[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:22

Marinke, ik ben benieuwd hoe het je bevalt :j

En idd, kijk ook weleens naar mijn eigen instructrice. Zit prachtig, paarden ontzettend fijn aan de hulpen en lopen als een tierelier. Puur door consequent rijden zonder kwaad te worden.

Ik heb al genoeg (wedstrijd)spanning nog voor ik er op zit. Laat mij maar gewoon vriendelijk en netjes rijden. Als er iemand komt met een paard die wat spectaculairder rijd en de oefeningen gaan goed, nouja dan zitten ze boven mij. *haalt schouders op* Ik ga voor de winst, niet voor de prijzen. Ik ben wel veel bezig met lekker voorwaarts houden. Maar ik rijd liever nog even geleidelijk weg naar middengangen ipv dat ik hals over kop mijn benen er in moet zetten en ze uit het niets weg moet met het risico dat ik haar laat "schrikken" en ik mijn oefening verpest :)

(nee HK wordt niets.. ik ga nadenken over een OP)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:39

S_en_Z, aan jou de taak om een mooie OP te maken! Ik, en wellicht spreek ik ook voor anderen, vertrouw dat jij dat geweldig kunt!! :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:45

Ik heb ook echt zitten genieten toen mijn instructrice op Jim ging zitten :j
Het zag er zoooo makkelijk uit :D
Heel leerzaam ook.

Vanmiddag komt de zadelmaker voor een nieuw zadel. Door Jim zijn mega-verandering past het huidige zadel echt niet meer. Het is veel te groot geworden en het model is echt niet meer passend te krijgen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:56

Wat een leuk/leerzaam topic

Hier mijn paard, ik rij L1 dressuur met hem!

afgelopen zondag, iets over de buitenschouder
Afbeelding

Afgelopen zomer:
Afbeelding

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:25

Ik heb vorige week ook eens mijn training gefilmd om even te zien waar de verbeterpunten liggen. De eerste 1,5 minuut zijn van het losstappen en draven. Daarna heb ik haar iets meer opgepakt. Waar ik mee bezig ben op het filmpje is niet meer dan het paard wat gehoorzamer maken aan mijn hulpen, in het springparcours wil ze namelijk nog wel eens onder mij uit rennen en met de dressuurtraining probeer ik haar iets gehoorzamer aan mijn hulpen te krijgen door deze overgangen. Daarna heeft ze super gelopen maar helaas was mijn geheugenkaart minder toereikend dan ik had gedacht dus dit staat er helaas niet op. Wat ik alvast aan wil geven is dat mijn houding verbeterd moet worden, ik mag niet zoveel drijven en mijn handen mogen wat meer voor mijn lichaam gehouden worden. Zeker met losdraven doe ik mijn handen wijd en naar me toe. Verder heb ik nog wel wat meer rijtechnische problemen maar dat laat ik aan jullie over om dat te ontdekken. Ik hoop binnenkort een nieuwe training te kunnen filmen, maar dan wat verder in de training, dan komen de rijtechnische problemen ook wat meer naar voren.

http://www.youtube.com/watch?v=XeYUA_0U ... AAAAAAAAAA

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:44

Suzanne_k schreef:
Ik heb vorige week ook eens mijn training gefilmd om even te zien waar de verbeterpunten liggen. De eerste 1,5 minuut zijn van het losstappen en draven. Daarna heb ik haar iets meer opgepakt. Waar ik mee bezig ben op het filmpje is niet meer dan het paard wat gehoorzamer maken aan mijn hulpen, in het springparcours wil ze namelijk nog wel eens onder mij uit rennen en met de dressuurtraining probeer ik haar iets gehoorzamer aan mijn hulpen te krijgen door deze overgangen. Daarna heeft ze super gelopen maar helaas was mijn geheugenkaart minder toereikend dan ik had gedacht dus dit staat er helaas niet op. Wat ik alvast aan wil geven is dat mijn houding verbeterd moet worden, ik mag niet zoveel drijven en mijn handen mogen wat meer voor mijn lichaam gehouden worden. Zeker met losdraven doe ik mijn handen wijd en naar me toe. Verder heb ik nog wel wat meer rijtechnische problemen maar dat laat ik aan jullie over om dat te ontdekken. Ik hoop binnenkort een nieuwe training te kunnen filmen, maar dan wat verder in de training, dan komen de rijtechnische problemen ook wat meer naar voren.

