Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:37

Wel leuk al die zit 'lessen' volgens de stromingen, maar

Volgens mij is er maar 1 zit: " de juiste."
in het middelpunt, zonder onderbreking in het lichaam van de ruiter, op het middelpunt precies boven de beweging van het paard.
daarbij kan je 1 lijn trekken vanaf je kruin naar het midden van de voet.
als de ruiter goed zit (en recht) kan het paard ook pas recht en ontspannen worden.
dan hoeft hij de scheve houding van de ruiter niet te compenseren en "op te lossen'
als je als ruiter recht zit, voel je een meer glijdende beweging vanuit de gewrichten van het paard.
paard maakt de passen mooi glijdend af.
daarbij heeft het helemaal geen zin om een binnenhand hoger te doen, want daar zal het paard al door spannen in het lendenen gebied. en daardoor in spieren compenseren.(en scheef raken)
een minimale scheefheid in het bekken van het paard, is al voelbaar in de gang van het paard.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:09

@nombrado: er is een gigantisch verschil tussen het alleen voorwaarts bewegen en het voorwaarts/opwaarts, paarden kunnen ook nog alleen opwaarts bewegen. dat laatste zien we vooral in de GP dressuur en bij mensen die barokke paarden op de verkeerde manier rijden.

spronggewrichten mogen niet alleen maar opwaarts bewegen, dat is een teken van verkeerde verzameling.

het begint allemaal bij het juiste voorwaarts rijden met genoeg ruimte, vervolgens komt daar vanuit het voorwaartse het opwaartse bij.

en voorwaarts is niet hetzelfde als hard of temporijden, voordat dat weer verkeerd wordt opgevat.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:16

quadripes: Ik heb het over de ZIT van de ruiter
je kan je als ruiter heel erg druk maken over de hoeken van de gewrichten van je paard in de verzameling e.d
echter begint alles bij een juiste zit.
een paard kan, in vrijheid, zelf ook verzamelen of verruimen.
die hoeken, of het achterbeen waar neerzetten, ga ik als ruiter niet bepalen.
wel dat ik hem zo min mogelijk stoor in mijn zit , en dus geen belasting wordt voor zijn beweging en balans.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:17

dit ging over de discussie een stukje terug :D


nombrado schreef:
quadripes schreef:
jawel, maar voorwaarts/opwaarts dus met oprichting en verruiming vanuit de verzameling.


alles is voorwaarts, zelfs passage, piaffe en zelf achterwaarts


edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:18

quadripes schreef:
dit ging over de discussie een stukje terug :D


ow, moet je ff quoten dan ;)

oke
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-02-11 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:21

quadripes schreef:
en voorwaarts is niet hetzelfde als hard of temporijden, voordat dat weer verkeerd wordt opgevat.


precies, voorwaarts wordt altijd de voorwaartse drang mee bedoeld.
dat kan je als ruiter voelen, als je bv bezig gaat met een piaffe of passage, dat af en toe de voorwaartse drang kan wegvallen. het voelt dan , alsof het paard achter de beweging blijft, of er geen drang meer van achter uit.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:44

murphy102 schreef:
Professor, heeft u een mening over de teugelvoering van Philippe Karl en dan bedoel ik zijn "2 hoge handen"-theorie?! Hij gebruikt deze bij paarden die achter de teugel lopen om zodoende het paard letterlijk op de achterbenen te krijgen, ook al ontstaat daardoor even een holle rug bij het paard en loopt het paard zelfs ver over zijn natuurlijke hoofd-hals-houding heen. Horst Becker en Hinrichs zijn het niet met hem eens, want "dit zou het paard teveel uit balans halen". Zelf gebruikt Horst Becker wel de hoge hand, maar dan alleen de binnenhand. Gezegd moet echter worden dat deze meester, Philippe Karl, de paarden toch zeer snel daarna "voor elkaar" heeft. Dat kan waarschijnlijk dan ook alleen een grootmeester.Wat is uw standpunt hierin?

Gisteren toevallig Klassisch vs Classique gekeken. Eerlijk gezegd vond ik hoe zijn leerling rondreed niet mijn ding. Paard óver het bit en op de voorhand. Ik begrijp ook niet waarom ze voortdurend met die hoge handen moest rijden, vond het geen nut hebben, en het past ook niet in je uiteindelijke streefplaatje. Een paard wat al enkele jaren goed geschoold wordt, zou ik niet met zo'n hoge handen gereden willen zien.

