[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:18

Ik doe dat ook Essie_blue :) Maar ik merk dat toch veel mensen zenuwachtig worden als blijkt dat hun paard achter de loodlijn loopt, want dat is toch helemaal niet goed? Het heeft alles met het geheel te maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 09:31

Zolang ze zich vormen en mooi rond worden zonder met een valse knik af te buigen vind ik iets achter de loodlijn niet erg. Maar als ze met veel druk op de hand achter de loodlijn gedwongen worden, hol zijn voor de schoft en vals afbuigen halverwege de hals.. dat is gewoon niet oké.. Dat verschil zien helaas (te) weinig mensen in de praktijk en die "krul" wordt als "mooi" gezien.

Dat is gewoon eeuwig zonde.

Even wat ronder instellen is iets heel anders als een paard een uur lang met zijn kin tegen zijn hals/borst rijden.

Wbt achterbeenlanden.. er zit een heel groot verschil tussen paarden die met achterbeen voor landen. Je hebt het "gewone" achterbeen "voor" landen, wat eigenlijk betekent dat het paard gewoon zijn "natuurlijke takt" aanhoudt (dus stuwend.. zoals ze los ook lopen in de wei).. en je hebt het "ongewone" achterbeen "voor" landen.. dit is wanneer een paard de rug (incl. lendenen) vastzet en stijf wordt in de gewrichten van het achterbeen, sneller wordt van achteren en trager met het voorbeen.

Ik denk dat wanneer een paard echt tot dragen komt.. dat het dan niet meer mogelijk is om achterbeen voor te landen.. de activiteit die je er van achteren in rijd moet er omhoog en naar voren uit. Kost meer inspanning. Je snelheid naar voren wordt omgezet in optillen (wat automatisch betekent een fractie trager zijn) en paard moet daar in "naar voren blijven denken" om impuls te behouden. (althans.. het klinkt voor MIJ heel logisch, ik kan er ook helemaal naast zitten hoor!!)

De ruimte aan de voorkant zit hem naar mijn idee toch het meeste in de ruiterhand. En tuuurlijk.. Als je een paard groot en lang laat worden dan worden zijn passen ook grooooot en laaaang.. maar dan heb je vooral veel stretchen en weinig aanspanning.. een paard die zich lang maakt kun je niet tot dragen laten komen. Die moeten eerst "bij elkaar" komen... maar dat is hoe ik er over denk...

Karin.. hoe zie jij dat dan? (want ik snap niet waarom je liever achterbeentje eerst zou willen zien ipv gelijkmatig? Draf is toch 2takt? Misschien is het heel logisch maar snap ik hem niet.. wil graag leren :j ik kan geen foto vinden waarin het achterbeen nog staat evenals het voorbeen en het andere achterbeentje een fractie eerder neerkomt dan het andere voorbeen.. ja.. 1.. maar daar drukte ze zich op in de hals := )

Afbeelding (dit is niet de beensituatie die Karin bedoeld trouwens hoor.. dit is meer dan een "fractie" eerder landen. := )

Afbeelding

Welke zien jullie liever dan?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-05-12 09:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:48

Okee, ja ik kreeg in het begin vaak de opmerking dat hij meer zijn neusje eruit mocht hebben namelijk! Ik vind de eerste foto verder wel erg fijn, ik heb altijd heel lichtjes contact. Soms iets te weinig waardoor het af en toe nogal wisselt in hoofd-hals houding! :j
Bedankt voor de reacties, weer wat geleerd!

*edit: ik vind de tweede foto er fijner uitzien, de eerste lijkt me nogal gehaast/uit elkaar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:57

S_en_Z schreef:
Zolang ze zich vormen en mooi rond worden zonder met een valse knik af te buigen vind ik iets achter de loodlijn niet erg. Maar als ze met veel druk op de hand achter de loodlijn gedwongen worden, hol zijn voor de schoft en vals afbuigen halverwege de hals.. dat is gewoon niet oké.. Dat verschil zien helaas (te) weinig mensen in de praktijk en die "krul" wordt als "mooi" gezien.

Dat is gewoon eeuwig zonde.

Even wat ronder instellen is iets heel anders als een paard een uur lang met zijn kin tegen zijn hals/borst rijden.