Hallo Suzanne_k
Helaas is je filmpje een beetje ver weg, ik kan niet alles goed zien. Het ziet er in ieder geval ontspannen uit, iets te ontspannen misschien wel! Ik denk dat je je paard best wel wat harder aan het werk mag zetten en wat meer afwisseling mag bieden. Net wat meer voorwaarts in zowel stap, draf als galop, een keertje vaker schakelen tussendoor...Houd het spannend!

Je overgangen begrijp ik niet zo goed. Bij de stap-halt overgang laat je haar eerst een aantal passen zo traag stappen dat ze nauwelijks nog vooruit gaat. Ik weet niet zo goed waarom je dat doet, het ziet er een beetje uit alsof je paard niet luistert (niet stil wil gaan staan) maar ik vermoedde dat je haar toch zelf door liet lopen. Zou ik niet meer doen, maakt de overgang erg uit elkaar gevallen en geeft veel ruimte voor op de voorhand vallen.
De overgangen stap-galop zijn redelijk. Ik begrijp dat je springt dus dan is het vooral van belang dat ze snel weg is. Om dit te verbeteren zou ik proberen iets minder 'lang' te stappen. Je paard heeft een hele mooie ruime stap volgens mij, maar het is eenvoudiger om actief aan te galopperen als je haar eerst in de stap een heel kleine beetje opvangt, bij elkaar rijdt.
De overgangen galop-stap hebben op deze manier, sorry dat ik het zo zeg, geen enkele zin. Je laat haar in draf vallen, en vervolgens nog wat doorduwen voordat je uiteindelijk stapt. Voor je paard lichamelijk hebben deze overgangen geen waarde omdat ze op deze manier ontzettend op voor valt. Voor het luisteren naar jou helpt het ook al niet omdat ze veeel te lang doordraaft.
Tip: Rijd vanuit en actieve galop een kleine volte (10m) In die volte vang je je paard op (let op begrenzen buitenkant) en als je terug op de hoefslag komt ga je stappen. Echt stappen, niet eerst draven. Maak gebruik van je zit! Je maakt een overgang of van galop naar draf, of van galop naar stap, nooit half-half.

Wow, nou lijkt het net alsof ik alleen maar commentaar heb, dat is niet zo hoor! Het ziet er echt fijn uit, je paard werkt mooi met je mee en voor zover ik kan beoordelen zit jij in balans er op. Ik kan echter alleen commentaar geven op de dingen die ik kan zien en dat is wat hierboven staat. Om meer te zeggen over je aanleuning en je houding zou ik het van dichterbij moeten zien. Maar gelukkig zitten hier een aantal mensen die super kunnen kijken en ik hoop dat zij je nog verder kunnen helpen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:47

@ DNIEZE: Wat een leukerd! Ik denk dat je erg moet waken voor het te diep rijden, zeker bij een paard met een hals/kaak als deze maak je het hem daar heel erg moeilijk mee. Dan krijg je al snel zo'n dubbelgevouwen beeld, zonde. Houd het luchtig van voor.
Verder ben ik jaloers op je beenligging, wat zit je mooi 'lang'. Wel lijk je op allebei de foto's wat achterover/door te zakken in je lendenen (onder in je rug). Naar mijn mening mag je in je bovenlichaam jezelf dus nog iets langer maken.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:15