Als ik echter kijk naar hoe hij het zélf oploste bij het op de hand hangende paard, dán heeft het wel nut. Er zijn ook andere manieren, daar niet van, maar zijn methode had wél effect, het paard ging zichzelf meer dragen, kwam losser van de hand en begon te kauwen op het bit. Er was een ingang gemaakt om weer aan het werk te gaan, om het paard uit te leggen dat dat hangen niet de bedoeling is en om weer een comminicatie methode te hebben. En van daaruit vind ik dat je je handen langzaam ook weer moet laten zakken, en zou ik zo niet eindeloos doorrijden.

En wbt de hoge binnenhand van oa Horst Becker, ik vraag me af of het vriendelijker is. Er wordt gezegd van wel, maar omdat je je hand zo optilt, kantel je het bit omlaag, waardoor het op de tong drukt, en je paard reflexmatig gaat afkauwen, en dus los van je hand wordt. Effectief, en je creert er weer een ingang mee, maar ik vraag me dus af of het vriendelijker is, en het is een trucje als je het mij vraagt.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:46

Het is ook een trucje, maar soms inderdaad heb je dan wel weer een ingangetje voor zowel paard als ruiter, waarna je weer teruggaat naar andere hulpen. Vooral mensen die bij het aangalopperen hun binnenhand vastzetten op hun bovenbeen helpt het heel ergom hem dan even op te tillen zodat het paard de schouder vrij kan maken.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:50

Mindfields schreef:
Het is ook een trucje, maar soms inderdaad heb je dan wel weer een ingangetje voor zowel paard als ruiter, waarna je weer teruggaat naar andere hulpen. Vooral mensen die bij het aangalopperen hun binnenhand vastzetten op hun bovenbeen helpt het heel ergom hem dan even op te tillen zodat het paard de schouder vrij kan maken.


zou binnenhand naar voren, dan niet meer een hulp zijn? zodat de ruiter kan controleren of het paard wel kán aanspringen , of dat de hulpen tegengesteld werken waardoor de schouder vh paard niet vrij is?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:50

Het is ook binnenhand naar voren en omhoog, niet alleen omhoog. Bij alleen naar voren verlies je het contact en dan wordt het onduidelijk voor het paard.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:55

Flex had een dode mond gekregen (renpaard/horseballpaard geweest) en toen moest ik mijn ene hand inderdaad ook hoog optillen om het bit op een andere manier in zijn mondhoeken te bewegen en hem weer te laten kauwen.

toen hij dat doorhad, hoefde ik het daarna niet meer te doen. truukjes zijn niet altijd slecht, het wordt pas erg als iemand alleen maar met truukjes rijdt of truukjes om de truukjes rijdt. soms moet je even creatief zijn om op een paardvriendelijke manier iets voor elkaar te krijgen.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:59

Woodstock schreef:
Gisteren toevallig Klassisch vs Classique gekeken. Eerlijk gezegd vond ik hoe zijn leerling rondreed niet mijn ding. Paard óver het bit en op de voorhand. Ik begrijp ook niet waarom ze voortdurend met die hoge handen moest rijden, vond het geen nut hebben, en het past ook niet in je uiteindelijke streefplaatje. Een paard wat al enkele jaren goed geschoold wordt, zou ik niet met zo'n hoge handen gereden willen zien.

Als ik echter kijk naar hoe hij het zélf oploste bij het op de hand hangende paard, dán heeft het wel nut. Er zijn ook andere manieren, daar niet van, maar zijn methode had wél effect, het paard ging zichzelf meer dragen, kwam losser van de hand en begon te kauwen op het bit. Er was een ingang gemaakt om weer aan het werk te gaan, om het paard uit te leggen dat dat hangen niet de bedoeling is en om weer een comminicatie methode te hebben. En van daaruit vind ik dat je je handen langzaam ook weer moet laten zakken, en zou ik zo niet eindeloos doorrijden.

En wbt de hoge binnenhand van oa Horst Becker, ik vraag me af of het vriendelijker is. Er wordt gezegd van wel, maar omdat je je hand zo optilt, kantel je het bit omlaag, waardoor het op de tong drukt, en je paard reflexmatig gaat afkauwen, en dus los van je hand wordt. Effectief, en je creert er weer een ingang mee, maar ik vraag me dus af of het vriendelijker is, en het is een trucje als je het mij vraagt.