Ik denk dat wanneer een paard echt tot dragen komt.. dat het dan niet meer mogelijk is om achterbeen voor te landen.. de activiteit die je er van achteren in rijd moet er omhoog en naar voren uit. Kost meer inspanning. Je snelheid naar voren wordt omgezet in optillen (wat automatisch betekent een fractie trager zijn) en paard moet daar in "naar voren blijven denken" om impuls te behouden. (althans.. het klinkt voor MIJ heel logisch, ik kan er ook helemaal naast zitten hoor!!)

Welke zien jullie liever dan?

2e foto natuurlijk

Over achter de loodlijn, ik rijd mijn paarden om te beginnen bijna altijd lang en laag (neusje voor de loodlijn) of laag en rond. (neusje op of achter de loonlijn)
Ik doe dat met losrijden en pas als ze ontspannen loslaten in hun lijf en over de rug lopen, ga ik ze meer naar de oprichting rijden.
Ik rijd dus met vrij lange teugel, er wordt niet vastgehouden, want hoe kan je nou een ontspannen los paard als je hem zelf vasthoud?
Het paard moet zelf de hals laten vallen en die teugels op maat nemen moet vanzelf wanneer ze zichzelf meer op gaan richten omdat je ze actiever maakt en meer op de achterhand zet. Meestal ontstaat het stukje spanning en tegen of boven de teugel komen pas wanneer je een paard te hoog wilt rijden in de hals en nek...
Mensen tillen hun paard dan op, of dwingen ze in de houding door ze slechts een bepaalde teugellengte te geven waar het paard zich dan maar in moet schikken en op af moet buigen...

Dat vind ik dus de omgekeerde wereld.
Ik geef ze eerst de ruimte die ze nodig hebben om ontspannen te lopen en soepel te worden, als ik daar een fijne aanleuning heb, probeer ik steeds meer richting de houding te komen die gewenst is voor een dressuurproef. Hoet soepel en ontspannen blijven, en actief aan het been blijven, gaat bij mij voor op het plaatje met hals opgericht met nek op hoogste punt en neus er uit.
Ik zal een paard ook niet willen dwingen om achter de loodlijn te lopen in opgerichte houding, maar in die lage halslijn gebeurd dat heel natuurlijk.
De laag en ronde houding is in de nek niets krapper dan wanneer je de hals opgericht zou zijn voor de loodlijn.
Opmerkingen dat ademhaling moeilijk zou gaan klopt in mijn ogen dan ook niets van...
Met die opmerking erbij dat met opgericht voor de loodlijn, je eerder hebt dat het paard niet correct vanuit achter zichzelf op richt en je een holte na de schoft krijgt en/of de spieren niet vloeiend doorlopen. (het paard breekt af in de bovenlijn omdat het opgetild wordt door de ruiter in plaats van dat het zakt van achter/zich gaat dragen en daarmee de voorhand vanuit de schoft "lichter" wordt en omhoog komt voor je gevoel. Gevoel: zie speedboot die ineens gas geeft en snel wegvaart... Die komt voor omhoog uit het water omdat die motor zich naar onderen en voren drukt )

Over die grotere passen:
Vergeet je niet het verruimen van de gangen?
Bij het verruimen van de gangen zoals bij middendraf en uitgestrekte draf (en galop of stap natuurlijk ook, maar daar hadden we het niet over) is het de bedoeling dat het paard in dezelfde tact blijft (niet sneller tellen) maar wel meer bodem dekt. Dat kan alleen als het paard sterker afzet en een (in meters, niet in tijd) langer zweefmoment heeft. Daarbij zal het achterbeen dus verder voorbij de afdruk van het voorbeen neer moeten komen.

Ook een uitgestrekte draf moet gedragen zijn, helaas is een goede uitgestrekte draf daarom ook zo moeilijk... Meestal vallen de paarden uit elkaar, op de voorhand (ik had meestal dat het eerste stuk uitgestrekte draf goed ging, maar ergens op de 2e helft of bij het terugnemen dat mijn paard uit elkaar viel en op de voorhand)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:01

Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van eerlijk gezegd en daarom zou ik graag wat reacties willen op deze foto:
Afbeelding

Hier reed ik nog niet zolang op der, en bij haar meot je echt het juiste knopje vinden...
Nu rijd ik haar helaas niet meer...