Esther,
Ten eerste bedankt!
Dat te diep lopen daar heb je gelijk in en daar zijn we in onze training en lessen ook erg mee bezig om dat goed voor mekaar te gaan krijgen.. Voor een fjord met zo'n brede hals neemt die heel soepel en makkelijk stelling aan en daar inderdaad te diep gaat lopen..
Inderdaad over dat ik achterover zit, zie ik ook terug op de foto's bedankt! :)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:44

_Esther_87_ schreef:
Hallo Suzanne_k
Helaas is je filmpje een beetje ver weg, ik kan niet alles goed zien. Het ziet er in ieder geval ontspannen uit, iets te ontspannen misschien wel! Ik denk dat je je paard best wel wat harder aan het werk mag zetten en wat meer afwisseling mag bieden. Net wat meer voorwaarts in zowel stap, draf als galop, een keertje vaker schakelen tussendoor...Houd het spannend!

Je overgangen begrijp ik niet zo goed. Bij de stap-halt overgang laat je haar eerst een aantal passen zo traag stappen dat ze nauwelijks nog vooruit gaat. Ik weet niet zo goed waarom je dat doet, het ziet er een beetje uit alsof je paard niet luistert (niet stil wil gaan staan) maar ik vermoedde dat je haar toch zelf door liet lopen. Zou ik niet meer doen, maakt de overgang erg uit elkaar gevallen en geeft veel ruimte voor op de voorhand vallen.
De overgangen stap-galop zijn redelijk. Ik begrijp dat je springt dus dan is het vooral van belang dat ze snel weg is. Om dit te verbeteren zou ik proberen iets minder 'lang' te stappen. Je paard heeft een hele mooie ruime stap volgens mij, maar het is eenvoudiger om actief aan te galopperen als je haar eerst in de stap een heel kleine beetje opvangt, bij elkaar rijdt.
De overgangen galop-stap hebben op deze manier, sorry dat ik het zo zeg, geen enkele zin. Je laat haar in draf vallen, en vervolgens nog wat doorduwen voordat je uiteindelijk stapt. Voor je paard lichamelijk hebben deze overgangen geen waarde omdat ze op deze manier ontzettend op voor valt. Voor het luisteren naar jou helpt het ook al niet omdat ze veeel te lang doordraaft.
Tip: Rijd vanuit en actieve galop een kleine volte (10m) In die volte vang je je paard op (let op begrenzen buitenkant) en als je terug op de hoefslag komt ga je stappen. Echt stappen, niet eerst draven. Maak gebruik van je zit! Je maakt een overgang of van galop naar draf, of van galop naar stap, nooit half-half.

Wow, nou lijkt het net alsof ik alleen maar commentaar heb, dat is niet zo hoor! Het ziet er echt fijn uit, je paard werkt mooi met je mee en voor zover ik kan beoordelen zit jij in balans er op. Ik kan echter alleen commentaar geven op de dingen die ik kan zien en dat is wat hierboven staat. Om meer te zeggen over je aanleuning en je houding zou ik het van dichterbij moeten zien. Maar gelukkig zitten hier een aantal mensen die super kunnen kijken en ik hoop dat zij je nog verder kunnen helpen!

Bedankt voor je reactie. De overgang naar het halthouden luisterde ze gewoon niet, ik heb veel problemen gehad met het halthouden en zoals je ziet soms nog steeds. Het klopt dat ze in de overgangen nog uit elkaar loopt en op de voorhand valt. Ik moet inderdaad wat meer gaan rijden, ik hoor vaak dat het te simpel is en ik ben te lief voor haar.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:53

Suzanne_k, zou het een idee zijn om je paard, in het losrijden, eerst een aantal keer draf-stap-draf overgangen te maken, zodat ze er met achter wat meer bijkomt en wat meer op je gaat letten? Ook helpt misschien draf-bíjnastap-draf.

Het zijn ideeën. Ik heb overigens niet het hele filmpje gezien hoor. Alleen het loswerken. Ik moest erg lachen om je "publiek", die ook nog bijna je camera naar beneden wilde duwen!