ik werk zelf zo niet..
op het moment dat ik een "verreden" paard rijd die op mijn hand hangt, (dit is altijd door toedoen van de ruiter gebeurd) neem ik het paard op zit terug in tempo, waarna is "veertjes"aanleuning in mijn handen krijg, vandaaruit leer ik het paard weer op 4 benen te lopen.
op het moment dat het paard weer op de handen gaat hangen, weer terug in tempo.
veelal doe ik nog geen galop met deze paarden, daar ze juist op de voorhand en hand gaan hangen in de galop.
door ze weer te leren, dat ze op 4 benen prima zelf kunnen lopen, zonder 'hulp of steun van de ruiterhand, voel je een verlichting in het lijf van het paard. Hierbij neem ik wel veel pauzes, daar het paard niet gewend meer is , deze spiergroepen te gebruiken in de beweging.
met een paard beleren, ben ik dit soort gedrag nog nooit tegengekomen, dus het is door de huidige intstructie en ruiters, waardoor dit ontstaat.
Vooral het verkeer vertalen "voorwaarts" wat in alle dressuurboeken staat.

gefeliciplapsteerd met je aanname bij Anja beran! super leuk voor je

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:30

Mindfields schreef:
Het is ook een trucje, maar soms inderdaad heb je dan wel weer een ingangetje voor zowel paard als ruiter, waarna je weer teruggaat naar andere hulpen. Vooral mensen die bij het aangalopperen hun binnenhand vastzetten op hun bovenbeen helpt het heel ergom hem dan even op te tillen zodat het paard de schouder vrij kan maken.


Daarmee kun je ook ruiters die met een te strenge binnenhand en met de binnenhand te veel zijwaarts en achterwaarts hebben gereden het verschil laten zien en voelen tussen stelling en buiging.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:36

quadripes schreef:
Flex had een dode mond gekregen (renpaard/horseballpaard geweest) en toen moest ik mijn ene hand inderdaad ook hoog optillen om het bit op een andere manier in zijn mondhoeken te bewegen en hem weer te laten kauwen.


:j en kauwen zorgt weer voor een ontspannen kaak enz enz

vur

Berichten: 3992
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:10

Ik verbaas me over deze discussie. Truucjes om een paard weer licht aan het bit te krijgen? Mmmm, dat is toch circusrijden. Sorry hoor, maar hetgeen waar de Nederlandse ruiters van worden beticht, truucjes rijden, is toch vloeken in de kerk. En trouwens, ik dacht dat de Nederlandse paarden in de top van de GP op de voorhand werden gereden en niet opwaarts, nu lees ik toch dat deze alleen opwaarts rijden. Hoe rijmt zich dat met elkaar. Erg verwarrend hoor. Volgens mij is er maar 1 manier en dat is de juiste en dus zonder truucjes met een hoge binnenhand om het paard te laten afkauwen. Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:11

@vur: deze uitspraken zijn erg ongenuanceerd en als u zou begrijpen hoe opwaarts bedoeld is, dan zult u zien dat dit niet hetzelfde is als voorwaarts/opwaarts, hetgeen het klassieke streven is. bij alleen opwaarts, wordt het paard door tegenhouden aan de voorkant en bijdrijven aan de achterkant gedwongen om omhoog te bewegen, hetgeen totaal niet te vergelijken is met de verzameling die bergopwaarts beweegt.

daarbij is een hoge hand geen harde hand, eerder de laaggeplaatste hand is een harde hand.

maar ik heb zo vergadering dus ik kan hier niet langer over uitwijden. ik zou u willen zeggen, lees eens een goed boek hierover.

Needje

Berichten: 19275
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:17

Mij zeiden ze "hoge handen vragen en lage handen dwingen."

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:19

vur schreef:
Ik verbaas me over deze discussie. Truucjes om een paard weer licht aan het bit te krijgen? Mmmm, dat is toch circusrijden. Sorry hoor, maar hetgeen waar de Nederlandse ruiters van worden beticht, truucjes rijden, is toch vloeken in de kerk. En trouwens, ik dacht dat de Nederlandse paarden in de top van de GP op de voorhand werden gereden en niet opwaarts, nu lees ik toch dat deze alleen opwaarts rijden. Hoe rijmt zich dat met elkaar. Erg verwarrend hoor. Volgens mij is er maar 1 manier en dat is de juiste en dus zonder truucjes met een hoge binnenhand om het paard te laten afkauwen. Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.


+:)+ Jammer, dat duimop er niet tussen staat.

Daarvandaan laat ik het paard zelf de aanleuning nemen :j

En het grote voordeel hiervan is; een paard wat zelf de aanleuning wil/mag/durft te nemen, heeft geen blokkade's

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:24

Needje schreef:
Mij zeiden ze "hoge handen vragen en lage handen dwingen."


Handen "dwingen" altijd en zeker te lage of te hoge handen.

Mondhoeken vragen????? Of lagen van het paard vragen?????