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:50

Silkaay schreef:
Nou, ik lees al een tijdje mee. Ben zelf niet goed in het commentaar geven. :)

Hier eventjes foto's van ik en m'n knollie Gonzo :)
Afbeelding
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4774_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1894_n.jpg

Galop is nog wat moeilijk, ik moet echt meer op m'n kont gaan zitten.
Gonzo heeft een redelijke actieve galop met veel opzwaai :)

Afbeelding
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3698_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3699_n.jpg

Ik denk zelf dat het neusje er net nog meer uit mag. Maar ben best wel tevreden over z'n hoofd-hals houding algemeen.
Z'n ruggebruik/achterhand kan ook nog beter, maar we werken aan de motor! :)

Misschien zijn zitlessen wel een goed idee .

Succes !

:wave:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:05

Dit is een heel mooi filmpje (vanuit een klassieke dressuur instructeur) over dat het paard zijn hals moet laten vallen en je hand op moet zoeken in de lage lijn om hem zijn rug te laten-leren gebruiken.
vervolgens kun je hem weer wat omhoog vragen, maar nooit verder dan dat hij aan kan. Breekt hij af in de rug/wordt hij hol, dan laat je de hals weer zakken en probeer je later weer de grens op te zoeken tussen wat hij aan kan, voordat hij weer hol wordt in de rug.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 8cOq7YWXys

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:43

@ S_en_Z: volgensmij komt op de tweede foto het achterbeen (ook) een fractie eerder neer dan het voorbeen hoor en is dat de situatie die bedoeld word!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 21:48

Geryon schreef:
@ S_en_Z: volgensmij komt op de tweede foto het achterbeen (ook) een fractie eerder neer dan het voorbeen hoor en is dat de situatie die bedoeld word!

Ja dat zou best eens kunnen idd.. maar waarom het positief is?? (I dunno)

Zelfde moment

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-05-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:52

Na het filmpje gekeken te hebben dat eerder is geplaats, is mijn antwoord dat het komt omdat de lange rugspier dan ontspannen is. Ik weet niet of er nog een andere reden voor is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:52

"snel achterbeen" misschien? Daar had mijn instructrice het regelmatig over. een goed dressuurpaard heeft een snel achterbeen. Weet niet of bij een snel achterbeen dat been ook eerder aan de grond komt, of dat het alleen om het snelle optrekken gaat.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 05:27

Werd door iemand verwezen naar dit topic. Zelf weinig verstand mbt commentaar gaan geven al zal ik het proberen. Begrijp dat je op andere foto's ook reactie moet geven.

Plaats zelf paar foto's van Verona. Rijden momenteel klasse L2. Problemen van het paard tja kan zo opgezocht worden maar houd ik even voor me.

Afbeelding
goed: hooguit dat ik recht op zit
slecht: te getrokken, houd haar vast, paard zet zich vast en hangt. ik zet hier mijn linkerhand te vast.

Afbeelding
goed: :o niets?
Slecht: ga staan in mijn beugels,k wordt uit zadel getrokken en houd van voor te gespannen tegen.

Afbeelding
goed: geef iets meer mee,
slecht: tja mag nog meer en losser

Afbeelding
goed: blijf hier beter in het zadel zitten
slecht: zet mijn armen /handen toch nog te vast.

Wat ik zeg commentaar kan ik zelf slecht geven. Paard mag in het geheel actiever achterbeen gebruik hebben. Zelf zie ik dat nog niet echt maar hoop dat in dit topic nog verder duidelijk te krijgen en te zien enz.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:23

Goedemorgen,

Ik zal nog even terug komen op de comments op mijn foto's. Erg bedankt daarvoor! :)

Wij rijden nog op B niveau en zijn sinds kort ook wat wedstrijdjes aan het rijden. In de training ben ik nu vooral bezig om wat vaker rechte lijnen mee te pakken i.p.v. veel op de volte te blijven hangen om het iets makkelijker te maken onze balans te herstellen. Ik merk dat het op een rechte lijn makkelijker is voor mij om te controleren of ik recht zit, op 2 beugels steun, mn handen gelijk houd en mn paard ook aan 2 teugels loopt.