Erg leuk, al die filmpjes. Ik leer me weer te pletter! Heerlijk! Ik hoop dit weekend met S_en_Z aan de slag te gaan en hoop dat zij ook stukjes van mij zou willen filmen. Voor mijzelf en voor jullie, zodat jullie mij kunnen helpen. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:14

Uiteraard Agossie, ik ga mijn camera opladen :j (en ik ga zo eerst Yell. haar filmpje eens bekijken, nu heb ik even tijd *hoezee*)

De nieuwe OP ligt al rokend klaar :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:20

Verder iemand nog tips, opmerkingen over Radar en mij ?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:31

Wat vinden jullie van dit beeld?
Ruiter en paard zijn beiden 1 jaar zadelmak op deze foto :D
Ik vind de gelijk verdeelde activiteit van de benen positief, de neus mag er iets meer uit en de buiging mag wat minder in de hals.
Positief is de lossere binnenhand ter voorbereiding op inzet volte.
Paard loopt nog best op de voorhand naar mijn inzicht.

Kan iemand deze foto misschien rechtzetten voor mij?

(toestemming vd ruiter voor plaatsen foto hoor)
Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:33

Dnieze, helaas zijn het 2 stap foto's en eerlijk gezegd zie ik daar niet zo heel veel op, maar ik ga een poging wagen voor je.
Op de eerste foto loopt je paard inderdaad iets over de schouder weg, maar je ziet het zelf ook goed en kunt het daardoor prima corrigeren. Ook lijkt het of hij achter niet helemaal onder treed, maar een beetje 'achter' blijft in de beweging naar voren.

Verder zie ik je erg ingezakt zitten. Probeer meer rechtop te zitten, daardoor zit je je paard minder in de weg en kan hij meer van achter ondertreden. Iemand heeft mij ooit uitgelegd om te proberen je middenrif wat aan te spannen. De rest van je bovenlijf ontspannen, maar van middenrif iets aanspannen ga je al wat meer rechtop zitten.
Een goede oefening hiervoor is ook:
Ga staan, voeten iets uit elkaar zodat je benen recht onder je heupen staan, op beide voeten evenveel gewicht, laat je handen naast je lichaam hangen. Adem dan diep in (zo diep dat je automatisch meer rechtop gaat staan), houd die HOUDING vast, maar adem wel rustig uit, ontspan je schouders en ga door met rustig ademen. Misschien helpt het!

Verder wil ik niet onvermeld dat dat ik het een prachtig paard vind. Mooi, knotten in plaats van geknipt!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:37

Helaas gaat het ook hier niet altijd zo als het hoort en zoals je hoopt...
Hier een filmpje van onze regiokampioenschappen. Met inrijden was hij super! Helaas was hij in de proef erg terug dus moest ik er een stuk meer aan rijden. Ik baal ervan dat jij het achterin zo spannend vond en ik heb geen idee hoe ik dit had moeten oplossen. Heb geprobeerd hem er met wat binnen stelling langs te loodsen, maar de eerste keer kwam super onverwachts. Tijdens de proef had ik geen idee wat hij spannend vond. Maar na het filmpje een paar keer te hebben bekeken (best pijnlijk :o ) denk ik dat het bord spannend was. Iemand een idee om hem in het vervolg wat minder spanning te laten krijgen? om me heen hoor ik wel eens ronder instellen, daar ben ik niet zo van eerlijk gezegd :o

Wat me trouwens ook opvalt is dat ik in de wendingen nog steeds aan de buitenkant van m'n pony zit. Hier breng ik hem alleen maar mee uit balans... wat me óók opvalt is dat hij wat gevoelig over de benen gaat. Inmiddels hebben we er weer een ijzertje onder en loopt hij alweer 10 punten beter gelukkig :D

Ons eindresultaat was 11e met 61% moet zeggen dat ik flink baalde... we hadden veel hoger kunnen zitten dan de middenmoot. Maar het was wel een super ervaring voor Roy! We zijn een beetje aan het springen, om hem wat meer zelfvertrouwen te geven. Pakt hij ook super leuk op. Had nooit verwacht een jong dier te gaan opleiden in het springen :P maar hij geeft een super gevoel!