Op het één of op het ander, het paard is "gedwongen"

Handen in de JUISTE positie om het paard uit te nodigen om ZELF de aanleuning te nemen, is de enige juiste positie

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:41

Jep, helemaal als je je realiseert waar het hoofd en hals van een paard voor bedoeld is.
zijn balans!
dus wie is een ruiter, dat die moet gaan bepalen, waar en hoe het paard zijn hoofd en hals moet houden om beter te gaan lopen?
hand te hoog of te laag is altijd dwingend.
vanachter begint het, niet van voor.

kan een ieder hier, een paard sturen met lange teugel (los en lang) en bv in stap en draf voltes rijden , zonder inwerking vh bit?

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:12

vur schreef:
Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.


Met een hoge binnenhand wordt er niet getrokken. Wat sowieso natuurlijk niet de bedoeling mag zijn. Daarbij wordt een hogere binnenhand altijd begeleid door buitenteugel en door het binnenbeen. Het is precisiewerk.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:16

jullie missen ook iedere nuance... zucht...

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:23

Hier word nu weer zo globaal geneuzeld, beschrijf dan wat een perfecte handhouding is maar niet te laag of te hoog, te is altijd niet goed.
En een paard dat vanzelf de juiste hoofd halshouding aanneemt, droomt u maar verder, zodra men een paard in de rijbaan dressuurmatig rijdt dan dient men de hoofd en halshouding aan te geven.
Wanneer hier iemand niet van overtuigd is rijd dus niet op Klassieke grondprincipes.
De ruiter met een onafhankelijke zit heeft ook geen "harde" hand maar wij zijn alpha en wij mensen willen een paard wat leren, wij willen dat op comando een oefening uitgevoerd word, en niet die erop lijkt.
Dat dient men dan aan te geven en dat is dwang???
Het is al dwang en onnatuurlijk om op het paard te gaan zitten, maar dat hebben paarden al honderden jaren voor ons gedaan, in de mijnen, watermolens, koornmolens noem maar op.
In de Baroktijd was men niet zachter tegen de paarden als nu, kijkt u de oude etsen eens aan, ze hadden een soort spiesen waarmee de paarden in de pilaren werden "bewerkt", dan de stang die zij daar gebruikten.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:27

MoniqueB schreef:
vur schreef:
Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.


Met een hoge binnenhand wordt er niet getrokken. Wat sowieso natuurlijk niet de bedoeling mag zijn. Daarbij wordt een hogere binnenhand altijd begeleid door buitenteugel en door het binnenbeen. Het is precisiewerk.


Zal even de omschrijving geven van de "hoge binnenhand" (niet dat het voor jou nodig is, Monique :D want je traint tenslotte bij Mindfields)

De nek is heel belangrijk bij het openen van de schoft. Bij een paard dat met OPEENGEKLEMDE TANDEN loopt, zit ook de NEK VAST.................
Hoe doorbreken we deze cirkel?

DOOR HET RIJDEN MET HOGE BINNENHAND.

Dus met andere woorden: er is al iets grondig mis in de opleiding en de aanleuning van het paard.
DAAROM de hoge binnenhand

Het mag duidelijk zijn, dat een cirkel doorbreken altijd een precisiewerkje is ;(

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:31

Professor schreef:
Hier word nu weer zo globaal geneuzeld, beschrijf dan wat een perfecte handhouding is maar niet te laag of te hoog, te is altijd niet goed.
En een paard dat vanzelf de juiste hoofd halshouding aanneemt, droomt u maar verder, zodra men een paard in de rijbaan dressuurmatig rijdt dan dient men de hoofd en halshouding aan te geven.
Wanneer hier iemand niet van overtuigd is rijd dus niet op Klassieke grondprincipes.
De ruiter met een onafhankelijke zit heeft ook geen "harde" hand maar wij zijn alpha en wij mensen willen een paard wat leren, wij willen dat op comando een oefening uitgevoerd word, en niet die erop lijkt.
Dat dient men dan aan te geven en dat is dwang???
Het is al dwang en onnatuurlijk om op het paard te gaan zitten, maar dat hebben paarden al honderden jaren voor ons gedaan, in de mijnen, watermolens, koornmolens noem maar op.
In de Baroktijd was men niet zachter tegen de paarden als nu, kijkt u de oude etsen eens aan, ze hadden een soort spiesen waarmee de paarden in de pilaren werden "bewerkt", dan de stang die zij daar gebruikten.


Daarom gebruikten de "klassiekers" dus allerlei ijzerwerk om toch maar de juiste hoofd/halshouding te bewerkstelligen *D

Klassiek is uitgaan van het wezen paard. Gelet op zijn anatomie, psyche en welzijn om tot op hoge leeftijd een gezond paard te behouden.
Even kort en krachtig samengevat