Op foto 1 zie je ons basistempo, foto 2 rijden we inderdaad een pasje terug (volgens mijn instructrice heb ik erg de neiging om te hard te willen rijden, waardoor het voor mijn paard lastig is om meer te gaan dragen) en foto 3 rijden we een stukje naar voren. Mijn instructeurs willen graag dat ik hierin veel afwissel om haar scherp aan het been te houden en haar van achteren te trainen/activeren. Zelf heb ik nogal de neiging om teveel in hetzelfde te blijven hangen waardoor mijn paard wat makkelijker van het been af komt.
Sinds een paar weken let ik er ook goed op (sinds ik hierop geattendeerd ben :o ) dat ik mijn handen mooi stil, laag en bij elkaar houd. Voorheen gingen mijn handen zo'n beetje alle kanten op, vooral in de stukjes dat het moeilijker ging, waardoor mijn paard geen houvast had om haar aanleuning op te zoeken. We zijn er nu mee bezig dat ik mijn handen gewoon op 1 plek houd en alles aanvul vanuit mijn been als ze uit de aanleuning wil komen. Dit gaat echt al veel beter en heeft er ook voor gezorgt dat het probleem waar ik eerder over sprak al voor 80% verholpen is.
Op de rechterhand had mijn paard namelijk een enorme tactfout, soms zo erg dat ze kreupel lijkt te lopen. Nu heb ik er samen met mijn instructeur eens naar gekeken en over de benen loopt ze gewoon goed, maar in haar hoofd-halshouding was ze enorm onrustig. Bij iedere pas kwam haar hoofd omhoog en weer omlaag. Door nu meer erop te letten dat ze over 2 teugels loopt is dit probleem zo goed als verdwenen. Af en toe zien we het nog terug, maar dan weet ik waar ik het zoeken moet ;)
Als ik een pasje weg rijd probeer ik er nu ook meer op te letten om boven mijn paard te blijven i.p.v. er zo achter te blijven hangen. Op het moment dat ze wat fijner voor elkaar is, is het voor mij ook gelijk een stuk makkelijker om lekker te gaan zitten.

Inmiddels zijn we, sinds deze foto's gemaakt zijn, alweer een paar maanden verder en lijken we al enorm vooruit te zijn gegaan. Ik hoop dat ik binnenkort weer wat foto's kan laten maken om te laten zien waar we aan gewerkt hebben en of het ook daadwerkelijk zijn vruchten heeft afgeworpen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 13:08

Ha! Wat fijn dat je wat aan de commentaren hebt!

Had ik het dus toch goed gezien betreft het terugrijden op 2 en het "vlug" worden op foto 3 :D Tempowisselingen zijn super voor je paard, goed dat je zelf ook merkt wanneer je makkelijker meegaat en wanneer je je paard nog stiekem een beetje tegenwerkt met je zit in het voorwaartser gaan. Komt vanzelf ook wel, zolang je je er maar bewust van blijft.. en daar ben je mee bezig.. goed zo dus! Pluim voor jou!

Heel fijn dat jouw stillere handhouding (vergeet niet dat je hand stil maar wel meeverend moet zijn met de mond van je paard :j ) voorkomt dat ze taktfouten maakt.

Ben heel benieuwd naar je volgende foto's!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:27

Ik wil ook heel graag wat delen.

Kwaliteit is helaas wat achteruit gegaan door het uploaden, heb de horizon wat rechter gezet.

Op deze ben ik best wel trots ook al kantelt ze iets. Het heeft lang geduurd voor ze zo fijn over de benen ging horizon is nog steeds een beetje bergaf zie ik.. *nog trotser* vorig jaar dook ze de voorhand op en gooide ze zich over de schouder naar buiten en nu loopt ze al meer met de schoft omhoog dus ben erg tevreden!
Afbeelding

Ook ik kukel weleens wat voorover ;)
Afbeelding

Het gevoel van samen nageven, ook in lichtrijden losse gedragen armen en zachte vingers. Op mijn gezicht kun je opperste concentratie aflezen van "voelen" wat ik aan het doen ben.
Afbeelding
(heb ooit eens gehoord dat gezwollen klieren betekenen dat het paard te strak gereden word.. maar de "dikke" klieren heeft ze altijd al gehad en trekken ook niet weg als ik een paar weken lang laag rijd.. of haar met een los teugeltje laat lopen. Dierenarts zegt dat het niets is en dat ik me niet zo druk moet maken := )