Wees niet te streng :o het is een jonge pony en dit was onze 6e wedstrijd indoor.

we trainen lekker door en dan hoop ik hem in April klaar te hebben voor de M1 :) Hij pakt alles super op, dus denk dat het wel goed komt :j
en om een beetje in de sferen van het topic te blijven? volgens mij is de aanleuning best fijn toch? 8-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:40

freeride schreef:
Wat vinden jullie van dit beeld?
Ruiter en paard zijn beiden 1 jaar zadelmak op deze foto :D
Ik vind de gelijk verdeelde activiteit van de benen positief, de neus mag er iets meer uit en de buiging mag wat minder in de hals.
Positief is de lossere binnenhand ter voorbereiding op inzet volte.
Paard loopt nog best op de voorhand naar mijn inzicht.

Kan iemand deze foto misschien rechtzetten voor mij?

(toestemming vd ruiter voor plaatsen foto hoor)
Afbeelding

Zo lastig.. reedde ruiter hier een "jog"? (zo noem je zo'n langzaam westerndrafje toch?)

Voor mij, zou hij veel actiever mogen en neusje er uit (dat zei je zelf al), hij zit tegen het randje aan om van het achterbeen af te stappen en hij loopt idd op de voorhand.

Edit: Ik ga de foto even rechtzetten.

Nogmaals edit: Toen ik de foto ging rechtzetten viel me op dat de paaltjes recht zijn... het paard loopt overduidelijk op de voorhand :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-02-12 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:43

Suzanne_k schreef:

Leuk filmpje. Wat een prachtige bak, en helemaal voor je alleen!
Er mag inderdaad in alle gangen meer impuls. In de stap bijvoorbeeld is je paard niet zuiver. Meer laten marcheren en lekker meegaan met de mond van je paard daarbij kan helpen. Schoudervrijheid toestaan. Impuls geeft mogelijk ook een fijnere aanleuning.
Ik had de indruk (maar het is niet zo goed te zien zo ver weg) dat je op de linkerhand wat naar rechts zit.
Ook ik begrijp de overgangen niet zo. Waarom rij je er zoveel, terwijl je paard nog niet in een basisbeweging is bevestigd?
En de kwaliteit van de overgangen mag ook wel beter, nu is je paard steeds van het bit en tegen de hand. >;)

Je zegt dat je 'te lief' rijdt. Ik ben het daar niet mee eens. _/-\o_
Paarden hebben behoefte aan duidelijkheid. Dát is lief. 'Lief' is niet persé 'zacht'.
Wat je hier doet is voor je paard heel onduidelijk. Onduidelijk in de zin van 'wat is goed'? Wat is 'fout'? Je zit alleen maar in het grijze gebied van onduidelijke vraag, waar een paard ongewild allerlei fouten dingen aanleert. Als dat later gecorrigeerd moet worden is alles ineens niet zo 'lief' meer.
En vanwege die onduidelijkheid naar je paard toen ben ik zo eigenwijs om jouw rijden niet 'lief' te vinden. :D
Ik zie je paard ook nog niet een echt blije uitstraling hebben, volgens mij is ze het mij eens. _/-\o_

Ik denk dat je véél meer kunt doen aan de kwaliteit van beweging. Laat je paard swingen! Bevestig haar in een fijne constante basisbeweging (een beweging waar je altijd op terug moet kunnen vallen als het even niet zo goed gaat). Leg je aandacht vooral op het fijne bewegen, en niet op het steeds maar terugrijden (alle idee van 'voorwaarts' wordt er uitgereden, op deze manier), en van die piepkleine stukjes galop. Zo kán je paard niet in een fijn ritme komen. Frustrerend voor jou, lijkt me eigenlijk, en bepaald ook voor je paard. :(:)

