Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:quadripes schreef:jawel, maar voorwaarts/opwaarts dus met oprichting en verruiming vanuit de verzameling.
alles is voorwaarts, zelfs passage, piaffe en zelf achterwaarts
quadripes schreef:en voorwaarts is niet hetzelfde als hard of temporijden, voordat dat weer verkeerd wordt opgevat.
murphy102 schreef:Professor, heeft u een mening over de teugelvoering van Philippe Karl en dan bedoel ik zijn "2 hoge handen"-theorie?! Hij gebruikt deze bij paarden die achter de teugel lopen om zodoende het paard letterlijk op de achterbenen te krijgen, ook al ontstaat daardoor even een holle rug bij het paard en loopt het paard zelfs ver over zijn natuurlijke hoofd-hals-houding heen. Horst Becker en Hinrichs zijn het niet met hem eens, want "dit zou het paard teveel uit balans halen". Zelf gebruikt Horst Becker wel de hoge hand, maar dan alleen de binnenhand. Gezegd moet echter worden dat deze meester, Philippe Karl, de paarden toch zeer snel daarna "voor elkaar" heeft. Dat kan waarschijnlijk dan ook alleen een grootmeester.Wat is uw standpunt hierin?
Mindfields schreef:Het is ook een trucje, maar soms inderdaad heb je dan wel weer een ingangetje voor zowel paard als ruiter, waarna je weer teruggaat naar andere hulpen. Vooral mensen die bij het aangalopperen hun binnenhand vastzetten op hun bovenbeen helpt het heel ergom hem dan even op te tillen zodat het paard de schouder vrij kan maken.
Woodstock schreef:Gisteren toevallig Klassisch vs Classique gekeken. Eerlijk gezegd vond ik hoe zijn leerling rondreed niet mijn ding. Paard óver het bit en op de voorhand. Ik begrijp ook niet waarom ze voortdurend met die hoge handen moest rijden, vond het geen nut hebben, en het past ook niet in je uiteindelijke streefplaatje. Een paard wat al enkele jaren goed geschoold wordt, zou ik niet met zo'n hoge handen gereden willen zien.
Als ik echter kijk naar hoe hij het zélf oploste bij het op de hand hangende paard, dán heeft het wel nut. Er zijn ook andere manieren, daar niet van, maar zijn methode had wél effect, het paard ging zichzelf meer dragen, kwam losser van de hand en begon te kauwen op het bit. Er was een ingang gemaakt om weer aan het werk te gaan, om het paard uit te leggen dat dat hangen niet de bedoeling is en om weer een comminicatie methode te hebben. En van daaruit vind ik dat je je handen langzaam ook weer moet laten zakken, en zou ik zo niet eindeloos doorrijden.
En wbt de hoge binnenhand van oa Horst Becker, ik vraag me af of het vriendelijker is. Er wordt gezegd van wel, maar omdat je je hand zo optilt, kantel je het bit omlaag, waardoor het op de tong drukt, en je paard reflexmatig gaat afkauwen, en dus los van je hand wordt. Effectief, en je creert er weer een ingang mee, maar ik vraag me dus af of het vriendelijker is, en het is een trucje als je het mij vraagt.
Mindfields schreef:Het is ook een trucje, maar soms inderdaad heb je dan wel weer een ingangetje voor zowel paard als ruiter, waarna je weer teruggaat naar andere hulpen. Vooral mensen die bij het aangalopperen hun binnenhand vastzetten op hun bovenbeen helpt het heel ergom hem dan even op te tillen zodat het paard de schouder vrij kan maken.
vur schreef:Ik verbaas me over deze discussie. Truucjes om een paard weer licht aan het bit te krijgen? Mmmm, dat is toch circusrijden. Sorry hoor, maar hetgeen waar de Nederlandse ruiters van worden beticht, truucjes rijden, is toch vloeken in de kerk. En trouwens, ik dacht dat de Nederlandse paarden in de top van de GP op de voorhand werden gereden en niet opwaarts, nu lees ik toch dat deze alleen opwaarts rijden. Hoe rijmt zich dat met elkaar. Erg verwarrend hoor. Volgens mij is er maar 1 manier en dat is de juiste en dus zonder truucjes met een hoge binnenhand om het paard te laten afkauwen. Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.
Needje schreef:Mij zeiden ze "hoge handen vragen en lage handen dwingen."
vur schreef:Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.
MoniqueB schreef:vur schreef:Hoezo afkauwen, kauwt het af of murmelt het zenuwachtig met zijn mond omdat ie "gestraft" wordt door aan 1 kant het bit in zijn mondhoeken te trekken. Lijkt mij niet. De hoge hand is voor per definitie een harde hand. Dus zeer ongewenst en de ruiter die zich hiervan bediend, heeft het echt niet begrepen.
Met een hoge binnenhand wordt er niet getrokken. Wat sowieso natuurlijk niet de bedoeling mag zijn. Daarbij wordt een hogere binnenhand altijd begeleid door buitenteugel en door het binnenbeen. Het is precisiewerk.
Professor schreef:Hier word nu weer zo globaal geneuzeld, beschrijf dan wat een perfecte handhouding is maar niet te laag of te hoog, te is altijd niet goed.
En een paard dat vanzelf de juiste hoofd halshouding aanneemt, droomt u maar verder, zodra men een paard in de rijbaan dressuurmatig rijdt dan dient men de hoofd en halshouding aan te geven.
Wanneer hier iemand niet van overtuigd is rijd dus niet op Klassieke grondprincipes.De ruiter met een onafhankelijke zit heeft ook geen "harde" hand maar wij zijn alpha en wij mensen willen een paard wat leren, wij willen dat op comando een oefening uitgevoerd word, en niet die erop lijkt.
Dat dient men dan aan te geven en dat is dwang???
Het is al dwang en onnatuurlijk om op het paard te gaan zitten, maar dat hebben paarden al honderden jaren voor ons gedaan, in de mijnen, watermolens, koornmolens noem maar op.
In de Baroktijd was men niet zachter tegen de paarden als nu, kijkt u de oude etsen eens aan, ze hadden een soort spiesen waarmee de paarden in de pilaren werden "bewerkt", dan de stang die zij daar gebruikten.