Mn shirtje zit scheef _O-
Afbeelding

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:43

Hallo,,, Ik kwam hier ook maar even kijken. Ik wil best comentaar geven maar heb er niet zo veel verstand van. Weet niet of het leerzaam is er een foto neer te zetten hoe het niet moet? Aangezien ik die nog wel heb :=
Verder zal ik een beetje gaan lezen en kijken of ik dr wat van opsteek

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:41

Foto's zien er goed uit SenZ! Zeker van het wijken! En die laatste ook, heerlijk lange teugel, en toch helemaal bij jou

Tuurlijk hebben we daar wat aan majO! Zelf vind ik het erg lastig foto's te beoordelen, en is het meer nadat er al commentaar is gegeven: : 'goh, ja idd, nu zie ik het.."
Vraag me nu natuurlijk af wat voor een foto het is, hihi

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:14

Tja ben er niet trots op maar goed. Ook ik maak fouten,

Ff kleine toevoeging op de foto's. Rij normaal altijd met cap maar voor de fotoshoot de cap afgedaan. En had hier op deze foto's 2 weken zelf niet gereden en zat nog met een zere rug.

Afbeelding

En nog even een betere

Afbeelding

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:24

de foto's hier boven vind ik er goed uit zien ook als je2 weken niet hebt gereden! ga zo door! +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 18:28

Ik zie een heleboel.. die eerste.. oei.. ik krijg er spontaan last van mijn rug van!

De 2e is best netjes.. paardje lekker enthousiast.. leuk! Als ik je hier zo zie zouden je beugels wel een gaatje langer mogen, je knie komt over je wrong heen. Handjes gedragen en voor je uit, hakken iets meer uitdrukken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:30

S_en_Z schreef:
Ik zie een heleboel.. die eerste.. oei.. ik krijg er spontaan last van mijn rug van!

De 2e is best netjes.. paardje lekker enthousiast.. leuk! Als ik je hier zo zie zouden je beugels wel een gaatje langer mogen, je knie komt over je wrong heen. Handjes gedragen en voor je uit, hakken iets meer uitdrukken.

Had het idd van te voren aan gegeven. Ben er idd ook niet trots op. Maar goed ik maak ook fouten en ja voor dit topic is het wel een goede foto om te laten zien hoe het ook kan maar niet moet toch?

Idd die puntjes had ik ook.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:54

nou ben ik wel benieuwd wat jullie van de mijne vinden. volgensmij heb ik hem ook al in het vorige topic gezet.
wat info: mijn paardje is 4 jaar en loopt B doet het tot nu toe super goed.

Afbeelding
ik rij hier net een volte in, moet eigenlijk mijn binnen hand nog meer naar binnen doen. maar hij valt nog al snel door mijn binnen been, zo als hij dat hier ook doet. vandaar dan mijn been er aan zit.

Afbeelding
deze vind ik zelf best mooi, alleen ik moet zelf niet mee in de bocht gaan hangen :o

ik ben benieuwd naar jullie commetaar :D

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:06

Nicky Ik vind het er wel goed uitzien. Alleen je hakken naar beneden. En idd recht blijven zitten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 19:49

maj0 schreef:
S_en_Z schreef:

Had het idd van te voren aan gegeven. Ben er idd ook niet trots op. Maar goed ik maak ook fouten en ja voor dit topic is het wel een goede foto om te laten zien hoe het ook kan maar niet moet toch?

Idd die puntjes had ik ook.

Bedoelde nieteens t paard maar meer jou. Hij was druk of niet? Kan me voorstellen als je al last van je rug hebt en in die positie in galop beland dat je een flinke klap krijgt in je onderrug. Dat je teveel aan zijn mond zit kan een keer gebeuren, 2e foto is best netjes daarom geef ik ook verder geen kritiek op de 1e foto :=

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:54

Voelde het idd wel ja.. Had wel de mazzel dat ze nog gereden was. Maar ja ze word altijd beetje vrolijk buiten haah. Maar goed liever zo dan dat ze niet voor uit te branden is. Ach ja,, tis mooi leer moment. Als je alleen maar goeie foto's ziet is ook niet wat. Keer een slechte leer je ook van zo denk ik maar.

Belangrijkste is dat ik zelf weet dat ik fout ben ;)