Ik denk óók dat het goed zou zijn als je wéét wat je wilt bereiken met een bepaalde oefening of hulp.
Jij vraagt iets aan je paard, maar dan ben jij ook verantwoordelijk het antwoord. Dát er een antwoord komt, en ook een góed antwoord. En niet zo halfbakken als bijvoorbeeld bij de overgangen in dit filmpje.
Je paard leert nu dat ze van alles 'mag': ze mag tegen je hand zijn, ze mag dooremmeren .. Je wilt het goed doen, maar je paard blijft maar doorleren.. in dit geval ook foute dingen.

Wat denk je, kun je uit dat grijze gebied komen waar er wel een 'relatie' is, maar geen happy relatie? Kun je je doelen stellen voordat je op je paard stapt? Kun je van tevoren bedenken hoe je tot de doelen kunt komen? SAMEN met je paard, en niet tégen je paard in?

Hoop dat je volgende filmpje er al wat blijer uit ziet! +:)+
Succes!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:44

@S_en_Z: Nope, paard draaft enorm snel op de foto, de ruiter rijdt enkel met een westernzadel omdat ie dat fijner vindt, en dat is handig bij extreme cowboyraces:) Het is wel een amerikaanse appaloosa, die lopen veel minder spectaculair dan een beetje dressuurpaard natuurlijk

edit, hierbij een filmpje van JOG, zoek de verschillen.
http://www.youtube.com/watch?v=OTosJjRLDOY

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:50

Agossie schreef:
Dnieze, helaas zijn het 2 stap foto's en eerlijk gezegd zie ik daar niet zo heel veel op, maar ik ga een poging wagen voor je.
Op de eerste foto loopt je paard inderdaad iets over de schouder weg, maar je ziet het zelf ook goed en kunt het daardoor prima corrigeren. Ook lijkt het of hij achter niet helemaal onder treed, maar een beetje 'achter' blijft in de beweging naar voren.

Verder zie ik je erg ingezakt zitten. Probeer meer rechtop te zitten, daardoor zit je je paard minder in de weg en kan hij meer van achter ondertreden. Iemand heeft mij ooit uitgelegd om te proberen je middenrif wat aan te spannen. De rest van je bovenlijf ontspannen, maar van middenrif iets aanspannen ga je al wat meer rechtop zitten.
Een goede oefening hiervoor is ook:
Ga staan, voeten iets uit elkaar zodat je benen recht onder je heupen staan, op beide voeten evenveel gewicht, laat je handen naast je lichaam hangen. Adem dan diep in (zo diep dat je automatisch meer rechtop gaat staan), houd die HOUDING vast, maar adem wel rustig uit, ontspan je schouders en ga door met rustig ademen. Misschien helpt het!

Verder wil ik niet onvermeld dat dat ik het een prachtig paard vind. Mooi, knotten in plaats van geknipt!

Oke bedankt! Zal het eens gaan proberen..
Heb helaas wel heel snel last van me onderrug, dus misschien is dat een teken dat ik onderuit gezakt zit?
Ik zal nog even een draf-galop foto zoeken zodat er meer te oordelen valt...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:51

Dat is nog veel trager dan ik dacht ja freeride.. want wat ik aan western-dresuurders zie rijden draaft wel wat sneller dan dit(filmpje), maar zetten ook het achterbeen niet maximaal onder. (vandaar dat ik dacht dat het niet zo hard ging want bij "een beetje dressuurpaard" gaan rennerige paarden graag dravertje spelen)

Een voorbeeld van een rennerige middendraf:

