen die dierkwelling niet meer zien maar dit als goede paardensport verkopen zijn voor mij geen discussiepartners waar ik nog energie in ga stoppen.
Ik hoop alleen dat n.a.v. dit topic dat mensen zelf gaan nadenken over hoe mooi de paardensport kan zijn en wat zij zelf voor goeds aan hun eigen rijden kunnen toevoegen.
Maar ik ben bang dat diegenen die hier het hardste schreeuwen volgers gaan krijgen en dat gaat weer ten koste van de paarden(sport).