Afbeelding
Vorig jaar november. Ik pushte haar helaas teveel, ze wou lang worden in de hals omdat ze het niet kon bolwerken en ik geef haar geen ruimte (duw hand omlaag) dus liep ze tegen mijn hand aan en geeft dmv mondje openen aan dat ze NIET blij met me is. Mijn neusriem en sperriem zitten vrij los, dus ze KAN haar mond ook openen. Dit soort foto's en momenten zie ik (godzijdank) weinig tot zelden in mijn eigen rijden. Ik wist hier ook dondersgoed dat ik het niet goed aanpakte, had haar direct terug moeten zetten en het verder moeten proberen.. Maarja.. voor die foto he ;)

Met ietsjes meer lucht (zelfde diagonaal maar had haar hier net "bijgereden" om dat ik al voelde dat ze achter te snel was)
Afbeelding
Nog steeds zie je haar drukken dat ze langer wil worden, het punt is.. als ik ook daadwerkelijk langer had gegeven dan werd ze een duikboot (kruis omhoog, hals lang en bij de ribben gespannen)

Ik weet dat ik omlaag kijk.. en dat doe ik dus ook om te kijken hoe zij reageert.. want als je nooit iets vraagt.. en nooit een fout maakt, kun je het ook niet oplossen.. Het probleem? Voor wegrijden wel recht, maar nog onvoldoende op het achterbeen.. en nog niet sterk genoeg in het achterbeen om ook echt genoeg dragend te verruimen.

Iets waar we met andere oefeningen (denk aan tempowisselingen en overgangen) hard aan gewerkt hebben. Inmiddels is ze al een stuk sterker en gaan de middendrafjes stukken beter. :=

Ik heb geen verstand van Western verder freeride *D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-02-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:53

Freeride, het gevoel dat ik bij deze foto krijg is dat de ruiter heel langzaam maar voren glijdt en elk moment met zaedel en al via de hals voor het paard op de grond belandt. Dat is mijn gevoel, ik weet dat het niet kan. Ik vind hem dus heel erg op de voorhand zitten en daarbij de ruiter ook nog eens naar voren leunen.
Ook heb ik het idee dat als de ruiter de volte in wil zetten, ik neem aan dat dit naar links zal zijn, de stelling naar rechts is.
Beenzetting lijkt me wel netjes en het paard lijkt ook netjes voorwaarts, hoewel het in mijn ogen wel iets actiever mag, maar dat is omdat hij zo op de voorhand is.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:54

Hierbij een draf foto:
Afbeelding

en galop
Afbeelding Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:03

Agossie schreef:
Freeride, het gevoel dat ik bij deze foto krijg is dat de ruiter heel langzaam maar voren glijdt en elk moment met zaedel en al via de hals voor het paard op de grond belandt. Dat is mijn gevoel, ik weet dat het niet kan. Ik vind hem dus heel erg op de voorhand zitten en daarbij de ruiter ook nog eens naar voren leunen.
Ook heb ik het idee dat als de ruiter de volte in wil zetten, ik neem aan dat dit naar links zal zijn, de stelling naar rechts is.
Beenzetting lijkt me wel netjes en het paard lijkt ook netjes voorwaarts, hoewel het in mijn ogen wel iets actiever mag, maar dat is omdat hij zo op de voorhand is.

Ik begrijp wat je bedoelt, de ruiter zit idd een beetje naar voren, zijn beiden niet zo ervaren, en paard is nog wat onzeker in voorwaarts zijn, dus gewicht vd ruiter is een beetje teveel mee, maar werkt iig niet terug.
Ook de stelling is idd naar rechts, paard maakt zich sterker omdat een volte naar links voor hem moeilijker is, toch trekt de ruiter het paard niet in de juiste stelling, en zet gewoon het lichaam vh paard op de volte, met zijn benen,waardoor hij nogal recht de volte loopt, maar iig zonder terugwerkende hand vd ruiter.

Ik zie dat S_en_Z de foto niet recht kan zetten ivm paaltjes die recht zijn, d bodem loopt daar wel af, hoe kan ik die rechter krijgen? ( in het echt mag de bodem niet rechter gemaakt worden, hoe belachelijk, is te ingrijpende verandering van relief in het gebied.....lang leve belgie)
Laatst bijgewerkt door freeride op 17-02-12 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:04

Dank je Bertie. Ik hoop volgende week nog een filmpje of foto's te kunnen laten zien waarbij het al beter gaat. Mijn paard is eigenlijk heel snel ongeïnteresseerd met dressuurwerk. Zodra er een hindernis in de bak komt wordt ze gelukkig wel blij. Maar wat zou jij nu doen om haar ook in de dressuur enthousiaster te krijgen? Afgelopen maandag had ik longeerles van Lammert Haanstra en ik kreeg haar niet actief. Hij legde een simpel balkje in de ring en ze was al een stuk enthousiaster. Vaak maak ik met rijden ook gebruik van balkjes om haar bij de les te houden, want ze loopt heel snel maar gewoon haar rondje. Maar in een dressuurproef kom ik helaas geen balken tegen en over hekjes springen wordt niet gewaardeerd. :Y) Ik hoop overigens dat binnenkort de zandpaden weer te rijden zijn want een buitenritje is ze ook wel weer aan toe.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:05

Citaat:
Dat is nog veel trager dan ik dacht ja freeride.. want wat ik aan western-dresuurders zie rijden draaft wel wat sneller dan dit(filmpje), maar zetten ook het achterbeen niet maximaal onder. (vandaar dat ik dacht dat het niet zo hard ging want bij "een beetje dressuurpaard" gaan rennerige paarden graag dravertje spelen)

Een voorbeeld van een rennerige middendraf:

Afbeelding
Vorig jaar november. Ik pushte haar helaas teveel, ze wou lang worden in de hals omdat ze het niet kon bolwerken en ik geef haar geen ruimte (duw hand omlaag) dus liep ze tegen mijn hand aan en geeft dmv mondje openen aan dat ze NIET blij met me is. Mijn neusriem en sperriem zitten vrij los, dus ze KAN haar mond ook openen. Dit soort foto's en momenten zie ik (godzijdank) weinig tot zelden in mijn eigen rijden. Ik wist hier ook dondersgoed dat ik het niet goed aanpakte, had haar direct terug moeten zetten en het verder moeten proberen.. Maarja.. voor die foto he ;)

Met ietsjes meer lucht (zelfde diagonaal maar had haar hier net "bijgereden" om dat ik al voelde dat ze achter te snel was)
Afbeelding
Nog steeds zie je haar drukken dat ze langer wil worden, het punt is.. als ik ook daadwerkelijk langer had gegeven dan werd ze een duikboot (kruis omhoog, hals lang en bij de ribben gespannen)

Ik weet dat ik omlaag kijk.. en dat doe ik dus ook om te kijken hoe zij reageert.. want als je nooit iets vraagt.. en nooit een fout maakt, kun je het ook niet oplossen.. Het probleem? Voor wegrijden wel recht, maar nog onvoldoende op het achterbeen.. en nog niet sterk genoeg in het achterbeen om ook echt genoeg dragend te verruimen.

Iets waar we met andere oefeningen (denk aan tempowisselingen en overgangen) hard aan gewerkt hebben. Inmiddels is ze al een stuk sterker en gaan de middendrafjes stukken beter. :=

Ik heb geen verstand van Western verder freeride *D

Het grappige is.. dat je zelfs kunt ZIEN dat ze toen bespiering miste als je de lijn van de bil langs kijkt zie je een deukje in de bil bij haar zitbeen. Het is niet dat ze onvoldoende lengte in de hals krijgt van me.. veel langer moest ze echt niet hebben.. maar je ziet dat zij, om te compenseren.. nog langer wil.. omdat ze het gewoon moeilijk heeft :j

En hier van januari dit jaar een middendraf
Afbeelding
Op deze foto is in het topic al voldoende commentaar gegeven, neusje mag er wat meer uit, maar kijk...! Een ronde bil!!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-02-12 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt